Pitääkö kamera purkaa, että sillä saisi lämpökuvia?
Kamera on Canon PowerShot A560. Olen tehnyt linssin eteen suodattimen
"korpun" sisällä olevasta levystä. Lisäksi on pätkä filminauhaa suodattimena.
Kuvat eivät onnistu millään valotusajalla, tai ISO-herkkyydellä ym.
Kamerassa on tietääkseni linssin takana IR-suodatin? Pitääkö se poistaa?
Tarkoitus on kuvata rakennuksia pakkasella. Riittääkö herkkyys näin
pieniin lämpötilaeroihin?
IR-kuvaus.
11
772
Vastaukset
- Ei onnaa
Et saa tavallisella kameralla varsinaisia lämpökuvia otettua mitenkään. Kameran kenno ja linssi eivät sovellu lämpösäteilyn kuvaamiseen, ainoastaan yläpään IR:lle. Tarvitset lämpösäteilyn kuvaamiseen bolometrin.
- Bolometri
Tuo bolometri on keksitty 1880. Pahin este on se, että lasi ei juuri
läpäise lämpösäteilyä. Luultavasti kennokaan ei ole herkkä IR-kaistan
alaosalle.
Lasin ominaisuuksista johtuen rakennuksissa voidaan käyttää
suuria lasipintoja.
Varsinaiset lämpökamerat ovat tavattoman kalliita. - yuiohjklnm
Bolometri kirjoitti:
Tuo bolometri on keksitty 1880. Pahin este on se, että lasi ei juuri
läpäise lämpösäteilyä. Luultavasti kennokaan ei ole herkkä IR-kaistan
alaosalle.
Lasin ominaisuuksista johtuen rakennuksissa voidaan käyttää
suuria lasipintoja.
Varsinaiset lämpökamerat ovat tavattoman kalliita.Digikameroissa pitäisi tosiaan olla IR-suodatin siellä kennon edessä. Se kannattaa poistaa ja kokeilla kuvata. En ole itse testannut mutta jonkinasteisia IR-kuvia pitäisi tulla.
- Hohhoijakkaa
yuiohjklnm kirjoitti:
Digikameroissa pitäisi tosiaan olla IR-suodatin siellä kennon edessä. Se kannattaa poistaa ja kokeilla kuvata. En ole itse testannut mutta jonkinasteisia IR-kuvia pitäisi tulla.
Etkö osaa lukea? Minä olen ensimmäisessä vastausviestissä selvästi sanonut, että tavallinen digikamera EI SOVELLU lämpösäteilyn kuvaamiseen!!! IR-estosuotimen poistamisen jälkeen voit kyllä kuvata yläpään infrapunaa, mutta et alapäätä, johon lämpösäteily kuuluu.
- Impi Lempinen
Hohhoijakkaa kirjoitti:
Etkö osaa lukea? Minä olen ensimmäisessä vastausviestissä selvästi sanonut, että tavallinen digikamera EI SOVELLU lämpösäteilyn kuvaamiseen!!! IR-estosuotimen poistamisen jälkeen voit kyllä kuvata yläpään infrapunaa, mutta et alapäätä, johon lämpösäteily kuuluu.
Minun alapäässäni ei ole mitään kuvattavaa. Ehkä yläpäässä kuitenkin on!?
Joten älä jankuta siitä alapäästä. Infrakuva, mikä infrakuva. Ja sillä siisti. - !kick USER
Impi Lempinen kirjoitti:
Minun alapäässäni ei ole mitään kuvattavaa. Ehkä yläpäässä kuitenkin on!?
Joten älä jankuta siitä alapäästä. Infrakuva, mikä infrakuva. Ja sillä siisti.MAC-bannia vaan tuollaiselle turhanpäiväiselle tyhjänjauhalle. Painu perseeseen sotkemasta elektroniikka-palstaa muka-hauskoilla jutuillasi prkl!
- lukutaito?
Ja mikä olikaan elektroniikkaa koskeva kysymys?
- suodatinta
Kuvaahan melkein jokaisen kännykänkin kamera kaukosäätimien infrapunan.
On helppo kännykän kameralla todeta säätimen ´näkymätön´ toiminta.
Infrapunasuodatuksesta ja läpäisykäyrästä huolimatta näkymätön näkyy.
Wanhoissa putkivideokameroissa on puoli senttiä paksu infrapunasuodin
linssin ja kuvapinnan väsissä. Tarkoitus lienee enemmänkin suojata putkea
kuin estää haamukuvien näkyminen.
10 vuotta sitten Sonyn videokamerassa oli erityinen pimeäkuvaustoiminta.
Sitä päivällä käytettäessä kamera ´riisui´ kohteensa,
kuvasi lämmön hahmot löysien vaatteiden läpi.
Ominaisuus poistettiin vähin äänin.
Riistakameran infrapunasalama heijastaa rosvosta infrapunan todisteeksi.
Eli niissä ei linssissä liene tarkoituksellista lämpösäteilyn suodinta.
Suurikokoisella kuvailmaisimella saisi neulanreikäkamerana kuvia.
Valovoima on surkea, mutta koko spektri pääsee läpi kuin tyhjää.
Lämpökameroissa on germanium-linssi. Musta ja kallis.
Se taittaa ja läpäisee infrapunaa, mutta estää näkyvän valon.
Tarvittaisiin ehdotuksia valon estävistä ja lämmön läpäisevistä suodattimista.
Herkkyys ei tietenkään riitä oikeaan lämpökuvaamiseen. Hauskaksi leluksi. - DB
Tarvittaisiin ehdotuksia valon estävistä ja lämmön läpäisevistä suodattimista.
Musta muovikalvo on aika hyvä, kokeile vaikka jötesäkillä alkajaisiksi.
Mulla on yksi musta linssisuojus joka toimii yllättävän hyvin, valotusaika n. 2 min.. - Ei juma teitä nuijia
Tavallinen CMOS tai muukaan kamerakenno EI TODELLAKAAN kuvaa minkäänlaista lämpösäteilyä, eli matalataajuista infrapunasäteilyä jota lämpökamerat havaitsee. Täysin erilainen kuvakenno lämpökameroissa. http://fi.wikipedia.org/wiki/Lämpökamera
Linssillä tai suodattimella ei ole merkitystä tässä tapauksessa mutta kätevän yökameran kyllä saa aikaiseksi tavallisesta kamerasta joka sitten päivänvalossa ei enää kuvaakkaan. Poistat alkuperäisen ir-estosuodattimen ja korvaat sen kahdella päällekkäisellä palalla valottunutta filminegatiivia. - thermalkuvaaja
Upea ohje kameran muuttamisesta ir-kuvaukseen löytyy you tubesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.303501Kukka ampu taas Kokkolassa?
T. olisi hetkeä aiemmin lähtenyt johonkin. Naapuri kai tekijä J.K., ei paljasjalkainen Kokkolalainen, vaan n. 100km pääs91558Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1131473Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2241265Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain34893Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht242893- 60869
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.130868Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ66854Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲98819