"Tuoreen tutkimuksen mukaan jo 100 grammaa punaista lihaa päivässä voi lisätä kakkostyypin diabeteksen riskiä 20 prosentilla. Kaksi isoa viipaletta pekonia tai 50 grammaa makkaraa sen sijaan lisää riskiä jopa 50 prosentilla.
Tutkijoiden mukaan vähäinenkin päivittäinen punaisen lihan nauttiminen suurentaa huomattavasti riskiä sairastua 2-tyypin diabetekseen. Tutkimuksen mukaan puhdasta punaista lihaa haitallisempia ovat siitä tuotetut lihajalosteet, kuten salami, pekoni tai makkara. Vain 50 grammaa lihajalosteita, kuten pekonia tai makkaraa päivittäin syötynä nostaa riskiä sairastua yli 50 prosentilla.
Tutkimus toteutettiin kuuluisassa Harvardin yliopistossa ja tutkimuksessa analysoitiin yli 440 000 nuoren ihmisen terveystietoja.
Tutkijoiden mukaan punaista lihaa kerran päivässä nautiskelevien kannattaisi vaihtaa terveellisempiin proteiineihin, kuten pähkinöihin, vähärasvaisiin juustoihin ja tummaan riisiin. Tällöin diabetesriskiä voi pienentää 20 prosentilla. Kakkostyypin diabeteksen oireisiin kuuluvat jatkuva jano, vessassa ravaaminen ja väsymys.
Syöpäriskikin kasvaa?
Tutkijoiden mukaan terveysviranomaisten tulisikin nyt tulosten perustella muuttaa suosituksiaan punaisen lihan syönnistä. Suomen syöpäjärjestöjen mukaan punaista lihaa pitäisi syödä viikossa korkeintaan 300 grammaa.
Runsaan lihansyönnin on kerrottu myös lisäävän suolistosyöpien, eli paksu- ja peräsuolen syöpien vaaraa. Suomen syöpäyhdistyksen ylilääkäri Katja Aktan-Collan totesi elokuun alussa HS:lle, että useat tutkimukst osoittavat runsaan lihansyönnin ja syövän yhteyden.
Lähde: Daily Mail "
http://www.mtv3.fi/makuja/ajankohtaista.shtml?1372212
SUOMALAISTEN KESÄ SUPERFOOD
SuupeerFoood
1
172
Vastaukset
- tsibulia
Olen jo kauan tiennyt punaisen lihan epäterveellisyyden ja siksi en syökään sitä.
Punainen liha vanhentaa myös ihmistä ennen aikojaan, siksi ei senkään vuoksi kannata syödä punaista lihaa.
Olen eläkeikäinen, mutta näytän tuskin nelikymppiseltä. Kannattaa miettiä ja ottaa selvää ruoka-aineista, mitä käyttää ravintonaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama93424Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve583263Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä442969Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi932836On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole622688Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732638Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä972610Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1132317Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl552063Joskus tulee niin
Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk661951