AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!
 /   /  / Ibrido sähköpyörä

Ibrido sähköpyörä

124 Vastausta 6 455 Lukukertaa
Onko toi Ibrido laatumerkki?
Tuo Ibrido on melko tyypillinen kiinalaisvalmisteinen alumiinirunkoinen sähköavusteinen fillari, ei siis mikään "ns" laatumerkki. Tätä fillaria myyvät kaikki kotimaiset isot kauppaketjut hintaan 900-1300.

Hyvää tuossa on laadukas Panasonic Li-Ion akku mutta turhaan pieni, vain 7 Ah! Pyörässä myös ajoakulla toimivat valot edessä ja takana, mikä hyvä asia. Pyörä on myös suhteellisen kevyt, akkuineen 23 kg.

Tuo Ibrido on ainakin paperilla melkolailla Tunturi Forten kaltainen, mutta jälkimmäisessä on tehokkaampi akku, hieman paremmat osasarjat ja painoa pari kiloa vähemmän. Mutta onhan se Ibrido huomattavasti edullisempi etenkin siihen 900 € hintaan. Voi olla hyväkin ostos hinta huomioiden!
Kannattaa katsastaa myös Pyrkijän mallisto. Itse olen vuoden ajellut E250- mallilla:

http://www.rally.fi/index.php?s=pyrkijamodel&c=e250

Tyylikkään näköinen, akussa kestoa ja kaikki on ainakin itselläni toiminut moitteetta. Ja mosassa on on kyllä reilusti enemmän tehoa, kun vertailin kaverin ostamaan Tunturiin.
Mikä Tunturin malli ?
Miksi ihmeessä pistää tollanen vähän parempi akusto noin p*****n kokonaisuuteen? Osat oikeesti täysin halvinta mitä on saatavilla. Ilman sähköosia tuota myytäis 100-200 eurolla. Pari ylläriäkin pitänyt laittaa eli "moderni ja säädettävä" jyystökeula ja säädettävä ohjainkannatin. Paino ilman akkua 32 kiloa (akulla 36)! Paree pitää akku latingissa muuten menee huonompi kuntoisella taluttamiseks pidemmässä/jyrkemmässä mäessä.

Kannattaa harkita kyl Tuntureita (Forte, Parkcafe), jotka on noin parinkymmenen kilon paikkeilla eikä niissä ole mtn ylimääräisiä kikkailuja. Lisäks taitavat käyttää Panasonic sähköosia, mitkä ovat ilmeisesti laadukkaimpien joukossa.
36 kg ????

Ovatkohan nämä sähköpyöriin hurahtaneet tulleet ajatelleeksi, että sellainen kohtuulaatuinen normipyörä saattaa olla ihan yhtä kevyt poljettava kun ei ole tuota reilua 20 kg:n ylimääräistä lastia? Puhumattakaan itse pyörän ominaisuuksista.

Juu.. en ole edes kokeillu. En vain näe mitään järkeä satsata toista tonnia halvimpaan mahdolliseen kiinalaiseen osakokonaisuuteen ja monimutkaiseen tekniikkaan (kestävyys?), kun samaan hintaan saa ihan oikean ja hyvän pyörän.
Joo, niin tuolla sivuilla lukee painoksi. Kaikkein halvimmille mitä on näkyny myynnis tyyliin 5-600e on ilmoitettu jopa yli 40kg. Tunturit taitaa olla n. 21kg
Eli tässäkin sopii fillari puolella MELKO pätevä yleistys kevyempi on laadukkaampi. Ääripäässä (maantipyörä alle 6kg tai maasturi alle 8kg) alkaa kevyiden osien kestävyys vaikuttaa osien kestävyyteen. Tavallisen käyttäjän osalta näillä poikkeuksilla ei siis ole merkitystä.
Tunturin Forte. Itse naisena tykkään enemmän Pyrkijän sporttisesta muodostakin kuin tuollaisesta 'mummomallista'.

http://tunturi.fi/pyorat/forte-1-vaihteinen/
forte on 1 vaihteinen versio, joten ei ihme että tuntui jäykemmältä ajaa kuin 8 vaihteinen pyrkijä.
tehottomammalta, kuin 8 vaihteinen pyrkijä, joka ei varmasti ole ollenkaan jäykkä ajettava. Eli siis tarkoituksenani ei ollut vihjata, että pyrkijä olisi mitenkään jäykkä pyörä. Mutta siis 1 vaihteinen on varmaan vähän, vaikka siinä onkin sähköavustus.
Rehellisesti. itse kiertäsin kaukaa kaikki muut sähköpyörät kuin tunturit ja helkamat... Nää kiinan vehkeet on kasattu sellasista palikoista että pääsee itku kun joutuu niitä korjaamaan, ja kyllä... korjaan näitä vehkeitä 8h päivässä, 5päivää viikossa....
Oletko varma että Helkama ja Tunturi ovat suomalaisia polkupyöriä?
Makunsa kullakin. Itse en ostaisi tunturin tai helkaman sähköpyörää.
... ja mitä, onko akku kiinni tossa tunturissa pakkarissa jollain kumilenkillä? Eh?

http://tunturi.fi/pyorat/forte-1-vaihteinen/
Eh, ei oo... Akku on kiinni tavaratelineen alla sijaitsevassa kotelossa ja tämä kotelo on siis kiinni tavaratelineessä. Tuo kumilenkki on normaali "mustekala".
Mistä löytää tunturin ja helkaman akkujen jännitteen tiedot kun ei kerrota muuta kuin ampperitunnit silläkin kuitenkin on aika merkitys onko se 24 vai 36 volttia.
Minulla on toi Ibrido nyt kotona, ajetut kilsat 0, pitänee odotaa lumen sulamist Turussa. Miinukset tähän saakka: Etuvalo paristokäyöttöinen ja eturenkkat vaihdosta tulee hauska opertaatio, ei liitintä. Akussa ei latausnäyttöä. Kaikki muut
asiat ovatkin plussaa tähän saakka.
http://www.promovec.com/

Ibridon alkulähde, akusta löytynyttä, tanskalainen firma..
http://personal.inet.fi/surf/tbymark/ib/1ib.jpg

Eka kuva otettu, pikkasen tuunatttu, etukori ja lampunpaikka vaihdetu, etu lukko lisätty.

Terkuin

Bymath
>kevyempi on laadukkaampi.

Väärin. Sähköpyörässä ei todellakaan ole tärkein seikka se paino. Käykää hyvät ihmiset ajamassa niitä e-bikejä, niin ei tarvitse tulla tänne kirjoittelemaan pashaa.
Haluaisin tietää missä mielessä tämä ei pidä paikkansa? Kevyemmissä pyörissä, oli kyse normaaleista tai sähköpyöristä, käytetetään yleisellä tasolla parempia ja kestävämpiä osia. Taitaa se liion akkukin olla parempi ja kevyempi kuin painava lyijyakku? Ne poikkeukset tässä kevyempi on parempi(myös kestävämpi) väitöksessä tulee vasta sellaisessa hintaluokassa että tällä foorumilla ei tarvitse niistä edes puhua. Tavallisen kuluttajan osalla hinta on ajatusmaailmassa "kallis kertaa kymmenen".
Montako kilometriä noin suunnillen pääsee li-ion akulla 36v/ 9ah
En tiedä, mutta pääsen noin 30 kilsaa täysi avustuksella, ibrido 7 ah/36.
noissa iberidoissa on 24v akku
mieluummin otan kotimaisen tunnetun merkin kun ton kiinan ihmeen
kukaan ei ole kuullukaan mistään iperidosta
Ainakin minun ibridossa on 36 volttin akut...........

Bymath
Jyväskylän Prismassa hinta 699€. 24V/8Ah. Voi todellakin olla hintaansa nähden hyvä hankinta.
Itse ostin Prismasta Ibrido Economic sähköpyörän. Olen aina pitänyt pyöräilystä, mutta kun ikää alkaa olla reilusti päälle viisikymmentä, on tavallinen fillari jo hieman liian raskas poljettava. Polvet krenkkaa. Tässä mielessä melko edullinen sähköavusteinen pyörä oli kuin taivaan lahja. Pyöräilykausi jatkuu :)

Pyörällä on nyt ajeltu noin 150 kilometriä. Mitään vikaa ei ole ilmennyt, moottorin vääntö riittää mukavasti ja ajoasento on hyvä. Akku kestää nollakelillä 25-30 kilometriä. Kun ilmat lämpenee, luulisin että akun kesto vielä jonkin verran paranee. Ohjekirjan mukaan +20 celciusta on akun kestolle optimilämpötila.

Prisman mainoksessa muuten väitetään moottorin tehoksi 200 W. Takapyörän keskiöön on kuitenkin stanssattu tehoksi 250 W. Vara-akkuja on pyörään saatavilla sekä 8 ampeerisena että 10 ampeerisena. Hintaa akuilla on 199 ja 299 euroa.

http://www.prisma.fi/market/prisma?a_Visit:tuote=84j7zms626kfkh34&kategoriaTunniste=Polkupy%C3%B6r%C3%A4tAikui&path=SPORT%2FPy%C3%B6r%C3%A4ily%2FPolkupy%C3%B6r%C3%A4tAikui&myymala=Prisma+Holma&paikkakunta=Lahti&osuuskauppa=H%C3%84MEENMAA&pageName=Main
Voiko Ibridossa säätää avustustehoa ? ja onko siinä akunkestosta / varauksesta ilmoittavaa näyttöä ?
Kyllä Ibrido Energy:ssä on varauksen ilmoittava näyttö sekä akussa, että myös ohjausyksikössä. Ohjausyksiköstä voi säätää avustustehoa, mutta mielestäni sen vaikutus on aika pieni.

Tietääko kukaan, että mistä saisi uusia akkuja Ibridoon?
Prismasta niitä akkuja saa. Itse tilasin vara-akun omaan pyörääni. Tuli parissa viikossa.

Nyt voi lähteä pitemmillekkin reissuille kun vara-akku on tarakalla mukana.
Hellpo ois kuvitella ettei mistään, niin kuin muitakaan osia kun on kyse prisman myymästä laitteesta :D
Kai sekin hyvä on siinä missä muutkin.Riippuu vähän mistä pitää.Ja mitä pyörässään arvostaa.Millanen kantama pyörässä tulee olla.

Olen ajellu monia vuosia sähkäfillarilla.Tällä hetkellä ehkä hinta-/laatusuhteeltaan varteenotettavin on Orion Pulse.Ainakin minua on alkanut ärsyttää 26" pyörässäni ahdas ajotunnelma.Pyörä tuntuu ikään kuin liian lyhyeltä.
Käykää koikeilemassa Kalkhoffin sähköfillareita niin tiedätte mikä on hyvä! En ole vielä kerennyt ajaa kesärenkailla kuin 500km. mutta kyllä on pyöräily taas ihanaa suosittelen lämpimästi. http://www.electrobike.fi/index.php/sahkopyorat/kalkhoff.html
Minusta Ibrido energy on mukava ajaa, eikä maksanut kohtuuttoman paljon (795 Euroa).

Tietysti nämä kalkhoffit ja muut vastaavat ovat parempia, mutta kyllä ne vastaavasti
maksavat paljon enemmän.
Ibridoa 36 volttisella nyt noin 500 kilsaa täynnä, kuukaudessa, olen tyytyväinen ja toimii.
Minnukset:
-etujarrupalat melkien loppu
-muutama muovibrikka hajonnut, etulokasuojasta.
minkä koon renkaat on sulla, ja paljonko kilometrejä akulla pääsee.
Koeajoin se tänään ltiksen Prismassa, positiivinen yllätys! moottori on varma tehokaampi kun 200w. Kohta työmatkat helppottuvat varsinkin sädellä/ vastaantuulella!
Kannatta koeajaa! 699eur on tosi hyvää h-l suhde!
Ibridossa on 250 W:n moottori niin kuin kaikissa muissakin sähköpyörissä. Toimintamatka on vakioakulla noin 30 km, jos polkeminen on melko vähäistä. Suosittelen lämpimästi. Kiva mennä töihin :)
Prismassa oli viime kesällä myynnissä valkoinen Ibrido, jonka moottorin teho on 250 W ja akun kapasiteetti 36 V* 7 A = 252 Wh. Nykyinen musta taitaa olla 200 W moottorilla ja akku 24 V * 8 A = 196 Wh. NetAnttila myy nyt valkoista, jonka moottori ja akku ovat samat kuin edellä. Eli kaikki ovat oikeassa. Kaikkien teho ja kapasiteetti riittää normaalimatkojen söhköAVUSTUKSEEN. On nautinto ajaa ylämäkeen ja vastatuuleen.
Mustassa on 24V250W stanssattu moottoriin..
Ostin Itakeskuksen Prismasta, vanha hinta 699, nyt 550. On ollut 10 päivää käyttössä, työmatka sujuu helposti, 8km per suuntaa, yhdellä latauksella olen ajanut keskimäärin 23km, siis ilmoitettut km(30-50) eivät pidä paikkansa. Järjestelmää voi 'huijata', siis voi polkea 'tyhjänä', mutta silloin moottorin voima ei riitä kun edessä ois vaikka pieni ylämäki. Akun lataus kestää 4 tuntia.
Pyörä on tosi raskas ilman avustusta, koska se on painavaa, ja silla on vain 6 vaidetta, takapyörän napamoottori voisi luultavasti myöskin vaikuttaa siihen.
Jos akku loppuisi ei voi käyttää etu eikä takavaloja, silla ne ottaa virta akkusta. Ei kannattaa uskoa mitä sen akun mittari ilmoittaa, koska on ihan turha, sen mukaan akku on aina täynää.
Suosittelen, olen ollut tyytyväinen toistaseksi.
Sorry kirjoitus virheista, olen hollantilainen.
kannattaa odottaa vielä kohta ton romun saa 450
eli akun hinnalla
Hei hurraa ostin ibridon,maksoi tarjouksessa Prismassa 499€ ja hyvin menee !
nyt maksoi 420 euroa, oli 40 % alennuksessa
Pyöräpappa, mitä maksoit akusta?
Ja teitä muistuttaisin, jotka jaksavat innostua edelleen Tunturista, niin Tunturit tehdään nykyisin kaikki ulkomailla.
199 euroa. Niitä on myytävänä sekä 7 ampeerisena että 9 ampeerisena.

7 ampeerinen siis 199 euroa ja 9 ampeerinen 299 euroa. Hinnat on huhtikuun hintoja,
ibrido 36v selvästi tehokkaampi kuin tunturi tango. itsellä molemmat.tunturi reilu pari vuotta vanha,ollut pientä lataus ongelmaa, ei aina rupea latamaan. nyt ajettu noin 1500km latauksella 25-50 kilometriä riippuu minkä verran itse auttaa.ibrido ostettu 50%alennus 550e-5%bonus. on 3 teho vaihtoehto+kierrettävä portaaton.molemmissa noin 260w kapasiteetti akussa. amperi x voltti.ostakaa sähkön kulutus mittari niin on kiva seurata lataus määrää
Ostin Ibrido economy pyörän, on oikeasti hemmetin hyvä. Pyörää pystyy myös huijaamaan tyhjää polkemalla jolloin pyörä kulkee näppärästi eteenpäin melkein tekemättä mitään. Ite ostin ton Prismasta, hintaa tuli 419€ koska siellä oli alennuksen, alennusta pyörästä tuli about 280€. Kannattaa hakea nyt jos vain löytyy enää.
Joo ja se nopeus millä pyörällä pääsee, HUH HUH! Siinä jää monet taakse, kun huristelee ohitse.
Kyseinen pyörä on 24V malli.
En tykkää yleensä pyöräilemisestä mutta oon tässä alle viikossa varmaan 200km mennyt työmatkoja ja kauppamatkoja. Auto seisoo pihassa.
tolla 400,- egellä kannatta jo ostaa se, normisti sillä ei saa edes akkua.
kannattaa tarkistaa kuinka kauan ne on seisseet siellä kaupassa, kallis lithium akkku
menee aika nopeasti huonoksi, kun sitä ei ladata välillä, uuden akun hinta voi tulla yllärinä, tai tulee jos ei varaudu n 500,- cashiä
Helsingin prismoissa loput mallit mitä varastosta löytyy 420e muissa suomen prismoissa näyttäs olevan 550e hintalappu joka halpa jo sekin.

Itse ostin itäkeskuksen prismasta 420e hintalapulla varustettuna (699enormaali hinta) ja 10% sai s-etua päälle kyseisenä päivänä joten 400e lähti mukaan tuo 24v ibrido 7ah panan litiumi akkuinen.

Olis ollut isompikin 36v pyörä olikohan nyt sitten 8vaihteinen tarjolla hintaan 600e (999e normi) 28" renkailla tehoa tuntui olevan enempi kun tässä 24v pyörässä kolme tehovaihtoehtoa ja vielä käsisäätö lisänä jolla tehon voi määrittää rullaa pyörittämällä mutta tuntui tuo normimummopyörän kokonen rungoltaan jo niinpaljon huterammalta kun tämä pienempi jotta jäi kauppaan.

En ole kyllä kaivannut mitään turhia tehonsäätöjä täysillä ne olis kumminkin ja voima riittää viemään tässä 24v pyörässäkin helposti tämmösen 110kg kuorman (kuski+lastenistuimella tenava) kevyesti jalkoja pyörittämällä myös ylämäkeen :)

Ja vertailuna tuohon sähköttömään 26" normi maastopyörään aivan yhtä kevyt polkea ilman sähköjä kun sekin painoa akunkanssahan tällä ei ole kun 23kg jotta ei hirveän raskas näin tukevatekoiseksi pyöräksi.

Huonoja puolia jos haetaan etujousitus on lähinnä koriste ;)
Uusi lithium akku 199 euroa hinta tarkistettu.
Onko tietoa että kuinka monta latauskertaa noi Ibridon akut kestää? Entä soveltuuko pyörään muut akut? Käsittääkseni Li-ion akut ei tykkää jos niitä päästää ihan tyhjäksi asti. Olenko ihan väärässä? Hienolta pyörältä tuo kuitenkin vaikuttaa, varsinkin jos ei huvita hikoilla.
Pappa osti myös tuollaisen Ibrido economy pyörän, viime elo- syyskuun vaihteessa hintaan 385€.(Prismasta)

Täällä jo ainakin neljässä pyörässä on mennyt taka kumit puhki.. sitä kiinalaista taattua laatua siis!

Nämä Ibrido economy pyörän akut muuten EIVÄT ole mitään laatutuotetta, kannatta opiskella mikä on laatutuotetta !

Tuossa vaikka yksi parempi akku kun mitä Prisma myy. http://translate.google.com/translate?hl=fi&sl=de&tl=fi&u=http%3A%2F%2Fwww.ebay.de%2Fsch%2Fi.html%3F_from%3DR40%26_trksid%3Dp2045573.m570.l2736%26_nkw%3Dlifepo4
mistä saa lithuimakkuja 199,- onkohan ne vanhaa varastoa ?
n 800 latauskertaa max realistinen määrä
sit alkaa zippamaan
Prismasta 199 noin 1000 latausta kestää, itse kysyin niitä,vanhaa varastoa! ei litumiakku huonone jos ei ole tehnyt ensinmäistä latausta, näin minä akuista ymmärtäisin.
ostopäätös 420€ (ovh 699€) tähän nyt puituun Prisman sähköpyörään kaatui myyjän shokki-uutiseen .

"uniikia muoviosaista keskiötä ei saa mistään varaosana eli jos esim käy kuten pari tapausta nyt ensimmäisen kesän aikana on ilmi tullut että polkastessa kuuluu rusaus ja poljin pyörii sitten tyhjää niin korjauksena on uuden fillarin osto"

Hinta houkutteli kyllä mutta jos 13 kuukauden kuluttua keskiö sanoo sopimuksen irti niin olihan kalliita kilometrejä
Todella kalliita ja akussa oli muuten virtaa. Eli ladattu oli. Ties koska jossain kauoko-idässä
Et sama asia vuoden kuluttua uusi akku tai uusi pyörä. Omillako rahoilla
ehkä on aika helppo sovittaa sähköosat vaikka vanhaan tunturiin ,jos niin käy että keskiö pettää
ibrido toiminut jo vuoden,tosin ajettu vain noin 500km.tämä on se 28 mamma malli ja7amp 36v.tuntuu sähkötekniikka ja akku paremmalta kuin tunturi tangon jonka akku ei aina anna kun 10 km avustuksen ja sitten ei minnekkä.laturi miettii pari tuntia ja sitten alkaa latamaan ,joten akun kennoissa alkaa jo olla heikkoutta. pyörä on jo tosin 2-3 vuotta aj.1500km. aika kalllista jos jo täytyy uusia akku.myös virtalukon koppa hyvin herkkä lohkeilemaan varsinkin pakkasella
Kalkhoffilla 2500 km kesän aikana. 36V/15Ah akulla 50+v huonopolvinen ja ylipainoinen helsinkiläis-ukko on tehnyt useita yli 100 km:n päiväreissuja ja käynyt osin vr-avusteisesti Kouvolassa, Tampereella, Särkisalossa. Ei tarvitse mennä isojen teiden pientareita rekkojen seassa, kun pikkuteiden mäet eivät rassaa. Tuntuu kuin olisi saanut parikymppisen kunnon ja lihakset takaisin. Mukava istahtaa sähköavusteisen satulaan, kun tietää ettei simahda matkan varrelle - eikä kauramoottorikaan tarvitse runsasta kallista latausta, kun akku latautuu parilla sentillä/kerta!
I have this ibrido from prisma, I paid 699 euros last march. It's true the warranty is only for a year, but I got it paid back already. I have around 6km to the workplace, and I used to go by bus, so it was like 600? euros a year with the kausilippu, plus the time: before 45 min, now 20.
It has been now 2200 km goeth, nowadays I charge the battery everyday, but it seems it would last at least another year. So IMO it´s definitely a good investment.
Ainakin sama palikat kun mun ibriidossa, täällä natisee etupäämoottori. Eli pitää rasvata kerran vuodessa.
Kokemuksia Ibridosta (Economy) . Se oli sunnuntai 22.4.-12 kun seistiin vaimon kanssa kotipihalla. Talon hurahti naisihminen polkupyöräällä ylämäkeen sellasta vauhtia että jäätiin oikein ihmettelemään kunnes tajuttiin että sillä oli s-avusteinen polkupyörä. Kun samana aamuna oli lehdessä nähty Ibridon mainos ja rouva haaveili aina keväisin että menee polkupyörällä töihin niin tämä oli se viimeinen pisara. Siltä seisomalta lähdettiin Prismaan ostamaan Ibrido (699€). Ibridolla ajaminen oli mahdottoman hauskaa niinpä 16.5.-12 mentiin taas Prismaan ja ostettiin isännällekin. Vähän kyllä arvelutti kiinalainen laatu mutta kun on prismassa myynnissä niin ajateltiin että ei voi olla ihan romu. Ollaan yrittäjiä molemmat eikä olla harrastettu pyöräilyä koskaan. Edellisten kymmenien vuosien aikana ollaan maksimissaan kerran kesässä ajettu pyörällä. Vanhat pyörämme makasivat varastossa renkaat tyhjinä.
Kun viime syksynä lopetimme pyöräilynkauden oli ensiksi ostetun pyörän mittarissa yli 1600km pelkkään hupiajoa. On se vaan niin hauskaa, suosittelen.
Kesän aikana tavattiin paljon ihmisiä jotka tulivat keskustelemaan s-avusteisista pyöristä. Useimmat kokeilijat tulivat hymy korvissa takaisin. Kuinka Ibridot ovat sitten toimineet. Päätin jo viime keväänä että jos pyörät eivät pelitä vaihdan ne saksalaisiksi merkkipyöriksi. Ei tarvitse ainakaan vielä vaihtaa sillä vikoja ei ole juuri esiintynyt. Molemmissa pyörissä löystyy akun kiinnityskiskon yläpään ruuvi aikaajoin. Toisessa pyörässä on alkanut takarengas vuotaa kaksi kertaa. Ketjut on hypännyt kaksi kertaa pois päältä rajussa töyssyssä. Ibridon akku kestää käytännössä 30km ajon. Se on siis käytännössä 1,5-2tunnin ajon jälkeen tyhjä. Toisaalta kokeilemiini muihin s-avusteisiin verrattuna Ibrido tuntuu työntävän aina täysillä joten meno on tosi kevyttä.Tyhjän akun latautuminen täyteen kestää melkein 6 tuntia. Olemme koittaneet jatkaa toimintasädettä ajamalla pitempiä alamäkiosuuksia ilman s-apua. Lisäksi ostimme 15.6.-12 lisäakun (200€). Ostamani lisäakussa on jotain vikaa eikä se lataudu ihan täyteen. No onhan takuu olemassa.
Pyörät ovat nyt olleet Kaarinassa Krossin pyörässä huollossa. Pyysin huoltoa tarkastamaan pyörät sillä silmällä että kannattaako niitä vielä pitää. Vastaus oli myönteinen joten ostan ensi kesäksi entisten akkujen lisäksi kaksi isompaa 10ah akkua jolloin toimintasäde yli kaksinkertaistuu.
Kun ostat, osta LiFePO4 akkuja eikä mitään Li-ion akkuja. Saksasta saa ebaytin kautta kotia edullisemmin kun Prisman Li-ion akkuja !

Eikös tuo "Pyrkijä E 320
Sähköpolkupyörien aatelia!" olekin sama kun se Prisman "miesten malli" Ibrido economy sähköpyörä ?
Moottori ja akku on tosin (36V / 10Ah) Mutta onhan toi ny hieman kalliimpikin.

http://www.rally.fi/index.php?s=pyrkijamodel&c=e320
Pyrkijä muistuttaa ulkonäöltään Ibridoa. Pikaisella vilkaisulla erona on vain, että Pyrkijässä on levyjarrut ja alle taittuva seisontatuki.
Kiitos vinkistä, lisäakut on vielä hankkimatta ja lumet lähtee pian. Mitä eroa /etua on LiFePO4 akussa? Ellei käytä Prisman akkuja taitaa tulla vaikeuksia akun kytkennässä. Joudutaan ehkä rakentamaan jonkinlainen sovitin? Onko jollakin kokemusta?
Pyrkijä on ihan saman näköinen kuin Ibridon "miesten malli". Meillä tosin molemmat pyörät on "naisten malleja".
"naisten malleja" on myös tuossa linkissä, ja nekin muistuttavat niitä Prisman Ibrido pyöriä.
Kuulin juuri että tänä vuonna, siis pian Prisman ottaisivat jonkun toisen sähköpyörän myyntiin.
On kuulemma kalliimpi kun tuo viime vuotinen Ibrido pyörä.

Tuossa se "naisten malli"

http://www.rally.fi/index.php?s=pyrkijamodel&c=e300

(Pyörän kuvaa klikkaamalla saat pyörän värin vaihtumaan :)

Akusta, ja tuosta LiFePO4 akusta. se on paljonkin parempi kun Li-ion akut.

Tuossa tietoa: LiFePO4 akut (Lyhenne LFP) keksittiin vuonna 1996. Latauskertoja on yli 1500 ja kestävät -20´C pakkasta.

Li-ion ja Li-Mn akuissa on 500 latauskertaa ja kestää pakkasta -10´C asti.

Tässä hieman linkkejä aiheesta.

"Faktaa ja valintaperusteita sähköpyöristä "

http://nuivero.blogspot.fi/p/faktaa-sahkopyorista.html

http://www.salamapyorat.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=79&Itemid=224&lang=fi

Joten, miksi ostaa samalla rahalla huonompaa ?

Niihin akkujenkuorin voit ostaa pelkät kennotkin, tuosta linkistä näet vaihtoehtoja, hinnatkin näyttää pyörivän nyt noin 230 eurossa ja jos vastaava Prisman Li-ion maksaa 350 euroa, niin on jo huomattava säästö paremmasta akusta ?

http://translate.google.com/translate?hl=fi&sl=auto&tl=fi&u=http%3A%2F%2Fwww.ebay.de%2Fsch%2Fi.html%3F_nkw%3Dlifepo4%2B24%2B10ah%26_sacat%3D0%26_odkw%3Dlifepo4%26LH_TopRatedSellers%3D1%26LH_BIN%3D1%26LH_PayPal%3D1%26_osacat%3D0%26_fln%3D1%26_dmd%3D2

Itse ostin juuri 3 kpl sähköpyörää jotka oli takuu palautuksia, tai kaksi niistä oli sellaista ja yksi on aivan uusi jolla oli koe ajettu vain 4 km, ja sähkömoottorin valu takarattaan kohdasta hajonnut. Sain tehtyä noista kaksi toimivaa sähköpyörää. Nyt olisi vielä jonkun verran varaosiakin, niin akkuja en saanut edes ostaa ? Koska korjaavat ne ja myyvät kovalla voitolla, joten itse ostan akut Saksasta.
Kiitos tiedoista/linkeistä. Tilaisin kyllä akut Saksasta, mutta miten varmistan että Saksasta tilattu akku sopii "pistokkeeseen"?
Prismassa myydään näköjään Ibrido Energy 28 mallia hintaan 899€ ja Ibrido economic mallia myydään nyt hobby hallissa https://www.hobbyhall.fi/cat/fi/Erikoispyorat/92437/92426/92433#Odatedesc hintaan 699€.
Jep. niinpä näyttää olevan "uusi naisten"malli, 28" pyörillä ja vaan 3-vaihteinen, hintaan 899 euron tulossa Prismalle.
Sain kuula että olisi ollut jokin muu merkki, mutta ei ollutkaan, tai sitten liimattiin taas uudet tarrat.

Akusta, itse teen/vaihdan LiFePO4-kennot kun tulee ajankohtaiseksi, tuon akun vanhoihin akunkuorin.

Tuossa Hobby hallin "naisten" mallissa näyttä olevan aika paljonkin vähemmän tilaa akulle kun "miesten mallissa", kuvasta päätellen.

Tuollainen taakkatelineeseen integroitu akku mallihan on yksi vaihtoehto, mutta en silti suosittele sellaista kun niissä kalliissakaan (parin tonnin) sähköpyörissä se ei toimi, vaan irtoilevat, ja painopiste on paljonkin huonompi kun esim. noissa 26'' Ibrido Energy pyörissä.

http://www.prisma.fi/market/prisma?a_Visit:tuote=ka0ix92govyle37s&kategoriaTunniste=Polkupy%C3%B6r%C3%A4tAikui&path=SPORT%2FPy%C3%B6r%C3%A4ily%2FPolkupy%C3%B6r%C3%A4tAikui&myymala=Prisma+Iso+Omena&paikkakunta=Espoo&osuuskauppa=HOK-ELANTO&pageName=Main
Minun akussani lukee LiPo. Mitä akkutyyppiä tämä tarkoittaa? Pyörä on siis Ibrido.
Non niin, pyöräilykausi on sitten avattu. Kylmästä ilmasta Ibridon akut kestivät sen saman 30km pituisen lenkin kuin viime kesänäkin. Pyörätiet enimmäkseen paljaat mutta oli matkalla muutama max 100m jäinen pätkäkin. Huomenna taas. Lisäakkujen hankinta vielä vaiheessa.
Nyt tuli minun ibriido takuhuollosta, eikun takasin polkemaan, Laakerit olivat sökönä moottorissa. Turussa takuhuollon hoitaa Visan polkupyörähuolto, voin suositella muillekin.
Ostin vuosi sitten keväällä englantilaisen Oxygen sähköpyörän. Ajelin sillä hivenen yli 2000 km viime vuoden sulankelin aikoina. Talvisin en pyöräile. Pyörässä on 37 V / 15 Ah akku. Pyörällä voi ajella 90%:n, 60 %:n tai 30 %:n tehoa käyttäen. 90 %:n tehoa käyttäen akku kesti 95-100 km, 60 %:n teholla n 125-130 km. 30 %:n tehon käytöllä en akkua testannut. Kun käytin akkua vain nousuissa ja vaikeammissa tilanteissa, mutta jalkavoimin tasaisemmilla paikoilla ajaen, akku riitti jopa yli 200 km:n matkaan. Kuormana oli vain 85 kiloa painava polkija ja n. 7 kg:n laukku tarakalla.
Pyörän sähköiset osat ovat kiinalaisvalmisteisia. Akkuun on kytketty myös etu- ja takavalot, jos niitä on tarpeen käyttää. Renkaat ovat 26x1,95". Vaihteita on 7. Rengaskoko tekee ajamisen huonommillakin teillä melko helpoksi. Etuhaarukan jousitus on säädettävissä. Edellisestä pyörästä otin tähän pyörään nahkasatulan ja joustavan satulaputken. Ajoasentoa voi jonkin verran säätää.
Tähän mennessä pyörän heikkoutena on ollut tarakan kantokyky, vain 24 kg, sekä keskiössä oleva polkimien pyörimisen tunnistava levy. Levy halkesi, mutta takuu toimittaa uuden. Saatuani uuden levyn vahvistan sen.
Pyörän mukana tuli luonnollisesti latauslaitteisto.
Käväisin tänään prismassa ja siellä oli tuore 2013 mallin kolmivaihteinen 28" naisten ibrido sähköpyörä jossa napamoottori edessä ja akku tarakalla. Pyörä ei vaikuttanut kovin laadukkaalta. Poljinkeskiön rakenteet näyttivät mun silmään epästandardeilta ja jokin hannasi vastaan kun pyörittelin polkimia, joko keskiölaakerissa tai takanavan vaihteissa.

Suosittelen välttämään ibrido-härvelin hankkimista.
Mutta kuin toi ibrido-härvelin tomii, ajettu nyt noin 6000 km vuoden aikana,
Miinukset:
-etulakerit sökö, tämä voi tapahtua melkin kaikille fillareille kuin lämpötila -20astetta. Takuuseen meni.
-Kerran hyppäs ketju pois paikoiltaan, kiitos turun kaupungin hiekoitus, mutta matka jatkoi etuvedon avulla,

Kaikki muut ovat sitten plussa!
Olen erittäin tyytyväinen ibriidoon.

Thomas
onkos matkaajan sähköpyöristä kokemusta ihmisillä? lyijy-akku näyttä olevan alunperin mutta voiko tuon sitten aikanaan vaihtaa lifepo4-akkuun?
Kokemusta on vuden verran ja kyse on 1-vaihteisesta mallista. Laite on totaaliunen susi. Ostin sen alle parin kilsan työmatkaa varten, mutta sekin on liikaa tälle "Kiinan ihmeelle". Menossa 3. akku (tosin takuuseen kaikki) ja silti pääsee ehkä 6km talvella ja jo pätkii veto. Ruuvit ruosteessa, vaikka säilytän yöt sisätiloissa. Ajoasento toivottaman ahdas ja tangon muoto 40-luvulta. Runko niin matala, että ei voi polkea kuin suorassa! Kaarteessa ottaa heti kiinni ala-asennossa. Myös suoraan ajettaessa polkimet tapaa usein maahan, jos uria tai polannetta talvella. Käsittämättömän huonoa suunnittelua, kun parempi suunnittelu ei edes maksaisi mitään. Ei voi työntää edes matalissa rappusissa esim. kellarin ovelle, koska iso ratas heti kyntää ja ns. ketjusuojan papreiliittímen oloinen "tukilärpäke" vääntyy. Muoivinen ketjusuoja ei kestä pakkasta edes 2 astetta jne. Huonoin tuote, mikä minulla on kaikkiaan ollut. Onneksi ostin lähes uutena tori.fi kautta ja sain -niin just halvalla. Ilmeisesti edellinen omistaja oli huomannut jo osan puutteista. Kiina on nyt tilanteessa, että sieltä saa laatua, mutta myös täyttä roskaa. Sama oli muutama kymmenen vuotta sitten Japanisssa, mutta nyt tilanne toinen. Tavara on priimaa tai ainakin käyttökelpoista. Sama pätee Etelä Koreaan.
Runkohan siinä on vääntynyt. Taitaa olla melko pehmeää patarautaa kiinanihmeen runko tai sitten edellinen omistaja ollut hieman tanakampaa tekoa.
Nyt on sitten hankittu molempiin pyöriin lisäakut (10a). Ostettiin kuitenkin Prismasta kun oli epävarmaa Saksasta hankittujen akkujen sopivuus. Saatiin lisää toimintasädettä 35km/pyörä. Huonoa on se että on enemmän tavaraa mukana kuljetettavana, hyvää se että kun lataa neljää akkua kahden sijaan pystyy "tankkaamaan" samassa ajassa tupla määrän energiaa.
Ibrido economicin kävi välillä Hobby Hallissa jo 995€. Nyt näköjään 695.
https://www.hobbyhall.fi/cat/fi/Erikoispyorat/92437/92426/92433#Odatedesc
Mitä maksoi akku prismassa? Oliko 24 tai 36 volttinen?

Thomas
Economic mallin 12v 10ah akut maksoivat 300€/kpl. Kun viime kesänä ostettiin yksi 8ah akku joka ei lataudu täyteen saatiin 150€ alennusta. Akut maksoivat siis 450€.
eli 36 voltin akku?
Hupsista, akkujen jännite on 24volttia.
Kannattaa odottaa syksyys tavaratalopyörien kanssa. Silloin hinnat ovat yli 30% halvemmat....

Kunnon pyörän jos haluaa niin sitten jotain muuta!
Vajaat 600km on tänä kesänä Ibridon mittariin tullut kilsoja. Joku 2200km kaiken kaikkiaan. Hyvin toimii pyörät vielä. Ketjut on viime aikoina pudonneet pois päältä muutamia kertoja. Pitäisköhän säädättää. Ketjut saa kyllä helposti taikaisin paikalleen alle minuutissa mutta kuitenkin..Alkuperäisten akkujen toimintasäde on pienentynyt viimevuotisesta noin 30km:stä noin 25km:iin. Tuntuu siltä moottori avustaa turhankin tehokkaasti, ainakin meikäläistä (75kg), ajaessa täytyy pitää tuulenpitävää takkia päällä ettei tule varsinkin iltasella kylmä. Jos avustustehoa voisi pienentää, saisi toimintasädettä kasvatettua. No on toimintasäde vielä kyllä riittänyt, täällä hetkellä pystymme tekemään lisäakkujen avulla yhdellä latauksella 75 km lenkkejä.
Kiinalaiset ruostuvat nopeasti. Kaatikselle kun vie tavaraa niin oppii piankin että kiinalaiset ihmeet on muutamassa vuodessa ruostuneet ruskeiksi mutta paljon vanhemmat suomalaiset pyörät ovat paremmassa näössä!
Aika tulee näyttämään kuinka ibrido kestää. Runko ei voi kuitenkaan ruostua se on alumiinia.
Kiinalaisessa alumiinirunkopyörässä ruostuvat kaikki teräsosat, kiinalainen maalaus ja kromaus ovat sen verran huonoja.

Nyt muuten saa taas 30% alennuksella useimmista prismoista H-ibridoja
( sateeseen ruostumaan..:} ) Pidin näitä viime kesänä jo silmällä eikä yksikään mennyt edes alennetulla hinnalla kaupaksi!!!!
Vielä on Ibrido toiminut. Noin 1600 km tänä kesänä ajettuna. Yli kolme tuhatta km kaiken kaikkiaan. Yksi ongelma syntyi kesäkuun lopussa kun takapyörästä katkesi yksi pinna (luultavasti pinna katkesi kun metsässä meni oksa pinnojen väliin). Maahantuojan huolto lähti juuri lomalle eikä sopivan kokoista pinnaa löytynyt mistään muualta. Huono homma. Vähän arvelutti ajella epäkuntoisella pyörällä mutta niin kuitenkin tein miltei koko heinäkuun ajan. Tämän viikon maanantaina maahantuojalta soitettiin ja luvattiin ystävällisesti lähettää muutama pinna veloituksetta takuuna vaikka takuuaika on jo päättynyt. Samalla kertoivat että kaikkia varaosia löytyy tarvittaessa. Hyvä näin.
Ibridojen (economic) hinnat eivät ole tänä vuonna näköjään ainakaan vielä pudonneet niinkuin kävi viime vuonna.
https://www.hobbyhall.fi/cat/fi/Erikoispyorat/92437/92426/92433#OdatedescOdatedesc;
Edelleen olen sitä mieltä että Ibrido economicin moottori avustaa melkeimpä turhan paljon. Kokeilin tyynellä säällä, tasaisella tiellä ja täydellä akulla pyöritellä polkimia ilman että olisin varsinaisesti työntänyt niillä että millaiseksi nopeus kiihtyy. Nopeus nousi 22-23km tunnissa ilman että 75kg polkija teki työtä ollenkaan.
Jos asennat pyörääsi kaasukahvan, se kulkee 29-31 km/h polkematta :) Tietysti toimintamatka hieman lyhenee, mutta jos samalla polkee, pääsee 28 km/h:n keskinopeuksiin toimintamatkan ollessa noin 25 km 8 Ah:n akulla. Teoreettinen pyörimisnopeus moottorilla on 250 rpm eli 33,7 km/h.
Ostin itsekin tämän viestiketjun kommenttien rohkaisemana tuollaisen Ibrido Energy 28" sähköavusteisen naistenmallin polkupyörän. Ekat 10 km takana ja oli kyllä varsin mukava työmatka pitkään aikaan, hymyilin pitkään aikaan jyrkempää ylämäkeä polkiessani. Naistenmalli tuli hankittua siksi, että vaimokin voisi tarvittaessa pyörällä ajella. Asiaa helpottaa kummasti, kun satulan korkeutta voi säätää pikalukitsimella. Kaikenkaikkiaan ensivaikutelma pyörästä on hyvä.

Vikojakin löytyi: akussa oleva varausilmaisin on kuollut, ei näytä mitään. Ohjaustangossa oleva varausmittari tuntuisi näyttävän oikein ja akku muuten tuntuisi antavan tehoa ihan ok. No, mennee takuuseen.

Muita juttuja on muoviset/muovisenoloiset poljinosat(!), en osaa sanoa onko vain pinta muovitettu vai ovatko kokonaan muovia. Toivottavasti vain muovilla pinnoitetut.. Lisäksi tuohon pitää hommata eteen ja taaksekin kunnolliset valot, nyt on vain kissansilmät edessä ja takana, sekä jonkinlainen taustapeili. Lukko tulikin jo hankittua, sitäkään ei tule pyörän mukana.
Niin, Hobby Hallista hintaan 695 eur + toimituskulut 19,90 eur. Halvin paikka mistä ko. mallin löysin.
Ja pikkuvika lisää, hymy hyytyi paluumatkalla kun sähköt katosi. No, hiestä päätellen ainakin kunto kasvoi... huomenna soitto HH:iin.
ne polkimet on kyllä kokomuovisia....
Ainakin Ibrido economic.ssa varauksen ilmaisin toimii vain kun virta on käännetty avaimesta päälle.
Fillari saatu takaisin takuuhuollosta, vika olikin itse moottorissa joka lienee ollut maanantaikappale. Kilometrejä tullut nyt vajaa 20 km päivässä, akku kestää suunnilleen 30 km mäkistä reittiä avustus täydellä teholla. Hauska peli ajaa, toistaiseksi voin vain suositella. Työkaverikin kehui, oli aiemmin ajanut jotain Helkaman minipyörää ja sanoi, että se tuntui kohlommalta ajettavalta kuin tämä yli puolet halvempi Ibrido.
Kotikaupungin prismassa on jo reilun kahden kuukauden päivät ollut ibridoja 30% alennuksella, mutta yksikään neljästä pyörästä ei ole mennyt kaupaksi.

Enkä osta minäkään tommoisia :\
Vika ilmeisesti akkukotelossa sijaitsevassa ohjainyksikössä, joten maanantaikappale kyseessä. Ellei muuta niin uutta osaa tilalle. Hyvä, että ilmeni vika jo nyt eikä vasta takuuajan umpeutumisen jälkeen.
käyn kyseisessä kaupassa, näkyi olevan viime vuodelta toi myytävä Iberio
mitenkähän akku kestää tuollaista seisottamista ?
se akku, jos on lithium, niin on sökö ekan kauden ajon jälkeen, jos on viime vuonna pyörä tuotu liikkeeseen, eikä siellä pariin kertaan ladattu talven aikana, kannattaa pyytää vuoden takuun ostopäivästä, siitä liikkeestä tai kahden, lithium akku maksaa nimittäin noin 500,- riippuen onko 24 vai 36 v,
Ja akku noissa halvimmasta päästä. Kestää n 1-2vuotta vaikka lataiskin. Kunnon litium akku japanilaisilla kennoilla kestää n.5 vuotta.
Panasonic litium akku on kylläkin japski, sitä on ainakin näissä 36 volttisessa.
1.5 vuotta olen jo ajannut ja latauskertoja on noin 700 takana, ja hyvin tomii vieläkin.
Kilsoja on tällähetkellä ajettu noin 10 000, hyvä peli.
Perusakku ibridoon maksaa 200 €, tehokkaampi 10 Ah akku 300 €. Ja kyllä se litiumakku kestää säilytystä jos se on ladattu täyteen.
Lataat bymath siis akkusi keskimäärin 1,5kertaa päivässä vuoden jokaisena päivänä??? ja ajat keskimäärin akullasi 15km/lataus, ei kuulosta olevan akku järin hyvässä kunnossa :) ettei vaan ois vähän värikynää tarinassa.
Olen aikaisemmin viestiketjussa kertonut kokemuksiani Ibrido Economicista, testi jatkuu.. Nyt on 2500km täynnä tänä kesänä. Kaikenkaikkiaan 4100km kahden kesän aikana sotkettu. Rouvan Ibridolla hiukan vähemmän.
Pyörät ovat pysyneet ulkoisesti siisteinä ei ole maalit tai kromaukset lähteneet niinkuin joku viestiketjussa aikaisemmin epäili. Pyörät eivät kylläkään seiso ulkona öisin. Aikaisemmin kerroin kuinka pyörästäni katkesi kesällä pinna, nyt kakesi rouvan Ibridosta pinna. Todennäköisesti takavanteen pinnat ovat kovilla koska sekä polkijan että moottorin voima välittyy takapyörään. No, tilanne ei ole vielä huolestuttava jos kahden pyörän yhteisten n. 8000km aikana on katkennut 2 pinnaa. Saavat sitten talvihuollossa korjata.
Vanhinta viidestä akustamme on ladattu nyt arviolta 70-80 kertaa, eikä sen varauskyvyssä ole tapahtunut ainakaan selvää muutosta. Pyörä on ostettu/akku otettu käyttöön huhtikuussa -12. Viime talvena pyörän seistessä melkein puoli vuotta, tyhjensin akun pari kertaa pitämällä valoja päällä ja latasin sen jälkeen taas täyteen. Tuntuu siltä että akku on tehokkaimmillaan kun sen lataa juuri ennen lähtöä.
Onko tämä Ibrido sellainen sähköpyörä, ettei tarvi ite ylämäessä polkea muuta kuin näön vuoksi? Elikkä siis moottori vetää mäekä ylös. Mulla oli matkaaja-pyörä, jossa oli tämä mahdollisuus.
Tässä meidän Ibrido economic mallissa moottori työntää vain kun polkimia pyörittää. Ketjut vois vaikka ottaa pois, moottori työntää aina kun polkimia pyörittää. Moottorin työntö on senverran voimakas että pienet mäetkin pääsee ylös vain pyörittämällä polkimia "näön vuoksi" ainakin kun polkija ei ole kovin painava. Antaa niiden ketjujen vaan olla paikallaan niin voi halutessa polkea apuna ja pääsee nopeammin ja pitemmälle :)
Tulee siinä samalla kuntoiltua.
Kannattaa asentaa kaasukahva niin saa vielä vähän enemmän tehoa ulos täydellä akulla. Tuo 8 Ah:n perusakku on kyllä hieman liian pienitehoinen, pitäisi päivittää. Itse olen ajellut nyt 2000 km ongelmitta!
Itelläni ollut kesästä Ibridon sähköpyörä, sekä hyvää ja huonoa sanottavaa löytyy. Huonot ensin? Avustuksen tehoa ei voi säätää, joten se on joko päällä tai sitten ei. Akun kesto ei ole yhtä hyvä kuin luvataan, ja itselläni ainakin tuntuu siltä että mitä vähemmän ohjaustangossa kiinni oleva mittari näyttää virtaa olevan jäljellä, sitä raskaammaksi polkeminen muuttuu - ja lienepä se näin onkin, kun avustuksen määrää ei voi määritellä.
Muita huonoja puolia on tietysti se, että se on raskas pyöräksi, joten pelkkään ilman avustusta tapahtuvaan pyöräilyyn ei missään tapauksessa sellaista kannata hankkia. Vain 6 vaihdetta voi tuntua vähältä, varsinkin jos haluaisi nopeammassa vauhdissa mennä vielä lujempaa mutta moottori lopettaa avustamisen tietyssä nopeudessa että sikäli ei merkitystä.
En ole mitannut latauksen kestoa, mutta normi työpäivän aikana ehtii ladata käsittääkseni. Melkoinen mötikkähän se on toimiston pöydälle heittää, mutta hei, on siinä sentään kantokahva. Moottorin avaimet on vähän leluja, yksi jo meni rikki, ei tosin katki, voi siis käyttää. Niitä tuli mukana kolme jos en väärin muista, hyvä niin - tosin en ihan ymmärrä tarvetta miksi sen tulee taittua 90 asteen kulmassa, ei se juurikaan tiellä ole missään...
Satula käy kovanpuoleiseksi paljon ajettaessa, mutta eipä ole tähän mennessä ollut pyörää jonka mukana tuleva satula ei tätä olisi tehnyt. On vaan jäänyt ostamatta se pehmeämpi satula. Niin, ja nämä nollakelit ei taida olla kovin hyviä moottorille, se välillä leikkaa sekunniksi.
Hyviä puolia...hinta, muut on kyllä sen verran kalliita olleet että en ole raaskinut laittaa sitä rahaa likoon vain "pyörään". Nopsaan menee matkat, ja ylämäetkin jaksaa polkea. Makuasia ulkonäkö, onpahan helpompi nousta kyytiin kun ei tarvitse kurotella tankojen yli.
Moottorin latautuminen ei pidä meteliä, toisin kuin erinäiset muut laturit ja sähkövimpaimet joita on elämän varrella tullut haalittua. Lataaminen on yksinkertaista, ei tarvitse inssin papereita. Merkkivalotkin jopa jotta näkee milloin valmista - vaikka hölmöä oliskin jos ei olisi.
En osaa oikein muuta sanoa, helppo oli täysin ummikon naisenkin pistää kasaan, ei tarvinnu itkeä niinku yleensä itsekasattavien kamojen kanssa.
Nyt on tosin muutaman kuukauden käytön jälkeen alkanu tuntua epävakaalta, ikäänkuin takapyörä vaappuisi - voimistuu kovemmassa vauhdissa. Pelottaa että jos se lähtee irti :D. Mitä voisin sille ite tehdä, onko joku mutteri esim. löystynyt? Vai vienkö vaan suoraan huoltoon ja sanon että korjatkaaaaaaa? Tai ehkä postaan tän kysymyksen ihan erikseen tonne jonnekin...
Yleensä ottaen, jos on varaa pistää rahaa oikein hyvälaatuseen sähköpyörään, niin ottasin muun. Jos taas halvalla haluaa sunnuntaiajeluja varten, niin kyllä Ibrido hommansa hoitaa, kuten on tullut itse todistettua. Tietysti, ikäihmisille ymv. kannattaa pohtia tarkemmin, meinaan vaan että sellainen mitä ite pitää pystyä seuraamaan, huoltamaan ja fiksaamaan ei välttämättä ole laadultaan ihan paras vaihtoehto.
Onko noista vaihteista yleensäkkään mitään hyötyä? Itellä oli Matkaaja ja siinä ei ollut vaihteita ollenkaan. Aina ajelin kaasu pohjassa ja hyvin jaksoi vetää mäet ylös pelkällä moottorilla, en siis käyttänyt polkimia apuna muuta kuin pyörittelin, että moottori käy. Akku ei varmaankaan kestä lovia pakkasia -10 taitaa olla maksimi, sitten pitäisi varmaan vaihtaa akku lifepo-akkuun. Matkaajan akku kesti jopa -20 astetta kevyesti, siinä on lyijyakku.
"Avustuksen tehoa ei voi säätää, joten se on joko päällä tai sitten ei. "

Ainakin omasta Ibridosta (3-vaihteinen naistenmalli) löytyy kolme eri tehoa, jotka kyllä selvästi eroaa toisistaan. Ohjaustangossa olevasta hallintapaneelista löytyy myös "talutustoiminto" eli ylämäkeen taluttaessa voi nappia painamalla saada moottorin pyörimään n. 6 km/h nopeudella.

"En ole mitannut latauksen kestoa, mutta normi työpäivän aikana ehtii ladata käsittääkseni. "

Jos on ajanut akun loppuun asti, niin mennee sellaiset 5-6 tuntia ja jos n. puolet akun varauksesta, niin 2-3 tuntia riittää. Tämä siis suht tuoreella akulla.

"Yleensä ottaen, jos on varaa pistää rahaa oikein hyvälaatuseen sähköpyörään, niin ottasin muun. Jos taas halvalla haluaa sunnuntaiajeluja varten, niin kyllä Ibrido hommansa hoitaa, kuten on tullut itse todistettua. "

Työkaveri vertasi pienen koeajolenkin jälkeen tuota n. 700 eur maksavaa 3-vaihteista Ibridoa Helkaman sähköpyörään (malli ei jäänyt mieleen, mutta hinta oli tuplaten ja automaattivaihteinen) ja sanoi, että Ibrido tuntui paremmalta ajaa. Helkama kuulemma aloitti heti moottoriavustuksen kun polkimia liikautti (kiva ominaisuus varmaan, jos vahingossa pyöräyttää polkimia) ja toisaalta nuo automaattivaihteet ei olleet kovin kätevät, kuulemma vaihtoi liian myöhään kun tuli ylämäki vastaan -> melkoisia rusahduksia kun vaihtoi pienempään. Ibridossa on poljettava n. 3 sekuntia ennenkuin mootttori herää toimimaan, eli tietty pitää hiukan ennakoida ennen ylämäkeä että saa hyvän vedon ylämäkeen.
Samoin Helkaman akku kuulemma maksaa 500-600 paikasta riippuen, täällä on tähän 3-vaihteiseen Ibridon malliin saanut uuden akun 200 eurolla (Prisman hinta).

Alun ongelmien jälkeen tolla Ibridolla on ollut varsin kiva ajella, vastatuulet ei haittaa ja kyllä tuolla nyt pärjää silloinkin, kun akku loppuu. En ole ennen pyörällä lähtenyt kovassa syystuulessa polkemaan reilun 20 km:n lenkkejä, mutta nyt on tullut tehtyä pyöräreissuja jo muutamia. Tänään voisi tehdä taas yhden lisää. :)
Eri malli kyseessä, sillä 6-vaihteisessani naisten mallissa ei ole avustuksensäätöä - ja se on oikeastaan huono juttu jos monipuolisempaa ajoa haluaa.

Ibridoni kyllä aloittaa avustamisen heti kun polkimia liikauttaa, joka on sekä hyvä että huono - varsinkin nollavauhdista lähdettäessä startti on kyllä sen verran nopsa että pitää totutella jonkin verran mutta on se kiva päästä heti pikavauhtiinkin. Ilmeisesti sinun mallisi on erilainen tässäkin suhteessa - josta johtuen ennakointi Ibridollani tarkoittaa oikeastaan sitä, että ymmärtää ottaa huomioon sen, että avustus alkaa toimia heti sekä muun liikenteen ja oman ajon, jotta tottuu hallitsemaan pyöränsä.

Se huono puoli Ibridossakin on, että vaihteet täytyy vaihtaa polkiessa ja kyllä se varsin pelottavankuuloista rusahtelua yleensä on - harvoin vaihtuu siististi ja sujuvasti vaikka kuinka yrittäisi. Ellei jo tullut mainittua, kylmät säät aivan selvästi vaikuttavat akun toimintaan, siis siihen perusakkuun mikä mukana tulee.

Ei ole vastatuulet täälläkään haitanneet Ibridolla, mutta akun loppuminen kesken matkan on tullut koettua ja silloin teki mieli tavallista, kevyempää pyörää joka rullaisi paremmin. Toisin sanoen, jos Ibridoa haluaa käyttää urheilumielessä, niin suosittelisin kyllä joko hankkimaan kunnollisen "oikean" pyörän jolla on mukava ajaa ja joka myös varsinaisesti saa aikaan liikuntaa ajajassaan - tai vähintään testaamaan eri sähköpyöriä jos sen välttämättä haluaa.
Ibridossa ainakin avustus loppuu heti kun polkimia ei pyöritä (noh, näin se pitääkin olla muuten olisi Suomen lakien vastainen ja siitä tulisi mopo) ja vaihteista mulle ainakin on hyötyä. Pienemmillä vaihteilla avustus on sen verran terhakkaa nähden siihen miten paljon vaatii itseltä voimia että tulee poljettua oikeastaan vaan tyhjää jos niitä käyttää ja se tuntuu hullulta. Isommilla vaihteilla vastusta on sen verran kuitenkin että tuntee polkevansa.
Mulla pyörä on nimenomaan avustuskäytössä, jotta pitkät matkat sujuisivat nopeammin eivätkä saisi hikeä pintaan niin herkästi kuin tavallinen pyöräily, mutta vaihteiden osalta sekin kai on makuasia. Jos haluaa ihan vaan päästä eteenpäin työtä tekemättä mutta pyörän selässä niin kaipa ilman vaihteitakin pärjää? Tosin jos mahdollista, voihan sitä mennä skootterilla tai bussillakin. Jos taas haluaa jopa vähän polkeakin muttei niin raskasta kuin normaalisti pyörällä, niin silloin sanoisin vaihteita tarpeellisiksi.
Täällä prismassa on ollut koko kesän jokunen sähköhibriido tarjolla, eikä yhtään mennyt kaupan edes 30prossan alella! tänä vuonna ne oli varmaan niitä viimevuotisia jotka ei silloin menneet kaupaksi ja ensi kesänä yrittävät myydä sitten ainakin kasivuotisia horjakkeita.

Tollainen seisottaminen taitaa pilata akun?
minkä hintainen se pyörä oli ? Missä päin?
Li-ion-akut kestää kyllä säilytystä, kunhan akun varaustaso on ~80% täydestä. Noin mm. uusien kännyköidenkin akkujen säilytysohjeissa neuvotaan. Eli riippuu siitä, miten hyvin joku prisman kaveri tietää/osaa/viitsii/kiinnostaa käydä lykkäämässä akkuun laturia kiinni. Tuskinpa nuo kuitenkaan itsestään purkautuvat kovin nopeasti, vaikka olisivat pyörässäkin kiinni koko ajan.
Just tilasin Ibridon 28" miesten munamankelin Hobby Hallista, 695 €, olikohan vika kun enää ei avaa ko tuotteen sivua.
Meinasin ekana ostaa ihan "kunnollisen" mutta katsotaan tuolla miten mielenkiinto säilyy, kesällä kuitenkin tulee väännettyä enemmän prätkän kapukaa kuitenkin...
No niin, taas kuuluu tuttu naputus etulaakerista, 12 000 kilometirä takana.
Mottoria kuin ei saa auki, ilman erikoistyökaluja, niin huoltoon pitää viedä.
Akkukin on nyt finaalissa, ihan kun koko fillarikin pitäisi vaihtaa uudemmaks.
Mitäs uutta 28 tuumasta suosittelette?
Onko niin että etuvetomallin (energyn) etulaakeri/moottori aina kestää n. 6000km, sitten pitää korjata. Paljonko korjaus maksaa?

Kirjoittaja on poistanut tämän viestin

12 000 tkm? o.o Se on kyllä ihan kunnioitettava määrä mun mielestä per vuosi ihan kenelle tahansa ja ihan millä tahansa munamankelilla sotkettuna! Itselle hyvä jos kymmenesosa tulisi per vuosi tuosta km-määrästä...

Itse aloitin viime kuun lopulla oman sähköfillarikauteni tälle vuodelle, nyt on jo Turun seudulla ihan kivasti siivottu talven jäljiltä soramurskeet pois joten uskaltaa pyörällä lähteä liikenteeseen. On se kyllä vaan niiin hauskaa ajella sähköpyörällä, tällainen laiskamatokin ihan oma-aloitteisesti lähtee polkemaan mäkisiä pyöräteitä vastatuuleen. :)
Takuuna menee vielä tämän kerran. Ottakaa maahantuojaan yhteyttä jos tarvitsette varaosia, akkuja, neuvoja, niiden huolto toimii erittäin hyvin. Maahantuojaan yhteystiedot löytyvät tuolta: http://sultrade.fi/fi/yhteystiedo
Kolmas ajokausi (kesä) ibrido Economicilla on nyt sitten menossa. Reippaat 1000km on tänä kesänä molemmilla pyörillä ajettu. Käytiin Virossakin Saarenmaalla jossa tuli yli neljäsataa kilometriä viikossa 30kiloinen peräkärryn kanssa. Pyörät toimivat yhä. Ketjusuojien takimmaiset kiinnitykset on molemmissa pyörissä murtuneet kuljetuksen yhteydessä. Jarrupalat vaihdettu toisen kerran n. 5000km matkalla. Ketjut lähtee pois paikaltaan silloin tällöin. Tämä on ominaisuus ei vika. Ketjut saa paikalleen helposti alle minuutissa. Vanhimman akun varauskyky on pudonnut vain vähän ehkä jotain 10%. Akkua on nyt ladattu lähemmäs sata kertaa. Ruostetta ei pyörästä löydy.
 /   /  / Ibrido sähköpyörä

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta