http://www.tietoviikko.fi/msareena/msblogit/it-2min/vuoden tahtihetket/a747487
"#2 Tieto lisää tuskaa
Tuskainen vuosi 2011 Tiedolle ....."
http://media.m-brain.fi/index.asp?ResID=312&u=tietoenator&p=TEnator01#2896614
"The columnist finds amusing Kauppalehti's article in which Tieto CEO Kimmo Alkio was interviewed. Alkio told how major IT projects could be completed successfully. The funny thing is that Alkio is Tieto's CEO. In spring 2008, Tieto's and Sampo's engineers at Primasoft caused a disaster at Sampo Pankki, when the new IT system introduction failed completely. Last autumn, Tieto's and Accenture's systems caused problems for VR's ticket sales. Alkio has headed Tieto only for a few weeks now, so his enthusiasm is acceptable.
tieton tähtihetkiä
20
451
Vastaukset
- Ammattilainen
Enpä kyllä kehtaisi sanoa olevani tuossa tunarikioskissa duunissa. Ensimmäinen kysymys ihmisten mielissä varmaan olisi, että "mitä järjestelmää tuo on ollut ryssimässä?"
- duunia -kele
http://www.tietovaki.fi/lehti/arkisto/Tietovaki_2011_2.pdf
"Jo pari vuotta jatkunut
organisaatiomuutos konsernissa ei tunnu vaan päättyvän, vaan
yhä edelleen yritetään muuttaa organisaatiota. Jatkuva organisaation
muuttaminen ja ihmisten ja käytäntöjen siirtäminen lyhyellä aikavälillä
moneen kertaan eri paikkaan aiheuttaa jatkuvaa epävarmuutta ja
tehottomuutta."
"Varmaankin kaikki ovat korviaan myöten täynnä jatkuvia
organisaatiomuutoksia, jotka on vielä toteutettu
henkilöstön mielipidettä kyselemättä ja erittäin nopealla
aikataululla. Meille on vain ilmoitettu, että tuosta
lähtien organisaation on sitten tämännäköinen ja teidät
siirretään uusiin laatikoihin. Sitten uudistus toteutetaan
ja sen jälkeen iso osa henkilökunnasta on kuukausia
ilmassa tietämättä omaa paikkaansa. Onneksi laskutus
on hoidettu poikkeusjärjestelyin:-) Epävarmuus heijastuu
pakostakin työntekoon ja jopa asiakkaisiinkin. Näin
vaikutus yltää työviihtyvyyteen ja jopa kannattavuuteen"
http://www.tietovaki.fi/lehti/arkisto/Tietovaki_2011_3.pdf
"Yhtenä syynä yt-neuvotteluihin on ollut yleinen
taloudellinen tilanne Suomessa ja muualla maailmassa.
Toisena syynä neuvotteluihin on ollut konsernin sisäinen
rakenne. Organisaatiomuutokset eivät ole ratkaisseet
tiettyjä sisäisiä ongelmia. Organisaation kevennys
on ikään kuin jäänyt puolitiehen. Hallinnollista työtä
tehdään konsernissa liikaa. Se vaan näissä neuvotteluissa
ihmetyttää, miten ihmeessä hallinnollista ja laskuttamatonta
työtä tekevälle esimiestasolle löytyy helposti
laskutettavaa työtä. Mistä tämä työ syntyy? Sen sijaan
laskutettavaa työtä tekevälle tavalliselle työntekijälle
annetaan huonommassa tapauksessa irtisanomis- tai lomautusilmoitus
käteen" - Herrakerho
Pomo merkkaa tuntinsa laskutettavilla koodeilla ja antaa duunarille ei laskuttavat koodit vain pelastaakseen oman nahkansa. (duunari kun ei voi tietää mikä koodi oikeasti laskuttaa ja mikä ei, ihmisille annetaan erikoodit vaikka tekevät samaa projektia ym.) Ja on projekteja joista ei saa koodeja koskaan syystä että projekti on mennyt aikapäivää sitten miinuksella ja homma pissii pahemman kerran.
Toinen koettu juttu on myöskin se että Ostrava merkkaa kaikki tuntinsa lasku-koodeilla ja suomigurut sitten korjaa oravien jälkiä ei lasku-koodeilla.
Eniten ihmetyttää näennäinen tuolileikki, organisaatioita ollaan muka kevennetty viimeiset 3 vuotta, mutta kaavioista poistetut henkilöt vailla päättävää asemaa maleksii edelleen käytävillä, puhelee mukavia ja ryystää kahvia.- tärkeät matriisit
Tossahan hämärtyy se mitä offshore oikeasti maksaa!?
- Herrakerho
tärkeät matriisit kirjoitti:
Tossahan hämärtyy se mitä offshore oikeasti maksaa!?
Naulan kantaan! Kun todellisia kustannuksia ei millään laskea niin offshoren järjettömyyttä ei voida millään myöskään osoittaa. Liitto on täysin hampaaton vaikka kaikki talossa olevat tietää todellisuuden, offshore maksaa todellisuudessa enemmän kuin suomityö koska tuottamattoman hallinnon määrää on jouduttu kasvattamaan tarpeettomasti. Kun katsoo firman kannattavuus% ja vertaa sitä offshoreratio% niin näkee viime 3 vuoden yhtäläisyyden, offshoreratio % on kasvanut joka vuosi ja kannattavuus% vastaavasti laskenut, projektit pissii ja sanktiot laulaa.
Myöskään offshorausta ajaneet johtajat ei joudu vastuuseen, vuosi pari enää ja sitten pääsee eläkkeelle. - Kake789456123
Herrakerho kirjoitti:
Naulan kantaan! Kun todellisia kustannuksia ei millään laskea niin offshoren järjettömyyttä ei voida millään myöskään osoittaa. Liitto on täysin hampaaton vaikka kaikki talossa olevat tietää todellisuuden, offshore maksaa todellisuudessa enemmän kuin suomityö koska tuottamattoman hallinnon määrää on jouduttu kasvattamaan tarpeettomasti. Kun katsoo firman kannattavuus% ja vertaa sitä offshoreratio% niin näkee viime 3 vuoden yhtäläisyyden, offshoreratio % on kasvanut joka vuosi ja kannattavuus% vastaavasti laskenut, projektit pissii ja sanktiot laulaa.
Myöskään offshorausta ajaneet johtajat ei joudu vastuuseen, vuosi pari enää ja sitten pääsee eläkkeelle.Offshore-strategiassa on neljä perustavanlaatuista ongelmaa.
Ensinnäkin, korkeimman johdon ja heidän kainaloissaan supisevien suojatyöpaikkalaisten näkemyksen mukaan IT-ala on rinnastettavissa minkä tahansa tehtaan liukuhihnatyöhön, jossa henkilö A on milloin tahansa korvattavissa henkilöllä B.
Toiseksi, vain nousukkaat haluavat tällaisessa tilanteessa esimiesasemaan. Kun esimieheksi lopulta valitaan nousukas, tulee ylemmän tason esimies jatkossa kuulemaan vain ja ainoastaan sitä, mitä hän haluaa kuulla - todellisuudesta riippumatta. Tällöin totuus ruohonjuuritasolta hämärtyy ja ylimmässä johdossa - oli heidän tarkoitusperänsä kuinka vilpittömiä tahansa - kuvitellaan, että strategia toimii.
Kolmanneksi, johto palkitsee esimiehiä tavoitteiden täyttymisestä. Kun nousukkaat valehtelevat tukkansa päästään siitä, kuinka siirrot suotuisten kustannusten maihin ovat menneet odotuksia paremmin, saavat he palkkion.
Neljänneksi, yritys kannustaa sisäiseen kiertoon. Käytännössä sisäinen kierto toteutuu vain nousukkaiden sekä osaamattomien henkilöiden kohdalla: osaamattomia siiretään heidän tahtomattaan ja nousukkaat vaihtavat hommaa ennen, kuin heidän aiheuttamansa tuho edellisessä organisaatiossa realisoituu. Ja tilalle tuleva nousukas pyyhkii pöydän laittamalla ensimmäiset mokansa edeltäjänsä piikkiin. Puukko viuhuu, kuten nousukkailla on tapana.
Kokonaisuutena tästä seuraa se, ettei kenenkään tarvitse ottaa mistään vastuuta.
Kohta Tieto julkaisee strategiansa, jossa kerrotaan vuoden 2012 YT:istä.
"Our target is to achieve an offshore ratio of 40% by the end of 2011" kertoi suoraan, kuinka paljon ei niin suotuiden kustannusten maista täytyi tehdastyöntekijöitä harventaa.
Tämän nousukkaat tekevät varmasti mielellään. Ja tämän jälkeen perälautaa ei enää ole. - ave kvartal
Kake789456123 kirjoitti:
Offshore-strategiassa on neljä perustavanlaatuista ongelmaa.
Ensinnäkin, korkeimman johdon ja heidän kainaloissaan supisevien suojatyöpaikkalaisten näkemyksen mukaan IT-ala on rinnastettavissa minkä tahansa tehtaan liukuhihnatyöhön, jossa henkilö A on milloin tahansa korvattavissa henkilöllä B.
Toiseksi, vain nousukkaat haluavat tällaisessa tilanteessa esimiesasemaan. Kun esimieheksi lopulta valitaan nousukas, tulee ylemmän tason esimies jatkossa kuulemaan vain ja ainoastaan sitä, mitä hän haluaa kuulla - todellisuudesta riippumatta. Tällöin totuus ruohonjuuritasolta hämärtyy ja ylimmässä johdossa - oli heidän tarkoitusperänsä kuinka vilpittömiä tahansa - kuvitellaan, että strategia toimii.
Kolmanneksi, johto palkitsee esimiehiä tavoitteiden täyttymisestä. Kun nousukkaat valehtelevat tukkansa päästään siitä, kuinka siirrot suotuisten kustannusten maihin ovat menneet odotuksia paremmin, saavat he palkkion.
Neljänneksi, yritys kannustaa sisäiseen kiertoon. Käytännössä sisäinen kierto toteutuu vain nousukkaiden sekä osaamattomien henkilöiden kohdalla: osaamattomia siiretään heidän tahtomattaan ja nousukkaat vaihtavat hommaa ennen, kuin heidän aiheuttamansa tuho edellisessä organisaatiossa realisoituu. Ja tilalle tuleva nousukas pyyhkii pöydän laittamalla ensimmäiset mokansa edeltäjänsä piikkiin. Puukko viuhuu, kuten nousukkailla on tapana.
Kokonaisuutena tästä seuraa se, ettei kenenkään tarvitse ottaa mistään vastuuta.
Kohta Tieto julkaisee strategiansa, jossa kerrotaan vuoden 2012 YT:istä.
"Our target is to achieve an offshore ratio of 40% by the end of 2011" kertoi suoraan, kuinka paljon ei niin suotuiden kustannusten maista täytyi tehdastyöntekijöitä harventaa.
Tämän nousukkaat tekevät varmasti mielellään. Ja tämän jälkeen perälautaa ei enää ole.osaavat tarvii pitää ylläpitämässä vanhoja ja ikivanhoja systeemeitä odottamassa uusia haasteita ja tehtäviä mielenkiintoisissa projekteissa
- optioita optioita op
Herrakerho kirjoitti:
Naulan kantaan! Kun todellisia kustannuksia ei millään laskea niin offshoren järjettömyyttä ei voida millään myöskään osoittaa. Liitto on täysin hampaaton vaikka kaikki talossa olevat tietää todellisuuden, offshore maksaa todellisuudessa enemmän kuin suomityö koska tuottamattoman hallinnon määrää on jouduttu kasvattamaan tarpeettomasti. Kun katsoo firman kannattavuus% ja vertaa sitä offshoreratio% niin näkee viime 3 vuoden yhtäläisyyden, offshoreratio % on kasvanut joka vuosi ja kannattavuus% vastaavasti laskenut, projektit pissii ja sanktiot laulaa.
Myöskään offshorausta ajaneet johtajat ei joudu vastuuseen, vuosi pari enää ja sitten pääsee eläkkeelle. - tämä on fakta
ave kvartal kirjoitti:
osaavat tarvii pitää ylläpitämässä vanhoja ja ikivanhoja systeemeitä odottamassa uusia haasteita ja tehtäviä mielenkiintoisissa projekteissa
Todelliset osaajat on lähteneet kävelemään jo ajat sitten.
- Ei ikinä enään
Olin aikoinani tuossa firmassa duunissa, Helpparissa. Laskin kerran paljonko minulla on pomoja, 11 kpl ennenkuin tuli TJ !!! Helpparilaisille mainostettiin aina "Olette firman tärkein voimavara" HÖH ??? Organisaatio on erittäin raskas, löytyy pomoa pomon päälle.... Turhakkeita koko talo täynnä !
- nyt ten
Ei ikinä enään kirjoitti:
Olin aikoinani tuossa firmassa duunissa, Helpparissa. Laskin kerran paljonko minulla on pomoja, 11 kpl ennenkuin tuli TJ !!! Helpparilaisille mainostettiin aina "Olette firman tärkein voimavara" HÖH ??? Organisaatio on erittäin raskas, löytyy pomoa pomon päälle.... Turhakkeita koko talo täynnä !
" Laskin kerran paljonko minulla on pomoja, 11 kpl ennenkuin tuli TJ !!!"
Noin oli ennen, nyt on nyt. - dfggfhfgh
nyt ten kirjoitti:
" Laskin kerran paljonko minulla on pomoja, 11 kpl ennenkuin tuli TJ !!!"
Noin oli ennen, nyt on nyt.Jaa nyt on 20 pomoa vai, kun tekijät on lähteneet kävelemään?
- do the shore
Nousukkaat & Excel/Powerpoint poppoo = vippejä?
- y7u8i9o0k1n2
http://www.tieto.fi/careers/Jobs/Job?id=10658
Datacenter quality & process- EMC
Ensitöikseen pääsee selvittämään ruotsin kadonnutta dataa, onnea vaan valitulle!
Reklamaatioita mahtaa olla jonkunmoinen pino odottamassa. - Elawert Gambalunga
Toi työnhakuilmoitus on silkkaa painajaista. Haluatko hypätä uppoavaan laivaan? Tässä mahtava tilaisuus!
- agnulabmag
Elawert Gambalunga kirjoitti:
Toi työnhakuilmoitus on silkkaa painajaista. Haluatko hypätä uppoavaan laivaan? Tässä mahtava tilaisuus!
kyllä tuota hommaa tekisi, jos saisi 14000 euroa/kuukausi ja kun hommat lopettaisi/loppuisi saisi erorahana miljoona euroa.
- åttå lonkeroooo
Nacka Municipality is first among the outsourcing clients to file a claim to Tieto of SEK 8 million for additional costs during the IT failure last year before Christmas when the IT operations were down.
http://www.nytt24.se/a/första-skadeståndskravet-på-tieto
http://www.nyhetspressen.se/1786931.html
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.427544/forsta-skadestandskravet-pa-tieto
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1501479
- 104911
- 75733
- 51625
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa15573ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40504Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m157476Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..44462- 26409
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185402