Olen kyllästynyt halpakitaroihin ja haluaisin vähän kalliimman mutta minkä? Kuitenkin olen osoittanut enemmän kiinnostusta puoliakustisiin sähkökitaroihin kuin tavallisiin sähkökitaroihin sillä mielestäni puoliakustisissa on parempi soundi kuin tavallisessa. Minulla on kaksi vaihtoehtoa jotka molemmat maksavat yli 300 € ja kun olen löytänyt mieleiseni teen raha-asioiden hoitajani kanssa ns. säästösuunnitelman ja hankin jomman kumman: Epiphone ES 335 Dot Cherry tai Ibanez AF75BS.
Mielestäni Epiphone on hyvä kopio Gibsonista ja edullinen. Mutta onko Epiphone ES 335 parempi kuin sen alkuperäinen todellinen malli Gibson ES 335? Eräällä tutullani on musta Epiphone Les Paul jossa on kullatut osat ja hän ei ole skebaansa sata prosenttisen tyytyväinen ja tahtoisi mielummin Tokain version johon hänellä ei ole kuitenkaan varaa. Eräs kaveri kertoi että hänen kaverillaan on ollut Epiphone SG jota hän piti täytenä sutena.
Olen kerran soittanut eräässä helsinkiläisessä musiikkikaupassa kyseistä Ibanez AF75BS jazzkitaramallia ja siinä on kaunis ja puhdas soundi mutta onko se omistamisen arvoinen??? saamani tiedon mukaan ontoissa jazzkitaroissa on usein ns. kiertohäiriöitä enkä tiedä mitä se tarkoittaa.
Teen itse lopullisen päätöksen mutta kumpi kannattaa hankkia? Epiphone vai Ibanez???
Kumpi on parempi sijoitus? Epiphone vai Ibanez??
4
1457
Vastaukset
- llllllllllllllllllll
Teen itse lopullisen päätöksen mutta kumpi kannattaa hankkia? Epiphone vai Ibanez???
Ehdottomasti Ibanez. Ibanezi on paljon parempi ja sitähän useat ammattimiehetkin soittaa.
Epiphonea ei kannata ostaa. Kysyit että onko gibsonin se malli parempi kuin epiphonen sama malli. vastaus: Gibson. tietenkin.
Jos puoliakustisen haluat, osta gibson. myös yamahalla ja fenderillä on mahtavia puoliakustisia. itse omista yamaha apx-500 puoliakustisen. se on hieno ja todella hyvä kitara, vaikka hinta onkin pienehkö.
huom. edelliset lauseeni edustavat minun mielipidettäni, joten kenenkään ei tarvitse alkaa väittää. jokaisellahan on omat mielipiteensä.- mika2
Ei varmasti kukaan väitäkään sun mielipiteitä vastaan ja eipä niissä varsinaista vikaa olekaan. Ihan totta, että vaikka Epiphonella on oma maineikas menneisyys (esimerkiksi John Lennon soitti Epiphonella), niin nykyisin se on Gibsonin halpabrändi, jonka alla Gibson julkaisee edullisempia versioista kitaramalleistaan. Vähän samaan tapaa kuin Squier on Fenderin halpabrändi (vaikkakin -80 luvun japanin Squierit nauttivat lähes tarunhohtoista mainetta ja niitä pidetäänjopa parempina kuin saman aikakauden vastaavia Fendereitä).
Sen verran pitää vaan todeta, että Yamaha APX500 ei tokikaan ole puoliakustinen, vaan elektroakustinen. Puoliakustiset ovat lähinnä magneettimikrofoneilla sähköistettyjä Orkesterikitaroita (nykyisin monissa on kyllä lisäksi pietzomikki). Elektroakustinen on taas piezo-, kontakti-, kondensaattorimikillä sähköistetty tasakantinen akustinen kitara. Olennaista että elektroakustisessa on tyypillisesti aktiivielektroniikka ja puoliakustisessa passiivinen elektroniikka on tavallisin ratkaisu. Nykyisin on toki kitaramalleja jotka asettuvat noiden väliin eli jazzlootassa voi olla aktiivielekroniikalla varustettu piezomikki magneettimikin lisäksi ja elekrtoakustisessa voi olla passiivinen magneettimikrofoni. Nuo kitarat ovat kuitenkin erilaisia ja puoliaksutisessa käytetään sähkökitaran kieliä ja elektoakustisessa akustisen kieliä, myös silloin jos siinä on magneettimikrofoni, joka on viritetty toimimaan akustisen kielillä.
Puoliakustiseta jaetaan vielä hollowbody eli täysakustisiin eli kokonaan onttokoppaisiin (jazzlootat tms. Gretch, Gibson ES170, Gibson L5, etc.) sekä semihollowboby eli kaikukoppa ei ole kokonaan ontto, vaan mikrofonien kohdalla on umpipuublokki ja nämä kitarat muistuttavat enemmän lankkusähkokitaroita (esim. Gibson ES355 tms. kitarat).
- jazzloota
Ei kyllä merkin kannalta ole hirveästi väliä kumman ostat. Epiphone ja Ibaniz on aika lailla samanarvoisia merkkeinä, joten ota se joka tuntuu käteen parhaalta.
- Sijoituksia?
Sijoituskitaroitahan noista ei ole kumpikaan, sellaisten hinnoissa on yksi numero enemmän...
Se kumpiko noista pitäisi valita riippuu siitä haluatko täysakustisen kitaran (iba) vai puoliakustisen (epi). Tosin molemmilta merkeiltä löytyy molemmat kitaratyypit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve462959Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi922793On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole612666Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.712611Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä952571Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1052154Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl522039Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1421890Joskus tulee niin
Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk611812Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?211695