Uhri = käänteisnarsisti

3+6

Narsisteista on puhuttu jo niin pitkään, että voisimme alkaa puhua myös siitä, millaisia uhrit eli käänteisnarsistit ovat.

Käänteisnarsistit ovat olemassa, vaikka narsisteja ei olisi. Heillä on omat ongelmansa omassa persoonassaan, vaikka he eivät olisi missään tekemisissä narsistien kanssa.

"Narsistit ovat joko "klassisia", "kompensoivia" tai "käänteisiä". Käänteisnarsisti on läheisriippuva, joka pitää huolta klassisen narsistin emotionaalisista tarpeista."

"NPH hoidetaan puheterapialla (keskustelu-psykoterapia). Aikuisen narsistin paranemisennuste on huono, vaikka hänen sopeutumisensa elämään ja muihin ihmisiin voi parantua hoidolla." Käänteisnarsistilla ei ole siis välttämättä mahdollisuus parantua.

Käänteisnarsisti on "narsistia kaipaava" ihminen, läheisriippuvainen joka "takertuu kumppaniinsa", reagoi jopa "tuhoistasti hylätyksi tulemisen vihjaukseen".

Lainaukset: Sam Vakninin verkkosivuilta (lainausket löytyvät otsikoiden "Narsimin aapinen" ja "Narsistista selviäminen" alta)
http://www.healingeagle.net/indexfi.html

93

1915

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xcch

"Käänteisnarsisti on "narsistia kaipaava" ihminen, läheisriippuvainen joka "takertuu kumppaniinsa", reagoi jopa "tuhoistasti hylätyksi tulemisen vihjaukseen".

Sijaisriippuvuus ja läheisriippuvuus on tuttu, mutta että joku takertuu narsistiin, se on hieman outo juttu. Riippuvaiset ihmiset on kovin hankalia, yrittävät hallita ja manipuloida sitä joissa roikkuvat kiinni. Kerjäävät alati huomiota, yleensä lapsuus on mennyt ilman kuria ja on saanut oman tahdon aina läpi. Todellinen rakkaus ja huolehtiminen on kodista puuttunut..

• kysymys sulle

Olethan sinäkin vielä "narskusi" kanssa?

• Sandeline P.

Niin tosiaan, en muista lukeneeni tällä palstalla kertaakaan keskustelua siitä, millaisia narsistien uhrit ovat. Se on varmasti vaikea pala meille uhreille. Pakkohan sitä on alkaa miettiä, koska kyllä minä ainakin tajuan, että joku siinä oli, että ajauduin exäni kanssa niin hulluun elämään.

Vaikea kyllä antaa edes pienintäkään mahdollisuutta itselle siinä, että alkaisin edes miettiä, olenko "käänteisnarsisti". Olen lukenut Sam Vakninia paljon, mutta aina siinä mielessä, että olen etsinyt syytä ja selitystä exäni tekemisiin.

Tavallaan tajuan ekaa kertaa, että toista narsistiksi kutsuminen kolahtaa aika pahasti, kun luin tuosta käänteisnarsistista...

Mutta onko uhreilla sitten oikeesti jotain yhteistä? Läheisriippuvuus? Käänteisnarsismi? Takertuminen? Pitääkö tässä alkaa miettiä terapiaa?

• Kirjastokissalainen

Voihan p#¤!!!## että on vaikea alkaa ajattelemaan tuollaista. Varsinkin sen jälkeen mitä se hullu n****** teki. Vakninin jutut on tuttuja, käytin niitä eron aikaan aika paljon. En käynyt terapiassa, söin lääkkeitä koko eroprosessin ajan.

Olen kuitenkin tavannut eron jälkeen pari miestä, mutta olen lähtenyt yhtä nopeasti pakoon kun tutustunut heihin, kun huomasin samoja piirteitä niissä kuin exässä. En tiedä, mitä tässä tekisi!

• xcch
        Kirjastokissalainen kirjoitti:

Voihan p#¤!!!## että on vaikea alkaa ajattelemaan tuollaista. Varsinkin sen jälkeen mitä se hullu n****** teki. Vakninin jutut on tuttuja, käytin niitä eron aikaan aika paljon. En käynyt terapiassa, söin lääkkeitä koko eroprosessin ajan.

Olen kuitenkin tavannut eron jälkeen pari miestä, mutta olen lähtenyt yhtä nopeasti pakoon kun tutustunut heihin, kun huomasin samoja piirteitä niissä kuin exässä. En tiedä, mitä tässä tekisi!

"Olen kuitenkin tavannut eron jälkeen pari miestä, mutta olen lähtenyt yhtä nopeasti pakoon kun tutustunut heihin, kun huomasin samoja piirteitä niissä kuin exässä. En tiedä, mitä tässä tekisi!"

Useilla, naisilla naisterapeutin mukaan (ei kaikilla) on sellainen ongelma että tuntevat kiinnostusta vain tuontyyppisiin miehiin, tavalliset ei kiinnosta, siitä on kyse.

• "Jos klassiselta läheisriippuvalta kysytään jotakin hänestä itsestään, hän vastaa puhumalla jostakusta muusta.

On selvää, että ennen kuin joku, jolla on tällainen puolustusmekanismi, voi kokea mitään oman itsen kasvamista, hänen täytyy ensin alkaa avautua sille ajatukselle, että hänellä on "itse".

Oman itsen löytämisen prosessi on turhauttava ja hämmentävä. Ajatus rajojen omistamisesta on vieras ja kauhistuttava. Se on jatkuva prosessi, joka kestää vuosia. Se etenee vähitellen ja vaiheittain. Aina löytyy uusi kerros sipulia kuorittavaksi"

Yksi idea.

Älä hötkyile, nyt aikaa on itsellesi =)

En tiedä näiden todenperäisyydestä mutta hyviä ajatuksenherättäjiä ovat, aloita vaikka täältä ja mietiskele rauhassa :

http://www.healingeagle.net/Fin/Burney/Relationship.html

• A
        xcch kirjoitti:

"Olen kuitenkin tavannut eron jälkeen pari miestä, mutta olen lähtenyt yhtä nopeasti pakoon kun tutustunut heihin, kun huomasin samoja piirteitä niissä kuin exässä. En tiedä, mitä tässä tekisi!"

Useilla, naisilla naisterapeutin mukaan (ei kaikilla) on sellainen ongelma että tuntevat kiinnostusta vain tuontyyppisiin miehiin, tavalliset ei kiinnosta, siitä on kyse.

> Useilla, naisilla naisterapeutin mukaan (ei kaikilla) on sellainen ongelma että tuntevat kiinnostusta vain tuontyyppisiin miehiin, tavalliset ei kiinnosta, siitä on kyse.

Tahdon tähdentää että 'kiinnostus' merkitsee edellä 'halua' - ei 'tarvetta'.

• xcch kirjoitti:

"Useilla, naisilla naisterapeutin mukaan (ei kaikilla) on sellainen ongelma että tuntevat kiinnostusta vain tuontyyppisiin miehiin, tavalliset ei kiinnosta, siitä on kyse. "

Tämän takia itsetutkiskelu on äärimmäisen tärkeää. Siis jos oikeasti haluaa sen pahan olonsa pois ja haluaa lopettaa sen ylläpitämisen syystä X.

• xcch

Keskustele narsismista ja narsistisesta persoonallisuushäiriöstä.

"Niin tosiaan, en muista lukeneeni tällä palstalla kertaakaan keskustelua siitä, millaisia narsistien uhrit ovat. Se on varmasti vaikea pala meille uhreille. Pakkohan sitä on alkaa miettiä, koska kyllä minä ainakin tajuan, että joku siinä oli, että ajauduin exäni kanssa niin hulluun elämään."

Ei se minulle ole vaikea pala miettiä millainen olen, sitä olen tehnyt aina, siinä ei ole muustosta eikä tule olemaan, eli mietintä jatkuu kuten aina.

"Tavallaan tajuan ekaa kertaa, että toista narsistiksi kutsuminen kolahtaa aika pahasti, kun luin tuosta käänteisnarsistista..."

Älä mene tähän ansaan, itse tutkiskelu ei tarkoita sitä etteikö toinen ole nph, sehän on tavallinen diaknoosi kuin missä muussa sairautessa tahansa.
      Narsisti käyttäytyy kuten hänen ominaisuuksiin kuuluu riippumatta miten toinen siihen suhtautuu.

Tuollalisista suhteista harva uhri pääsee vaurioitta joten terapian on hyvä vaihtoehto jos siltä tuntuu. On myöskin totta että noissa ongelmissa uhri "unohtaa" itsensä ja sitä myötä lähtee tosi syvälle narsun kuvioihin mukaan ja saa lisää traumoja. Kun pääsee selville vesille, niin on syytä käydä läpi asioita, se liittyy toipumiseen. Uusi suhde ei onnistu jos entisen narksu suhteen haavat on sitomatta.

Mutta toisin kun tällä palstalla uskotellaan, niin millään itsetutkiskelulla ei ole suhteen aikana eikä sen jälkeen minkäänlaista vaikutusta siihen minkälainen nph perimmältään on, sillä on vaikutusta vain itseemme mikä on tietenkin hyvä asia..

Olen edelleen parisuhteessa narskun kanssa ja voin kokemuksesta todeta että sillä että oppii tuntemaan nph:n kuviot on aivan ensiarvoisen suuri vaikutus. Silloin tietää, miten välttää turhat konfliktit ja tietää myös että toinen käytännössä elää kokoajan enemmän tai vähemmän kaksois-elämää narsku maailmassaan.

• Miksi taas Xcch sekoitat oman esim läheisriippuvuuden tai minkä ikinä miettimisen siihen mikä sitä toista vaivaa ?

Esim läheisriippuvaisen määrittelemisen aloittajan ensimmäinen ajatus oli tämä .

""Läheisriippuvuus on sairaus tai sairauden kaltainen tila, joka syntyy kun ihminen elää hyvin voimakkaan ilmiön läheisyydessä eikä kykene käsittelemään tätä ilmiötä persoonallisuudessaan vaan sopeutuu sen olemassa oloon"

Täällä myös nopea kuvaus asiasta

http://www.paihdelinkki.fi/Tietoiskut/415-laheisriippuvuus

Tästäkin "parantumiseen" tarvitaan muuta kuin kumppanin nph-diganoosi. Älä sekoita niitä keskenään turhaan.

• 8+8
        lynett kirjoitti:

Miksi taas Xcch sekoitat oman esim läheisriippuvuuden tai minkä ikinä miettimisen siihen mikä sitä toista vaivaa ?

Esim läheisriippuvaisen määrittelemisen aloittajan ensimmäinen ajatus oli tämä .

""Läheisriippuvuus on sairaus tai sairauden kaltainen tila, joka syntyy kun ihminen elää hyvin voimakkaan ilmiön läheisyydessä eikä kykene käsittelemään tätä ilmiötä persoonallisuudessaan vaan sopeutuu sen olemassa oloon"

Tästäkin "parantumiseen" tarvitaan muuta kuin kumppanin nph-diganoosi. Älä sekoita niitä keskenään turhaan.

"Miksi taas Xcch sekoitat oman esim läheisriippuvuuden tai minkä ikinä miettimisen siihen mikä sitä toista vaivaa ?"

Hah hah,,, taas tuo sama että mielellään vaan mietittäisiin vaikkapa sitä läheisriippuvuutta mutta missään tapauksessa ei saisi keskustella narsistista ja siitä millainen se on, eikös se oo tämän palstan aihe??????

• M.B.
        8+8 kirjoitti:

"Miksi taas Xcch sekoitat oman esim läheisriippuvuuden tai minkä ikinä miettimisen siihen mikä sitä toista vaivaa ?"

Hah hah,,, taas tuo sama että mielellään vaan mietittäisiin vaikkapa sitä läheisriippuvuutta mutta missään tapauksessa ei saisi keskustella narsistista ja siitä millainen se on, eikös se oo tämän palstan aihe??????

Narsismi. Ja ketjun aihe ei ainakaan minun mielestäni poikkea aiheesta??

• o oo o ooo
        M.B. kirjoitti:

Narsismi. Ja ketjun aihe ei ainakaan minun mielestäni poikkea aiheesta??

Juuri näin. Se, että uhri ei halua miettiä koko käänteisnarsismi-asiaa kertoo juuri siitä, että ongelma on.

Ja aihehan siis tosiaan on käänteisNARSISMI.

Ei auta, vaikka kuinka yrittäisi siirrtää huomiota johonkin muuhun.

• xcch
        lynett kirjoitti:

Miksi taas Xcch sekoitat oman esim läheisriippuvuuden tai minkä ikinä miettimisen siihen mikä sitä toista vaivaa ?

Siihen on muutama syy, ensinnäkin uhrin itsetutkiskelua tarjotaan ratkaisuksi nph ongelmaan, toiseksi kaikki uhrit leimataan läheisriippuvaiksiksi, vaikka eivät ole. Kolmanneksi ne jotka ovat mahdollisesti sitä olleet suuhteen aikana tietämämättömyydestä johtuen, ovat siitä päässeet. Yksi luotettava merkki on että ovat päässeet narkusta eroon, on se etteivät enää palaa suhteeseen. Myös Henna on useasti viitannut tähän itsensä tutkimiseen ja pitänyt sitä luonnollisena kuten minkin, sitä siis on tehty ja tehdään, se on luonnollinen osa normaalin ihmisen ajattelua ilman naristiakin, mutta ei mene perille.

• o oo o ooo kirjoitti:

Juuri näin. Se, että uhri ei halua miettiä koko käänteisnarsismi-asiaa kertoo juuri siitä, että ongelma on.

Ja aihehan siis tosiaan on käänteisNARSISMI.

Ei auta, vaikka kuinka yrittäisi siirrtää huomiota johonkin muuhun.

Ajatellaan nyt vaikka, että se teoria ei koske juuri sitä kirjoittajaa. Esimerkillisesti. Miksi siitä keskustelu on pahaksi koska se koskee monia ?

Miksi se on tästä narsismikeskustelusta out ?

Miksi se on niin kipeä alue ?

Mitä tapahtuisi, jos selviäisi jostain ihmeestä, että näin olisikin ?
        Hajoaisiko maailma ?

Tervetuloa ihmiseksi.

• Sandeline P.

xcch, kiitos viestistäsi, mutta en tarvitse ohjeitasi, olen lähtenyt pois suhteesta, jossa voin huonosti. Haluaisin kysyä sinulta, miksi olet edelleen kumppanisi kansssa, vaikka huono olosi ei muutu?

"Käänteisnastistista" puhuminen ei liity (ymmärrän sen nyt) mitenkään narsistiin, vaan uhreihin ja heidän ominaisuuksiin. Jos haluaa paeta omien ominaisuuksien ja erityisesti asioiden mahdollistajien (esim. rajojen asettaminen) syitä, niin silloin on todella uhri ja antaa itsensä olla uhri.

Sen takia vastasin tähän ketjuun, koska halusin kuulla muidenkin mielipiteitä siitä, onko uhreilla jotain yhteistä, kuten tuo "käänteisnarsisti" tai läheisriippuvuus.

• "Haluaisin kysyä sinulta, miksi olet edelleen kumppanisi kansssa, vaikka huono olosi ei muutu?"

Mielestäni sellainen ratkaisu "tietoisena tilanteesta" ja ei pelokkaana on erittäin omituinen ja asettaa tilanteen vähintäänkin (!) kyseenalaiseksi klassisesti kuvattuun narsisti-uhri-tilanteeseen verraten.

Jotkut holistien puolisot, jotka haluavat jäädä suhteeseen, hakevat apua pärjäämiseensä ja esim läheisriippuvuutensa hoitoon (jotta toisen käytös ei vie minuutta tai itsetuntoa enää ja saa välineitä olemiseen) mutta se ei tarkoita sitä, että he vain parjaisivat puolisoitaan vaan tekevät jäämispäätöksensä jälkeen (kun ovat tietoisia) töitä asian eteen oikeasti.
        itsensä vuoksi, ei sen toisen "parantamiseksi" - mikä on yleensä se loukku johon jäädän satimeen.

• Juha82222

Loistava kommentti, tajusi pointtisi.

"jos haluaa paeta omien ominaisuuksien ja erityisesti asioiden mahdollistajien syitä niin silloin on todella uhri ja antaa itsensä olla uhri.

Siis tuosta ei voi muuta kuin syyttää itseään.

Itse ottaisin heti pesäeron Narsistiin.

• Juha822222

Narsisti voi olla samalla Psykopaatti ja hän uhkaa puolisoaan TAPPAMALLA hänet jos ottaa eron parisuhteesta.

):

• xcch

"kiitos viestistäsi, mutta en tarvitse ohjeitasi, olen lähtenyt pois suhteesta, jossa voin huonosti."

Tuo kolahti minuun, hyvä kun olet ymmärtänyt "Tavallaan tajuan ekaa kertaa, että toista narsistiksi kutsuminen kolahtaa aika pahasti, kun luin tuosta käänteisnarsistista..."

"Haluaisin kysyä sinulta, miksi olet edelleen kumppanisi kansssa, vaikka huono olosi ei muutu?"

Kiitos kysymästä, kyllä huono olo on muuttunut kun on tiennyt mistä on kyse, alussa tosin kun ymmärsin että suhde ei koskaan tule olemaan hvyä niin, meni olo aikalailla alaspäin, mutta nyt ollaan jo lähtötason yläpuolella.
      Nyt on ollut rauhallista kotona, enimmäkseen olen yksin, muutama asia jarruttaa eroa, mutta jos aihetta vielä löytyyy niin jarrut löysää..:)

"Sen takia vastasin tähän ketjuun, koska halusin kuulla muidenkin mielipiteitä siitä, onko uhreilla jotain yhteistä, kuten tuo "käänteisnarsisti" tai läheisriippuvuus."

Tuota käänteisnarsisti sana ei oikein istu, luultavasti huono käännös englanninkielestä "un" etuliitteellä tarkoittaa ei narsisti tai antinarsisti. En kuitenkaan ole varma pitää tutkia..

Onko uhreilla jotain yhteistä? On toki vaihtelevissa määrin, ainakin onneton nph liitto ja siitä aiheutuneet henkiset traumat. ja monilla myös läheisriippuvuus..

• Kuten aiemminkin kirjoitin, täällä on ihan hyviä kuvauksia myrkyllisistä suhteista joissa (vaikka toinen olisikin nph, addikti tai mikä vain) on silti kaksi osapuolta jotka ylläpitävät suhdetta, kukin omista syistään.

http://www.healingeagle.net/Fin/Burney/Relationship.html

Tutustu myös teoriaan ohut-ja paksunahkaisesta narsistista, antaa myös kuvaa. Ja läheisriippuvuuden dynamiikkaan joka on myös "myrkyllisen suhteen" suola ja ylläpitää sitä.

Tiedän tuon ilahtumisentunteen kun on täysin satavarma löydöstään eikä halua miettiä muita vaihtoehtoja (esim joidenkin mielestä holistin kanssa eläminen ei ole "tarpeeksi" kamalaa vaikka sen tuhoista on todisteita miljoonilta suomessakin).

Asiasta ei tartte keskustella ja tämä on vain fiilikseni, mutta kertomasi perusteella en ole löytänyt mitään järkevää perustetta diagnoosillesi halaamattomuuden ja suklaapussien lisäksi ja oma suhtautumisesi asiaan ja häneen on vähintäänkin outoa (tai se pääasiassa herättää omituisia viboja). Jokin ei täsmää.

Mutta, kukin tyylillään, eipä se mulle kuulu. Se on vain tunne mikä lukiessa tulee. Sellainenkin tunne, ettei vain toinen osapuoli kirjoittaisi "samasta asiasta" jossain muualla.

• Juha82222

Käänteisnarsistit ja kääntyeisnarsistit, hienoa aivotyötä ketjunaloittajalta mutta eikö todellinen Narsisti ole nimenomaan sellainen joka on minä, minä, minä ja minä, ja joka kiusaa kumppaniaan ja inttää asioista antamatta periksi koskaan vaan aina pitää olla itse oikeassa.
      Se on lapsellisuutta jos mitä, tällaisen kuvan ole saaanut Narsistista.
      Periaatteessa nuo parisuhteessa toisiin takertujat ei ole narsisteja.
      ihminen ehkä tarvitsee huomiota, mutta ei liikaa.

Jotkut esittää uhria ehkä ja väittää puolisoaan Narsistiksi vaikka tämä ei oikeasti välttämättä olisi edes semmoinen, hän onkin ehkä itse Narsisti mutta esittää uhria, Narsisti voi olal tosi ovela kettu..
      Jokaisessa meissä asuu pieni Narsisti varmaankin joka nauttii huomiosta, haluaa olla pomo, kehuu itseään ja kiusaa muita pitäen heitä lähinnä pelinappuloinaan.

Todellinen paha Narsisti on minulle sellainen joka on hyvin kylmätunteinen ja lapsellinen( ei anna periksi koskaan vaan naputtaa ja naputtaa).

• 7+7

Tiedoksi että käänteisnarsisti EI ole minun aivotyötä vaan suora lainaus Vakninilta (lue juttu äläkä vääntele tekstejäni!)

Ja tässä keskustelussa EI ollut tarkoitus keskustella narsisteista VAAN UHREISTA eli käänteisnarsisteista JA HEIDÄN PIIRTEISTÄÄN!

• M.B.
        7+7 kirjoitti:

Tiedoksi että käänteisnarsisti EI ole minun aivotyötä vaan suora lainaus Vakninilta (lue juttu äläkä vääntele tekstejäni!)

Ja tässä keskustelussa EI ollut tarkoitus keskustella narsisteista VAAN UHREISTA eli käänteisnarsisteista JA HEIDÄN PIIRTEISTÄÄN!

Autan hieman :) siis, käänteisNARSISTEISTA ja heidän piirteistään.

• 3gsdfrr44

Narsismi ei ole lapsellisuutta eikä naputtamista, ja erittäin harvoin narsisti syyttää toista narsistiksi, narsistia kun ei kiinnosta tuollaiset asiat.

Narsistia kiinnostaa oma tahtominen ja toisen syyllistäminen. Narisisti ei tyydy naputtamiseen vaan käyttää järeämpiä asioita, kuten edellä mainittu syyllistäminen, mykkäkoulu, uhkailu erolla, eristäminen, pakottaminen, manipulointi tms.

• Juha822222
        7+7 kirjoitti:

jos he esittävätkin uhria.....
        syyttävät Narsistiksi sitä joka ei ole edes Narsisti.
        se on Narsistista mun mielipide.

Narsistihan on hullu. mutta oikeat Narsistin uhrit, en käyttäisi nimitystä käänteisnarsisti jolla on negatiivinen kaiku nimityksenä.

Sorry.

• Juha82222
        3gsdfrr44 kirjoitti:

Narsismi ei ole lapsellisuutta eikä naputtamista, ja erittäin harvoin narsisti syyttää toista narsistiksi, narsistia kun ei kiinnosta tuollaiset asiat.

Narsistia kiinnostaa oma tahtominen ja toisen syyllistäminen. Narisisti ei tyydy naputtamiseen vaan käyttää järeämpiä asioita, kuten edellä mainittu syyllistäminen, mykkäkoulu, uhkailu erolla, eristäminen, pakottaminen, manipulointi tms.

mutta syyllistäminen on oikein jos siihen on oikeutus jos esim toinen kiusaa niin kyllä minä ainakin puuttuisin siihen syyllistämällä kumppaniani ja uhkaamalla ottaa avioeron ja sen minä kyllä tekisin, ei tarvitsisi uhkailla vaan pitäisi päästä äkkiä eroon kiusaaja-"narsistista".

Mykkäkoulu, tuo on aika yleistä kait vai??
        eristäminen on huono ilmiö koska ihmiselle piutää antaa vapautta.
        Pakottaminen, manipulointi sekä kiusaaminen on Narsistin piirteet minusta.

Jos syyllistää toista vaikka toisessa ei olisi vikaa niin se on tietenkin väärin MUTTA eikö yleensä aina riidoissa tarvita kaksi osapuolta??

toisaalta kiusaaja on kiusaaja, enkä antaisi itse armoa sellaiselle jos mun kumppani osoittautuisikin kiusaajaksi parisuhteessa kun muutettaisiin yhteen asumaan.

Tekisin heti selväksi että ero tulee jos sama laulu jatkuu.
        sen verran "vittumainen" olen (:

• Juha822222
        7+7 kirjoitti:

siis sorry ku sekoilin, kerkesin lähettää jo kommentin....

käänteisnarsisti on siis läheisriippuvainen joka tulkitsee jos kumppani ei pidä kontaktia häneen niin hän heti loukkaantuu siitä ja siitä alkaa kova syyttely/kiusaaminen kumppaniaan kohtaan.

Nyt ymmärsin, sorry ku hidas sytytys joskus.
        Vaatii joskus oman aikansa LOL (: ...kunnes tajuaa.

Siis käänteisnarsisti on yksi Narsismin muoto, mutta sitten kun on Narsistien uhrit kyseessä jotka eivät ole Käänteisnarsisteja, niitä ei pidä sekoittaa keskenään tietenkään.

• nyt eronnut
        Juha82222 kirjoitti:

mutta syyllistäminen on oikein jos siihen on oikeutus jos esim toinen kiusaa niin kyllä minä ainakin puuttuisin siihen syyllistämällä kumppaniani ja uhkaamalla ottaa avioeron ja sen minä kyllä tekisin, ei tarvitsisi uhkailla vaan pitäisi päästä äkkiä eroon kiusaaja-"narsistista".

Mykkäkoulu, tuo on aika yleistä kait vai??
        eristäminen on huono ilmiö koska ihmiselle piutää antaa vapautta.
        Pakottaminen, manipulointi sekä kiusaaminen on Narsistin piirteet minusta.

Jos syyllistää toista vaikka toisessa ei olisi vikaa niin se on tietenkin väärin MUTTA eikö yleensä aina riidoissa tarvita kaksi osapuolta??

toisaalta kiusaaja on kiusaaja, enkä antaisi itse armoa sellaiselle jos mun kumppani osoittautuisikin kiusaajaksi parisuhteessa kun muutettaisiin yhteen asumaan.

Tekisin heti selväksi että ero tulee jos sama laulu jatkuu.
        sen verran "vittumainen" olen (:

"..eikö yleensä aina riidoissa tarvita kaksi osapuolta??"

Narsisti saa riidan aikaiseksi täysin tyhjästä ja riitelee sitten keskenänsä. Siinä sitä itse vaan vieressä katsoo huvittuneena, kun toinen saa skitsoidisia raivokohtauksia ihan yksikseen :)

• A
        nyt eronnut kirjoitti:

"..eikö yleensä aina riidoissa tarvita kaksi osapuolta??"

Narsisti saa riidan aikaiseksi täysin tyhjästä ja riitelee sitten keskenänsä. Siinä sitä itse vaan vieressä katsoo huvittuneena, kun toinen saa skitsoidisia raivokohtauksia ihan yksikseen :)

> Narsisti saa riidan aikaiseksi täysin tyhjästä

Varsinkin käänteisnarsisti.

• xcch

Vakinilta "ja käänteisnarsisti on läheisriippuva, joka pitää huolta klassisen narsistin emotionaalisista tarpeista."

Käänteisnarsitit tarkoittanee narsistin hännystelijöitä joita työpaikalla 5 kpl naristia kohti. Ovat jollakin talvalla riippuvaisia narsistista, hyväksyvät hänen muiden kiusaamisensa ja saattavat jopa osallistua siihen kehumalla uhrille kuinka hyvin he tulevat narsun kanssa toimeen.
      Antavat näin ymmärtää että uhri on syyllinen ja samalla huolehtivat narsistin emotionaaliista tarpeista..

Lähiomainen syyllistyy tähän vain jos hän kieltää ongelman, koska hän silloin kokonaan narsistin vallassa ja riippuvainen hänestä ja tyydyttää näin narsistin emotionaalisen tarpeen. Jos joku sanoo hänelle että puolisosi on narsisti niin hän suuttuu..

• o oo o oo

xcch, mistä sinä kehittelet noita teorioitasi? Miettisit mielummin oman itsesi ongelmia, kuin että kehittelet noita teorioita jos jonkinlaisista ihmisistä ja tilanteista. Suuntaa tutkiva katseesi omaan persoonaasi!

• xcch

"xcch, mistä sinä kehittelet noita teorioitasi?"

Tuo oli pääasissa vakinin sivuilta sekä suomen että englannkielisiltä, saattoi olla jokin muukin sivu lisänä siinä. Hain tuota käänteisnarsistin englanninkielistä sanaa siitä, mutta en löytänyt, oli sivut muuttuneet käänöksen jälkeen. Epäilen käännösvirhettä tuossa sanassa.

"Miettisit mielummin oman itsesi ongelmia"

Ei minulla ole itseni kanssa mitään ongelmia. Narsun kanssa kyllä on ongelmia, tämä ei liene yllätys, mihinkä tätä palstaa tarvittaisiin jos narsujen kanssa ei olisi ongelmia. Niitä siis olen miettinyt ja sitä miten suhtautua ko. ongelmiin..

• o o o ooo
        xcch kirjoitti:

"xcch, mistä sinä kehittelet noita teorioitasi?"

Tuo oli pääasissa vakinin sivuilta sekä suomen että englannkielisiltä, saattoi olla jokin muukin sivu lisänä siinä. Hain tuota käänteisnarsistin englanninkielistä sanaa siitä, mutta en löytänyt, oli sivut muuttuneet käänöksen jälkeen. Epäilen käännösvirhettä tuossa sanassa.

"Miettisit mielummin oman itsesi ongelmia"

Ei minulla ole itseni kanssa mitään ongelmia. Narsun kanssa kyllä on ongelmia, tämä ei liene yllätys, mihinkä tätä palstaa tarvittaisiin jos narsujen kanssa ei olisi ongelmia. Niitä siis olen miettinyt ja sitä miten suhtautua ko. ongelmiin..

xcch, Ai tuokinko että 5 hännystelijää jne oli Vakninin..?

Ja ei siinä sanassa mitään käännösvirhettä ole, kyseessä on narsismin yksi muoto: uhrius, marttyyrius.

"Ei minulla ole itseni kanssa mitään ongelmia."

Niinpä. Kuulostaako tutulta: minussa ei ole mitään vikaa, sen sijaan kumppanissani ja kaikissa muissa on?

Hei oikeesti.

• xcch
        o o o ooo kirjoitti:

xcch, Ai tuokinko että 5 hännystelijää jne oli Vakninin..?

Ja ei siinä sanassa mitään käännösvirhettä ole, kyseessä on narsismin yksi muoto: uhrius, marttyyrius.

"Ei minulla ole itseni kanssa mitään ongelmia."

Niinpä. Kuulostaako tutulta: minussa ei ole mitään vikaa, sen sijaan kumppanissani ja kaikissa muissa on?

Hei oikeesti.

(x) Miten ihmeessä luet?, kuin nph

(o)"xcch, Ai tuokinko että 5 hännystelijää jne oli Vakninin..?

(x) Kirjoitin.."saattoi olla jokin muukin sivu lisänä siinä."

(o)"Ja ei siinä sanassa mitään käännösvirhettä ole, kyseessä on narsismin yksi muoto: uhrius, marttyyrius."

(x) Ei tuota sanahirviötä tunne mikään sanakirja, eikä löytynyt englanniksi vaikka miten haki..

(x) "Ei minulla ole itseni kanssa mitään ongelmia."

(o) "Niinpä. Kuulostaako tutulta: minussa ei ole mitään vikaa, sen sijaan kumppanissani ja kaikissa muissa on?"

(x) Puhuin ongelmista en vioista, vissi ero.

• M.B.
        xcch kirjoitti:

(x) Miten ihmeessä luet?, kuin nph

(o)"xcch, Ai tuokinko että 5 hännystelijää jne oli Vakninin..?

(x) Kirjoitin.."saattoi olla jokin muukin sivu lisänä siinä."

(o)"Ja ei siinä sanassa mitään käännösvirhettä ole, kyseessä on narsismin yksi muoto: uhrius, marttyyrius."

(x) Ei tuota sanahirviötä tunne mikään sanakirja, eikä löytynyt englanniksi vaikka miten haki..

(x) "Ei minulla ole itseni kanssa mitään ongelmia."

(o) "Niinpä. Kuulostaako tutulta: minussa ei ole mitään vikaa, sen sijaan kumppanissani ja kaikissa muissa on?"

(x) Puhuin ongelmista en vioista, vissi ero.

Reverse narcissism:

1.inordinate pity with oneself; excessive self-hate while reprising against the surrounding general population; saturated vanity.

2.Psychoanalysis. erotic degradation due to a deprivity of world admiration of one's own physical or mental attributes, being a normal condition at the infantile level of personality development.

3.PR Reparation

Narcissism:

1.inordinate fascination with oneself; excessive self-love; vanity.

2.Psychoanalysis. erotic gratification derived from admiration of one's own physical or mental attributes, being a normal condition at the infantile level of personality development

ONko tuolla sanalla englanniksi käännettynä jokin suurempi merkitys, vai yrititkö todistaa, että sanaa ei ole olemassa, jos sitä ei löydy englanniksi?

Onko englanti ihailunsa ansainnut, oikeasti? Maailman kielistä se, joka eniten valtaa alaa rumuudessaan ja vaikka väkisin. Yök! Ja siihen pitää suomalaisten puhujien verrata sanojen olemassaolevuutta, vaikka suomeksi mielummin kiitos, lainasanoinemmekin.

• M.B.
        M.B. kirjoitti:

Reverse narcissism:

1.inordinate pity with oneself; excessive self-hate while reprising against the surrounding general population; saturated vanity.

2.Psychoanalysis. erotic degradation due to a deprivity of world admiration of one's own physical or mental attributes, being a normal condition at the infantile level of personality development.

3.PR Reparation

Narcissism:

2.Psychoanalysis. erotic gratification derived from admiration of one's own physical or mental attributes, being a normal condition at the infantile level of personality development

ONko tuolla sanalla englanniksi käännettynä jokin suurempi merkitys, vai yrititkö todistaa, että sanaa ei ole olemassa, jos sitä ei löydy englanniksi?

Onko englanti ihailunsa ansainnut, oikeasti? Maailman kielistä se, joka eniten valtaa alaa rumuudessaan ja vaikka väkisin. Yök! Ja siihen pitää suomalaisten puhujien verrata sanojen olemassaolevuutta, vaikka suomeksi mielummin kiitos, lainasanoinemmekin.

Hetken mietittyäni tulen siihen tulokseen, että itse käyttisin muotoa reversed narcissism.

Jaa, ehkä se uusin oxfordilainen on jo ilestynyt :)

• M.B.
        M.B. kirjoitti:

Hetken mietittyäni tulen siihen tulokseen, että itse käyttisin muotoa reversed narcissism.

Jaa, ehkä se uusin oxfordilainen on jo ilestynyt :)

..tai leistynyt..

nettisanakirjoista tuli mieleeni tapahtuma parin päivän takaa. Ihan yleinen sana, ainakin suomessa. Ei löytänyt oikeaa vastinetta mutta heitti kehiin epätarkan aikeen vastineeksi sanasta. Tuli sitten luotettua nettiin enemmän kuin itseensä :DD

No, onneksi nuita kirjaversioita on vielä kaupan hyllyt pullollaan sitä tarvetta varten, joka ilmenee kun vanhemmat leistyy ja ilestyy alta pois :)

• xcch
        M.B. kirjoitti:

Reverse narcissism:

3.PR Reparation

Narcissism:

"käänteisnarsisti" sana on alkujaan suomennettu englanninkieliseltä sivulta, jota epäilen väärin käännetyksi tai ainakin väärin tulkituksi ja tuo sinun lainaus vahvistaa tämän. Kyseessä on melko häiriöinen ihminen, itsesäälissä kieriskelevä, lapsen tasolla, vihaa ympäristöä.. Kohta pahempi kuin nph..

• M.B.
        xcch kirjoitti:

"käänteisnarsisti" sana on alkujaan suomennettu englanninkieliseltä sivulta, jota epäilen väärin käännetyksi tai ainakin väärin tulkituksi ja tuo sinun lainaus vahvistaa tämän. Kyseessä on melko häiriöinen ihminen, itsesäälissä kieriskelevä, lapsen tasolla, vihaa ympäristöä.. Kohta pahempi kuin nph..

Tai jos sana ei ole ottanut kääntyäkseen sille on keksitty suomenkielinen asiaa kuvaamaan?? Voisiko olla mahdollista??

Koska väärin voi kääntää vain jos ilmiölle on jo nimi siinä kielessä jolle käännetään.

Näin olen käsittänyt. Varmaan käsittänyt väärin.

Jokatapauksessa käänteisnarsismissa määrittelevänä käsitteenä häiriöstä puhuttaessa on sama kuin narsismissakin. Että ihminen ei tavallaan tiedosta omaa itseään ja suhdettaan tai vaikutuksiaan siihen toiseen siinä määrin, että välittäisi tai osaisi välittää...

Se, että minkälaisia yksilötason tunne-elämyksiä tämä -tilaisuus- (häiriötila) sitten yksilössä herättää, erottaa yksilön toisesta yksilöstä, joka kärsii jostakin muusta häiriöstä.

Ei kait noilla diagnooseilla erittelyineen muuten ole virkaa, jos niitä ei voi käyttää. Tai tilanimikkeillä (häiriötilanimikkeillä). Käänteisnarsismi ei liene mikään diagnoosiraamatun otsake kuitenkaan..

En tiedä tuosta läheisriippuvuudesta sitten, että onko verrattavissa käänteisnarsismiin. Riippuvuus kun on kuitenkin sekin määriteltävissä terveeksi tai sairastuneeksi. Sekin on vain ylenpalttisessa itsepärjäämiskulttuurissa saanut ikävänpuoleisen kaiun varjokseen, jonka avulla sanaa voidaan sitäkin käyttää haukkumistarkoituksessa tai oman ylemmyyden osoittamistarkoituksessa..(usein tiedostamattomassa sellaisessa)

"Sä oot niin riippuvainen musta"
        "Mä voin tupakoida silloin kun mua huvittaa, koska en ole niin riippuvainen tupakasta kuin moni muu joka tupakoi"

• A
        M.B. kirjoitti:

Tai jos sana ei ole ottanut kääntyäkseen sille on keksitty suomenkielinen asiaa kuvaamaan?? Voisiko olla mahdollista??

Koska väärin voi kääntää vain jos ilmiölle on jo nimi siinä kielessä jolle käännetään.

Jokatapauksessa käänteisnarsismissa määrittelevänä käsitteenä häiriöstä puhuttaessa on sama kuin narsismissakin. Että ihminen ei tavallaan tiedosta omaa itseään ja suhdettaan tai vaikutuksiaan siihen toiseen siinä määrin, että välittäisi tai osaisi välittää...

Se, että minkälaisia yksilötason tunne-elämyksiä tämä -tilaisuus- (häiriötila) sitten yksilössä herättää, erottaa yksilön toisesta yksilöstä, joka kärsii jostakin muusta häiriöstä.

Ei kait noilla diagnooseilla erittelyineen muuten ole virkaa, jos niitä ei voi käyttää. Tai tilanimikkeillä (häiriötilanimikkeillä). Käänteisnarsismi ei liene mikään diagnoosiraamatun otsake kuitenkaan..

En tiedä tuosta läheisriippuvuudesta sitten, että onko verrattavissa käänteisnarsismiin. Riippuvuus kun on kuitenkin sekin määriteltävissä terveeksi tai sairastuneeksi. Sekin on vain ylenpalttisessa itsepärjäämiskulttuurissa saanut ikävänpuoleisen kaiun varjokseen, jonka avulla sanaa voidaan sitäkin käyttää haukkumistarkoituksessa tai oman ylemmyyden osoittamistarkoituksessa..(usein tiedostamattomassa sellaisessa)

"Mä voin tupakoida silloin kun mua huvittaa, koska en ole niin riippuvainen tupakasta kuin moni muu joka tupakoi"

> En tiedä tuosta läheisriippuvuudesta sitten, että onko verrattavissa käänteisnarsismiin. Riippuvuus kun on kuitenkin sekin määriteltävissä terveeksi tai sairastuneeksi. Sekin on vain ylenpalttisessa itsepärjäämiskulttuurissa saanut ikävänpuoleisen kaiun varjokseen, jonka avulla sanaa voidaan sitäkin käyttää haukkumistarkoituksessa tai oman ylemmyyden osoittamistarkoituksessa..(usein tiedostamattomassa sellaisessa)

Huomannut itsekin vimmoissani toimineeni juuri noin. Projisoinut oman heikkouteni vahvuudeksi naamioituna toisen ominaisuudeksi ja lisäksi tiedostamattani käyttänyt arvoneutraalia termiä kielteisesti arvottaen. Noh ... olen tämän virheeni jo itse itselleni anteeksi antanut. Ei ollut helppoa, koska ensin piti ymmärtää näin tehneensä. Ehkä oman ymmärrykseni kasvaminen säteilee takaisin joltakin vieraalta planeetalta joskus. Säteilee se.

• xcch
        M.B. kirjoitti:

"En tiedä tuosta läheisriippuvuudesta sitten, että onko verrattavissa käänteisnarsismiin."

Ei ole sama asia, tuon lainaamasi sivun mukaan käänteisnarsisti on todella häiriintynyt henkilö, tunnen monia alkoholistien ja nykyään nph läheisiä, eikä kukaan täytä käänteisnarsisti määritelmää..

Läheisriippuvuus sen sijaan on yeleisempää, siihen ei välttämättä tarvita nph:a tai alkoholistia, joku voi olla sitä luonnostaan.
        Ei kaikki alla olevat kriteerit yleensä täyty nph ja alkoholistipuolisoissa. Usein läheinen yrittäessään saada liiton toimimaan, voi miellyttää toista ja häntä ohjaa toisten ihmisten tarpeet. Kuten tuossa alla sanotaan, mutta tuo "hyvin epävarma" on lieneen liiottelua, joskus voisi käyttää sanaa "hyvin epätoivoinen" kun mikään ei tehoa esim. nph:n.

"Läheisriippuvainen voi olla toisaalta hyvin epävarma, epäitsenäinen, pelokas ja takertuva. Tällainen ihminen miellyttää toisia ja häntä ohjaavat toisten ihmisten tarpeet."

Nph:t on aika samalaisia oireiltaan, mutta läheiset ovat kovin erillaisia, riippuen minkä luontoisia ovat.

"Riippuvuus kun on kuitenkin sekin määriteltävissä terveeksi tai sairastuneeksi."

Jep, olet oikeassa, olemme riippuvaisia ruoasta ja sen tiedostaminen on tervettä riippuvuutta, mutta jos jollekin tulee ruuan himo eli syömishäiriö, niin se on sairasta riippuvuutta.

• M.B.
        xcch kirjoitti:

"En tiedä tuosta läheisriippuvuudesta sitten, että onko verrattavissa käänteisnarsismiin."

Ei ole sama asia, tuon lainaamasi sivun mukaan käänteisnarsisti on todella häiriintynyt henkilö, tunnen monia alkoholistien ja nykyään nph läheisiä, eikä kukaan täytä käänteisnarsisti määritelmää..

Läheisriippuvuus sen sijaan on yeleisempää, siihen ei välttämättä tarvita nph:a tai alkoholistia, joku voi olla sitä luonnostaan.
        Ei kaikki alla olevat kriteerit yleensä täyty nph ja alkoholistipuolisoissa. Usein läheinen yrittäessään saada liiton toimimaan, voi miellyttää toista ja häntä ohjaa toisten ihmisten tarpeet. Kuten tuossa alla sanotaan, mutta tuo "hyvin epävarma" on lieneen liiottelua, joskus voisi käyttää sanaa "hyvin epätoivoinen" kun mikään ei tehoa esim. nph:n.

"Läheisriippuvainen voi olla toisaalta hyvin epävarma, epäitsenäinen, pelokas ja takertuva. Tällainen ihminen miellyttää toisia ja häntä ohjaavat toisten ihmisten tarpeet."

Nph:t on aika samalaisia oireiltaan, mutta läheiset ovat kovin erillaisia, riippuen minkä luontoisia ovat.

"Riippuvuus kun on kuitenkin sekin määriteltävissä terveeksi tai sairastuneeksi."

Jep, olet oikeassa, olemme riippuvaisia ruoasta ja sen tiedostaminen on tervettä riippuvuutta, mutta jos jollekin tulee ruuan himo eli syömishäiriö, niin se on sairasta riippuvuutta.

Niin siis, käänteisnarsistihan on hyvin häiriintynyt henkilö.

Mutta kaikki uhrit eivät ole käänteisnarsisteja.

Ja ruuan himo kun iskee, niin ei se kyllä vielä ole syömishäiriö.. Aika yksoikosia linjavetoja sulla välillä. Mutta, kai se elämä on oikeasti helpompaa kun vetelee selkeät rajat hyviin ja huonoihin asioihin, hyviin ja pahoihin asioihin.. jne.

Ja lainaamani sivu oli varmaan häiriintynyt K-18 yksityishenkilön blogi, niin mikäpä antaa takeita siitä, että sanaa olisi edelleenkään olemassa. Edes englanniksi. Mutta, jos nph on häiriintynyt ihminen, niin on sitten kyllä käänteisnarsistikin. Koska se 'käänteis-' ei tarkoita tuon sanan yhteydessä täydellistä vastakohtaa, vaan ilmiön suuntautumista tavallaan toiseen suuntaan. Eli ilmiö -se narsismi- on yhä siinä kahden ihmisen välisessä suhteessa ja toisessa tai molemmassa yksilössä, mutta ei perinteisen (nph) selvänä. Tai vähintään yhtä hankalasti havaittavissa kuin perinteinen nph. Toinen voi selvästi kailottaa kaikille kuinka se toinen on nph, mutta sopivasti unohtaa kertoa oman tarvitsevuutensa sen toisen suhteen, erityisesti silloin, kun se oma kruunu kiillotetaan toisen narsismilla. Tai jotain.

Tämä on sanajärjestys.
        On käänteinen sanajärjestys tämä.

*no, ehkä hieman epävalaiseva esimerkki*

• M.B.
        A kirjoitti:

> En tiedä tuosta läheisriippuvuudesta sitten, että onko verrattavissa käänteisnarsismiin. Riippuvuus kun on kuitenkin sekin määriteltävissä terveeksi tai sairastuneeksi. Sekin on vain ylenpalttisessa itsepärjäämiskulttuurissa saanut ikävänpuoleisen kaiun varjokseen, jonka avulla sanaa voidaan sitäkin käyttää haukkumistarkoituksessa tai oman ylemmyyden osoittamistarkoituksessa..(usein tiedostamattomassa sellaisessa)

Huomannut itsekin vimmoissani toimineeni juuri noin. Projisoinut oman heikkouteni vahvuudeksi naamioituna toisen ominaisuudeksi ja lisäksi tiedostamattani käyttänyt arvoneutraalia termiä kielteisesti arvottaen. Noh ... olen tämän virheeni jo itse itselleni anteeksi antanut. Ei ollut helppoa, koska ensin piti ymmärtää näin tehneensä. Ehkä oman ymmärrykseni kasvaminen säteilee takaisin joltakin vieraalta planeetalta joskus. Säteilee se.

Niin. Se huomaaminen on helppoa, tavan sitkeässä istumisen myöntäminen ja siitä luopuminen on jo työläämpää.. Ehkä sitä vanhemmiten vimmoittuu vähemmän :) Ja osaa antaa anteeksi enemmän, niin itselleen kuin toisillekin.

• xcch
        M.B. kirjoitti:

Niin siis, käänteisnarsistihan on hyvin häiriintynyt henkilö.

Mutta kaikki uhrit eivät ole käänteisnarsisteja.

Ja ruuan himo kun iskee, niin ei se kyllä vielä ole syömishäiriö.. Aika yksoikosia linjavetoja sulla välillä. Mutta, kai se elämä on oikeasti helpompaa kun vetelee selkeät rajat hyviin ja huonoihin asioihin, hyviin ja pahoihin asioihin.. jne.

Ja lainaamani sivu oli varmaan häiriintynyt K-18 yksityishenkilön blogi, niin mikäpä antaa takeita siitä, että sanaa olisi edelleenkään olemassa. Edes englanniksi. Mutta, jos nph on häiriintynyt ihminen, niin on sitten kyllä käänteisnarsistikin. Koska se 'käänteis-' ei tarkoita tuon sanan yhteydessä täydellistä vastakohtaa, vaan ilmiön suuntautumista tavallaan toiseen suuntaan. Eli ilmiö -se narsismi- on yhä siinä kahden ihmisen välisessä suhteessa ja toisessa tai molemmassa yksilössä, mutta ei perinteisen (nph) selvänä. Tai vähintään yhtä hankalasti havaittavissa kuin perinteinen nph. Toinen voi selvästi kailottaa kaikille kuinka se toinen on nph, mutta sopivasti unohtaa kertoa oman tarvitsevuutensa sen toisen suhteen, erityisesti silloin, kun se oma kruunu kiillotetaan toisen narsismilla. Tai jotain.

Tämä on sanajärjestys.
        On käänteinen sanajärjestys tämä.

*no, ehkä hieman epävalaiseva esimerkki*

"
        Ja ruuan himo kun iskee, niin ei se kyllä vielä ole syömishäiriö.. Aika yksoikosia linjavetoja sulla välillä."

Saa ainakin selvän mitä kirjoitan, paitsi sinä, kun sinulla on kauhea himo saivarella asioista :)

Himo , määritelmä himo , merkitys himo - himo substantiivi
        kiihkeä halu saada jotain.
        himo rimmaa näiden kanssa:intohimo, juomahimo, kivilouhimo, kostonhimo, kullanhimo, kunnianhimo, louhimo, murhanhimo, nautinnonhimo, ohimo, pelihimo, rahanhimo, saaliinhimo, tupakanhimo, vallanhimo, verenhimo, viinanhimo, voitonhimo...

"Koska se 'käänteis-' ei tarkoita tuon sanan yhteydessä täydellistä vastakohtaa, vaan ilmiön suuntautumista tavallaan toiseen suuntaan."

Jossakin asiassa totta, mutta k-narsistilla oli ominasta antaa muiden päättää asioistaan, kun taas nph päättää kaikkien muiden asioista (jos saa valtaa).

"Toinen voi selvästi kailottaa kaikille kuinka se toinen on nph, mutta sopivasti unohtaa kertoa oman tarvitsevuutensa sen toisen suhteen, erityisesti silloin, kun se oma kruunu kiillotetaan toisen narsismilla. Tai jotain. "

Alkoholipuolella useasti toteutuu, (siitä jo kirjoitin jossakin) mutta epäilen että ei nph puolella, on sen verran rajumpaa kyytiä, että sitä tuskin kaipaa kukaan.
        Alkoholstin näkee kun on humalassa ja sitä voi jopa hieman jarrutella ja ohjailla. Mutta narsisti on tavallaan alkoholisti näkökulmasta määriteltynä "jatkuvasti humalassa" eli pää sekasin, eikä sille ei ole mitään tehtävissä.

• M.B.
        xcch kirjoitti:

"
        Ja ruuan himo kun iskee, niin ei se kyllä vielä ole syömishäiriö.. Aika yksoikosia linjavetoja sulla välillä."

Saa ainakin selvän mitä kirjoitan, paitsi sinä, kun sinulla on kauhea himo saivarella asioista :)

Himo , määritelmä himo , merkitys himo - himo substantiivi
        kiihkeä halu saada jotain.
        himo rimmaa näiden kanssa:intohimo, juomahimo, kivilouhimo, kostonhimo, kullanhimo, kunnianhimo, louhimo, murhanhimo, nautinnonhimo, ohimo, pelihimo, rahanhimo, saaliinhimo, tupakanhimo, vallanhimo, verenhimo, viinanhimo, voitonhimo...

"Koska se 'käänteis-' ei tarkoita tuon sanan yhteydessä täydellistä vastakohtaa, vaan ilmiön suuntautumista tavallaan toiseen suuntaan."

Jossakin asiassa totta, mutta k-narsistilla oli ominasta antaa muiden päättää asioistaan, kun taas nph päättää kaikkien muiden asioista (jos saa valtaa).

"Toinen voi selvästi kailottaa kaikille kuinka se toinen on nph, mutta sopivasti unohtaa kertoa oman tarvitsevuutensa sen toisen suhteen, erityisesti silloin, kun se oma kruunu kiillotetaan toisen narsismilla. Tai jotain. "

Alkoholipuolella useasti toteutuu, (siitä jo kirjoitin jossakin) mutta epäilen että ei nph puolella, on sen verran rajumpaa kyytiä, että sitä tuskin kaipaa kukaan.
        Alkoholstin näkee kun on humalassa ja sitä voi jopa hieman jarrutella ja ohjailla. Mutta narsisti on tavallaan alkoholisti näkökulmasta määriteltynä "jatkuvasti humalassa" eli pää sekasin, eikä sille ei ole mitään tehtävissä.

Ei kyse ole saivartelusta silloin kun toinen vetelee mutkat oikoselleen hieman liioitellusti. Kyse on mutkien palauttamisesta paikoilleen. Vai mitä tarkoitusta ajaa sellainen, että ruuan himo määritellään samantien syömishäiriöksi?

Että ehkä kannattaa tuota selvyyttä hieman vähentää, jos se saa tuollaiset mittasuhteet. Himo rimmaa erinomaisesti erisnimen Simo kanssa, muutenhan nuo luettelemasi rimmaavuudet ovat vain eri tavoin kohdistuvia himoja kaikki tyynni paitsi ehkä intohimo, joka nyt on vaan himon himoisampi aste...

louhimo ja ohimo lienevät käyttämäsi sanakirjan kömpelyyksiä rimmaavuksia lueteltaessa.

Ehkä sitä rajua menoa nph puolella ei kaipaakaan sinänsä kukaan, ja siksi käänteisnarsismi onkin samankaltainen häiriötila kuin nph.

• Juha822222

Luokittelisin Narsismin mielenhäiriöksi, ja PAHAKSI SELLAISEKSI.

En kontrolloi muita ihmisiä mutta omaa elämääni kontrolloin sellaiseksi miikä on parasta minulle koska esim työ ei onnistu.
      Olen ns oman elämäni herra," Diktaattori".

Kyllähän meillä jokaisella on omat ongelmansa elämässään, ei me olla täydellisiä, mutta Narsisti ei saa olla!

Jättäkäämme Narsisti omiin oloihinsa, myös nuo Käänteisnarsistit mutta mieluummin olisin ehkä Käänteisnarsistin kuin klassisen narsistin kanssa jos olisi pakko valita kumman kanssa elää.

• Juha82222

Perusongelma on siinä miten tunnistaa Narsisti koska Narsisti osaa olla mestarivalehtelija ???

Se on vain oma ongelma jos on parisuhteessa Narsistin kanssa, mutta periaatteessa en mene syyttelemään heitä uhreja Narsisteiksi, vaan syytän siitä etttä miksi eivät ottaneet jo aiemmin eroa Narsistista.

Se miten 5 4 selitti asian KäänteisNarsistista niin tajusin sen niin että semmonen henkilö joka takertuu toiseen ja syyttää tätä jos ei huomioi häntä.

Ei kaikkia uhreja voi syyttää JKäänteisnarsisteiksi.
      He rakastavat kumppaniaan niin paljon esim ulkonäkö ja valloittava luonne mutta vastapainoksi Narsistilla on kamalaakin kamalampi luonne mutta eivät pysty irtautumaan Narsistista, tyytyvät kohtaloonsa.

jotkut Narsistiin uhrit ovat vain niin HEIKKOJA että eivät uskalla sanoa vastaan Narsistille.
      ): TIEDÄN YHDEN Narsistin uhrin.

• Juha82222

mutta Narsistin uhri ei välttämättä ole Kääänteisnarsisti vaan kuten hän selitti;
        Käänteisnarsisti on läheisyysriippuvainen joka nostaa metelin jos ei saa huomiota.

Ite en usko että Narsistin uhreilla olisi tekemistä Käänteisnarsismin kanssa, enkä usko että 6 5 tarkoittikaan tätä.

Paremminkin voisi sannoo että vika on uhreissa MYÖS(koska eivät irtaudu Narsistista, eivät uskalla ehkä?) mutta he eivät ole Käänteisnarsisteja välttämättä.

• Juha82222 kirjoitti:

mutta Narsistin uhri ei välttämättä ole Kääänteisnarsisti vaan kuten hän selitti;
        Käänteisnarsisti on läheisyysriippuvainen joka nostaa metelin jos ei saa huomiota.

Ite en usko että Narsistin uhreilla olisi tekemistä Käänteisnarsismin kanssa, enkä usko että 6 5 tarkoittikaan tätä.

Paremminkin voisi sannoo että vika on uhreissa MYÖS(koska eivät irtaudu Narsistista, eivät uskalla ehkä?) mutta he eivät ole Käänteisnarsisteja välttämättä.

"Käänteisnarsisti on läheisyysriippuvainen joka nostaa metelin jos ei saa huomiota"

Jos näin haluaa ajatella, siitä tulee esiin yksi pointti : hän nimenomaan hakee sitä ihmiseltä joka ei sitä halua, osaa tai aio antaa. Siitä riippuvuus syntyy. Sitten sitä saa hetkittäin ja sen haluaa aina takaisin.

Siihen liittyy usein "pakotuskeinoja" (jotka koetaan perheen hyväksi toimimiseksi koska toisen käytös on tuhoavaa) kuten vaikka uhkailua erolla jos toinen ei lopeta jotain tekemistään (vaikka juomista) vaikka pitäisi erotella ne asiat joihin voi vaikuttaa asioista joihin ei voi.

LR-ihminen ei käsitä tätä (rajojen puute, oma erillisyys) ja hänen hyvinvointinsa tuntuu olevan toisen käsissä ja siksi hän haluaa sen takaisin.

Suhteessa sitten siihen toiseen tämä leikki voi jatkua vuosikausia.

• A
        lynett kirjoitti:

"Käänteisnarsisti on läheisyysriippuvainen joka nostaa metelin jos ei saa huomiota"

Jos näin haluaa ajatella, siitä tulee esiin yksi pointti : hän nimenomaan hakee sitä ihmiseltä joka ei sitä halua, osaa tai aio antaa. Siitä riippuvuus syntyy. Sitten sitä saa hetkittäin ja sen haluaa aina takaisin.

Siihen liittyy usein "pakotuskeinoja" (jotka koetaan perheen hyväksi toimimiseksi koska toisen käytös on tuhoavaa) kuten vaikka uhkailua erolla jos toinen ei lopeta jotain tekemistään (vaikka juomista) vaikka pitäisi erotella ne asiat joihin voi vaikuttaa asioista joihin ei voi.

LR-ihminen ei käsitä tätä (rajojen puute, oma erillisyys) ja hänen hyvinvointinsa tuntuu olevan toisen käsissä ja siksi hän haluaa sen takaisin.

Suhteessa sitten siihen toiseen tämä leikki voi jatkua vuosikausia.

> Jos näin haluaa ajatella, siitä tulee esiin yksi pointti : hän nimenomaan hakee sitä ihmiseltä joka ei sitä halua, osaa tai aio antaa.

Tuollaisessa tilanteessa asia on helposti autettavissa. Suhtautumalla kaikkiin ihmisiin kuten tähän yhteen. Läheisyyttä saa silloin kaikilta. Mikään ei myöskään estä kasvatuksellisessa mielessä edelleen pitämästä yhteyttä tähän joka ei halua, osaa tai aio sitä antaa. Ihmisillä on tapana muuttua. Jos eivät muutu, kulkevat kohti kuolemaa. Jos muuttuvat, ovat kuolemaansa asti kiitollisia elämälle.

Beach Boys: http://www.youtube.com/watch?v=mvtOm4qGQgI&feature=related

• _ __ ___ ____
        Juha82222 kirjoitti:

Narsistin uhreilla on juurikin tekemistä käänteisnarsismin kanssa. Eivät he muuten päätyisi parisuhteeseen narsistin kanssa eivätkä jäisi suhteeseen, vaikka voivat huonosti.

Käänteisnarsistilla on aivan yhtä suuri ongelma oman narsisminsa kanssa: se EI ole tervettä narsismia. TÄMÄ on juuri se ongelma.

Jokaisella terveen narsismin ja itsetunnon omaavilla ihmisillä on alusta asti ongelmia vuorovaikutuksessa narsistin kanssa ja tämän takia he eivät koskaan ajaudu esim. parisuhteeseen narsistin kanssa.

Narsistin ottava kumppanikseen huonon itsetunnon omaavat, häpeäalttiit ja huonosti omista oikeuksistaan ja omasta itsestään huolehtivat käänteisnarsistit.

Käänteisnarsisti on erittäin hyvä sana kuvaamaan tällaista ihmistä.

• A
        _ __ ___ ____ kirjoitti:

Narsistin uhreilla on juurikin tekemistä käänteisnarsismin kanssa. Eivät he muuten päätyisi parisuhteeseen narsistin kanssa eivätkä jäisi suhteeseen, vaikka voivat huonosti.

Käänteisnarsistilla on aivan yhtä suuri ongelma oman narsisminsa kanssa: se EI ole tervettä narsismia. TÄMÄ on juuri se ongelma.

Jokaisella terveen narsismin ja itsetunnon omaavilla ihmisillä on alusta asti ongelmia vuorovaikutuksessa narsistin kanssa ja tämän takia he eivät koskaan ajaudu esim. parisuhteeseen narsistin kanssa.

Narsistin ottava kumppanikseen huonon itsetunnon omaavat, häpeäalttiit ja huonosti omista oikeuksistaan ja omasta itsestään huolehtivat käänteisnarsistit.

> Jokaisella terveen narsismin ja itsetunnon omaavilla ihmisillä on alusta asti ongelmia vuorovaikutuksessa narsistin kanssa ja tämän takia he eivät koskaan ajaudu esim. parisuhteeseen narsistin kanssa.

Tuo on niin kategorinen lauselma, että sillä voi jokainen lohduttaa itseään, omista lähtökohdistaan :)

Ongelmia syntyy viimeistään tämä lauselma ideaalitasolta historiallisuuteen ja ihmisten maailmaan siirrettäessä, koska ihmisten persoonat ovat dynaamisia, ajassa ja paikassa muuttuvia ... Mutta sinänsä ideaalitasollakin kannattaa operoida.

• Juha8222222
        _ __ ___ ____ kirjoitti:

Hei silti haluan sannoo yhden asian, mitä jos Narsisti on saanut pauloihinsa tämän puolison ?? eikä päästä irti hänestä vaan itse määrää tahdin, heiluttaa tahtipuikkoa ja tämä teijän kutsuma käänteisnarsisti rakastaa tätä miestä
        mutta pääpointtisi oli hyvä, sillä miksi kukaan haluaisi ylipäätään olla Narsistin kanssa suhteessa????

En tajua tuota. En ite olisi.

Mutta Narsisti voi olla hullu ja se uhkaa tapolla omaa puolisoaan esimerkkinä.

Ei ole kuitenkaan oikein liikaa syytellä näitä uhreja koska jos omaa empatiakyvyn nin tuntee tuskaa ja empatiaa huonostikohdeltuja ihmisiä kohtaan, jos siis Narsistilla on niin suuri valta suhteessa.

Silti voimme syyttää Narsistien puolisoja siitä että miksi he eivät ole ottaneet pesäeroa hänestä aiemmin .

Voimia kuitenkin kaikille jotka olette kokeneet kovia.

• Juha8222222 kirjoitti:

Hei silti haluan sannoo yhden asian, mitä jos Narsisti on saanut pauloihinsa tämän puolison ?? eikä päästä irti hänestä vaan itse määrää tahdin, heiluttaa tahtipuikkoa ja tämä teijän kutsuma käänteisnarsisti rakastaa tätä miestä
        mutta pääpointtisi oli hyvä, sillä miksi kukaan haluaisi ylipäätään olla Narsistin kanssa suhteessa????

En tajua tuota. En ite olisi.

Mutta Narsisti voi olla hullu ja se uhkaa tapolla omaa puolisoaan esimerkkinä.

Ei ole kuitenkaan oikein liikaa syytellä näitä uhreja koska jos omaa empatiakyvyn nin tuntee tuskaa ja empatiaa huonostikohdeltuja ihmisiä kohtaan, jos siis Narsistilla on niin suuri valta suhteessa.

Silti voimme syyttää Narsistien puolisoja siitä että miksi he eivät ole ottaneet pesäeroa hänestä aiemmin .

Voimia kuitenkin kaikille jotka olette kokeneet kovia.

Ei ketään tarvitse sanalla sanoen syyttää (!) vaan kyse on siitä mitä tällainen ihminen saa itse korvikkeeksi tällaisesta suhteesta.

Okei, joskus se on pelko joka estää, joskus se on jotain muuta, mutta on olemassa myös ihmisryhmä, joka Vakninia lainatakseni (en muista tarkasti mutta...) haluaa tiedostamattaan tai kait tietoisestikin polttaa siipensä narsistisen kynttilän yllä. Tai alla.

Nämä ihmiset ovat yleensä "sarjauhreja" ehkä kotoa lähtien tai sitten myöhemmin alkaen. Koska mikään muu ei tunnu miltään. Koska ei osaa elää itselleen. Koska tavikset tuntuu tylsiltä. Tarttee äksöniä. Stressiä jotta mopo pysyy käynnissä. Jotta joku ehkä saa vallantuntua. Saa ihannoida toista.
        Kun toinen taas tykkää hoivata. Kolmannen vetäessä käänteisnarsistina imussa mukana unohtaen itsensä mutta muistaen olla marttyyri.

Aina sanotaan ettei uhrit ole yhtenäinen ryhmä.

Mutta kun tällainen keskustelu alkaa...näin kuitenkin yhtäkkiä on.

Ei, en ole läheisriippuvainen, en ole sitä enkä tätä enkä varsinkaan käänteisnarsisti tai mitä ikinä, ikään kuin joku tällainen inhimillinen juttu olisi jotenkin hävettävää (häpeä = narsismin ytimiä).

Voimia totta kai kaikille sitä tarvitseville mutta syyttämisen sijasta voisi alkaa puhua "rumasti" myös monista muistakin vaihtoehdoista, olettaen ettei narsistien uhrit ole yhtenäinen ryhmä.

Moneen junaan on sielläkin mutta kun "jokainen" ottaa sen henk koht neppariin.

• Narsist.epätasapaino

"Uhri=käänteisnarsisti"

Tuo on aika järkeenkäypä ajatus. Selittäisi myös sen, että joku voi olla parisuhteessa narsistin kanssa. Tunnen monia uhriksi itsensä käsittäviä ja herkkä loukkaantuminen, huono itsetunto ja samalla kaltoinkohtelun sietäminen parisuhteessa vahvistaa ajatusta käänteisnarsismista. Ikävä juttu tietysti...

• Ulkopuolinen tarkk.

MIksi uhreilla ei ole kykyä ja halua tutkiskella omaa uhriuttaan eli käänteisnarsismia? Eikö se ole ihan samanlaista sokeutta kuin se, että narsisti ei tajua olevansa narsisti, eli kieltää omassa päässään oman häiriönsä?

• Katse myös itseen!!!
        Ulkopuolinen tarkk. kirjoitti:

MIksi uhreilla ei ole kykyä ja halua tutkiskella omaa uhriuttaan eli käänteisnarsismia? Eikö se ole ihan samanlaista sokeutta kuin se, että narsisti ei tajua olevansa narsisti, eli kieltää omassa päässään oman häiriönsä?

Se johtuu siitä, että ei tiedosta omaa olemistaan, omia tekemisiään tai oman persoonansa ongelmia.

LUKUISAT kirjoittajat kertovat, miten vaikeaa oli aluksi, mutta mentiin kuitenkin yhteen (MIKSI OI MIKSI?) tai että "kaikkeni teen hänen eteensä ja hänen puolestaan, mutta "kiitokseksi saan vain moitteita".

MIKSI UHRI MENEE TUOLLAISEEN SUHTEESEEN TAI JÄÄ SIIHEN? JA SYYTTÄÄ VAIN KUMPPANIAAN NARSISTIKSI? TULISIKO ITSEÄ MYÖS SYYTTÄÄ KÄÄNTEISNARSISTIKSI?

• lottamari<3
        Ulkopuolinen tarkk. kirjoitti:

Miten päädyt tuohon päätelmään, ettei uhri pystyisi tutkimaan omaa uhriuttaan tai käänteisnarsismiaan? Toki hän kykenee, mutta mitä hyötyä siitä hänelle on? Kun on luonnehäiröisen kanssa tekemisissä tietää tasan tarkkaan mistä ongelmat johtuu ja miten ne ratkaistaan, mutta jokaisen on tehtävä se päätös itse missä vaiheessa tajuaa olevansa tyhjän päällä ja on lähdettävä, jos meinaa elämänsä saada järjestykseen. Siinä ei auta lähteä paljoa itseään tutkistelemaan vaan on tehtävä järkeviä päätöksiä ilman tunteilua.

Itsekkyys ei ole narsismia vaan se on osa ihmisen kokonaisvaltaista luonnetta hyvässä ja pahassa. Narsismi luonteessa taas viittaa tunneälyn puuttumiseen ja kyvyttömyyteen kohdata toinen ihminen tunnetasolla empaattisesti ja myötäelämällä.

Jos itsekkäästi kohtelen jotakin, mutta huomaan tehneeni siinä väärin ja se saa minut heräämään ja ajattelemaa asiaa, niin se on ihan normaalia. Jos jatkuvasti poljen muita, en piittaa kenenkään tunteista, en tunne sääliä, en myötätuntoa, en osaa lohduttaa itkevää, surevaa ja haluan vaan itsekeskeisesti ja itsepäisesti kaiken pyörivän kuin minä tahdon ja haluan, viis veisaamatta muiden tunteista, niin silloin on kysymys puutteellisesta tunneälystä, jota vastaan on turha taistella ja jota toiselle ei voi mitenkään saada lisättyä vaikka puhuisi ummet ja lammet ja kertoilisi syyt ja seuraukset luonnehäiriöiselle se on täysin utopiaa ja vierasta kieltä.

On hyvä tiedostaa, että itsekkyys ei ole narsismia ja itsekkyys kuuluu ihmisen luonteeseen osana sen heikkoutta. Itsekkyys on henkistä heikkoutta, osa meidän minuutemme heikkouden rakennetta, puuttuva osa meidän itsetuntomme palasesta, jolla torjumme vaistomme varassa sellaista, jota emme ymmärrä emmekä muuten pääse käsiksi.

Itsekkyys ei ole häiriö, mutta se on meidän luonteemme kielteinen puoli, joka on selviytymiskeino - jäänne evoluutio ajalta.

• lottamari<3 kirjoitti:

Miten päädyt tuohon päätelmään, ettei uhri pystyisi tutkimaan omaa uhriuttaan tai käänteisnarsismiaan? Toki hän kykenee, mutta mitä hyötyä siitä hänelle on? Kun on luonnehäiröisen kanssa tekemisissä tietää tasan tarkkaan mistä ongelmat johtuu ja miten ne ratkaistaan, mutta jokaisen on tehtävä se päätös itse missä vaiheessa tajuaa olevansa tyhjän päällä ja on lähdettävä, jos meinaa elämänsä saada järjestykseen. Siinä ei auta lähteä paljoa itseään tutkistelemaan vaan on tehtävä järkeviä päätöksiä ilman tunteilua.

Itsekkyys ei ole narsismia vaan se on osa ihmisen kokonaisvaltaista luonnetta hyvässä ja pahassa. Narsismi luonteessa taas viittaa tunneälyn puuttumiseen ja kyvyttömyyteen kohdata toinen ihminen tunnetasolla empaattisesti ja myötäelämällä.

Jos itsekkäästi kohtelen jotakin, mutta huomaan tehneeni siinä väärin ja se saa minut heräämään ja ajattelemaa asiaa, niin se on ihan normaalia. Jos jatkuvasti poljen muita, en piittaa kenenkään tunteista, en tunne sääliä, en myötätuntoa, en osaa lohduttaa itkevää, surevaa ja haluan vaan itsekeskeisesti ja itsepäisesti kaiken pyörivän kuin minä tahdon ja haluan, viis veisaamatta muiden tunteista, niin silloin on kysymys puutteellisesta tunneälystä, jota vastaan on turha taistella ja jota toiselle ei voi mitenkään saada lisättyä vaikka puhuisi ummet ja lammet ja kertoilisi syyt ja seuraukset luonnehäiriöiselle se on täysin utopiaa ja vierasta kieltä.

On hyvä tiedostaa, että itsekkyys ei ole narsismia ja itsekkyys kuuluu ihmisen luonteeseen osana sen heikkoutta. Itsekkyys on henkistä heikkoutta, osa meidän minuutemme heikkouden rakennetta, puuttuva osa meidän itsetuntomme palasesta, jolla torjumme vaistomme varassa sellaista, jota emme ymmärrä emmekä muuten pääse käsiksi.

Itsekkyys ei ole häiriö, mutta se on meidän luonteemme kielteinen puoli, joka on selviytymiskeino - jäänne evoluutio ajalta.

Kiitos Lottamari.

Luin pariinkiin kertaan kommenttisi; oli muuten erinomainen. Ensin ajattelin, että se on kylmä - tavallaan - mutta kyllä, puhut asiaa.

Itsekkyys: defenssi. Miten me pärjäisimme ilman sitä? Joka hetki tulisimme poljetuksi jostakin suunnasta. Olisimme ilman tuota kuin tahdottomia nukkeja - mollamaijoja - ilman mitään. Emme yleensä halua olla muovailuvahaa. Jotkut haluavat. Tai eivät haluakaan mitään muuta.

Tätäkin ominaisuutta tarvitsemme kehittyäksemme ihmisinä. Ei liiallisina. Mutta sen verran, että huomioimme omat tarpeemme ja opimme rajaamme itseämme; omien tunteidemme ohjaamina. Mikä tuntuu hyvälle. Tai mikä tuntuu pahalle. Siihen tarvitsemme tunteita. Ilman niitä olemme kuolleita.

Itsekkäästi kannattaa kuunnella myös tunteitaan. Mikä muu meidät johdattaa (aluksi luokse, mutta myöhemmin...) pois pahan ulottuvilta?

• Katse myös itseen!!!
        lottamari<3 kirjoitti:

"Miten päädyt tuohon päätelmään, ettei uhri pystyisi tutkimaan omaa uhriuttaan tai käänteisnarsismiaan?"

Tämän palstan useista "uhreista".

"Kun on luonnehäiröisen kanssa tekemisissä tietää tasan tarkkaan mistä ongelmat johtuu ja miten ne ratkaistaan"

Tarkoittaako, että et pidä ("uhrin") ongelmana sitä, että joku ihminen päätyy narsistin kanssa yhteen? Minun käsitykseni mukaan sellaisessa ihmisessä, joka päätyy ihan oikean narsistin kanssa yhteen, on oltava vakavia narsistisia vammoja. Minä-käsitykseltään ja itsetunnoltaan "normaalit" ihmiset eivät voi alun alkaenkaan hyvin narsistien seurassa.

Ja kuten sanoit, itsekkyys ja narsismi ovat eri asioita, mutta narsistinen ihminen käyttäytyy korostetun itsekkäästi välittämättä muista. Miten tämä liittyi edlliseen viestiin?

Sitäpaitsi itsekkyys EI ole henkistä heikkoutta, se on terveen narsismin perusta. Itse on aina ensin, sitten muut. Jos ei osaa olla KOSKAAN itsekäs, narsismi EI ole tasapainossa. Altruismi on yksi defenssi, joka aiheuttaa hyvin paljon ongelmia esim. parisuhteissa ja perheissä. Se liittyy myös oleellisesti käänteisnarsistien piirteisiin.

Itsekkyys ei ole todellakaan kielteinen puoli ihmisessä, se on kaikenlaisen selviytymisen ja hyvinvoinnin perustassa. Jos itsekkyys on voimakas piirre, silloin on luonnollisesti ongelmia. Kyse on tässäkin asiassa tasapainosta.

Jos elää itselleen, on oman elämänsä herra. Tämä ei luonnollisesti tarkoita sitä, etteikö voisi ottaa muita huomioon. Mutta jos elää vain muille tai muiden kautta, ei elä lainkaan omaa elämäänsä. Silloin on todennäköisesti käänteisnarsisti.

• Juha822222
        Katse myös itseen!!! kirjoitti:

"Miten päädyt tuohon päätelmään, ettei uhri pystyisi tutkimaan omaa uhriuttaan tai käänteisnarsismiaan?"

Tämän palstan useista "uhreista".

"Kun on luonnehäiröisen kanssa tekemisissä tietää tasan tarkkaan mistä ongelmat johtuu ja miten ne ratkaistaan"

Tarkoittaako, että et pidä ("uhrin") ongelmana sitä, että joku ihminen päätyy narsistin kanssa yhteen? Minun käsitykseni mukaan sellaisessa ihmisessä, joka päätyy ihan oikean narsistin kanssa yhteen, on oltava vakavia narsistisia vammoja. Minä-käsitykseltään ja itsetunnoltaan "normaalit" ihmiset eivät voi alun alkaenkaan hyvin narsistien seurassa.

Ja kuten sanoit, itsekkyys ja narsismi ovat eri asioita, mutta narsistinen ihminen käyttäytyy korostetun itsekkäästi välittämättä muista. Miten tämä liittyi edlliseen viestiin?

Sitäpaitsi itsekkyys EI ole henkistä heikkoutta, se on terveen narsismin perusta. Itse on aina ensin, sitten muut. Jos ei osaa olla KOSKAAN itsekäs, narsismi EI ole tasapainossa. Altruismi on yksi defenssi, joka aiheuttaa hyvin paljon ongelmia esim. parisuhteissa ja perheissä. Se liittyy myös oleellisesti käänteisnarsistien piirteisiin.

Itsekkyys ei ole todellakaan kielteinen puoli ihmisessä, se on kaikenlaisen selviytymisen ja hyvinvoinnin perustassa. Jos itsekkyys on voimakas piirre, silloin on luonnollisesti ongelmia. Kyse on tässäkin asiassa tasapainosta.

Jos elää itselleen, on oman elämänsä herra. Tämä ei luonnollisesti tarkoita sitä, etteikö voisi ottaa muita huomioon. Mutta jos elää vain muille tai muiden kautta, ei elä lainkaan omaa elämäänsä. Silloin on todennäköisesti käänteisnarsisti.

heitän kommentin tähän, mitä jos Narsisti kontrolloi tätä heikkoa ihmistä eikä anna hänelle mahdollisuutta ottaa eroa???

ne on todellisia narsistien uhria eivätkä ole ns käänteisnarsisteja.
        HÄH????????!!!!

• xcch

Kas kun sitä ei tiedä että toinen nph, sitä yrittää vain elää normaalia parisuhdetta. ja tehdä töitä sen eteen kuten normaalit ihmiset yleensä tekee. Minulla meni yli 10 v ennen kuin ko.asia selvisi.

Itsekatselu oli suurin virhe jonka tein, olisi pitänyt tutkia puolison oireet, että mistä on kyse. Kun ihminen valehtelee, ei pidä sopimuksia, syyttää minua toistaan jne.
      Olihan siinä toki rauhallisia kausia välillä.

Eli ei tule syyttää itseään käänteinarsistiksi, mistä sitä voi tietää että toinen normaalilta alussa näyttävä ja käyttäytyvä ihminen on vammainen.
      Tietämättömyydestä siinä on kyse, ei muusta.

• kysyn vaaaaaan

"mistä sitä voi tietää että toinen normaalilta alussa näyttävä ja käyttäytyvä ihminen on vammainen"

Eli mikä on se sokeus, joka saa "uhrin" olemaan näkemättä jo alusta asti narsistin piirteet?

Kenellä se sokeus on?

• A
        kysyn vaaaaaan kirjoitti:

"mistä sitä voi tietää että toinen normaalilta alussa näyttävä ja käyttäytyvä ihminen on vammainen"

Eli mikä on se sokeus, joka saa "uhrin" olemaan näkemättä jo alusta asti narsistin piirteet?

Kenellä se sokeus on?

> "mistä sitä voi tietää että toinen normaalilta alussa näyttävä ja käyttäytyvä ihminen on vammainen"

- Ei mistään.

> Eli mikä on se sokeus, joka saa "uhrin" olemaan näkemättä jo alusta asti narsistin piirteet? Kenellä se sokeus on?

- Mitään "sokeutta" ei ole. Maailma on täynnä näkymättömiä ja salaisia asioita. Ennalta näkevät vain profeetat ja satuolennot.

• 7+5

"Mitään "sokeutta" ei ole."

Jokainen hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen tunnistaa narsistin mm. siitä, että tällaisen ihmisen kanssa vuorovaikutuksessa oleminen tuntuu pahalta, alkaa ärsyttää tai esim. alkaa tuntea itsensä mitättömäksi ilman mitään selkeää syytä.

Tuo "sokeus" on siis omien tunteiden alaspainamista. Jos ei luota omiin tunteisiinsa, niin väheksyy niitä tai painaa niitä alas.

• A

Sinähän sen tiedät.

• 7+5
        A kirjoitti:

Sinähän sen tiedät.

Niin no en ole varma. Luulen ainakin tietäväni. Unohtuu aina joskus keskustelussa sanoa, että "minun mielestäni". (Vaikka eihän se kenenkään muunkaan mielipide kai voi olla jos itse kirjoitan) Tosin narsismipalstalla sekin voidaan tulkita narskuiluksi. :)

• A
        7+5 kirjoitti:

Niin no en ole varma. Luulen ainakin tietäväni. Unohtuu aina joskus keskustelussa sanoa, että "minun mielestäni". (Vaikka eihän se kenenkään muunkaan mielipide kai voi olla jos itse kirjoitan) Tosin narsismipalstalla sekin voidaan tulkita narskuiluksi. :)

Esiintuomasi tunteidensa merkityksen liiallinen väheksyminen on kiinnostava näkökulma. (Tunteidensa merkityksen ylikorostaminen samoin.)

En kuitenkaan voi ymmärtää, millä tavoin tunteiden meille välittämä informaatio - niin arvokasta kuin se onkin - jäännöksettä voisi toimia meille jonkinlaisena tutkana. Käsitys on mielestäni mystifioiva ja hiukan ... melodramaattinen?

Samalla tämä mystifioiva käsitys tarjoaa tekosyyn vaikkapa masokistille tekeytyä uhriksi yleisellä keskustelupalstalla. Tällöin 'seksuaalisen häirinnän' rajan ylittyminen on mahdollista ja tällaisen käyttäytymismallin jäädessä pysyväksi jopa todennäköistä.

• _ __ ___ ____
        A kirjoitti:

Esiintuomasi tunteidensa merkityksen liiallinen väheksyminen on kiinnostava näkökulma. (Tunteidensa merkityksen ylikorostaminen samoin.)

En kuitenkaan voi ymmärtää, millä tavoin tunteiden meille välittämä informaatio - niin arvokasta kuin se onkin - jäännöksettä voisi toimia meille jonkinlaisena tutkana. Käsitys on mielestäni mystifioiva ja hiukan ... melodramaattinen?

Samalla tämä mystifioiva käsitys tarjoaa tekosyyn vaikkapa masokistille tekeytyä uhriksi yleisellä keskustelupalstalla. Tällöin 'seksuaalisen häirinnän' rajan ylittyminen on mahdollista ja tällaisen käyttäytymismallin jäädessä pysyväksi jopa todennäköistä.

"En kuitenkaan voi ymmärtää, millä tavoin tunteiden meille välittämä informaatio - niin arvokasta kuin se onkin - jäännöksettä voisi toimia meille jonkinlaisena tutkana. Käsitys on mielestäni mystifioiva ja hiukan ... melodramaattinen?"

Tunteet ovat ihmisen tärkein sisäinen viesti ja voimavara. Jos tunteitaan ei kuuntele ja tukahduttaa ne, tulee tunne-elämän ja jopa fyysisen elämän häiriöitä ja sairauksia. Jos ei ole koskaan esim. lapsena kotona oppinut kuuntelemaan tunteitaan, tunteiden kuuntelu kuulostaakin tällaisen ihmisen korviin jopa typerältä ja oudolta. Tunteiden tukahduttaminen lapsena opittuna on tie aikuisen turtumiseen ja "sisäiseen" kuolemaan, syvään masennukseen, josta sitten terapiassa opetellaan pois.

Tunteet ovat todellakin tutka! Kun on vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa, toisista ihmisistä tulee erilaisia tunteita. Minulle ainakin tulee todella ikäviä tunteita narsistien seurassa: heidän mitätöinnistään tulee hämmennystä ja mitättömän tunnetta ja manipuloinnista inhoa ja vihaa. Tunteet ovat mitä parhain tutka ihmisten arviointiin! Jos joku ihminen tuntuu ikävältä ja oudolta, hän on minulle ikävä ja outo. Voin päättää, haluanko olla minulle ikäviä tunteita aiheuttavan ihmisen kanssa tekemisissä vai en.

Jos ei kuuntele itseään ja omia tunteitaan, voi huomaamattaan jäädä jopa narsistin vaikutuspiiriin ja siitä ei välttämättä hyvää seuraa itselle.

• 6+1

"Käsitys on mielestäni mystifioiva ja hiukan ... melodramaattinen?"

Niinkö? Voisiko se johtua siitä, että sinä käytät hieman tunteiden repressiota? Se on aika yleinen virhe, etenkin miehillä, jotka joutuvat meidän kulttuurissamme opettelemaan sitä aika lailla. Aikuisena sitten käykin niin, ettei ole kaksista yhteyttä omiin tunteisiin. (Olet kai mies?)

Oma tunneyhteys ei liity mitenkään uhriksi tekeytymiseen. Se liittyy lähinnä tunnevammaisuuteen. En myös ihan ymmärrä, miten seksuaalisen häirinnän rajan ylittyminen liittyy tähän. (Tästäkin asiasta naisilla ja miehillä on usein erilainen käsitys, ja tietysti erilaisilla persoonilla ja temperamenteilla).

• A

Keskustelet kanssani tunnin muista kysymyksistä kuin minun persoonastani ja saavutat sen avulla pätevyyden arvioida minun persoonaani alkaen tunteideni repressiosta, edeten tunneyhteyden vajavaisuuteen ja edelleen viitaten tunnevamaisuuteen.

Lopetan tämän keskustelun, sillä koen puheenvuorosi tähden itseni emotionaalisesti kaltoinkodelluksi. (Edelläviittaamani seksuaalinen häirintä on sekin eräs muoto emotionaalista kaltoinkohtelua.)

Olen kovin herkkätunteinen. Jätän sinut nyt yksin.

Hyvää yötä.

• 1+6
        A kirjoitti:

Keskustelet kanssani tunnin muista kysymyksistä kuin minun persoonastani ja saavutat sen avulla pätevyyden arvioida minun persoonaani alkaen tunteideni repressiosta, edeten tunneyhteyden vajavaisuuteen ja edelleen viitaten tunnevamaisuuteen.

Lopetan tämän keskustelun, sillä koen puheenvuorosi tähden itseni emotionaalisesti kaltoinkodelluksi. (Edelläviittaamani seksuaalinen häirintä on sekin eräs muoto emotionaalista kaltoinkohtelua.)

Hyvää yötä.

Omasta mielestäni en tehnyt arviota sinun persoonastasi. Toivottavasti et pahastunut, kysyin sinulta vain kysymyksen. Mutta olen siis pahoillani jos jotenkin loukkasin.

Huomasin myös, että kirjoitin äskeisen viestin hieman epäselvästi. Tarkoitin tuossa äskeisessä viestissä, että uhriksi tekeytyminen liittyy mielestäni tunnevammaisuuteen. Selvennykseksi vielä, että en missään tapauksessa tarkoittanut sinua tunnevammaiseksi.

Jään tänne nyt sitten yksin.

Hyvää yötä sinullekin!

• 1+6
        A kirjoitti:

Hyvää yötä.

Mutta kiitos mielenkiintoisesta ajatuksenvaihdosta!

• A
        1+6 kirjoitti:

Omasta mielestäni en tehnyt arviota sinun persoonastasi. Toivottavasti et pahastunut, kysyin sinulta vain kysymyksen. Mutta olen siis pahoillani jos jotenkin loukkasin.

Huomasin myös, että kirjoitin äskeisen viestin hieman epäselvästi. Tarkoitin tuossa äskeisessä viestissä, että uhriksi tekeytyminen liittyy mielestäni tunnevammaisuuteen. Selvennykseksi vielä, että en missään tapauksessa tarkoittanut sinua tunnevammaiseksi.

Jään tänne nyt sitten yksin.

Hyvää yötä sinullekin!

Kiitos selvennyksestäsi Summalauseke.

Huomasithan että toimin eilen illalla juuri sillä tavoin, kuin arvioit tulevan toimia tilanteessa, missä "vuorovaikutuksessa oleminen tuntuu pahalta" ja "tunnistaa narsistin":

Lainaus eilisestä viestistäsi: "Jokainen hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen tunnistaa narsistin mm. siitä, että tällaisen ihmisen kanssa vuorovaikutuksessa oleminen tuntuu pahalta, alkaa ärsyttää tai esim. alkaa tuntea itsensä mitättömäksi ilman mitään selkeää syytä. Tuo "sokeus" on siis omien tunteiden alaspainamista. Jos ei luota omiin tunteisiinsa, niin väheksyy niitä tai painaa niitä alas.

Arvioin siis yhä, että näkemyksesi on aivan liian kategorinen ja sen jäännöksetön sisäistäminen toimintamalliksi johtaisi siihen, että keskustelutilanteet 'pahan olon' tähden katkeaisivat tuon tuostakin ja vuorovaikutuksen avulla ei kyettäisi ratkomaan ongelmia ja laatimaan sopimuksia.

Toisena seikkana tuon vielä esiin sen, että kello oli jo aika paljon.

Kolmantena seikkana kerron, että olen kovasti kiinnostuneena nyt ajatellut sitä mitä sanoit tunteiden repressiosta. Arvioin, että minun olisi hedelmällistä työstää tätä asiaa. Tunnistan itselläni olevan ikään kuin 'kuori', jonka läpäisevyys omien tunteidensa tunnistamisen kannalta on hiukan kuin pinttynyt vanha aaltopahvi tai kivikovaksi pikeentynyt musta kattohuopa. Uskonpa että tulen siis näkemystäsi vastaan, vaikkakaan en ehkä saliin asti.

Uhriksi tekeytymisen 'tunnevammaisuudesta' en eilen varmaankaan sitten ymmärtänyt ilmaisuasi, vaan "otin sen itseeni" :) Näitähän sattuu, tällä palstalla :)

• 1+6
        A kirjoitti:

Kiitos selvennyksestäsi Summalauseke.

Huomasithan että toimin eilen illalla juuri sillä tavoin, kuin arvioit tulevan toimia tilanteessa, missä "vuorovaikutuksessa oleminen tuntuu pahalta" ja "tunnistaa narsistin":

Lainaus eilisestä viestistäsi: "Jokainen hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen tunnistaa narsistin mm. siitä, että tällaisen ihmisen kanssa vuorovaikutuksessa oleminen tuntuu pahalta, alkaa ärsyttää tai esim. alkaa tuntea itsensä mitättömäksi ilman mitään selkeää syytä. Tuo "sokeus" on siis omien tunteiden alaspainamista. Jos ei luota omiin tunteisiinsa, niin väheksyy niitä tai painaa niitä alas.

Arvioin siis yhä, että näkemyksesi on aivan liian kategorinen ja sen jäännöksetön sisäistäminen toimintamalliksi johtaisi siihen, että keskustelutilanteet 'pahan olon' tähden katkeaisivat tuon tuostakin ja vuorovaikutuksen avulla ei kyettäisi ratkomaan ongelmia ja laatimaan sopimuksia.

Toisena seikkana tuon vielä esiin sen, että kello oli jo aika paljon.

Kolmantena seikkana kerron, että olen kovasti kiinnostuneena nyt ajatellut sitä mitä sanoit tunteiden repressiosta. Arvioin, että minun olisi hedelmällistä työstää tätä asiaa. Tunnistan itselläni olevan ikään kuin 'kuori', jonka läpäisevyys omien tunteidensa tunnistamisen kannalta on hiukan kuin pinttynyt vanha aaltopahvi tai kivikovaksi pikeentynyt musta kattohuopa. Uskonpa että tulen siis näkemystäsi vastaan, vaikkakaan en ehkä saliin asti.

Uhriksi tekeytymisen 'tunnevammaisuudesta' en eilen varmaankaan sitten ymmärtänyt ilmaisuasi, vaan "otin sen itseeni" :) Näitähän sattuu, tällä palstalla :)

A,

sinun kanssasi on lopulta hedelmällistä keskustella, koska et ole jumittunut omiin näkemyksiisi vaan sinulla on selvästi itsereflektiotaitoja. Olin kyllä totta puhuen eilen hieman hämmentynyt siitä, miten reagoit. Minussakin oli tietysti vikaa.

Mutta joo, ymmärrän että kello oli paljon ja keskustelupalstan viesteista on joskus helpompi saada väärä kuva kuin se oikea/mitä on tarkoitettu.

Silti selvitän vielä yhden asian, jota siis en tarkoittanut. Sillä, että on hyvä yhteys omiin tunteisiin, en tarkoitanut sitä, että pitäisi heti lähteä kun tuntuu vähänkin pahalta keskustellessa jonkun kanssa. Enkä sellaista missään kohtaa tainnut sanoakaan. (Tosin jos on karkea narsisti vastassa niin se voi kyllä oikeastaan olla ihan hyvä että lähtee pois hänen vaikutuspiiristään, jos tuntuu, ettei pärjää tai voi hyvin.) Mielestäni on mielummin parempi kuitenkin selvittää asiat, sen sijaan että lähtee vain heti pois.

Omat tunteet kertovat itselle, kenen kanssa on hyvä olla vuorovaikutuksessa. On eri asia, miten toimii sen jälkeen, kun omat tunteet ovat selkeyttäneet itselle jonkin asian. Tunnereaktio eli se ulkoinen reaktio, jolla reagoi esim. ilmeillä, eleillä ja puheilla tai muulla käytöksellä on sen sisäisen tunteen ilmentymä "ulkomaailmassa".

Ja tuolla narsistin tunnistaminen hyvällä tunneyhteydellä -asialla tarkoitin lähinnä sitä, että hyvällä itsetunnolla varustetut ihmiset eivät yleensä päädy parisuhteeseen narsistin kanssa, koska heillä on se hyvä itsetunto ja toimiva yhteys omiin tunteisiin.

Tällä palstalla tosiaan sattuu ja tapahtuu, ja jos on ollut hetkenkin aikaa täällä, niin alkaa todnäk suhtautua hyvin varoen eri kirjoittajiin. Kirjoittajien todellinen luonne ei tietenkään avaudu parin kirjoituksen perusteella. Mutta sellaistahan se on tuolla oikeassakin maailmassa...

• Entinen palstalainen

Tämäkin ajaton ketju.

• miäs

Oli miten oli niin naiset onnistuu aina kääntämään asian niin, että mies on narsisti. Koskaan ei heissä ole vikaa. Ei koskaan.

• dark matter

Ei ole olemassa käänteisnarsisteja, kaikki ovat narsisisteja, toiset enemmän ja toiset vähemmän..

• voivoivoi

Tuollainen tapa ajatella on hyvin tyypillistä narsisteille: "itse kyllä tiedän paremmin kuin alan asianntuntijat" yms.

• dark matter
        voivoivoi kirjoitti:

Tuollainen tapa ajatella on hyvin tyypillistä narsisteille: "itse kyllä tiedän paremmin kuin alan asianntuntijat" yms.

Eikä ole...joku Sami Vaakku ei vaan tiedä asioista mitään. I know.

• 22+22

Narsistin kumppanit ja ystävät ovat varmaan jollain tapaa vaurioituneita. Muuten ei narsua kovin pitkään katsele. Uhreja on kuitenkin myös työpaikoilla, sukulaisina, naapureina, ... Nämä ei-vapaaehtoiset ovat yleensä ihan tavallisia tallaajia.

Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      47
      2974
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      92
      2808
    3. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      61
      2666
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      71
      2611
    5. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      95
      2590
    6. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      106
      2163
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      52
      2039
    8. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      142
      1890
    9. Joskus tulee niin

Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk
      Ikävä
      61
      1832
    10. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      22
      1715
    Aihe