Kolminaisuusoppi ei ole raamatullinen

142

Jeesus kertoi aina kuinka isä on häntä suurempi.
Kolmiyhteisen jumalan kannattajat ovat tehneet omassa pettymyksessään Jeesuksesta itselleen jumalan, joka osoittaa sellaista armoa jota he haluavat. Reippaasti he ovat ohittaneet kaiken sen mitä raamatussa lukee, tillittävät muutamaa kohtaa Johanneksen evankeliumista ja a vot, se on siinä. Ei puuttunut muuta kuin se, että Jeesus piti nostaa jumalan veroiseksi, ja myöhemmin vielä pyhä henki.

Kaikki tämä on myöhäisempää teologiaa ja unohtaa sen kuka Jeesus oli.
Selvennös: Jeesus oli juutalainen. Hän syntyi, eli ja kuoli juutalaisena. Juutalaisten jumalan on yksi, ei ole muita kuin hän.

40

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1720

      Wikistä asiaa:

      "Mistä kolminaisuusoppi on peräisin?

      Jumalien kolminaisuudet olivat myös huomattava piirre babylonilaisessa uskonnossa. Yhden näistä muodostivat kaksi jumalaa ja yksi jumalatar: Sin (kuunjumala), Šamaš (auringonjumala) ja Ištar, joiden sanottiin vallitsevan eläinrataa. Yhden kolminaisuuden muodostivat paholaiset Labartu, Labasu ja Akhazu. Babylonilaiset uskoivat myös ihmissielun kuolemattomuuteen (M. Jastrow jr., The Religion of Babylonia and Assyria, 1898)

      "Tuo oppi kehittyi vähitellen useiden vuosisatojen aikana ja monien kiistelyjen kautta. – – 300-luvun loppuun mennessä – – kolminaisuusoppi muotoutui olennaisilta osiltaan sellaiseksi, jollaisena se on säilynyt siitä saakka.” (1976, Micropædia, X osa, s. 126.)"

      "he Encyclopedia Americana mainitsee: ”Kristillisyys juontui juutalaisuudesta, ja juutalaisuus oli ehdottomasti unitaarinen [sitä tunnustavat uskoivat, että Jumala on yksi persoona]. Tie Jerusalemista Nikeaan tuskin oli suora. 300-luvun kolminaisuusoppi ei heijastanut täsmällisesti varhaiskristillistä opetusta Jumalan luonnosta; se oli päinvastoin poikennut tästä opetuksesta.” (1956, XXVII osa, s. 294L.)"

      • Mene katsomaan Matt 28:18-19, Matt 2 Kor 13:13,
        1 Kor 6:11, Tiit 3:3, Joh 15:26, 1 Joh 5:4-8, noissa on tekstiä ideasta kolmiyhteisestä jumaluudesta.

        Kolminaisuus on siis ihan Jeesuksen puheesta suoraan.
        Tavaa sieltä onko kolmiyhteys pakanauskoa ?

        Kysymyksessä "kolmiyhteisessä jumalassa" on siitä että Jumala on yksi (monoteistinen Jumala) mutta jumaluus (mon.) on kolmiyhteinen.
        Vrt. mitä muuta kirjoitin asiassa täällä.
        Asiaa ei oikein kukaan osaa opettaa, eikä siinä oikeaoppisuusvaatimuksia esittää voi kenellekään, eikä ole sinänsä pelastuskysymys minkälainen käsitys ihmisellä on Jumalan ja jumaluuden olemuksesta. Luotuna ihminen ei voi asettua Jumalaa ylemmäksi.


        Onko siellä kyse Jehovasta vai Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä ?
        Katso käsketäänkö kastaa Jehovan nimeen, vain Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ? Titta på.

        "Jehova" on masoreettien ottama muoto, oli joskus 200 vuotta sitten "lahko."

        JHWH taas on kerakkeet hebrean alkukieltä, vokaaleja ei tunnettu, eikä nimeä kukaan uskaltanut lausua. Pirukaan tiedä, tai tietäisi miten tuo nimi on lausuttu.

        yst. jari laurila


      • Jumalan nimestä;

        Vanha Testamentti käyttää Jumalan nimeä "JHWH" yli 6800 kertaa. (2 Moos 3:14, 2 Moos 3:15, Jes 42:18) UT:ssä nimi ei esiinny.

        Hebreankielen alkutekstissä ei ollut lainkaan vokaaleja, ja siksi on arvoitus miten JHWH on äännetty. Juutalaiset eivät lausuneet Jumalan nimeä lain rikkomisen pelon vuoksi. He pelkäsivät että lausuvat turhaan Jumalan nimen, ja rikkoisivat lain toista käskyä. (2 Moos 20:7, 3 Moos 24:16) Siksi ei ole olemassa perimätietoakaan nimen lausumistavasta. JHWH on luettu "Adonai," joka tarkoittaa; "Minun Herrani." Nykyisin suomenkielisissä Raamatuissa JHWH on korvattu sanalla "Herra."

        Masoreetit eli juutalaiset kirjanoppinet ryhtyivät käyttämään nimeä "Jehova," mutta nykyinen kielentutkimus puoltaa enemmän lausumistapaa"Jahve." Masoreetit aloittivat toimintansa vasta 500 jkr. He ryhtyivät lisäämään vokaaleja hebrean kieleen, mutta eivät tienneet JHWH lausumistapaa. He tahtoivat lisätä samoja vokaaleja JHWH:n, kuin sana "adonai" sisälsi ja syntyi nimi Jehova. On olemassa monia syitä olettaa että "Jahve" on oikeampi lausumistapa. Hebrean kielen asiantuntijat ovat näin päätelleet monista eri syistä tutkimuksissaan. Emme kuitenkaan voi saada täyttä varmuutta kummankaan lausumistavan puolelle. Kun Raamattua alettiin kääntämään monille kielille, säilyi tuo masoreettien lausumistapa, joka on nykykielen tutkimuksessa kyseenalainen.

        Jo Jeesuksen ja apostolien aikana oli käytössä Vanhan testamentin kreikankielinen käännös. Siinä JHWH oli käännetty nimellä "Kyyrios" "Silloin Tuomas sanoi: "Minun Herrani ja Jumalani." (Joh 20:28) Näin Jeesus nimi oli pelastavan Jumalan nimi! (Kyyrios) Siis asia käytännössä; -Tuomas näki Jeesuksen, oli Jeesuksen kanssa, ja puhutteli Jeesusta Kyyriokseksi joka oli JHWH käännettynä heidän Raamatussaan! Katso myös Fil 2:11, Kol 3:24, jossa on myös Jumalan nimi Kyyrios. Siis Jeesuksesta ja JHWH:sta käytettiin samaakin nimeä.

        Jumalan nimi jota Raamattu käyttää ensimmäisenä on "Elohim." (1 Moos 1:1) Elohim on monikkomuoto, ja kuvaa jumaluuden kolmiyhteyttä; Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä. Raamatussa Jumala puhuttelee itse itseään monikkomuodossa; "Tehkäämme ihminen" (1 Moos 1:26) Tämä Jumalan monikkomuotoinen nimi esiintyy Raamatussa 2250 kertaa. VT käyttää myös nimeä "El" jolla ilmeisesti on tarkoitettu ainoata tosi Jumalaa. El- muoto esiintyy ainakin 225 kertaa.


        Jumala, iankaikkinen Isä, on koko luomakunnan Luoja, kaiken alkulähde, ylläpitäjä ja hallitsija. Hän on vanhurskas ja pyhä, laupias ja armahtavainen. "Hän on kärsivällinen, ja hänen hyvyytensä ja uskollisuutensa on suuri." Pojassa ja Pyhässä Hengessä ilmenevät ominaisuudet ja kyvyt ovat myös ilmauksia Isästä. (1.Moos. 1:1; Ilm. 4:11; 1.Kor. 15:28; Joh. 3:16; 1.Joh. 4:8; 1.Tim. 1:17; 2.Moos. 34:6,7; Joh. 14:9.)

        yst. jari laurila


      • Korjauslisäys;

        Matt 28:18-19, ja 2 Kor 13:13 on kyse kolmiyhteisestä jumaluudesta suoraan.

        Nuo muut mainitsemani raamatunpaikat voi sivuuttaa.

        yst. jari laurila


      • .Susanna
        jarlau kirjoitti:

        Korjauslisäys;

        Matt 28:18-19, ja 2 Kor 13:13 on kyse kolmiyhteisestä jumaluudesta suoraan.

        Nuo muut mainitsemani raamatunpaikat voi sivuuttaa.

        yst. jari laurila

        En väitä ymmärtäväni kolminaisuutta täydellisesti, kristityssä kontekstissa, mikä on ymmärrettävää, koska kristityssä kontekstissa se on asia jota ei voikaan inhimillisellä järjellä tai älyllä ymmärtää.
        Viittaan tarinaan kirkkoisä Augustinuksesta jonka mukaan hän rannalla kävellessää näki lapsen kantavan merestä vettä hiekkaan kaivamaansa kuoppaan. Augustinus kysyi lapselta, "Mitä teet?"
        -"Kannan kaiken meren veden kuoppaan", lapsi vastasi.
        Ja siitä Augustinus ymmärsi mitä on yrittää ymmärtää Jumalaa tai kolminaisuutta ihmisjärjellä.


      • 148
        jarlau kirjoitti:

        Mene katsomaan Matt 28:18-19, Matt 2 Kor 13:13,
        1 Kor 6:11, Tiit 3:3, Joh 15:26, 1 Joh 5:4-8, noissa on tekstiä ideasta kolmiyhteisestä jumaluudesta.

        Kolminaisuus on siis ihan Jeesuksen puheesta suoraan.
        Tavaa sieltä onko kolmiyhteys pakanauskoa ?

        Kysymyksessä "kolmiyhteisessä jumalassa" on siitä että Jumala on yksi (monoteistinen Jumala) mutta jumaluus (mon.) on kolmiyhteinen.
        Vrt. mitä muuta kirjoitin asiassa täällä.
        Asiaa ei oikein kukaan osaa opettaa, eikä siinä oikeaoppisuusvaatimuksia esittää voi kenellekään, eikä ole sinänsä pelastuskysymys minkälainen käsitys ihmisellä on Jumalan ja jumaluuden olemuksesta. Luotuna ihminen ei voi asettua Jumalaa ylemmäksi.


        Onko siellä kyse Jehovasta vai Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä ?
        Katso käsketäänkö kastaa Jehovan nimeen, vain Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ? Titta på.

        "Jehova" on masoreettien ottama muoto, oli joskus 200 vuotta sitten "lahko."

        JHWH taas on kerakkeet hebrean alkukieltä, vokaaleja ei tunnettu, eikä nimeä kukaan uskaltanut lausua. Pirukaan tiedä, tai tietäisi miten tuo nimi on lausuttu.

        yst. jari laurila

        Niin? En löytänyt noista kolminaisuusoppia. Miten ne muka mielestäsi perustelevat sellaisen?

        Ei TULKINTA asiasta tarkoita, että se on oikea.
        Muistathan ettei kolminaisuus kuulu juutalaisuuteen.

        Mitä mielestäsi jumalan nimi tähän keskusteluun kuuluu? Paitsi se , että olet puolustusasennossa.


      • 168
        jarlau kirjoitti:

        Jumalan nimestä;

        Vanha Testamentti käyttää Jumalan nimeä "JHWH" yli 6800 kertaa. (2 Moos 3:14, 2 Moos 3:15, Jes 42:18) UT:ssä nimi ei esiinny.

        Hebreankielen alkutekstissä ei ollut lainkaan vokaaleja, ja siksi on arvoitus miten JHWH on äännetty. Juutalaiset eivät lausuneet Jumalan nimeä lain rikkomisen pelon vuoksi. He pelkäsivät että lausuvat turhaan Jumalan nimen, ja rikkoisivat lain toista käskyä. (2 Moos 20:7, 3 Moos 24:16) Siksi ei ole olemassa perimätietoakaan nimen lausumistavasta. JHWH on luettu "Adonai," joka tarkoittaa; "Minun Herrani." Nykyisin suomenkielisissä Raamatuissa JHWH on korvattu sanalla "Herra."

        Masoreetit eli juutalaiset kirjanoppinet ryhtyivät käyttämään nimeä "Jehova," mutta nykyinen kielentutkimus puoltaa enemmän lausumistapaa"Jahve." Masoreetit aloittivat toimintansa vasta 500 jkr. He ryhtyivät lisäämään vokaaleja hebrean kieleen, mutta eivät tienneet JHWH lausumistapaa. He tahtoivat lisätä samoja vokaaleja JHWH:n, kuin sana "adonai" sisälsi ja syntyi nimi Jehova. On olemassa monia syitä olettaa että "Jahve" on oikeampi lausumistapa. Hebrean kielen asiantuntijat ovat näin päätelleet monista eri syistä tutkimuksissaan. Emme kuitenkaan voi saada täyttä varmuutta kummankaan lausumistavan puolelle. Kun Raamattua alettiin kääntämään monille kielille, säilyi tuo masoreettien lausumistapa, joka on nykykielen tutkimuksessa kyseenalainen.

        Jo Jeesuksen ja apostolien aikana oli käytössä Vanhan testamentin kreikankielinen käännös. Siinä JHWH oli käännetty nimellä "Kyyrios" "Silloin Tuomas sanoi: "Minun Herrani ja Jumalani." (Joh 20:28) Näin Jeesus nimi oli pelastavan Jumalan nimi! (Kyyrios) Siis asia käytännössä; -Tuomas näki Jeesuksen, oli Jeesuksen kanssa, ja puhutteli Jeesusta Kyyriokseksi joka oli JHWH käännettynä heidän Raamatussaan! Katso myös Fil 2:11, Kol 3:24, jossa on myös Jumalan nimi Kyyrios. Siis Jeesuksesta ja JHWH:sta käytettiin samaakin nimeä.

        Jumalan nimi jota Raamattu käyttää ensimmäisenä on "Elohim." (1 Moos 1:1) Elohim on monikkomuoto, ja kuvaa jumaluuden kolmiyhteyttä; Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä. Raamatussa Jumala puhuttelee itse itseään monikkomuodossa; "Tehkäämme ihminen" (1 Moos 1:26) Tämä Jumalan monikkomuotoinen nimi esiintyy Raamatussa 2250 kertaa. VT käyttää myös nimeä "El" jolla ilmeisesti on tarkoitettu ainoata tosi Jumalaa. El- muoto esiintyy ainakin 225 kertaa.


        Jumala, iankaikkinen Isä, on koko luomakunnan Luoja, kaiken alkulähde, ylläpitäjä ja hallitsija. Hän on vanhurskas ja pyhä, laupias ja armahtavainen. "Hän on kärsivällinen, ja hänen hyvyytensä ja uskollisuutensa on suuri." Pojassa ja Pyhässä Hengessä ilmenevät ominaisuudet ja kyvyt ovat myös ilmauksia Isästä. (1.Moos. 1:1; Ilm. 4:11; 1.Kor. 15:28; Joh. 3:16; 1.Joh. 4:8; 1.Tim. 1:17; 2.Moos. 34:6,7; Joh. 14:9.)

        yst. jari laurila

        Tässä sinulle jumalan nimestä hiukan faktaa:

        Jumalan nimen JHVH todennäköinen lausumistapa on JehoVA. Paino viimeisellä tavulla.

        Tätä mieltä ovat mm. karaiittijuutalaiset (Nehemia Gordon).

        Hepreankielisessä raamatussa nimi kirjoitetaan niin, että se lausutaan Jehvah.

        Jos YHVH saisi vokaalit Adonaista, se lausuttaisiin YaHoVaH.

        Mooses kysyy jumalan nimeä ja tämä ilmoittaa että sano israelilaisille että
        Ehyeh lähetti hänet. Tämä tulee sanasta HYH joka tarkoittaa olla, Minä Olen.
        Kuitenkin HETI tämän jälkeen jumala ilmoittaa, että hänen nimensä on YHVH.

        Joten miten HYH ja YHVH ovat tekemisissä toistensa kanssa?
        Hepreassa jod ja vav ovat heikkoja kirjaimia ja ne voivat olla joskus vaihdannaisia keskenään. Esim. yeled יֶלֶד (lapsi) omaa variantin valad וָלָד
        jossa jod on vaihtunut vaviin.

        Samanlainen korvaus on tapahtunut verbissä HYH. Preesens-muoto olla on הוֶֹה hoveh jossa jod on korvattu vavilla. Tämä korvaaminen vaikuttaa tapahtuvan erityisesti nimien kanssa.
        Joten kielitieteellisesti katsoen on mahdollista että YHVH periytyy muodosta HYH (to be). Tämän vuoksi YHVH esitteli itsensä Moshelle muodossa Ehyeh Asher Ehyeh (I am that which I am), joka on verhoiltu muoto hänen nimeensä ....

        Mitä tulee Jahveen, niin sen kanssa on tiettyjä ongelmia.

        Verbillä HYH, josta nimi YHVH tulee ei ole konjugaatioita halutussa muodossa, joten Yahweh on verbaalinen muoto, jota ei ole olemassa raamatullisessa hepreassa.
        Tästä seuraa että oppineiden ARVAUS muodosta Jahve perustuu fiktionaaliseen verbiin, joka rikkoo heprean kielisääntöjä.

        Perustavaa laatua oleva sääntö heprean kielessä on, että keskellä olevaa konsonanttia seuraa joko vokaali tai äänetön sheva.
        Erityisesti jos sanan keskellä on hee, ei raamatullisessa hepreassa ole äänetöntä hee-kirjainta sanan keskellä. Tästä seuraa se, että ensimmäisen hee-kirjaimen jälkeen on tultava vokaali, joten Jahve ei ole mahdollinen muoto. Se on kieliopin vastainen.

        Masoreetteja oli kahdenlaisia: niitä jotka bannasivat jumalan nimen lausumisen ja niitä jotka säilyttivät nimen ääneen puhumisessa.
        Oikea vokaali hee-kirjaimen jälkeen on "o" (cholam).

        Joten oikea nimen muoto on Yehovah, paino tavulla VAH.

        http://karaite-korner.org/yhwh_2.pdf


      • 1 Jumala,3 persoonaa
        .Susanna kirjoitti:

        En väitä ymmärtäväni kolminaisuutta täydellisesti, kristityssä kontekstissa, mikä on ymmärrettävää, koska kristityssä kontekstissa se on asia jota ei voikaan inhimillisellä järjellä tai älyllä ymmärtää.
        Viittaan tarinaan kirkkoisä Augustinuksesta jonka mukaan hän rannalla kävellessää näki lapsen kantavan merestä vettä hiekkaan kaivamaansa kuoppaan. Augustinus kysyi lapselta, "Mitä teet?"
        -"Kannan kaiken meren veden kuoppaan", lapsi vastasi.
        Ja siitä Augustinus ymmärsi mitä on yrittää ymmärtää Jumalaa tai kolminaisuutta ihmisjärjellä.

        Yksi Jumala, joka ilmenee kolmessa eri persoonassa tulee esiin myös Jeesuksen kastekäskyssä.

        Miksi Jeesus kastettiin? Mitähän Jeesus sanoi Jonaneskastajalle? Johannes sanoi Jeesukselle,

        * Matt.3: " Siihen aikaan Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen luo hänen kastettavakseen.
        14. Johannes kuitenkin esteli häntä ja sanoi, " Minä tarvitsen kasteen sinulta - ja sinä tulet minun luokseni.
        14. Mutta Jeesus vastasi hänelle: "Salli se nyt, sillä näin meidän sopii täyttää koko vanhurskaus." Silloin Johannes suostui siihen. "

        * Jeesus ei siis ottanut parannuksen kastetta, vaan otti syntisen paikan, koska oli tullut lunastamaan kanssansa sen synneistä. Hän ei ottanut syntisen osaa omien syntiensä vuoksi, vaan koko maailman syntien vuoksi, ja vain Hän sen voi tehdä, koska oli itse synnitön.

        * Johannes tunsi Jeesuksen, ja tiesi, että hän tulisi saamaan Pyhän Hengen kasteen Jeesukselta.
        * Johannes: " Katso Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin." Eikä katsonut itseään arvolliseksi edes sitomaan Jeesuksen sandaalien nauhoja, ja tiesi, että Jeesus tulee kastamaan Pyhällä Hengellä ja tulella. Siksi hän sanoi Jeesuskelle, " Minun tulee saada kaste sinulta."

        * Ja huomatkaa tämä, Jeesus antaa lähetyskäskyn, sanoo mm. "Kastakaa Isän Pojan ja Pyhän Hengen NIMEEN. Hän sekeästi toi esiin Jumalan kolminaisuuden Jumalan ykseydessä.
        * Ja miksi vasta Jeesus käskee kastamaan tuohon kolminaisuuden NIMEEN, on syy tietenkin se, että Jeesus oli jo tuossa vaiheessa suorittanut jo suorittanut sijaisuhrikuolemansa ja oli ylösnoussut. Vasta silloin oli mahdollista kastaa koko kolminaisuuden NIMEEN.
        Koska vasta ylösnousemuksen jälkeen tuli ihmisille esiin Jumalan kolminaisuuden ykseys. Siksi Jeesus sanoi NIMEEN. Ja juuri siksi, että apostolit varsinkin ymmärtäisvät Jumalan kolminaisuuden.


      • 181
        1 Jumala,3 persoonaa kirjoitti:

        Yksi Jumala, joka ilmenee kolmessa eri persoonassa tulee esiin myös Jeesuksen kastekäskyssä.

        Miksi Jeesus kastettiin? Mitähän Jeesus sanoi Jonaneskastajalle? Johannes sanoi Jeesukselle,

        * Matt.3: " Siihen aikaan Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen luo hänen kastettavakseen.
        14. Johannes kuitenkin esteli häntä ja sanoi, " Minä tarvitsen kasteen sinulta - ja sinä tulet minun luokseni.
        14. Mutta Jeesus vastasi hänelle: "Salli se nyt, sillä näin meidän sopii täyttää koko vanhurskaus." Silloin Johannes suostui siihen. "

        * Jeesus ei siis ottanut parannuksen kastetta, vaan otti syntisen paikan, koska oli tullut lunastamaan kanssansa sen synneistä. Hän ei ottanut syntisen osaa omien syntiensä vuoksi, vaan koko maailman syntien vuoksi, ja vain Hän sen voi tehdä, koska oli itse synnitön.

        * Johannes tunsi Jeesuksen, ja tiesi, että hän tulisi saamaan Pyhän Hengen kasteen Jeesukselta.
        * Johannes: " Katso Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin." Eikä katsonut itseään arvolliseksi edes sitomaan Jeesuksen sandaalien nauhoja, ja tiesi, että Jeesus tulee kastamaan Pyhällä Hengellä ja tulella. Siksi hän sanoi Jeesuskelle, " Minun tulee saada kaste sinulta."

        * Ja huomatkaa tämä, Jeesus antaa lähetyskäskyn, sanoo mm. "Kastakaa Isän Pojan ja Pyhän Hengen NIMEEN. Hän sekeästi toi esiin Jumalan kolminaisuuden Jumalan ykseydessä.
        * Ja miksi vasta Jeesus käskee kastamaan tuohon kolminaisuuden NIMEEN, on syy tietenkin se, että Jeesus oli jo tuossa vaiheessa suorittanut jo suorittanut sijaisuhrikuolemansa ja oli ylösnoussut. Vasta silloin oli mahdollista kastaa koko kolminaisuuden NIMEEN.
        Koska vasta ylösnousemuksen jälkeen tuli ihmisille esiin Jumalan kolminaisuuden ykseys. Siksi Jeesus sanoi NIMEEN. Ja juuri siksi, että apostolit varsinkin ymmärtäisvät Jumalan kolminaisuuden.

        Se, että Johannes kastoi Jeesuksen kertoo vain siitä, että Jeesus oli tavalla tai toisella Johanneksen opetuslapsi. Samaa viestiähän he molemmat julistivat juutalaisille, eli taivastan valtakunta on tulossa jne.

        Kolminaisuus on selkeästi myöhempää tulkintaa, eikä sillä ole perusteita vanhassa testamentissa. Jeesus ei julistanut komiyhteistä jumalaa, vaan muistutti toistuvasti siitä, että isä on häntä suurempi. Tästä huolimatta kolmiyhteisen jumalan kannattajat ovat tehneet hänestä ja pyhästä hengestä jumalan kanssa samanveroisen. Melkoista omavaltaisuutta siis.
        Tunnetusti kolmiyhteisen jumalan tulkintaa on pyritty myös väärennöksillä edistämään, ja tutkimus on selvittänyt että kirjoitukset ovat monikerroksisia, eli niitä on lisäilty ja paikkailtu tilanteen mukaan.

        Yleensäkään raamattu ei ole luotettavaa tekstiä, joka jo kertoo siitä mikä on sen alkuperä: puhtaasti ihmislähtöinen.


    • 155

      Essealaiset, joita jotkut pitävät kristinuskon merkittävinä vaikuttajina, eivät myöskään uskoneet kolmiyhteiseen jumalaan, vaan olivat ultra-tiukkoja juutalaisia, jotka olivat vetäytyneet syrjemmälle vastalauseena Jerusalemin temppelin tilaan.
      He olivat apokalyptinen ryhmä, joka katosi aikanaan, luultavasti omaan mahdottomuuteensa.

    • 32

      Gnostilaiset eivät ole uskoneet kristittyjen kolmiyhteiseen jumalaan, heillä on ollut omat näkemyksensä, joiden kirjo on laaja.

      Kristity ovat ottaneet mallin trinitylleen ihan muualta kuin juutalaisuudesta tai sen kaukaisimmistakin lonkeroista.

    • Näinkö'?

      Raamattu on satukirja eikä se mitä sen halutaan tai ei haluta kertovan tarkoita yhtään mitään.

      • 189

        Jos kuitenkin pysyttään raamatussa, silloin voidaan tarvitaan vahvaa mielikuvitusta kolmiyhteisen jumalan löytymiseen.


    • Hei

      Ihmisjärki ei kykene jumaluutta selittämään. Jumalako olisi antanut luodulle mahdollisuuksia selittää Jumalan persoonallisuutta sisältäpäin?
      Persoonallisuudestaan Jumala on antanut sen verran kuvaa että rakkaudesta on kyse. Myös tietynlaisesta ankaruudesta miten syntiä pitää vihata, ettei synti jatku loputtomiin. Kaikilla valinnan vapaus. Syntiä opettava laki on vaan haluttu kokonaan kumota aina maailmanhistoriassa seremonialakien mukana.

      Jeesus oli ihmislihassa puhuessaan isästä.
      Raamattu opettaa että Jeesus loi maailmat, Jumala loi maailman Pojan kautta. Jeesus se oli joka ilmestyi palavassa pensaassa ja JHWH:na.
      Alkukieltä on selvitetty, ja Jeesuksella on paljon nimiä. "Enkeleiden päällikkö," mm. on Jeesus Kristus, joka palavassa pensaassa esiintyi.

      Kuitenkin oppi Jumalasta on yhtä vaikea kuin Raamattu luonnontieteen oppikirjana, että siinä ei voida asettaa oikeaoppisuusvaatimuksia, eikä kyseessä ole pelastuskysymys sinänsä että yrittäisi selittää Jumalaa sisältäpäin ikäänkuin Jumalaa korkeampana ja olisi siinä oikeassa.

      Kyse kolminaisuudessa on kyse kolmiyhteisestä jumaluudesta (mon.)
      Siis ei ole aikaa olemassa pelastushostoriassa jos raamattua luetaan etteikö Isä, Poika ja Pyhä Henki olisi toiminut ihmisen hyväksi pelastushistoriassa.
      Jeesus oli olemassa ennen aikojen alkua. Pyhä Henki on jotakin enemmän kuin pelkkä "voima." Pyhällä Hengellä on raamatun mukaan paljon enemmän ominaisuuksia;

      - Pyhä Henki voi tulla murheelliseksi ja surulliseksi. Hänellä on tunteet (Ef 4:30, Jes 63:10)

      - Pyhää Henkeä voidaan yrittää pettää (Apt 5:3-4)

      - Henkeä voidaan kiusata ja koetella (Apt 5:9)

      - Henki puhuu (Apt 13:2, 1 Tim 4:1, Hebr 3:7)

      - Julistaa (Joh 16:14)

      - Opettaa ja neuvoo (Luuk 12:12)

      - Todistaa (Hebr 10:15, Room 8:16)

      - Rukoilee, auttaa ja välittää (Room 8:26)

      - Johtaa seurakunnan toimintaa ja läsnä seurakunnan päätöksissä (Apt 13:2, 15:28)

      - Lähettää (Apt 13:4)

      - Asettaa kaitsijaksi (Apt 20:28)

      - Jakaa lahjoja ja Hänellä on tahto (1Kor 12:11)

      - Estää, ja itsenäinen valta tehdä ratkaisuja (Apt 16:6)

      - Tutkii (1Kor 2:10)

      - Osoittaa (Hebr 9:8)

      Jos pyhä Henki olisi vain persoonaton voima ei voitaisi puhua näin monipuolisista Hengen ominaisuukista. Esimerkiksi kerosiini on varsin voimakas voima lentokoneen ja moottorissa ja bensiini auton moottorissa, mutta vaikka kyseessä ovat voimakkaat voimat, emme voi sanoa bensiinin tulevan murheelliseksi, opettavan, puhuvan ja julistavan, rukoilevan, jakavan lahjoja, tekevän ratkaisuja, tutkivan ja ohjaavan kirjoitusten syntymistä ym. mitä edellä on mainittu?

      http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1.1

      Minä ymmärrän kolmiyhteisyyden jumaluutena. Niin raamattu opettaa.

      Juutalaisessa kulttuurissa oli poika aina sellainen mitä isäkin oli.
      Jos isä oli mahtimies oli poikakin sama. Jos isä oli originelli, oli poikaparkakin samaa sorttia vaikka olisi kuinka viisas.
      Pitää ymmärtää että Jeesus oli ihmislihassa toistaiseksi, siis toistaiseksi.
      Eikös vain Jeesus sitten ottanutkin ihan toisen muodon kun haudasta nousi.
      Ilmestyi kummajainen yhtäkkiä kuolleenakin viidellesadalle silminnäkijälle moneen kertaan. Pelkkä ihminenkö? Pelkkää luuta lihaa ja nahkaako?

      Katso missä Jeesus antaa lähetyskäskyn: Matt 28:19.
      Mitä siinä lukee, Jehovan nimeenkö ?
      UM raamatussa tämä on käännetty aivan oikein. Minulla on niitä 2 kpl hyllyssäni, eri vuosina painettuina. Ensimmäisessä nahkakannetkin teetetty päälle. Muita raamattuja jotka ovat oikeita raamatunkäännöksiä on kymmenkunta. UM ei ole raamatunkäännös koska sitä ei ole käännetty samoista asiakirjoista, vaan UM on käännetty englanninkielisestä muistaakseni Kuningas Jaakon käännöksestä joka taas on käännetty yleisesti hyväksytyistä asiakirjoista joista kaikki maailman raamatut on käännetty.

      Jumalalla, Jeesuksella oli monta nimeä kuin rakkaalla lapsella.
      Koska Jumalan nimeä ei lausuttu kun pelättiin liikaa nimen lausumista turhaan oli monia muita nimiä.
      Raamatuissa on korvattu sanalla "Herra" ja UM raamatussa "Jehova."
      Jumalan nimi asiassa ovat puurot ja vellit sekaisin, ja vaatisi tarkkaa ja pitkäkestoista tutkimista sanakirjoista minkälaisesta nimeä on alunperin käytetty. Minulla kaikki mahdolliset sanakirjat olisi hyllyssäni kyllä mitä kaupan hyllyiltä on saanut ajan saatossa tavalliselle kuluttajalle. Novum Hebrean ja kreikan sanakirjat alkukielen mukaan.

      Minulla on ollut elämäni aikana yksilötasolla ystäviä kaikista mahdollisista raamattua lukevista piireistä lähdes, en ole uskosta riidellyt, en vihaa ketään uskon vuoksi, - ei koskaan niin ollut ole, ja en ole tuomarina kenellekään ollut enkä tule sellaiseksi. Olen aina sanonut että raamattua lukevissa piireissä kaikissa on vilpittömiä uskovia.

      yst. jari

      • 1115

        Ei se, että Jeesus oli ihminen, tee hänestä JUMALAA, eikä YHWHta. Kolminaisuusoppi ei esiinny raamatussa, ja kolminaisuusopin kannattajat lukevat vanhaa testamenttia uuden testamentin ja kolminaisuusopin kautta. Eli he tulkitsevat sitä omasta tarpeestaan, ei niin kuin se on ollut.
        Kaiken huipuksi, mikä on jo suorastaan säälittävää, he esittävät tietävänsä paremmin mitä vt tarkoittaa kuin juutalaiset.

        Lisäksi se, että vedät Jeesuksen ihmisenä olemisen kuvioihin omasta näkökulmastasi, ei auta sinua. Muista Paavalin sanat:

        1. Kor. 11:3

        Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on jokaisen miehen pää ja että mies on vaimon pää ja että Jumala on Kristuksen pää.

        Sinun näkökulmastasi Jeesus on tässä vaiheessa jo noussut taivaaseen, joten ei ole mitään tarvetta enää esittää että Jeesus olisi jumalalle alamainen.

        Mitä tulee ajatukseesi siitä, että

        "Jumalako olisi antanut luodulle mahdollisuuksia selittää Jumalan persoonallisuutta sisältäpäin?"

        Raamattuhan on totaalisen ristiriitainen, koska sen sisältämä jumala on ainakin pääosin ihmisten keksimä. Juutalaiset kirjoittaivat tekstit. (Siis senkin kirjan)

        Jos suomalaisilla olisi vanhan kansan tarusto edelleen opinkappaleena, kuinka moni teistä uskoisi siihen? On vain paljon helpompaa uskoa johonkin kaukana tapahtuneeseen kuin lähellä olevaan, jota ei voi tarkastella liiaan läheltä.

        Oletko muuten sitä mieltä, että Jeesus on enkeli, kun sanot hänen ilmaantuneen Moosekselle palavassa pensaassa?

        "Pyhä henki on käsite, jolla viitataan yleisesti jumalvoimaan ja sen ilmenemismuotoihin useissa eri uskonnoissa."

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhä_Henki

        Kristinusko on antanut tälle jumalan ilmenemismuodolle oman merkityksensä, se on tehnyt siitä persoonan.

        Huvittavaa on myös, kun Mooseksen kirjoissa puhutaan, "tehkäämme ihminen..", niin kolminaisuusopin kannttajien mielestä siinä puhuu kolmiyhteinen jumala, kun siinä oikeasti jumala puhuu pojilleen, joita raamattu kutsuu enkeleiksi.

        Kolminaisuus on pidemmän ajan kehitys, Augustinus taisi olla ensimmäinen joka tätä näkemystä ja sanaa viljeli. Ensin jumala oli dualistinen, sittemmin kirkolliskokoukset saivat uutta valoa, ja jumala olikin kolmiyhteinen.
        Valitettavasti vain raamatulliset perusteet puuttuvat asiasta.


    • Mitä Isä tekee myös poika samoin on jeesuksen omat sanat,pätee siitä huolimatta kolmiyhteinen jumala Isä poika ja pyhähenki.

    • Poika kysyy ?

      Mä teen myös, samoin, kuin Isäni.
      Olenko siis sama persoona kuin mun Faija?

    • Näkijä1

      Jumala (Yehovah) alkoi luoda ainetta eli materiaa Pyhän Hengen Voimalla noin 6 2/3 vuorokauden mittaista ajanjaksoa ennen kuin Sana sikisi Pyhän Hengen Voimasta. Noin 4 vuorokautta mittaisen ajanjakson jälkeen Sanan luomisesta
      sikisi Pyhän Hengen Voimasta Pyhä Henki joka sai myöhemmin 2 luomispäivän aikana toiseksi nimekseen Gabriel. Sana (Jeesus) ja Pyhä Henki (Gabriel) syntyivät kummatkin jumaliksi tavalla jolla he sikisivät. 6:n vuorokauden mittaisen ajanjakson jälkeen Pyhän Hengen eli Gabrielin sikiämisestä Jumala loi maan ja se asettui paikoilleen avaruudessa.

      • 2 0 1 8

        Joo, mullakin on vilkas mielikuvitus. En silti ihan kaikkea ajattelemaani luule todelliseksi...


    • Täällä on hiukan hankalaa nähdä mihin on vastattu.

      Vokaaleja on alettu lisäämään hebrean kieleen oliko se nyt 1500 vai 500 vuotta eaa vai 1500 vai 500 -jälkeen. Vokaalit eivät kuuluneet hebrean kieleen ollenkaan.

      On yksi lysti ja varmaan monta tapaa miten JHWH on ännnähdetty että sellaisilla perusteilla joku porukka sitten tekisi tyhjäksi jonkun uskon ja raamattua lukevan liikkeen, Kristusta ja Jumalan lakia rakastavat pyhittyneet sielut.

      Myös että väittäisi Jeesuksen olevan kyllä Jumalan poika mitta pelkkä ihminen, lihaa ja verta. Jeesus loi maailmat raamatun mukaan.
      Puhä Henki on oleellinen osa jumaluutta ja ihmisen hyväksi toimivaa jumaluutta. Ei pelkkä "voima" sekään.

      yst. jari

      • 915

        Esität siis tietäväsi asian paremmin kuin karaiitit?
        Taidanpa oll kanssasi eri mieltä.

        Jos kerran lausumistapa on yksi lysti, niin sitten sinun ei kannattane valittaa siitä miten toiset nimen lausuvat. Jahve on joka tapauksessa kieliopin vastainen muoto.

        Vt ei puhu Jeesuksesta yhtään mitään. Oman uskonsa ja muiden valmiiksi antamien selitysten sokaisemat kristityt vain eivät ymmärrä asiaa.
        Ut sen sijaan on Jeesuksen seuraajien kirjoittama, ja sekin on hiratoriallisesti epäluotettava.


    • monijumalisuus

      142: >>Ei puuttunut muuta kuin se, että Jeesus piti nostaa jumalan veroiseksi.....Juutalaisten jumalan on yksi, ei ole muita kuin hän.

      Jehovan todistajat uskovat kahteen Jumalaan ja jumalaan.

      1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli jumala.

      • 83

        Sana on jumalan laki, joka oli jumalan luona jo ennen ihmistä.

        "Johanneksen Jeesus on ikuinen Logos (sana), mikä on lainatavaraa juutalaisista viisausspekulaatioista, joissa Jumalan laki oli Jumalan Viisaus, jonka katsottiin olevan vanhan liiton laki. Tuo Viisaus, maailmanjärjestys, oli Jumalan kanssa ja apuna luomisessa ja on lisäksi Jumalan olemuksen kuva ja säteily. Johanneksen evankeliumin nimetön tekijä tulkitsi Jeesuksen tämän juutalaisen viisausspekulaation kautta, mutta lisäksi myös evankelista lainasi aikansa uskonnollisesta eetoksesta mytologisia uskomuksia taivaallisesta lähettiläästä"

        http://www.kristinusko-raamattu.argumentti.fi/jeesus_paavali_juutalaisuus.php?id=33


      • Rakkaus=Jumala ?

        Kolminaisuutta tukeva raamatunkohta?
        Eräs raamatunjae, jota usein käytetään väärin, on Johanneksen 1:1.

        Vuoden 1938 kirkkoraamatun mukaan se kuuluu:
        ”Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan [kreik. ton the‧on′] tykönä,
        ja Sana oli Jumala [kreik. the‧os′].”

        Tässä jakeessa kreikkalainen substantiivi the‧os′ (jumala) esiintyy kahdessa eri muodossa.
        Ensin sitä edeltää kreikan kielen määräisen artikkelin eräs muoto ton, ja tässä tapauksessa sana the‧on′ tarkoittaa Kaikkivaltiasta Jumalaa.
        Toisella kertaa sanan the‧os′ edellä ei ole määräistä artikkelia. Onko se jäänyt pois vahingossa?

        Johanneksen evankeliumi kirjoitettiin yleis- eli koineekreikaksi,
        jossa määräisen artikkelin käytöstä on tarkat säännöt.

        Raamatunoppinut A. T. Robertson myöntää, että jos sekä subjektilla että predikatiivilla on artikkeli,
        ”molemmat ovat määräisiä ja niitä tarkastellaan yhtäläisinä, samoina ja keskenään vaihtokelpoisina”.

        Robertsonin mukaan tästä on esimerkkinä Matteuksen 13:38,
        jossa sanotaan: ”Pelto [kreik. ho a‧gros′] on maailma [kreik. ho ko′smos].”

        Kieliopin perusteella voidaan ymmärtää, että maailma on myös pelto.
        Entä jos subjektilla on määräinen artikkeli mutta predikatiivilla ei,
        kuten Johanneksen 1:1:ssä?

        Tutkija James Allen Hewett ottaa tämän jakeen esimerkiksi ja toteaa: ”Tällaisessa rakenteessa subjekti ja predikatiivi eivät ole ollenkaan samoja, samanvertaisia tai yhtäläisiä.”

        Hewett havainnollistaa tätä 1. Johanneksen kirjeen 1:5:llä, jossa sanotaan: ”Jumala on valo.” Kreikan kielessä ”Jumalasta” käytetään ilmausta ho the‧os′, eli sanaa Jumala edeltää määräinen artikkeli.

        Mutta ’valoa’ tarkoittavan fōs-sanan edellä ei ole artikkelia.
        Hewett toteaa: ”Jumalasta voidaan aina sanoa – –, että valo on Hänelle tunnusomaista; valosta ei voida aina sanoa, että se on Jumala.”

        Samanlaisia esimerkkejä ovat Johanneksen 4:24: ”Jumala on Henki” ja 1. Johanneksen kirjeen 4:16: ”Jumala on rakkaus.”

        Kummassakin jakeessa subjektilla on määräinen artikkeli,
        mutta näin ei ole predikatiivien ”Henki” ja ”rakkaus” laita.

        Näin ollen subjekti ja predikatiivi eivät ole keskenään vaihtokelpoisia.

        Nämä jakeet eivät voi tarkoittaa, että ”Henki on Jumala”
        tai että ”rakkaus on Jumala”.


    • Srsly

      Vaikka kolminaisuus on itselleni aivan yhdentekevä asia muistan joskus jonkun perustellen tätä asiaa raamatussa olevalla mallirukouksella "Isän, pojan ja pyhän hengen nimeen".

      Nimeen ei nimiin.

      • niinmpä

        Jehovan todistajat kastetaan "Isän, pojan ja pyhän hengen nimeen". Yhteen nimeen vaikka omalla suullaan tunnustavat kolme nimeä. Matteus luku 28.


      • ai oikein aukee

        Millä tavalla se tekee jumalasta kolmiyhteisen?


    • yksi on:yksi

      4 Kuuntele, oi Israel: Jehova, meidän Jumalamme, on yksi Jehova.
      5 Ja sinun on rakastettava Jehovaa, Jumalaasi, kaikella sydämelläsi ja kaikella sielullasi ja kaikella elinvoimallasi.
      6 Ja näiden sanojen, jotka minä tänään annan sinulle käskyiksi, on oltava sydämelläsi,
      7 ja sinun on teroitettava niitä pojillesi ja puhuttava niistä kotona istuessasi ja tietä kulkiessasi ja maata mennessäsi ja ylös noustessasi.
      8 Ja sinun on sidottava ne merkiksi käteesi, ja niiden on oltava otsanauhana silmiesi välissä,
      9 ja sinun on kirjoitettava ne talosi ovenpieliin ja portteihisi.
      http://www.watchtower.org/fi/raamattu/de/chapter_006.htm

    • 1221

      4 On yksi ruumis ja yksi henki, samoin kuin teidät kutsuttiin yhdessä toivossakin, johon teidät kutsuttiin;
      5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
      6 yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.

      http://www.watchtower.org/fi/raamattu/eph/chapter_004.htm

    • niinpä niin

      Pakko nostaa tämä aihe taas ylös, sillä huomionarvoista on, että helluntailaispalstan sefu on pannut jäihin kolminaisuusaloitukset toistaiseksi.
      Heh, niin se sensuuri pelaa.
      Toinen mikä on huomionarvoista, on että koraani-palstalta poistettiin kaksi kertaa aloitus, joka epäsi koraanin jumalallisen alkuperän.
      Sensuuri siis sielläkin.

    • niinpä...

      sensuuri jyllää Vs-sivuillakin.. ;)

    • 620

      Joo niin jyllää :D
      eivät vaan tietysti itse "huomaa" sitä, ja valittavat muiden tekemisistä urakalla.

    • Kuka Jeesus on

      Jehovan todistajat -järjestön jäsenen on hyvä tietää keskustelussa Jumalan persoonasta, että Kristinuskon mukaan Jeesus ei ole sama persoona kuin Raamatun Uuden testamentin Isä.

      Yhdistynyttä persoonaa Jeesus = Isä ei kristinuskossa ole milloinkaan opetettu. Järjestön hallintoelin on saattanut julkaisuissaan levittää epätarkkaa tietoa siitä, että kristityt uskoisivat Jeesuksen, Pyhän Hengen ja Isän oleva yksi ja sama persoona. Tämä käsitys on virheellinen.

      Kristinuskossa kukin on aina ollut oma yksilöllinen persoonansa. Kun Jeesus kuoli ristillä, ei voida sanoa "Jumalan kuolleen ristillä", kuten järjestön hallintoelin virheellisesti antaa ymmärtää kristinuskon opetuksista.

      Kristinuskon mukaan Jeesus oli kokonainen ihminen maan päällä. Hän ei ollut maan päällä puoliksi Jumala ja puoliksi ihminen, jotenkin jumalihminen tai ainoastaan hurskas tavallinen ihminen. Hän oli 100 prosenttisesti ihminen ja 100 prosenttisesti Jumala. Nämä molemmat osat Jeesuksessa olivat täydellisesti sekoittuneena toisiinsa (Room. 1:1, 2, 3, 4).
      Kysymyksessä on sama, kuin sielun ja ruumiin olevan täydellinen sekoittuminen ihmisessä. Raamattu sanoo, että näitä kahta ihmisen ominaisuutta ei voi erottaa toisistaaan (Hepr. 4:12).
      Jeesus oli ihminen, Jumala lihaan tullut. Maan päällä Jeesus ihmisyydessään koki täysin samat asiat kuin muutkin ihmiset. Hän tunsi ja hän koko kiusauksia.

      Jeesus on jumaluuden puolesta Isän vertainen, mutta maan päällä eläessään ihmisyyden puolesta Isää vähempi.

      Miksi Tornin kirjallisuudessa ylipäätään yritetään laskea Raamatun ilmoittamaa ääretöntä Jumala matemaattisesti?

      Raamatun mukaan ihmisjärki ei voi käsittää täysin Jumalaa (Job. 11:7, 8). Matematiikan ja ihmisjärjen "loogisuuden" vankilasta olisi hedelmällisempää tutkia Jumalaa ja hänen olemustaan vain Raamatun omien sanojen kautta. Ihmisjärki ei aina halua uskoa tai hyväksyä Raamatun ilmoitusta, sillä sen kertomukset saatavat olla järjen vastaisia.

      Samoin väitteet, että nimipäivien, syntymäpäivien, juhlapyhien vietto, kuten esim. joulu, olisivat Raamatun vastaisia, ovat helppo todistaa vääräksi tutkimalla jakeita Apt. 17:25; Room. 14:5,6; Kol. 2:16, 20.

      Mieti miksi Jumala puhuttelee poikaansa Jeesusta myös Jumalaksi jakeessa Hepr. 1:8?.

      Jos Jeesus olisi luotu olento, miksi Jumala voisi sallia rukoilla luotua olentoa?
      Vanhassa testamentissa kaikki rukoukset kuulee vain Jumala (Ps. 65:2).
      Mieti miksi kaikki haudoissa olevat ihmiset kuulevat Jeesuksen äänen ylösnousemukseen, eivät Jehovan (Joh. 5:28).

      Missään Raamatun kirjassa ei mainita, että enkeleitä tai ihmisiä, profeettaa, apostoleja, vanhimpia, tulisi rukoilla; Miksi Raamattu kertoisi, että Jeesusta tulee rukoilla?
      Raamattu jopa vaatii, että Jeesus on ainoa nimi, jossa kaikki asiat: anominen, rukoileminen ja kiittäminen tulee tehdä, sillä Isän luo ei ole muuta tietä.

      Tämä aihealue Jumalan kolmiyhteydestä on uskovalle niin itsestään selvää, ettei siitä juurikaan tarvitse keskustella. Sitä paitsi keskusteltaessa pyhän Jumalan olemuksesta on vaara käsitellä asiaa nykyajan mukaan hyvin helppohintaisesti, menettää kunnioituksensa tai mennä jopa pilkan puolelle.

    • valitan...

      Ihan pikku vinkki kolmiyhteisen jumalan kannattajille:

      virallisen kolminaisuusopin mukaan jumala, Jeesus ja pyhä henki ovat saman olemuksen kolme eri persoonaa, kaikki saman arvoisia toistensa kanssa.

      Tämän kanssa selkeässä ristiriidassa on jopa uuden testamentin ilmoitukset:

      Joh. 14:28

      Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne'. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi.

      1. Kor. 11:3

      Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on jokaisen miehen pää ja että mies on vaimon pää ja että Jumala on Kristuksen pää.

      Muitakin kohtia löytyy, jos kolmiyhteisen jumalan kannattajat olisivat asiasta oikeasti kiinnostuneet.

      Tämä asia on todellakin niin selvää pässin lihaa, ettei ole ihme että kolminaisuusopin kannattajat koettavat vaientaa itselleen ikävän keskustelun.

    • kirjodet

      Laitetaan lisää näitä raamatunkohtia jotka osoittavat,että Jeesus ja Jehova jumala eivät ole yhtä persoonaa.Siis=Jehova onJumala ,Jeesus on Hänen ainosyntyinen poikansa,jonka välityksellä kaikki muu luotiin,Pyhä henki on Jehova Jumalan toimiva voima.Matteus:24:36"Siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan,eivät taivaiden enkelit eikä poika,vaan ainoastaan Isä."
      Matteus:22:34:"Kun fariseukset kuulivat että Hän oli vaientanut saddukeukset,he tulivat koolle yhdeksi ryhmäksi.35.Ja yksi heistä,lainoppinut,kysyi koetellen häntä:36.Opettaja mikä on Lain suurin käsky?
      37.Hän sanoi hänelle:"Sinun on rakastettava Jehovaa Jumalaasi,koko sydämelläsi ja koko sielullasi ja koko mielelläsi.38.Tämä on suurin ja ensimmäinen kääsky.39.Toinen sen kaltainen,on tämä:Sinun on rakastettava lähimmäistäsi niin kuin itseäsi."
      Tässä esitettiin väittämä,että Jehova Jumala olisi vain juutalaisten Jumala.Tähän voimme katsoa Roomalaisille:3:29"Vai onko Hän ainoastaan juutalaisten Jumala?Eikö hän ole myös kansakuntien ihmisten?On kansakuntien ihmistenkin."

    • kirjodet

      Lisätään vielä raaamatun asioita."Mooseksen kirja:20:!"Ja Jumala puhui sitten kaikki nämä sanatja sanoi:2.:Minä olen Jehova,sinun Jumalasi,joka olen tuonut pois sinut Egyptin maasta,orjahuoneesta.Sinulla ei saa olla muita jumalaia minua uhmaamassa .4.Et saa tehdä itsellesi veistettyä kuvaa etkä minkään sellaisen hahmoa,mikä on ylhäällä taivaissa tai mikä on alhaalla maan päällä tai mikä on vesissä maan alla.5.Et saa kumartaa niitä,etkä taipua palvelemaan niitä,sillä minä Jehova,sinun Jumalasi,olen yksinomaista antaumusta vaativa Jumala,joka aiheutan rangaistuksen isien erheestä pojille,kolmanteen ja neljänteen ja neljänteen sukupolveen niille,jotka vihaavat minua.6Mutta osoitan rakkaudellista huomaavaisuutta vieläpä tuhannetta sukupolvea kohtaan niille,jotka rakastavat minua ja pitävät minun käskyni."

      • lisätään vielä

        että uuden maailman käännös lisää on sanan ettei Jeesus olisi Jumala.

        Hepr.1:8 Mutta Pojasta: "Jumala on sinun valtaistuimesi aina ja ikuisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeamielisyyden valtikka.

        Kirkkoraamatusta jehovan todistajien on sana puuttuu kun Jeesus on Isän todistuksen mukaan Jumala.

        8. Mutta Pojastaan hän sanoo:

        - Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy ajasta aikaan, ja sinun kuninkaanvaltikkasi on oikeudenmukaisuuden valtikka.


      • Poika EI Isä
        lisätään vielä kirjoitti:

        että uuden maailman käännös lisää on sanan ettei Jeesus olisi Jumala.

        Hepr.1:8 Mutta Pojasta: "Jumala on sinun valtaistuimesi aina ja ikuisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeamielisyyden valtikka.

        Kirkkoraamatusta jehovan todistajien on sana puuttuu kun Jeesus on Isän todistuksen mukaan Jumala.

        8. Mutta Pojastaan hän sanoo:

        - Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy ajasta aikaan, ja sinun kuninkaanvaltikkasi on oikeudenmukaisuuden valtikka.

        Valituslaulut 5:

        19 Mutta sinä, oi Jehova, ajan hämärään asti sinä istut valtaistuimellasi. Sinun valtaistuimesi pysyy sukupolvesta sukupolveen

        Hepr.1:8 UM

        8 Mutta Pojasta: ”Jumala on sinun valtaistuimesi aina ja ikuisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeamielisyyden valtikka


        (Matteus 28:18) Ja Jeesus lähestyi ja puhui heille sanoen:
        ”Minulle on an-ne-ttu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

        (Apostolien teot 2:30) Koska hän siis oli profeetta ja tiesi, että Jumala oli valalla vannonut hä-nel-le asettavansa yhden hänen kupeittensa hedelmistä hänen valtaistuimelleen,

        (Ilmestys 3:21) Sen, joka voittaa,
        minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niin kuin minäkin olen voittanut ja istunut Isäni kans-sa hänen valtaistuimelleen


      • Isä EI Poika
        Poika EI Isä kirjoitti:

        Valituslaulut 5:

        19 Mutta sinä, oi Jehova, ajan hämärään asti sinä istut valtaistuimellasi. Sinun valtaistuimesi pysyy sukupolvesta sukupolveen

        Hepr.1:8 UM

        8 Mutta Pojasta: ”Jumala on sinun valtaistuimesi aina ja ikuisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeamielisyyden valtikka


        (Matteus 28:18) Ja Jeesus lähestyi ja puhui heille sanoen:
        ”Minulle on an-ne-ttu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

        (Apostolien teot 2:30) Koska hän siis oli profeetta ja tiesi, että Jumala oli valalla vannonut hä-nel-le asettavansa yhden hänen kupeittensa hedelmistä hänen valtaistuimelleen,

        (Ilmestys 3:21) Sen, joka voittaa,
        minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niin kuin minäkin olen voittanut ja istunut Isäni kans-sa hänen valtaistuimelleen

        tai Poika EI Isä. Mitä muita selityksiä löytyneekään?

        Jokatapauksessa Hepr.1:8 UM käännökseen on lisätty ON sana ettEI Isä sano Poikaansa Jumalaksi. Jehovan todistajat ovat kääntäneet jakeen siten ettei heidän oppinsa kumoudu.

        8 Mutta Pojasta: ”Jumala on sinun valtaistuimesi aina ja ikuisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeamielisyyden valtikka


    • asia selevä

      Siis ei sano Pojasta:

      SINÄ olet Jumala aina.....

      Jumala on valtaistuimesi...
      Jumala on luja perusta,
      turva, Kallio...

      muttei Poika... ;)

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      408
      1633
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1318
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1245
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      173
      1230
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      1007
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      916
    7. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      851
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      846
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      840
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      192
      768
    Aihe