Aloitin amk-opintoni tänä syksynä. Ennen tätä suoritin ammattikoulussa saman alan alemman tutkinnon ja ehdin olla neljä vuotta töissä.
Olen pannut merkille, että opiskelutoverini bilettävät useamman kerran viikossa, parhaillaan jopa 6 kertaa. Lähes jokaiseen biletyskertaan sisältyy alkoholinkäyttöä, joskus vähemmän ja joskus enemmän. Kouluun tullaan sitten krapulassa, ja tunneilla ei sitten jakseta keskittyä, ja häiritään muita. Tämä ei tietenkään päde kaikkiin opiskelijoihin, mutta luokastani noin puolet harrastavat tällaista.
Eihän siinä mitään pahaa ole, jos käy baarissa pari kertaa viikossa, ja ei ota alkoholia lainkaan, tai vain vähän, ja nämä baarittelukerrat sisältyisivät viikonlopulle, mutta kun sinne baariin pitää mennä viikollakin useamman kerran.
Minua ihmetyttää myös, että miten heidän opintotukensa riittää tällaiseen, kun baariin saattaa parhaimmillaan mennä jopa 100e. Kuitenkin monet kehuskelevat aina, että "kyllä rahaa on", ja "ei ole rahasta kiinni", mikä on mielestäni ärsyttävää, kun eihän opiskelijoilla voi oikeasti olla kovin paljoa rahaa käytössä, ja ei sitä ole työssäkäyvilläkään niin paljoa, että kehuskelemaan viitsisi ruveta, minkä tiedän kokemuksesta.
Opiskelussahan päämääränä on valmistuminen ja sitä kautta tuleva ammatti, ja siksi koulussa tulisi käydä, ja tehdä annetut tehtävät. Tällainen liiallinen bilettäminenhän väkisinkin vaikuttaa opiskelujen etenemiseen. Jotkut bilettäjät tulevat kouluun vähän miten sattuu, ja lintsaavat tunneilta, ja tietenkin se vaikuttaa koulumenestykseen ja kurssien läpipääsyyn.
Bilettäminenhän kuuluu kuitenkin opiskelijaelämään jossain määrin, mutta kun siinä pysyttäisiin vaan kohtuudessa, eikä joka ilta oltaisi baarissa niin ei valmistuminenkaan venyisi. Mielestäni liiallinen bilettäminen vaikuttaa osaltaan opintojen venymiseen, sitä kautta että opiskelijat joutuvat menemään töihin, sillä rahat eivät yksinkertaisesti enää riitä liiallisten baarikulujen vuoksi.
Opiskelijoiden liika bilettäminen
14
1421
Vastaukset
- Vinkki elämää varten
Ehkä he ovat vain sinua älykkäämpiä, jolloin opiskeluun ei tarvitse kuluttaa niin paljoa aikaa ja näin biletykselle on enemmän mahdollisuuksia. Kaikki eivät ole raivoraittiita ja uskovaisia kuten sinä.
- o-p
Kyllä se vaan niin menee, että nämä "bilettäjät" eivät yleensä pääse kurssejä läpi. Ei työelämässäkään voi viikolla joka ilta lähteä baariin, ja tulla töihin miten sattuu!
- ajattelen
"Ei työelämässäkään voi viikolla joka ilta lähteä baariin, ja tulla töihin miten sattuu! "
Voi, kun lähtee.
Mitäs ihmeen väliä sillä on, miten ihmiset vapaa-aikansa viettävät. Jos itse olisin työelämässä johtaja, niin minulle olisi ihan sama, vaikka työntekijät vapaa-aikanaan bilettäisivät yöt läpeensä, kunhan vain tulisivat ajoissa töihin ja hoitaisivat työnsä asianmukaisesti. Ei kenenkään vapaa-ajan viettäminen kenellekkään toiselle kuulu.
- heipähei
Niin nimenomaan o-p, sinäpä sen sanoit, "ei työelämässäkään voi viikolla joka ilta lähteä baariin". Opiskelijathan eivät ole vielä työelämässä! Itse valmistun keväällä vasta ylioppilaaksi mutta odotan jo innolla riehakasta opiskelijaelämää. Mielestäni opiskeluajasta kannattaa ottaa kaikki kunnolla irti, sillä nimenomaan työelämään siirryttäessä saa harteilleen kasan lukuisia velvollisuuksia. Suosittelen siis sinuakin nauttimaan vielä silloin, kun se on mahdollista. Toki tuo muiden häiritseminen on ärsyttävää eikä sellaista tulisi hyväksyä, mutta miten muiden tenttien suorittaminen, poissaolot ja krapula sinulle kuuluvat? Keskity vain siihen lukemiseen ja tuuleta vaikka sitä, että valmistut ennen opiskelukavereitasi, jotka haluavat myös nauttia nuoruudestaan.
- opsikelijaduunari
Ja tässä on syy, miksi sitä opintotukea ei nosteta, vaikka itkettäisiin ja eneltaisiin! Jos opintotuki olisi vaikka 1000 € kuussa, kuolisi puolet Suomen nuorista alkoholiin ja se ei ole hyvä juttu :)
- v12v
mee kesällä töihi niin raha riittää
- Tii-mariini
Sen näkee kuinka moni ensi kesänä saa kesätöitä.
Tulee olemaan vaikeampi työllisyystilanne kuin viime kesänä.
Oma poikani opiskelee kolmatta vuotta AMK:ssa ja ehdin jo olla huolissani jatkuvasta biletyksestä vaikka ei hän useamman kerran viikossa ole koskaan juhlinut. Tuntui että se on melkein oppiaineena ammattikorkeakoulussa.
Nyt on kuitenkin tilanne muuttunut kun löytyi vakituinen tyttöystävä. Ei enää kaveriporukassa kännääminen ole elämän kohokohta.
Siitä on äiti iloinen :)
- ajattelen
"Olen pannut merkille, että opiskelutoverini bilettävät useamman kerran viikossa, parhaillaan jopa 6 kertaa."
Mitä sitten?
"Eihän siinä mitään pahaa ole, jos käy baarissa pari kertaa viikossa, ja ei ota alkoholia lainkaan, tai vain vähän, ja nämä baarittelukerrat sisältyisivät viikonlopulle, mutta kun sinne baariin pitää mennä viikollakin useamman kerran."
Mitä sitten?
"Minua ihmetyttää myös, että miten heidän opintotukensa riittää tällaiseen, kun baariin saattaa parhaimmillaan mennä jopa 100e. Kuitenkin monet kehuskelevat aina, että "kyllä rahaa on", ja "ei ole rahasta kiinni", mikä on mielestäni ärsyttävää, kun eihän opiskelijoilla voi oikeasti olla kovin paljoa rahaa käytössä, ja ei sitä ole työssäkäyvilläkään niin paljoa, että kehuskelemaan viitsisi ruveta, minkä tiedän kokemuksesta."
Mistäs sinä voit kenenkään rahatilannetta tietää. Mistäs tiedät, kenties he ovatkin sen verran varoissaan, että rahaa riittää bilettämiseen.
"Tällainen liiallinen bilettäminenhän väkisinkin vaikuttaa opiskelujen etenemiseen. Jotkut bilettäjät tulevat kouluun vähän miten sattuu, ja lintsaavat tunneilta, ja tietenkin se vaikuttaa koulumenestykseen ja kurssien läpipääsyyn."
Onko se sinulta itseltäsi jotenkin pois, jos toiset eivät menesty opinnoissaan?
"Bilettäminenhän kuuluu kuitenkin opiskelijaelämään jossain määrin, mutta kun siinä pysyttäisiin vaan kohtuudessa, eikä joka ilta oltaisi baarissa niin ei valmistuminenkaan venyisi. Mielestäni liiallinen bilettäminen vaikuttaa osaltaan opintojen venymiseen, sitä kautta että opiskelijat joutuvat menemään töihin, sillä rahat eivät yksinkertaisesti enää riitä liiallisten baarikulujen vuoksi. "
Entäs sitten? Jokainen elää tyylillään. Ei se ole sinulta itseltäsi mitenkään pois, jos toiset bilettävät. Jos joku nauttii tuollaisesta elämästä, niin minun puolestani hän saa vapaasti sellaista elämää elää. - o-p
Miten parikymppinen työssäkäymätön opiskelija voi olla muka varoissaan? Tuskin kaikki nyt sentään lottovoittajia ovat! :D Opiskelijan keskimääräinen kuukausipalkka kesätöistä on n. 1300e, ja on sitä elämää kesälläkin, joten tuskin kaikkea nyt sentään säästöön saa laitettua.
Jokaisella saa tietty olla mielipiteensä, ja hyvä, että asia on saanut aikaan keskustelua. Opiskelijan elämässä kuitenkin tärkeintä on opiskelu, ja sen jälkeen tulevat vasta bilettäminen sun muut harrastukset. Jos asiat menevät kuitenkin toisinpäin, eli tärkeintä on bilettäminen ja alkoholi, on mielestäni syytä huoleen. Tämä kertoo sen, että opiskelija ei osaa ottaa vastuuta opiskelustaan ja tulevaisuudestaan. - blue bear
Muistan kun itse opiskelin tossa vuosituhannen vaihteessa niin tuli sitä käytyä joskus useammankin kerran viikossa baarissa viihteellä, mutta minun kohdalla se ei ainakaan vaikuttanut opiskelu menestykseen, päinvastoin mulla jopa nousi kaikki arvosanat aikaisempaan ammattikouluun verrattuna johon olin tullu suoraan peruskoulusta ( ei oikein ollu motivaatio kohdallaan opiskella yhtään mitään siihen aikaan )
- Oopiskelija
Ei kaikki opiskelijat ole välttämättä köyhiä. Itse olin koko kesän töissä, josta sain ~1900 e kuussa. Siitä kun laittaa säästöön niin jää kivasti talvea varten rahaa. Vielä kun käy opiskeluiden ohella töissä, saa joitakin satoja plus opintotuki. Ja harvemmin menee baariin hirveesti rahaa, kun ottaa kunnon pohjat ennen baariin lähtöä.
- ...................,
Itse opiskelen yliopistossa ja ainakin täällä on jonkun verran näitä "pappa betalar" ihmisiä, joilla rahaa tuntuu riittävän loputtomiin. Huomattava osa myös käy jatkuvasti töissä (en tiedä, onnistuuko se edes kuinka hyvin amk:n puolella). Itselläni rahaa ei todellakaan riittäisi jatkuvaan bilettämiseen.
- agsdfagsdfagsdf
Jokainen tyylillään, mutta minulle riittää biletys kerran tai kaksi viikossa, krapulassa olo koulussa nimittäin ei ole mukavaa hommaa jos se tulee tavaksi.:) Jään sitten helposti jälkeen ja tentteihin luku on entistä ankeampaa jos ei ole koko kurssin aikana ollut perillä asioista. Krapulassa tulee myös henkisesti paha olo, eikä jaksa olla koulussa energinen ja iloinen ja jutella ihmisten kanssa. Rahaakin menee bilettämiseen, ja käytän sen mieluummin terveelliseen elämäntapaan mikä tuo hyvän olon sisäisesti ja peilistäkin katsoo nätimpi naama.
Mutta ehdottomasti opiskeluajasta tulee nauttia ja sillointällöin lähteä ulos, yleensä minulla se on viikonloppuisin ja joskus keskellä viikkoakin. Ihmisiin tutustuminen on tärkeää ja biletys on hauskaa. Nuoruudesta tulee ottaa kaikki irti.:) - Kyllä se
3-4 vuotta on pitkä aika. Jos pelkästään pingotta kokeisiin ja ajattelee elämän alkavan sitten joskus, niin ankeaksi menee. Jotkut tulevat opiskelemaan toiselta puolelta suomea ja opiskelijariennot ovat hyvä tapa saada sosiaalisia suhteita.
Toinen asia on, että ei ole sinun asiasi miten kukin opintonsa hoitaa. Et ehkä ymmärrä heitä eivätkä he sinun mielestäsi käyttäydy konnollisesti, mutta eivät he mitään pahaa tee näin tehdessään. Työ on vain työtä ja opiskelu on vain opiskelua. Eivät ne ole mitään ihmisenä olemisen mittareita, vaan pakollista pas...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama1308063Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1567165Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1844923Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2503327Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta1022814Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh1342399- 1532010
Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari181935Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa471775Yhteydenotto
Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?2061726