Bentsot kunniaan!

BNZ

Onhan tämä nyt jo suorastaan naurettavaa! Lääkärit määräväät kaikkia muita lääkkeitä, paitsi bentsoja, ja poistavat tai vähentävät niitä niiltä, jotka niitä käyttävät/tarvitsevat.

Suomalaisittain siis bentsot (bentsodiatsepiineihin kuuluvat lääkkeet, kuten rauhoittavat ja unilääkkeet) ovat nyt olleet jo jonkin aikaa pannassa, ja uusille lääkäreille kerrotaan niiden käytöstä vain kauhutarinoita - ne koukuttaa, niitä käytetään väärin, sekakäyttäjiä kaikki jne...

Olen pohtinut asiaa monta kertaa, eikä kukaan nosta kissaa pöydälle, kuin bentsojen vastaiset ihmiset. Muutama mätä omena on lahottanut koko puun, ja koko omenatarhan! Sellaiset persreiät, jotka käyttävät kyseisiä lääkkeitä vain huvikäyttöön ja muutenkin väärin (esim. narkkarit, jotka vetävät lääkkeitä suoraan hihaan), ovat ottaneet monelta oikeasti sairaalta ihmiseltä sen yksinkertaisimman ja terveyden kannalta ehkä terveellisimmän ja tärkeimmän lääkemuodon pois kuviosta.
Monille ahdistuksesta ja pannareista kärsivälle lyödään ensimmäisenä pöydälle SSRI-lääkettä, tai jopa hermokipulääkkeitä sillä varjolla, ettei niihin muka jää koukkuun. Monille saattaisi riittää kuuleva korva ja tarvittaessa jokin bentso silloin kun tuntuu, että tarvitsee olotilaa tasata. Mutta, lääkäreiden mielestä neuroleptit on parempia unen saantiin, hermokipulääkkeet auttavat ahdistukseen ja terapia korvataan serotoniinitasaajilla.

On toki selvää, että bentsojen jatkuva käyttö altistaa riippuvuudelle, mutta niin tekee myös ilman kolmiota olevat lääkkeet, vaikka siitä halutaankin olla hiljaa. Mielestäni on potilaita, jotka selviytyäkseen päivittäisestä elämästä, tarvitsevat muutaman bentson päivässä, ja homma sillä selvä. Näin ei kuitenkaan saa olla, vaan työnnetään lääkkeitä, joiden sivuvaikutuksia ei vielä edes pitkällä tähtäimellä tiedetä. Monesti kyseiset lääkkeet on tehty aivan toisenlaisen sairauden hoitoon, eikä niitä määrävillä lääkäreillä ole mitään kokemusta potilaista, jotka ovat käyttäneet kyseistä lääkettä, saati bentsoja - eli iskostetaan heti bentsovastaisuus. Onneksi seasta löytyy jokunen lääkäri, jotka ovat tietoisia asioista, ja osaavat määrätä lääkkeitä niin, ettei niistä tai niiden käytöstä tule ongelmaa.

Keski-ikäinen ystäväni on ollut eläkkeellä erittäin vaikean PH:n, ahdistuksen ja masennuksen takia jo 11 vuotta. Hän menetti aikoinaan hyviä ystäviä auto-onnettomuudessa ja itsekin kärsi sairaalassa kuukausia vedossa, jotta selkäranka ei hajoaisi. Se oli vain yksi syistä, joka lopulta johti työkyvyttömyyseläkkeeseen henkisitä syistä. Hän sai aluksi hyvää lääkitystä, kunnes psykiatri vei kaikki lääkkeet bentsoja myöten pois ja pelasi kaverini hengellä. Juominen oli ainoa pakotie, lääkkeitä osti mistä sai. Tänä päivänä hänellä on SSRI-lääkitys ja muutama bentso päivässä - ilman bentsoja, hän ei voisi liikkua ihmisten ilmoilla, ja kyse ei ole riippuvuudesta, vaan tarpeesta. Jos asiat luistaa ja mieliala on hyvä, ei bentsoja juuri tarvita, mutta julkiset paikat ym. saattavat laukaista pelkotilat. Silloin ainoa oikea lääke on rauhoittava, ainakin hänelle.
Nyt sitten arvauskeskuksen lääkäri päätti, että ystäväni pitää vahentää bentsoja, koska niistä voi tulla riippuvaiseksi!!!! :D Niin, siis hänhän on ollut samalla lääkityksellä jo vuosia. Hän ei enää ikinä ole kykenevä työhön, eikä sellaista häneltä odotetakaan, mutta lääkärin mielestä ystäväni on ilmeisesti tehnyt ihmeparantumisen ja päätti vähentää hänen bentsojen määrää vain, koska hän siihen pystyy (ei kuunnellut ystävääni, vaan totesi vain, että lääkitystä pitää vähentää). Ystäväni tulee juuri ja juuri toimeen lääkityksellä, joka hänellä on ollut jo vuosia, mutta sehän ei lääkäriä kiinnostanut, vaan hän tahtoi suorastaan kiduttaa kaveriani. Ymmärtäkää asia vaikka näin: kaverini äiti on 75-vuotias ja joutuu loppuikänsä käyttämään verenpaine- ja kolesterolilääkitystä, joilla on omat sivuvaikutuksensa, mutta hän tarvitsee niitä elääkseen jokseenkin normaalia elämää. Mitä eroa on kaverini lääkityksellä, verrattuna äitinsä lääkitykseen?
Molemmat todennäköisesti joutuvat käyttämään lääkkeitä loppuikänsä, eikä siitä ole haittaa kenellekään. Kyseinen lääkäri jäi lomalle keväällä ja siitä lähtien ystäväni resepti on uusittu toisten lääkärien toimesta aivan samalla tavalla, kuin ennenkin. Eli uusiva lääkäri näki tilanteen, mutta ohitti tämän "bentsopoliisin" tekemän muutosyrityksen ja uusi reseptin vanhaan malliin. Näin on jatkunut nyt ainakin 2 kuukautta. Jotain järkeä sentään sielläkin. Eli ovat katsoneet koko kuvan ja päättäneet, että muutoksia ei tarvita.

Joskus bentsot on tarpeen. Jotkin ihmiset tarvitsevat niitä loppuikänsä. Toisinaan ne riittävät auttamaan vaikean kohdan yli. Kaiken tämän keskellä olen sitä mieltä, että bentsoista annetaan aivan väärää kuvaa, ja niiden tilalle laitettuja lääkkeitä voi sanoa huomattavasti vaarallisemmiksi. Tsemiä kaikille! :O)

65

6675

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oikeus lääkkeisiin

      Tuttavani on käyttänyt Pameja yli kymmenen vuotta, ei suuria määriä eikä myyntiin, vaan tiettyjä määriä.
      Hänelle on sanottu, että toleranssi kasvaa, mutta eipä vain kasva.
      Sitten asiantuntemattomat perustelevat muistiin, ei mitään vaikutusta.
      Koukussa jos on, niin mitä sitten, jos joku lääkäri ei kirjoita reseptiä, se yleensä korvataan viinalla, että ylipäätään pääsee hoitamaan asioita.
      Kun käyttö on päätetty itselleen kuolemaan asti, niin mitä merkitystä riippuvuudella henkilölle on?
      Pitäsikö lääkefirmojen rahoja nostavien, miettiä muiden vaarallisempien serotoniini ym.- lääkkeiden sivuvaikutuksia, väsymystä, haluttomuutta, ylipainoa...

    • NorQ

      Kiitos tästä! Kerrankin joku nostaa kissan pöydälle ja antaa tulla koko tarinan!
      Itse sairastan paniikkihäiriötä jo toista vuotta, nyt yhdeksäs (vaiko peräti kymmenes?) mielialalääkekokeilu menossa ja tämä on AIVAN SAIRASTA LÄÄKERULETTIA! Pelkkää jatkuvaa pahaa oloa ja hirveitä sivuvaikutuksia.
      Nyt olen siinä pisteessä, että paniikkihäiriöni vaan pahetessa lääkeruljanssin myötä en kykene poistumaan kotoani edes postilaatikkoa pidemmälle ja voin olla helposti vaikka parikin viikkoa neljän seinän sisällä, sillä minulle määrätään bentsoja aivan minimaalinen annos, jonka vuoksi joudun tarkasti laskemaan sen mukaan menoni esim. kaupassa käynti ja muu kotoa poistuminen, ilman bentsoja en pääse edes ovesta ulos kun paniikki jo ottaa vallan - parhaimmillaan saan kohtauksen jo pelkästä ajatuksesta, että joudun lähtemään kauppaan, mutta lääkärit eivät kuuntele, eivät suostu määräämään minulle säännöllistä bentsolääkitystä vaikka tämä aivan selkeästi tekee elämästäni todella hankalaa ja suoraan sanottuna täyttä helvettiä.
      On ikävä ystäviä, joiden luokse en kykene lähtemään, on ikävä sitä että voisin lähteä kauppaan aina kun tarve vaatii tai mikä vielä parempaa vaikka vaan huvikseni ostoksille!
      Turha toivo, mutta taistelu jatkukoon.

      • kiou

        Hei ! Kiitos aloittajalle että saatiin tänne todella hyvä keskustelu. Siis niin hyvää asiaa koko ketju ! Itselläni paniikihäiriö ja ei myöskään sovi mitkään SSRI-lääkkeet vaan ainoastaan bentsot. Itse olen kaikkien näiden vuosien aikana törmännyt bentso-kielteisyyteen yhdessä sun toisessakin paikassa. Voin sanoa että itselleni ei ole tullut tarvetta käyttää mitenkään väärin kyseisiä lääkkeitä vaan ihan sairauteeni niitä tarvitsen. On se niin kummallista touhua kun kaikkien pitäisi vain syödä SSRI-lääkkeitä ym ym. !! Ei oteta ollenkaan huomioon että kaikille ne ei todellakaan sovi ! Olen kyllä niin totaalisen samaa mieltä siinä että ihan turhaan bentsoja mustamaalataan. Oikein käytettynä erittäin tehokas ja hyvä lääke ja monelle tosi tarpeellinen. Voimia kaikille tuskatiloissa oleville kanssamatkaajille !


    • rivatril*

      Oikein käytettynä hyvä lääke. Toleranssit ei nouse, jos ei rouhi levykaupalla päivittäin.

      Itse ole popsinut Rivatriliä 3 vuotta, annokset 0,5-1,5 per päivä, tarpeen mukaan. Ja joka viikko pidän myös välipäiviä, ilman nappia.

      Eipä ole toleranssi noussut, enkä ole edes riippuvainen.

      Hyvä lääke kun oikein käyttää.

      Kaikilla lääkkeillä on sivuvaikutuksia, mutta jos pieni benzomäärä parantaa elämänlaatua, olisi aika hölmöä siitä luopua.

      Ja kuten sanoin, se on sitten eri asia, jos määrät on tähtitieteellisiä, silloin ollaan aika kujalla ja eksyksissä.

    • vuosisittenlääkitys

      Minulle iskettiin heti purkki alproxia käteen kuin kävin valittelemassa ahdistuneisuutta, ei tarvinnut ruinata.

    • BNZ

      NorQ: Olen todella pahoillani puolestasi, tiedän mitä helvettiä tuollainen elämä on. Toivottavasti asiasi järjestyvät! :)

      Voin kertoa omasta tilanteestani tarkemmin joku toinen kerta, mutta nyt lepuuttamaan näitä "hullun" aivoja. ;D

    • tyyt.hoitoon

      Itse olen käyttänyt liki 20 vuotta Xanoria, satunnaisesti, mutta pääsääntöisesti n. 0.25 mg/vrk koko tuon ajan, joskus annos noussut olon huontuessa (sovittu psykiatrin kanssa).
      Koskaan ei ole ollut vaikeuksia reseptin saannin kanssa, ei koskaan. Olen käynyt saman _yksityisen_ psykiatrin vastaanotolla, eli hän tuntee tilanteeni oikein hyvin.

      Julkisella linjaa bentzojen suhteen on kovasti tiukennettu.

      Ihmettelen miksi ystäväsi käy ph:n takia terv.keskuksessa, ph. on psykiatrin erikoisalaa, samoin sen lääkitys, ei tk:n yleislääkärin.

      no, nythän hänen lääkitystilanteensa on ok, silti suosittelen alan erikoislääkärin vastaanotolle menoa

      • kiiioppi

        Sain myös Xanoria paniikkihäiriöön. Erittäin tehokas eikä mitään tarvetta lisäillä. Xanoria ennen oli Diapamia mikä sekin auttoi jotenkin mutta Xanor on kyllä mielestäni varsinainen "kohtauslääke". Totta tuo että kannattaa hakeutua yksityiselle. Siellä ymmärretään paremmin kuinka invadilisoiva tämä sairaus on ilman lääkkeitä.


    • BNZ

      Lupasin vähän dataa itsestäni, koska kerroin tuosta arvauskeskuslääkärien vallasta, keskustelun avatessani, ystäväni tarinalla.
      Omaa tilannettani voin avata sen verran, että minulla on todettu mm. vaikea-asteinen PH ja pakko-oirehäiriö (sekä ajatus- että toimintapainotteinen). Nuo jo riittävät kertomaan, että jatkuva ahdistus on kova koko ajan. Lääkityksenä SSRI mielialaan, neuroleptit unta varten ja bentso päivittäistä elämistä varten (eli tarvittaessa). Bentsoja menee jokunen kappale päivittäin, mutta ilman niitä olisi turha yrittää normaaleja päivittäisiä askareita edes yrittää, saati poistua asunnosta. Sitä olisi päivät käppyrässä pannareissa jossain nurkassa ja välillä tarkistelis helloja ym. ja mutisisi mantroja päässä - ei siinä, kyllähän noita tulee tehtyä vieläkin, mutta huomattavasti pienemmässä mittakaavassa ja vähemmän invalidisoivasti.

      Minulla oli nukahtamislääkekin vuosia, jota aina silloin tällöin käytin, mutta se kun oli bentso (jonka puoliintumisaika tosin vain 2h), niin se vietiin pois heti kun siihen saatiin mahdollisuus ja tilalle määrättiin allergialääkettä. Jep ja kyllä, ihan oikeaa allergialääkettä nukahtamislääkkeeksi (jota yritti vielä ihan päiväbentsonkin tilalle, siinä onneksi onnistumatta), ja vielä psykiatrin toimesta. Ei varmaan tarvitse kertoa, ettei sillä ollut vaikutusta edes heinänuhaan. ;) Kyseessä kunnalisen psyk.polin psykka, ja nehän vaihtuu miltei joka eri polilääkärikäynnillä, ja joka kerta saa aloittaa kertomaan oman tarinan alusta saakka. Sitten vaan voi odottaa, että mitä lääkityksiä kukin lääkäreistä muuttaa tai poistaa.

      Siinä olette oikeassa, että jos vaan varaa on, niin yksityiselle. Ei sen takia, että sieltä saisi yhtään helpommin bentsoja, tai muitakaan PKV-lääkkeitä, vaan siksi, että ainakin voit tavata samaa lääkäriä joka jo tuntee tilanteesi ja Sinut. Jatkuva potilassuhde samaan lääkäriin yleensä auttaa jo paljon, kun ei tarvitse kaikkea aina kertoa alusta, tai selitellä sen enempää, jos joskus tavatessanne mielialasi vaihtelee - ei tarvitse mennä kuin edellisen tapaamisen verran taaksepäin elämäntarinassa ja lääkityksessä. Sekin hyvä puoli yksityisessä on, että jos et pidä lääkäristä, voit hakeutua jollekin toiselle, joka ymmärtää paremmin tilannettasi ja/tai juttu synkkaa paremmin.

      Me köyhät kunnallisen käyttäjät olemme määrärahojen ja alati vaihtuvien lääkäreiden armoilla.

      Otetaan nyt sitten puheeksi nämä bentsojen sivuvaikutukset. Toki pitkäaikaisella käytöllä voi olla vaikutusta esim. muistiin, mutta monet ihmiset eivät edes tarvitse niin paljoa tai niin pitkään bentsoja, jotta ne aiheuttaisivat muistiongelmia tms. Vaikutukset muistiinkin ovat todella naurettavia, jos niitä verrataan vaikka alkoholiin. Muut sivuvaikutukset ovat mielestäni yksilökohtaisia, mutta silti hyvin pieniä, jos verrataan vaikka SSRI- lääkkeisiin tai neurolepteihin (tai SNRI-lääkkeisiin sekä MAO-estäjiin).

      Omasta puolestani olen mieluummin "koukussa" muutamaan bentsoon päivittäin, kuin johonkin hermokipulääkkeeseen (esim. Lyrica) tai neuroleptien takia kuolaava olento, saati johonkin muuhun lääkkeeseen, joka on tarkoitettu syöpäsairaille tms.

      Sen tähän lyhyeen juttuun vielä totean, että kun aikaisemmin jotkut olivat sitä mieltä, ettei lääkitys kuulu terveyskeskuksen toimintaan, niin oikaisen asiaa. Jos joudut/pääset (kukin päättäköön itse kummin jommin), työkyvyttömyyseläkkeelle, niin Sinut kirjoitetaan ensimmäisenä pois psykiatrian polilta ja siirretään terveyskeskuksen piiriin. Eli pysyvällä eläkkeellä oleva, on pakotettu olemaan TK:n asiakas. Näin se nykyään menee. Vain harvalla on varaa sen jälkeen psykiatriin, ja vaikka olisi hetkeksi, niin TK ei uusi yksityisen tahon antamia reseptejä missään tapauksessa, vaan jokaisen on käytävä lääkärillä sitä varten. Yleensä ajan saa noin kahdessa kuukaudessa.

      Tsemiä kaikille! :)

    • lääkkeitä jo saanut

      Jos haluat niitä bentsoja, niin kaiva lompsasta se 80 € ja kipaise yksityiselle. Sieltä niitä saa.

    • BNZ

      "Jos haluat niitä bentsoja, niin kaiva lompsasta se 80 € ja kipaise yksityiselle. Sieltä niitä saa. "

      Et tainnut lukea koko ketjua. Keskustelemme siitä, että bentsoilla on niin huono maine julkisella sektorilla, ettei niitä sieltä oikein tahdota määrätä, vaikka selkeästi niistä olisi monille apua. Etenkin sen sijaan, että joutuu syömään jotain toista lääkettä niiden sijasta, joissa monesti on valtava kirjo sivuvaikutuksia. Sitä paitsi, joudut kaivamaan joka kerta sen 80€, aina kun resepti pitää uusia. Melko kallista touhua köyhille, työkyvyttömille ja eläkeläisille. Samalla summalla varmaan saisi katukaupastakin vaikka mitä, mutta sellaiseen en kehota ketään - kyllä oikea ja auttava lääkitys pitäisi saada lääkäriltä ja niiden käyttöä seurata yhdessä lääkärin kanssa.

      Olen toistaiseksi ihan tyytyväinen omaan tilanteeseeni, kiitos vaan. Eikä tässä ketjussa ole tarkoituskaan jakaa tietoa siitä, mistä bentsoja helpoiten saisi, vaan yleisellä tasolla keskustella niiden huonosta maineesta ja jakaa kokemuksia sekä kannustaa toinen toisiamme. PH on vakava tauti, jota tykätään nykyään hoitaa jos minkälaisilla lääkkeillä, kun joillekin riittäisi se yksi bentso tarvittaessa, kun siltä tuntuu. Voimia kaikille sairaudesta kärsiville! :O)

    • Bentsot Paras

      Hyvä ketju, itsellä Xanor parantanut elämänlaatua todella paljon (4 vuotta käyttänyt).. itsellä kokenut neurogoli joka määrää.. nyt on arvostettu työ ja osaan hankkia sulavasti uran kannalta tärkeitä kontakteja! Cipralexista ei seurannut mitään positiivista.,

    • pam pam pamela

      Se on totta, että yleisellä puolella ainakin Helsingin alueella ei enää mm. xanoria määrätä uusille asiakkaille ollenkaan! Näin on ohjeistettu. Typerää.

      Aina pitäisi miettiä hyötyjä verrattuna haittoihin. Vaikka tulisi riippuvuutta, onko sillä yhtään mitään väliä, jos ilman lääkettä linnoittautuu 4 seinän sisään, eikä uskalla/pysty edes kaupassa käymään! Ei siinä silloin lievä riippuvuus pitäisi painaa yhtään mitään.

    • BNZ

      Taitaa olla lähes joka paikassa tätä nykyä ohjeistettu, ettei bentsoja pitäisi aluksi juuri kirjoittaa, mutta tuo nyt on jo kaiken huippu, ettei uusille asiakkaille määrätä jotain määrättyä lääkettä koskaan ensitapaamisella. Toki ymmärrän, että väärinkäyttäjät tai heidän apurinsa saattavat kiertää yksityiseltä toiselle keräämässä bentsoreseptejä. Luulisi kuitenkin, että jos lampsii lekurille oma potilashistoria kädessä ja antaa luvan tonkia kaikki tiedot itsestään, niin silloin voi joku lääkäri määrätä jokusen bentson, jotta seuraavaan lääkäriaikaan asti pärjää (sillä välin lääkäri voi pyytää tarvittavat paperit eri hoitopaikoista tarkistaa potilaan tarinan).

      Ei ihme, että ollaan varovaisia, kun lääkärikunnastakin löytyy näitä PKV-lääkeriippuvaisia ( http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011111914785179_uu.shtml ), mutta ei sen pitäisi silti potilasturvallisuuteen ja heidän lääkitykseen vaikuttaa negatiivisesti automaattisesti.

    • Aka-Pelle

      Moikka BNZ! Kiitos tosi paljon siitä, että olet nostanut tämän ongelman esille. Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Mun oli pakko purkaa vihastukseni melkein novelliksi paisuneessa vuodatuksessa "Vielä bentsovastaisuudesta". Moni sen varmaan kerkisi lukea. Kun nyt tulevaisuudenusko rupeaa voittamaan vihastukseni ja järkytykseni, poistan kirjoituksen, etteivät syytökset kohdistu liikaa yksittäisiin tahoihin. Bentsovastaisuushan on valtakunnallista. Lääkärit yrittävät (toivottavasti) vain auttaa, mutta (joskus) psykiatri ei vain erota apua tarvitsevaa tuskastunutta ihmistä "lääkekännääjästä" tai sekakäyttäjästä.
      Toivottavasti tulen jatkossa pikemminkin auttamaan tämän sivuston kärsiviä ihmisiä kuin vuodattamaan vihastustani.
      Kaikkea hyvää!

    • BNZ

      Kiva kuulla Aka-Pelle, että vointisi on yhä nousujohteinen ja mukava kuulla, että tukijoukkojakin löytyy. :) Itse en näe mitään syytä, miksi aloittamasi ketju pitäisi poistaa tai sitä edes muokata - mielestäni siitä ei ilmennyt sellaista, josta mitään tahoa voitaisiin tunnistaa tai lähteä yleisellä tasolla ketään syyttelemään. Kysymyksessähän on oma kokemuksesi ja tarinasi, jollain toisella se voi olla ruusuisempi. Käy ihmeessä tsemppaamassa niitä, jotka ovat heikossa tilanteessa ja kaipaavat vertaistukea ja/ tai ohjeita - siitä syystä minäkin täällä kirjoittelen ja luen muiden juttuja. Joskushan niitä saattaa tarvita itsekin. Omia mielipiteitä ja kokemuksiakin on joskus tärkeä jakaa, ainakin itselleni.
      Sellaisiakin tarinoita olisi kiva muuten lukea täältä, että kuinka joku on saanut heti avun ja lääkärit sekä muu hoitohenkilökunta ovat toimineet potilaan mielestä alusta alkaen asiallisesti ja hyvin. Lähinnä kunnalista puolta ajattelin, mutta toki yksityisen tarinatkin kiinnostavat. Taitaa tosin olla niin, ettei sellaisia ihmisiä joilla asiat ovat lutviutuneet hyvin, huvita täällä käydä avautumassa tai lukemassa muiden kokemuksia (ehkä liian masentavaa luettavaa?). Senkin ymmärrän ihan hyvin. Hyvää mieltä kaikille! :O)

    • HEINO

      mOI!
      OON EKAA KERTAA TÄLLÄ SIVULLA:)

      MUN MIELESTÄ ON HYVÄ KÄYDÄ LABORATIOTYTKIMUKSISSA AINAKIN KERRAN VUODESSA. ITSELLÄNI ON MAREVAN LÄÄKITYS KUN MULLA OLI VERITULPPA JALASSA
      ON SIITÄ AIKA VAIVA KUN JOUTUU LABRASSA KÄYMÄÄN VÄHINTÄIN KERRAN KUUSSA:)

    • Aka-Pelle

      Moi BNZ ja muut ketjuun osallistujat! Eivät ole sivuston valvojat tuota esseetäni poistaneet - toisaalta ihan hyvä:). Onpahan esimerkkinä siitä, mihin paniikki ja ahdistus ilman kunnon lääkitystä voi johtaa. Mä pärjään tällä hetkellä iltalääkityksellä (4 klotriptyliä ja 2 opamoxia) KOKO seuraavan päivän. Lisäksi jokapäiväiset juoksulenkit tekevät rentoutuneen olon illaksi.
      Ps. Tuolla masennussivustolla on pahoja esimerkkejä siitä, kuinka ihmiset viettävät yksin ahdistuksessa ja masiksessa neljän seinän sisällä kuukausia, eivätkä suostu lääkitykseen. Asiallinen lääkitys tuntuu olevan kaamea mörkö verrattuna syrjäytymiseen.

    • loiuyt

      Ap.kirjoittaa niin hyvää asiaa ! Kun on oikein ahdistunut ja paniikissa niin sitä hyppii seinille jos ei saa mitään rauhottavaa. Paniikkikohtauksissa ei SSRI-lääkkeet yht äkkiä autakaan vaan tueksi tarvitaan esim.Xanoria alkuhankaluuksiin. Ja monihan tarvii rauhottavaa lopun ikänsä eikä se tarkoita sitä että toleranssi nousisi tai käyttäisi jotenkin väärin tms.

    • lääkäreiden uhri

      juu, mä en saanu bentsoreseptiä vuoteen, vaikka kärsin voimakkaasta ahdistuksesta. se oli sellaista aikaa, jota en toivo kenellekään. nyt on xanor ja se helpottaa sen verran että pystyy elämään.

      pelkään kyllä todella paljon toleranssia mutta ei voi mitään.

    • Jännä juttu

      Kiitos lääkäreiden uhri,
      Menetin työkykyni puoleksi vuodeksi kunnallisten lääkäreiden ihmiskokeiden ansiosta. Yksityisellä lääkärillä masennus- ja bentsolääkitys oltaisiin hoidettu ripeästi ja olisin ollut työkykyinen parissa viikossa. Näin on tapahtunut aiemmin monta kertaa. Miksi aloin uskoa lääkärin ajatusta, että minulla on bentsoriippuvaisuus!!!!?
      Ei minulla toleranssi nouse, jos laitan päivän lääkkeet dosettiin. Bentsoja ei pidä ottaa huvikseen, vaan tarvittaessa. Mulla on jäänyt nykyään määrätystä annoksesta keskimäärin kolmannes käyttämättä.
      Pitäisi järjestää jonkinlainen joulupata-keräys niille kärsiville, joilla ei ole varaa yksityisiin palveluihin ja joutuvat täten turvautumaan hitaaseen ja bentsovastaiseen kunnalliseen terveydenhuoltoon.

      • syystuuli

        Kaikin puolin asiallinen ketju!
        Itse käytän bentsoja vähäisen määrän päivittäin.
        Kymmenen vuoden paniikki/masennuskauden jälkeen
        pääsin osa-eläkkeelle.
        Noin 4-5:ttä eri serotoniinipohjaista lääkettä jouduin kokeilemaan
        aikoinaan, ilman mitään vastetta. Tulin entistä sairaammaksi.

        Nykyisellä lääkityksellä,
        Opamox
        Doxal iltaisin
        tarvittaessa nukahtamislääke, pärjään suht kohtuullisesti.
        Pahimmillaan paniikki oli sitä luokkaa, että ulos ovesta ei päässyt.

        Tämä lääkitys on ollut jo todella kauan,
        eikä onneksi lääkärikään halua sitä muutella.
        Bentsot ovat mielestäni ihan ok, pieninä määrinä.
        Turhaan pelotellaan, ja olisiko yksi syy siinä,
        että bentsot ovat masennuslääkkeisiin (uusiin siis)
        verrattuna LIIAN HALPOJA =)


    • Dagmar Huussi

      Hyviä kysymyksiä ja kommentteja tässä ketjussa. Itse olen sairastanut tätä ihanaa paniikkihäiriötä kohtapuoleen viisi vuotta, ja sinä aikana olen saanut tasan yhden bentsoreseptin, 5 milligramman diapamiin. ja senkin sain vasta puolitoista vuotta sitten. Nyt alkaa diapamit olemaan finaalissa, eli olen puolentoista vuoden aikana käyttänyt alle 60 tablettia diapamia. Välissä on ollut pitkiä taukoja ilman ko. lääkettä, mutta huonoimpina kausina olen joutunut ottamaan "peräti" muutaman päivän - viikon yhden joka päivä. En siis taida olla mikään varsinainen väärinkäyttäjä, vaan monesti pelkkä tieto siitä, että tarvittaessa lääkettä on käsillä, on riittänyt.

      Tällä hetkellä on menossa semmoinen vaikeampi kausi, ja pamit siis loppu. Alkuviikosta on aika lekurille, kunnalliseen ja taas kerran uudelle lääkärille, ja pikku hiljaa on hiipinyt pelko puseroon siitä, että mitäs jos rva lääkäri ei uusikaan reseptiä? Viimeksi kun kävin lääkärin pakeilla, niin lääkäri väitti kirkkain silmin, ettei "bentsoista ole hyötyä paniikkihäiriöpotilaille". Olin kohtuu mykistynyt. Ai ei ole apua vai? Toivottavasti arvon lääkäri pääsee joskus testaamaan omakohtaisesti väitteensä todenperäisyyttä.

      Palataanpa asiaan ensi viikolla ja katotaan, kuinka käy.

    • bcgbgfthr

      Pyydäpä nukahtamisvaikeuksiin. Mulla on :) Ja helpolla on tullut kerran vuodessa 100tabl. 5mg!! Anafranil paniikkiin masennukseen ahdistukseen! Sepram oli ihan kauhea! Ilo ja tunteet katosi täysin! Itsemurha-ajatukset tulivat siitä myös...

    • mulla bentsoja menee nukkumiseen 30 mg opamoxia illassa,mennyt 8 vuotta jo,en nosta lääkitystä ,en ole ikinä halunnut syödä lääkkeitä,usein on on paniikkia,mutta en ota siihen lääkettä,uni tai nukahtaminen on se pahin paniikin aiheuttaja,mielummin kuolisin kuin yritän nukkua,niin vaikeaa se on...Bentsot ovat tosi hyviä lääkkeitä ja turhaa siinä on miettiä mitään eliniän lyhentymistä,jos elintaso kohoaa tosi paljon!!

    • Daikadaikaduuduu

      Mulla on 30 mg:n opamoxit tarvittaessa ja on toimineet erinomaisesti, kun tarve on ollut. Nyt vaan ihmettelen, että kun otan puolikkaan noin pari tuntia ennen hankalaa tilannetta ja toisen puolikkaan noin tunnin ennen. Nyt on ruvennut käymään sillain, että varsinkin eka satsin oton jälkeen olen aivan kuin humalassa, mutta jännitys ei helpota, voi käydä jopa toisin päin, että se lisääntyy. Useimmiten sen toisen puolikkaan jälkeen alkaa helpottamaan olotila, mutta on edelleenkin hiukka humalainen/tokkurainen olo. Voisikohan olla sitten kyse siitä, että otan liikaa, vai otanko liian vähän ???? Onko muilla samoja kokemuksia ? Olen käyttänyt opaa jo 15 vuotta. Aluksi sain 15 mg ja reilu vuosi sitten lääkäri kirjoittikin 30 mg reseptin.

    • DIIDIDI

      Daikadaikaduuduu; ootko kokeillu opamoxin rinnalle propralia? se on beetasalpaaja, eli rahoittaa mm. sydämen sykettä rauhoittaen myös oloa. Eli elimistö rauhoittuu ja samalla´mieli. tätä lekurit määrää usein jännitykseen, esim esiintymiseen. Mulla autto just toi lääke, ja sillo ei jännitä! eli se ei oo psyyke, vaan verenpainelääke. SUOSITTELEN!

    • BENTSOT ON POP!!!!!!

      SSRI- lääkkeet sekä neuroleptit ja MAO-estäjät koukuttaa ihmiset erittäin pahasti ja lisäksi todella paljon haittavaikutuksia bentsoihin verrattuna!!! Eli jos ahdistusta tai paniikkihäiriö niin ehdottomasti bentsoja kuuluisi määrätä!!! Itse kokeillut kaikki muut mutta vain bentsot on auttanut ja mielummin niihin pieni riippuvuus kun koko ajan neljän seinän sisällä eikä voi edes sukulaisia käydä tapaamassa!!! Xanor itsellä paniikki kohtauksiin 1mg tarvittaessa 3kpl päivä sekä rivatril 2mg 2kpl päivä ja ollut jo vuosia ja kokeilin olla kerran 2 viikkoa ilman eika mitään vieroitus oireita paitsi paniikkikohtauksia tietenkin kuten myös ennen bentsojen aloittamista!!!

    • armeijasta

      Itsellä todettiin vakava paniikkihäiriö ja keskivakava masennus. Heitettiin SSRI julkisella sektorilla ja aluksi toimi ihan hyvin kunnes stressi laukaisi kaksisuuntaisen mielialahäiriön. Paniikkikohtauksia saan kuukausittain ja itsemurhaa ajattelen harva se päivä kun taas toisina päivinä erittäin positiivinen. Pitäisiköhän itsekkin kokeilla yksityistä että saa oikeasti vaivat hoidettua. Ikää on vasta 22-vuotta. Armeijan keskeytin paniikkihäiriön vuoksi, joka johtui huonoista perheoloista ja koko koulun jatkuneesta kiusaamisesta joka johti eristäytymiseen ja masennukseen josta sitten kehkeytei paniikkihäiriö. Pelottaa liikkua ulkona. Tuntuu että kuolee ja sydän hakkaa ja meinaa pyörtyä. Tällä tapaa kohta työkyvytön alle kolmekymppisenä. Kouluun olen päässyt, mutta jokainen päivä helvettiä. Ainiin, armeijassa epäiltiin että feikkaan niin en sieltä C:tä saannu vaan koitetaan uudestaan tunkea parin vuoden päästä.

    • aapeliii11

      Joo, kyllähän Bentsojen sivuvaikutukset ovat pieniä verrarruina ssri-ja maolääkkeisiin.
      N.18vuotta sairastellut, paniikkia, ahdistusta ja tällä hetkellä vakava masennus, sosiaalisten tilojen pelko yms.
      Olo pahenee ja päivät vähenee. Kroppa käy kierroksilla stressin ja ahdistuksen takia (kuumeilua, lisälyöntejä) ja bentsot on ainoat, jotka auttavat.
      Xanoria n.3mg/pv, Lyricaa 225mg/pv x Valdoxan ja Voxra.
      Ilman bentsoja joutuisin unohtamaan työelämän ja mitä haittavaikutuksiin tulee.., muisti ollut huono aina (keskittymishäiriö).., ei muuta. Toleja ei pidä nostaa, eikä pitkään bentsoja käyttynyt niillä mitään hurmiota aikaan saa vaikka kuinka niitä popsisi.
      Jos joskus bentsot viedään pois, ostan kadulta. Ilman en aio olla.
      Toivottavasti jokin lääkärikin eksyisi tänne palstalle...

    • Hermokimppu

      Täällä Turun seudulla asun ja just kävin ekaa kertaa yksityisellä, niin sillä vajaalla satasella uusittiin reseptit. "Mitä muuta tarttisit" kysyi lääkäri. Opamoxia, Ketipinoria ja Tenoxia olis kirjottanut sata tablettia poikineen. Opamoxia pyysin ja sain. Uusinnasta kysyin ja lääkäri sanoi, jotta soita niin uusin, että turha tulla sen takia käymään.

      Kyseessä siis pieni lääkärikeskus, jossa enemmistö näitä psykiatreja ja psykologeja. Ymmärsivät ilman rautalangasta vääntämistä, jotta ei se paniikkikohtaus kaupan parkkiksella joogaamalla lähde, kuten eräs lääkäri pokkana kerran ehdotti. Että mietiskele. Hae yhteys itseesi.

      Tuolla joku heitti kommentin, jotta joka uusintakerta vaatis lääkärikäynnin, niin mahtaako oikeasti olla niin. Uusitaanko todella jossain reseptit sillä tavalla? Mulla uusittiin puoleksi vuodeksi ja jos silti loppuvat, niin lisää kuulemma sais kun soittaa.

      • ..........

        Kerroppa missälääkärissä kävit ja mikä oli lääkärin nimi,itseni täytyisi saada vaihdettua opamox rivatriliin..onnistuisikohan?


    • rakastan bentsoja

      Kiitos aloittajalle. Samaa mieltä. Jos bentsojen avulla pysyy hengissä seuraavaan päivään, niin mitä väliä jos päivät menee tokkurassa ja nukkuen. Ilman bentsoja voisi seurata vielä pahempi, eli itsari.

    • elinikäinen

      ----niin mitä väliä jos päivät menee tokkurassa ja nukkuen----

      Jos päivät menevät tokkurassa ja nukkuen, niin ei silloin pidä benzoja määrätäkään. Hieman kyseenalaista käyttää mitään lääkettä. Minä en suostuisi.

      Jotka tiedätte benzojen auttavan, niin pyytäkää työterveyslääkäriltä tai käykää yksityisellä. Vaikkei kukaan korvaisi niin ei se lääkärikäynti maltaita maksa, kun ajattelee, että lääkäri uusii reseptin koko seuraavaksi vuodeksi.

      Julkiselle puolelle ilmeisesti on kasautunut niin paljon väärikäyttäjiä, että siellä lääkärit ovat varovaisia, joskus aiheettakin. Mutta unohtakaa julkinen terveydenhuolto muutenkin.

    • lippsuli

      En ole bentsoja vastaan siinä mielessä, että oikeassa käytössä niistä ei varmasti ole haittaa. itse otan yksi neljäsosan 10 mg diapamista jos tulee oikein paha paikka. Kuitenkin on jo todellista lääkkeen väärinkäyttöä jos rauhoittavia vetelee joka päivä. BNZ kerrot että jokunen bentso menee joka päivä, ja se on väärinkäyttöä.

      Jos on niin kova ahdistus että ei päivääkään selviä ilman "jokusta bentsoa" niin varmaan kannattaa harkita lähtöä osastolle vähäksi aikaa. Anteeksi vaan, mutta se on ihan varma että toleranssi kasvaa, ja mitäs sitten teette kun mikään ei enää riitä rauhoittamaan? Joten asialle kannattaa tehdä jotain ennemmin kuin myöhemmin..

      Vieroitan itseäni sepramista ja on kamalat vieroitusoireet, hirveä ahdistus, oksetus, kuumat aallot, palelu yms. 3 viikkoa mennyt ilman ja kaksi kertaa olen turvautunut bentsoon.

      Oletteko ikinä miettineet että miksi yksityisiltä lääkäreiltä saa reseptejä helpommin kuin kunnallisilta? Ei nimittäin välttämättä johdu ammattitaidosta...

    • bentsotoleranssista

      Olen reilut 30 v mies, ja diagnoosini on ahdistuneisuushäiriö. Tällä hetkellä lääkityksenä menee Opamox 15mg tarvittaessa kolmesti päivässä. 2000-luvun puolivälistä olen lääkettä käyttänyt, ja tuo 3x15mg päivässä tai alle tehoaa EDELLEEN täydellisesti niin kuin pitääkin. Eli oikein käytettynä se toleranssi ei ole kasvanut minulla, vaikka monien bentsovastaisten mielestä se annoksen kasvaminen ajan mittaan tuntuu olevan lähes satavarma asia.

      On kokeiltu neuroleptejä, SSRI:tä ynnä muuta. Mikään muu lääke kuin Opamox ei ole ongelmaani kuitenkaan tepsinyt kunnolla, muista on ollut monenmoista haittavaikutusta (esim. hurja painonnousu ja ärtymys pari mainitakseni).

      Siis pian 10 vuotta Opamoxin käyttöä, yksi miedoimmista bentsoista, ja lääkärin määräämä annostus toimii edelleen täydellisesti. Tauot lääkkeen syönnissä välillä ovat kova sana. Puhun kuitenkin vain omasta kokemuksesta. Jos joillekin muut kuin bentsot toimivat paremmin, niin ei siinä sitten mitään. Silti tämä nykyinen bentsokielteisyys ihmetyttää itseäni kovasti, vaikka toki tiedän bentsojenkin huonot puolet.

    • bentsot pannaan

      Olet selkeästi bentsonarkkari joka ei näe selkeästi, en itsekään nähnyt kun olin lääkkeen vaituksen alaisena yli 10 vuotta. Pilasi elämäni.

      • bentsotoleranssista

        Kiitoksia vain narkkariksi leimaamisesta, mutta enköhän minä (ja minua hoitavat lääkärit) tunne tilanteeni paremmin kuin sinä. Minulle bentsot ovat olleet iso apu, harmi jos sinulla on huonoja kokemuksia. Olemme kaikki erilaisia.


      • Pakko mikä pakko

        Minun elämäni pilasi ensiksi rankka työ ja salilla käynti yhdessä. Masennus->masennuslääkkeet->dystonia jonka lopulta noista masislääkkeistä saa ennemmin tai myöhemmin. Nyt 3x15mg opamox/pv kipuihin ja dystoniaan. Väärinkäyttöä tai ei mutta ilman ei liiku keho eikä mieli kiitos masennuslääkkeiden. Jotain harkintakykyä ennen valistusvirsiä, meitähän täällä ei ole kuin 7 miljardia erilaista ihmistä.


      • Paniikkipipo
        bentsotoleranssista kirjoitti:

        Kiitoksia vain narkkariksi leimaamisesta, mutta enköhän minä (ja minua hoitavat lääkärit) tunne tilanteeni paremmin kuin sinä. Minulle bentsot ovat olleet iso apu, harmi jos sinulla on huonoja kokemuksia. Olemme kaikki erilaisia.

        Niin, Me kaikki olemme yksilöitä, eikä se mikä toiselle sopii, sovi toki kaikille.
        Itselläni ollut Xanor käytössä 90-luvulta lähtien pahaan paniikkihäiriöön.
        Jossai vaiheessa käytiin jopa 6:n mg:n päivä-annoksissa. Nyt jo todella pitkään 2mg depotina ja tilanne täysin hallinnassa.
        Tosin ole kakkostyypin BiBo johon melkoinen satsi ketipinoria, Lamictalia ja aktivoivana Voxra.
        Voxra tosin aiheuttaa hieman pään vaivaa, koska se on lievästi stimuloiva, joten se saatta hieman lietsoa paniikki-oireita.
        Vaikea mennä tällaisella coctaililla mennä sanomaan mikä lääkkeistä kulkee käsi-kädessä mutta Xanorin, paniikkia poissulkevaa ominaisuutta en kyllä aseta kyseenalaiseksi ja tällä annoksella ollaan menty todella kauan.
        Kannatta tosin lääkärin kanssa titrata se sopiva annos, koska itse 194/90 mies ja myös Propral käytössä paniikin fyysisiin oiseisiin, tarvittaessa.....Tsemppiä kaikille paniikin kanssa painiville...!


    • Huumeita

      Huumeita terveyskeskuksesta
      Julkaistu 15.02.2010 - 13:35.

      Kun puhutaan lääkeriippuvuuksista, tulee helposti mieleen syrjäytynyt sekakäyttäjä. Tämän illan MOT: Bentsoa suonissa kertoo kuitenkin aivan tavallisista suomalaisista sekä heidän lisääntyneestä ja hallitsemattomasta lääkkeiden kulutuksestaan.

      Lääkeriippuvuus ei välttämättä tarkoita päihdekäyttöä. Lääkeriippuvaisen ihmisen on vain pakko saada jatkuvasti lisää lääkettä, joka ei kuitenkaan välttämättä tuo hänen elämäänsä iloa tai edes apua. Lääkkeiden käytöstä ei voi luopua, ja annoksilla on taipumus nousta.

      Joukko ei ole vielä kovin suuri, mutta se on yhä näkyvämpi. Hätkähdyttävältä kuulostaa terveydenhuollon ammattilaisten huoli nuorista: Pilleripurkista etsitään ratkaisua jopa kaveriongelmien tai mielipahan hoitoon. Kaveri lainaa omia lääkkeitään, tai nuori löytää helpotuksen kodin lääkekaapista. Jostain on opittu, että otettu lääke auttaa.

      "Paljonko laitetaan?", "Laitetaanko sama satsi?" Tällaisia kysymyksiä kuuli lääkäriltä kolmekymppinen Harri, josta oli tullut unilääkkeiden ongelmakäyttäjä.


      "Mitä sä tarvit?", lääkäri kysyi migreenistä kärsivältä Elinalta.


      Potilas on asiakas, joka kertoo haluistaan ja tapeistaan ja lääkäri kirjoittaa reseptin, koska se on nopein ja tehokkain tapa päästä eroon potilaasta. Yleensä tämä on vieläpä potilasta tyydyttävin ratkaisu. Kyynistä ajatteluako? Ehkä, mutta ohjelman esimerkkien perusteella se on myös arkea ja todellisuutta.

      Esimerkkihenkilömme Elinan reseptipino on paksu. Ja hänellä on tallessa vain osa resepteistä lähes kymmenen lääkeriippuvuusvuoden ajalta. Kokosimme Elinan resepteistä oheisen taulukon, josta voi seurata hänen lääkeriippuvuutensa etenemistä. Valtaosan resepteistä kirjoitti kuuden vuoden aikana yksi ja sama terveyskeskuslääkäri, jonka olisi kai pitänyt ymmärtää, että Elina oli pahasti koukussa.

      Miten on mahdollista, että lääkäri on määrännyt juuri 18 vuotta täyttäneelle nuorelle 20-25 pillerin päiväannoksia Panacodia, voimakasta kipulääkettä, jonka maksimiannostus on kahdeksan tablettia? Kuka on vastuussa, jos lääkäri määrää potilaan pyynnöstä liikaa lääkkeitä, potilas syö ne, ja jää koukkuun?

      Elina sanoo, että terveydenhuollon rekisterissä hänellä on narkkarin leima. Hän ei ole aina saanut tarvitsemaansa hoitoa, sillä hänet on lääkeriippuvaisena käännytetty pois päivystyksestä. Kun lääkäri on vastuussa potilaansa lääkemääräyksistä, miksi Elinan terveyskeskuslääkäri ei ole joutunut vastuuseen määräämistään lääkkeistä?

      Lääkkeiden käyttö on arkipäiväistä, mutta samalla siihen liittyy paljon häpeää.

      Kumpikaan tarinamme haastateltavista ei halunnut esiintyä ohjelmassa omilla kasvoillaan. Myös toinen päähenkilömme Harri pelkäsi leimautuvansa narkomaaniksi tai väärinkäyttäjäksi. Erityisesti hän oli huolissaan siitä, mitä tapahtuisi, jos hänen nykyisellä työpaikallaan kuultaisiin hänen unilääkeriippuvuudestaan. Asiaa ei tee helpommaksi se, että Harri on akateemisesti koulutettu ja tekee asiakaspalvelutyötä - ja hänen huumeenaan oli vain unilääkkeitä. "Se on vaan semmoinen asia, mistä ei puhuta."

      Unilääkkeistä kertoi työprosessini aikana tuttavakin. Hänen työpaikallaan on muutettu työvuoroja, ja se aiheutti osalle työntekijöistä unihäiriöitä. Päällikkö kehotti unihäiriöistä kärsiviä ottamaan yhteyttä työterveyteen, siellä kun ollaan uniongelmien ratkaisun ammattilaisia.

      "Kaikki tietävät, miten siellä asiaa hoidetaan – unilääkkeillä tietenkin", tuttava kertoi.

      http://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/02/15/huumeita-terveyskeskuksesta

    • Riippuvuudet

      "Riippuvuus voi kehittyä pitkään bentsodiatsepiineja sairauteensa ohjeen mukaisesti käyttäneille aikuisille, jotka ovat saattaneeet käyttää niitä vuosien ajan matalina annoksina. Valtaosalle heistä tulee vieroitusoireita käytön äkillisesti loppuessa ja vieroittautuminen lääkkeestä onnistuu harvoin."(sivu 63)

      - Huume-ja lääkeriippuvuudet (kustantanut Duodecim 2012)

    • ex-elämä

      Nimenomaan! Bentsonarkit eivät itse edes tajua olevansa sellaisia, en tajunnut itsekään. Toivottavasti zombiet heräävät itse ennenkuin ovat elääkkellä ja elämä ohitse :/

    • ori-matti

      Itte aloin käyttämää Subuutexiä, kun bentsot nii vaikeesti saatavilla.
      Subu suonensisäsesti auttaa ph:n ja ahdistuksee täydellisesti, viel todel riittosa lääke.

      • 100mg/vrk oxp

        Minulle vanha lääkäri sanoi ettei haittaa vaikka käytän bentsoja loppuikäni
        koska määrät pysyvät hallinnassani ja kohtuullisesti käytettynä
        todella hyvä lääke!!
        Ilmeisesti bentsojahti johtuu lääkkeen halpuudesta,sehän ei paljon tuota
        Sen johdosta!
        Minulla tuttavia joilta pakkovähennetty bentsoja siirtyneet joko kokonaan
        kaljan/viinan käyttäjiksi tai hankkivat katukaupasta paminsa!
        Bentsojahti johtaa vääjäämättömästi katukaupan räjähtämiseen käsiin!


      • Kardaani

        Ymmärän sua täysin, niin absurdilta kun tuo saattaa kuulostaa. Olen epätoivoisena tehnyt yhtä jos toista pitääkseni itseni (työ)kunnossa.
        Itselläni on voimakas ph ja ahdistuneisuushäiriö, mihin on määrätty ssri:tä monenlaista, mutta tuloksetta. Joskus kun pitää mennä kauppaan tms, otan hieman huikkaa (3-4 olutta tms) jotta uskallan lähteä.

        Olen myös väärentänyt reseptejä (pari kertaa tosin jäänyt kiinni -> ja sakoista vankilaan=työpaikan menetys). Nyt olen korvaushoidossa ja suboxone aamulla saa oireet pois. (Olin siis kokeillut subua muutaman kerran aiemmin ja tykännyt kun pystyin taas liikkumaan). Aloitin siis bentson puutteessa toisen serotoniinin nostattajan, subun, jonka avulla olen toimintakykyinen. Kaiken lisäksi en ole 'virallisesti' narkkari, kun olen hoidossa, eli saan ajaa autoa luvallisesti ja pomonikin tietää tämän:Olen lääkityksellä.

        En tosin suosittele näistä mitään, etenkää subua iv:nä mutta jos vaakakupissa on tasapainoinen elämä ja omaehtoinen kidutus neljän seinän sisällä, niin olen sitten alkoholisti tai (bentso)nisti tms, yks hailee mitä muut sanoo, en lokeroi itse itseäni mihinkään... Mutta pari kaljaa voi olla useimmille se tutuin ja turvallisin vaihtoehto. Yhteiskunta todnäk saa sut tuntemaan ittes densoksi jos joka(toinen)päivä juot pari, mutta riittää, että itte voi paremmin!

        Enkä ymmärrä bentsopuheissa tuota riippuvuus-sanaa, jolla pelotellaan ja jolla on negatiivinen kaiku. Siis yhtälailla joutuu syömään loppuikänsä (pahimmillaan) ssri-ym lääkkeitäkin. Bentsot on vanhoja ja tuttuja, toisin kuin monet ssri snri lääkkeet. Mielummin olen bentsoriippuvainen, kuin cipralex-riippuvainen -sama asiahan tuo on. Eikä bentsojen syöminen ole muille haitaksi. (No, lääkefirmojen pomot kärsii).

        Tulen kalliimmaksi yhteiskunnalle (veronmaksajat), esim tuo vankilareissu, mutta lekurit ja yhtiöt voittavat. Propalia saan sentään, aina tuon 3x30 kpl (100 kpl purkki on 3-4 kertaa halvempi, joten siinä näkee selvästi, kuinka raha ratkaisee, jos joku ei ymärrä sitä että rahan takia bentsoja ei määrätä, kun muista tuotteista saa paremman hinnan)

        Lekuria ei kiinnosta sun terveys välttämättä, vaan lääkeyhtiöiden sponsorimaksut, potilaiden nopeat visiitit ja pkv-lääkkeiden määrääminen kollegoille ja muille hyväveli-verkon jäsenille.


    • 4+15

      Hyvä ketju. Itsellä nyt stressi saada rauhoittavia, mutta lääkärissä vuosi sitten oletusasetuksena oli, että olen potentiaalinen bentsokoukuttuja joten lääkäri määräsi kouluampujalääkkeet ja 60tbl bentsoja. Noilla 60 tbl:llä olen pärjännyt nyt reilun vuoden, ka-lääkkeet jätin hakematta.

      90-luvun alussa, ennen kuin bentso-pannaa oli julistettu söin 7kk Xanoria millä silloinen paniikkihäiriöni hoidettiin, eikä mitään vieroitusoireita ollut.
      Kymmenkunta vuotta sitten kärsin aivan helvetillisen elämäntilanteeni johdosta unettomuudesta ja hain rauhoittavia joita sainkin, mutta samalla minulle määrättiin ka-lääke essitalopraami, jälkimmäisiä aloittaessani tarvitsin vahvasti rauhoittavaa Opamoxia jotta kestin ka-lääkkeen aloitusoireet n. 2 viikkoa. Ka-lääkettä söin vuoden päivät ja lopetusoireet olivat myös pahat, ei niin pahat kuin aloitusoireet. Mutta tuon essitalopraamin käytön ajan olin melkoisen kylmäpäinen tyyppi, jopa tykkäsin tilasta silloin kuinka coolisti kaikkeen saattoi suhtautua, mutta mitään mielihyvää en tuntenut mistään.

    • Multiviolaaaatiota

      Itsellä menee ahdistukseen ja masennukseen kombo Anafranil Retard 75 Mg Depot (1,illalla) ja Rivatril 2 mg (3x2/pv).

    • Tarvitsen

      Oon 16-vuotias ja kärsin melko pahasta sosiaalisiin tilanteisiin liittyvästä ahdistuksesta. Ihan kauheeta kaikki.. pääsin psykoterapeutille, mutta haluaisin sen ohelle lääkityksen. Just sellasen joka vaikuttaa MIELEEN. Koska se on se mist kaikki on lähtöisin.

      Saisinkohan mäki noit bentsoi vaik oonki nuori? :/ aion kysyy lääkärilt, mut vähän huolestuttaa se et miten se reagoi. äiti on ihan vastaan.

      ja oon ihan samaa mieltä alottajan kanssa! vituttaa tollaset narkkarit joiden on pakko jokasta lääkettä väärinkäyttää. toisetku oikeesti tarttee niit selvitäkseen elämästä.

      • lääkäri setä

        kuhan et ammuskele sitte koulus


      • totuuden torvi

        Ei sulle määrätä ja oot just sen ikänen et todellakin mahdollista, että rupeaisit väärinkäyttämään vaikka onkin suuret puheet. Kaikki tietää, että bentsot toimii, mutta se fakta on vaan, että ne on saatanan koukuttavia ja käytännössä kaikki täälläkin kärsii jonkinasteisesta riippuvuudesta jolla resepti on. Tommonen sosiaalisten tilanteiden pelkokaan ei oo sellanen sairaus, johon välttämättä mitään lääkitystä edes tarvitse, kaikki pelot yms. voidaan hoitaa ihan perinteisin keinoin terapialla, kunhan rahaa ois. Pysyt erossa viinasta ja huumeista ja keskityt kouluun, niin kyllä sunkin ujous ja ahdistus siitä aikaa myöden häviää.


      • joopa joo
        totuuden torvi kirjoitti:

        Ei sulle määrätä ja oot just sen ikänen et todellakin mahdollista, että rupeaisit väärinkäyttämään vaikka onkin suuret puheet. Kaikki tietää, että bentsot toimii, mutta se fakta on vaan, että ne on saatanan koukuttavia ja käytännössä kaikki täälläkin kärsii jonkinasteisesta riippuvuudesta jolla resepti on. Tommonen sosiaalisten tilanteiden pelkokaan ei oo sellanen sairaus, johon välttämättä mitään lääkitystä edes tarvitse, kaikki pelot yms. voidaan hoitaa ihan perinteisin keinoin terapialla, kunhan rahaa ois. Pysyt erossa viinasta ja huumeista ja keskityt kouluun, niin kyllä sunkin ujous ja ahdistus siitä aikaa myöden häviää.

        Miten ne pelot häviää terapiassa jutustelulla? Olen käynyt terapiassa 13 vuotiaasta, ja pelot vaan pahentuneet.


    • artsi7

      bentsot on toimivia, mut ei niitä joka päivä kannata ottaa ettei joudu ongelmiin niiden kans.

    • yuki2

      Olen syönyt xanoria reilut 10 vuotta. Aika nopeasti annokseksi pahoihin ahdistuksiin ja pakko-ajatuksiin tuli 3mg vuorokaudessa depottina 0,5mg xanoreita tarvittaessa.

      Näin mentiin 6-7 vuotta, kunnes halusin kokeilla annoksen vähentämistä. Pudotus 2mg/vrk tasolle ei tuottanut ongelmia ja jatkoin vuotta myöhemmin pudottamalla tasolla 1mg/vrk.

      Kun bentsoilla pelotellaan. Aivot mätänevät, kognitiiviset kyvyt heikkenevät ja muistikin katoaa niin jatkoin vielä vähentämistä.

      Nykyään xanoria menee 0,5mg vuorokaudessa. Tavallisena, ei depottina.
      Otan sen kahdessa erässä.

      Mitä olen huomannut? Sen ainakin, että annosten pienentäminen oli kivuttomampaa kuin luulin. Toisaalta nykyinen annos ei pidä oireita niin hyvin aisoissa kuin suuremmat pitivät.
      Ehkä pitäisi nostaa määrää johonkin 0,75-1mg/vrk tasoon ja depottina jotta vaste on tasainen.

      Tässä tulee sitten ongelma: Nykyinen terveyskeskuslääkäri on haluton nostamaan 'kauhean xanorin' annosta.
      Ehkä oli virhe vähentää yhdessä lääkärin kanssa. Olisi pitänyt olla hiljaa jolloin reseptit olisivat ennallaan mutta käyttäisin ne vain hitaammin.

      Tehokas lääke. Kaikenlaisia SSRI- ja SNRI- lääkkeitä on kokeiltu apuna, mutteivat ne oireita vie. Xanor on vienyt ja mahdollistanut osittain totuttelun tilanteisiin joissa paniikki/pakko-ajatukset muuten tekisivät olosta mahdottoman.

      • käypähoito-STOP

        Itse söin 20v sitten reilun puoli vuotta paniikkihäiriöön Xanoria(Alprox), annos olo 0.5-2.0mg/vrk, palauduin tuon "kuurin" jälkeen aivan entiselleen, sitten 2006 avioeromyllerryksen tuomaan ahdistukseen menin onneton aloittamaan Cipralexin, mikä aloitusoireineen oli kamala, ahdistuksen se kyllä vei, mutta teki tunnekylmäksi, en tuntenut aikaa milloin pitäisi lääke lopettaa, vajaa vuosi meni ja lääkärin kanssa lopetettiin se. Tämän jälkeen on ollut pikku sähköiskuja aivoissa, n.5 kertaa vuodessa, mutta ennen Cipralexia ei noita ollut, Cipralexin aloituksessa noita "sähköiskuja" tuli tiheästi.
        Nyt minua vaivannut paniikkihäiriö jo reilut 2 vuotta ja lääkäri tarjonnut Sertralinia kerran ja Cipralexia kerran,toinen lääkäri sentään kirjoitti 60kpl 30mg Opamoxeja joilla pärjäilinkin vuoden päivät. Nyt kävin lääkärissä ja masennuslääkettä olisi kirjoittanut, mutta en suostunut reseptiä ottamaan kun en ole masentunut, ainoastaan vittuunutunut kun paniikkioireet rajoittavat elämääni. Yritän vain selvitä vältellen tilanteita missä paniikki iskee.


    • artsi7

      Bentsot on vähän niin kun alkoholi. Joillakin homma pysyy hallinnassa, toisilla ei. Kun kyseessä on 16-vuotias, en alkaisi kovin helposti suosittelemaan bentsoja. Terapia voisi olla paras vaihtoehto. Ja lähes kaikilla tuon ikäisellä on ongelmia sos.kommunikoinnissa ja se menee myöhemmin ohi.

      • vanhempi kakara

        Ei se nyt niin vain ohitse mene eli hoitoon pitäisi päästä ja äkkiä. Nykyisin siihen on onneksi mahdollisuus 16-vuotiaaana. Muutoin käy niin, että ravaat hoidossa alkaen ne myöhemmin ja ravaat lähempi 50 vuotta eikä mistään ole apua. Oireet on samat kuin pikkukakarana.

        Mutta lääkitystä ei todellakaan kannata aloittaa, ellei ole aivan pakko.


    • Särkynyt mies

      hyvä ja asiallinen keskustelu.. Itse joudun syömään 400mg 50 mg Opamoxia ja 3-4 milliin Xanoria päivittäin. Elämäntilanteet muuttuu ja jos tulee ongelmia, niin joudun nostamaan lääkitystä tuostakin määrästä, mutta koskaanen ole ollut sekaisin pillereistä vaan poistan ahdistuksen ja kohtaukset. Nyt kävin Tampereen Mentoriassa ja psykiatriei kirjoittanut lääkkeitä, eikä edes sairaslomaa,- Hintaa tämä nainen pyysi 120 euroa johon tuumasin, etten maksa koska en saa hoitoa. Onko teillä tietoa,mistä kannattaa Tampereelta etsiä hyvä lääkäri joka määrää lääkkeita ?? Elämää pitää kunnioittaa jaminä tarvitsen nuo lääkkeet, että pystyn hoitamaan asioita arjessa, vai pitäisikö minun vapista ja täristä kotona. MMinun mielestäni ei, eikä kenenkään muunkaan. Kiitos , jos joku osaa sanoa lääkärin Tampereelta jolla on ymmärrystä.

      • että sillai

        Itse aloin syömään xanoria 5v sitten paniikkihäiriöön ja ahdistukseen. Ne oli 2mg xanoria ja niitä meni 3-4kpl/vrk muutaman vuoden.

        Sitten ne vaihdettiin 2mg rivatril nappeihin
        Niitä meni 3kpl/vrk.

        No nyt tässä vaiheessa ei mee enään kun 2,5mg/vrk.

        Lisäksi menee 100mg sertralin ja 300mg triptyl. ja tuo lääkitys on ollu jo pidemmän aikaa.

        Eipä oo tullut paniikki kohtauksia enää. Mutta aina joskus pientä ahdistusta vähän harvoin.


      • Niin no mulla oli töissä käydessä 2mg xanori annos 3-4/vrk. Täytyy kyllä sanoa, että se annos autto, ei ehkkä ollut tarpeen enkä tosiaan ollut työ kykyinen saikkua tuli).Mutta ei kyllä sitä loppujen lopuks joutu sitä syömään, että pystyi käymään kaupassa ym.

        No se purettiin joku aika sitten muihin bentsoihin pikkuhiljaa. Alkuun meni 3x2mg/rivatrilliä. viimeisimmät ajat on menny:sertralin 100mg/vrk aamulla, rivatril kolmesti vrk 1 0,5 1mg. triptyl 300mg/vrk iltaisin. Olen ollut ihan sitä mieltä, että kyllä ne auttaa, Ja trivatril ei kasvata toleranssia ainakkan yhtä nopeasti kun xanor. kunhan ei jää kotiin tuijotteleen seiniä.

        Kaikki sukulaiseni ja ystäväni on sanonut, että olin ennen lääketokkurassa. ja niin kuin haamu vaan. kuulemma yli rauhottunut ja pätki päässä.

        Nyt kun pääsin xanoreista eroon muita bensoja käyttämällä, ei voi olla kun tyytyväinen

        Eli ei mulla mitään viekkareita bensoista tullut ikinä. Ne on hyviä lääkkeitä tiettyihin sairauksiin. Tosin kerran olin 3vrk ottamatta, sitten tipahdin kaupassa lattialle ja kusin housuihin sain jonkun ,krampin ja jouduin lanssi kyydillä päivystykseen

        Jotkut ilmeiseste saa niistä bentsoista kiksit ja jää koukkuun.

        Itse olen syönyt päivittään joko xanoria tai rivatrilliä. Mutta ennen meni tosiaan 6-8mg xanoria päivässä. ja nyt 2,5mg/vrk rivatrilliä. En tiedä pitääkö paikkansa, että 2mg xanor vastaa 40mg diabamia.

        No lääkäri sano että se johtu siitä että en ollu ottanu lääkkeitä


      • up.
        ateisti81 kirjoitti:

        Niin no mulla oli töissä käydessä 2mg xanori annos 3-4/vrk. Täytyy kyllä sanoa, että se annos autto, ei ehkkä ollut tarpeen enkä tosiaan ollut työ kykyinen saikkua tuli).Mutta ei kyllä sitä loppujen lopuks joutu sitä syömään, että pystyi käymään kaupassa ym.

        No se purettiin joku aika sitten muihin bentsoihin pikkuhiljaa. Alkuun meni 3x2mg/rivatrilliä. viimeisimmät ajat on menny:sertralin 100mg/vrk aamulla, rivatril kolmesti vrk 1 0,5 1mg. triptyl 300mg/vrk iltaisin. Olen ollut ihan sitä mieltä, että kyllä ne auttaa, Ja trivatril ei kasvata toleranssia ainakkan yhtä nopeasti kun xanor. kunhan ei jää kotiin tuijotteleen seiniä.

        Kaikki sukulaiseni ja ystäväni on sanonut, että olin ennen lääketokkurassa. ja niin kuin haamu vaan. kuulemma yli rauhottunut ja pätki päässä.

        Nyt kun pääsin xanoreista eroon muita bensoja käyttämällä, ei voi olla kun tyytyväinen

        Eli ei mulla mitään viekkareita bensoista tullut ikinä. Ne on hyviä lääkkeitä tiettyihin sairauksiin. Tosin kerran olin 3vrk ottamatta, sitten tipahdin kaupassa lattialle ja kusin housuihin sain jonkun ,krampin ja jouduin lanssi kyydillä päivystykseen

        Jotkut ilmeiseste saa niistä bentsoista kiksit ja jää koukkuun.

        Itse olen syönyt päivittään joko xanoria tai rivatrilliä. Mutta ennen meni tosiaan 6-8mg xanoria päivässä. ja nyt 2,5mg/vrk rivatrilliä. En tiedä pitääkö paikkansa, että 2mg xanor vastaa 40mg diabamia.

        No lääkäri sano että se johtu siitä että en ollu ottanu lääkkeitä

        Up.


    • kukkokiekuu66

      Bentsoja jahdataan maailman vaarallisimpina lääkkeinä syystä että ne ovat LIIAN HALPOJA !
      Ei tule voittoa kuten hulluksi ja impotentiksi tekevistä ssri myrkyistä !

    • Anonyymi

      Siis nyt on asiaa. Olen niin samaa mieltä kanssasi.

    • Anonyymi

      Olen syönyt 16 vuotiaasta asti bentsoja pahaan paniikkihäiriöön ja nyt 36v. Ilman niitä joudun sairaalaan, kun mun koko kehosta lähtee tunto ja vaikea löytää lääkäriä joka ymmärtäisi etten syö niitä huvin vuoksi.

    • Anonyymi

      Se on tosi paljon myös paikkakunnasta kiinni

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1706
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1325
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1220
    4. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      3
      1216
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      143
      1193
    6. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1086
    7. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1075
    8. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      1035
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      6
      986
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      884
    Aihe