Moni täällä väittää että joku vastustajakin voisi tehdä tarpeeksi
pahassa tilanteessa abortin ilman vakavia terveyssyitä.
Tässä joitakin abortin seurauksia, jotka laskisivat liiaksi elämänlaatuani:
- Joku osa minua/naiseuttani kuolisi lapsen mukana, jotakin minkä haluan
pitää hengissä ja osana itseäni.
- En kokisi olevani enää "ehjä", kokonainen persoona, joka haluan olla.
En pitäisi enää itsestäni yhtä paljoa, ja minun olisi vaikea arvostaa ja
kunnioittaa itseäni kuten nyt.
- Kestän heikosti ikuisia arvoituksia. Miettisin aina, olisiko lapsi
ollut tyttö vai poika, minkä näköinen ja luonteinen, ja mitä hänestä
olisi tullut.
- Huono omatunto kalvaisi mieltäni aina jossain määrin. Ehkä sitä ei
aivan joka hetki miettisi, mutta on monia asioita jotka siitä vähän
väliä muistuttaisi. Aina kun näkisin samanikäisen lapsen joka omanikin
olisi, tästä tulisi epämiellyttävä olo ja se vaivaisi taas pitkän aikaa.
En saisi öitäni nukuttua niin levollisesti kuin nyt.
- Olisi raskasta joutua puolustelemaan tekoaan ja vakuuttelemaan
itsellenikin että mitään vääryyttä tai pahaa ei olisikaan tapahtunut,
vähätellä abortin kohdetta ja hänen elämäänsä, tai kenties kieltää se
kokonaan. Eläisin itsepetoksessa, koska valheilla saisin edes hieman
vaiennettua syyllisyyden tuntoani. Totuus tekisi liian kipeää, vaikka
asian todellisen laidan toki syvällä sisimmässäni varsin hyvin
tietäisinkin.
En voisi kuvitella minkälainen sellainen tilanne olisi jossa luopuisin
mielenrauhastani, ja muuttaisin niin radikaalisti moraalikäsityksiäni ja
tuntemuksiani, että vaihtaisin nykyisenlaisen elämäni noihin
lueteltuihin seurauksiin.
Tämän takia en tekisi aborttia
21
273
Vastaukset
- mun mielipide
Ei aborttia kannata tehdä jos noin asian kokee :)
Mulla on aikalailla toisenlaisia ajatuksia, mutta ne tietenkin pätee vain minuun. Uskoisin, että sulle, kun noin asian näet, abortti olisi suuri virhe. - kerronpa minäkin
Minun puolestani saa kuka hyvänsä kertoa aborttia vastustavia mielipiteitä, se ei ole minulta pois kuten ei sekään ole keneltäkään pois että minä kerron aborttia puolustavia mielipiteitä. Yhtään viestiä enkä ketjua ole koskaan pyytänyt poistoon koska se on minusta lapsellista touhua. Jokainen saa mielipiteensä ilmaista. Koettakaa nyut aikuistua niiden poistopyyntöjenne kanssa. Ihan asiallisia ketjuja on poistettu. Ei eriävä mielipide ole poiston aihe. Tämäkin aloitus on aivan asiallinen. Huomasin että minun mielipiteeni oli täältä poistettu jossa puolustin aborttia voimakkaasti. No, nythän mun pitäs täällä vallitsevan käytännön mukaan poistaa joku aborttia vastustava viesti kostoksi. Se on kyllä tosi lapsellista touhua. Onko täällä jotain hiekkalaatikko ikäisiä keskustelemassa? Siltä vähän vaikuttaa. Antakaa viestien olla paikallaan. Näähän on muuten ihan torsoja nää keskustelut. Ja lopettakaa toisten haukkuminen. Kun minö puolustan aborttia ja kerron omasta abortistani niin ei mulle tartte vastata että olen lorttoperse, murhaaja , tappaja kylmäkallo yms. Nää nimitykset on niin moneen kertaan jo luettu että antakaa jo olla. Kyllä on joidenkin mielipide tullut aivan varmasti selväksi. Ei tartte jatkuvasti toistaa samaa asiaa.
- huomaa, että
tämä aloitus on tehty tänään uudelleen koska edellinen poistettiin ja ompa tästäkin jälleen tehty jo ilmoitus... kaikki vastauksetkin siis menivät sen mukana.
Muistaakseni yhtään vastausta ei poistettu siitä edellisestä aloituksesta, tai en ainakaan ehtinyt nähdä että olisi poistettu. Ne kaikki mitä näin, oli asiallisia. - pakko sanoa
nii mutta abortin tehneet saa haukkua murhaajiks, lasten tappajiks etc etc..???
mut ai niin.. eihän täällä saa kertoa omista kokemuksistaan miten esim abortti ollut maailman paras ratkaisu omassa elämässä.. kun sehän on tosiaankin sitä itsekeskeisyyttä idiotismia.. - ihan vapaasti
pakko sanoa kirjoitti:
nii mutta abortin tehneet saa haukkua murhaajiks, lasten tappajiks etc etc..???
mut ai niin.. eihän täällä saa kertoa omista kokemuksistaan miten esim abortti ollut maailman paras ratkaisu omassa elämässä.. kun sehän on tosiaankin sitä itsekeskeisyyttä idiotismia..kyllä ne mun puolesta saa kertoo, mutta kun niihin ei kerta saa vastata yhtään mitään vastustavaa, niin kannattaako sitten ihmetellä jos nekin lähtee.
- 1977*
Sinulla oli hienot näkökulmat. itse päädyin suunnilleen samoin ajatuksin aborttiin:
"- Joku osa minua/naiseuttani kuolisi lapsen mukana, jotakin minkä haluan
pitää hengissä ja osana itseäni."
Minulla se lapsen mukana kuoleva osa itseäni olisi ollut vapauteni, sitoutumattomuuteni, vastuuttomuuteni, josta siinä elämän vaiheessa edelleen halusin pitää kiinni.
"- En kokisi olevani enää "ehjä", kokonainen persoona, joka haluan olla.
En pitäisi enää itsestäni yhtä paljoa, ja minun olisi vaikea arvostaa ja
kunnioittaa itseäni kuten nyt."
Liittyy paljon edelliseen. Lisäksi tuosta itseni arvostamisesta: en todellakaan olisi arvostanut itseäni, jos olisin tehnyt vastoin moraalsita vakaumustani "jokaisella lapsella on mielestäni oikeus syntyä vain rakastettua ja toivottuna".
"- Kestän heikosti ikuisia arvoituksia. Miettisin aina, olisiko lapsi
ollut tyttö vai poika, minkä näköinen ja luonteinen, ja mitä hänestä
olisi tullut."
Tässä vaiheessa rehellsiesti vasta tajusin, että oletkin aborttia vastaan, luulin sinunkin katsovat asiaa, kuten minä... Tämä peruste taas ei ollut omalla kiohdallani suuntaan tai toiseen, en ole huomannut itsestäni taipumusta jäädä märehtimään normaalia enempää tekemiäni ratkaisuja.
"- Huono omatunto kalvaisi mieltäni aina jossain määrin. Ehkä sitä ei
En saisi öitäni nukuttua niin levollisesti kuin nyt."
Tämä seikka erityisesti esti itseltäni varsinkin adoptio vaihtoehdon ajattelun. Eli että olisin ehkäissyt omaa vanhemmaksi tulemista niin myöhäisessä vaiheeessa kuin lapsen jo ollessa olemassa...
"- Olisi raskasta joutua puolustelemaan tekoaan ja vakuuttelemaan
itsellenikin että mitään vääryyttä tai pahaa ei olisikaan tapahtunut,
vähätellä abortin kohdetta ja hänen elämäänsä, tai kenties kieltää se
kokonaan. Eläisin itsepetoksessa, koska valheilla saisin edes hieman
vaiennettua syyllisyyden tuntoani. Totuus tekisi liian kipeää, vaikka
asian todellisen laidan toki syvällä sisimmässäni varsin hyvin
tietäisinkin."
On hyvä ettet ole tehnyt aborttia ja toivottavasti et koskaan valinnan eteen joudukaan. Minusta taas olisi raskasta joutua perustelemaan itselleenkin, ettei siinä, että synnytyin lapsen -joka ei ollut toivottu ja raskatettu- ollut mitään pahaa...
Niin, et voi ymmärtää missä tilanteessa sinä tekisin abortin ja muuttaisit moraalikäsityksiäsi. Minua taas kiinnostaa, kun olet noin hyvin perustelemaan kykenevä ihminen ja kirjotiat noin järkevästi asiasta, että vaivaako sinua muiden suroittamissa aborteissa jokin? Siis eihän kukaan todellakaan tee aborttia jos moraalikäsitykset ovat kuin sinulla, mutta onko sinulla jokin ongelma sen suhteen, että muilla ei lähtökohtaisesti ole samanlainen moraali, kaikki eivät mm. pidä alkiota tai sikiötä lapsena tai muutenkaan mitenkään merkittävänä psyykkisfyysisenä olentona...- mutta...
oishan se sunkin lapses voinu elää joidenkin muiden luona toivottuna ja rakastettuna! Etkä sitten ois sitä vapauttaskaan ym. menettäny..
Ei mua vaivaa muiden moraalikäsitykset, mulle on yks lysti vaikka joku aattelis mustakin että oon turha ihminen joka voitas pistää päiviltä.. täysin eri juttu sitten jos ryhtyy ajatuksista sen ns. moraalinsa (?) mukasiiin TEKOIHIN.. - abortin kokenut 2krt
mutta... kirjoitti:
oishan se sunkin lapses voinu elää joidenkin muiden luona toivottuna ja rakastettuna! Etkä sitten ois sitä vapauttaskaan ym. menettäny..
Ei mua vaivaa muiden moraalikäsitykset, mulle on yks lysti vaikka joku aattelis mustakin että oon turha ihminen joka voitas pistää päiviltä.. täysin eri juttu sitten jos ryhtyy ajatuksista sen ns. moraalinsa (?) mukasiiin TEKOIHIN..Älä jaksa joka viestissä kärttää lasta adoptioon!
Aloittajakin sen sanoi, pätee nimenomaan adoptioon: "Aina kun näkisin samanikäisen lapsen joka omanikin olisi, tästä tulisi epämiellyttävä olo ja se vaivaisi taas pitkän aikaa. En saisi öitäni nukuttua niin levollisesti kuin nyt."
Ja sinun "IHMISoikeuksillasi" ja "jonkun koko ihmiselämällä" ei ole minulle mitään merkitystä. Jos en lasta halua synnyttää, enkä pitää, miksi kärsisin 9kk antaakseni sen hyvää hyvyyttäni adoptioon? Mikset sinä ala sijaissynnyttäjäksi, kun niin adoption kannalla olet?
Älä vaivaa pientä päätäsi meidän muiden moraalittomuudella. Kaikki ei ole yhtä hyviä ja hienoja ihmisiä kuin sinä. Jos olisi, et voisi päteä täällä sädekehä pään päällä! - älkää sitten
abortin kokenut 2krt kirjoitti:
Älä jaksa joka viestissä kärttää lasta adoptioon!
Aloittajakin sen sanoi, pätee nimenomaan adoptioon: "Aina kun näkisin samanikäisen lapsen joka omanikin olisi, tästä tulisi epämiellyttävä olo ja se vaivaisi taas pitkän aikaa. En saisi öitäni nukuttua niin levollisesti kuin nyt."
Ja sinun "IHMISoikeuksillasi" ja "jonkun koko ihmiselämällä" ei ole minulle mitään merkitystä. Jos en lasta halua synnyttää, enkä pitää, miksi kärsisin 9kk antaakseni sen hyvää hyvyyttäni adoptioon? Mikset sinä ala sijaissynnyttäjäksi, kun niin adoption kannalla olet?
Älä vaivaa pientä päätäsi meidän muiden moraalittomuudella. Kaikki ei ole yhtä hyviä ja hienoja ihmisiä kuin sinä. Jos olisi, et voisi päteä täällä sädekehä pään päällä!jaksako joka väliin alkaa mussuttaa jostain 'oman vapauden ja jopa elämän menetyksistä' lapsen takia tai ettei lapsi muka ois rakastettu eikä toivottu bla blaa.. onhan se varmaan harmillista kun nääkin tekopyhät verukkeet kumoutuu sillä ADOPTIOLLA :)
"Mikset sinä ala sijaissynnyttäjäksi, kun niin adoption kannalla olet?"
Tottakai ryhtysin, JOS kävis vahinko enkä jostain syystä mitenkään vois/haluais alkaa sille lapselle äidiksi. Täällä ei oo kyse mistään varta vasten ja muille raskaaks hankkitumisista.
"Aina kun näkisin samanikäisen lapsen joka omanikin olisi, tästä tulisi epämiellyttävä olo"
Paha olo tulis tietenkin siks kun muistais mitä ois omalleen tehny.. eli ei ois antanu lapsen jatkaa elämää missään! - täyttä faktaa
älkää sitten kirjoitti:
jaksako joka väliin alkaa mussuttaa jostain 'oman vapauden ja jopa elämän menetyksistä' lapsen takia tai ettei lapsi muka ois rakastettu eikä toivottu bla blaa.. onhan se varmaan harmillista kun nääkin tekopyhät verukkeet kumoutuu sillä ADOPTIOLLA :)
"Mikset sinä ala sijaissynnyttäjäksi, kun niin adoption kannalla olet?"
Tottakai ryhtysin, JOS kävis vahinko enkä jostain syystä mitenkään vois/haluais alkaa sille lapselle äidiksi. Täällä ei oo kyse mistään varta vasten ja muille raskaaks hankkitumisista.
"Aina kun näkisin samanikäisen lapsen joka omanikin olisi, tästä tulisi epämiellyttävä olo"
Paha olo tulis tietenkin siks kun muistais mitä ois omalleen tehny.. eli ei ois antanu lapsen jatkaa elämää missään!No mulla ei ole kertaakaan tullu paha olo tai katumus aborteistani, päinvastoin. Mutta jos olisi lapseni tappanut, kärsisin siitä varmasti loppuikäni. Tosin tein vain abortin, jolloin ei lasta vielä ollut, oli alkio, soluklöntti, jonka en antanut kehittyä lapseksi, saati sikiöksi.
Ja huom! tämä on tosi, ei "mutukiistotraumaa". :) - jäämme sitten
täyttä faktaa kirjoitti:
No mulla ei ole kertaakaan tullu paha olo tai katumus aborteistani, päinvastoin. Mutta jos olisi lapseni tappanut, kärsisin siitä varmasti loppuikäni. Tosin tein vain abortin, jolloin ei lasta vielä ollut, oli alkio, soluklöntti, jonka en antanut kehittyä lapseksi, saati sikiöksi.
Ja huom! tämä on tosi, ei "mutukiistotraumaa". :)jälleen odottelemaan niitä kiistattoman faktallisia todisteita ettei alkiot oo syntymättömiä lapsia eikä mitään/ketään tapeta aborteissa :) niin kauan kun ei mitään näy, on kyse tietenkin kipeiden totuuksien kiistodefensseistä.
http://tiedostamaton.net/defenssit/kielto.html - mulle faktaa
jäämme sitten kirjoitti:
jälleen odottelemaan niitä kiistattoman faktallisia todisteita ettei alkiot oo syntymättömiä lapsia eikä mitään/ketään tapeta aborteissa :) niin kauan kun ei mitään näy, on kyse tietenkin kipeiden totuuksien kiistodefensseistä.
http://tiedostamaton.net/defenssit/kielto.htmlfaktaa oli omat tuntemukseni aborttien jälkeen!
Enkä myöskään pidä alkiota lapsena, en edes sikiötä.
Jos sinä pidöt, se olkoot sinun asiasi! - ihan vapaasti
mulle faktaa kirjoitti:
faktaa oli omat tuntemukseni aborttien jälkeen!
Enkä myöskään pidä alkiota lapsena, en edes sikiötä.
Jos sinä pidöt, se olkoot sinun asiasi!mutta älä sitten väitä mutujasi minkään sortin faktoiksi.
- 1977*
mutta... kirjoitti:
Ei mua vaivaa muiden moraalikäsitykset, mulle on yks lysti vaikka joku aattelis mustakin että oon turha ihminen joka voitas pistää päiviltä.. täysin eri juttu sitten jos ryhtyy ajatuksista sen ns. moraalinsa (?) mukasiiin TEKOIHIN..Huomaa: (aloituskesta kopioitu) "- Huono omatunto kalvaisi mieltäni aina jossain määrin. Ehkä sitä ei
En saisi öitäni nukuttua niin levollisesti kuin nyt."
tunsin siis aloittajan tavoin, kuten sanoin edellisessä. Se esti siis abdotion miettimisenkään.
Vai väitätkö nyt, että tuollaiset tunteet ihmisellä ovat epänormaaleja; huono omatunto ei kalvaisi mieltä, eikä miettisi aina lapsia nähdessään mitä sille omalle kuuluu? Jos se on epänormaalia mielestäsi, niin osoitathan valituksen aloittajalle, hän nämä ajatukset sanoiksi muotoili.
Hienoa, että sinua ei haittaa muiden moraalikäsitykset. Olet vastustajana poikkeava täällä, monet muuthan yrittävät saada muitakin syyllistymään aborteista koska heistä itsestään abortit ovat väärin.
- Mielenrauha mennyttä
Kyllä minun mielenrauhani on abortin myötä ainakin iäksi mennyttä. Yhdyn siis aloittajan viestiin.
En silti vastusta aborttia yleisesti, joillekin se on varmasti oikea ratkaisu, minulle se ei sitä ollut.
Mielenrauhaa ei koskaan enää saa takaisin.- pupu tupuna
miksi sitten teit abortin jos et sitä halunnut? eihän sinua kukaan siihen voi pakottaa.. vai vietiinkö sut väkisin sairaalaan sidottuna ja kahlittuna?
tuskin..
en väitä että sun pitäisi elää elämäsi iloisena abortin jälkeen.. ei suinkaan jos sitä kadut niin kadut.. suosittelen sitten lämpimästi esim keskustelu avun hakemista tai vaikka tukiryhmään liittymistä.. vaihtoehtoja on monia.. elämän iloa kun ei kannata menettää tommosen takia..
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama837391Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1136072Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1494240Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2252916Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?362870Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.782846Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta852560Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl902298- 1862209
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko431686