Terve ~ Olen tämmöne 15-vuotias tyttö Turun seudulta, ja vaikken nyt tanssia harrastakaan ni kova on halu tanssia silti, taitaa olla verissä. Joka tapauksessa, nyt parisen päivää sitten facebookissa pistin puolivakavissani profiiliin tilapäivityksen, missä kyselin että onko ketään muita kiinnostuneita. Yllätyin että niinkin moni kuin viisi tuttavaa tuli sanomaan että kuulostaa hyvältä idealta. Yritän nyt juuri selvitellä mitä maksaa jonku liikuntatilan vuokraus tunniksi, eräs (harmittavan pieni) peilisali on 10e per tunti eli ei sillein paljoa, mutta yksin en ala makselemaan, eli saisivat kaikki mukaan tulevat maksaa. Ei se paljoa kuitenkaan tekisi, jos on monta ihmistä.
En osaa vielä sanoa, onko se koko homman hienous vai ongelma, että ketään ei ole opettamassa meitä. Opetamme itse itseämme. Ai ole aikuista, jolla on kokemusta ja auktoriteettia, joka ohjaa harjoituksia. Ei ole päämääriä, ei tähdätä esiintymisiin. Tarkoitus on pitää hauskaa, ja oppia siinä samalla.
Joten, toivoisin saavani keskustelua täällä aikaiseksi. Onko järkevää järjestää nuorten omatoimisia tanssiharkkoja, kun osa ei osaa mitään, osa osaa jotain ja muutama enemmän? Vai onko se kenties hieno idea - vähentää kynnystä osallistua, kun joukossa on itsensä ikäisiä eikä kenenkään oleteta osaavan? Vai kaatuuko koko homma juuri siihen ettei kukaan osaa? Mitä asioita kannattaisi ottaa huomioon? Onko teillä ehdotuksia, miten homman saisi toimimaan ilman ongelmia? Jollain kokemusta nuorille pidettävistä tanssitunneista - mikä se perussisältö pitäisi olla? Onko jotain vinkkejä tai asioita, jotka ovat tärkeitä tietää?
Kertokaa ihmeessä, arvostan neuvoja :)
Kenelläkään kokemusta tanssiryhmän perustamisesta?
6
305
Vastaukset
- Maryan -80
Minkä tyyppistä tanssia ajattelitte treenata? Ette ainakaan tanssitekniikoita opi itseksenne. Etkö voisi käydä ensin tunneilla opettelemassa, ja sitten alkaa vetää ryhmää?
- Emmey
Just tätä, että oppiiko siinä mitään. Yksi tuttu joka olisi kiinnostunut on harrastanut tanssia kauan, mut nnih. Siinäpä se. Kävi mielessä että jos kattelisi musavideoita, harjottelis sieltä eri tansseja, mut se olisi kovin vaikeaa töllätä näytöltä sata kertaa jotain liikesarjaa ja sit koittaa tehä ite perässä :'D Tarkoitus olisi nyt vuodenvaihteen jälkeen aloittaa streetjazz Turussa. Jokunen aika sitten tulin siihen tulokseen että ehkä hylkään tän idean nyt joksikin aikaa, koitan sitä tanssia kunnon harrastuksena ja sit jatkan projektia :) Mut täs ideassa oli kans se tarkoituksena et saisi myös sellasia nuoria mukaan jotka ei harrasta mitään, vähennetään kynnystä aloittaa harrastus mikä kuulostaa kivalta. Nykysin just esim tanssiminen on aika vaikea aloittaa tässä ikähaarukassa oleville nuorille, ku monissa paikoissa ei ole _aloittelijan tunteja tän ikäisille. En tarkoita etteikö niitä olisi, mutta nuorille oma-aloitteliaisuus ja asioiden (kunnolla) selville ottaminen tuntuu usein tuottavan vaikeuksia :'D
- Maryan -80
Ei se voi olla kovin vaikeaa löytää tossa iässä tunteja, olette kuitenkin vielä tosi nuoria. Minulla se vasta vaikeaa oli löytää uutta ryhmää näin 31-vuotiaana. Onhan heillekin aikuisten ryhmiä, mutta yleensä sellaiset, jotka ottavat uusia, on vasta-alkajille tarkoitettuja harrasteryhmiä, tai ehkä jotain seniorijumppaa. Minä taas halusin sellaiseen vähän kokeneempien ryhmään, jossa pääsisi esiintymäänkin. Jos minä onnistuin löytämään tällaisen ryhmän (pitkän etsinnän jälkeen), onnistutte tekin taatusti löytämään sopivan ryhmän, ainakin jos tuo Turku on kotipaikkanne. On sentään sen verran iso kaupunki.
- tanssityttönenn9
Vasta lajin harrastamisen aloittanut saattaa kokea jonkinlaisen kynnyksen lähteä tanssitunnille, oli se sitten alkeisryhmä tai mikä tahansa.. Itse kannatan kovasti oman ryhmän aloittamista, koska se tuo varmuutta ja kehittää ainakin rytmitajullisesti ja liikkeiden laajuutta ajatellen, vaikkei siitä sitä oikeaa tekniikkaa opikkaan. Itse asun pienessä kaupungissa missä ei ole mahdollisuuksia saada tekniikkaopetusta kuin kurssimuotoisena muutaman kerran vuodessa, ja kansallisella tasolla olen kuitenkin käynyt kilpailemassa kaveriporukan kanssa keskenään perustetun ryhmän kanssa, jossa kaikki tanssit teimme itse! Olen harrastanut tanssia noin 8 vuotta, ja nyt vasta olen harkinnut että alkaisin käymään lähikaupungissa tekniikkaopetuksessa, ja silti hieman jännitän kuinka pysyn muiden mukana ja opinko samalla tavalla.
Kannatan siis ehdottomasti kaveriporukan kanssa perustettua ryhmää, mikäli varmuutta puuttuu :) - Emmey
Mahtavaa, lisää vastauksia :D
Maryan, En siis asu Turussa, asun Paimiossa, täältä on reilu 30km Turkuun. Olin aiemmin yhdellä tanssikurssilla, mutta kun sairastelin ni olin varmaan puolet tunneista poissa, ja koska se oli kurssimuotoinen, hyvin tiivis paketti tanssia, jossa opeteltiin muistaakseni 3, ellei neljäkin koreografiaa, putosin nopeasti kyydistä. Ja esityskin jäi pois koska olin lähdössä rippikouluun. On minulla myös vuosien takaa yhden lukuvuoden showtanssikokemus. Ei hajuakaan miksi se jäi sitten pois omasta arjesta.
Nyt olen lähellä streettanssin aloittamista. Se vaan, että tunnit ovat (minun perheen kukkarolle) hyvin kalliita, ja lähin paikka on se Turku, joten bussimatkoihinkin kuluisi rahaa paljon. Ystäväni kuitenkin ehdotti, että jos kysyisin Paimiosta streettanssista kiinnostuneita nuoria, voisi koittaa tänne hankkia opettajan (: Eli nyt sitten etsiskelen niitä nuoria joita kiinnostaa sama kuin minä. Pelkään vaan että he eivät ota asiaa niin vakavasti. Tanssitunnit otan hieman vakavammin kuin tanssiryhmän, jolloin ei ole mitään esiintymistarvetta. Jos osallistun tanssitunneille, haluaisin että harjoittelen jotakin varten. Ei sen tarvitse olla suurempaa kuin vaikka... yksi tanssiesitys koululla, jonkin tapahtuman ohjelmassa. Mutta ettei tunneilla vain pelleiltäisi, vaan hikoiltaisiin ja opittaisiin myös jotain - mutta liian tiukkapipoista touhu ei kuitenkaan saa olla :'D
Tanssityttönen, mahtavaa että ryhmä on toiminut noin hyvin! Antaa toivoa ja energiaa itellekin ku kuulee että toisella onnistunu ja tilannekin aika lailla sama ku minulla :D - Un
Oi mäki haluun perustaa tanssiryhmän! Oon kans 15:) Haluisin hirveesti tanssijaks! En kyl oo horrastanu kun 4 vuotta, ja pitäs nyt pikkusen kovaa treenata... Aattelin hakee johki EK:hon, mut kattoos ny:) Tykkään tehä koreografioita ja esiintyä. Teen aina meijän luokan kevät- ja joulujuhliin koreon. Son niin kivaa! Mut joo ei mulla mtn tärkeetä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama184084Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä513864Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve603373Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi942848On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole622688Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732648Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä972620Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1142337Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl572077Joskus tulee niin
Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk661981