Ajattelin, että tänne on helppo kirjottaa kun tuntuu ettei ympärilläni ole ihmisiä joiden kanssa jakaa huoleni..
Minulla on poika 21 vuotta. Hän opiskelee ammattikorkea koulussa, fiksu, kiltti ja mukava, kukapa ei lastaan kehuisi, mutta hän on oikeasti ollut aina fiksu, ei ole tehnyt mitään harkitsematonta, elänyt fiksusti ja meillä on ollut todella hyvät välit ja kaikkia asiat on puhuttu.
Mutta asiaan, poikani on siis löytänyt itselleen tyttöystävän. Hän on 18 vuotta vanha, kun he alkoivat seurustelemaan hän oli vielä 17, mutta nyt siis "aikuisen" iässä. Tyttö on todella mukava ja herttainen, opiskelee ammattikoulussa.
Mutta eikö tuo ikäero ole aika suuri? Kun toinen on vielä ihan lapsi, kaikki edessä, juuri päässyt baariin ja elää bile-elämää kun taas poikani pitäisi jo aikuistumaan ja miettimään mitä tekee elämälleen ja asettumaan. Pelkään kamalasta poikani puolesta, mutta enhän minä voi hänen seurustelu kuvioita päättää! Mitä voin tehdä, vai onko minulla edes aiheitta huoleen?
Poikani ja hänen tyttöystävänsä ikäero?
20
825
Vastaukset
- ihme ämmä
Mieti vähän! 3 vuotta ei ole yhtään mitään, samanlaisia kakaroita ne on vielä molemmat.
- Aloilleen asettunut
Tänä päivänä asetutaan aloilleen myöhemmin kuin sinun aikanasi. Itse pariuduin 22-vuotiaana ja menin töihin 26-vuotiaana ja pätkätyötä tein monessa paikassa. Eka lapsi syntyi 29-vuotiaana. Nyt 35-vuotiaana vakitöissä, omassa kämpässä ja kahden lapsen kanssa tuntuu, että olen asettunut aloilleni. Pojallasi ei ole mikään kiire mihinkään.
- hassutellaan
Hah, onpas huima ero, molemmat yhtä pentuja vielä! Ei sinun oikasi ole asettumassa alaoilleen ehkäö vielä 10 vuoteen. Hupsu!
- njanen
no minulla ja miehelläni ikäeroa on 20 vuotta että.. :) ja ihan puhdasta rakkautta on, eikä mitään hyväksikäyttöä puolin eikä toisin.
- no juu ei.
Kolme vuotta, paljon?
Oikeasti. Molemmat ovat vielä ihan yhtä lapsia, nuo kolme vuotta eivät ole merkityksellisiä. 21 vuotias ei todellakaan ole "asettumassa" vielä aikoihin, vaihe on siis ihan sama.- Ei niin kummaa
Olen samaa mieltä, että ei tuo ikäero ole mitään!
Mutta kummastuttaa tämä ajatus että 21-vuotias ei voisi olla asettumassa aloilleen... tai siis ei toki välttämättä ole asettumassa, mutta ei tuo nyt kovin ainutlaatuista olisi, jos tuon ikäisellä olisi työn alla avioliitto, lapset tai oma asunto, vaikka keskiarvo korkeampi onkin. Keskiarvon lisäksi kun on myös niitä keskiarvosta poikkeavia, yhtä outoa kuin se ettei kaikki naiset ole 165-167-senttisiä.
- Kuulostaa..
hyvältä, oikeastaan hyvin ihanteelliselta ikäerolta.
- Oliko provo?
21 vuotiaat poitsut ovat vielä ihan lapsia. Todennäköisempää on, että hänen 18 vuotias tyttöystävänsä on parisuhteen kypsempi osapuoli. :D
- gbhjnm,
olin itse 16 kun tapasin nykyisen mieheni, joka oli tavatessamme 20 v. Olemme aikuistuneet yhdessä, kokeneet iloja ja suruja. Olemme olleet jo kymmenen vuotta yhdessä ja perheenkin olemme perustaneet. Rakkautta riittää edelleenkin. minusta aloittajalla ei ole mitään syytä huoleen, poikansa suhde on joko huoletonta nuoruutta, tai sitten siitä muodostuu jotain pitempiaikaista ja kestävää :)
- hmmmph
Minusta tuo 3 vuotta ei todellakaan ole paljon.. Olen itse vuoden vanhempi kuin sinun poikasi ja minulla on 30 vuotias miesystävä tällä hetkellä.. Joten tuo kolme vuotta ei vielä paljon tee..
- afgagag
Ei onnistu. Pojallasi pitäisi olla ainakin nelikymppinen tyttöystävä, mielellään yh, niin poikasi saisi toisen emon ja sinun ei enää tarvitsisi huolehtia kuka häntä hoitaa.
- hohhoijj....
HALOO!! Itse olen 18 ja miesystäväni on 27 :)
- mk
Poaksi vo iodottaa kymmene vuotta ja poikasikin voi haluta bilettämään ja ei heti 20v kannata perhettä ruveta perustamaan ja poikasi vo ilähteä vaikka ulkomaille hommiin ja suhde voi mennä karille kuin tuissä iässä on mahdollista. Kannattaa poikasi viettää kunnon sinkkuaika ettei sitten parin lapsen jälkeen rupeaa menojalkaa vipottamaan ja sitten ero edessä tai jotian muuta tyhmää. Itekkin tulin isäsksi vasta 34v ja en olisi koskaan lapsia kaivannut mutta hyvä nainen puhui ympäri että silleen. Miehllä pittää olla kokemuksi a 2-30 kymmenestä naisesta ennen kun vakiintuu ettei vanhana tarvitse katua kun ei tullut tehtyä sitää ja tätä.
- 123545
Huh, olipas paljon kirjoitusvirheitä. Ihan vaan näin off topic... :)
- toinen äitykkä
Anna pojan treenata seurustelua, johan hän on siinä iässä että pitääkin kokea se rakkaus ja sitten ne sydänsurutkin. Rauha vaan, äitykkä.
- 14 vuotta yhdessä
Meillä ei ollut ikäeroa, olimme 18 kumpikin. Nyt yhteistä taivalta takana 14 onnellista vuotta ja eteenpäin jatketaan!
Tuossa iässä 3 vuotta ikäeroa on hirvittävän vähän, sillä nuorten henkinen kypsyys vaihtelee. Jotkut ne eivät ole aikuisia viisikymppisinäkään, toiset eivät ole lapsia olleet koskaan ...
Poika on fiksu, kiltti ja vastuuntuntoisen oloinen, samoin tyttö. Olisit AP vain iloinen, että poikasi on valinnut mukavan tyttöystävän, jolla on järjelliset opiskelukuviot (ei mitään haihatteluja) ja kertomastasi päätellen hyvät ja raittiit elämäntavat. Jos AINOA murhe on se, että tyttö on 3 vuotta nuorempi, on miniäehdokas selkeästi aivan priimaa :D - Ymmällään..
kiitos vastauksistanne, ehkä vain panikoin turhaan, mutta huolestuin vain koska tuntuu että tyttö on vielä niin nuori, ja tosiaan eihän heidän vielä tarvitse perhettä perustaa. Olen myös jutellut tytön vanhempien kanssa ja oloni alkaa pikku hiljaa rentoutumaan.. Äidistä tuo ikäero vain tuntuu niin suurelta..
- kummaa...
Siis mitä ihmettä? Jos tuo kolmen vuoden ikäero on jonkun elämän ainoa ongelma, niin asiat ovat menneet aika hemmetin hyvin. Jotkut nuoret saattavat seurustella huomattavasti nuoremman tai vanhemman kanssa. Jos poikasi seurustelisi 14-vuotiaan tai 35-vuotiaan kanssa (sitäkin tapahtuu) olisi oikeasti todellista aihetta huoleen.
Älä hyvä ihminen puutu tämän asian suhteen näiden nuorten asioihin tai ala keskustelemaan tytön vanhempien kanssa. Saat vielä molempien nuorten vihat niskoillesi, ja siitä et voi syyttää kuin itseäsi.
Ja mitä tulee vakiintumiseen ynnä muuhun nuorella iällä. Mielestäni se on niin, että nuorena opiskeluikäisenä saa hyvällä omalla tunnolla elää vapaammin ja rakentaa rauhassa omaa elämäänsä, enkä tarkoita tässä tapauksessa pelkkää bilettämistä vaan harjoittelua parisuhteisiin ja työelämään liittyen. Näissäkin riittää aika paljon pohdittavaa nuorelle aikuiselle. 21-vuotiaana ollaan kuitenkin aika nuoria vielä, ja lapsia ehtii hankkia myöhemminkin. Saa toki vakiintua nuorenakin, mutta nimenomaan niin ettei todellakaan tarvitse. Älä hyvä ihminen ala puhumaan mistään lapsenteosta näille 18-21 -vuotiaille, ettet pilaa hyviä välejä poikaasi. Valitettavasti pikku hiljaa äiti ei ole enää pojan elämän tärkein nainen, vaan joku muu ottaa sen paikan itselleen. Onko se tämä tyttö, vai joku muu, aika näyttää.- outo vertaus??
Ymmärrän että jos 21-vuotias aikuinen alkaa "seurustelemaan" 14-vuotiaan alaikäisen lapsen kanssa, on todellista aihetta huoleen. Mutta sitä en ymmärrä, miten se on sama, kun että aikuinen mies alkaisi seurustelmaan aikuisen 35-vuotiaan kanssa? Mitä todellista aihetta huoleen siinä on, että kaksi täysi-ikäistä ja aikuista ihmistä seurustelee keskenään? En oikein tajua tuota vertausta, ei ole ollenkaan sama onko ikäero lapsen vai aikuisen kanssa. 7 vuotta ei ole mikään ikäero edes aikuisilla, mutta tuossa iässä alaspäin se on liian huikea, ja jokainen tajuaa miksi. 14 vuotta on toki ikäerona suurempi, mutta ei mikään kovin kummoinen kun molemmat ovat selkeästi aikuisia.
Vai oliko se ongelma nimenomaan siinä, että tässä tapauksessa se vanhempi olisi nainen? Nimittäin noita pareja, missä 21-vuotias nainen seurustelee 30-35-vuotiaan miehen kanssa on ollut ja on pilvin pimein eikä 14 vuoden ikäerossa ole mitään poikkeuksellista. Ei laitonta eikä pervoakaan, kun molemmat kerran ovat jo joka maan lakien mukaan aikuisia, ylittäneet täysi-ikäisyydenkin jne. jne. Alle 10 vuoden ikäeroa yli 20-vuotiailla ei edes juuri lasketa ikäeroksi...
Että kyllä, sitäkin tapahtuu, eikä siinä ole mitään merkillistä.
- nappinen
3 vuotta ei ole iässä oikeastaan mitään. itse aloin seurustella 15-vuotiaana 18v pojan kanssa, nykyään ollaan 22v ja 25, ollaan naimisissa ja vauva tulossa :) onnellisesti ollaan eletty viimeiset 7 vuotta, vaikka ihan lapsena alettiinkin seurustella. elettiin nuoruutta yhdessä ja aikuistuttiin yhdessä :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama917550Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1226295Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1604417Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2333044Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta902628Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh321908- 1291531
Yhteydenotto
Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?1971514Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?
Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk21762"Suomen Gossip Girl" Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen
Onnea, Jannica! Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen ja 30 000 euroa. Nordberg kutsuu itseään Suomen Gossip Girliksi19703