Hei, minä haluisin sitä kysyy kun suvus on romaneit ni, en mä tunne kuitekaa itteeni romaniks. Ja kysymykseen: Miksi te ootte nii ilkeit kaikille? Puukkoje kaa heilutte ja suutanne soitatte. Oon kyllä sen huomannu et temperamentii mustaki löytyy, teiltä sitte vissii perittyy. Ja toiseksee. Miksi te varastatte? Nuo kaksi asiaa on että miksi teist ei pidetä. Ja ne mekot uskon, on kulttuuriin kuuluvaa, mut eikös niissä tuu kuuma! Ja maltaita maksaaki, itekkö ootte maksanu?
Romaneille
38
544
Vastaukset
- vaari203
huomenta provopenska nyt nukkumaan ettei aivot surkastu enenmpää
- seonSINNA
No ei tämä ole mikää provo kuule, ei kukaa koskaa vaa kerro noit, vissii jotaki romanisalaisuuksii... Erilaist tarinaa oon kuullu, mekkoje sisäl taskui joihi varastaa, huhhuijaa! Ja kyllä minuuki kerra tuli romanipenska turpii vetämää, ja pikkuveljeä uhkaili oikei koko SUKU ! HUH !
- rommillo
jos ei ny ole provo niin olet kyllä saanut amo annoksen ennakkoluuloista,kukahan on sinua manipuloinut. puhutkin aivan kuin rasisti "mikse te" on hyvin selkeä yleistävä muodostus kaikkiin noihin asioihin mitä mainitsit.
jos sinä tahdot tietää ja oppia jotain itsestäsi niin mene ja tutustu niihin sukusi romaneihin. - seonSINNA
No juu, mutta kun ovat törkeitä, haastavat aina tappelua ja herkkä kun olen, loukkaannun pienistä sanoista. Kuten nyt sinäkin haukuit minua provoksi ja rasistiksi. Kai minä puhun yleistävässä muodossa, kun romaneista yleisesti kyselen! En minä millään pahalla, harmittaa itseasiassa kun pilaavat oman maineensa. En minä tietenkää jokasest romanist puhu, mut niit keit mä tunnen. Ja minua on manipuloineet romanit itte. Eikö teiän kulttuuriin kuulu väkivalta ja varastaminen? Ittehä pilaatte oman maineenne,siks kai te nii äkäsii sit ootte. Mua harmittaa ku haukutaa siitä ku oon romaneille sukua. Tiiän myös Intialaisiaki ketkä romaneide takii on muuttanu kauemmas. Ei se oo kivaa kyllä ei.
- wwqqwqwqr
jos et tiedä mitään meidän kulttuurista niin miksi yleistätä koko ajan,varastamista ja väkivaltaa,ihmiset ovat ne jotka tekevät noin ei kulttuuri määrää tai opeta tekemään niin. joo olen pahoillani että olet syntynyt romaniks tai osittain romaniks se ei aina tunnu lahjalta se elämä,on kaajeita jotka tuomihtevat sinut tuntematta syntymästä asti ja heille olet aina jotain muuta kuin ihminen mutta on myös kaaleita jotka osaavat olla älyttömiä ja tehdä paskasia juttuja jopa omille sukulaisilleen.
sinulla on vielä matkaa kulettavana ja valintoja valittavana että löydät ittesi eikä tule oleman helppo taival..
- $^^ ilako juuli ^^$
Voi hyvä ihminen sun kanssas...Tottakai olet omistanut kirjotuksesi romaneille, kyllä. Mutta sinä ET voi kirjoittaa kysymystäsi muotoon "miksi TE varastatte, heilutte puukkojen kanssa jne..." ellet sitten oleta että tällä palstalla vastailevat vaan juuri ne SINUN tuntemasi romaniyksilöt jotka kyseisiä asioita harrastavat. Nyt tuo kysymyksesi oli kuin olikin rasistinen ja yleistävä, joka pohjautui täysin vain joidenkin ihmispoloisten surullisenkuuluisiin ennakkoluuloihin. Eikö olisi älytöntä jos minä laittaisin jollekin netinpalstalle kysymyksen tähän muotoon: "Miksi te valkolaiset raiskaatte lapsia? Miksi te valkolaiset syötte ihmisiä? Miksi te valkolaiset olette niin helvetin rasistisia?" Jos tiedän että näin käyttäytyviä valtaväestönedustajia on olemassa. Olen pahoillani että olet joutunut tekemisiin romanien kanssa jotka käyttäytyvät mainitsemallasi tavalla ja olen myös heille vihainen siitä että he vahvistavat käytöksellään ennakkoluuloja jotka vaikeuttavat meidän kunnollisten romanien elämää.
- seonSINNA
Kiitos ymmärryksestä. En tosiaan ole ennakkoluuloinen mielestäni romaneja kohtaan, ainakaan oikeasti. Nimittäin jos joku haukkuu kuulleni romaneja, sanon kyllä suorat sanat. Siksi ihmettelin, miksi tälläisiä vastauksia. Kyllä, taisin muotoilla kysymykseni väärin, olisin voinut kysyä miksi JOTKUT romanit varastavat jne. Itseasiassa, ihan hyvä että kysyin, koska todellakin LUULIN että kulttuuriinne kuuluu se, ja että kaikki toimivat sillä tavalla. En ole päässyt lähikosketuksiin romanejen kanssa, pelkään ehkä vähäsen kun on niin huonoja kokemuksia. Koska minussakin on sitä verta, romanit silti kiinnostavat minua. Mistä olen tullut ja olisiko selitystä luonteelleni. Se kiinnostaa tottakai, ja siksi kyselen. Kiitos vastauksestasi :) Yhden ystävällisen romanin muistan, joka lainasi minulle puhelinta kun soitin äidille =) Kiitos hänelle.
- valkoinen ja tumma
sinulle ketjun aloittaja täällähän on täynnä tää romani palsta tuosta hameestakin ja myöskin väkivaltaisuudsta tekstiä sen kun käytät aikaa ja vaivaa lukeaksesi ne jos sua OIKEESTI kiinnostaa etkä ole missään muodossa provo..tajuathan sä kai sen terveenä ja fiksuna ihmisenä(oletan näin,että olet tätä) et eihän se ole rotuun tai kansaan katsominen niitä ilkeitä ihmisiä löytyy ihan joka rodussa katsohan alibia ja iltasanoma yms muuta suomen mediaa..kylläs iellä surullisen paljon näkee ja kuulee valkolaisten tekemiä rikoksia varkauksia tappoja ym..en sano sillä että itse yleistän toki valkolaisissakin on niitä hyvä että niin sanottuja vähemmän kunnon kansalaisia..harvemmin lehtien kuvaa koristaa romani rikoksien tekemisen takia.se et ootko sä itse vaarallinen tai joku puukkojunkkari sen sä määrittelet itse se ei periydy sulle millään lailla se on täysin oma valintasi.ja muuten puukkojunkkarit nehän on osa suomen kulttuuria pohjanmaalla heh(ison talon antti sun muut kumppanit) oletko kaiketi itse syyllistynyt varkauksiin.pahoinpitelyihin tai vastaaviin tekoihin? kysymyksesi antaa sen ymmärryksen kun kerroit et onkohan se tulisuutesi periytyvää vai miten se nyt olikaa mutta kuitenkin annat kirjoituksellasi ymmärtää,että olet tasas juuri tuota mitä kysyit romaneilta jos näin on niin ei hyvä ryhdistäydyppäs ja pysy vain sillä kaidalla tiellä.
- katariina.
täytyisikö sano näin,että ne romanit jotka ovat heiluneet puukon kanssa niin ovatkohan ottanut mallia valkolaisista?koska edellisen viestin kirjoittaja kirjoitti hyvin juuri suomalaisten omaa kultturia on osa pohjanmaalaiset puukkojunkkarit ja onpa siellä myöskin valkolaisten omistamia puukkotehtaita mm..iisakki järvenpää joka tekee näitä puukkoja ja sitten ne poijjat saaki hyvät arsenaalit liekö nämä tummat pojat ottaneet näistä valkolaista mallia? tekeväthän he tosiaan itse näitä puukkoja..siispä kysynkin sinulta teetkö sinäkin puukkoja ja oikein kunniakkaassa maineessa kulkee nää puukkojunkkarit(he jotka ovat valkolaisia) onko se puukoilla heiluminen sallittua vain valkolaisille? itse romanina en ole koskaan nähnyt "puukolla heilunutta romania" olenko jäänyt paljosta paitsi? ei sillä iisakki tehnyt oikein hienoja puukkoja ja hyvää työtä
- seonSINNA
Minä oon nyt kaksi sivuu tältä palstalta kerinny lukee. Hamosista luin että on ne kuumat, ja romanit haluis vaihtaa ohuempaan kankaaseen. Siis he ketkä nyt siinä kirjoitteli. En minä yleistää halua, se on vaan liian helppoa :D. Ei kai se ole rotuun katsomine, nii. Ehkä myyrmäessä asuu sitten vain tulisempia romaneja. (pelkään nytki että saan puukosta kun tuon kirjotin). Yksi ystäväni ei uskalla edes Myyrmanniin mennä, kun pelkää romaneita. Ja kylläkyllä, en mä sitä tarkoita että romanit sen enemmän vaikka tappais, tilastot on vähän huonoja kun sen verta vähemmän romaneita suomessa on. Ei en minä ole itse vaaralline, ymmärsit väärin. Tuntuu vaan että suutun helpommi ku muut, ajattelen eri tavalla ja elämä tuntuu vaikealta. Olen miettiny millasta ois jos romanejen keskuudessa eläisin, oliskoha se enemmän mun elämää. Tuntuu ettei mua ymmärretä eikä hyväksytä nykyisessä perheessäni. SIKSI minä kyselen.
- sieluton olen minäki
no ei kai ne muutkaan ihmiset sunkaa housujas/hametta maksa itehän ne on vaatteet maksettava vai tuoko joku ne sun ovesi taakse maksettuina? sun vaatteesi.. ja siihen et joku romani on ilkeä siihen on yleensä syy..kun katsohan pikkuinen se on aivan sama onko ilkeä vaiko kiltti silti ihmiset näkevät vaivaa ja sortavat romaneita. luokittelevat yleistävät olipa kiltti taikka ilkeä ,tämänkin todistaa sinun kirjoituksesi luokittelet yleistät juuri tuosta on kyse joten eikö tuo kysymyksesi ole melko turha minun mielestäni on ai niin ja on tainnut joku valkolainen sanoakin et tummat on s ieluttomia eli siis jos näet tai kuulet jonkin tumman olevan ilkeä niin tokihan voit häntä ymmärtää ovathan valkolaiset tehneet tummista oman "analyysin" olemme siis siueluttomia joten suonette anteeksi ihmiset..ei sieluton ihminen voi käsittää oikean ja väärän teon merkitystä..
- $^^ ilako juuli ^^$
Eipä kestä :) Hirveää että olet todella luullut että varastaminen ja puukon kanssa heiluminen kuuluu todella jonkin suomalaisen vähemmistön kulttuuriin. Onneksi sait asialle selvyyden. Kirjoitit että Myyrmäessä romanit ovat ehkä tulisempia. Olen itsekin Vantaalta ja uskoisin tuntevani kaikki myyrmäkeläiset romanit. Puhut ehkä nyt syrjäytyneistä nuorista joita löytyy niin vaaleista kuin tummistakin...Kannattaa valita seuransa :)
- toini-mummo
mene myyrmäen helluntaiseurakuntaan siellä näet ja voit tutustua toisiinkin romaneihin niihin kunnollisiin
- seonSINNA
Totta, ehkä sinä tunnet heidät kuitenkin paremmin juuli =) Uskon siis sinua ja sinä ainakin vaikutat ystävälliseltä.
Mutta tuntuu että nyt tässäkin keskustelussa moni hyökkäsi minua vastaan. En tarkoittanut pahalla. En tosiaan luokittele tai yleistä oikeassa elämässä, netissä vaan kun ylipäätänsä romaneille juttelen, en ole koskaan kauheasti jutellu niien kans. En uskalla. Voihan se olla ett romanit on ottanu suomalaisist mallia, onha se totta et suomalaisetki heiluu puukkoje kaa. Mä vaan oon käsittäny ku oon kuullu romaneista kun puhutaan että "ei kannata haastaa riitaa romanin kaa tai saa morasta kylkeen" nii oon käsittänyt sitten väärin. Ehkä se on vaan huono maine, sillä en oo kyllä koskaa ite nähny kenenkää romanin puukottavan ketää. Lehdistä kylläki oon lukenu jotai kauhujuttuja, mut enemmänhä siel on ihan meiä kaltasii ihmisii ollu. Älkää tarttuko liikaa minun mielestäni luokittelemisee tai yleistämisee, vaikea kysyä juuri romaneilta mitään jos en voi kysyä yleistäen. Olen sitten ollu väärässä käsityksessä romanikulttuurista. Mutta ihmettelen kun yksi tuttu romanityttö siitä mekosta kertoi... :/ Mutta täytyy todeta, teitäkin on erilaisia ja se on totta. Ainiin, hameesta vielä, olen ollut käsityksessä että teille maksetaan se mekko :o. Luin täältä aikasemmista keskusteluistakin niin... Eläkä sieluton nyt liiottele, en minä usko että ootte sen vähempää moraalittomia tai sieluttomia. Itseasiassa EN tuomitse kaikissa tapauksissa varastamista, esim jos se on ainut mahdollisuus elättää lapsensa. - pfpepe
minä en usko et sinä olet ainakaan ystävällinen ihminen joka olet aloittanut tämän ketjun kirjoittamisen,koska kuviteleppas pieni romani poika tai tyttö koulua käypä ja sinä kävisit heidän aikaan puhumaan romaneista yleistäen miten paha mieli siitä voisi tulla koska yleistämistähän sä nyt haet tällä kaikella jos et niin olisit muotoillut asiasi ja kysymyksesi toisin esim: miksi JOTKUT ROMANIT TEKEVÄT SITÄ JA TÄTÄ ei MIKSI TE ROMANIT TEETTE NIIN JA NÄIN vissi ero tällä..liekö olet itsekkään mikään kunnon kansalainen? herää vaan kysymys kun oikein puukoista juttelet
- baba,n N n
Helsingissä maksetaan 410 euroa/vuosi hamee ostoa varten.
Tämä on järjetöntä ja ihmisiä suututtaa tuollainen rahan jako!
Mikseivät mustalaiset osta itse kamppeitaan?
Toisekseen ärsyttää kun mustalaiset vain elävät ilmeiseti tuilla (vai millä he elää, en minä ainakaan saa rahaa muualta kuin työstäni) eivätkä käy yleensä töissä. ja eivät opiskele ammattia yleensä itselleen. Miksi?
Siis suuri ärsytys asia ja aivan heidän omaa syytää yllämainitut asiat.
Ja sitten valittavat että heitä kohdellaan huonosti. kyllähän jokainen nyt ton tajuaa että ei muut ihmiset suopeasti katsele tuollaista.
Järki hoi, äly älä jätä!- H.AALT......
kirjoitit järki hoi äly älä jätä, näyttää molemmat jo sinut jättäneen,luuletko tosiaankin että me emme itse osta vaatteitamme ja että kaikki saavat toimeentulotukeA, MIELIPIDE JA TOTUUS MENEVÄT LIIAN USEIN SEKAISIN LUULIN MINÄKIN LAPSENA ETTÄ VALKOLAISET OVAT REHELLISIÄ SE OLI LUULOA TOSIASIA OLIKIN IHAN TOISIN, TYÖSKENTELEN VAHINKOTARKASTAJANA ERÄÄSSÄ SUURIMPIIN KUULUVASSA YHTIÖSSÄ JOTEN MINULLA ON TODELLAKIN TUNTUMA SUOMALASTEN REHELLISYYTEEN.
- baba n N n
H.AALT...... kirjoitti:
kirjoitit järki hoi äly älä jätä, näyttää molemmat jo sinut jättäneen,luuletko tosiaankin että me emme itse osta vaatteitamme ja että kaikki saavat toimeentulotukeA, MIELIPIDE JA TOTUUS MENEVÄT LIIAN USEIN SEKAISIN LUULIN MINÄKIN LAPSENA ETTÄ VALKOLAISET OVAT REHELLISIÄ SE OLI LUULOA TOSIASIA OLIKIN IHAN TOISIN, TYÖSKENTELEN VAHINKOTARKASTAJANA ERÄÄSSÄ SUURIMPIIN KUULUVASSA YHTIÖSSÄ JOTEN MINULLA ON TODELLAKIN TUNTUMA SUOMALASTEN REHELLISYYTEEN.
enhän sanonut että kaikkii kamppeet vaan se hameraha annetaan joka vuosi!
- hits
joo ei mullkekaan kukaan ilman mitään anna. Itse minun pitää kovalla työlläni kaikki ostaa.
- seonSINNA
Pepe, en minä tosiaan kenenkään pienen romanilapsen kuullen ilkeästi puhuisi. Semmoseltaki olen turpiini saanut kun itsekin lapsi olin. Ja korjasin jo että aloitukseni oli turhan yleistävä, ei siihen tarvitse tarttua, meneekö jakeluun? Ja pidän itseäni melko ystävällisenä ihmisenä. Ei tarvitse mun luonteenpiirteisiin puuttua, ja se, miten minä itse elän, on oma asiani eikä kuulu tähän romanikeskusteluun kun romani en kuitenkaan ole, sukua vaan. Se suku on kyllä jo kuollut pois tietääkseni :( Tai sitten vanhempani eivät halua että pidän yhteyttä. Ystäväni ja poikaystäväni ovat rasisteja, siksi olen ehkä saanut väärän käsityksen romaneiden elämästä. Ja siksi on hyvä, että asioita selvitellään täällä. Toivoisin asiallisia vastauksia. Ihmetyttää kyllä, ettei kukaan romani täällä myönnä olevansa sellainen kuin aloituksessa mainitsin. Ehkä datailevat romanit ovat sitten eri asia konsanaan =D Ei ole aikaa heilua puukkojen kanssa ! Se on hyvä ja sitten se että hits hyvä että tienaat itse :)
- 999899989
Kritiikkiä romanit ei kestä ollenkaan vaikka aivan aiheesta kritisoitaisiin. ln et lapsellisesti haukkumassa kritisoijaa. Ja uhkaamassa tappelulla, niin palstalla on käynyt.
- seonSINNA
Omituista minkä äsken luin, romanit myönsivät varastavansa ruokaa hamosensa alle. Voi sentään. Mutta taisi olla eri romanit siinä keskustelussa :) En ole kyllä koskaan nähnyt niin montaa supisuomalaista myöntämässä varastavansa ruokaa hameidensa alle...
- ympäriämpäri
ehkä oot hengaillut väärässä seurassa oli jo arvattu ja niin osu ja uppos sekin kohta,on niin provo tää tyttö kuin olla ja voi tai sitten on niin hukassa ettei ittekkään tajua missä menee ja mikä päivä. ehkä se seura jonka itte myönsit jo rasisteja tekee kaltaisekseen eli älykkyys alkaa hajota,ei järki kierrä tarpeeks kun täytyy upottaa pää täyteen ennakoluuloja että on edes johonkin kuuluva. mutta ironista on se jos sussa on sitä manne verta sisälläs niin eräs päivä kohtaat sen puolen ittessäs ja joudut kohtaamaan sen kaiken mitä oot vuosien varella heitelly että havaa hoplaa vaan
- seonSINNA
En minä minust rasisti kyl ole ku teitä romaneja aina puolustan oikeassa elämässä. Nyt vain kysyin provosoivasti(joka ei tee minusta provoa), koska halusin nyt selkeitä vastauksia peliin! aina te kiertelette ja kaartelette. Etsi itse se keskustelu, vielä ensimmäisellä sivulla se hamekeskustelu. Itse olen ylpeä romanitaustastani. Olen myös sukua Venäläisille ja Ruotsalaisille.
- Kenneltoimintaa
Valittaen totean, mikä riivaa maailmassa monia alkaen kuninkaalisia ja aatelisia ja rikkaita ja heimoja ja viisaita ja ammattiryhmiä.....ja mitä niitä onkaan.
Se on tässä lyhyesti mikäli ymmärrätte:" Mitä serkumpaa sen herkumpaa".
Repikää siitä kaikki maailman sukukokouksianne ja juhlianne pitävät.- josjosjoskos
oletko ehkä ymmärtänyt hieman väärin ny.. mustalaisten kulttuuri on ydinperhe eli perhettä kunnioitetaan ja pidetään huolta,suvussa vanhimpien sanaa kuunnellaan ja kunnioitetaan. ei se tarkoita sitä että me otetaan suvusta puolisot.
nämä kuningaalliset ja muut heidän rinnalla eläjät on kyllä sukua keskenään ja niillä on ollut tuhansia vuosia tapana naida suvun kesken että valta pysyy suvussa. esimerkiksi euroopasta saksa on levittäytynyt britteihin,ruottiin yms euroopan kuningaallisiiin,amerikassa voidaan tänä päivänä yhdistää obamasta bushiin clintoniin cheneyt yms ovat sukulaisia keskenään ja he pitävät valtaa yllä.
sama käytäntö sitä paitsi oli suomessakin toiminnassa maitten omistajilla jne jotka pitivät valtaa yllä ottamalla puolisot suvusta.
- kennel on ja pysyy
Nimimerkille "josjosjoskos".
Liitän vielä kommettini, ja lue se uudestaan, jos auttaa.
Valittaen totean, mikä riivaa maailmassa monia alkaen kuninkaalisia ja aatelisia ja rikkaita ja heimoja ja viisaita ja ammattiryhmiä.....ja mitä niitä onkaan.
Se on tässä lyhyesti mikäli ymmärrätte:" Mitä serkumpaa sen herkumpaa".
Repikää siitä kaikki maailman sukukokouksianne ja juhlianne pitävät.
Suvussa ollaan ja sukua kunnioitetaan, ja sukua suvussa jatketaan, heh. Eipä naurata kuitenkaan, kun tiedämme mitä tästä seuraa, kaikilla "suvuilla".- aaaaaaaaaaaaaaaaa
sanoppa yksikin tapaus jonka tiedät 100% varmuudella sukua keskenään kaaleista vai puhut vaa paskaa niiku tämmöset white trash kaajeet tykkää tehä,itte on ku petolinnuntakapiha niin pakko on jotain ihan hiton älykästä provoo suoltaa. muuten sano seonSINNA lle terkkuja on siinä kaks järenjättiläistä hyvin sovitti yhteen
- seonSINNA
No johan ootte kaarrellu totuue ohi! Hih heijaa =D
- 3fqqqqqqqqqqqq
mee ny popsimaan niit' lääkkeitä että pysyt jotenkin kuosissa
- seonSINNA
No kai lääkkeistä kuosii joutuuki, ei oo mun tapa, onks teiä romaneie? :D
- 90j9j09j
me romanit myydään teille kaajeille nappeja varsinkin sinun laisille joissa "ON" tippa romani verta jonka keksi joskus nappi viina päissään sukulaiset on niitä jotka möivät niit you know what :D taidat olla se penitön transfestiit jonka "sukulaiset" pysyttelee erossa ja sehän narkkia otattaa. racist piece of sh!t
- mitä sinna?
antakaa tummat olla tää keskustelu..täällä paltoilla muutama valkolaisten aloittama keskustelu oli hyvä ja asiallinen enne kaikkea. ja siihen oli kiva ottaa antaa ja vastat mitä heitä kiinnosti.. täällä nyt pyörii kaiken näköstä. ja on myös näitä "vale" tummia jotka provosoivat niin kuin näistäkin joistakin viesteistä voi jo ymmärtää et joku valkolainen esittäytyy romanina..kun ja jos joku valkolainen haluaa jutella asiallisesti ilman luokittelua yleistämistä totuus totuutena eli siis huonot ja hyvät puolet kummastakin rodusta tummista,että vaaleista jos keskustelusta on siinä kyse ni ei siinä mitään.mut harvan valkolaisen kans vaan saa täällä palstalla normi keskustelua aikaseks valitettavaa,mutta totta. tosi elämässä ihan livenä kylläkin saa ja voi jutella,mut mä en ymmärrä mikä hitto se täällä sitte on onko se sitten sitä,että nimimerkin taakse on niin helppo piiloutuu ja sieltä heittä provoo ja kaikkea muuta paskaa? seonsinna tuskin edes kiinnostaa mikään tapa tai asiat romaneissa.tuskinpa se hänkään tälläistäkään hyväksi ottaisi esim: jos joku romani tulisi kysymään häneltä livenä päin naamaa kuules kerrohan harrasttateko te valkolaiset insestiä ja pedofiliaa ihan arkipäiväisesti? ku lehdistä ollaan luettu paljon ja kuultu kaikkee et se on ihan jokpäivästä melkein mitä suomen media suoltaa ni aateltii täs et kuuluuko se jotenki suomalaisee kulttuuriin? KUULOSTAA SAIRAALTA eikö totta? seon sinna ja muut kumppanit tuskin ajattelisivat näin,että no toi romani ny vaa kysyy ku se ei tiedä meidän kulttuurista niin paljoo tuskinpa. niin kuin hän ja muutama muu olettaa ja luulee olevansa oikeuttetu tulla tänne puhuu et romanit sitä ja tätä kuules kun niitä hyviä ja huonoja ihmisiä löytyy joka rodusta ihan niiku teis valkolaisissaki seuraas vaikka iltasanomaa tai muuta mediaa sieltä se avautuu. eihän me tiedetä ees oikeesti millanen säki olet ihmisenä voi olla kuule vaikka ja millanen jopa sellainenki et sä et pystyisi ees alkaa puhuu kenekää huonouksista tai olettaa jotain mitä et oikeesti tiedä.teillä valkolaisissa on pahana vikana se kun te katsotte muiden pihamaille aina vaik se omaki ois vielä puhdistettava.lukases näitä keskusteluja täällä romano palstalla ni huomaat pointin.
- niin no
Romanit tunnetaan kaikkialla maailmassa äänekkäinä ja "röhmyinä", joka on vastakohta erimerkiksi suomalaisille jotka ovat ujoja, arkoja ja sisäänpäin suuntautuneita. Ehkä senkin takia meidän on vaikea joskus ymmärtää toisiamme. Rikollisuutta tapahtuu varmasti paljon sekä romaneiden että valkolaisten keskuudessa, mutta paljon mahdollista että romaneiden keskuudessa sitä tapahtuu huomattavasti enemmän, joka varmasti paljolti johtuu kulttuurin sisäisistä ongelmista. Siksi romaneiden pitäisikin mielestäni mennä itseensä ja koittaa löytää ne omat heikkoutensa, niitä kun kaikilla meillä on, eikä ensisijaisesti etsiä ongelmia ulkopuolelta. Romanit ovat muuten mielestäni värikkäitä persoonia ja ehdottomasti positiivinen asia täällä Suomessakin.
- 122222222221
Ei se kulttuuri luo niitä ongelmia, vaan ulkopuolinen maailma!
Romaneilla on ollut noin tuhat vuotta aika rajut olot kiertolaisina ja pakolaisina, sellainen ei katoa ihan hetkessä, kaajeet vieläkin yllä pitävät ennakkoluuloja mikä tarkoittaa sitä että jokainen romani kun syntyy on tietylle osalle kaajeista vähemmän kuin ei-ihminen ja he katsovat oikeudekseen polkea ja vainota heitä.
Romanit ovat suuri kansa noiin 15miljoonaa pelkästään Euroopassa ja he ovat tunnetusti suurin EU vähemmistöistä ja tunnetusti elävät huonoimmissa oloissa, esim kaatopaikat, ghetoissa yms.
p.s. kulttuuri ei tarkoita että se on koko romanius, kulttuuri on ikään kuin jatke aivan samoin kuin teillä kaajeillakin on oma kulttuuri. Ihmiset kuitenkin on yksilöitä jokainen ja jokainen ajattelee omalla tavallaan ja kokee/näkee omalla tavallaan. Olen samaa mieltä että romanit ovat posiitivinen asia suomessa ja suomi on löytänyt oikean tien yhteis eloon, toisin kuin moni muu EU maa jotka kohtelevat romaneita kuin ei-ihmisiä yhä tänä päivänäkin. Suomessa on potentiaalia olla koko EUn tien näyttäjä ja onkin sitä monella tavalla, ehkä meillä on suomessa vielä väärät poliitikot jotka eivät oikeasti edes välitä ihmisistä vaan jostain ihan muusta. Niin kuin EU politiikka on täysin mafia peliä, sitä on ehkä vaikea uskoa mutta näin se vain on, mafiat johtaa jo monia maita ja ovat levittäytyneet joka puolelle. Ne huomaa esim siitä että ne tekevät kansoilla rahaa, ne eivät välitä ihmisistä eli ihmiset eivät ole minkään arvoisia vain ja ainostaan raha ja valta ajaa sitä maailmaa.
- jarno waristo
mulla on suvussa valkolaisia,ne ovat tosi omituisia niiden kultuuriin kuuluu juoda perskännit viikonloppusin sit ne kiroilee jatkuvasti sit ne pelkää vettä ja saippuaa ne antaa viinaa ja bissee niiden pennuillekin.
- tottako tämä?
hyi kamala oikeesti? no semmosia ne on.mut että vielä pennuille viinaa ohhoh jo on aikoihi eletty.onpas omituinen kulttuuri kerrassaan ei voi kuin ihmetellä.miten he kehtaavat? en ymmärrä,asiaa puhuit kylläkin jarno waristo.
- Anonyymi00038
Olen aikoinaan lähtenyt pois romaneista. Otin eri nimenkin ja paremmin saan töitä. Usein minua luullaan että olen puoliksi intialainen. En tykkää kertoa taustoistani. Elän aivan valtaväestön elämää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1918672
- 114688
Vedonlyöntiä .
Olen valmis lyömään ison vedon , että homma kaatuu . Jos kerta Sivonen ei lähde mukaan , niin ei tuoho usko kukaan muuka523730Mikä on pahinta, mitä kaivatullesi
pelkäät tapahtuvan? Jos kuolemaa, vakavia sairauksia yms. ei lasketa?1043096Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua
MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv952742Hei Antti. Minähän varoitin jo 2 v sitten, ettei sinusta tule pääministeriä, vaikka kuinka
voittaisit vaalit. Vasurit ovat aina puukottaneet toisiaan selkään, eivät koskaan edestäpäin. Marinistit varsinkin IL t62498Uusnatsien ilkivalta Joensuussa jatkuu.
Saavat mellastaa persujen suojissa miten haluavat. Särkevät ja tuhoavat toisten omaisuutta, tähän on johtanut persujen m121758- 441485
Minkä kouluarvosanan (4-10) annat Thank God, sä tulit! sarjalle?
Katsoitko Thank God, sä tulit!? Uusi viihdeohjelma ei ollut kaikkien makuun, mutta jotkut tykkäsivät. Minkä kouluarvos641308Golffarit kehityksen jarruna
Nyt kun yritetään saada kivitippua toimimaan niin golffarit iskee puukolla selkään joka asiassa. Majoituspalveluja maino131279