Tuomitsen "uskovien kaste" -opin harhaoppina.
On todella suuri kiitosaihe Jumalalle, että harvat luterilaiset ovat hyväksyneet "uskovien kaste" -harhaopin ja sen jälkeen antaneet kastaa itsensä esimerkiksi helluntailaisten toimesta! Kiitos Jumalalle!
Se on hyvä, mutta Suomessa valitettavan monet luterilaiset sitten opettavat erästä toista harhaa, nimittäin tätä seuraavaa harhaa, jonka itse Martti Luther jyrkästi tuomitsi:
(1) Ensin voimme kastaa ihmisen jos se on mahdollista. Sen jälkeen varsinaisesti pyrkikäämme opettamaan häntä. Ehkä hän sitten joskus tulee uskoon, ehkä vaikkapa 10 vuoden päästä! Tai ehkä jo 5 vuoden päästä! Kuka tietää ...
Martti Luther tuomitsi tuon harhatoimintatavan (1)(ikäänkuin kastetaan kauan etukäteen).
* terence.hill , mitkä lienevät hänen perusteensa tuon joidenkin nykyajan luterilaisten kannattaman käytännön (1) tuomitsemiselle ? *
Ehkä 5 vuoden päästä ?
30
<50
Vastaukset
- totuus esiin
Onkohan epätoivo jo iskenyt JEV:iin, kun pitää samaa otsikkoa
toistella parin kuukauden välein?
Ikäänkuin Jumalan sana muuttuisi JEV:n harha-opin ja
tuomitsemisen vuoksi!
Kuvitteleekohan JEV olevansa Jumala?
saatana pyrkii estämään uskoontulleita noudattamasta UT:n ohjetta ja
kaikenlaiset sananselittäjät hämmentävät vielä vilpittömiä.
Kiitos Herralle, että moni uskoontullut osaa itse lukea Raamattua, ja
Pyhä Henki johtaa heitä totuuteen. Siksi
saamme kuulla jatkuvasti, kuinka he noudattavat Jeesuksen esimerkkiä ja
Raamatun neuvoa:
"Nouse, mitä viivyttelet: avuksihuutaen Herran nimeä anna kastaa itsesi ja
pestä pois syntisi." - JEV238 (ei kirj.)
Huomatkaa, että en hyväksy kumpaakaan, en "uskovien kaste" -oppia enkä "vauvaan vettä" -oppia. Joten tässä keskustelussa ei ole syytä keskustella "vauvaan vettä" -opista, vielä vähemmän "tuomita JEV238:aa tuon opin uskomisesta". Haluan pysyä apostolien opetuksessa kasteesta ja uskoontulemisesta.
>>Normaali Jeesukseen Kristukseen uskovaksi tuleminen, pääpiirteet: uskoen evankeliumin antaa kastaa itsensä.>> (www.opetuksia.net)- totuus esiin
Ei tuota samaa mantraa tarvitse toistaa joka päivä!
Itseäsikö yrität sillä vakuuttaa?
Jumalan sanahan ei ole riippuvainen sinun tuomitsemisestasi!
- terence.hill
En ole kuullut, että luterilaiset kannattaisivat edellä kuvaamasi kaltaista käytäntöä. Ketkähän tuollaista opettavat ja missä?
Kyllä kastettavan (oletan, että tuossa puhutaan aikuisesta) tulisi olla sellainen, ettei hän ota muuten vain kastetta nyt ja ehkä sitten vasta vuosien päästä haluaisi kristillistä opetusta. (Hyvä tietysti toisaalta niinkin.) Lähtökohta on, että hänestä tulee opetuslapsi. Tietysti hänelle pitää selvittää, kuka Jeesus on, mitä Hän on puolestamme tehnyt, mitä hyödymme uskomalla Häneen...
Se, että kasteen saaminen tapahtuisi paljon ennen kuin uskon saaminen ei kuitenkaan merkitse, että kasteessa tai uskossa olisi jotain väärää.
Uskosta luopuva voi löytää uskonsa uudelleen. Sen jälkeen häntä ei kasteta uudelleen.
Jos joku saa Raamatun tänään, mutta vasta vuosikymmenen kuluttua alkaa lukea sitä, ja uskoa Jeesukseen, niin ei se Raamattu ole niiden vuosien aikana, kun usko puuttui, ollut mitenkään väärä tai viallinen Raamattu. Samoin kerran kastettu on saanut aivan pätevän kasteen, vaikka usko tulisi sata vuotta kastetta myöhemmin.- JEV238 (ei kirj.)
(1) Ensin voimme kastaa ihmisen jos se on mahdollista. Sen jälkeen varsinaisesti pyrkikäämme opettamaan häntä. Ehkä hän sitten joskus tulee uskoon, ehkä vaikkapa 10 vuoden päästä! Tai ehkä jo 5 vuoden päästä! Kuka tietää ...
Ymmärsit terence.hill tuon kirjoittamani (1) väärin. Ei kyse ole sellaisesta, että "kastetaan nyt tämä ihminen (ehkä lapsi), sitten (siitä kastamisesta) esimerkiksi 5 vuoden kuluttua aletaan opettamaan", vaan "kastetaan nyt tämä ihminen (ehkä lapsi), sen jälkeen aletaan opettamaan niin pian kuin mahdollista, mieluiten heti sen kastamisen jälkeen ja sitten ehkä kastamisesta 5 vuoden kuluttua hän tulee uskoon, ehkä 10 vuoden päästä, toivottavasti ainakin joskus tulevaisuudessa tulee uskoon!"
Tuollainhan (1) (tietynlainen etukäteen kastaminen) on ollut käsittääkseni aika yleinen käsitys luterilaisuudessa, esimerkiksi ns. "viidennessä liikkeessä". Jos ei enää ole, niin kiitos Herralle!
Suomen ev.lut kirkossa siis uskotaan nykyään Lutherin tavoin, että kastehetkessä ihmiset tulevat uskoon tai jotkut ihmiset ovat **poikkeuksellisesti** kohtaan (Apt. 2:38) nähden jo ennen kastamisensa hetkeä uskossa.
>>Normaali Jeesukseen Kristukseen uskovaksi tuleminen, pääpiirteet: uskoen evankeliumin antaa kastaa itsensä.>> (www.opetuksia.net)
- terence.hill
Minulla on Raamattu, jonka takasivulla on siteerattu jaetta Joh.20:31
"Nämä ovat kirjoitetut, ETTÄ TE USKOISITTE, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä Hänen nimessänsä."
Siihen Raamattu tähtää, että saamme uskon Jeesukseen ja iankaikkisen elämän.
Samaa voidaan sanoa kasteenkin tarkoituksesta. Sinut on kastettu, ETTÄ SINÄ USKOISIT, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että sinulla uskon kautta olisi elämä Hänen nimessänsä.
Jumala on antanut meille kirjoitetun ja julistetun sanan, kasteen ja ehtoollisen (jotka ovat sanan "erikoistapauksia") ja Pyhän Hengen, joka vaikuttaa siellä, missä sanaa julistetaan ja kastetaan ja nautitaan ehtoollista, uskon synnyttämiseksi, kasvattamiseksi ja vahvistamiseksi.
Ehtoollinen ei ole vain joku "muistoateria", muotomeno, jonka nauttimista vain velvollisuudesta pitää suorittaa, kun niin on käsketty. Kaste ei ole joku "diplomi", joka saataisiin, kun on suoritettu kymmeniä oikeita uskonnollisia tekoja jollain juuri oikealla kaavalla... Uudestikastajat, ja pelkäänpä, että myös sinä JEV, menevät kastekysymyksessä lepikkoon, että rytisee!- JEV238 (ei kirj.)
terence.hill: >>Sinut on kastettu, ETTÄ SINÄ USKOISIT, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että sinulla uskon kautta olisi elämä Hänen nimessänsä.>>
Tuon lauseesi voi ymmärtää usealla tavalla, joista tämä seuraava on juuri esiintuomani Lutherin tuomitseman "etukäteen kastamisen" -opetuksen mukainen:
(2) "Sinut on kastettu, että tulisit uskoon ja niin sinulla silloin olisi uskon kautta elämä Hänen nimessänsä."
Tuo ajatus (2) on siis Lutherin tuomitsema opetus. Ja ennenkaikkea tuo ajatus (2) ei ole apostolien opetuksen mukaista. - JEV238 (ei kirj.)
terence.hill: >>Ehtoollinen ei ole vain joku "muistoateria", muotomeno, jonka nauttimista vain velvollisuudesta pitää suorittaa, kun niin on käsketty.>>
Tästä olen ilmeisesti pitkälti samaa mieltä. Valitettavasti monet helluntailaiset uskovat ja opettavat tähän tapaan harhaisesti Herran ateriaan liittyen " ... tämä vertauskuvaa minun ruumistani ... tämä vertauskuvaa minun vertani ... ". - terence.hill
JEV238 (ei kirj.) kirjoitti:
terence.hill: >>Sinut on kastettu, ETTÄ SINÄ USKOISIT, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että sinulla uskon kautta olisi elämä Hänen nimessänsä.>>
Tuon lauseesi voi ymmärtää usealla tavalla, joista tämä seuraava on juuri esiintuomani Lutherin tuomitseman "etukäteen kastamisen" -opetuksen mukainen:
(2) "Sinut on kastettu, että tulisit uskoon ja niin sinulla silloin olisi uskon kautta elämä Hänen nimessänsä."
Tuo ajatus (2) on siis Lutherin tuomitsema opetus. Ja ennenkaikkea tuo ajatus (2) ei ole apostolien opetuksen mukaista.Kyllä uskoonkin saa tulla (ja varmaan kuuluukin tulla), JOS ON VÄLILLÄ LUOPUNUT uskostaan.
Olen sitä mieltä, ja Lutherkin tietääkseni oli, ja Jeesuskin tietääkseni oli, että aivan pienet vauvat uskovat. Taivasten Valtakunta pitää ottaa vastaan niinkuin lapsi (sen ottaa vastaan.) - JEV238 (ei kirj.)
terence.hill kirjoitti:
Kyllä uskoonkin saa tulla (ja varmaan kuuluukin tulla), JOS ON VÄLILLÄ LUOPUNUT uskostaan.
Olen sitä mieltä, ja Lutherkin tietääkseni oli, ja Jeesuskin tietääkseni oli, että aivan pienet vauvat uskovat. Taivasten Valtakunta pitää ottaa vastaan niinkuin lapsi (sen ottaa vastaan.)Tietenkin ihmisen, joka on lähtenyt uskoontulonsa jälkeen väärälle tielle, on hyvä ja syytä palata takaisin oikealle tielle.
Mutta nyt tarkoitan ja olen koko ajan käsitellyt sitä ensimmäistä oikealle tielle tulemista. En mitään väärälle tielle eksyneiden uskovien takaisin tielle paluuta.
Tuon lauseesi ymmärtäen Lutherin tuomitsemalla tavalla (selvensin tätä nyt niin, että toivottavasti ajatus on nyt yksikäsitteinen!):
(3) "Sinut on kastettu, että tulisit sitten uskoon, ensimmäistä kertaa tälle tielle (ehkä 5 vuoden päästä, ehkä aikaisemmin, ehkä myöhemmin, toivottavasti kuitenkin joskus!) ja niin sinulla silloin uskoontulleena olisi uskon kautta elämä Hänen nimessänsä."
Kastaminen ei ole siksi, että "ehkä sitten sen kastamisen jälkeen joskus ennemmin tai myöhemmin tulee uskoon, ensimmäistä kertaa tälle tielle!" Ketään ei kasteta, että "joskus kastamisesi jälkeen tulisit uskoon, ensimmäistä kertaa tälle tielle!"
- outo juttu
Terence:
"Sinut on kastettu, ETTÄ SINÄ USKOISIT, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että sinulla uskon kautta olisi elämä Hänen nimessänsä."
Eikö kastamaton voi ollenkaan uskoa???
Jos voi, niin mitä hyötyä siitä kasteen hätäilystä oli?- terence.hill
Jeesuksen käsky EI kuulunut: "Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni VAIN OPETTAMALLA HEITÄ. Ja ne, joilla on oikein luja tosi usko, saakoot kasteen jälkikäteen merkiksi oikeasta uskostaan täysi-ikäisinä."
Kaste ja ehtoollinen ovat myös evankeliumin julistusta, kuten tavallinen sanakin. Niissä on vain sanojen lisäksi myös konkreettinen aineellinen elementti.
Osaa Jeesuksen käskyistä ei pidä totella viivytellen ja valikoiden!
Kyllä varmasti Jumala VOI antaa kastamattomallekin joskus uskon, mutta ei Hän ole käskenyt KAIKKIEN KOHDALLA toimimaan niin, että kaste jätettäisiin pois, pidettäisiin turhana merkkinä, lykättäisiin myöhemmäksi... Meidän pitää tehdä, niinkuin Jeesus käski! Kastamalla ja opettamalla opetuslapseuttaa kaikki kansat.
Mitä hyötyä kasteen viivyttelystä on? - outo juttu
terence.hill kirjoitti:
Jeesuksen käsky EI kuulunut: "Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni VAIN OPETTAMALLA HEITÄ. Ja ne, joilla on oikein luja tosi usko, saakoot kasteen jälkikäteen merkiksi oikeasta uskostaan täysi-ikäisinä."
Kaste ja ehtoollinen ovat myös evankeliumin julistusta, kuten tavallinen sanakin. Niissä on vain sanojen lisäksi myös konkreettinen aineellinen elementti.
Osaa Jeesuksen käskyistä ei pidä totella viivytellen ja valikoiden!
Kyllä varmasti Jumala VOI antaa kastamattomallekin joskus uskon, mutta ei Hän ole käskenyt KAIKKIEN KOHDALLA toimimaan niin, että kaste jätettäisiin pois, pidettäisiin turhana merkkinä, lykättäisiin myöhemmäksi... Meidän pitää tehdä, niinkuin Jeesus käski! Kastamalla ja opettamalla opetuslapseuttaa kaikki kansat.
Mitä hyötyä kasteen viivyttelystä on?Taas väärin::
"Meidän pitää tehdä, niinkuin Jeesus käski! Kastamalla ja opettamalla opetuslapseuttaa kaikki kansat."
Kastamalla EI TEHDÄ OPETUSLAPSIA, vaan kuten Jeesus itse
antoi esimerkin:
Joh 4:4
Ensin tehdään opetuslapsia." Usko tulee kuulemisesta"!!!
Sen jälkeen nämä kastetaan
"Jeesus teki opetuslapseksi ja kastoi useampia kuin Johannes,
vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan Hänen opetuslapsensa."
Jeesus ei odottanut, että kastettavat tulevat ymmärtävään ikään
ennenkuin heitä voidaan opettaa!
Terencellä on oma Raamattu:
"Kaste ja ehtoollinen ovat myös evankeliumin julistusta"
Miksihän Paavali sanoi: 1. Kor 1:17
"Sillä ei Kristus lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan." - voi sinua poloista
outo juttu kirjoitti:
Taas väärin::
"Meidän pitää tehdä, niinkuin Jeesus käski! Kastamalla ja opettamalla opetuslapseuttaa kaikki kansat."
Kastamalla EI TEHDÄ OPETUSLAPSIA, vaan kuten Jeesus itse
antoi esimerkin:
Joh 4:4
Ensin tehdään opetuslapsia." Usko tulee kuulemisesta"!!!
Sen jälkeen nämä kastetaan
"Jeesus teki opetuslapseksi ja kastoi useampia kuin Johannes,
vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan Hänen opetuslapsensa."
Jeesus ei odottanut, että kastettavat tulevat ymmärtävään ikään
ennenkuin heitä voidaan opettaa!
Terencellä on oma Raamattu:
"Kaste ja ehtoollinen ovat myös evankeliumin julistusta"
Miksihän Paavali sanoi: 1. Kor 1:17
"Sillä ei Kristus lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan."1.Kor.11. luvussa Paavali opettaa ehtoollisestakin, ja monessa kirjeessään kasteestakin.
Olen taas väärin luterilaisia ymmärtävän "outo juttu"-kommentoijan kanssa samaa mieltä, ettei kastamalla tehdä opetuslapsia, vaan KASTAMALLA JA OPETTAMALLA, eikö se paksuun päähäsi mene?
- Apt.2:38 on oikea
JEV kirjoittaa:
"Tuomitsen "uskovien kaste" -opin harhaoppina" ... hih, heh..... vai on sinulla valta tuomita Raamatun Sana uskovien kasteesta?
No, sinuthan onkin kastettu matt.28:19 -sanoilla katoliseen kirkoon tiesit tuon tai et, eihän sellaisesta hyvä seuraa - vaan paha!!- JEV238 (ei kirj.)
Siis sinä esität, että kaikki helluntailaisetkin - mukaanlukien mathetes ym.! - tulee kastaa uudestaan, mielestäsi pätevästi koska helluntailaiset kastavat sanoen
" ... kastan sinut ... Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" ! - terence.hill
Siis sinä esität, että kaikki helluntailaisetkin - mukaanlukien mathetes ym.! - tulee kastaa uudestaan, mielestäsi pätevästi koska helluntailaiset kastavat sanoen
" ... kastan sinut ... Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" !Tuota mieltä eepu on. Ketähän hän luulee "Pojan" tarkoittavan, jos ei Herraa Jeesusta?
- mathetes
Vastausta JEV,lle
Kirjoitit:
>>Tuomitsen "uskovien kaste" -opin harhaoppina.- JEV238 (ei kirj.)
Lyhyt vastaus alkuun.
mathetes: >>JEV ,n "uussakramentalistinen" kasteoppi on sitä, jotta vain kastetuksi tulleet ihmiset saavat syntinsä anteeksi, ei ennen sitä, vaikka he olisivatkin jo uskossa Jeesukseen!>>
Älä sanoo väärää todistusta lähimmäisestäsi mathetes!
Olen aina kirjoittanut sinullekin mathetes, että uskoni mukaan esimerkiksi Kornelius oli todella uskossa Jeesukseen Kristukseen, siis syntinsä anteeksisaanut jo ennen tulemistaan Herran nimeen kastetuksi. Ja olen aina korostanut sinullekin, että uskon, että nykyäänkin jotkut voivat olla ***poikkeuksellisesti*** kohtaan (Apt. 2:38) nähden todella uskossa Jeesukseen Kristukseen, siis todella syntinsä anteeksisaaneita jo ennen Herran nimeen kastamistaan. Usko jo nyt, äläkä esitä vääristellen toisen käsityksiä!
Joten mathetes sinun olisi nyt syytä tehdä parannusta siitä, että vääristellen esität sitä mitä olen tuonut esiin! - näin se on
Lyhyt vastaus alkuun.
mathetes: >>JEV ,n "uussakramentalistinen" kasteoppi on sitä, jotta vain kastetuksi tulleet ihmiset saavat syntinsä anteeksi, ei ennen sitä, vaikka he olisivatkin jo uskossa Jeesukseen!>>
Älä sanoo väärää todistusta lähimmäisestäsi mathetes!
Olen aina kirjoittanut sinullekin mathetes, että uskoni mukaan esimerkiksi Kornelius oli todella uskossa Jeesukseen Kristukseen, siis syntinsä anteeksisaanut jo ennen tulemistaan Herran nimeen kastetuksi. Ja olen aina korostanut sinullekin, että uskon, että nykyäänkin jotkut voivat olla ***poikkeuksellisesti*** kohtaan (Apt. 2:38) nähden todella uskossa Jeesukseen Kristukseen, siis todella syntinsä anteeksisaaneita jo ennen Herran nimeen kastamistaan. Usko jo nyt, äläkä esitä vääristellen toisen käsityksiä!
Joten mathetes sinun olisi nyt syytä tehdä parannusta siitä, että vääristellen esität sitä mitä olen tuonut esiin!JEV:lle
Ei Raamatussa ole mitään poikkeuksia tai poikkeuksellisia tapoja.
Tilanne on AINA SAMA:
"Joka uskoo Häneen, saa synnit anteeksi Hänen nimensä kautta."
Sinä itse keksit poikkeuksia! näin se on kirjoitti:
JEV:lle
Tilanne on AINA SAMA:
Sinä itse keksit poikkeuksia!>>jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta.>>
Olen aina sanonut tuohon apostolien opetukseen ja sanon tänäänkin: "Aamen!" Ymmärrä, että tunnustan oikeaksi "yksin uskosta vanhurskas" -opetuksen.
Ei siis niinkuin valitettavan monet helluntailaiset ym. uskovat - ja mitä ilmeisemmin sinäkin uskot! - aivan ulkopuolelta Raamatun eli näin:
>>jokainen, joka rukoilee tosissaan 'uskoontulorukouksen' (esimerkiksi 'mentyään eteen kokouksessa') tms., saa synnit anteeksi.>>
Tuota ei voi sanoa edes poikkeustavaksi Raamatussa koska tuollaista ei ole opetettu Raamatussa ajalle alkaen helluntaista (Apt. 2) voimassaolevaksi!
Usko nyt viimeinkin, että sinä et voi pestä itseäsi synneistäsi rukoilemisellasi! Ei, et voi, vaikka päivä- ja yökaudet rukoilisit ja tosissasi! Vain Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan veri, voi puhdistaa synneistä! Milloin se tapahtui syntiä tehneen, pelastumattoman Saulus tarsolaisen kohdalla? Jumalan sanassa opetetaan, että juuri hänen kastamisensa hetkessä. Samalla hetkellä kun vesi kävi hänen ylitseen, Jumalan Pojan kallis veri pesi pois hänen syntinsä! Lue ja ymmärrä (näin sanottiin uudestisyntymättömälle Saulus tarsolaiselle):
" ... (anna) kastaa (itsesi) ja pestä pois synnit sinun vedoten nimeen Herran." (ks. (Apt. 22:16, Novum-kirjasarjan sanasta sanaan käännös))
Siis ensin Saulus astui pelastumattomana synneissään veteen. Siis hän oli silloin aivan varmasti uudestisyntymätön. Sitten hänet kastettiin. Hänen syntinsä pestiin siinä hetkessä pois! Vedestä nousi uudestisyntynyt ihminen! Pelastettu ihminen! Halleluja!
>>Normaali Jeesukseen Kristukseen uskovaksi tuleminen, pääpiirteet: uskoen evankeliumin antaa kastaa itsensä.>> (www.opetuksia.net)näin se on kirjoitti:
JEV:lle
Tilanne on AINA SAMA:
Sinä itse keksit poikkeuksia!Kerropa tarkalleen käytännön yksityiskohdin miten sinä mielestäsi olet tullut uskoon Jeesukseen Kristukseen? Jos olet todella uskoontullut, iloiten haluat jakaa todistuksesi siitä miten - käytännön vaiheineen! - olet mielestäsi tullut uskoon!
- näin se on
JEV238 kirjoitti:
Kerropa tarkalleen käytännön yksityiskohdin miten sinä mielestäsi olet tullut uskoon Jeesukseen Kristukseen? Jos olet todella uskoontullut, iloiten haluat jakaa todistuksesi siitä miten - käytännön vaiheineen! - olet mielestäsi tullut uskoon!
Sinä väännät kieroon toisten uskoontulon ja halveksit Jumalan työtä.
Uskoon tullaan ainoastaan yhdellä tavalla:
"Usko tulee kuulemisesta"
"Se on Jumalan teko, että uskotte."
"Kukaan ei voi tulla, ellei minun Isäni vedä häntä"!!!
Siinä eivät sinun vesiseremoniasi merkkaa mitään, eikä sinun lanseemat uskoontulorukoukset tai vesitoimitussekunnit.
Lopeta jo tuo satuilu! näin se on kirjoitti:
Sinä väännät kieroon toisten uskoontulon ja halveksit Jumalan työtä.
Uskoon tullaan ainoastaan yhdellä tavalla:
"Usko tulee kuulemisesta"
"Se on Jumalan teko, että uskotte."
"Kukaan ei voi tulla, ellei minun Isäni vedä häntä"!!!
Siinä eivät sinun vesiseremoniasi merkkaa mitään, eikä sinun lanseemat uskoontulorukoukset tai vesitoimitussekunnit.
Lopeta jo tuo satuilu!>>Sinä väännät kieroon toisten uskoontulon ja halveksit Jumalan työtä.>>
Ethän sinä ole yksityiskohtaisesti ja käytännön vaiheet sisältäen kertonut miten mielestäsi olet tullut uskoon. Joten miten minä olisin voinut mitään halveksia!
Mutta kerro nyt uskoontulosi! Odotan mielenkiinnolla! Kai olet uskoontullut? Miksi ihmeessä välttelet kertomasta käytännön vaiheet sisältäen miten mielestäsi olet tullut uskoon? Sitä todella ihmettelen!
>> ... merkkaa mitään, eikä sinun lanseemat uskoontulorukoukset ... Lopeta jo tuo satuilu!>>
Älä sinä syytä minua tuosta "uskoontulorukous"- eli "pelastusrukous"- eli "ratkaisurukous" -opin keksimisestä! Se on ollut vallalla esimerkiksi helluntailaisilla jo ennen kuin olen syntynyt! En minä ole sellaista "satuilua" keksinyt!
Seuraavassa ihan nykyään voimassaoleva esimerkki "uskoontulorukouksesta" helluntailaisilta (Suomen suurimman helluntailaisyhteisön, Helsingin Saalemin internetsivustolta)! :
" ... ' ... Tunnustan, että olen tehnyt syntiä Jumalaa ja lähimmäisiäni vastaan. Pyydän, että annat kaikki syntini anteeksi ja lahjoitat minulle voiman uuteen elämään. Haluan ottaa Sinut vastaan henkilökohtaisena Pelastajanani. Tule asumaan minun sydämeeni ja tee minut Jumalan lapseksi. ... ' ...
* Kiitä Jeesusta siitä, että hän on tullut elämääsi ja sinusta on tullut Jumalan lapsi (Joh. 1:12)
* Kiitä, että kaikki sinun syntisi on annettu anteeksi (1 Joh. 2:12)"
Siis tuon mukaan
1. Ensin ei-uskova.
2. Sitten hänen rukous.
3. Sitten sen rukouksen jälkeen: "Kiitä ... sinusta on tullut Jumalan lapsi ... Kiitä ... syntisi on annettu anteeksi".
Siinähän mennään selvästi "uskoontulorukous" -opin mukaan!- olet pilkkaaja
JEV238 kirjoitti:
>>Sinä väännät kieroon toisten uskoontulon ja halveksit Jumalan työtä.>>
Ethän sinä ole yksityiskohtaisesti ja käytännön vaiheet sisältäen kertonut miten mielestäsi olet tullut uskoon. Joten miten minä olisin voinut mitään halveksia!
Mutta kerro nyt uskoontulosi! Odotan mielenkiinnolla! Kai olet uskoontullut? Miksi ihmeessä välttelet kertomasta käytännön vaiheet sisältäen miten mielestäsi olet tullut uskoon? Sitä todella ihmettelen!
>> ... merkkaa mitään, eikä sinun lanseemat uskoontulorukoukset ... Lopeta jo tuo satuilu!>>
Älä sinä syytä minua tuosta "uskoontulorukous"- eli "pelastusrukous"- eli "ratkaisurukous" -opin keksimisestä! Se on ollut vallalla esimerkiksi helluntailaisilla jo ennen kuin olen syntynyt! En minä ole sellaista "satuilua" keksinyt!
Seuraavassa ihan nykyään voimassaoleva esimerkki "uskoontulorukouksesta" helluntailaisilta (Suomen suurimman helluntailaisyhteisön, Helsingin Saalemin internetsivustolta)! :
" ... ' ... Tunnustan, että olen tehnyt syntiä Jumalaa ja lähimmäisiäni vastaan. Pyydän, että annat kaikki syntini anteeksi ja lahjoitat minulle voiman uuteen elämään. Haluan ottaa Sinut vastaan henkilökohtaisena Pelastajanani. Tule asumaan minun sydämeeni ja tee minut Jumalan lapseksi. ... ' ...
* Kiitä Jeesusta siitä, että hän on tullut elämääsi ja sinusta on tullut Jumalan lapsi (Joh. 1:12)
* Kiitä, että kaikki sinun syntisi on annettu anteeksi (1 Joh. 2:12)"
Siis tuon mukaan
1. Ensin ei-uskova.
2. Sitten hänen rukous.
3. Sitten sen rukouksen jälkeen: "Kiitä ... sinusta on tullut Jumalan lapsi ... Kiitä ... syntisi on annettu anteeksi".
Siinähän mennään selvästi "uskoontulorukous" -opin mukaan!Olikohan Daavid tullut väärään uskoon:
Ps 51:3-6
Jumala, ole minulle armollinen hyvyytesi tähden,
pyyhi pois minun syntini suuren laupeutesi tähden,
Pese minut puhtaaksi rikoksistani,
puhdista minut synneistäni..."
Mikä tarve sinulla on rienata toisten uskoontuloa???
Tuo Helsingin Saalemin ohje on aivan sopusoinnussa Daavidin rukouksen kanssa, joten lopeta jo tuo rienaaminen!!! olet pilkkaaja kirjoitti:
Olikohan Daavid tullut väärään uskoon:
Tuo Helsingin Saalemin ohje on aivan sopusoinnussa Daavidin rukouksen kanssa, joten lopeta jo tuo rienaaminen!!!nn: >>Mikä tarve sinulla on rienata toisten uskoontuloa???>>
Sitä, mistä toista syytät, olet itse monesti tehnyt !
Olet esimerkiksi pilkannut luterilaisia kuten Alpo Aholaa ja hänen todistustaan uskostaan Jeesuksen Kristukseen.
Mutta erehdyt jos luulet minun olevan rienaamassa!
En minä ketään ole rienaamassa tai pilkkaamassa! Kyllä eri opetuksia on lupa arvostella. On syytäkin tutkia niitä niinkuin jalot Berean juutalaiset. Ovatko esitetyt opetukset apostolien opetuksen mukaisia vai eivät! Niin minä olen pyrkinyt tekemään!olet pilkkaaja kirjoitti:
Olikohan Daavid tullut väärään uskoon:
Tuo Helsingin Saalemin ohje on aivan sopusoinnussa Daavidin rukouksen kanssa, joten lopeta jo tuo rienaaminen!!!nn: >>Olikohan Daavid tullut väärään uskoon: Ps 51:3-6 ... Tuo Helsingin Saalemin ohje on aivan sopusoinnussa Daavidin rukouksen kanssa>>
Luetaan asiayhteydessään tuo vanhan liiton aikana kirjoitettu kohta (Ps. 51:3-6), jonka toit esiin:
"Veisuunjohtajalle; Daavidin virsi, kun profeetta Naatan tuli hänen luokseen, sen jälkeen kuin hän oli yhtynyt Batsebaan. Jumala, ole minulle armollinen hyvyytesi tähden; pyyhi pois minun syntini suuren laupeutesi tähden. Pese minut puhtaaksi rikoksestani, puhdista minut synnistäni. ... Puhdista minut isopilla, että minä puhdistuisin, pese minut, että minä lunta valkeammaksi tulisin." (ks. (Ps. 51:1-9))
Daavid oli jo lapsena liitetty Jumalan kansaan. Ja hän oli elämässään varmasti jo tullut uskoon, siis tullut syntinsä anteeksisaaneeksi jo kauan ennen tuon kohdan (Ps. 51:1-9) kirjoittamistaan. Sitten hän oli jo uskoontulleena langennut huoruuteen Batseeban kanssa niinkuin Raamatusta tiedämme. Mutta kiitos Herralle! Hän ei jäänyt tuohon lankeemukseensa. Hän halusi uskovana langettuaan uudelleen tulla Jumalan tielle. Tämä siis on tuon kohdan (Ps. 51:1-9) asiayhteys. Siis ei tätä kohtaa ole mitään lupaa "tuosta vaan" soveltaa uuteen liittoon ja siellä peräti siihen kun joku haluaa ihan ensimmäistä kertaa tulla Jumalan tielle, uudestisyntyä! Eihän tämä ole sellaisesta tilanteesta!
Huomatkaamme myös, että ei UT:ssa ole yhtään esimerkkiä ajalla alkaen helluntaista (Apt. 2) sellaisesta, jossa joku olisi ihan ensimmäistä kertaa tullut Jumalan tielle, uudestisyntynyt rukoilemisellaan! Varmasti olisi esimerkiksi Apostolien teot -kirjassa sellaisesta esimerkki jos se olisi apostolien opetusta! Mutta ei ole yhden yhtäkään esimerkkiä sellaisesta "uskoontulorukous" -tavasta ja sillä tavalla ihan ensimmäistä kertaa tälle tielle tulemisesta, tulemisesta syntinsä anteeksisaaneeksi!
Se miten pelastumatonta, uudestisyntymätöntä on neuvottava ensimmäistä kertaa elämässään tulemaan tälle tielle on tämä:
"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan." (ks. (Apt. 2:38))
Miksi et hyväksy tuota Jumalan antamaa ihanaa lupausta, ohjetta pelastumattomalle pelastuneeksi tulemiseen, ohjetta syntinsä anteeksisaaneeksi tulemiseen?- olet pilkkaja
JEV238 kirjoitti:
nn: >>Mikä tarve sinulla on rienata toisten uskoontuloa???>>
Sitä, mistä toista syytät, olet itse monesti tehnyt !
Olet esimerkiksi pilkannut luterilaisia kuten Alpo Aholaa ja hänen todistustaan uskostaan Jeesuksen Kristukseen.
Mutta erehdyt jos luulet minun olevan rienaamassa!
En minä ketään ole rienaamassa tai pilkkaamassa! Kyllä eri opetuksia on lupa arvostella. On syytäkin tutkia niitä niinkuin jalot Berean juutalaiset. Ovatko esitetyt opetukset apostolien opetuksen mukaisia vai eivät! Niin minä olen pyrkinyt tekemään!Sinun kirjoituksesi ovat toisten uskoontulon pilkkaamista ja rienaamista.
Veivaat samaa levyä vuodesta toiseen ja halveksit toisten
uskoontuloa!
Ikäänkuin sinun oppisi olisi jotenkin parempaa!
Korotat itseäsi ja omaa oppiasi. Raamattu sanoo tuollaisesta, että
ovat hengessään paisuneet ja tullet pöyhkeiksi! JEV238 kirjoitti:
nn: >>Olikohan Daavid tullut väärään uskoon: Ps 51:3-6 ... Tuo Helsingin Saalemin ohje on aivan sopusoinnussa Daavidin rukouksen kanssa>>
Luetaan asiayhteydessään tuo vanhan liiton aikana kirjoitettu kohta (Ps. 51:3-6), jonka toit esiin:
"Veisuunjohtajalle; Daavidin virsi, kun profeetta Naatan tuli hänen luokseen, sen jälkeen kuin hän oli yhtynyt Batsebaan. Jumala, ole minulle armollinen hyvyytesi tähden; pyyhi pois minun syntini suuren laupeutesi tähden. Pese minut puhtaaksi rikoksestani, puhdista minut synnistäni. ... Puhdista minut isopilla, että minä puhdistuisin, pese minut, että minä lunta valkeammaksi tulisin." (ks. (Ps. 51:1-9))
Daavid oli jo lapsena liitetty Jumalan kansaan. Ja hän oli elämässään varmasti jo tullut uskoon, siis tullut syntinsä anteeksisaaneeksi jo kauan ennen tuon kohdan (Ps. 51:1-9) kirjoittamistaan. Sitten hän oli jo uskoontulleena langennut huoruuteen Batseeban kanssa niinkuin Raamatusta tiedämme. Mutta kiitos Herralle! Hän ei jäänyt tuohon lankeemukseensa. Hän halusi uskovana langettuaan uudelleen tulla Jumalan tielle. Tämä siis on tuon kohdan (Ps. 51:1-9) asiayhteys. Siis ei tätä kohtaa ole mitään lupaa "tuosta vaan" soveltaa uuteen liittoon ja siellä peräti siihen kun joku haluaa ihan ensimmäistä kertaa tulla Jumalan tielle, uudestisyntyä! Eihän tämä ole sellaisesta tilanteesta!
Huomatkaamme myös, että ei UT:ssa ole yhtään esimerkkiä ajalla alkaen helluntaista (Apt. 2) sellaisesta, jossa joku olisi ihan ensimmäistä kertaa tullut Jumalan tielle, uudestisyntynyt rukoilemisellaan! Varmasti olisi esimerkiksi Apostolien teot -kirjassa sellaisesta esimerkki jos se olisi apostolien opetusta! Mutta ei ole yhden yhtäkään esimerkkiä sellaisesta "uskoontulorukous" -tavasta ja sillä tavalla ihan ensimmäistä kertaa tälle tielle tulemisesta, tulemisesta syntinsä anteeksisaaneeksi!
Se miten pelastumatonta, uudestisyntymätöntä on neuvottava ensimmäistä kertaa elämässään tulemaan tälle tielle on tämä:
"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan." (ks. (Apt. 2:38))
Miksi et hyväksy tuota Jumalan antamaa ihanaa lupausta, ohjetta pelastumattomalle pelastuneeksi tulemiseen, ohjetta syntinsä anteeksisaaneeksi tulemiseen?"Mutta Daavid sanoi filistealaiselle (Goljatille): 'Sinä tulet minua vastaan miekan, peitsen ja keihään voimalla, mutta minä tulen sinua vastaan Herran Sebaotin nimeen, Israelin sotajoukon Jumalan, jota sinä olet häväissyt.'" (1 Sam. 17:45)
Jo kohdasta (1 Sam. 17:45-47) näkyy selvästi, että kohdan (Ps. 51:1-9) kirjoittaja oli uskova mies jo ennen tuon myöhemmin kirjoittamansa kohdan (Ps. 51:1-9) kirjoittamistaan. Goljatin voittanut Daavid oli siis kuitenkin myöhemmin - vaikka oli uskova - langennut huorintekemiseen. Mutta kiitos Herralle, Daavid halusi takaisin Jumalan tielle niinkuin luemme kohdasta (Ps. 51:1-9)!
Sinulla tulee olla täysi uskonvarmuus. Sinun tulee olla varma, että "tämä on kohta Raamatusta on aivan varmasti lupaus, ohje pelastumattomalle pelastuneeksi tulemiseen". Tuollainen varma kohta on (Apt. 2:38,39). Siinä oikein vakuutetaan, että se on jokaiselle, joita Jumala kutsuu. Mutta esimerkiksi kohdan (Ps. 51:1-9) ymmärtäminen pelastumattomalle annetuksi ohjeeksi pelastuneeksi tulemiseen on epävarmaa tulkitsemista. "Uskoontulorukous" -opetuksella ei ole todisteita, joiden kautta voi päästä Jumalan sanan vaikuttamaan täyteen uskonvarmuuteen. "Uskoontulorukous" -opetus on kehittynyt ennenkaikkea "vauvaan vettä" -opin kannattajien piirissä (lähinnä 1800-luvulta alkaen, eräs voimallinen lähtökohtahenkilö "vauvaan vettä" -opin kannattaja C.G.Finney).
"Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu." (Apṭ. 2:38,39)
www.opetuksia.net
- outo juttu
Mathetes on tyhmä, kun uhkailee, että ne, jotka eivät ole hänen tulkintalinjallaan, tulevat siitä kärsimään. Hemmetin ylpeää ja hölmöä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve472974Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi922808On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole612666Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.712611Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä952590Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1062163Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl522039Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1421890Joskus tulee niin
Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk611832Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?221715