Jos rakennat oman tien esim kesämökillesi, saat tietysti sen puomittaa, etteivät sivulliset pääse rauhaasi häiritsemään. Mutta ongelmana ovat yksityiset tiekunnat, eli esim tie, jonka varressa on useita mökkejä ja tiellä useita "osakkaita". Milloin nämä saadaan puomilla sulkea?
Ennen oli "sääntö", että jos yksityistien ylläpitoon on saatu valtion rahoitusta, sitä ei saa puomittaa, vaan tiellä kulkeminen on "jokamiehen oikeus". Pitääkö tämä enää paikkaansa?
Ongelma juontaa juurensa pohjoisesta, jossa suosikki-marjapaikkani tie on suljettu tänä kesänä puomilla. Tien osakkaina on metsänomistajia, myös metsähallitus. Tie on alunperin tehty metsäautotieksi ja eikös nämä ole tehty valtion rahoituksella. Harmittaa että nyt hillat mätänevät metsään kun autolla ei lähemmäs pääse, käveltävää tulisi n 9 km ilman tuota autotietä.
Milloin yksityistien saa puomittaa?
8
1949
Vastaukset
- 2+9
Avainsana on julkinen avustus, ei rahoitus. Eli jos metsähallitus on osallistunut kustannuksiin oman osuutensa verran se on rahoitusta, ei avustusta, tällöin saa puomin laittaa.
- 65trhgf
Ja tiellä kulkeminen jalan ja pyöräillen on edelleen jokamiehen oikeus.
- Marjanpoimijat
Metsäautotie on eri asia kuin yksityistie. Kuitenkin puomittaminen on yleensä aina aiheeton eli voimapihdit mukaan ja puomi auki.
- rapax
Eikös metsäautotiekin voi olla yksityistie? Kertokaa viisaammat.
- höh!
"Kuitenkin puomittaminen on yleensä aina aiheeton"
Väite kaipaa perusteluja.
"voimapihdit mukaan ja puomi auki"
Ja toivomaan, ettei kukaan näe itse teossa, ettei joudu syytteeseen toisen omaisuuden turmelemisesta. - Marjanpoimijat
höh! kirjoitti:
"Kuitenkin puomittaminen on yleensä aina aiheeton"
Väite kaipaa perusteluja.
"voimapihdit mukaan ja puomi auki"
Ja toivomaan, ettei kukaan näe itse teossa, ettei joudu syytteeseen toisen omaisuuden turmelemisesta.En tiedä yhtään metsäautotietä jonka rakentamiseen tai kunnostamisen ei olisi käytetty yhteiskunnan tukea viimeisen 10v aikana. 10v on muistaakseni aika joka tuon saadun tuen vuksi tien pitää olla vapaasti esim marjastajien käytössä vaikka jotkut isännät eivät asiasta pidäkään.
Jospa siis minut tavataan "itse teossa" niin olenko oikaisemassa vääryyttä vai tekemässä rikosta? Jos nyt sattuisi niin huono tuuri että puomi olisikin luvallinen niin haluaisinpa nähdä syyttäjän joka vaatii rangaistusta parin euron ketjunpätkän tuhoamisesta. Tai jos nyt katkaisenkin sen abloylukon kun hullu puominlukitsija ei parista ketjunkatkaisusta ole uskonut niin vahinko on jo peräti parikymppiä. Jos sakkoja ruvetaan kirjoittamaan niin taitaa se puominsulkija olla jonossa ensin
- auto hajoaa
Sen kun katkot ketjuja.En minä poliisille soittele.Kun tulet marjasta kas kummaa on autosi vain käryävä romukasa joka palaneena odottaa pois hinausta ja se sinun on pakko tehdä tai hinautan sen sinun kustannuksella ppis ja laskun maksat sinä.Vaikea on todistella että juuri minä poltin auton jos emme ole edes nähneet ikinä toisiamme enkä ole uhonnut mitään päin naamaa ikinä.Vakuutusyhtiökään ei maksa mitään sinulle ennen,kun tappelu on kesken vaikka oikeudessa ja se kestää muutamia vuosia.
- ioroaboaä
Jaa, mikähän tappelu sitä vakuutusyhtiön korvausta mahtaa viivyttää? Jos poliisi haluaa tutkia onko kyseessä tuhopoltto ei se hidasta kaskosta saatavaa korvausta tippaakaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2665341- 644536
Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1214310- 513730
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest463714Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363677SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo723034Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv522884- 272821
Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu202626