Mua huolettaa se, että olen aivan toivottoman paska matikassa, ja tuntuu et on vähän turhan myöhä rupee mitään perusjuttujakaan opettelemaan. Oon siis nyt lukiossa, kaikki (lyhyen) matikan pakolliset takana, enkä tosiaan kirjota sitä.
Matikka on mulle sellanen osa-alue, mitä en yksinkertaisesti juuri lainkaan käytä arkielämässäni. Tai siis, en ole ollenkaan matemaattinen ihminen, ja sellanen matemaattinen ajattelutapa on mulle ihan vierasta. Asiat, jotka eivät kuulu normaaliin elämääni, eivät yleensä kiinnosta minua lainkaan. Asennekysymyshän tää on. Mutta onko kaikkien koulussa käyvien ihmisten PAKKO osata matematiikkaa tällä planeetalla? Blah blah, ihmiset on erilaisia, yms. Mietin vaan, että miten tää tulee näkymään mun loppuelämässä? Tulenko pärjäämään yleensäkään missään, onnistuuko elämä, jos sulkee lähes kaiken matematiikan pois? En vaan osaa, ja ahdistaa jos joku kysyy jotain ihan yksinkertaista laskutoimitusta (ihan vaan vaikka "mikä viikonpäivä on jouluaatto?" ja sit mä tiedän, että tänään, sunnuntaina on 18. päivä). Ton mä laskisin sormilla, tietty sen jälkeen kun tuskaisena heti tokaisen että en osaa yhyy.
Olen enemmän englannin kielen suuntaan, ja olenkin harkinnut englannin kieltä yliopistossa (mahdollisuuksista päästä sisään ei nyt keskutella :p) ja englannin opettaja on jo pitkään kuulostanut ammatilta, joka olisi mielenkiintoinen. Mutta kai nyt opettajan pitää matikkaa osata? Tarvitsisinko tässä tapauksessa osata yliopistossa matikkaa?
PS. Jäädyn totaalisesti noissa "Haluamme varmistaa, että olet ihminen, etkä roskapostirobotti. Kirjoita alla olevaan kenttään numeroilla oheisen laskun tulos. Jos numerot vaikuttavat epäselviltä, saat kuvaa klikkaamalla näkyviin uuden laskutoimituksen." :-)
Matematiikan tärkeys? Opiskelu- ja työelämässä?
3
300
Vastaukset
- Numerot osatotuus
Matematiikkaa et monessakaan tehtävässä tarvitse, mutta looginen ajattelu on sitä vastoin lähes kaikessa tekemisessä tarpeen, ja sitä matematiikka kehittää. Joten sinun kannattaisi tehdä eri tilanteissa harjoitteita, joissa ensin yrität kerätä tilanteen faktat ja kehkeyttää niistä tarvittavat johtopäätökset. Esimerkiksi, kun olet lähtemässä ulos: lämpötila nolla astetta, tuulee ja sataa räntää, ei siis kannata pukeutua teepaitaan, shortseihin ja sandaaleihin, mutkikkaammista tilanteista nyt puhumattakaan.
- 1+1=11
mulla on tuo sama tilanne, en osaa matikkaa lainkaan. Oon nyt abi lukiossa ( jee..) ja (lyhyen)matikan keskiarvo on sellane 5, 7. Oon vieläpä hetkellisen mielenhäirion seurauksena lukenu pitkää fysiikkaa ja kemiaa, ku meinasin pyrkii lääkiksee, mutta eihä näillä aivoilla sinne pääse.. :(
Meinaan nyt sit myös pyrkiä kauppikseen tai tulkiksi, koska kielis oon aina ollu tosi hyvä. tässähän huomaa vain sen, että ihmiset on eri asioissa hyviä, ja sä oot vaan parempi englannissa ku matikassa. Että älä lannistu :) - zzmmxx
Matematiikkaahan tarvitaan joka päivä - tai ainakin joka viikko... ;) Eikö alkuperäinen kysyjä sekä vastaajat "Numerot osatotuus" ja "1 1=11" käy kaupassa, maksa laskuja yms? Ehkä sitä ei välttämättä aina miellä että sellaisissa asioissa tarvittaisi matematiikkaa, mutta on - mitenkä esim. osaat antaa oikean summan rahaa kassalle (vai käytätkö aina korttia ? ;) ) maksaessasi ostoksia jne. ilman pienintäkään laskutaitoa...?
Myös työelämässä tarvitaan matemaattisia taitoja - toisilla aloilla enemmän ja toisilla vähemmän... Opettajakin tarvitsee matematiikkaa - esim. laskiessaan kokeiden pisteitä, antaessaan numeroita (keskiarvo yms) jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama907532Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1226275Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1604397Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2333034Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta902618Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh241866- 1281497
Yhteydenotto
Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?1901478Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?
Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk21751"Suomen Gossip Girl" Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen
Onnea, Jannica! Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen ja 30 000 euroa. Nordberg kutsuu itseään Suomen Gossip Girliksi19693