Hei!
Minulla on tällainen tilanne, olen 19-vuotias nuori nainen, olen jo vuoden asunut omillani poikaystäväni kanssa n.300km päässä vanhemmistani.
Terveydellinen tilanteeni on huono niin henkisesti kuin fyysisestikin, jonka takiani vanhempani uhkaavat ottaa huoltajuuteni takaisin saadakseen päättää asioistani ja saadakseni minut hoitoon.
Olen itse hakenut jo apua, sitä vielä saamatta ja vanhempani pitävät minua asioista ymmärtämättömänä ja tyhmänä lapsena vielä.
Onko vanhemmilla tosiaan mahdollisuus hakea huoltajuutta? Ja jos on, miten helposti? Kaipaan vastausta tähän, tilanne on erittäin ahdistava.
Yli 18-vuotiaan huoltajuus?
3
1307
Vastaukset
- Holhoamaton
Vain käräjäoikeuden kautta on mahdollista hakea sinua holhouksen alaiseksi.
Vaatii täysi-ikäiseltä aika hyvät perustelut joutua holhottavaksi.
Ja todennäköisesti vanhempasi eivät kelpaa sinun holhoojiksesi kun itse sitä hakevat?
Mutta kysy vaikka kuntasi oikeusaputoimistosta tai vastaavasta. - Huolestunut
Minulla on hieman samankaltainen ongelma. En ole vielä ikäisesi, mutta kun saavun tuohon ikään niin isäni uhkaa hakea huoltajuuttani vielä täysikäisyyden jälkeen sen takia, etten osaa (mielestäni voisin laittaa tähän sanan; muka) huolehtia itsestäni (olen eri mieltä)
Olen kiinnostunut siitä, onko tämä mahdollista ja kuinka helposti, sillä haluan itsenäistyä heti kun se on mahdollista ja "normaalein tein", jos niin voi nyt sanoa. - jospa ymmärtävät
Tilanne on ymmärettävästi kiusallinen. Sinä ole aikuinen, mutta vanhemmat rakastavat lapsiaan ja sinä olet heille tärkeä. Ovatkohan he ylihuolehtivaisia ja ajatelvat että sinä joudut pulaan. Eikö ole toisaalta kiva tietää, että he väklttävät sinusta ja vaikka se menee yli ymmärryksen. He ovat tottuneet huolehtimaan sinusta ja takertuneet. He eivät ymmärrä, että et ole heidän ikuinen vauvansa. Tämä loukkaa sinua aikuisena ja voit olla että koet jopa murhetta että et voi miellyttää heitä.
Jopa nyt vain yrität sovussa ja ystävällisesti vakuutella heitä, että pärjäät elämässä jo ja olet aikuinen, mutta kuitenkin olet heidän tyttärensä ja pidät yheyttä niin kuin toisetkin kotoaan lähtevät nuoret.
Vanhemmatkin ovat vain raadollisia ihmisiä. joutuvat tekemään oman surutyönsä kun jälkikasvu lentää pesästä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse734527Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1053769Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1423463Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.371970Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575691921Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891219- 1181035
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.127944- 55925
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä25837