Huawei E353 ja Ubuntu

ö-ö

Kuinka saa toimimaan Huawei E353 ja Ubuntu (päivitetty nyt 11.10) -yhdistelmän, ei tunnista vissiin modeemiksi tuota tikkua kun se muistitikkuominaisuus pomppaa esiin. Googlettamallakaan en ole vielä toimivaa ohjetta löytänyt. E1820 tikku toimii heittämällä.

19

4217

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • .

        Tikku toimii helposti vanhemmissakin Ubuntuissa, asensin Ubuntu 10.10 ja toimii täysin. Ei tarvise network-manageria vaan yhteys muodostuu automaattisesti. Asennus meni niin että jostain tikun kansiosta löytyy asennuspaketti


      • .
        . kirjoitti:

        Tikku toimii helposti vanhemmissakin Ubuntuissa, asensin Ubuntu 10.10 ja toimii täysin. Ei tarvise network-manageria vaan yhteys muodostuu automaattisesti. Asennus meni niin että jostain tikun kansiosta löytyy asennuspaketti

        Oli tyyliin HiLink/linuxmbb kansio. Siellä komento sudo sh install tai jotain vastaavaa jonka keksit kokeilemalla. Sen jälkeen ei tarvi network-manageriin luoda uutta mblaajakaista-yhteyttä vaan se toimii suoraan eth-yhteytenä.

        Ubuntu 10.10 AMD64
        Linux kernel 2.6.35


    • ö-ö

      Ei toimi, "connection failed" heti kun klikkaan connect ja annan salasanan.
      Päivitin kernelin myös kun 3.1.5:n pitäisi tukea tuota tikkua, ei toimi.

      Kokeiltu nyt myös Xubuntu 11.04 ja Lubuntu 11.10 live-CD:llä, ei toimi.

      • nm-appplet

        Onpas outoa. E367 toimii suoraan 11.10ssä. Poista ja luo yhteys uudelleen nm-apletista(verkon kuvakkeesta)


      • nm-appplet
        nm-appplet kirjoitti:

        Onpas outoa. E367 toimii suoraan 11.10ssä. Poista ja luo yhteys uudelleen nm-apletista(verkon kuvakkeesta)

        ja jätä aluksi salasana/pin kyselyt pois. Nii ja kerneliä turhaan päivittelet.


      • ö-ö
        nm-appplet kirjoitti:

        ja jätä aluksi salasana/pin kyselyt pois. Nii ja kerneliä turhaan päivittelet.

        Olen joskus asentanut E367:n johonkin jakeluun ilman ongelmia.
        Ei auta yhteyden luominen käsin ja poistaminen kun tikku ei tunnistu mokkulaksi. lsusb:llä se näkyy Huaweina.
        Erikoisinta on että tikku näyttää menevän verkkoon, sininen yhteysvalo palaa jatkuvasti, mutta Ubuntu ei nyt ymmärrä sitä ollenkaan. Tuo tikkuhan on jotenkin poikkeava muista mokkuloista, sillä siinä näyttää olevan jonkinlainen reititinominaisuus kun WinXP:ssä kokeilin, siinä se toimi eikä tarvinnut asentaa yhteysohjelmaa kun se käynnisti tikulta yhteysohjelmansa (joka sitten jäi pollaamaan tikkua kun sen olin jo poistanut) ja jakoi ip:n koneelle omasta sisäverkostaan.

        Kernelin päivitin ihan kokeeksi kun jossain sanottiin että se versio tukee kyseistä tikkua ja jollekin se oli auttanut.


      • nm-appplet
        ö-ö kirjoitti:

        Olen joskus asentanut E367:n johonkin jakeluun ilman ongelmia.
        Ei auta yhteyden luominen käsin ja poistaminen kun tikku ei tunnistu mokkulaksi. lsusb:llä se näkyy Huaweina.
        Erikoisinta on että tikku näyttää menevän verkkoon, sininen yhteysvalo palaa jatkuvasti, mutta Ubuntu ei nyt ymmärrä sitä ollenkaan. Tuo tikkuhan on jotenkin poikkeava muista mokkuloista, sillä siinä näyttää olevan jonkinlainen reititinominaisuus kun WinXP:ssä kokeilin, siinä se toimi eikä tarvinnut asentaa yhteysohjelmaa kun se käynnisti tikulta yhteysohjelmansa (joka sitten jäi pollaamaan tikkua kun sen olin jo poistanut) ja jakoi ip:n koneelle omasta sisäverkostaan.

        Kernelin päivitin ihan kokeeksi kun jossain sanottiin että se versio tukee kyseistä tikkua ja jollekin se oli auttanut.

        Tuota nuin. itselläni Ubuntut/Lubuntut 10.10, 11.10 ei vaadi mitään muuta kuin että luo normaalisti yhteyden. Kaikki päivitykset on asennettu ja usb-modeswitch, usb-modeswitch-data versiot näyttää olevan tässä 10.10:s 1.1.4-1 (maverick)ja 20100826-1. Nämä Huaweit ainakin itselläni toimii heittämällä: E220, E230, E1552, E173, E367. Ei tuo E353 taida poiketa niin paljoa muista että joutus ihan käsin alkaa asenteleen..


      • ö-ö
        nm-appplet kirjoitti:

        Tuota nuin. itselläni Ubuntut/Lubuntut 10.10, 11.10 ei vaadi mitään muuta kuin että luo normaalisti yhteyden. Kaikki päivitykset on asennettu ja usb-modeswitch, usb-modeswitch-data versiot näyttää olevan tässä 10.10:s 1.1.4-1 (maverick)ja 20100826-1. Nämä Huaweit ainakin itselläni toimii heittämällä: E220, E230, E1552, E173, E367. Ei tuo E353 taida poiketa niin paljoa muista että joutus ihan käsin alkaa asenteleen..

        Ei minullakaan muilla mokkuloilla ole ollut ongelmia, ainoa mikä hieman on hidastanut kun 10.04 vaatii ne modeswitchit ja siitäkin selviää puhelimen avulla jos lankaverkkoa ei ole saatavilla.
        Tuo E353 on kyllä ensimmäinen mokkula joka Windowsissa toimii kuten muut mokkulat linuxeissa, eli tikku kiinni ja hetken päästä netissä eikä tarvitse asennella yhteysohjelmaa. Nyt vain kun joku tietäisi mikä tässä mättää Ubuntun kanssa.


    • =====

      Onko ne nettitikkujen perusjutut, eli "usb-modeswitch", ja "usb-modeswitch-data"-paketit asennettu?

      • ö-ö

        On kyllä, joskin 10.10 ja uudemmat ei niitä tarvitsisikaan. E1820-tikku toimii ihan ok.


    • ö-ö

      RATKAISTU!

      Siltä varalta että joku muu pähkäilee saman tikun kanssa:
      Tikulla on juuressa linux_install -tiedosto ja linux_mbb_install kansio, kansio on siirrettävä kovalevylle että sen sisällä olevan install-tiedoston saa tehtyä ajettavaksi ohjelmaksi. Tikun juuressa olevan install-tiedoston ajaminen ei tehnyt mitään.
      install-tiedosto on sitten ajettava ./install -komennolla päättessä jolloin se asentaa tarvittavan yhteysohjelman koneelle ja yhteys näkyy sen jälkeen lankaverkon yhteytenä, ei mobiililaajakaistana.
      Yhteyttä voi hallita selaimella kuten XP:ssäkin, joskin XP:ssä se nakkasi aina hetken kuluttua googlen etusivulle, Lubuntussa asetuksia pääsi selaamaan. Tikun sisäinen ip on 192.168.1.1 ja se jakaa koneelle samalta osoitealueelta ip:n, eli tikku on reitittävä.

      • pete1234

        Saunalahden tikulta tuollaista linux-instal hakemistoa ei löydy?


      • ö-ö
        pete1234 kirjoitti:

        Saunalahden tikulta tuollaista linux-instal hakemistoa ei löydy?

        Tuosta näyttää olevan kaksi eri versiota liikenteessä, toinen on sillä typerällä reititinominaisuudella ja toinen ei.
        Luulisin että Saunalahden tikku toimii kuten muutkin normaalimokkulat linuxissa, eli tikku kiinni ja verkkoyhteyksistä yhteys päälle. Jollei toimi niin tuolla ylempänä oleva sakis3g varmaan auttaa.


    • win 12.04

      Huawei E353 toimii erinomaisesti ubuntu 12.04:ssa. Siis kuten win7:ssa.

      • +_+

        Juu, ei toiminut.
        Vanhalla tikulla uusi liittymä lähti pelaamaan välittömästi.


    • pete1234

      Jeps, lähti toimimaan 12.04:ssa kunhan tein nm:llä mobiililaajakaistan.

    • ubuntu4

      usbmodeswitch asenna semmoinen paketti.

    • ne versiot

      Toimiiko vai ei E353 Linuxissa ja miten, riippuu sekä kernelin että levitysversion että tikun versiosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      615
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe