Pitää tämä asia tuoda esille, vaikka sitä on paljon käsiteltykin

Muistan sen hyvin. Olin silloin vielä tiehommissa. kuuntelin työn lomassa jotain radio ohjelmaaa, johon sai soittaa. Sitä en tosin muista, että mikä se ohjelma oli, kristillinen se kuitenkin oli. Se oli jotain keskustelua, jonka väliin otettiin silloin tällöin puhelu.
Eräs nainen soitti todella hädissään ja itkuisena. Hän oli herätyksessä ja Jumala kutsui häntä. Kuitenkin tämä nainen epäili, että ei voisi enää pelastua, siitä huolimatta että hänellä oli suunnaton kaipuu Jumalan puoleen. Hän epäili, että hän on tehnyt Pyhän Hengen pilkan. Hän ilmeisesti oli kuunnellut tai lukenut jotakin lakihenkistä tai hyvin tuomitsevaa materiaalia. Hän sanojensa mukaan oli sanonut hyvin kovia sanoja Pyhää Henkeä vastaan elämänsä aikana, ja epäili että ei voisi enää pelastua.
Jumala kuitenkin kutsui ja hän sanoi, että hän tuntee Jumalan kutsun. Täytyy sanoa, että hän oli aivan rikkirevitty.
Ihminen voi tehdä mitä hirvittävimmän teon tuomitessaan Jumalan sanalla ihmisen jo elinaikanaan, niin kuin tästä esimerkistä käy ilmi.
Onneksi radiossa oli uskova, joka selitti asiat oikein, ja tämä nainen sai rauhan.

-
Pyhän Hengen pilkka, siis se synti, josta Raamattu puhuu anteeksiantamattomana syntinä, ei ole sanoja, vaan se on luopuminen, Jumalalle selän kääntäminen, armon halpana pitäminen, Jumalan hylkääminen.
Kuinka tästä edes voisi saada toista käsitystä.
-
Sana Pyhää Henkeä vastaan on; Minä en tarvitse Jumalaa, minä hylkään Jumalan, minä käännyn pois, minä hylkään Jumalan. Tuossa kun pysyy kuolemaansa asti, niin on pyhän Hengen pilkka tehty.
-
Mutta, jos ihminen kääntyy Jumalan puoleen, niin ei ole Pyhän Hengen pilkkaa.
Vaikka olisi elämänsä aikanaa sanonut maailman pahimmat sanat Pyhää Henkeä vastaan, mutta jos kääntyy Jumalan puoleeen ja tulee Jeesuksen omaksi, niin ei ole Pyhän Hengen pilkkaa.
-
Ja vaikka et olisi koskaan elämäsi aikana sanonut ainuttakaan pahaa sanaa kenestäkään ihmisestä, et pilkannut ketään. ja vaikka et olisi koskaan anonut ainuttakaan pahaa sanaa, etkä pilkannut Pyhää Henkeä, elämäsi aikana, mutta jos et ole Jeesuksen oma, niin olet tehnyt Pyhän Hengen pilkan, koska et ole ottanut Jeesusta vastaan.
-
Siis yksinkertaisesti: Jeesuksen vastaanottanut ihminen- ei Pyhän Hengen pilkkaa.
Jeesuksen, kuolemaansa asti torjunut ihminen- Pyhän Hengen pilkka.

30

119

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vielä. Pyhän Hengen pilkka ei ole siis sanoja, vaan Pyhän Hengen pilkka on teko, Jumalan hylkääminen. Jumalan hylkääminestä tulee Pyhän Hengen pilkka niin kuin se tästä tulee ilmi.

Hepr. 10:29
      kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä!

• m

Voi sanoa, että tälläkin palstalla on paljon kirjoittajia, jotka elävät Pyhän Hengen pilkassa, huonosti käy jos muutosta ei tule. Eivätkä nämä ole kääntäneet vain selkäänsä Jumalalle vaan pilkkaavat jokapäiväisesti Jumalaa. Eivät he uskovia pilkkaa vaan Jumalaa.

• Niin en tiedä sanoo. Raamatussa puhutaan luopumuksesta ja se kyllä näkyy ihmisten käyttäytymisessä. Ero uskovan ja eiuskovan välillä tulee selvemmäksi ja selvemmäksi. Ei ole enää mitään harmaata aluetta. Nyt Isä puhdistaa morsianta Pojalleen ja se tullaan huomaamaan Suomessakin.

• -tomumaja-
        jari-pek-ka kirjoitti:

Niin en tiedä sanoo. Raamatussa puhutaan luopumuksesta ja se kyllä näkyy ihmisten käyttäytymisessä. Ero uskovan ja eiuskovan välillä tulee selvemmäksi ja selvemmäksi. Ei ole enää mitään harmaata aluetta. Nyt Isä puhdistaa morsianta Pojalleen ja se tullaan huomaamaan Suomessakin.

Mutta jos on ei uskovia siis normaaleja työssä käyviä ihmisiä, Jos Jumala ei ole vielä kutsunut heitä, eihän se ihmisen vika silloin ole, uskovien mielestä kylläkin on vika heissä kun eivät uskomaan ala.

• Tillinpoikainen
        jari-pek-ka kirjoitti:

Niin en tiedä sanoo. Raamatussa puhutaan luopumuksesta ja se kyllä näkyy ihmisten käyttäytymisessä. Ero uskovan ja eiuskovan välillä tulee selvemmäksi ja selvemmäksi. Ei ole enää mitään harmaata aluetta. Nyt Isä puhdistaa morsianta Pojalleen ja se tullaan huomaamaan Suomessakin.

Mitä mieltä olet jari-pek-ka siitä jos ihminen uskoo olevansa uskossa ja silti herjaa/sanoo rumia sanoja Pyhää Henkeä vastaan?

• Tillinpoikainen kirjoitti:

Mitä mieltä olet jari-pek-ka siitä jos ihminen uskoo olevansa uskossa ja silti herjaa/sanoo rumia sanoja Pyhää Henkeä vastaan?

No, mun mielipitellä ei oo paljonkaan merkitystä. Jumalan mielipiteet ratkaisee.
        Onhan tuo mahdollista. Kyllä uskovia on joka lähtöön. On olemassa usko ja on olemassa usko. Toinen usko on oma usko ja toinen usko on Jeesuksen usko.

• Tillinpoikanen
        jari-pek-ka kirjoitti:

No, mun mielipitellä ei oo paljonkaan merkitystä. Jumalan mielipiteet ratkaisee.
        Onhan tuo mahdollista. Kyllä uskovia on joka lähtöön. On olemassa usko ja on olemassa usko. Toinen usko on oma usko ja toinen usko on Jeesuksen usko.

Etkö sinä tiedä, että ihminen saattaa langeta murehduttamaan Pyhää Henkeä, vaikka olisikin uskossa? Eikö sitten sanoillaan voisi pilkkaankin langeta???

• Pakis.
        jari-pek-ka kirjoitti:

""Nyt Isä puhdistaa morsianta Pojalleen...""

niin että kuinka, voiskohan tuota raamatun kieltä jotenkin saattaa järkevämpään muotoon....

kuulosta aika ikävältä, tarkoittaako tuo sitä suomen kielellä, että Jumala puhdistaa aidot uskovat seurakunnasta Jeesukselle.

Mistä uskova ihminen itse tietää, että ei kuulu harmaaseen alueeseen?

• Tillinpoikanen kirjoitti:

Etkö sinä tiedä, että ihminen saattaa langeta murehduttamaan Pyhää Henkeä, vaikka olisikin uskossa? Eikö sitten sanoillaan voisi pilkkaankin langeta???

>>>Eikö sitten sanoillaan voisi pilkkaankin langeta???

• Raamatusta löytyy

Jumala pitää myös peljätä. Nykysuuntaus on se, että Jumalan pekoa karsitaan kaikin mahdollisin keinoin. Jumala pitää peljätä ja rakastaa.

• Otto-Boy

Kyllä, minä olen aivan samaa mieltä, mielipiteesi ON Raamatullinen:

KAIKKI muut synnit annetaan ihmiselle anteeksi, PAITSI sitä, että jos EI ole pyytänyt Jumalalta anteeksi syntejään EIKÄ ole ottanut Jeesusta Kristusta Vapahtajakseen ja Herrakseen elämäänsä.

• pohdittavaksi

Olihan ne kaksi ihmistä, jotka pettivät Pyhää Henkeä. Kai se mies ja vaimo olivat uskossa, kun halusivat antaa ainakin osan myymänsä talon hinnasta yhteiseen kassaan. Eikö Pyhää Henkeä voi pilkata sanoin ja teoin, vaikka olisikin uskossa? Eikö se vielä ole vakavampaa, jos uskovaisena pilkkaa Pyhää Henkeä?

Kyllä tätä asiaa kannattaa pohtia joka puolelta. Kannattaa olla mielummin ylivarovainen. Pyhä Henki on niin suuri ja käsittämätön asia, että kyllä meidän tulee suhtautua häneen pelolla ja vavistuksella. Myös rakkaudella ja kunnioituksella. Minä en usko, että uskomaton ihminen edes voi tehdä Pyhän Hengen pilkkaa.

• Pakis.
        pohdittavaksi kirjoitti:

Olihan ne kaksi ihmistä, jotka pettivät Pyhää Henkeä. Kai se mies ja vaimo olivat uskossa, kun halusivat antaa ainakin osan myymänsä talon hinnasta yhteiseen kassaan. Eikö Pyhää Henkeä voi pilkata sanoin ja teoin, vaikka olisikin uskossa? Eikö se vielä ole vakavampaa, jos uskovaisena pilkkaa Pyhää Henkeä?

Kyllä tätä asiaa kannattaa pohtia joka puolelta. Kannattaa olla mielummin ylivarovainen. Pyhä Henki on niin suuri ja käsittämätön asia, että kyllä meidän tulee suhtautua häneen pelolla ja vavistuksella. Myös rakkaudella ja kunnioituksella. Minä en usko, että uskomaton ihminen edes voi tehdä Pyhän Hengen pilkkaa.

"Minä en usko, että uskomaton ihminen edes voi tehdä Pyhän Hengen pilkkaa. "

Ei voi pilkata, kun ei ymmärrä pilkan kohdetta. Uskomaton ihiminen on kuin tyhjä ravistunut puusaavi näissä asioissa. Jos jotain yrittäää kaataa, niin puusaavi ei turpoa ehyeksi, jotta siellä mikään pysyisi, -veti vesiperän- sanoo sananlasku

• * En ihan yhdy tuohon ajatukseen. PH: pilkka on pilkaa PH:ä vastaan, joka on Jumalan Henki, silloin mennään rajan yli, kun kajotaan tavalla tai toisella Jumalan Henkeen, Hänen sismpääsä, kaikkein Pyhimpään, mitä maailmankaikkeudessa on olemassakaan. Sen Pyhempää paikka ei löydy mistään, olkoon avaruus niin laaja ja mittamaton kuin on, sieltä eilydy Jumalan sismmääs olevaa pyhempää!

* Ja Jeesus antaa tästä jotain viitteiteitä. Hän sanoo, jos joku sanoo jotakin PYHÄÄ HENKEÄ vastaan, väittää PH:n töitä perkeleen töiksi, silloin liikutaan vaarallisella alueella.
      * On siis esm. sanoa kielillä puhujaa siansaksaa puhuvaksi hihhuliksi? Siinä sanotaan jo jotain PH:ä vastaan, ja vääristettään PH:n työ, kielillä puhumisen armolahja perkeen työksi. sillä sitä se on, jos kerran ei ole PH:tä ? Varokaa vaan, ihan oikeasti pilkkaajat, nämä asiat ei ole laikintekoa varten, voi sanoa itsensä irti pelastuksesta innoissaan, kun keksii mojovia sanoja hihhuleiden mollaamikseksi ? Varoitettu on !!!

• Pakis.

Tervehdi sinäkin Mohis Ekivaaria pyhällä suunannolla, kuten Paavali opetti.
        Vai noukitko rusinat pullasta?

• On oikein varottaa ja kehottaa ihmisiä harkitsemaan tekonsa ja puheensa. Mutta on väärin syyllistää ja tuomita ihmistä joka on joskus syyllistynyt mainitsemiisi asioihin. Sillä ihminen voi myöhemmässä vaiheessa tulla synnin tuntoon ja tahtoa pelastua ja saada syntinsä anteeksi. Se taas on AINA Jumalan kutsu ja armon osoitus syntistä kohtaan.

Pyhä Henki vetää syntistä Jeesuksen Armahtajan luokse saamaan synnit anteeksi. Pyhä Henki ei tee turhaa työtä. Hän ei vedä ketään Jeesuksen luokse ellei Jeesus pelastaisi ja antaisi hänelle hänen syntiään anteeksi. Sen tähden jokainen, joka tulee Jeesuksen luokse, Isä antaa hänet Jeesukselle. Jeesus ottaa hänet vastaan ja pelastaa ja antaa synnit anteeksi olkoonpa synti mitä tahansa.

• eenokki 12

"Parham kuvaili Azusan kieliä 'pölinäksi, hölynpölyksi ja tohotukseksi, ei kieliksi laisinkaan...' Parhamin mukaan 2/3 ihmisistä jotka tunnustautuivat helluntailaisiksi hänen päivinään olivat 'joko hypnotisoituja tai kummituksen ajamia...' Täten, helluntailaisuuden isä hylkäsi Azusa-kadun kokoukset huijaukseksi, manipulaatioksi ja demonisiksi, vaikka käytännöllisesti katsoen kaikki helluntailaisuuden haarat jäljittävät perintönsä näihin kokouksiin." (9)

Isä helluntailainen uudestisyntynyt hylkäsi Azusa kadun toiminnan sanoen sen olleen demoniperäistä.
        Kuinka Mohikaani selittää tämän "isän" todistuksen mikä koskettaa helluntailaisuutta?
        ps. pilkkasiko Parham pyhää henkeä vastaan?

• Riitta B
        Pakis. kirjoitti:

Tervehdi sinäkin Mohis Ekivaaria pyhällä suunannolla, kuten Paavali opetti.
        Vai noukitko rusinat pullasta?

Pakis, eikös Ekivaari ole ihan jumalaton tyyppi, ainakin tietääkseni.
        Kaameeta tekstiä ainakin suoltaa, samoin kun ateisti Pe.kukin.

Vai onko jehova? Sekin on paha harhaoppi!

• Tämä on vaarallinen aihe ottaa esille. Varsinkin jos syyllistää vielä lisää ahdistuksessa olevia ihmisiä. Minä itse koin nämä syytökset kohta uskoon tuloni jälkeen. Minä olin vähän aikaa hyvin ahdistettu tämän asian tähden. Mutta Jumala puhui ja vapautti minut.

Olin kerran puhumassa seurakunnassa. Olin vielä melko vihreä näissä asioissa enkä ymmärtänyt tätä asiaa kovinkaan paljon.Tulin maininneeksi puheessani Pyhän Hengen synnin jota ei saa koskaan anteeksi. Säikähdin, sillä minun puheeni ei käsitellyt tätä aihetta ollenkaan. Miksi ihmeessä minä mainitsin tämän asian? Miten minä nyt selittäisin kuulijoille tämän asian. Enhän voinut julistajana jättää kuulijoitani tähän Pyhän Hengen pilkkasyytökseen. En siitäkään holimatta vaikka olin vasta alkaja julistajana ja kuulijat tunsivat minut eivätkä he ehkä odottaneetkaan minun osaavan selittää kaikkea. Minun tulisi nyt julistajana selittää kuulijoille tämä asia ja päästää heidät ulos laitumelle vapauteen, mutta kun en osannut selittää. En yksinkertaisesti tiennyt selitystä.

Minulla oli muutama tuskainen hiljainen sekunti kun järkyttyneenä mietin kuumeisesti miten pääsen ulos tästä mainitsemastani vakavasta synnistä. Silloin Pyhä Henki tuli avukseni. Hän tietenkin rakasti kuulijoita ja heidän tähtensä Hän antoi minulle vastauksen. Pyhä Henki sanoi minulle aivan selvästi:

"JOS ME TUNNUSTAMME syntimme, hän on uskollinen ja vanhurskas, niin että Hän ANTAA meille meidän syntimme anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. Anteeksiantamattoman Pyhän Hengen pilkan tehnyt ihminen ei tunnusta tehneensä mitään syntiä. Siksi Jumala ei anna hänelle anteeksi hänen syntiä."

Ymmärtääkseni Pyhän Hengen pilkkaa on kahdenlaista pilkkaa.

1. Anteeksiantamaton Pyhän Hengen pilkkasynti.
      2. Pilkka jonka voi saada anteeksi.

Kaikki Pyhään Henkeen kohdistetut pahat sanat, ajatukset ja teot eivät ole anteeksiantamatonta syntiä.
      Anteeksiantamattomasta Pyhän Hengen pilkasta ei ole koskaan kysymys sellaisen henkilön kohdalla joka on aralla tunnolla Jumalan edessä ja pelkää tehneensä tämän synnin.

• Raamattu tutuksi!

Miksi tämä aihe on vaarallinen? Eikö ole paljon vaarallisempaa antaa ihmisille väärää luuloa Jumalasta? Pyhää Henkeä voi langeta pilkkaamaan, jos uskotellaan, että ei sillä ole niin väliä. Jos luulotellaan, että Pyhän Hengen pilkka on vain uskosta kieltäytymistä. Yksi Pyhän Hengen pilkka on se, että vaikka kuinka Jumala antaa neuvojia uskovaisille, nämä jäävät vain lahko-oppeihin. Eivät ota vastaan mitään heiltä, jotka eivät usko heitä miellyttävällä tavalla. Jumala lähettää neuvojia ja opastajia ja Jumalan lähettämissä on aina Pyhä Henki.
        Lahkoja ei olisi, jos ihmiset nöyrtyisivät kuuntelemaan raamatunsanan mukaisia opetuksia. Pyhän Hengen pilkaksi tulee esim.se, että raamatunsanan mukaisia neuvojia halveksitaan. Ei ihminen ole se neuvonantaja, vaan Pyhä Henki, joka vaikuttaa ihmisen neuvomaan.
        Lahkot ovat karsinoineet ihmiset, mutta tilanne ei voi jatkua. On yksi Jumala ja yksi lauma.

• eenokki 12
        Raamattu tutuksi! kirjoitti:

Miksi tämä aihe on vaarallinen? Eikö ole paljon vaarallisempaa antaa ihmisille väärää luuloa Jumalasta? Pyhää Henkeä voi langeta pilkkaamaan, jos uskotellaan, että ei sillä ole niin väliä. Jos luulotellaan, että Pyhän Hengen pilkka on vain uskosta kieltäytymistä. Yksi Pyhän Hengen pilkka on se, että vaikka kuinka Jumala antaa neuvojia uskovaisille, nämä jäävät vain lahko-oppeihin. Eivät ota vastaan mitään heiltä, jotka eivät usko heitä miellyttävällä tavalla. Jumala lähettää neuvojia ja opastajia ja Jumalan lähettämissä on aina Pyhä Henki.
        Lahkoja ei olisi, jos ihmiset nöyrtyisivät kuuntelemaan raamatunsanan mukaisia opetuksia. Pyhän Hengen pilkaksi tulee esim.se, että raamatunsanan mukaisia neuvojia halveksitaan. Ei ihminen ole se neuvonantaja, vaan Pyhä Henki, joka vaikuttaa ihmisen neuvomaan.
        Lahkot ovat karsinoineet ihmiset, mutta tilanne ei voi jatkua. On yksi Jumala ja yksi lauma.

Olet oikeassa sanoessasi lahkolaisten koko kirjon olevan enemmän tai vähemmän Kristuksen rienaajia koska sanovat:Kristus olkoon kirottu mikä merkitsee että ollaan asetettu joku toinen henki jota sitten pyhänä pitävät ja sanovat sen olevan Pyhä Henki.
        Nämä Raamatun sanan hylkääjät ovat menneet ulkopuolelle Raamatun,seuraamaan sitä henkeä joka heille puhuu ja todistaa että ettehän te ole sanaa hyljänneet vaan laittaneet sen toteen mitä ihmeellisimmin ihmein ja merkein.
        Eikö kätenne ole puhtaat ja voimalliset ja eikö kielenne julista totuutta kun toinen sen selittää.

• Raamattu tutuksi! kirjoitti:

>>>Miksi tämä aihe on vaarallinen?

• Raamattu tutuksi
        jaikal kirjoitti:

Mietippä tarkemmin. Aihe ei ole vaarallinen, sillä se käsittelee vakavaa asiaa. Vaarallista on sen sijaan ohjata ihmiset olemaan käsittelemättä tätä vakavaa asiaa. Jos ihminen pelkää, se ei tarkoita mielitautia, vaan tarkoittaa mielen murtumista. Mielen pitää murtua, jotta siitä voi uusi alkaa. Jotenkin vaikuttaa, että kevyellä uskonopilla varjellaan ihmisiä murtumisilta, vaikka murtumisen täytyy tapahtua. Asioista pitää puhua suoraan. Pyhän Hengen pilkka on vaarallinen, ei siitä puhuminen ja varoittaminen. Jos ihminen ei murru Jumalan edessä, ei hän voi koskaan omistaa sitä uskoa, jonka Jumala antaa särjetyille astioille. Täällä ei ole yhtäkään sellaista, jonka sydämessä ei pitäisi ympärileikkauksen tapahtua. Ympärileikkaus käy kipeästi, on se sitten tehty lihaan, tai henkeen.

• eenokki 12
        jaikal kirjoitti:

Se, joka kyselee ja pelkää syyllistyneensä, on Saatanan syytösten uhri. Sellainen henkilö ei ole syyllistynyt anteeksiantamattomaan syntiin.
        Näin kirjoitti jaikal.

Minä vastaan että se joka kyselee ja pelkää syyllistyneensä on kuunnellut jaikalia ja mohikaania sekä teepottaa liian paljon.
        Sellainen henkilö on syyllistynyt kun korvat hörössä on kuunnellut vääriä kristityitä.
        Siis kuunnellut noita kolmea muskettisoturia.

• eenokki 12 kirjoitti:

Se, joka kyselee ja pelkää syyllistyneensä, on Saatanan syytösten uhri. Sellainen henkilö ei ole syyllistynyt anteeksiantamattomaan syntiin.
        Näin kirjoitti jaikal.

Minä vastaan että se joka kyselee ja pelkää syyllistyneensä on kuunnellut jaikalia ja mohikaania sekä teepottaa liian paljon.
        Sellainen henkilö on syyllistynyt kun korvat hörössä on kuunnellut vääriä kristityitä.
        Siis kuunnellut noita kolmea muskettisoturia.

eenokki 12
        Aivan sama ketä kuuntelee, kaikki on kuitenkin koeteltava Sanalla. Sen soittaja naisen kaltaisten takia tuli laitettua tämä esille. Kun niitä on varmaan monia, jotka kamppailee tämän asian tähden, ja aivan turhaan. Sitä anteeksiantamatonta syntiä ei voi tehdä, kuin vasta kuollessaan. On monia ihmisiä, jotka on päättäneet , että ei Jumalaa koskaan tarvi, ja kieltävät Jumalan. Ovat sanoneet kaiken mahdollisen Pyhää Henkeä vastaan ja kuitenkin Jumala tälläisiä ihmisiä on pelastanut. On ollut luopioita, jotka aivan samoin ovat katkerana sanoneet mitä hirvittävimmät sanat Pyhää Henkeä vastaan, ja kuitenkin on Jumala tälläisiä ihmisiä pelastanut, ihan kuolinvuoteeltakin.
        Siksi on todella ikävää, että joku tai jotkut spekuloi sillä, että joku ihminen on jo eläessään tehnyt Pyhän Hengen anteeksiantamattoman pilkan.
        Jeesus on Jumalan Sana. Jeesus ei tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan. Niin kauan, kun ihminen on armon ajassa, niin kauan, kuin hän on elossa, niin kauan hänellä on mahdollisuus pelastua. Mutta jos ei elämänsä aikana ota vastaan pelastusta, niin silloin on Pyhän Hengen pilkka tehty, jos uskomattomana kuolee, tai armonaika loppuu.
        -
        Jos Jeesus Jumalan Sana tuomitsee vasta viimeisenä päivänä, niin kuinka sitten kukaan ihminen voi tuomita toista Jumalan Sanalla.
        -
        Toinen asia on seurakuntayhteys, josta voisi tehdä aloituksen. Jotkut kuvittelevat tässäkin olevansa Jumalan paikalla. He kuvittelevat voivansa tuomita ihmisen tähän joukkoon;
        -
        "Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät."
        -
        He erottavat seurakunnasta, joskus määräajaksi, joskus kokonaan. He siis kuvittelevat omistavansa seurakunnan ja sillä verukkeella käyttävät valtaa, jota heillä ei ole. Tätä minä en ymmärrä.

• Nasaret-lahkolainen
        Raamattu tutuksi! kirjoitti:

Jeesuksen Kristuksen oppiakin haukuttiin Mestarimme aikaan Raamatussa "Nasaretilaisen lahkoksi".

• Kiitos etukäteen

Laittaisitteko tähän jakeita Raamatusta missä kerrotaan Pyhän Hengen pilkasta. Ei tarvitse välttämättä selityksiä.

• Mark 3

22. Ja kirjanoppineet, jotka olivat tulleet Jerusalemista, sanoivat: "Hänessä on Beelsebul", ja: "Riivaajien päämiehen voimalla hän ajaa ulos riivaajia."
        23. Niin hän kutsui heidät luoksensa ja sanoi heille vertauksilla: "Kuinka saatana voi ajaa ulos saatanan?
        24. Ja jos jokin valtakunta riitautuu itsensä kanssa, ei se valtakunta voi pysyä pystyssä.
        25. Ja jos jokin talo riitautuu itsensä kanssa, ei se talo voi pysyä pystyssä.
        26. Ja jos saatana nousee itseänsä vastaan ja riitautuu itsensä kanssa, ei hän voi pysyä, vaan hänen loppunsa on tullut.
        27. Eihän kukaan voi tunkeutua väkevän taloon ja ryöstää hänen tavaraansa, ellei hän ensin sido sitä väkevää; vasta sitten hän ryöstää tyhjäksi hänen talonsa.
        28. Totisesti minä sanon teille: kaikki synnit annetaan ihmisten lapsille anteeksi, pilkkaamisetkin, kuinka paljon pilkannevatkin;
        29. mutta joka pilkkaa Pyhää Henkeä, se ei saa ikinä anteeksi, vaan on vikapää iankaikkiseen syntiin."
        30. Sillä he sanoivat: "Hänessä on saastainen henki."
        31. Ja hänen äitinsä ja veljensä tulivat, seisahtuivat ulkopuolelle ja lähettivät hänen luoksensa kutsumaan häntä.

• Luuk 12

1. Kun sillä välin kansaa oli kokoontunut tuhatmäärin, niin että he polkivat toisiaan, rupesi hän puhumaan opetuslapsillensa: "Ennen kaikkea kavahtakaa fariseusten hapatusta, se on: ulkokultaisuutta.
      2. Ei ole mitään peitettyä, mikä ei tule paljastetuksi, eikä mitään salattua, mikä ei tule tunnetuksi.
      3. Sentähden, kaikki, mitä te pimeässä sanotte, joutuu päivänvalossa kuultavaksi, ja mitä korvaan puhutte kammioissa, se katoilta julistetaan.
      4. Mutta minä sanon teille, ystävilleni: älkää peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, eivätkä sen jälkeen voi mitään enempää tehdä.
      5. Vaan minä osoitan teille, ketä teidän on pelkääminen: peljätkää häntä, jolla on valta tapettuansa syöstä helvettiin. Niin, minä sanon teille, häntä te peljätkää.
      6. Eikö viittä varpusta myydä kahteen ropoon? Eikä Jumala ole yhtäkään niistä unhottanut.
      7. Ovatpa teidän päänne hiuksetkin kaikki luetut. Älkää peljätkö; te olette suurempiarvoiset kuin monta varpusta.
      8. Mutta minä sanon teille: jokaisen, joka tunnustaa minut ihmisten edessä, myös Ihmisen Poika tunnustaa Jumalan enkelien edessä.
      9. Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, se kielletään Jumalan enkelien edessä.
      10. Ja jokaiselle, joka sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, annetaan anteeksi; mutta sille, joka Pyhää Henkeä pilkkaa, ei anteeksi anneta.

• minkälainen

on tämä pilkka jonta ei saa anteeksi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      83
      7391
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      113
      6072
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      149
      4240
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      225
      2916
    5. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      36
      2870
    6. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      78
      2846
    7. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      85
      2560
    8. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      90
      2298
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      186
      2209
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      43
      1686
    Aihe