lahjoitetaan sukkia

ihantyönävaan

ajattelitko antaa tänä vuonna lahjaksi aidot kotimaiset miesten sukat, ostat ne viidellätoista eurolla, kutoja saa n.kaksitoista euroa, eli korkeintaan euron tunti palkan, mutta kun tuntipalkka kuitenkin on lähes joka työstä vähintään kymppi, antamasi lahjan arvo on 150 euroa. eli olet saanut euron tuntipalkalla työn tekijän. oikeesti, näin on lähes joka käsityön kanssa. hauskaa joulua!

15

322

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos ei taho

Hinta on ostajan ja myyjän välinen sopimus. Aikuinen ihminen saa myydä työnsä itse määrittelemällään hinnalla, jos ei ole holhouksen alainen. Kenenkään ei tarvitse tarjota työtään liian halvalla, mutta kenenkään ei myöskään tarvitse ostaa sellaista, mitä pitää liian kalliina.

En itse osta neulottuja sukkia, en kotimaisia enkä ulkomaisia, koska äitini (70 v.) neuloo niitä minulle enemmän kuin tarvitsen. Vastalahjaksi toki teen hänelle mm. käsinsidottuja kirjoja. Kummallakaan meistä ei ole mitään tarvetta mennä myymään kättemme töitä ventovieraille. Jos joku kuvittelee elättävänsä itsensä sukkia neulomalla, niin kannattaa ehkä miettiä toisenkin kerran.

• Torpanmaalainen

Kunnolla kudotut, vahvasta langasta tehdyt villasukat ovat mukavat, lämpimät ja pitkäikäiset hyvin hoidettuina. Kaikki eivät osaa arvostaa tätä asiaa. He ostavat höpönlöpöläisiä nurkkiin kasapäin. Onneksi on äitisi kaltaisia muitakin sukantekijöitä.

• sukkaillaan

Eihän käsitöistä koskaan saa tuntipalkkaa turhaa kuvitellakkaan, ei kyllä villasukkiin saa lankaa kolmella eurolla kuten ap. kirjoittaja mainitsee.
      Enemmän se on harrastuspohjaa kun sukkia kutoo, tuleepahan jotain tehtyä eikä oltu toimettomana. Kuka sitten haluaa niitä myydä myyköön mutta turha itkeä jos ei men kaupaksi kalliilla hinnalla. Käsityön jälki on myös hintaan liittyvä, kunnolla ja kauniit sukat maksaa enempi kuin kötöstöllen tehty jne.

• Hillevi

Kaiken lisäksi sain ihan ilmaiseksi innokkaasta sukankutomisesta tenniskyynärpään. Tuli stoppi kutomiselle ja opettelu vasenkätiseksi ainakin joksikin aikaa. Kipu on pirullinen.

• Torpanmaalainen
        Hillevi kirjoitti:

Kaiken lisäksi sain ihan ilmaiseksi innokkaasta sukankutomisesta tenniskyynärpään. Tuli stoppi kutomiselle ja opettelu vasenkätiseksi ainakin joksikin aikaa. Kipu on pirullinen.

Kortisonipistos kipeimpään kohtaan ja lepo kädelle=käden käyttämättömyys voi parantaa.

• U. Tbud

Kiinassa tuotetut (koneella ?) maksaa kauppassa alle 5 euroa... kielletään maahantuonti niin saadaan hinnat nousuun...eiku.

• KÄSI työläinen

Miksi käsityötä ei arvosteta? emme jätä ravintolassa ostamatta viinilasiilista, vaikka saisimme samalla rahalla koko pullon Alkosta. MIksi maksamme kahvikupista 1,5-2e, vaikka samalla rahalla saa jo puoli kahvipaketillista.
      Kiinalainen, teollinen sukka on kertakäyttötavaraa, kestää korkeintaa yhden kauden.

Maksamme monesta tuotteesta jopa ylihintaa, miksemme käsityöstä edes käypää hintaa?

ps. olin myyjäisissä myymässä koko vko-lopun. LAsi/tiffanytyöt n. 50-69e, mutta sukkia 10-20e...? Kummanko tekemiseen on mennyt enemmän aikaa?

• ihantyönävaan

Sinä ymmärsit KÄSI työläinen mitä tarkoitin, ja sukat vielä tutkitaan että onko varmasti hyvin tehty, eli jos kudot toiselle lahjaksi sukat, voit aivan hyvällä omallatunnolla ajatella että annat n.150 euron arvoisen lahjan, eikä niin että "minulla ei nyt ole muuta kuin nämä omatekoiset sukat" olen tätä mieltä,enkä aio mielipidettäni helpolla muuttaa, eli kun ostat 15 euron sukat, joku lahjoittaa ne sinulle, olet vaikka vaan mielessäsi siitä iloinen, ja lahjoittaminenhan ei tietenkään olekaan kielettyä, en minä sillä.

• ...
        ihantyönävaan kirjoitti:

Sinä ymmärsit KÄSI työläinen mitä tarkoitin, ja sukat vielä tutkitaan että onko varmasti hyvin tehty, eli jos kudot toiselle lahjaksi sukat, voit aivan hyvällä omallatunnolla ajatella että annat n.150 euron arvoisen lahjan, eikä niin että "minulla ei nyt ole muuta kuin nämä omatekoiset sukat" olen tätä mieltä,enkä aio mielipidettäni helpolla muuttaa, eli kun ostat 15 euron sukat, joku lahjoittaa ne sinulle, olet vaikka vaan mielessäsi siitä iloinen, ja lahjoittaminenhan ei tietenkään olekaan kielettyä, en minä sillä.

Vähän yli tarvikkeiden hinnan, enpä usko kenenkään ostavan kalliimmalla.
        Ihmisillä ei ole rahaa, ei se arvostuksen puutteesta johdu.

• Se vaan
        ... kirjoitti:

on kovin suhteellista mihin on rahaa, mihin taas ei. Eli hyvin pitkälti nimenomaan arvostuskysymys. Käsityötä ei arvosteta ollenkaan niin paljon kuin kuuluisi, ja usein suupimpia 'syyllisiä' ovat juuri käsityöntekijät itse hinnoitellessaan työnsä aivan alakanttiin.

Jos ostaa kunnon langat, valmistaa työn huolella, niin sitä ei tosiaankaan pitäisi mennä myymään 'torihinnoilla'. Sellainen joka ei itse osaa sukkia tms neuloa tavallisesti osaa arvostaa sitä joka osaa, ja maksaa kunnon hinnan (jos nyt ei ehkä kuitenkaan aivan 150e sukkaparista!)

• KÄSI työläinen
        ... kirjoitti:

"ihmisillä ei ole rahaa"...? miten sitä rahaa on sitten muuhun? Olen ollut myyjäisissä myymässä ja kun siellä nirppanokka rouvaminkkiturkissaan kyttää just sitä että onko jokainen langanpää varmasti päätelty huolellisesti ja tinkaa sitten vielä hinnasta, niin tekisi mieli sanoa pahasti....

• arvostusta

Käsityön arvostus kokee kolahduksen kun huonosti tehty työ on hinnoiteltu ihan huimaksi. Pyytähän aina voi mitä vain mistä vain maksajahan se päättää mitä ostaa.
      Voiko ylipäätään rahalla mitata käsityötaitoa tai osaamista, ylipäätään muuta, jaksaako sairaanhoitaja sen paremmin saadessaan paremman palkan...

• enviihtisenäälahjoit

Mistähän voisi kysyä arviota omille käsityö tuotteiden hinnoille,ja missähän niille saisi normaalin hinnan,siis että saisi työpalkan, vähän enempi kuin euron tunti, tietääkö kukaan? teen juttuja mitä ei "kaikki muutkin" tee.

• KÄSItyöläinen

Tuotteissa on kysynnän ja tarjonnan laki. Jos teet persoonallisia tuotteita ja myyt Helsingissä, voit pyytää paljon enemmän kuin tusinatavarasta maaseututorilla.

• iuhania oivalluksia

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      44
      2913
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      92
      2793
    3. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      61
      2666
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      71
      2611
    5. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      95
      2571
    6. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      102
      2137
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      50
      2022
    8. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      141
      1886
    9. Joskus tulee niin

Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk
      Ikävä
      61
      1755
    10. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      19
      1622
    Aihe