Kristus ja enkelit taiteessa!

pilgrimsfalk

Mietin osaisiko joku taidetta tunteva ihminen täällä vastata mieltäni askarruttaviin kysymyksiin.

Kaikki tietävät, ettei länsimaisessa taiteessa kuvattu valkoinen, eurooppalainen Kristus vastaa todellista kuvaa historiallisesta Jeesuksesta. Keskiajan kaksiulotteinen Jeesus, renessanssin posliinikasvoinen Jeesus, barokin Jeesus ja jopa realismin Jeesus ovat kaikki kalpeaihoisia ja useimmat jopa sinisilmäisiä.

Tämä ihmetyttää ja ärsyttää minua. Mietin, miksei vielä tänäkään päivänä Jeesusta haluta kuvata realistisesti. Eivätkö taiteilijat ymmärrä, että Jeesus on historiallinen henkilö?

Toinen kysymys: Miksi niin moni merkittäväkin taiteilija on historian kuluessa kuvannut Jeesuksen vauvana ja pikkulapsena ympärileikkaamattomana?
Jeesus oli juutalainen ja hänet ympärileikattiin 8 päivän ikäisenä. Tällaiset virheet häiritsevät suuresti, ainakin minun nautintoani katsellessani kuvia Jeesuksestani. Rakastan William-Adolphe Bouguereaun teoksia, mutta inhoan hänen blondia Jeesus-lastaan.

Kolmas asia: Enkelit. Miksi enkelit on kuvattu ja kuvataan edelleen taiteessa naisina? Heillä on lähes poikkeuksetta rinnat ja naisen anatomia. Miksi? Luulisi, että ainakin vanhemmissa maalauksissa oltaisi haluttu pitäytyä Raamatun kuvauksessa enkeleistä? Siivetkään eivät siis kuulu perusenkelille.

Jos maalaat enkeleitä, mihin perustat näkemyksesi heistä? Raamattuun? Koraaniin? Virheelliseen käsitykseen? Johonkin muuhun, mihin?

9

341

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Henry Moore

Tietysti olet oikeassa Jeesuksen kuvaamisen osalta. Hän oli silloisen Lähi-idän kansaa ja todennäköisesti pienikasvuinen, tummaihoinen ja kähärätukkainen ja -partainen. Tv:ssä sellaisia näkee päivittäin. Samahan pätee myös Mariaan, pyhään neitsyeen. Myös hänet on kuvattu länsimaiseksi, meidän mielestämme vieläpä kauniiksi naiseksi.

Mutta kuitenkin. Jeesus ja enkelit olivat, ja ovat yhä, uskonnollisia symbooleita. Symboolien suhteen taide voi ja saa ottaa vapauksia, ja siksi se tulkitsee niitä kuvallisesti kulloisenkin ajankohdan ja tarpeen mukaan. Pitää muistaa, että Jeesus oli ja on osa länsimaisen uskonnon symboliikkaa, ylivertainen ja -maallinen. Koska hän kuitenkin oli elävä ihminen, piti hänet kuvata tavallisena maallisena, siksi siis "valkoisena" eurooppalaisena. Siinä on vastaus myös ympärileikkaamattomaan vauva-Jeesukseen.

Enkelit ovatkin hiukan kinkkisempi asia, nehän ovat puhtaita mielikuvitusluomuksia. Syitä heidän naiseuteensa pitäisi kysyä ehkäpä raamatuntutkijoilta.

Selitystä voisi ajatella esimerkiksi näin: luontevaa olisi otaksua, että taustalla voisi olla miehinen näkeys ihmisen kauneudesta. Henkisesti ja kuvallisesti kauneus on yhdistetty kautta aikain enemmän naiseen kuin mieheen. Kristinuskon johdossa ja tulkinnassa miehet ovat alunalkaen, opetuslapsista lähtien, olleet miehiä, joten enkelien, noiden taivaallisten lähettiläiden piti tietysti olla kauniita, siis naisia.

Onko muuten Koraanissa enkeleitä?

• pilgrimsfalk

Kiitos todella paljon hyvästä vastauksestasi! :)

Koraanissa on kyllä enkeleitä. Islamilaisen perimätiedon mukaan enkeli Gabriel on sanellut Koraanin Muhammedille. En kuitenkaan ole mikään asiantuntija... olen vain yrittänyt ottaa mahd. tarkkaan selvää pyhissä teksteissä kuvatuista enkeli- ja taivasolennoista.

Tiedän, että taiteilijan vapaus sallitaan aina, tottakai, mutta en ymmärrä miksei kristillisessä taiteessa ole ollut tarvetta kuvata taivaallisia olentoja kirjaimellisen totuuden mukaisesti ja tukeutua Raamattuun?

Enkeli on voimakas henkiolento. Miksiköhän ne on haluttu kuvata leijuvina, hentoina naisina tai pulleina, pieninä lapsina ja kutsua näitä viimeksimainittuja sitten kerubeiksi; jotka Raamatun mukaan ovat jättiläismäisiä, pelottavia, salamoivia, liekehtiviä olentoja, joilla on neljät kasvot ja naudan jalat.

Okei, Jeesus saattaa hyvinkin valkoisena ja eurooppalaisena kuvata jotakin muuta, kuin itseään, mutta entä realismin ajan Jeesus? Eikö realismin idea ollut todenmukainen kuvaamistapa, jossa asiat ja henkilöt haluttiin kuvata sellaisina kuin ne todellisuudessa olivat? Miksei Jeesus siis muuttunut mustatukkaiseksi juutalaismieheksi Lähi-Idästä?

Kuka tahansa tietää realistisia kuvauksia Jeesuksesta, antakaa linkkejä... olen kiinnostunut!!! :D

• Henry Moore

Realismin ajan uskonnollinen taide oli pääsääntöisesti kirkkojen tilaamaa, ja taiteilija tavallisesti noudatti kirkon näkemystä asiassa. Se kyllä selittää miksi Jeesus ja enkelit kuvattiin kuten kuvattiin.

Ensimmäinen joka uskalsi hiukan poiketa kaavasta oli Cavaraggio, joka saattoi poimia mallinsa maalauksiin kaduilta, saadakseen niistä mieleisensä. Siitä eivät tilaajat pitäneet, koska se rikkoi sitä illusorista kuvaa, jota kirkko halusi pitää yllä. Se kaanoni on jatkunut näihin päiviin saakka, enkä usko, että juurikaan saat linkkejä etsimälläsi tavalla maalattuja teoksi. Mutta, kuten sanotaan, yrittänyttä ei laiteta.

• Henry Moore

Olen pahoillani kirjoitusvirheestä, siis: Caravaggio

• jeesus oli ihmionen isolla iillä ja hän kulki mies porukkansa kanssa silloin aikoinaan kunpa sellaisia ihmisiä olisi maa täynnä niin täällä olisi kiva olla ja elää hän oli aikanansa lekenda ja tulee aina olemmaan ja pelastaa tämän maailman tuholta se on varmaa olen saanut tietoni ylhäältä jostain olen tämmöinen tavallinen kirkosta eronnut .mutta uskon taivaaseen ja jeesukseen koska hän on aina oleva ihmisten mielessä huikea persoona .olen itse taiteilija ja runoilija myös henkellisissä asioissa .mutta en ole kiihko uskova vaan olen saanut viestiä ylhäältä siksi minua hulluna pidetäänkin tavallaan mutta haluan käydä keskustelua aiheesta miellelläni .vaikka näin kirjoittamalla .yksi taulunikin aihe on jeesus metsurina tehty vuonna 1982 ensimmäinen tauluni .myös muita taivaallisia tauluja löytyy.jutellaan .kiitos .

• ziiisus

Kaippa Jeesus edustaa ihmisihannetta ja siksi kuvattu aikansa ihanteen mukaiseksi, täydelliseksi ajan kriteereillä.Käsittääkseni amerikassa on kirkkoja joissa Jeesus on kuvattu mustaihoisena.Jeesus tunnutaan miellettävän milloin symbolina milloin historiallisena henkilönä, tilanteesta riippuen.

• pilgrimsfalk

Kiitos vastauksesta! :}
        Kyllä... mustat Jeesukset ovat myös tuttuja minulle.

• haluan vielä kirjoittaa jeesusksesta jos häntä ei olisi niin elämällä tavallaan ei olisi mitään merkitystä mutta jeesus auttaa vaikka se tuntuu joskus utopistillestä ajatukselta on sotia nälän hätää uhkaaava maailman tilanne mutta vaikka kohdalleni on sattunut paljon onnettomuuksia mutta uskoni ei ole horjunut on mennyt nuoruudessani rakkaus koska rakastuin liiaan nuoreen tyttöön oli vain 17 vuoden ikäinen olin itse 25 .hänen vanhenpansa mielestä hän oli lapsi olisin kyllä voinut odottaa sen 1 vuoden niin hän olisi ollut täysi ikäinen toista niin suurta rakautta kohdalleni ei ole tullut joten olen poika mies tänäkin päivänä olen jo 59 vuotias täytyy odottaa seuraavaa elämäää ja uutta rakautta olen jonkun verran katkera .mutta toivottavasti taivaassa odottaa suuri onni toivonkohan liikaa .ter. erkki .haluan kesustella asiasta .anteeksi kirjoitus virheet .

• kyllä jeesus oli valkoihoinen ei ole mitään rotusortoa mutta hän oli valko ihoinen olen asiasta täysin varma .ristilläkin ryövärien kanssa hänet on kuvattu valkolaiseksi .tosi mahtava persoona tämä jeesus kun häntä vieläkin kummastellaan .mutta eihän siitä ole kuin noin 2000 vuotta sitten .kiitos hänelle kun meidän puolesta kärsi ristin kuoleman .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      244
      3278
    2. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      36
      2962
    3. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      34
      2198
    4. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      35
      2105
    5. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      74
      1970
    6. Sofia Virta SUURI POLIITIKKO

Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo
      Maailman menoa
      84
      1756
    7. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      40
      1647
    8. Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?

Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?
      Ikävä
      122
      1527
    9. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      56
      1434
    10. Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin

Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http
      Maailman menoa
      45
      1269
    Aihe