Päähän potkittu kelalla, soskussa, työkkärissä, töissä...

tuhoontuomittu

Olen nyt vuoden ollut vakituisessa työsuhteessa joka on paljoltikin fyysistä työtä. Aluksi kestin tämän työn, mutta nyt on selkä moneen otteeseen kipeytynyt niin etten ole saanuta tehtäviäni tehtyä niin hyvin kuin olisi pitänyt. Olen käynyt lääkärillä (olen vasta 25v.) mutta mitään ei löytynyt. Nyt sitten treenailen keskivartalon tukilihaksia ja välillä olen sairaslomalla.

Työnantajani on antamassa minulle nyt potkuja sen takia. Hän ei myönnä että se johtuu selkäkivuistani vaan laittaa sen tekemättömieni töiden piikkiin( siis jotka johtui selästä). Olen saanut jo kirjallisen varoituksenkin. Asiasta olen jutellut esimieheni kanssa, mutta näyttää sille että hän vain haluaa minut mahdollisimman nopeasti ulos eikä hyväksyisi tilannetta missä ensin kuntouttaisin lihaksiani vaikka osittain työssäkäyden ja osittain sairaslomalla ja kokeilisin sen jälkeen tehdä töitä taas täysipäiväisesti. Potkut on siis ihan lähellä. Laitonta?

Haluaisin vaihtaa työpaikkani, mutta töitä en löydä mistään ja työkkärissä kävin kertomassa tilanteestani niin sanoivat vaan että "harmi juttu osaltasi... tästä voi tulla karenssikin ellet todista jotenkin että potkut johtuvat selästäsi".

Ostin myös talon ja asun siinä yksin... on siis asuntolaina jota on maksettu vasta vähän päälle puoli vuotta. Asuntoakaan en uskaltaisi lähteä heti myymään. Melko riski. Soitin siis sosiaalitoimistoon ja kysyin että miten minun tilanteessa on tukien saaminen. Kuulemma joutuisin elämään niin että kaikkien asumiskustannusten jälkeen käteeni jäisi vain 150e. Miten sillä elää?

Pakko siis myydä talo minkä ostin ja mitä ilmeisemmin jäisin siitä velkaa sillä tein remonttia taloyhtiön lainaksi... sitä makselisin työttömänä vuokralla ollessani takaisin? Sitten on omavastuuajat, ja sosku laskee että pitäisi pystyä olemaan kuukausi tai kaksi nollatuloilla kun pitää säästää ennen työttömäksi joutumista. Onko asiat oikeasti näin huonosti, että minulla ei ole enää muuta pelastusta kuin uusi työpaikka jota ei kuitenkaan löydy pikkukaupungissa?

Jospa joku olisi minua viisaampi ja osaisi vastata tähän.

Niin ja minulla on ammattitutkinto (ei vain omalla alallani ole töitä). Aikaisempaakin työkokemusta on. työharjoittelupalkalla en pystyisi elämään (netto 600e/kk) ja kun samaan aikaan kielletään lisäansiot. Ihan älytöntä!

3

166

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyt tarkkana

Jos olet liiton jäsen, etkä ole koeajalla etkä määräaikainen, niin teepä seuraavasti:

Hanki heti lääkäriltä sairaslomaa.
      Sairasloman aikana ei voi irtisanoa, ellei sairasloma ole pitkittynyt (muistaakseni vuoden verran). Sittenkin ensin pitää selvittää sinun työkykysi alentuma ja onko yrityksessä tehtäviä joihin sut nykyisellä työkyvylläsi voisi siirtää.

Toiseksi, otat yhteyttä luottamusmieheen, jossa valitat työpaikkakiusaamisesta. Kiusaaja on tietysti tämä esimiehesi. Mietit nyt todella tarkkaan onko hän koskaan sanonut työtehostasi mitään asiatonta muiden kuullen. Jos on, mainitset nämä henkilöt luottamusmiehelle.
      Pidät huolen, että keskustelustanne luottamusmiehen knassa tehdään kirjallinen pöytäkirja.

Kun nämä kaksi asiaa on hoidossa, mikään firma ei irtisano sinua ellet jättänyt jotain viestissäsi kertomatta - riski siitä että viet sen liiton kanssa oikeuteen on heille liian suuri.

Ja jos irtisanookin, niin oikeudessa useimmiten laittomasta irtisanomisesta on tuomittu 6kk:n - vuoden palkka korvaukseksi.

Itselläni tehtiin näin ja ei mennyt edes oikeuteen, yritys suostui maksamaan 6 kk:n erorahan kun oli sovitellut liiton lakimiehen kanssa. Toisaalta olin sellaisessa yrityksessä joka ei missään nimessä halunnut julkisuutta, joten olisin voinut saada heiltä enemmänkin, sillä olin varmuuden vuoksi nauhoittanut keskusteluita, puhelinkeskustelut sekä printannut sähköpostit ja tietysti olisin niillä ollut oikeudessa vahvoilla.

Suosittelen samaa sinulle. Keskustelut joissa olet osallisena saa lain mukaan nauhoittaa kertomatta siitä muille. Joten tiukassa tilanteessa kännykkä tai sanelukone rintataskussa nauhoitus päällä voi olla juuri se avain jolla varmistat oman taloudellisen tulevaisuutesi.

• Hitsiläinen10

Totta kaikki tuo edellinen. Kannattaa tosiaan hankkia todisteita jos sinut sairauden nojalla irtisanotaan.
        Kannattaa ehdottomasti käydä lääkärillä ja sanoa että selkäsi on todella kipeä. Jos selkäsi on kuvattu tavallisella röngtenillä siinä ei aina kaikki viat näy. Kannattaa kysellä josko pääsisit mangneettikuvakseen. Jos eivät anna sairauslomaa käy psygiatrilla valittamassa että pääsi ei ole kipee vaan selkä niin ehkä sitä kautta alat saada parenpaa hoitoa.
        Jos sinut laittomasti irtisanotaan ja olet liitossa ota sinne yhteyttä ja pyydä apua. Jos saat korvauksia laittomasta irtisanomisesta pyydä kertakorvauksena älä irtisanomisajan palkkana. Siitä ei mene veroa eikä liitto peri takaisin vaan saat normaalisti päivärahaa.

• Vanhan liiton jäsen
        Hitsiläinen10 kirjoitti:

Totta kaikki tuo edellinen. Kannattaa tosiaan hankkia todisteita jos sinut sairauden nojalla irtisanotaan.
        Kannattaa ehdottomasti käydä lääkärillä ja sanoa että selkäsi on todella kipeä. Jos selkäsi on kuvattu tavallisella röngtenillä siinä ei aina kaikki viat näy. Kannattaa kysellä josko pääsisit mangneettikuvakseen. Jos eivät anna sairauslomaa käy psygiatrilla valittamassa että pääsi ei ole kipee vaan selkä niin ehkä sitä kautta alat saada parenpaa hoitoa.
        Jos sinut laittomasti irtisanotaan ja olet liitossa ota sinne yhteyttä ja pyydä apua. Jos saat korvauksia laittomasta irtisanomisesta pyydä kertakorvauksena älä irtisanomisajan palkkana. Siitä ei mene veroa eikä liitto peri takaisin vaan saat normaalisti päivärahaa.

Kannattaa kuulua liittoon!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      52
      3012
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      93
      2816
    3. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      62
      2678
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      72
      2629
    5. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      96
      2593
    6. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      108
      2189
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      52
      2039
    8. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      143
      1900
    9. Joskus tulee niin

Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk
      Ikävä
      63
      1875
    10. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      23
      1757
    Aihe