En ymmärrä alkuunkaan vanhempia jotka tarkoituksella antavat lapselleen toisen tai kolmannen nimen puhuttelunimeksi? Ettekö oikeasti tajua minkälaisen riesan annette lapsellenne? Ai niin, eihän sillä tulevaisuudella nyt niin väliä ole, kunhan vain nyt tuntuu kivalta. Voisitte pikkuhiljaa vetää kellonne oikeaan aikaan ja tajuta, että nyt eletään 2010-lukua eikä mitään kultaista 70-lukua. Nykyään kaikki tapahtuu sähköisesti internetissä tai tietokoneohjelmien välityksellä. Tämä on lapsellenne aivan ylimääräinen ja turha päänvaiva ja jopa vaarallinen jos epäselvyyksiä tulee kriittisessä tilanteessa. Kyllä jokaisella ihmisellä tulisi olla oikeus elää normaalina "yksinimisenä" ihmisenä siinä missä muutkin eikä kokoajan korjailla nimeään. Se on sitten eriasia, jos lapsi myöhemmin haluaa ruveta käyttämään toista nimeään.
Ja ihan turha sanoa, että puhuttelunimen voi alleviivata. Ei muuten voi, koska monet lomakkeet täytetään nykyään internetissä! Ja vaikka voisikin, niin tämäkään ei aina auta (kokemusta on)!
Suomeen pitäisi säätää sellainen laki, että ensimmäisen nimen on oltava kutsumanimi.
Kertokaa omakohtaisia kokemuksianne. Kyllähän tästäkin viestistä moitteita tulee, mutta tiedätäänpähän se, että moitteet tulee ihmisiltä, joilla ei ole mitään kokemusta ko. asiasta.
Puhuttelunimi/kutsumanimi!!!
10
913
Vastaukset
- TT
Kutsumanimen voi ja saa poimia annetuista nimistä, kutsumanimen ei tarvitse olla se ensimmäinen rimpsussa. Suomen kielessä toimii ns. viskurilaki: Mari Helena, Pekka Johannes on parempi ja sointuvampi järjestys kuin Helena Mari, Johannes Pekka.
Itselläni vaihdettiin toinen nimi kutsumanimeksi kouluun mennessä ja hyvä niin! Toisen nimen käytöstä ei ole ollut koskaan mitään ongelmaa, ei esimerkiksi passintarkastuksissa tai matkalippujen kanssa. Joskus saatetaan esim. lääkärin vastaanotolla kutsua etunimellä, mutta onhan sekin minun nimeni. (Aina en vain meinaa huomata vastata kutsuun ;) )Yleensä mainitsen toisen nimen käytöstä ja seuraavalla kerralla jo meneekin oikein. Ystävilläni on myös paljon "kakkosia" ja "kolmosia" käytössä, enkä heiltäkään ole kuullut ongelmista, joten olen hyvin hämmästynyt kannanotostasi. - Aleksandra Mia Maria
Sama täällä. Vanhempani antoivat minulle kolme nimeä, joista toinen vaihdettiin "viralliseen" käyttöön juurikin kouluun mennessä. Tämä siksi, että suvussani on ollut perinteenä antaa ensimmäiselle lapselle ensimmäiseksi nimeksi tietty suvussa kulkeva nimi, ja toiseksi nimeksi sitten se, jolla lasta halutaan kutsuttavan. Vanhempani eivät halunneet perustella isovanhemmilleni poikkeusta perinteestä.
Koska itse olin tottunut jo kutsumanimeeni, oli ihan ok, että minut myös esiteltiin siitä eteenpäin kutsumanimelläni.
Ikinä ei minullakaan ole ollut mitään ongelmaa asian suhteen... Kaiken lisäksi hassulta tuntuu kommenttisi " tiedätäänpähän se, että moitteet tulee ihmisiltä, joilla ei ole mitään kokemusta ko. asiasta", koska eiköhän juuri minulla ja edellisellä kommentoijalla ole sitä "ensikädentietoa" asiasta? Mistäpä sinun tietosi asiasta mahtavat olla peräisin?- Aleksandra Mia Maria
Siis vanhempani eivät halunneet poiketa perinteestä ja joutua perustelemaan asiaa vanhemmilleen...
(en siis vaan osannut esittää asiaa äsken oikein...)
- Ällistynyt
Aleksandra Mia Marialle vastaukseksi: Mistä minun tietoni ovat peräisin? Ne ovat peräisin paitsi, omastani, sekä kohtalotovereideni useamman vuoden (täysi-ikäisyyden) kokemuksesta.
Viestistäsi voi päätellä vain sen, että olet sen verran nuori, ettei sinulla ole vielä kokemusta aikuisen elämästä ja oikeista byrokratian rattaista. Eihän sillä puhuttelunimellä nyt mitään merkitystä ole ikäisellesi 15-vuotiaalle teinille, jonka ainoa virallinen kanssakäyminen tapuhtuu koulun kanssa.
Voin vain sanoa, että muuttuu ääni kellossa kun sinulekkin tulee täysi-ikäisyys viisariin ja rupeat olemaan tekemisissä muidenkin viranomaisten, kuin koulun kanssa.
Ennen kuin seuraavan kerran vastaat tähän kommettiin, niin vaivaudu kirjoittamaan googleen hakusana esim: "toinen nimi puhuttelunimenä tms." Niin saat tietoa vähän muidenkin kohtalotovereiden mielipiteistä.
En kiistä etteikö toinen nimi puhuttelunimenä toimisi. Käytännössä se vain aiheuttaa nyky-yhteiskunnassa aivan liikaa ja täysin turhaa päänvaivaa. Teoria ja käytäntö kun eivät vain valitettavasti aina kohtaa.- mhhm33000
Ihan eri mieltä. Itselläni on kolme nimeä (ONNEKSI), vanhempani antoivat minulle mielestään kauniin ensimmäisen nimen, jota itse inhosin, kunnes 15-vuotiaana päätin alkaa käyttää toista nimeäni. Nyt 20-vuotiaana kaikki kutsuvat minua toisella nimelläni ja ei ole ollut mitään ongelmia muutenkaan. Postiin tulee katsos yleensä kaikki nimet joten perille tulee. Ja pankkikortissa lukee toinen eli KUTSUMAnimeni. Kaikissa kelan ym. papereissa ALLEviivataan se kutsumanimi jotta käy selväksi sille joka sitä lukee. Mieti ennen ku valitat ihan turhasta asiasta. Oonpa onnellinen että päätin vaihtaa kutsumanimeä. :)
- Aleksandra Mia Maria
Ällistyneelle tiedoksi, että olen lähemmäs kolmekymppinen akateemisesti koulutettu nainen, eikä minulla tosiaankaan ole koskaan ollut ongelmaa tämän edellämainitun asian suhteen. En vain voi käsittää, miten joku voi ottaa stressiä tällaisesta asiasta...
Kovasti kiinnostaisi tietää, mistä päättelit minun olevan lähes 15-vuotta ikäistäni nuorempi? Vai onko kenties niin, että tietyillä henkilöillä vain sattuu olemaan tarve latistaa omista mielipiteistä poikkeavat mielipiteet "teinien mussutukseksi", jotta oma ääni kantaisi kauemmas? - äityli :-):-)
Meidän lapsilla on kaikilla toinen nimi kutsumanimi (Reetta, Raakel, Riina ja Risto). Se on sukuperinne myös, mutta myös helpotus, sillä heidän etunimensä ovat pienen lapsen vaikeampi lausua. ( Viktoria, Veronika, Filippa ja Benjam). Nyt juuri syntyneet kaksoset saavat nimen myös saman kaavan mukaan. Lapset ovat kaikki alle kouluikäisiä, mutta kun kaksoset menevät ensi vuonna kouluun, niin he käyttävät Reetta ja Raakel-nimiään, koska kaikki tuntevat heidät niillä nimillä.
- joopajooh
Kuusi alle 7-vuotiasta lasta samassa perheessä? Uskottavaa...
- parsakaalimoi
Musta taas on sillälailla, että helpoin nimi pitää antaa kutsumanimeksi!!!!!!!!!!!!!
- numerologi
mun mielestä taas sarjanumero riittää vallan mainiosti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama1298016Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1567115Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1834866Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2493305Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta1012764Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh1272352- 1531990
Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari171933Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa411750Yhteydenotto
Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?2061685