Onko kellään kokemuksia sähköpolkupyörällä talviajosta ja minkälainen olisi talviajoon sopivin etu vai takavetoinen ym.???
Sähköpolkupyörällä talviajo ?
8
149
Vastaukset
- Pedelecci
Itselläni on Panan keskimoottorilla varustettu sähköfillari, siis vetää keskiön tienoilla, eli takavetonen. Ainakin tällä parjää vallan hienosti talvella, etenkin kun se Panan moottori toimii hyvin jouhevasti ja ilman minkäänlaisia nykäisyjä.
Talvella käytän itse nastarenkaita ja myös hyvä valaisin sekä edessä että takana ovat tärkeitä. Akun otan talvella aina sisätiloihin, vaikka siinä olisikin latausta jäljellä. - mitäänJan:
Vaihda talveksi nastat alle. Jos pyörässä on tarpeeksi tehoa, kuten vaikka pyrkijässä, niin hienosti menee.
- puustipyörä
Vähän niinkuin mopolla ajo.Sanoisin että kylmää puuhaa kun ei keho lämpene.Eri asia jos vaikka kävelee ylämäet.Tavallinen pyörä on minusta ehdottomasti parempi talveen.
- lämmön säätöä
Saahan siinä sähköavusteisessa moottorin kytkettyä pois päältä. Silloin sen kanssa talvella polkiessa tulee lämpimämpi kuin tavallisella pyörällä... Se pieni lisäpaino lämmittää hiukan kuskia, jos lämmittää liikaa, niin jatkaa taas sähköavusteisesti eteenpäin.
- Riippe
Minulla on myös Panasonicin moottorilla varustettu pyörä. Panasonicin moottori pyörittää suoraa ketjua, jolloin voima tulee luontevasti samalla tavalla ketjun/takapyörän kautta kuin itse polkiessa. Itse en etuvetoista laittaisi, sillä ainakin koeajamissani malleissa avustus jatkuu (kone puskee) pari sekuntia vielä polkemisen lopettamisen jälkeen. Vaikka en tällaisella ole talvella ajanutkaan, niin ongelmatilanteilta voi olla vaikea välttyä.
Kylmyysväitteet on huuhaata - keho lämpenee helposti. Itselläni ei tulisi mieleenkään laittaa moottoria pois päältä tai edes tehoa pienemmälle kylmyyden takia kehon lämmittämiseksi. Onkohan näiden väitteiden tekijä itse ajanut sähköavusteisella pyörällä? Jos on kylmä niin polkee vähän kovempaa tai laittaa vaihdetta pienemmäksi kadenssin nostamiseksi.- puustipyörä
Oletko muuten katsonut missä maassa tuo Panasonicin moottori ja oheislaitteet on valmistetu...
Kuluuko rattaat ja ketjut...
- Pedelecci
Kyllähän rattaat ja ketjut kuluvat siinä kuin missä tahansa fillarissa, mutta ei mitenkään erityisen nopeasti. Vaihdoin äskettäin Rixessäni moottorin vetorattaan 11->13 hampaiseen, ja vanha ratas ei kyllä mielestäni ollut mitenkään erityisesti kulunut reilun vuoden käytön jälkeen.
Ainakin Panan 29 V litium-mangaaniakut ja laturit on valmistettu Japanissa ja samoin todennäköisesti myös keskiömoottori. Tunturin sähkökäyttöisen suositus taisi olla, ettei alle -7 suositella. Akku hyytyy kylmässä siinä missä patterit tavallisessa taskulampussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve442931Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi922793On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole612666Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.712611Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä952571Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1032147Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl512031Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1421890Joskus tulee niin
Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk611772Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?201648