Sain viimein hankittua kameran (7D) jolla voi myos ottaa kasittaakseni hyvia RAW kuvia. asetuksina on RAW ja JPEG. Ohjelmana Canonin oma mukana tullut Photo Professional. Ongelmana on etta ainoastaan JPEG kuva nakyy mutta RAW ei, . siis "rautalankamalli, step by step"miten siirto oikein tapahtuu. JPEG on riittavan hyva formaatti minulle, mutta haluaisin tutustua myos RAW:n kayttoon
Raw kuvien siirto tietokoneelle
11
2524
Vastaukset
en muista olisko tehdasasetuksilla pelkkä jpg. tarkista kameran asetukset, sieltä voit valita minkä laatuisina haluat kuvat ja missä muodossa. täydet vaihtoehdot ovat sitten raw jpg paras laatu ja 4 gigan kortille saat noin 100 kuvaa.
kyllä sen kameran mukana tulee muutakin kuin photo professional, sehän on kuvankäsittelyohjelma. mukana tulee myös eos utility (kuvien siirtoon kamerasta) ja photostitch (panoraamasofta) sekä zoombrowser. ainakin minulle tuli kun ostin tossa kuukausi sitten 60d:n. no olen päässyt sinuiksi sen kameran kanssa uhraamalla tämän kuukauden sen eri toimintoihin ja noin tuhannen kokeilukuvan jälkeen :)
sun kannattaa uhrata aikaa siihen, muuten menee hyvä laite hukkaan.
luultavasti sulla ei ole raw- tallennus oletuasetuksena.
siirto: piuha kiinni kamerasta tietokoneeseen/avaat eos utilityn jos ei aukea itsestään/starts to download images ja siitä se lähtee tulemaan. tekee päivänmäärällä olevan kansion omiin kuvatiedostoihin.
siihen photo professionaaliinkin tuli mukana opas ja se on pikkunäppärä kuvankäsittelyyn. kannattaa ehdottomasti opetella sen käyttö, sillä saa pikafiksattua eikä ole vaikea ohjelma vaikkei olisi ikinä käyttänyt mitään kuvankäsittelyohjelmaa. sillä saa muokattua myös raw kuvia.Suosittelen käyttämään tietokoneen kortinlukijaa sen kaapelin sijaan. Jos vertaat kortin ja sen kaapelin kamerapään liittimiä niin mitä ajattelet esim. 500 lukukerran jälkeen, kumpi on lähempänä liitintaivasta?
Suora luku kortilta on lisäksi nopeampaa ja voit itse lajitella helpommin kuvat haluamiisi kansioihin niitä kun voi tehdä ja nimetä joka tarpeeseen. Kansion nimi kannattaa alkaa päivämäärällä joka on muotoa vvvvkkpp eli esim. tänään 20110719-kissankuvia, tuo selvennystekstiosa on tarpeen kun kuviaan haeskelee ja tuo pvm malli pitää hakemistot järjestyksessä.osittain totta tuo mitä sanoit työeläkeläinen liittimistä, mutta aina ei viitsi muutaman kuvan takia läträtä kortin kanssa.
ei tyytyväinen: ihmettelen vähän kuinka seiskassa saa kuvat kohisemaan satasesta ylöspäin, eipä ne kohise pokkarillakaan vielä 400:ssa. tosin en tunne enkä tiedä seiskaa mutta epäilen että niin floppimallia olisi päästetty markkinoille.
tosin jos on alan huippuammattilainen ja tottunut ammattilaislaitteisiin ja pelkkiin L-sarjan putkiin niin sillonhan tietty pieninkin virhe näkyy heti "hirveetäpaskaa" virheenä :)
- Ei tyytyväinen...
Kyllä molemmat siirtyy, mutta eri paikkoihin, eikä RAW-kuvat edes näy kuin raw-convertterilla, joka osaa ne lukea.
Itse en käytä noita ohjelmia ollenkaan, vaan kortinlukijaa, jolloin molemmat tiedostot näkyy erilaisina kuvakkeina vierekkäin.
Kuvia voi myös tutkia suoraan kortilta ja poistaa kelvottomat ennen kopiointia.
Huom. Kannattaa kopioida, eikä siirtää, sillä jos tulee häiriö, niin kuvat kuitenkin säilyy kortilla uutta yritystä varten.
Kortinlukijaa kannattaa käyttää myös siksi, että jos tulee sähköhäiriö kameraan tai tietokoneeseen niin kortti voi tuhoutua ja myös kamera mennä huoltokuntoon.
Minulla on myös 7D. Muuten kiva lelu, mutta kuvanlaatu kauhea aiempiin verrattuna.
Kohisee jo satasesta lähtien, ellei voi käyttää 1/1000 sekunnin aikoja. Nopeilla ajoilla saa hyvää jälkeä, mutta kun käytännössä ei valo siihen useinkaan riitä.
Canon tietää asian ja siksi sen oma RAW-convertteri läppääkin heti 3 kertaiset korjaukset päälle automaattisesti.muihin kameroihin verrattuna seiskan kuvia käsitellessä.
Raw auttaa kuitenkin paljon, sillä siinä on hieman korjausvaraa.Kyllä isompien valmistajien RAW kuvat näkyvät varsin hyvin monilla ilmaisohjelmilla joita voi hätätilassa käyttää myös niiden perusmuokkaukseen. Minulla on noista ilmaisista käytössä FastStonen viimeinen versio jonka voi ladata netistä sekä Picasa josta saa lisäksi 1G ilmaisen nettialbumin.
- kllfkhjfekwurf
nikon_d90 kirjoitti:
Kyllä isompien valmistajien RAW kuvat näkyvät varsin hyvin monilla ilmaisohjelmilla joita voi hätätilassa käyttää myös niiden perusmuokkaukseen. Minulla on noista ilmaisista käytössä FastStonen viimeinen versio jonka voi ladata netistä sekä Picasa josta saa lisäksi 1G ilmaisen nettialbumin.
"Kyllä isompien valmistajien RAW kuvat näkyvät varsin hyvin monilla ilmaisohjelmilla"
Käy ja käy.
Minulla oli aikoinaan Rawtherapee, joka tuntui mukavalta, mutta se toimii vain vanhojen 12-bittisten CR2 kuvien kanssa. Samoin oli Ufraw, mutta se on päivitetty. "Terapia" ei toimi vielkään.
Samoin ei toimi kameran valmistajien omatkaan ohjelmat, uusien kameroiden RAW-tiedostojen kanssa.Pitää asentaa uudet versiot, jotka onneksi tulee kameran mukana.
Se siis siitä ja sen toimivuudesta.
Ehkä Nikonilla toimii, mutta ei Canon. - 40000
kllfkhjfekwurf kirjoitti:
"Kyllä isompien valmistajien RAW kuvat näkyvät varsin hyvin monilla ilmaisohjelmilla"
Käy ja käy.
Minulla oli aikoinaan Rawtherapee, joka tuntui mukavalta, mutta se toimii vain vanhojen 12-bittisten CR2 kuvien kanssa. Samoin oli Ufraw, mutta se on päivitetty. "Terapia" ei toimi vielkään.
Samoin ei toimi kameran valmistajien omatkaan ohjelmat, uusien kameroiden RAW-tiedostojen kanssa.Pitää asentaa uudet versiot, jotka onneksi tulee kameran mukana.
Se siis siitä ja sen toimivuudesta.
Ehkä Nikonilla toimii, mutta ei Canon.Mulla on kolmas kaanoni, ei ole ollut mitään ongelmaa rawien kanssa. DPP toimii hyvin, samoin PsP kuin Element, RawTherapee LightRoom.
Kummallista, minä taidan vain ryssiä kun eivät rawit katoa
- hm
mielenkintoinen seikka tuo kohina jonka kaksi vastaajaa mainitsi, tarkoittaako se :suomeksi: etta kamera on huono. voiko asian korjata kayttamalla korkealaatuisia objektiiveja, vai laitanko verkonpainoksi (vahan kallis siihen hommaan)
kiitos hyvista raw kuva neuvoistatunnen pari ihmistä kenellä on seiska eikä kumpikaan ole maininnut kohinoista. kaikkissa kameroissa tulee kohinaa jossain kohtaa yökuvissa tai vastaavissa isommilla iso arvoilla, sehän on selvä. nekin on kuvankäsittelyssä korjattavissa.
epäilen hiukan tuota kohinajuttua, älä laita verkonpainoksi hyvää kameraa :)
- 60 D
Ei sen pitäisi kohista sen enempää kuin muutkaan samanluokan digijärkkärit ( jos ei ole sattunut saamaan ns maanantai kappaletta). Tässä 61 ruotsalaisen käyttäjän kokemukset tuosta mallista:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=19479
Lähes kaikki antoivat arvosan täydet 5 pistettä tuossa kyselyssä.
Kyllä tuon Canonin oman DPP ohjelman pitäsi toimia hyvin RAW kuvauksessa jos kerran kameran asetuksena on Raw jpeg. Näkeehän sen koneelta heti löytyykö noita CR2 loppuisia tiedostoja siirtyneenä jpeg:n lisäksi.- lkljkjhuhfjyu..
Hyvin köykäiset perusteet monilla.
Kaksi ensimmäistä esimerkkiä:
1)
PLUS: canon
MINUS: inga
2)
PLUS: Bra storlek och skön att hålla i. Klarar mig bra utan vertikalgrepp.
MINUS: Bilkvaliteten suger verkligen. Sen har en knapp fastnat (Play-knappen) och vridit sig 45 grader. Har använt kameran kanske 12 ggr. Så för 14 000 kr skulle jag hellre köpa en billig kamera och en resa än lägga pengar på en Canon 7D
Sämsta kamera jag någonsin haft. Tar inte EN ENDA skarp bild! Jag har EF 16-35mm f/2.8L II USM & EF 70-200mm f/2.8L USM.
Fotar du i motljus så blir exponeringen helt galen.
Super mycket brus i bilderna och ingen skärpa. Jag kanske har fått ett måndagsexemplar.... Får bättre bilder med min iPhone 3GS...
Kyseisellä kameralla ei voi kuvata tasavärisiä pintoja, kuten taivasta, tai vettä, myös muut sileät kohteet tulee moniväriseksi ryynimössöksi.
Jos valoa on paljon ja suljinaika on nopea, sekä kohteessa paljon yksityiskohtia voi joskus onnistuakin.
Joka tapauksessa Noise ninjaa tarvitaan.
Myös monitäplätarkennus on selvästi hitaampi, kuin vanhoissa 9-täplän malleissa.
Makro-objektiiveilla kamera jättää usein kokonaan tarkentamatta.
Jos et asetuksissa priorisoi tarkennusta kamera laukeaa ennen tarkennusta.
Valotus kytketty tarkennustäplään, mikä aiheuttaa yllättäviä valotusvirheitä.
Lopultakin kaikki riippuu vaatimustasosta ja siitä käyttääkö kaikkia pikseleitä, vai ei. Puolikokoisena 9 megapikselin kamerana se kyllä menettelee, mutta 18 Mp on haavetta vain.
Vähän sama kuin Fujin superkenno, jossa jokaiselle pisteelle on kaksi sensoria. Laatu on erittäin hyvää, jos käytetään pienempää erotusta, jolloin kaksi kennopikseliä vastaa yhtä kuvapistettä. Säädöissä mahdollinen pikseli per kuvapiste aiheuttaa suuren dynamiikkavajeen ja kohinan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 342373
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle472106- 442068
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas3231863- 1191514
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161435Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan71308Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?101167- 411065
Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii661036