Keskustele narsismista ja narsistisesta persoonallisuushäiriöstä.
Mistä täällä keskustellaan?
156
201
Vastaukset
- että silleen
Sitä sopii sinun ja kumppaneidesi kysyä teiltä itseltänne. Sitä minäkin (ja varmaan monet muutkin) ovat ihmetelleet ja jättäneet palstan. Teille tuntuu olevan jo peruskäsitteet ovat hukassa, narsismilla tarkoitetaan sekä tervettä että sairasta narsismia, mitkä ovat eri asioita. Narsistinen persoonallisuushäiriö on taas vakava häiriö ihmisellä, jonka sinä ja muutamat muut haluatte sekoittaa TERVEESEEN narsismiin useissa viesteissä. Narsistisesti persoonallisuushäiriöinen EI ole terveesti narsistinen.
Narsistisesti persoonallisuushäiriöinen ei myöskään "elä eri leveleillä" kuten annatte ymmärtää että välillä olisi narsisti ja välillä ei, sen mukaan millä "levelillä" missäkin tilanteessa on. Narsistisesti persoonallisuushäiriöinen ja AINA narsistisesti persoonallisuushäiriöinen, joskus haluaa/pystyy peittämään sen enemmän ja joskus vähemmän. Narsistisesti persoonallisuushäiriöinen on sitä koko elämänsä ajan, alkaen lapsuudesta/nuoruudesta hamaan loppuun asti. Terapiassa narsisti joskus pystyy JÄRJELLÄ hillitsemään narsistista käyttäytymistään VÄLTTÄÄKSEEN OMASSA ELÄMÄSSÄÄN vaikeuksia, mutta tunne-elämän puute empatiasta ja itsekeskeisyys on pysyvä. Terapiassa on se huono puoli, että siinä narsisti myös usein oppii olemaan ovelampi kun saa tietoa ihmisen tunnereaktioista yms.- että silleen
"Narsistisesti persoonallisuushäiriöinen ja .."
piti olla
Narsistisesti persoonallisuushäiriöinen ON.... Et ole jättänyt palstaa. Ehkä et usko sitä, mutta monen muun niin tehdessä sinun takia, itse olen kiitollinen siitä, että sinä edes olet täällä. Vakiokamaa.
Pieni rukous puolestasi:
Isä, tänään on ollut hyvä päivä.
Siunaa ja suojele nimimerkki 'että silleen':ä.temppuilija kirjoitti:
Et ole jättänyt palstaa. Ehkä et usko sitä, mutta monen muun niin tehdessä sinun takia, itse olen kiitollinen siitä, että sinä edes olet täällä. Vakiokamaa.
Pieni rukous puolestasi:
Siunaa ja suojele nimimerkki 'että silleen':ä.Aaamen.
temppuilija kirjoitti:
Aaamen.
Ettei unohdettaisi itse asiaa:
Keskustele narsismista ja narsistisesta persoonallisuushäiriöstä.- M.B.
temppuilija kirjoitti:
Ettei unohdettaisi itse asiaa:
Keskustele narsismista ja narsistisesta persoonallisuushäiriöstä.Voisit rukoilla tännekin yhden hyvän päivän, kun tuo sujuu niin hyvin =)
Alkaa olla jo muutama putkeen kasassa niitä ei niin hyviä.
P.kele..
*kylläpä kiroilu helpottaakin, mutta vain hetkellisesti* M.B. kirjoitti:
Voisit rukoilla tännekin yhden hyvän päivän, kun tuo sujuu niin hyvin =)
Alkaa olla jo muutama putkeen kasassa niitä ei niin hyviä.
P.kele..
*kylläpä kiroilu helpottaakin, mutta vain hetkellisesti*Uskon, että se tuli perille.
- M.B.
temppuilija kirjoitti:
rukoukseni
Ei ainakaan kiroiluta enää =D
M.B. kirjoitti:
Ei ainakaan kiroiluta enää =D
Se on se yliluonnollinen. Sen henkilökohtaista merkitystä ei pidä aliarvioida.
;)- että silleen
temppuilija kirjoitti:
Et ole jättänyt palstaa. Ehkä et usko sitä, mutta monen muun niin tehdessä sinun takia, itse olen kiitollinen siitä, että sinä edes olet täällä. Vakiokamaa.
Pieni rukous puolestasi:
Siunaa ja suojele nimimerkki 'että silleen':ä.Tuon "rukoilusi" sijasta olisit voinut toimia normaalisti, ja kertoa, mitä mieltä itse olet asioista joita väitteistäni esitin. Jos olisit vielä vastannut ihan normaalin ihmisen ymmärtämällä kielellä sotkematta omia ihmeteorioitasi vastaukseesi.
Palstan nimeksi pitäisi muuttaa "narsistien uhrien keskustelupalsta", tai "keskustele narsisteista ja narsistin uhreista"...Missään otsikossakaan ei mainita uhreja, mutta silti he haluavat usein omia tämän palstan itselleen. :)
Itse persoonallisuushäiriöstä ja mitä se pitää sisällään puhutaankin sitten hyvin vähän...Aina siihen liitetään mukaan uhrit, uhrit, uhrit...vaikka pitäisi puhua näistä narsistisista henkilöistä enemmänkin ja miten se häiriö vaikuttaa heidän elämäänsä yms.
Ei miten se vaikuttaa MUIDEN elämään...Sitä varten kun on ihan omat palstat.Nimenomaan ... millä tavalla me käyttäydymme, minkälaista haittaa omaan elämään tulee toisten käytöksestä, miten omaa käyttäytymistä voisi muuttaa, että haitta vähenisi ...
temppuilija kirjoitti:
Nimenomaan ... millä tavalla me käyttäydymme, minkälaista haittaa omaan elämään tulee toisten käytöksestä, miten omaa käyttäytymistä voisi muuttaa, että haitta vähenisi ...
tämä on turvallinen ympäristö pohtia avoimesti ihmisten tapoja toimia, olla ja toteuttaa itseään .... käsittämätöntä, että rajattaisiin jotain pois ...
Btw, sullekin lähti rukousSinänsä sääli...
Kuinkakohan moni narsku saisi täältä apua itselleen ja ehkä toivoa muuttumiseen...ellei uhrit huutelisi omiaan joka väliin.
Sinänsä typerää, koska näinhän he myös tekevät itselleen ja muille hallaa...heittelemällä näitä "narsisti ei parane," ja muita turhia kommenttejaan...
Sehän on vain selvä merkki narsisteille, että olkaa rauhassa m*lkkuja, ette te itsellenne mitään voi.temppuilija kirjoitti:
tämä on turvallinen ympäristö pohtia avoimesti ihmisten tapoja toimia, olla ja toteuttaa itseään .... käsittämätöntä, että rajattaisiin jotain pois ...
Btw, sullekin lähti rukousdizel kirjoitti:
Sinänsä sääli...
Kuinkakohan moni narsku saisi täältä apua itselleen ja ehkä toivoa muuttumiseen...ellei uhrit huutelisi omiaan joka väliin.
Sinänsä typerää, koska näinhän he myös tekevät itselleen ja muille hallaa...heittelemällä näitä "narsisti ei parane," ja muita turhia kommenttejaan...
Sehän on vain selvä merkki narsisteille, että olkaa rauhassa m*lkkuja, ette te itsellenne mitään voi.Uhrius on itsensä toteuttava ennuste.
Kuka uskaltaa tehdä tästä uuden aloituksen?
(minä)temppuilija kirjoitti:
Uhrius on itsensä toteuttava ennuste.
Kuka uskaltaa tehdä tästä uuden aloituksen?
(minä)off-topic ...
- 17+3=20
temppuilija kirjoitti:
Btw, sullekin lähti rukousNo itsekin mietin joskus samaa.
Voidaan toki puhua "uhreistakin", siitä millaisia kokemuksia heillä oli, miten kumppanin narsismi vaikutti heihin, jolloin tulee kosolti "tietoa" miten ko. häiriö vaikuttaa kanssaihmisiin.
Toisaalta itsensä narsisteiksi kokevat voisivat kertoa avoimesti, miten narsismi vaikuttaa heidän omaan olemiseensa ja tapoihinsa olla suhteessa toisiin ihmisiin.
Mutta paljon täällä on sellaisiakin kirjoituksia, joissa kerrotaan kumppanin olevan narsisti ja ylistetään omaa erinomaisuutta siitä miten hallitsee narsistia kumppaniaan.
Pojanoteeraus lie taannoin lukemani esimerkki, jossa kirjoittaja kertoi hallitsevansa narsisti puolisoaan kieltämällä häneltä mm. kaiken läheisyyden. Kun minun tietämykseni mukaan narsisti kammoaa läheisyyttä vaikka mekaanisesta seksistä pitäisikin.
Että ketä siinä sitten rankaisee, itseäänkö, tuskin ainakaan narsistia.
Että joillakin tuntuu olevan hyvinkin puurot ja vellit sekaisin.
Niistä pakostakin tulee sellainen maku, että siinä narsisti kirjoittaa itsestään. - 10+9=19
temppuilija kirjoitti:
off-topic ...
Niin lisään vielä, näppituntumalla täällä moni narsisti vaihtaa roolia kulloisenkin mielialan mukaan. Vuoroin uhri, vuoroin narsisti, keskustellaan, väitellään itsensä kanssa. No pääasia että puhetta piisaa ja mieleisensä vastauksen kait saa kun itse kysyy ja vastaa...
10+9=19 kirjoitti:
Niin lisään vielä, näppituntumalla täällä moni narsisti vaihtaa roolia kulloisenkin mielialan mukaan. Vuoroin uhri, vuoroin narsisti, keskustellaan, väitellään itsensä kanssa. No pääasia että puhetta piisaa ja mieleisensä vastauksen kait saa kun itse kysyy ja vastaa...
off-topic
http://www.dsm5.org/ProposedRevision/Pages/DissociativeDisorders.aspxtemppuilija kirjoitti:
off-topic
http://www.dsm5.org/ProposedRevision/Pages/DissociativeDisorders.aspxtoki, jos tuohon lisää narsistiseen kauteen liittyvän defenssin - projektion - se kuuluu palstalle
17+3=20 kirjoitti:
No itsekin mietin joskus samaa.
Voidaan toki puhua "uhreistakin", siitä millaisia kokemuksia heillä oli, miten kumppanin narsismi vaikutti heihin, jolloin tulee kosolti "tietoa" miten ko. häiriö vaikuttaa kanssaihmisiin.
Toisaalta itsensä narsisteiksi kokevat voisivat kertoa avoimesti, miten narsismi vaikuttaa heidän omaan olemiseensa ja tapoihinsa olla suhteessa toisiin ihmisiin.
Mutta paljon täällä on sellaisiakin kirjoituksia, joissa kerrotaan kumppanin olevan narsisti ja ylistetään omaa erinomaisuutta siitä miten hallitsee narsistia kumppaniaan.
Pojanoteeraus lie taannoin lukemani esimerkki, jossa kirjoittaja kertoi hallitsevansa narsisti puolisoaan kieltämällä häneltä mm. kaiken läheisyyden. Kun minun tietämykseni mukaan narsisti kammoaa läheisyyttä vaikka mekaanisesta seksistä pitäisikin.
Niistä pakostakin tulee sellainen maku, että siinä narsisti kirjoittaa itsestään.Olen aidosti sellaisen ajatuksen kannalla, että jokainen, joka tälle palstalle eksyy/ajautuu ja päättäää kirjoittaa jotain, tekee sen hyvästä henkilökohtaisesta syystä. Joko syytettynä tai syyttäjänä.
Homman nimi on se, että kun sanaisen arkkunsa aukaisee täällä, riippumatta aiheesta, sen taustalla on henkilökohtainen primääri ja sekudaari narsismi.
Joten periaatteessa kaikki mitä täällä on on -- on-topic.
:D- 13+5=18
temppuilija kirjoitti:
toki, jos tuohon lisää narsistiseen kauteen liittyvän defenssin - projektion - se kuuluu palstalle
Niin minä olisin kyllä tosi kiinnostunut lukemaan, miten narsismi vaikuttaa sellaisten ihmisten elämään, jotka sellaisiksi tunnustautuvat, varsinkin suhteessa tosiin ihmisiin.
Kun oma kokemukseni asiasta on, että ainakin se "minun" narsistini tiesi olevansa narsisti. Hän antoi ymmärtää, varoitteli minua monella tavalla, mutta kun minä en tiennyt narsismista mitään niin kesti hirmu kauan ennenkuin palaset loksahtivat paikoilleen.
Näin jälkikäteen vosin ajatella, että mun olis ehkä pitänyt ymmärtää, mutta oikeasti en tiennyt aiheesta mitään ja jotenkin sitä yrittää ymmärtää "väärällä tavalla"...hyvyys voittaa "pahan", kunhan vaan tarpeeksi empatiseeraanja osoitan ettei kaikki ihmiset ole sellaisia.
Mutta on turhaa syytellä kumpaakaan osapuolta kun narsisti nyt vaan on sellainen kuin on ja ihmiset sotkeutuvat suhteisiin heidän kanssaan vastoin parempaa tietoaan. Mutta sitä tietoahan täältäkin tullaan hakemaan. Narsistit peilailevat itseään ja uhrit omia kokemuksiaan. On varmaan totta, että tuskin sellainen ihminen joka ei tiedä narsisteista mitään edes kiinnostuu aiheesta. 10+9=19 kirjoitti:
kaikki kuuluu tänne :D
13+5=18 kirjoitti:
Niin minä olisin kyllä tosi kiinnostunut lukemaan, miten narsismi vaikuttaa sellaisten ihmisten elämään, jotka sellaisiksi tunnustautuvat, varsinkin suhteessa tosiin ihmisiin.
Kun oma kokemukseni asiasta on, että ainakin se "minun" narsistini tiesi olevansa narsisti. Hän antoi ymmärtää, varoitteli minua monella tavalla, mutta kun minä en tiennyt narsismista mitään niin kesti hirmu kauan ennenkuin palaset loksahtivat paikoilleen.
Näin jälkikäteen vosin ajatella, että mun olis ehkä pitänyt ymmärtää, mutta oikeasti en tiennyt aiheesta mitään ja jotenkin sitä yrittää ymmärtää "väärällä tavalla"...hyvyys voittaa "pahan", kunhan vaan tarpeeksi empatiseeraanja osoitan ettei kaikki ihmiset ole sellaisia.
Mutta on turhaa syytellä kumpaakaan osapuolta kun narsisti nyt vaan on sellainen kuin on ja ihmiset sotkeutuvat suhteisiin heidän kanssaan vastoin parempaa tietoaan. Mutta sitä tietoahan täältäkin tullaan hakemaan. Narsistit peilailevat itseään ja uhrit omia kokemuksiaan. On varmaan totta, että tuskin sellainen ihminen joka ei tiedä narsisteista mitään edes kiinnostuu aiheesta.Lue Johanneksen evankeliumi.
- M.B.
temppuilija kirjoitti:
Lue Johanneksen evankeliumi.
Selitäpä lyhyesti uskonnottomalle, kun kiinnostaa ja laiskottaa.. ?? Jooko..
- 10+5=15
temppuilija kirjoitti:
kaikki kuuluu tänne :D
miksi minun pitäisi lukea johanneksen evankelimi. Siitä ei ny äkkiseltään tule mielen muuta kuin, että se on hyvin kiistelty, siltä osin ettei ole täyttä varmuutta kuka sen on kirjoittanut ja koska.
Mutta miten se liittyy narsismiin. - M.B.
M.B. kirjoitti:
Selitäpä lyhyesti uskonnottomalle, kun kiinnostaa ja laiskottaa.. ?? Jooko..
Nuo ei vissiin oo edes ne oikeat evankeliumit.. :DD
- M.B.
10+5=15 kirjoitti:
miksi minun pitäisi lukea johanneksen evankelimi. Siitä ei ny äkkiseltään tule mielen muuta kuin, että se on hyvin kiistelty, siltä osin ettei ole täyttä varmuutta kuka sen on kirjoittanut ja koska.
Mutta miten se liittyy narsismiin.Eikö ne kaikki ole lopulliseen valittuun versioon mennessä kaikki liukuneet läpi lukemattomien kirjoittajien käsien ja sivuhuomautusten sivuhuomautusten lisäyksien myötä muokkautuneet.. Ja lopullisessa kokouksessa osin myös karsittu?
M.B. kirjoitti:
Nuo ei vissiin oo edes ne oikeat evankeliumit.. :DD
Kunhan heitin ... oli joku ajatus siitä, mutta se ehti mennä jo. Mutta voihan sen lukea ihan vaikka huvikseen.
En mä oo ketään käännyttämässä täällä. ;)- M.B.
temppuilija kirjoitti:
Kunhan heitin ... oli joku ajatus siitä, mutta se ehti mennä jo. Mutta voihan sen lukea ihan vaikka huvikseen.
En mä oo ketään käännyttämässä täällä. ;)Muutenkin kovin huono kääntymään paitsi kääntyessäni vilkkaasti.. :)
Krjallsuus, krjllss.. sitähän se pipliakin edustaa. M.B. kirjoitti:
Muutenkin kovin huono kääntymään paitsi kääntyessäni vilkkaasti.. :)
Krjallsuus, krjllss.. sitähän se pipliakin edustaa.Sen tunnistaa valosta. Ei siihen välttämättä kirjoja tarvita. ;)
- 1+8=9
M.B. kirjoitti:
Eikö ne kaikki ole lopulliseen valittuun versioon mennessä kaikki liukuneet läpi lukemattomien kirjoittajien käsien ja sivuhuomautusten sivuhuomautusten lisäyksien myötä muokkautuneet.. Ja lopullisessa kokouksessa osin myös karsittu?
No raamattu on kuitenkin ihmisten kirjoittama kirja, jota kutsutaan Jumalan sanaksi. Ja tosiaan hyvin vertauskuvallinen, ei avaudu äkkiseltään ja tulkintoja on monenlaisia riippuen kuka sitä lukee.
En tiedä itsekään omaa kantaani ihan varmasti, ehkä agnostikko, vaikka kuulunkin kirkkoon. Lapsilleni aikoinaan opetin että raamatun tärkeimpiä opetuksia lienee rakkauden kaksoiskäsky muodossa rakasta lähimmäistä niinkuin itseäsi tai kohtele toisia ihmisiä niinkuin toivoisit itseäsi kohdeltavan. Sillä pärjää jo pitkälle täälllä maan päällisessä elämässä. 13+5=18 kirjoitti:
Mutta on turhaa syytellä kumpaakaan osapuolta kun narsisti nyt vaan on sellainen kuin on ja ihmiset sotkeutuvat suhteisiin heidän kanssaan vastoin parempaa tietoaan. Mutta sitä tietoahan täältäkin tullaan hakemaan. Narsistit peilailevat itseään ja uhrit omia kokemuksiaan. On varmaan totta, että tuskin sellainen ihminen joka ei tiedä narsisteista mitään edes kiinnostuu aiheesta.Vakavasti ottaen... kyllä ne valinnat lopulta ratkaisevat. Mitä ihminen valitsee tehdä tai millä tavalla ihminen valitsee toimia?
1+8=9 kirjoitti:
No raamattu on kuitenkin ihmisten kirjoittama kirja, jota kutsutaan Jumalan sanaksi. Ja tosiaan hyvin vertauskuvallinen, ei avaudu äkkiseltään ja tulkintoja on monenlaisia riippuen kuka sitä lukee.
En tiedä itsekään omaa kantaani ihan varmasti, ehkä agnostikko, vaikka kuulunkin kirkkoon. Lapsilleni aikoinaan opetin että raamatun tärkeimpiä opetuksia lienee rakkauden kaksoiskäsky muodossa rakasta lähimmäistä niinkuin itseäsi tai kohtele toisia ihmisiä niinkuin toivoisit itseäsi kohdeltavan. Sillä pärjää jo pitkälle täälllä maan päällisessä elämässä.Raamaattu on kirjakokoelma. Ennen sitä ja sen jälkeen on kirjoitettu hyviä hengellisiä kirjoja, mutta luotan ja uskon Nikean kirkolliskokouksen jäsenten kollektiiviseen näkemykseen siitä, mitä Raamatussa pitää olla. Raamatun kokoonpano ei ole yhden ihmisen tahto.
1+8=9 kirjoitti:
En tiedä itsekään omaa kantaani ihan varmasti, ehkä agnostikko, vaikka kuulunkin kirkkoon. Lapsilleni aikoinaan opetin että raamatun tärkeimpiä opetuksia lienee rakkauden kaksoiskäsky muodossa rakasta lähimmäistä niinkuin itseäsi tai kohtele toisia ihmisiä niinkuin toivoisit itseäsi kohdeltavan. Sillä pärjää jo pitkälle täälllä maan päällisessä elämässä.Halebobin ajatus parin vuoden takaa:
Muista rakastaa itseäsi, niin kuin muita.temppuilija kirjoitti:
Halebobin ajatus parin vuoden takaa:
Muista rakastaa itseäsi, niin kuin muita.No, sinne päin kuitenkin :D
- 15+1=16
temppuilija kirjoitti:
No, sinne päin kuitenkin :D
Niin tuossako se sitten on. "rakasta lähimmäistä niinkuin itseäsi"
Narsistin "itserakkaus" on ilkeää niin miksi odottaa sen olevan muunlaista toisiakaan kohtaan. Samoin kohtelee toisia vähintäänkin yhtä huonosti kuin itseäänkin.
Sanonnan mukaan jos on lusikalla annettu ei voi kauhalla vaatia, odottaa toiselta sellaista (lämpöä, läheisyyttä, rakkautta) mistä toisella ei ole aavistustakaan, että sellaisiakin tunteita voi olla. 15+1=16 kirjoitti:
Niin tuossako se sitten on. "rakasta lähimmäistä niinkuin itseäsi"
Narsistin "itserakkaus" on ilkeää niin miksi odottaa sen olevan muunlaista toisiakaan kohtaan. Samoin kohtelee toisia vähintäänkin yhtä huonosti kuin itseäänkin.
Sanonnan mukaan jos on lusikalla annettu ei voi kauhalla vaatia, odottaa toiselta sellaista (lämpöä, läheisyyttä, rakkautta) mistä toisella ei ole aavistustakaan, että sellaisiakin tunteita voi olla.Kun ihminen ei rakasta itseään, niin ei kykene rakastamaan toistakaan. Ja mitä itsessään inhoaa, niin inhoaa a) toista samasta syystä? b) siirtää itseinhonsa toiseen? c) ei kykene käsittelemään tunnetta muutoin? d) jotain muuta?
Mietin tapakaavaa, jossa henkilö vaikka v*ttuilee toiselle jostakin asiasta, vaikka homman voisi hoitaa toisinkin. Itseinho, kun toimii niin. Tietää tekevänsä väärin, mutta ei osaa muuttaa kaavaa. Miten sen voisi tehdä?- nisse ja nasse
elisakettu kirjoitti:
Kun ihminen ei rakasta itseään, niin ei kykene rakastamaan toistakaan. Ja mitä itsessään inhoaa, niin inhoaa a) toista samasta syystä? b) siirtää itseinhonsa toiseen? c) ei kykene käsittelemään tunnetta muutoin? d) jotain muuta?
Mietin tapakaavaa, jossa henkilö vaikka v*ttuilee toiselle jostakin asiasta, vaikka homman voisi hoitaa toisinkin. Itseinho, kun toimii niin. Tietää tekevänsä väärin, mutta ei osaa muuttaa kaavaa. Miten sen voisi tehdä?Itsensä armahtaminen vois olla hyvä alku ainakin, en usko että syyllisyys johtaa mihinkään muuta kuin samaan kehään pyörimiseen. Itseltään voi kysyä mikä tässä jutussa on niin kamalaa etten sitä voi kohdata. Avun vastaanottaminen jos mahdollista.
Mä olen hyvä kuuntelija jos puhutaan oikeasti asioista eikä juututa syyttelylinjalle. Sitä onkin tässä jo jatkunut niin kauan että ihan mielenkiinnolla odotan jotain uutta tapahtuvaksi.
Sulla on EK hyvä neutraali asenne asioihin myös. nisse ja nasse kirjoitti:
Itsensä armahtaminen vois olla hyvä alku ainakin, en usko että syyllisyys johtaa mihinkään muuta kuin samaan kehään pyörimiseen. Itseltään voi kysyä mikä tässä jutussa on niin kamalaa etten sitä voi kohdata. Avun vastaanottaminen jos mahdollista.
Mä olen hyvä kuuntelija jos puhutaan oikeasti asioista eikä juututa syyttelylinjalle. Sitä onkin tässä jo jatkunut niin kauan että ihan mielenkiinnolla odotan jotain uutta tapahtuvaksi.
Sulla on EK hyvä neutraali asenne asioihin myös.Minäkin kaipaisin asiallista keskustelua narsismista.
- YAK-42
temppuilija kirjoitti:
No, sinne päin kuitenkin :D
Etenkin läheisriippuvaisille pitäisi olla oma Raamattunsa, jossa asia olisi noin päin, ja onhan tuo itsensä rakastaminen kovin monelle muullekin vaikeaa.
- YAK-42
YAK-42 kirjoitti:
Etenkin läheisriippuvaisille pitäisi olla oma Raamattunsa, jossa asia olisi noin päin, ja onhan tuo itsensä rakastaminen kovin monelle muullekin vaikeaa.
Siis tarkoitin tuota "rakastaa itseäsi, niin kuin muita" -kommenttia ja päädyin ketjun pohjalle ...
- 15+4=19
temppuilija kirjoitti:
Minäkin kaipaisin asiallista keskustelua narsismista.
Millaista se asiallinen keskustelu narsismista sitten voisi olla jos kukaan narsistiksi itsensä tunteva ei mitenkään avaudu omista oloistaan.
Kerro millaista on olla narsisti.
Enimmäkseen vain ihmiset jotka ovat olleet tekemisissä narsitin kanssa kertovat millainen narsisti on, hänen tekojensa pohjalta. No sekin on hyvä, ihmiset voivat vertaille kokemuksiaan, mutta ne ovat kuitenkin toisen kokemuksia narsisteista.
Toisaalta taas narsitit tekevät kaikkensa mustamaalatakseen sen kumppanin, mielenterveysongelmaiseksi jos hän rohkenee katsoa suhdettaan totuudellisin silmin, millainen se oikeasti on.
Kukaan kerro miltä narsistista itsestään tuntuu esim. kun hän tietää valehtelevansa suurimman osan loistokkaasta elämästään tai kohtelevansa puolisoaan huonosti.
No tarinan mukaan Narkissos kuoli kun katsoi itseään, mutta tuskin kukaan ihminen nyt kuolee siihen, että myöntää tehneensä väärin.
Jos uhri myöntää että voin huonosti kun suhde on tämmöinen, minusta tuntuu, että valehtelet/petät/mitätöit niin miksei hän joka tekee niin voi astua esiin ja kertoa miltä tilanne hänestään itsestään tuntuu.
Vai meneekö se esim. että vaimolla on musta silmä, jonka narsiti aiheuttanut mutta eikö hän tiedä aiheuttaneensa sitä. Ihmettelee vaan mistä se on tullut, kuka hullu on lyönyt vaimoa.
Onko narsismi sellaista että ihminen tekee tekoja, käyttäytyy miten sattuu itse sitä tietämättään, eikä niistä edes muistijälkiä.
Jospa joku narsisti vastaisi tähän. 15+4=19 kirjoitti:
Millaista se asiallinen keskustelu narsismista sitten voisi olla jos kukaan narsistiksi itsensä tunteva ei mitenkään avaudu omista oloistaan.
Enimmäkseen vain ihmiset jotka ovat olleet tekemisissä narsitin kanssa kertovat millainen narsisti on, hänen tekojensa pohjalta. No sekin on hyvä, ihmiset voivat vertaille kokemuksiaan, mutta ne ovat kuitenkin toisen kokemuksia narsisteista.
Toisaalta taas narsitit tekevät kaikkensa mustamaalatakseen sen kumppanin, mielenterveysongelmaiseksi jos hän rohkenee katsoa suhdettaan totuudellisin silmin, millainen se oikeasti on.
Kukaan kerro miltä narsistista itsestään tuntuu esim. kun hän tietää valehtelevansa suurimman osan loistokkaasta elämästään tai kohtelevansa puolisoaan huonosti.
No tarinan mukaan Narkissos kuoli kun katsoi itseään, mutta tuskin kukaan ihminen nyt kuolee siihen, että myöntää tehneensä väärin.
Jos uhri myöntää että voin huonosti kun suhde on tämmöinen, minusta tuntuu, että valehtelet/petät/mitätöit niin miksei hän joka tekee niin voi astua esiin ja kertoa miltä tilanne hänestään itsestään tuntuu.
Vai meneekö se esim. että vaimolla on musta silmä, jonka narsiti aiheuttanut mutta eikö hän tiedä aiheuttaneensa sitä. Ihmettelee vaan mistä se on tullut, kuka hullu on lyönyt vaimoa.
Onko narsismi sellaista että ihminen tekee tekoja, käyttäytyy miten sattuu itse sitä tietämättään, eikä niistä edes muistijälkiä.
Jospa joku narsisti vastaisi tähän.Halebobin kanssa yritettiin joskus nostaa palstan tasoa, mutta se aiheutti sellaisen kateudensekaisen vihanryöpyn, että käytännössä eräs kirjoittelija ajoi hänet täältä pois. Kohtasiko hän vain vahvemman narsistin? Vai oliko hän narsisti sittenkään?
Mitä tulee Narcissoksen kuolemaan, voitaisiin tässä yhteydessä käyttää termiä psykologinen kuolema. Jos haluat kuulla aitoja tarinoita, käy jututtamassa ex-narkkareita tai ex-alkoholisteja. Siitä kierteestä irti päässeet ovat katsoneet sinne illuusion lampeen aineita käyttäessään - irti pääseminen on pieni kuolema.
Kaikki narsistsesti vammautuneet ihmiset eivät ole väkivaltaisia rikollisia. Pätee myös riippuvaisuuksista kärsiviin ihmisiin.- 11+1=12
temppuilija kirjoitti:
Halebobin kanssa yritettiin joskus nostaa palstan tasoa, mutta se aiheutti sellaisen kateudensekaisen vihanryöpyn, että käytännössä eräs kirjoittelija ajoi hänet täältä pois. Kohtasiko hän vain vahvemman narsistin? Vai oliko hän narsisti sittenkään?
Mitä tulee Narcissoksen kuolemaan, voitaisiin tässä yhteydessä käyttää termiä psykologinen kuolema. Jos haluat kuulla aitoja tarinoita, käy jututtamassa ex-narkkareita tai ex-alkoholisteja. Siitä kierteestä irti päässeet ovat katsoneet sinne illuusion lampeen aineita käyttäessään - irti pääseminen on pieni kuolema.
Kaikki narsistsesti vammautuneet ihmiset eivät ole väkivaltaisia rikollisia. Pätee myös riippuvaisuuksista kärsiviin ihmisiin.No Narkissoksen tarina on vertauskuvallinen kuten raamatun tarinatkin.
Mutta voisi sitä ajatella niinkin, että katsoessaan kuvaansa/sisimpäänsä/itseään narsitikin voisi parantua. Ikäänkuin se vanha ihminen kuolisi pois ja yntyisi uusi ihminen.
Tuotahan ne ovat ne alkoholistien/narkkadenkin tarinat, jotka kyllä ovat hyvinkin tuttuja ihan perhepiiristäkin. Heitä voidaan kyllä tavallaan hyvinkin verrata narsisteihin.
Mutta en tiedä yhtään vastaavanlaista uudestisyntymistarinaa liittyen narsismiin. Jotain sellaista ehkä haen, että löytyisi narsisti joka edes pikku riikkisisen uskaltaisi kurkistaa sinne lampeen ja kertoisi näkemästään.
Lähes kaikki kuvaukset narsisteista on ns. toisen käden tietoa, niiden ihmisten tarinoita jotka ovat olleet tekemisissä narsistin kanssa.
Että onko narsismi sitten sitä ettei ihminen oikeasti näe itseään vaiko sitä ettei hän uskalla katsoa. Puhumttakaan siitä että kertoisi näkemästään.
Tuon musta silmä esimerkin keksin vain sen helposti ymmärettävyyden takia, tiedän kyllä ettei kaikki narsistit, päihderiippuvaiset ole väkivaltaisia. Se taas on ihan oma juttunsa. 15+4=19 kirjoitti:
Jospa joku narsisti vastaisi tähän.Itse en kai ole paljon muusta kirjoittanutkaan...
Osaan kyllä kertoa asioita omasta näkökulmastani, mutta miltä mikäkin tilanne tuntuu, niin siihen en osaa sanoa paljon mitään.
"Jos uhri myöntää että voin huonosti kun suhde on tämmöinen, minusta tuntuu, että valehtelet/petät/mitätöit niin miksei hän joka tekee niin voi astua esiin ja kertoa miltä tilanne hänestään itsestään tuntuu."
Miltä tuon nyt pitäisi tuntua? Tuollaisessa tilanteessa tulee vain olo, että toinen valehtelee...Hän on itse tekoni aihettanut omalla vittumaisuudellaan, joten turha ruikuttaa. Tai näin ainakin ajattelin joskus vuosia takaperin, en tiedä miten nykyään...Ehkä miettisin kahdesti...vaikka tuskin yhtään sen syyllisemmäksi itseäni tuntisin.
Jos toinen voi huonosti, niin vaikeapa siihen on sanoa mitään muuta, kuin ei ole minun vastuullani, miltä siitä toisesta tuntuu...huolehtikoon itsestään ja omista tunteistaan. Jos joku tekoni ärsyttää, niin eiköhän kannattaisi sitten käyttäytyä niin, etten tekisi mitään...mutta tiedän, menee taas hallitsemisen puolelle. :)
Mutta tilanne on vähän niinkuin ota, tai jätä...Ei nimittäin ole halua, eikä varmaan pahemmin kykyäkään alkaa huolehtimaan toisesta ja toisen tunteista ja olotiloista. Kuten olen sanonutkin, minun kanssa voi hengailla, mutta jos odottaa minulta jotain, niin siinä tekee virheen, en pompi kenenkään mielialojen mukaan. :)
"Onko narsismi sellaista että ihminen tekee tekoja, käyttäytyy miten sattuu itse sitä tietämättään, eikä niistä edes muistijälkiä."
Miten sen nyt ottaa...
Totta kai sitä tietää, mitä tekee, ellei ole aivan päästään sekaisin, mutta kysymys kuuluu pikemminkin, että MIKSI niin tekee...Jos se syy näyttää olevan aina siinä toisessa, niin eipä sitä koe tärkeäksi alkaa jälkeenpäin miettimään, että "miksi tein näin", koska se ei vain TUNNU tärkeältä...
Jos toinen näyttää murheenmurtamalta, vaikka pettämisen jälkeen, niin sitä korkeintaan miettii, että no, sitä niittää, mitä kylvää...
Lyhyesti: Jos teoilla ei ole merkitystä itselleen, ( ja narsisteillehan se ' itse' on pääasia )...niin eipä niillä teolla ole merkitystä sitten ollenkaan.
Ja mitä niitä merkityksettömiä asioita muistelemaan.
Uhrien on tätä vain kovin vaikea sisäistää. He toivovat, että se heidän narsistinsa alkaisia ruotimaan omia tekojaan ja katumaan niitä, mitä he saavat kyllä odottaa aivan turhaan, vaikka loppuelämänsä. Jos joskus ohimenevä katumuksen hetki iskeekin, niin kaikki palaa aina takaisin ennalleen...
"Vai meneekö se esim. että vaimolla on musta silmä, jonka narsiti aiheuttanut mutta eikö hän tiedä aiheuttaneensa sitä. Ihmettelee vaan mistä se on tullut, kuka hullu on lyönyt vaimoa."
:D Se tekojen oikeutus...Siinä missä normaali ihminen tuntee painovoiman vetävän itseään maata kohti, narsisti tuntee samalla varmuudella, että kaikki mitä hän tekee on oikein, sallittua jne...Ehkä muiden mielestä väärin, mutta hänellä kun on "ylimaallinen" oikeus tehdä, mitä hän ikinä haluaa, niin mitä väliä sillä muiden mielipiteellä silloin on...
Se on itsestäänselvyys. Jos menet jollekin narskulle sanomaan, että et sinä näin saa tehdä, niin ei se mene perille, puhut seinille. Toinen todennäköisesti vain suuttuu...
Vaikka narskulla mielenpohjalla olisikin tieto, ettei hän nyt OIKEASTI ole kaiken ulkopuolella, oikeutettuna kaikkeen, niin se tieto pyritään vain unohtamaan merkityksettömänä ja turhana, nimittäin mitä sellaista miettimään, mikä rajoittaisi vain omaa elämää, sitä omaa vapautta tehdä mitä haluaa...
Ei ole mitään syytä.
Tällainen ajatustapa myös aika tehokkaasti estää turhat omantunnon kolkutukset...
Jos narsisti tätä ajatustapaa alkaisi muuttamaan hän joutuisi kohtaamaan tuon alitajuntaan haudatun syyllisyyden kaikista hänen teoistaan...ja siihen voi oikeastikin vaikka kuolla, jos on elänyt elämäänsä rikkomalla esim. läheisiään, jotka yhtäkkiä alkaisivatkin tuntumaan oudon tärkeiltä ja rakkailta narsistin hylättyä vanhat ajatusmallinsa...
Kuvittele, että itse menettäisit muistisi vaikka kymmeneksi vuodeksi ja käyttäytyisit tunteettomasti kaikkia perheenjäseniäsi kohtaan ja sitten yhtäkkiä...joku päivä muistisi palautuisi ja muistaisitkin, miten tärkeitä he olivat sinulle joskus olleet. Kyllä siinä varmasti tekisi mieli vetää itsensä narun jatkoksi...
Masennus-> Romahdus-> Annihilaatioahdistus->Terapia-> Syyllisyys-> "Vapaus"
Siinä se helvetillinen polku kuljettavaksi, jos joku narsisti haluaa tavoistaan ja tympeästä olostaan eroon. :)11+1=12 kirjoitti:
No Narkissoksen tarina on vertauskuvallinen kuten raamatun tarinatkin.
Mutta voisi sitä ajatella niinkin, että katsoessaan kuvaansa/sisimpäänsä/itseään narsitikin voisi parantua. Ikäänkuin se vanha ihminen kuolisi pois ja yntyisi uusi ihminen.
Tuotahan ne ovat ne alkoholistien/narkkadenkin tarinat, jotka kyllä ovat hyvinkin tuttuja ihan perhepiiristäkin. Heitä voidaan kyllä tavallaan hyvinkin verrata narsisteihin.
Mutta en tiedä yhtään vastaavanlaista uudestisyntymistarinaa liittyen narsismiin. Jotain sellaista ehkä haen, että löytyisi narsisti joka edes pikku riikkisisen uskaltaisi kurkistaa sinne lampeen ja kertoisi näkemästään.
Lähes kaikki kuvaukset narsisteista on ns. toisen käden tietoa, niiden ihmisten tarinoita jotka ovat olleet tekemisissä narsistin kanssa.
Että onko narsismi sitten sitä ettei ihminen oikeasti näe itseään vaiko sitä ettei hän uskalla katsoa. Puhumttakaan siitä että kertoisi näkemästään.
Tuon musta silmä esimerkin keksin vain sen helposti ymmärettävyyden takia, tiedän kyllä ettei kaikki narsistit, päihderiippuvaiset ole väkivaltaisia. Se taas on ihan oma juttunsa.Jos ajatellaan pientä vauvaa, siinä kiteytyy narsismi - kiintymyssuhteessa toinen on vain ja ainoastaan tarpeiden täyttäjä. Käytännössä tuosta paratiisinkaltaisesta tilasta eroaminen aiheuttaa ahdistusta ja jos tuon ahdistuksen käsittelykyvyssä on häiriö, jos sitä tunnetta ei ole ollenkaan, tai sisäiset keinot siitä irtautumiseen ovat vajaat, jolloin käytännössä narsismin häirintä epäonnistuu -- 'syntyy' ihmistyyppi, jota yleisesti kutsutaan puhekielessä narsistiksi. Periaatteessa siis jokainen ihminen on eri asteisesti häiritty primääri narsisti. Riippuvuuksien tuottama mielihyvä vastaa sitä mielihyvää, joka liittyy tuohon varhaiseen kehitysvaiheeseen. Riippuvuus tavallaan ottaa äidin tarjoaman mielihyväntuottajan paikan niillä ihmisillä, joilla narsismin häirintä on epäonnistunut. Tuon hyväksyminen osaksi itseä voi johtaa oivalluksiin, joilla haitallisen riippuvuuden voi korvata vähemmän haitallisella.
- 2+14=16
dizel kirjoitti:
Itse en kai ole paljon muusta kirjoittanutkaan...
Osaan kyllä kertoa asioita omasta näkökulmastani, mutta miltä mikäkin tilanne tuntuu, niin siihen en osaa sanoa paljon mitään.
"Jos uhri myöntää että voin huonosti kun suhde on tämmöinen, minusta tuntuu, että valehtelet/petät/mitätöit niin miksei hän joka tekee niin voi astua esiin ja kertoa miltä tilanne hänestään itsestään tuntuu."
Miltä tuon nyt pitäisi tuntua? Tuollaisessa tilanteessa tulee vain olo, että toinen valehtelee...Hän on itse tekoni aihettanut omalla vittumaisuudellaan, joten turha ruikuttaa. Tai näin ainakin ajattelin joskus vuosia takaperin, en tiedä miten nykyään...Ehkä miettisin kahdesti...vaikka tuskin yhtään sen syyllisemmäksi itseäni tuntisin.
Jos toinen voi huonosti, niin vaikeapa siihen on sanoa mitään muuta, kuin ei ole minun vastuullani, miltä siitä toisesta tuntuu...huolehtikoon itsestään ja omista tunteistaan. Jos joku tekoni ärsyttää, niin eiköhän kannattaisi sitten käyttäytyä niin, etten tekisi mitään...mutta tiedän, menee taas hallitsemisen puolelle. :)
Mutta tilanne on vähän niinkuin ota, tai jätä...Ei nimittäin ole halua, eikä varmaan pahemmin kykyäkään alkaa huolehtimaan toisesta ja toisen tunteista ja olotiloista. Kuten olen sanonutkin, minun kanssa voi hengailla, mutta jos odottaa minulta jotain, niin siinä tekee virheen, en pompi kenenkään mielialojen mukaan. :)
"Onko narsismi sellaista että ihminen tekee tekoja, käyttäytyy miten sattuu itse sitä tietämättään, eikä niistä edes muistijälkiä."
Miten sen nyt ottaa...
Totta kai sitä tietää, mitä tekee, ellei ole aivan päästään sekaisin, mutta kysymys kuuluu pikemminkin, että MIKSI niin tekee...Jos se syy näyttää olevan aina siinä toisessa, niin eipä sitä koe tärkeäksi alkaa jälkeenpäin miettimään, että "miksi tein näin", koska se ei vain TUNNU tärkeältä...
Jos toinen näyttää murheenmurtamalta, vaikka pettämisen jälkeen, niin sitä korkeintaan miettii, että no, sitä niittää, mitä kylvää...
Lyhyesti: Jos teoilla ei ole merkitystä itselleen, ( ja narsisteillehan se ' itse' on pääasia )...niin eipä niillä teolla ole merkitystä sitten ollenkaan.
Ja mitä niitä merkityksettömiä asioita muistelemaan.
Uhrien on tätä vain kovin vaikea sisäistää. He toivovat, että se heidän narsistinsa alkaisia ruotimaan omia tekojaan ja katumaan niitä, mitä he saavat kyllä odottaa aivan turhaan, vaikka loppuelämänsä. Jos joskus ohimenevä katumuksen hetki iskeekin, niin kaikki palaa aina takaisin ennalleen...
"Vai meneekö se esim. että vaimolla on musta silmä, jonka narsiti aiheuttanut mutta eikö hän tiedä aiheuttaneensa sitä. Ihmettelee vaan mistä se on tullut, kuka hullu on lyönyt vaimoa."
:D Se tekojen oikeutus...Siinä missä normaali ihminen tuntee painovoiman vetävän itseään maata kohti, narsisti tuntee samalla varmuudella, että kaikki mitä hän tekee on oikein, sallittua jne...Ehkä muiden mielestä väärin, mutta hänellä kun on "ylimaallinen" oikeus tehdä, mitä hän ikinä haluaa, niin mitä väliä sillä muiden mielipiteellä silloin on...
Se on itsestäänselvyys. Jos menet jollekin narskulle sanomaan, että et sinä näin saa tehdä, niin ei se mene perille, puhut seinille. Toinen todennäköisesti vain suuttuu...
Vaikka narskulla mielenpohjalla olisikin tieto, ettei hän nyt OIKEASTI ole kaiken ulkopuolella, oikeutettuna kaikkeen, niin se tieto pyritään vain unohtamaan merkityksettömänä ja turhana, nimittäin mitä sellaista miettimään, mikä rajoittaisi vain omaa elämää, sitä omaa vapautta tehdä mitä haluaa...
Ei ole mitään syytä.
Tällainen ajatustapa myös aika tehokkaasti estää turhat omantunnon kolkutukset...
Jos narsisti tätä ajatustapaa alkaisi muuttamaan hän joutuisi kohtaamaan tuon alitajuntaan haudatun syyllisyyden kaikista hänen teoistaan...ja siihen voi oikeastikin vaikka kuolla, jos on elänyt elämäänsä rikkomalla esim. läheisiään, jotka yhtäkkiä alkaisivatkin tuntumaan oudon tärkeiltä ja rakkailta narsistin hylättyä vanhat ajatusmallinsa...
Kuvittele, että itse menettäisit muistisi vaikka kymmeneksi vuodeksi ja käyttäytyisit tunteettomasti kaikkia perheenjäseniäsi kohtaan ja sitten yhtäkkiä...joku päivä muistisi palautuisi ja muistaisitkin, miten tärkeitä he olivat sinulle joskus olleet. Kyllä siinä varmasti tekisi mieli vetää itsensä narun jatkoksi...
Siinä se helvetillinen polku kuljettavaksi, jos joku narsisti haluaa tavoistaan ja tympeästä olostaan eroon. :)Ah, sinä se sitten osaat masentaa.
Kirjoituksesi kuullosti kauhealta, toivoisin ettei se olisi totta. Mutta ehkä se on. Sitä vain on niin vaikea käsittää, ei voi käsittää.
Joissain kohtaa tekee kuitenkin mieli purnata vastaan.
"tulee vain olo, että toinen valehtelee...Hän on itse tekoni aihettanut omalla vittumaisuudellaan, joten turha ruikuttaa. "
Mistä se tulee tuollainen olo, ajatteleeko narsisti että jos toinen suoraan sanoo, että hän voi huonosti ja kertoo syyn siihen, että tekosi vaikuttivat minuun siten, että kertoja valehtelee. ja tuo toinen on itse narstin teot aiheuttanut omalla vittumaisuudellaan.
Kun se narsistin teko oli ensin ja huono olo tuli sen seurauksena, ei ennen sitä.
Onko se toisen vittumaisuutta jos näyttää onnelliselta.
Ush, täytynee sulatella tätä, voiko oikeasti olla noin tunteeton.
Tuosta lopusta sen verran, hyvin monet alkoholistit esim. kulkevat tuon helvetillisen polun, miksei se onnistu narsisteilta. - 9+3=12
temppuilija kirjoitti:
Jos ajatellaan pientä vauvaa, siinä kiteytyy narsismi - kiintymyssuhteessa toinen on vain ja ainoastaan tarpeiden täyttäjä. Käytännössä tuosta paratiisinkaltaisesta tilasta eroaminen aiheuttaa ahdistusta ja jos tuon ahdistuksen käsittelykyvyssä on häiriö, jos sitä tunnetta ei ole ollenkaan, tai sisäiset keinot siitä irtautumiseen ovat vajaat, jolloin käytännössä narsismin häirintä epäonnistuu -- 'syntyy' ihmistyyppi, jota yleisesti kutsutaan puhekielessä narsistiksi. Periaatteessa siis jokainen ihminen on eri asteisesti häiritty primääri narsisti. Riippuvuuksien tuottama mielihyvä vastaa sitä mielihyvää, joka liittyy tuohon varhaiseen kehitysvaiheeseen. Riippuvuus tavallaan ottaa äidin tarjoaman mielihyväntuottajan paikan niillä ihmisillä, joilla narsismin häirintä on epäonnistunut. Tuon hyväksyminen osaksi itseä voi johtaa oivalluksiin, joilla haitallisen riippuvuuden voi korvata vähemmän haitallisella.
Niin niin...ihminen on ihminen vuorovaikutuksessa toisiin. Vauva on kovin tarvitseva, mutta antaahan hänkin äidille jotain, herättää tunteita äidissäkin jo pelkällä olemassaolollaan.
Tietynlainen narsismi kuuluu ihmiseen, tämä keskustelukin, vastavuoroista. Minulla on tarve keskustella näistä asioista, sinä vastaat, se tuottaa minulle mielihyvää.
Normaalia ihmisten välistä kanssäkäymistä.
Olenko minä nyt sitten narsisti, oletko sinä minun lähteeni. Onko minun narsismini häiriintynyttä. - nisse & co
2+14=16 kirjoitti:
Ah, sinä se sitten osaat masentaa.
Kirjoituksesi kuullosti kauhealta, toivoisin ettei se olisi totta. Mutta ehkä se on. Sitä vain on niin vaikea käsittää, ei voi käsittää.
"tulee vain olo, että toinen valehtelee...Hän on itse tekoni aihettanut omalla vittumaisuudellaan, joten turha ruikuttaa. "
Mistä se tulee tuollainen olo, ajatteleeko narsisti että jos toinen suoraan sanoo, että hän voi huonosti ja kertoo syyn siihen, että tekosi vaikuttivat minuun siten, että kertoja valehtelee. ja tuo toinen on itse narstin teot aiheuttanut omalla vittumaisuudellaan.
Kun se narsistin teko oli ensin ja huono olo tuli sen seurauksena, ei ennen sitä.
Tuosta lopusta sen verran, hyvin monet alkoholistit esim. kulkevat tuon helvetillisen polun, miksei se onnistu narsisteilta.Mä en oikeasti tiedä mikä itse olen mutta sun juttusi vaikuttaa aika läheisriippuvan ihmisen tekstiltä ja Dizelin taas terveen realistiselta. Eikö jokainen ole vastuussa kuitenkin omista tunteistaan? Ei niitä voi toisen niskoille sälyttää tai toisen puolesta kantaa.
Väkivaltaa en hyväksy mutta ymmärrän että siellä on taustalla se voimakas hylkäämisen pelko. Pettäminen taas.. noh minusta kellään ei ole omistusoikeutta toiseen ihmiseen, vaikka se aluksi saattaakin tuntua jopa hyvältä että voi kuulua jollekin. Se luo turvallisuudentunteen. Minusta kyllä avioliitto ja jopa parisuhde tuntuu nykyään pelkästään vankilalta. Tekeekö se minusta narsistin? Narsismista puhuttaessa se voitaisiin nähdä myös lapsenomaisesta kaikkivoipaisuudentunteesta ja arkaaista perua olevasta idealisoinnista lähtöisin olevina erilaisina johdannaisina, jotka vaikuttavat käyttäytymiseen erityisesti kiintymyssuhteissa. Tyypillisiä johdannaisia ovat kuvitelmat omasta kaikkivoipaisuudesta rajatonta mielihyvää ja tyydytystä tuottavaa tärkeää toista kohtaan, joka väistämättä johtaa haluun kontrolloida ja omistaa tuo mielihyvän lähde täydellisesti. Tästä näkökulmasta tarkasteltuna narsismissa on kysymys minuudesta ja sen eriytymisestä ensisijaisen kiintymyssuhteen suhteen ja ennen kaikkea sisäisesti Itsen suhteen. Ensimmäinen sekundaarinen ja jälkimmäinen primäärinen narsismi.
2+14=16 kirjoitti:
Tuosta lopusta sen verran, hyvin monet alkoholistit esim. kulkevat tuon helvetillisen polun, miksei se onnistu narsisteilta."Kun se narsistin teko oli ensin ja huono olo tuli sen seurauksena, ei ennen sitä."
Niinhän se loogisesti on, mutta mieli/tunteet sanoo toista. Eli, että se toinen on syypää...En nyt tiedä miksi, tai miten, mutta näin se vaan on.
Kai se liittyy johonkin kyvyttömyyteen kantaa vastuuta sitten...Ja kyvyttömyyteen sietää niitä tunteita, mitä sen toisen tunteen aiheuttamisen myöntäminen aiheuttaisi. ( ymmärsiköhän nyt kaikki varmasti. :D )
Itse voin sanoa kyllä helpostikin, että olen tehnyt niin ja näin, mutta syytä en ota niistä niskoilleni...
Mutta ei se tarkoita välttämättä sitäkään, että aikoisin tehdä näin uudestaan, opettelen näistä jutuista mieluummin irti. Koska sen kyllä tiedostan, että tuosta seuraa vain jatkuva koston ja vastoinkäymisten kierre, mikä taas ei sitten paljon mielialaa nosta, eikä elämänlaatuakaan paranna pidemmän päälle...9+3=12 kirjoitti:
Niin niin...ihminen on ihminen vuorovaikutuksessa toisiin. Vauva on kovin tarvitseva, mutta antaahan hänkin äidille jotain, herättää tunteita äidissäkin jo pelkällä olemassaolollaan.
Tietynlainen narsismi kuuluu ihmiseen, tämä keskustelukin, vastavuoroista. Minulla on tarve keskustella näistä asioista, sinä vastaat, se tuottaa minulle mielihyvää.
Normaalia ihmisten välistä kanssäkäymistä.
Olenko minä nyt sitten narsisti, oletko sinä minun lähteeni. Onko minun narsismini häiriintynyttä.Tähkä sivuaa narsismia kirjassaan Mielen rakentuminen ja psykoanalyyttinen hoitaminen ja mainitsee siinä myös terapeuttien narsistisen vastatransferenssin skitsofreniapotilaiden hoidon yhteydessä.
- nisse & co
dizel kirjoitti:
"Kun se narsistin teko oli ensin ja huono olo tuli sen seurauksena, ei ennen sitä."
Niinhän se loogisesti on, mutta mieli/tunteet sanoo toista. Eli, että se toinen on syypää...En nyt tiedä miksi, tai miten, mutta näin se vaan on.
Kai se liittyy johonkin kyvyttömyyteen kantaa vastuuta sitten...Ja kyvyttömyyteen sietää niitä tunteita, mitä sen toisen tunteen aiheuttamisen myöntäminen aiheuttaisi. ( ymmärsiköhän nyt kaikki varmasti. :D )
Itse voin sanoa kyllä helpostikin, että olen tehnyt niin ja näin, mutta syytä en ota niistä niskoilleni...
Mutta ei se tarkoita välttämättä sitäkään, että aikoisin tehdä näin uudestaan, opettelen näistä jutuista mieluummin irti. Koska sen kyllä tiedostan, että tuosta seuraa vain jatkuva koston ja vastoinkäymisten kierre, mikä taas ei sitten paljon mielialaa nosta, eikä elämänlaatuakaan paranna pidemmän päälle...Ymmärrän kyllä hyvinkin, se on se hylkäämisen pelko.
- uuuuuuuuuu
Hei Dizel, mitä taas yrität selittää? Otsikko on että keskustele narsismista ja narsistisesta persoonallisuushäiriöstä!! ei siinä mainita mitään että siitä saisi täällä keskustella vain tietyt ihmiset, siis todennäköisesti mielestäsi vain narsistit! Narsisteista tietää uhrit nimenomaan hyvin paljon. Narsistit eivät KESKUSTELE yleensä narsisteista koska hehän eivät näe tai halua nähdä omaa tilaansakaan vaan sulkevat siltä silmänsä ja syyttelevät omista ominaisuuksistaan muuta. Mielestäni tosi tyhmää sinulta edes yrittää tuollaista ihmejuttua väittää. Narsistien kanssa olisi toki mielenkiintoista keskustella TODELLISISTA asioista, siitä minkälaisia narsistit TODELLA ovat, mutta eipä täällä yksikään narsismillaan kehuskeleva edes myönnä niitä ominaisuuksiaan vaan yrittää vääristellä asioita ja syytellä niistä muita ihmisiä. Sama tällä palstalla kuin todellisessa elämässä, narsisti ei edes halua keskustella nph:sta, tai ei kai edes osaa.
- uuuuuuuu
2+14=16 kirjoitti:
Tuosta lopusta sen verran, hyvin monet alkoholistit esim. kulkevat tuon helvetillisen polun, miksei se onnistu narsisteilta."Mistä se tulee tuollainen olo, ajatteleeko narsisti että jos toinen suoraan sanoo, että hän voi huonosti ja kertoo syyn siihen, että tekosi vaikuttivat minuun siten, että kertoja valehtelee. ja tuo toinen on itse narstin teot aiheuttanut omalla vittumaisuudellaan.
Kun se narsistin teko oli ensin ja huono olo tuli sen seurauksena, ei ennen sitä."
Juuri tuotahan tällä palstalla yritetään selittää koko ajan, ja se on ihan roskaa, sillä kuten kirjoitit NARSISTIN TEKO ON ENSIN JA HUONO OLO TULEE SEN SEURAUKSENA, EI ENNEN SITÄ.
Kun ainoastaan tuota yritetään täällä selittää vuodesta toiseen muutaman nimimerkin toimesta hyökkäävästi ja kaikki muunlainen kirjoittelu ja kirjoittajat mitätöidään, niin täällä EI VOI edes syntyä todellista keskustelua narsismista ja narsisteista.
Miten voisikaan keskustella jostakin ongelmallisesta asiasta, jos toinen keskustelija kieltää koko ajan ja syyttelee toisia? EI mitenkään. - mulleripulleri
elisakettu kirjoitti:
Kun ihminen ei rakasta itseään, niin ei kykene rakastamaan toistakaan. Ja mitä itsessään inhoaa, niin inhoaa a) toista samasta syystä? b) siirtää itseinhonsa toiseen? c) ei kykene käsittelemään tunnetta muutoin? d) jotain muuta?
Mietin tapakaavaa, jossa henkilö vaikka v*ttuilee toiselle jostakin asiasta, vaikka homman voisi hoitaa toisinkin. Itseinho, kun toimii niin. Tietää tekevänsä väärin, mutta ei osaa muuttaa kaavaa. Miten sen voisi tehdä?Tuo on kyllä täyttä puppua, etteikö ihminen voisi rakastaa toisia, vaikka inhoaisi itseään. Maailmassa ei sitten rakkautta taida kovin paljon olla, kun useimmilla on niin huono itsetunto, ettei ns. hyvästä itserakkaudesta ole tietoakaan. Sanotaan näin, että ehkä tuollainen ihminen ei osaa rakastaa "oikealla tavalla" toisia. Mikä on sitten se oikea tapa, sen voi jokainen miettiä omassa päässään. Vastauksia on varmasti niin paljon, kuin on erilaisia ihmisiä. Ei voi kuitenkaan väittää, että kaikki itseään inhoavat ihmiset olisivat kyvyttömiä rakastamaan toisia.
- 19+12=31
nisse & co kirjoitti:
Mä en oikeasti tiedä mikä itse olen mutta sun juttusi vaikuttaa aika läheisriippuvan ihmisen tekstiltä ja Dizelin taas terveen realistiselta. Eikö jokainen ole vastuussa kuitenkin omista tunteistaan? Ei niitä voi toisen niskoille sälyttää tai toisen puolesta kantaa.
Väkivaltaa en hyväksy mutta ymmärrän että siellä on taustalla se voimakas hylkäämisen pelko. Pettäminen taas.. noh minusta kellään ei ole omistusoikeutta toiseen ihmiseen, vaikka se aluksi saattaakin tuntua jopa hyvältä että voi kuulua jollekin. Se luo turvallisuudentunteen. Minusta kyllä avioliitto ja jopa parisuhde tuntuu nykyään pelkästään vankilalta. Tekeekö se minusta narsistin?no minä myönnän kyllä että minussa on läheisriippuvaisen piirteitä. mutta tuo Dizel ei takerru niihin vaan yrittää keskustella vain asiasta. Siitä pisteet hänelle.
Yrtämme nyt keskustella narsistista, sen ilmenemismuodoista, millaista on olla narsisti suhteessa toiseen ihmiseen, emme siitä kuka on voittaja tai häviäjä, uhri tai narsisti.
Meillä kaikilla meillä on tunteita ja oloja , niin hyviä kuin huonoja, jotka ny viriää milloin mistäkin syystä ja me myös aiheutamme tahallisesti tai tahtomattamme myös tunteita toisissa.
Sekin pitänee hyväksyä, että oma käytös aiheuttaa toiselle hyvän olon lisäksi huonoa oloa. Ihan samoin myös minä yritän hyväksyä sen, ettei minun mielipiteilläni/oloillani/tunteillani ollut sen kummempaa merkitystä narsistille.
Että kaikilla meillä on opittavaa toisiltamme olimme ny sitten narsisteja tai heidän uhrejaan.
Minäkin tietyllä lailla pidin Dizelin vastauksesta, vaikka minua se kuvottaakin, tekisi mieli väittää vastaan ettei tuollaista voi olla, noin ajatella.
mutta pakko sitä on ikäänkuin ihmetellen "hiljentyä" mahdottoman edessä. - 19+11=30
19+12=31 kirjoitti:
no minä myönnän kyllä että minussa on läheisriippuvaisen piirteitä. mutta tuo Dizel ei takerru niihin vaan yrittää keskustella vain asiasta. Siitä pisteet hänelle.
Yrtämme nyt keskustella narsistista, sen ilmenemismuodoista, millaista on olla narsisti suhteessa toiseen ihmiseen, emme siitä kuka on voittaja tai häviäjä, uhri tai narsisti.
Meillä kaikilla meillä on tunteita ja oloja , niin hyviä kuin huonoja, jotka ny viriää milloin mistäkin syystä ja me myös aiheutamme tahallisesti tai tahtomattamme myös tunteita toisissa.
Sekin pitänee hyväksyä, että oma käytös aiheuttaa toiselle hyvän olon lisäksi huonoa oloa. Ihan samoin myös minä yritän hyväksyä sen, ettei minun mielipiteilläni/oloillani/tunteillani ollut sen kummempaa merkitystä narsistille.
Että kaikilla meillä on opittavaa toisiltamme olimme ny sitten narsisteja tai heidän uhrejaan.
Minäkin tietyllä lailla pidin Dizelin vastauksesta, vaikka minua se kuvottaakin, tekisi mieli väittää vastaan ettei tuollaista voi olla, noin ajatella.
mutta pakko sitä on ikäänkuin ihmetellen "hiljentyä" mahdottoman edessä.Jatkan vielä vähäsen...sinäkin kuitenkin halusit jättää minullekkin pienen toivon kipinän tälllä jos oikein ymmärsin.
"Kun se narsistin teko oli ensin ja huono olo tuli sen seurauksena, ei ennen sitä."
Kai se liittyy johonkin kyvyttömyyteen kantaa vastuuta sitten...Ja kyvyttömyyteen sietää niitä tunteita, mitä sen toisen tunteen aiheuttamisen myöntäminen aiheuttaisi. ( ymmärsiköhän nyt kaikki varmasti. :D ) - no,
uuuuuuuu kirjoitti:
"Mistä se tulee tuollainen olo, ajatteleeko narsisti että jos toinen suoraan sanoo, että hän voi huonosti ja kertoo syyn siihen, että tekosi vaikuttivat minuun siten, että kertoja valehtelee. ja tuo toinen on itse narstin teot aiheuttanut omalla vittumaisuudellaan.
Kun se narsistin teko oli ensin ja huono olo tuli sen seurauksena, ei ennen sitä."
Juuri tuotahan tällä palstalla yritetään selittää koko ajan, ja se on ihan roskaa, sillä kuten kirjoitit NARSISTIN TEKO ON ENSIN JA HUONO OLO TULEE SEN SEURAUKSENA, EI ENNEN SITÄ.
Kun ainoastaan tuota yritetään täällä selittää vuodesta toiseen muutaman nimimerkin toimesta hyökkäävästi ja kaikki muunlainen kirjoittelu ja kirjoittajat mitätöidään, niin täällä EI VOI edes syntyä todellista keskustelua narsismista ja narsisteista.
Miten voisikaan keskustella jostakin ongelmallisesta asiasta, jos toinen keskustelija kieltää koko ajan ja syyttelee toisia? EI mitenkään.miksi et siis vain lopeta kieltämistä ja toisten syyttelyä?
- oho,
mulleripulleri kirjoitti:
Tuo on kyllä täyttä puppua, etteikö ihminen voisi rakastaa toisia, vaikka inhoaisi itseään. Maailmassa ei sitten rakkautta taida kovin paljon olla, kun useimmilla on niin huono itsetunto, ettei ns. hyvästä itserakkaudesta ole tietoakaan. Sanotaan näin, että ehkä tuollainen ihminen ei osaa rakastaa "oikealla tavalla" toisia. Mikä on sitten se oikea tapa, sen voi jokainen miettiä omassa päässään. Vastauksia on varmasti niin paljon, kuin on erilaisia ihmisiä. Ei voi kuitenkaan väittää, että kaikki itseään inhoavat ihmiset olisivat kyvyttömiä rakastamaan toisia.
tunnetko tosiaan jonkun sellaisen ihmisen, joka inhoaa itseään ja silti kykenee rakastamaan toista? Sinä?
- ja tuo
no, kirjoitti:
miksi et siis vain lopeta kieltämistä ja toisten syyttelyä?
edellinen kommentti oli siis uuuuuu:lle.
- mulleripulleri
oho, kirjoitti:
tunnetko tosiaan jonkun sellaisen ihmisen, joka inhoaa itseään ja silti kykenee rakastamaan toista? Sinä?
En puhunut itsestäni yhtään mitään. En inhoa itseäni. Ja kyllä tunnen erittäin monta ihmistä, joilla on huono itsetunto --> vihaavat itseään. Kyllä he läheisiään rakastavat hyvin paljon. En edes tunne kovinkaan montaa ihmistä, jolla olisi järin hyvä itsetunto. Eikö mielestäsi esim. masentunut ihminen osaa rakastaa? Masentuneellahan on usein itsetunto madaltunut.
- 16+20=36
uuuuuuuu kirjoitti:
"Mistä se tulee tuollainen olo, ajatteleeko narsisti että jos toinen suoraan sanoo, että hän voi huonosti ja kertoo syyn siihen, että tekosi vaikuttivat minuun siten, että kertoja valehtelee. ja tuo toinen on itse narstin teot aiheuttanut omalla vittumaisuudellaan.
Miten voisikaan keskustella jostakin ongelmallisesta asiasta, jos toinen keskustelija kieltää koko ajan ja syyttelee toisia? EI mitenkään.Noh, minä ainakin sain suht avoimen, rehellisen asiallisen vastauksen tuohon, miltä narsistista tuntuu jos kertoo narsistille että sinun tekosi aiheuttavat minulle huonoa oloa.
Vastaus oli jotain sellaista ettei hän mieti tekojensa seurauksia sen kummemmin eikä liiemmin välitä siitä miltä toisesta tuntuu.
lienee asia joka meidän "uhrien" on myös syytä hyväksyä niin vaikeeaa kuin se onkin. - nisse & co
16+20=36 kirjoitti:
Noh, minä ainakin sain suht avoimen, rehellisen asiallisen vastauksen tuohon, miltä narsistista tuntuu jos kertoo narsistille että sinun tekosi aiheuttavat minulle huonoa oloa.
Vastaus oli jotain sellaista ettei hän mieti tekojensa seurauksia sen kummemmin eikä liiemmin välitä siitä miltä toisesta tuntuu.
lienee asia joka meidän "uhrien" on myös syytä hyväksyä niin vaikeeaa kuin se onkin.Mulle tulee ainakin melkeinpä fyysisesti huono olo jos on pakko miellyttää toista, se tuntuu lähinnä vain h...raamiselta ja silti ihmiset tekee sitä koko ajan ja pitää sitä normaalina käytöksenä. Kiitos ei, mieluummin aiheutan sitten närkästystä ja pahennusta muissa ihmisissä kuin alennun moiseen toimintaan. Siitä syystä ei kauheasti kavereita olekaan kun olen välillä varmaan liiankin ehdoton näissä asioissa :)
- 18+8=26
uuuuuuuuuu kirjoitti:
Hei Dizel, mitä taas yrität selittää? Otsikko on että keskustele narsismista ja narsistisesta persoonallisuushäiriöstä!! ei siinä mainita mitään että siitä saisi täällä keskustella vain tietyt ihmiset, siis todennäköisesti mielestäsi vain narsistit! Narsisteista tietää uhrit nimenomaan hyvin paljon. Narsistit eivät KESKUSTELE yleensä narsisteista koska hehän eivät näe tai halua nähdä omaa tilaansakaan vaan sulkevat siltä silmänsä ja syyttelevät omista ominaisuuksistaan muuta. Mielestäni tosi tyhmää sinulta edes yrittää tuollaista ihmejuttua väittää. Narsistien kanssa olisi toki mielenkiintoista keskustella TODELLISISTA asioista, siitä minkälaisia narsistit TODELLA ovat, mutta eipä täällä yksikään narsismillaan kehuskeleva edes myönnä niitä ominaisuuksiaan vaan yrittää vääristellä asioita ja syytellä niistä muita ihmisiä. Sama tällä palstalla kuin todellisessa elämässä, narsisti ei edes halua keskustella nph:sta, tai ei kai edes osaa.
No minä ainakin löysin monta toden tuntuista asiaa hänen selityksestään. esim. kohta jossa hän kertoi ettei senyt tunnu oikeastaan miltään, kun loukkaa toista. Sellaisia kai narsistit TODELLA ovat ja itse varmaan parhaiten nuo asiat tietävät, kuten senkin keskustelevatko aiheesta vaiko eivät.
Enkä löytänyt jutusta sinällään mitään syyttelyä tai vääristelyä saamastani vastauksesta. - A
Tuo on kyllä täyttä puppua, etteikö ihminen voisi rakastaa toisia, vaikka inhoaisi itseään. Maailmassa ei sitten rakkautta taida kovin paljon olla, kun useimmilla on niin huono itsetunto, ettei ns. hyvästä itserakkaudesta ole tietoakaan. Sanotaan näin, että ehkä tuollainen ihminen ei osaa rakastaa "oikealla tavalla" toisia. Mikä on sitten se oikea tapa, sen voi jokainen miettiä omassa päässään. Vastauksia on varmasti niin paljon, kuin on erilaisia ihmisiä. Ei voi kuitenkaan väittää, että kaikki itseään inhoavat ihmiset olisivat kyvyttömiä rakastamaan toisia.
> Tuo on kyllä täyttä puppua, etteikö ihminen voisi rakastaa toisia, vaikka inhoaisi itseään. Maailmassa ei sitten rakkautta taida kovin paljon olla, kun useimmilla on niin huono itsetunto, ettei ns. hyvästä itserakkaudesta ole tietoakaan. Sanotaan näin, että ehkä tuollainen ihminen ei osaa rakastaa "oikealla tavalla" toisia. Mikä on sitten se oikea tapa, sen voi jokainen miettiä omassa päässään. Vastauksia on varmasti niin paljon, kuin on erilaisia ihmisiä. Ei voi kuitenkaan väittää, että kaikki itseään inhoavat ihmiset olisivat kyvyttömiä rakastamaan toisia.
Jos rakkaus ymmärrettäisiin Raamatun tavoin kaksoiskäskyksi, niin olisit väärässä. Siinähän edellytetään, muistaakseni, rakastamaan toisia niin kuin itseään ja tekemään toisille niin kuin haluaisi itselleen tehtävän.
En ole kuitenkaan lainkaan varma, pitäisiko rakkaus ymmärtää juuri noin, tai vain noin, kuin edellä itse kuvasin. Ehkäpä olennaista onkin, että ihmisellä on rakastamisen 'kyky'. Tätä kykyä voi myös harjoittaa. - ahaa,
En puhunut itsestäni yhtään mitään. En inhoa itseäni. Ja kyllä tunnen erittäin monta ihmistä, joilla on huono itsetunto --> vihaavat itseään. Kyllä he läheisiään rakastavat hyvin paljon. En edes tunne kovinkaan montaa ihmistä, jolla olisi järin hyvä itsetunto. Eikö mielestäsi esim. masentunut ihminen osaa rakastaa? Masentuneellahan on usein itsetunto madaltunut.
siis sulle itsensä vihaaminen tarkoittaa vaikka vain huonoa itsetuntoa tai masennusta. Minä taas en tunne ketään sellaista, josta voisin sanoa, että hän vihaa itseään.
- mulleripulleri
ahaa, kirjoitti:
siis sulle itsensä vihaaminen tarkoittaa vaikka vain huonoa itsetuntoa tai masennusta. Minä taas en tunne ketään sellaista, josta voisin sanoa, että hän vihaa itseään.
Mitä sinulle sitten tarkoittaa itsensä vihaaminen? Sinulla on sitten varsin mahtava tuttavapiiri, jos kukaan ei muka itseään inhoa. Tai sitten tunnet muutaman ihmisen ainoastaan. Kyllä jokainen melkein tuntee jonkun, joka vihaa itseään.
- mulleripulleri
A kirjoitti:
> Tuo on kyllä täyttä puppua, etteikö ihminen voisi rakastaa toisia, vaikka inhoaisi itseään. Maailmassa ei sitten rakkautta taida kovin paljon olla, kun useimmilla on niin huono itsetunto, ettei ns. hyvästä itserakkaudesta ole tietoakaan. Sanotaan näin, että ehkä tuollainen ihminen ei osaa rakastaa "oikealla tavalla" toisia. Mikä on sitten se oikea tapa, sen voi jokainen miettiä omassa päässään. Vastauksia on varmasti niin paljon, kuin on erilaisia ihmisiä. Ei voi kuitenkaan väittää, että kaikki itseään inhoavat ihmiset olisivat kyvyttömiä rakastamaan toisia.
Jos rakkaus ymmärrettäisiin Raamatun tavoin kaksoiskäskyksi, niin olisit väärässä. Siinähän edellytetään, muistaakseni, rakastamaan toisia niin kuin itseään ja tekemään toisille niin kuin haluaisi itselleen tehtävän.
En ole kuitenkaan lainkaan varma, pitäisiko rakkaus ymmärtää juuri noin, tai vain noin, kuin edellä itse kuvasin. Ehkäpä olennaista onkin, että ihmisellä on rakastamisen 'kyky'. Tätä kykyä voi myös harjoittaa.Itselleni Raamattu on satukirja, ei sen kummempaa. Toki siellä muutamia hyvä juttujakin on. Onhan se totta, että itsestään pitäisi välittää ja itseään pitäisi kunnioittaa. Se ei mielestäni kuitenkaan aina mene niin, että itseään vihaava ihminen vihaisi muita, kohtelisi muita huonosti tai olisi kyvytön rakastamaan. Toki sellaisiakin ihmisiä löytyy. Mutta jokaisella on mielipiteensä tähänkin asiaan. Mikä on sitten se absoluuttinen totuus...
- 20+17=37
18+8=26 kirjoitti:
No minä ainakin löysin monta toden tuntuista asiaa hänen selityksestään. esim. kohta jossa hän kertoi ettei senyt tunnu oikeastaan miltään, kun loukkaa toista. Sellaisia kai narsistit TODELLA ovat ja itse varmaan parhaiten nuo asiat tietävät, kuten senkin keskustelevatko aiheesta vaiko eivät.
Enkä löytänyt jutusta sinällään mitään syyttelyä tai vääristelyä saamastani vastauksesta."On mahdotonta olla narsistin kanssa sellaisessa suhteessa, että se olisi merkityksellinen narsistille."
On läksy jonka meidän kaikkien narsistin kanssa tekemisissaä olevien on syytä muistaa. Niin pahalta kuin se tuntuukin. - nisse & co
18+8=26 kirjoitti:
Enkä löytänyt jutusta sinällään mitään syyttelyä tai vääristelyä saamastani vastauksesta.Kyllä mä ainakin koen narsistisen loukkauksen jos toinen asettuu mun yläpuolelle ja kertoo sieltä käsin miten mun pitäis elää. Silloin saatan loukata takaisin ja jopa nauttia siitä että saan tasoitusta. Jos se ei heti onnistu niin jossain vaiheessa kuitenkin, tulee niitä tilaisuuksia myöhemminkin kun vain jaksaa odottaa. Kyse ei oikeastaan ole kostosta vaan tilien tasoituksesta, sitten ollaan sujut. Paitsi jos sama alkaa uudelleen alusta..
- A
nisse & co kirjoitti:
Mulle tulee ainakin melkeinpä fyysisesti huono olo jos on pakko miellyttää toista, se tuntuu lähinnä vain h...raamiselta ja silti ihmiset tekee sitä koko ajan ja pitää sitä normaalina käytöksenä. Kiitos ei, mieluummin aiheutan sitten närkästystä ja pahennusta muissa ihmisissä kuin alennun moiseen toimintaan. Siitä syystä ei kauheasti kavereita olekaan kun olen välillä varmaan liiankin ehdoton näissä asioissa :)
> mieluummin aiheutan sitten närkästystä ja pahennusta muissa ihmisissä
Kuulostaa narsistiselta epätasapainotilalta. - A
Itselleni Raamattu on satukirja, ei sen kummempaa. Toki siellä muutamia hyvä juttujakin on. Onhan se totta, että itsestään pitäisi välittää ja itseään pitäisi kunnioittaa. Se ei mielestäni kuitenkaan aina mene niin, että itseään vihaava ihminen vihaisi muita, kohtelisi muita huonosti tai olisi kyvytön rakastamaan. Toki sellaisiakin ihmisiä löytyy. Mutta jokaisella on mielipiteensä tähänkin asiaan. Mikä on sitten se absoluuttinen totuus...
> Se ei mielestäni kuitenkaan aina mene niin, että itseään vihaava ihminen vihaisi muita, kohtelisi muita huonosti tai olisi kyvytön rakastamaan
Olen itsekin taipuvainen pohdiskelemaan tämän esiintuomasi ajatuskannan myönteistä merkitystä itsekunkin meistä motivoimiseen. Olet reipas :) - A
nisse & co kirjoitti:
Kyllä mä ainakin koen narsistisen loukkauksen jos toinen asettuu mun yläpuolelle ja kertoo sieltä käsin miten mun pitäis elää. Silloin saatan loukata takaisin ja jopa nauttia siitä että saan tasoitusta. Jos se ei heti onnistu niin jossain vaiheessa kuitenkin, tulee niitä tilaisuuksia myöhemminkin kun vain jaksaa odottaa. Kyse ei oikeastaan ole kostosta vaan tilien tasoituksesta, sitten ollaan sujut. Paitsi jos sama alkaa uudelleen alusta..
> Kyllä mä ainakin koen narsistisen loukkauksen jos toinen asettuu mun yläpuolelle ja kertoo sieltä käsin miten mun pitäis elää. Silloin saatan loukata takaisin ja jopa nauttia siitä että saan tasoitusta.
Kuulostaa suhteettomalta. Saat elää yksin. - 8+19=27
A kirjoitti:
> Kyllä mä ainakin koen narsistisen loukkauksen jos toinen asettuu mun yläpuolelle ja kertoo sieltä käsin miten mun pitäis elää. Silloin saatan loukata takaisin ja jopa nauttia siitä että saan tasoitusta.
Kuulostaa suhteettomalta. Saat elää yksin.No tuollaista en ny ymmärrä ollenkaan kuullostaa hyvin lapselliselta.
Mitä väliä sillä toisen sanomisella sitten on, pelkkää puhettahan se vain on,kukin ny elää omaa elämäänsä niinkuin itse parhaaksi näkee. Mutta ilmeisesti sitten sinun elämän laatusi paranee tuon tasoituksen myötä.
Minä kyllä mieluusti kuuntelen toistenkin mielipiteitä vaikka ne poikkeaisivatkin omistani joskus saatan jopa ajatella, että noinkin vois asioihin suhtautua.Samoin luen paljon muiden ihmisten kokemuksia/kuuntelen ihmisten kertomuksia, jotka sivuavat omiani löytääkseni niistä itselleni jotain. En niinkään muuttaakseni elämääni vaan omia asenteitani. - nisse & co
8+19=27 kirjoitti:
No tuollaista en ny ymmärrä ollenkaan kuullostaa hyvin lapselliselta.
Mitä väliä sillä toisen sanomisella sitten on, pelkkää puhettahan se vain on,kukin ny elää omaa elämäänsä niinkuin itse parhaaksi näkee. Mutta ilmeisesti sitten sinun elämän laatusi paranee tuon tasoituksen myötä.
Minä kyllä mieluusti kuuntelen toistenkin mielipiteitä vaikka ne poikkeaisivatkin omistani joskus saatan jopa ajatella, että noinkin vois asioihin suhtautua.Samoin luen paljon muiden ihmisten kokemuksia/kuuntelen ihmisten kertomuksia, jotka sivuavat omiani löytääkseni niistä itselleni jotain. En niinkään muuttaakseni elämääni vaan omia asenteitani.Juuri tuota tarkoitan sillä yläpuolelle asettumisella :)
No, ehkä annan anteeksi tämän kerran.. - A
nisse & co kirjoitti:
Juuri tuota tarkoitan sillä yläpuolelle asettumisella :)
No, ehkä annan anteeksi tämän kerran..Olet reipas. Niin pitääkin. Kasvat vielä isoksi ja vahvaksi :)
*Hali* - 12+19=31
nisse & co kirjoitti:
Juuri tuota tarkoitan sillä yläpuolelle asettumisella :)
No, ehkä annan anteeksi tämän kerran..Noh, täytynee kait sitten pyytää anteeksi, vaikka en nyt ihan ymmärtänytkään sanomaasi, sitä että odotat ilaisuutta tasoittaaksesi puntit. Suomeksi sanottuna se kyllä tarkoittaa kostoa.
Se että on erimieltä jostain tai kertoo oman mielipiteensä ei välttämättä tarkoita toisen yläpuolelle asettumista vaan on vain yksi näkökulma asiaan. - YAK-42
nisse & co kirjoitti:
Mulle tulee ainakin melkeinpä fyysisesti huono olo jos on pakko miellyttää toista, se tuntuu lähinnä vain h...raamiselta ja silti ihmiset tekee sitä koko ajan ja pitää sitä normaalina käytöksenä. Kiitos ei, mieluummin aiheutan sitten närkästystä ja pahennusta muissa ihmisissä kuin alennun moiseen toimintaan. Siitä syystä ei kauheasti kavereita olekaan kun olen välillä varmaan liiankin ehdoton näissä asioissa :)
Kuulostaa tutulta. En tykkää miellyttämisestä tai miellyttäjistä minäkään ja inhoan muutenkin kaikkea sosiaalista peliä.
- A
YAK-42 kirjoitti:
Kuulostaa tutulta. En tykkää miellyttämisestä tai miellyttäjistä minäkään ja inhoan muutenkin kaikkea sosiaalista peliä.
> En tykkää miellyttämisestä tai miellyttäjistä minäkään ja inhoan muutenkin kaikkea sosiaalista peliä.
Kuulostaa oman henkilöhistoriansa epärehellisyyden ulkoistamiselta toisiin. - A
12+19=31 kirjoitti:
Noh, täytynee kait sitten pyytää anteeksi, vaikka en nyt ihan ymmärtänytkään sanomaasi, sitä että odotat ilaisuutta tasoittaaksesi puntit. Suomeksi sanottuna se kyllä tarkoittaa kostoa.
Se että on erimieltä jostain tai kertoo oman mielipiteensä ei välttämättä tarkoita toisen yläpuolelle asettumista vaan on vain yksi näkökulma asiaan.> Noh, täytynee kait sitten pyytää anteeksi, vaikka en nyt ihan ymmärtänytkään sanomaasi, sitä että odotat ilaisuutta tasoittaaksesi puntit. Suomeksi sanottuna se kyllä tarkoittaa kostoa.
Niin minustakin.
> Se että on erimieltä jostain tai kertoo oman mielipiteensä ei välttämättä tarkoita toisen yläpuolelle asettumista vaan on vain yksi näkökulma asiaan.
Aivan. - nisse & co
12+19=31 kirjoitti:
Noh, täytynee kait sitten pyytää anteeksi, vaikka en nyt ihan ymmärtänytkään sanomaasi, sitä että odotat ilaisuutta tasoittaaksesi puntit. Suomeksi sanottuna se kyllä tarkoittaa kostoa.
Se että on erimieltä jostain tai kertoo oman mielipiteensä ei välttämättä tarkoita toisen yläpuolelle asettumista vaan on vain yksi näkökulma asiaan.Sulla ja A:lla näyttää olevan joku ongelma tämän asian suhteen vaikka tuollaistahan tapahtuu joka päivä ihan tavanomaisessa ihmisten välisessä kanssakäymisessä. EI ole kyse kostosta, mutta onko se itsellänne jossain taka-ajatuksena kun tuollaisen reaktion aiheutti? Tai sitten ollaan vaan eri mieltä.
- nisse & co
A kirjoitti:
> mieluummin aiheutan sitten närkästystä ja pahennusta muissa ihmisissä
Kuulostaa narsistiselta epätasapainotilalta.Voi hyvinkin olla kun ei saa haluamaansa ja siitä seuraa itkupotkuraivari.
- hohhoijaa
17+3=20 kirjoitti:
No itsekin mietin joskus samaa.
Niistä pakostakin tulee sellainen maku, että siinä narsisti kirjoittaa itsestään.Toisaalta itsensä narsisteiksi kokevat voisivat kertoa avoimesti, miten narsismi vaikuttaa heidän omaan olemiseensa ja tapoihinsa olla suhteessa toisiin ihmisiin"
Hupsista, et taida tietää paljoakaan narsismista!
Narsistit eivät pysty olemaan avoimia, narsistit eivät tiedosta, miten narsismi vaikuttaa heidän omaan olemiseensa ja tapoihinsa olla suhteessa toisiin ihmisiin. Narsismiin kuuluu juuri se, että he eivät pysty tiedostamaan tällaisia asioita vaan ovat omasta mielestään oikeutettuja toimimaan niin kuin toimivat, NARSISTISESTI. - just niin
10+9=19 kirjoitti:
Nimenomaan, juuri noin. Ei täällä juuri muut halua keskustellakaan, kun tämän palstan ovat vallanneet narsistit, jotka eivät edes keskustele vaan toteuttavat narsismiaan tällä palstalla.
- 3+12=15
nisse & co kirjoitti:
Sulla ja A:lla näyttää olevan joku ongelma tämän asian suhteen vaikka tuollaistahan tapahtuu joka päivä ihan tavanomaisessa ihmisten välisessä kanssakäymisessä. EI ole kyse kostosta, mutta onko se itsellänne jossain taka-ajatuksena kun tuollaisen reaktion aiheutti? Tai sitten ollaan vaan eri mieltä.
Joo ollaan vaan erimieltä edelleenkin. En pidä normaalina ihmisten välisenä kanssakäymisenä sitä, että joku odottaa pitkiäkin aikoja saadakseen tilit tasan
"Jos se ei heti onnistu niin jossain vaiheessa kuitenkin, tulee niitä tilaisuuksia myöhemminkin kun vain jaksaa odottaa." hohhoijaa kirjoitti:
Toisaalta itsensä narsisteiksi kokevat voisivat kertoa avoimesti, miten narsismi vaikuttaa heidän omaan olemiseensa ja tapoihinsa olla suhteessa toisiin ihmisiin"
Hupsista, et taida tietää paljoakaan narsismista!
Narsistit eivät pysty olemaan avoimia, narsistit eivät tiedosta, miten narsismi vaikuttaa heidän omaan olemiseensa ja tapoihinsa olla suhteessa toisiin ihmisiin. Narsismiin kuuluu juuri se, että he eivät pysty tiedostamaan tällaisia asioita vaan ovat omasta mielestään oikeutettuja toimimaan niin kuin toimivat, NARSISTISESTI.On myös narsisteja jotka tiedostavat tapansa, miksei heille sallittaisi puheenvuoroa?
Ja sitten toisaalta, tuo asioiden näkeminen "totuudellisesti" on kiinni aina ihmisen omista defensseistä, joten eivät läheisiippuvaiset uhritkaan voi kertoa asioita ilman minkäänlaista vääristelyä...He ovat samalla tavalla sokeita, kuin narsistitkin usein...dizel kirjoitti:
On myös narsisteja jotka tiedostavat tapansa, miksei heille sallittaisi puheenvuoroa?
Ja sitten toisaalta, tuo asioiden näkeminen "totuudellisesti" on kiinni aina ihmisen omista defensseistä, joten eivät läheisiippuvaiset uhritkaan voi kertoa asioita ilman minkäänlaista vääristelyä...He ovat samalla tavalla sokeita, kuin narsistitkin usein...Itse pyrin näiden vääristävien linssien pois repimiseen ihmisten kasvoilta...Samalla kun teen tätä samaa itsekin itselleni.
Kukaan ei ole väittänytkään prosessia kivuttomaksi...Se aiheuttaa kaikenlaisia tunteita aggressiosta häpeään...Joskus pitäisi vain oppia osoittamaan ne tunteet oikeaan kohteeseen ja lopettaa muiden syllistäminen, keskittyen siihen mikä on elämässä tärkeintä, eli itseensä.- M.B.
dizel kirjoitti:
Itse pyrin näiden vääristävien linssien pois repimiseen ihmisten kasvoilta...Samalla kun teen tätä samaa itsekin itselleni.
Kukaan ei ole väittänytkään prosessia kivuttomaksi...Se aiheuttaa kaikenlaisia tunteita aggressiosta häpeään...Joskus pitäisi vain oppia osoittamaan ne tunteet oikeaan kohteeseen ja lopettaa muiden syllistäminen, keskittyen siihen mikä on elämässä tärkeintä, eli itseensä.En tiedä minkä takia, mutta tuntuu sellaiselta, että se itseensä keskittyminen on vain alku, ei loppu ja päätepiste... Tai no, riippuu varmaan elämänkaaren kohdasta, että milloin laitta asiat oikeassa järjestyksessä oikeaan järjestykseen, että onko jokin alkua vai loppua.. Tai sitten laittakaa vain silmät kiinni just nyt, koska tästä tuli ihan kuukkua ja en vaan osaa lopettaa kirjoittamista kun sormet naputtaa menemään ja mietin että kuinka kauan ne meinaa itsekseen tässä naputtaa ja mitä ihmettä tämä on kun vauhti vaan kiihtyy ja mieli huutaaaa.... Iltateelle!! Ja rauhoittumaan lämpimässä :) Ah..
M.B. kirjoitti:
En tiedä minkä takia, mutta tuntuu sellaiselta, että se itseensä keskittyminen on vain alku, ei loppu ja päätepiste... Tai no, riippuu varmaan elämänkaaren kohdasta, että milloin laitta asiat oikeassa järjestyksessä oikeaan järjestykseen, että onko jokin alkua vai loppua.. Tai sitten laittakaa vain silmät kiinni just nyt, koska tästä tuli ihan kuukkua ja en vaan osaa lopettaa kirjoittamista kun sormet naputtaa menemään ja mietin että kuinka kauan ne meinaa itsekseen tässä naputtaa ja mitä ihmettä tämä on kun vauhti vaan kiihtyy ja mieli huutaaaa.... Iltateelle!! Ja rauhoittumaan lämpimässä :) Ah..
Niin, nimenomaan se on alku...Alku uudelle elämälle.
Ja en väitä myöskään, että kykenisin siihen itse kenellekään neuvot, tai ohjeet antamaan...Elämä opettaa.
Joskus itselläni ainakin yksi lause ( jonkun toisen sanoma/kirjoittama ) herättää miettimään...Ei tarkoituskaan ole, että jokaisen sanan annettaisiin upota mieleen sellaisenaan...
Itse ainakin luotan siihen, että jokainen ajattelee aivoillaan ja muokkaa kuulemansa sen mukaan, mikä hänelle sopii...tai vain unohtaa.- A
dizel kirjoitti:
Niin, nimenomaan se on alku...Alku uudelle elämälle.
Ja en väitä myöskään, että kykenisin siihen itse kenellekään neuvot, tai ohjeet antamaan...Elämä opettaa.
Joskus itselläni ainakin yksi lause ( jonkun toisen sanoma/kirjoittama ) herättää miettimään...Ei tarkoituskaan ole, että jokaisen sanan annettaisiin upota mieleen sellaisenaan...
Itse ainakin luotan siihen, että jokainen ajattelee aivoillaan ja muokkaa kuulemansa sen mukaan, mikä hänelle sopii...tai vain unohtaa.Olette Dizel ja M.B. suloisia :))
- A
nisse & co kirjoitti:
Sulla ja A:lla näyttää olevan joku ongelma tämän asian suhteen vaikka tuollaistahan tapahtuu joka päivä ihan tavanomaisessa ihmisten välisessä kanssakäymisessä. EI ole kyse kostosta, mutta onko se itsellänne jossain taka-ajatuksena kun tuollaisen reaktion aiheutti? Tai sitten ollaan vaan eri mieltä.
> Tai sitten ollaan vaan eri mieltä.
Ollaan vaan. Se ei tarkoita toisen yläpuolelle asettumista. - M.B.
A kirjoitti:
Olette Dizel ja M.B. suloisia :))
*RÄPSRÄPS* =D
Iltateetä pannu täynnä, kaikille riittää..
Jotenkin ajatuskulkuni meni sellaisia ratoja, että kun ensin löytää itsensä, jotkin onnekkaathan eivät koskaan olekaan olleet hukassa itseltään, sitten keskittyy itseensä, sitä kautta, sisäkautta ympärimuljahtaen, ikäänkuin jo unohtaa itseensä ja niin onkin jo vahingossa toteuttamassa aitoa yhteisöllisyyttä, jota kautta löytää itsensä uudelleen, jolloin voi keskittyä itseensä.. ja niin pois päin.. aina yhtä aikaa syvemmälle itseen ja kauemmas itsestä, siitä itsekkäästä sellaisesta. Oikeanlaisen itsekkyyden kautta olisi mahdollista löytää oikeanlainen itsettömyys..? - A
M.B. kirjoitti:
*RÄPSRÄPS* =D
Iltateetä pannu täynnä, kaikille riittää..
Jotenkin ajatuskulkuni meni sellaisia ratoja, että kun ensin löytää itsensä, jotkin onnekkaathan eivät koskaan olekaan olleet hukassa itseltään, sitten keskittyy itseensä, sitä kautta, sisäkautta ympärimuljahtaen, ikäänkuin jo unohtaa itseensä ja niin onkin jo vahingossa toteuttamassa aitoa yhteisöllisyyttä, jota kautta löytää itsensä uudelleen, jolloin voi keskittyä itseensä.. ja niin pois päin.. aina yhtä aikaa syvemmälle itseen ja kauemmas itsestä, siitä itsekkäästä sellaisesta. Oikeanlaisen itsekkyyden kautta olisi mahdollista löytää oikeanlainen itsettömyys..?Uskon että tuo voisi toimia. On hullumpiakin rakennelmia jotka pysyvät pystyssä.
Narsistien uhrien tuki sivullakin näköjään lukee, että narsisti voi parantua...Miksiköhän jotkut silti jaksavat vieläkin väittää muuta.
Nakkasin nyt tänne tämän, kun en jaksanut etsiä aihetta käsittelevää ketjua...
"Nuoruudessa on vielä mahdollista, että narsistinen persoonallisuushäiriö korjaantuu turvallisessa ja sopivassa kasvuympäristössä. Myöhemmin parantuminen on mahdollista mikäli narsisti motivoituu omaan kasvuunsa ja hyväksyy vajavaisuutensa."
http://narsistienuhrientuki.yhdistysavain.fi/tietoa/narsismista_yleisesti/narsismin_diagnosointi_ja_hoito/- 12+4=16
Noh, ymmärtääkseni sivusit jo aiemminkin tuota asiaa, miten narsisti voi parantua.
"Kuvittele, että itse menettäisit muistisi vaikka kymmeneksi vuodeksi ja käyttäytyisit tunteettomasti kaikkia perheenjäseniäsi kohtaan ja sitten yhtäkkiä...joku päivä muistisi palautuisi ja muistaisitkin, miten tärkeitä he olivat sinulle joskus olleet. Kyllä siinä varmasti tekisi mieli vetää itsensä narun jatkoksi...
Siinä se helvetillinen polku kuljettavaksi, jos joku narsisti haluaa tavoistaan ja tympeästä olostaan eroon. :) "
Mutta yksinkertaistettuna tuonkin asian voi ilmaista, että suun tunnuksella pelastutaan. Pitää ensin myöntää olevansa narsisti.
Itse voisin ajatella, ettei narsisti välttämättä parannu, mutta topuminen voisi olla jotain sellaista kuin alkoholisteilla, "sairaus" on halittavissa, mutta se vaatii jatkuvaa kilvoittelua, narsistin kohalla ehkä säännöllisiä keskuskeluja psykologin kanssa, ihan samoin kuin alkkiksilla on AA nsa. - 6+18=24
12+4=16 kirjoitti:
Noh, ymmärtääkseni sivusit jo aiemminkin tuota asiaa, miten narsisti voi parantua.
"Kuvittele, että itse menettäisit muistisi vaikka kymmeneksi vuodeksi ja käyttäytyisit tunteettomasti kaikkia perheenjäseniäsi kohtaan ja sitten yhtäkkiä...joku päivä muistisi palautuisi ja muistaisitkin, miten tärkeitä he olivat sinulle joskus olleet. Kyllä siinä varmasti tekisi mieli vetää itsensä narun jatkoksi...
Siinä se helvetillinen polku kuljettavaksi, jos joku narsisti haluaa tavoistaan ja tympeästä olostaan eroon. :) "
Mutta yksinkertaistettuna tuonkin asian voi ilmaista, että suun tunnuksella pelastutaan. Pitää ensin myöntää olevansa narsisti.
Itse voisin ajatella, ettei narsisti välttämättä parannu, mutta topuminen voisi olla jotain sellaista kuin alkoholisteilla, "sairaus" on halittavissa, mutta se vaatii jatkuvaa kilvoittelua, narsistin kohalla ehkä säännöllisiä keskuskeluja psykologin kanssa, ihan samoin kuin alkkiksilla on AA nsa.Niin tuo voisi olla yksi keino ratkaista narsismin ongelmaa, joka aiheuttaa niin paljon ongelmia kanssaihmisille.
Että perustettaisiin AA tyyppinen toveriseura myös narsisteille, joissa he voisivat purkaa tuntojaan miltä se "olen narsisti" tuntuu ja millaisia hankaluuksia se mukanaan tuo ihmissuhteissa. 12+4=16 kirjoitti:
Itse voisin ajatella, ettei narsisti välttämättä parannu, mutta topuminen voisi olla jotain sellaista kuin alkoholisteilla, "sairaus" on halittavissa, mutta se vaatii jatkuvaa kilvoittelua, narsistin kohalla ehkä säännöllisiä keskuskeluja psykologin kanssa, ihan samoin kuin alkkiksilla on AA nsa.Tuosta aiheesta vain on niin useasti väännetty täällä kättä...
En nyt tuosta terapeutin välttämättömyydestä tiedä, kokemusta on siitäkin ja koin sen turhaksi, mutta melkoista tahdonvoimaa se vaatii, että saa pidettyä itsensä ja luonteensa "kurissa."- 8+16=24
dizel kirjoitti:
Tuosta aiheesta vain on niin useasti väännetty täällä kättä...
En nyt tuosta terapeutin välttämättömyydestä tiedä, kokemusta on siitäkin ja koin sen turhaksi, mutta melkoista tahdonvoimaa se vaatii, että saa pidettyä itsensä ja luonteensa "kurissa."No tuosta terapeutin välttämättämyydestä. Ajattelisin että narsisti kyllä tarvitsee sen peilin, joka näyttää/kertoo mikä/missä kohtaa menee vikaan.
Hyvä terapeutti ei moiti hän kyselee, laittaa ihmisen pohtimaan asioita, katsomaan siihen peiliin, narsistin tapauksessa itseensä/sisimpäänsä, löytämään ne motiivit, miksi toimii niinkuin toimii.
Ehkä tietyllä lailla AA n tapainen toveriseura voisi toimia samoin, kun kuuntelee toisen tarinoita, joissa kerrotaan ihan samoin kuin alkoholismissakin, millaista elämä oli ennen raitistumista ja mikä raitistumisen jälkeen on paremmin.
Mutta joo, itsensä muttaminen on vaikeaa. Minäkin tunnustaudun aikoinaan siksi kauheaksi "uhriksi", läheisriippuvaiseksi, surkimukseksi, rakkauden kerjäläiseksi. No minäkin tutustuin eroni jälkeen tuohon puoleen itsestäni, luin Helstenin elämän lastakin kuin piru raamattua.
jossain kohtaa luulin parantuneeni/muuttuneeni, ote herposi ja yksinäisten vuosien jälkeen kohtasin HÄNET, jonka myötä maailma kirkastui hetkeksi. Mutta sitten huomasin jälleen voivani huonosti, samoista syistä. - YAK-42
dizel kirjoitti:
En nyt tuosta terapeutin välttämättömyydestä tiedä, kokemusta on siitäkin ja koin sen turhaksi, mutta melkoista tahdonvoimaa se vaatii, että saa pidettyä itsensä ja luonteensa "kurissa."Kyllä narsisti parantua voi, jos tahtoo. Ongelma on vaan siinä, että hyvin harva narsisti haluaa muuttua "hyväksi" ihmiseksi, koska sehän tarkoittaisi heikoksi tulemista. Ja narsisti jos kuka inhoaa heikkoutta.
Tunnen kuitenkin yhden narsistin, joka muuttui kuin toiseksi ihmiseksi taistellessaan vaikeaa fyysistä sairautta vastaan. Hän joutui luopumaan omasta hallinnastaan ja antautumaan Jumalan hallittavaksi. Hänen täytyi siis uskaltautua tulemaan heikoksi ja uskoon tullessa jokaisen täytyy kulkea läpi sama narsismista luopumisen tie. Jokainen ihminen on siis narsisti, jonka täytyisi parantua. Narsismin asteita vaan on monia. Siksi olenkin sitä mieltä, ettei narsismissa ole kysymys sairaudesta, vaan synnistä. - 12+12=24
8+16=24 kirjoitti:
No tuosta terapeutin välttämättämyydestä. Ajattelisin että narsisti kyllä tarvitsee sen peilin, joka näyttää/kertoo mikä/missä kohtaa menee vikaan.
Hyvä terapeutti ei moiti hän kyselee, laittaa ihmisen pohtimaan asioita, katsomaan siihen peiliin, narsistin tapauksessa itseensä/sisimpäänsä, löytämään ne motiivit, miksi toimii niinkuin toimii.
Ehkä tietyllä lailla AA n tapainen toveriseura voisi toimia samoin, kun kuuntelee toisen tarinoita, joissa kerrotaan ihan samoin kuin alkoholismissakin, millaista elämä oli ennen raitistumista ja mikä raitistumisen jälkeen on paremmin.
Mutta joo, itsensä muttaminen on vaikeaa. Minäkin tunnustaudun aikoinaan siksi kauheaksi "uhriksi", läheisriippuvaiseksi, surkimukseksi, rakkauden kerjäläiseksi. No minäkin tutustuin eroni jälkeen tuohon puoleen itsestäni, luin Helstenin elämän lastakin kuin piru raamattua.
jossain kohtaa luulin parantuneeni/muuttuneeni, ote herposi ja yksinäisten vuosien jälkeen kohtasin HÄNET, jonka myötä maailma kirkastui hetkeksi. Mutta sitten huomasin jälleen voivani huonosti, samoista syistä.Noh, jonkinlaista terapiaa se lie tämäkin, käydä täällä vaahtomassa näistä asioista ja jotain täällä oppiikin.
Kuten sen, mitä nykyään hoen itselleni, että vaikka minulla on oikeus olla surullinen, vihainen, pettynyt sen toisen lisäksi myös itseeni.
Niin pidän mielessäni myös sen tosiasian etten MINÄ merkinnyt sille toiselle mitään.
On sitten toinen juttu ja minun ongelmani miten pääsen myös henkisesti irti siitä toisesta siten että jonain päivänä se on vain haalistunut muisto menneestä elämästä.
Toivoa sopii että kaikki mikä ei tapa, vahvistaa ihmistä - A
> Narsistien uhrien tuki sivullakin näköjään lukee, että narsisti voi parantua...
Minäkin paranin.
> Miksiköhän jotkut silti jaksavat vieläkin väittää muuta.
Hyvä kysymys. - A
YAK-42 kirjoitti:
Kyllä narsisti parantua voi, jos tahtoo. Ongelma on vaan siinä, että hyvin harva narsisti haluaa muuttua "hyväksi" ihmiseksi, koska sehän tarkoittaisi heikoksi tulemista. Ja narsisti jos kuka inhoaa heikkoutta.
Tunnen kuitenkin yhden narsistin, joka muuttui kuin toiseksi ihmiseksi taistellessaan vaikeaa fyysistä sairautta vastaan. Hän joutui luopumaan omasta hallinnastaan ja antautumaan Jumalan hallittavaksi. Hänen täytyi siis uskaltautua tulemaan heikoksi ja uskoon tullessa jokaisen täytyy kulkea läpi sama narsismista luopumisen tie. Jokainen ihminen on siis narsisti, jonka täytyisi parantua. Narsismin asteita vaan on monia. Siksi olenkin sitä mieltä, ettei narsismissa ole kysymys sairaudesta, vaan synnistä.> Siksi olenkin sitä mieltä, ettei narsismissa ole kysymys sairaudesta, vaan synnistä.
Kertoisitko lisää. YAK-42 kirjoitti:
Kyllä narsisti parantua voi, jos tahtoo. Ongelma on vaan siinä, että hyvin harva narsisti haluaa muuttua "hyväksi" ihmiseksi, koska sehän tarkoittaisi heikoksi tulemista. Ja narsisti jos kuka inhoaa heikkoutta.
Tunnen kuitenkin yhden narsistin, joka muuttui kuin toiseksi ihmiseksi taistellessaan vaikeaa fyysistä sairautta vastaan. Hän joutui luopumaan omasta hallinnastaan ja antautumaan Jumalan hallittavaksi. Hänen täytyi siis uskaltautua tulemaan heikoksi ja uskoon tullessa jokaisen täytyy kulkea läpi sama narsismista luopumisen tie. Jokainen ihminen on siis narsisti, jonka täytyisi parantua. Narsismin asteita vaan on monia. Siksi olenkin sitä mieltä, ettei narsismissa ole kysymys sairaudesta, vaan synnistä."Kyllä narsisti parantua voi, jos tahtoo. Ongelma on vaan siinä, että hyvin harva narsisti haluaa muuttua "hyväksi" ihmiseksi, koska sehän tarkoittaisi heikoksi tulemista. Ja narsisti jos kuka inhoaa heikkoutta. "
Siinäpä se...
Mutta ei se"muuttuminen" tarkoita sitä, että pitäisi miksikään Äiti Teresaksi ryhtyä kuitenkaan, vaan karsia pois ne jutut, mistä koituu yleensä itselle eniten harmia...
Ei se tarkoita myöskään sitä, että pitäisi luopua millään tavalla itsestään, vaan pikemminkin lisätä persoonaansa jotain uutta, uusia ajatusmalleja ja tapoja.
Näin minusta...- 11+18=29
dizel kirjoitti:
"Kyllä narsisti parantua voi, jos tahtoo. Ongelma on vaan siinä, että hyvin harva narsisti haluaa muuttua "hyväksi" ihmiseksi, koska sehän tarkoittaisi heikoksi tulemista. Ja narsisti jos kuka inhoaa heikkoutta. "
Siinäpä se...
Mutta ei se"muuttuminen" tarkoita sitä, että pitäisi miksikään Äiti Teresaksi ryhtyä kuitenkaan, vaan karsia pois ne jutut, mistä koituu yleensä itselle eniten harmia...
Ei se tarkoita myöskään sitä, että pitäisi luopua millään tavalla itsestään, vaan pikemminkin lisätä persoonaansa jotain uutta, uusia ajatusmalleja ja tapoja.
Näin minusta...No on jotain ainakin mistä kannattaa pitää kiinni niin narsistin kuin säälittävän uhrinkin. Se on kyky nauraa myös itselleen.
Mutta totta tuokin, kokemuksista oppii, syntyy niitä uusia ajatusmalleja, kivi kiveä hioo, pienistä puroista kasvaa suuri virta, ei roomaakaan päivässä rakennettu, pienin askelin, päivä kerrallaan...hyvä ajatus on tässäkin, kummallekkin osapuolelle.
RUKOUS JA MIETISKELY: Nämä ovat työkaluja, joilla parannat tietoista yhteyttäsi Korkeampaan Voimaan, sellaisena kuin sinä Hänet käsität. Kun et tiedä mitä sinun tulisi sanoa tai kuinka mietiskellä, toista vain itseksesi Tyyneys Rukous:
"Jumala suokoon minulle tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa.
Rohkeutta muuttaa mitkä voin ja
Viisautta erottaa nämä toisistaan." 11+18=29 kirjoitti:
No on jotain ainakin mistä kannattaa pitää kiinni niin narsistin kuin säälittävän uhrinkin. Se on kyky nauraa myös itselleen.
Mutta totta tuokin, kokemuksista oppii, syntyy niitä uusia ajatusmalleja, kivi kiveä hioo, pienistä puroista kasvaa suuri virta, ei roomaakaan päivässä rakennettu, pienin askelin, päivä kerrallaan...hyvä ajatus on tässäkin, kummallekkin osapuolelle.
RUKOUS JA MIETISKELY: Nämä ovat työkaluja, joilla parannat tietoista yhteyttäsi Korkeampaan Voimaan, sellaisena kuin sinä Hänet käsität. Kun et tiedä mitä sinun tulisi sanoa tai kuinka mietiskellä, toista vain itseksesi Tyyneys Rukous:
Viisautta erottaa nämä toisistaan."En nyt ajatellut uskoon hurahtaa kuitenkaan... :)
Muut tehköön mitä haluaa ja mikä heille parhaiten sopii. Itse tavoittelen pikemminkin asioiden näkemistä sellaisina kuin ne ovat...ilman vääristelyjä ja valehteluja.
Mielestäni tuollainen olisi vain hyppäämistä mielikuvitusmaailmasta seuraavaan mielikuvitusmaailmaan...
Loppujen lopuksi on aivan sama, onko se minän suojakeino narsismi, vai uskonto, molemmat ovat kuitenkin vain suojakeinoja...ja itse opettelen elämään ilman niitä.- joopa joo
"Ongelmalliseksi muutoksen tekee kuitenkin se, että narsistilta puuttuu lähes kokonaan tai kokonaan sairaudentuntoa. Narsisti ei yleensä tunnista tilaansa ja jos häntä lähestyy aiheen tiimoilta, hän saattaa hyökätä asian esittäjän kimppuun väittämällä tätä sairaaksi. Hän saattaa pyrkiä myös sysäämään kaikki ongelmat muiden syyksi. Tämän vuoksi läheisten kuvaukset narsistin käyttäytymisestä ovat ensiarvoisia."
Samasta linkistä.
Eipä ole täälläkään montaa narsistia näkynyt, jotka olisivat huolissaan siitä mitä itse ovat ja kirjoittaisivat hoitoon hakeutumisestaan ja hoidossa olostaan sen sijaan että syyttelevät uhreja jokaisessa ketjussa. Ei ole mitään väliä sillä että kentis joku narsisti VOISI hoidolla muuttua ja sen toitottamisella kun kirjoitetaan uhreja syyllistäen niin kuin narsistit tekevät. Joku tuossa jossain ketjussa mainitsi taas senkin että ei ole uhrien tukipalsta ja teilasi uhrien kirjoitukset täällä mutta tuossa dizelin laittamassa ketjussahan sanotaan että LÄHEISTEN KUVAUKSET NARSISTIN KÄYTTÄYTYMISESTÄ OVAT ENSIARVOISIA mutta te palstalla jatkuvasti hilluvat ette sitä hyväksy ja kuvauksia mitätöidään, ivataan ja tehdään tyhjäksi. Ei kerro minkäänlaisesta valmiudesta parantua. dizel kirjoitti:
En nyt ajatellut uskoon hurahtaa kuitenkaan... :)
Muut tehköön mitä haluaa ja mikä heille parhaiten sopii. Itse tavoittelen pikemminkin asioiden näkemistä sellaisina kuin ne ovat...ilman vääristelyjä ja valehteluja.
Mielestäni tuollainen olisi vain hyppäämistä mielikuvitusmaailmasta seuraavaan mielikuvitusmaailmaan...
Loppujen lopuksi on aivan sama, onko se minän suojakeino narsismi, vai uskonto, molemmat ovat kuitenkin vain suojakeinoja...ja itse opettelen elämään ilman niitä.Paras motivaattori narsismista irroittautumiseen voisikin juuri olla tuon asian tiedostaminen, mitä se narsismi on...
Kun oivaltaa, että se on suojakeino kenelle tahansa narsistille luulisi nousevan halu kapinoida sitä vastaan...Yksikään narsisti ei halua olla heikko.
Se on se, mitä minä tässä olen tekemässä...- niinpä niin
joopa joo kirjoitti:
"Ongelmalliseksi muutoksen tekee kuitenkin se, että narsistilta puuttuu lähes kokonaan tai kokonaan sairaudentuntoa. Narsisti ei yleensä tunnista tilaansa ja jos häntä lähestyy aiheen tiimoilta, hän saattaa hyökätä asian esittäjän kimppuun väittämällä tätä sairaaksi. Hän saattaa pyrkiä myös sysäämään kaikki ongelmat muiden syyksi. Tämän vuoksi läheisten kuvaukset narsistin käyttäytymisestä ovat ensiarvoisia."
Samasta linkistä.
Eipä ole täälläkään montaa narsistia näkynyt, jotka olisivat huolissaan siitä mitä itse ovat ja kirjoittaisivat hoitoon hakeutumisestaan ja hoidossa olostaan sen sijaan että syyttelevät uhreja jokaisessa ketjussa. Ei ole mitään väliä sillä että kentis joku narsisti VOISI hoidolla muuttua ja sen toitottamisella kun kirjoitetaan uhreja syyllistäen niin kuin narsistit tekevät. Joku tuossa jossain ketjussa mainitsi taas senkin että ei ole uhrien tukipalsta ja teilasi uhrien kirjoitukset täällä mutta tuossa dizelin laittamassa ketjussahan sanotaan että LÄHEISTEN KUVAUKSET NARSISTIN KÄYTTÄYTYMISESTÄ OVAT ENSIARVOISIA mutta te palstalla jatkuvasti hilluvat ette sitä hyväksy ja kuvauksia mitätöidään, ivataan ja tehdään tyhjäksi. Ei kerro minkäänlaisesta valmiudesta parantua.dizelin laittamassa LINKISSÄ siis, ei ketjussa.
- 14+10=24
dizel kirjoitti:
En nyt ajatellut uskoon hurahtaa kuitenkaan... :)
Loppujen lopuksi on aivan sama, onko se minän suojakeino narsismi, vai uskonto, molemmat ovat kuitenkin vain suojakeinoja...ja itse opettelen elämään ilman niitä.Noh, suotta kavahdit tuota Jumala sanaa tuossa, kopioin tyyneysrukouksen AA.n sivuilta sellaisenaan. Rukoilemistakin voi nimittää vaikka mietiskelyksi tai meditaatioksi.
Mutta tuon rukouksen totuus piilee tuossa, että joutuu hyväksymään ettei joitain/kaikkia asioita voi muuttaa.
Että siitä viisautta niiden asioiden erottamiseksi tarvitaan, mietiskelyä siitä, mitkä asiat voisivat olla muutettavissa.
Turha sitä päätään seinäänkään on hakata. joopa joo kirjoitti:
Samasta linkistä.
Eipä ole täälläkään montaa narsistia näkynyt, jotka olisivat huolissaan siitä mitä itse ovat ja kirjoittaisivat hoitoon hakeutumisestaan ja hoidossa olostaan sen sijaan että syyttelevät uhreja jokaisessa ketjussa. Ei ole mitään väliä sillä että kentis joku narsisti VOISI hoidolla muuttua ja sen toitottamisella kun kirjoitetaan uhreja syyllistäen niin kuin narsistit tekevät. Joku tuossa jossain ketjussa mainitsi taas senkin että ei ole uhrien tukipalsta ja teilasi uhrien kirjoitukset täällä mutta tuossa dizelin laittamassa ketjussahan sanotaan että LÄHEISTEN KUVAUKSET NARSISTIN KÄYTTÄYTYMISESTÄ OVAT ENSIARVOISIA mutta te palstalla jatkuvasti hilluvat ette sitä hyväksy ja kuvauksia mitätöidään, ivataan ja tehdään tyhjäksi. Ei kerro minkäänlaisesta valmiudesta parantua.Itse olen kyllä terapiakokemuksistani ja muustakin kirjoitellut...kuten varmaan tiedät.
"LÄHEISTEN KUVAUKSET NARSISTIN KÄYTTÄYTYMISESTÄ OVAT ENSIARVOISIA"
Luulisin, että tuossa tarkoitetaan sitä, että se narsisti kyetään tunnistamaan terapiassa...Miten se sitten liittyy tähän palstaan, ei mitenkään.
Tottakai narsisti valehtelee itsestään terapiassa, se ei tarkoita, että narsistit tekisivät sitä myös täällä, kun mitään diagnoosin, tai muunkaan uhkaa ei ole...
Ilmeisesti jotain sellaista yritit taas tyypillisesti vihjailla.dizel kirjoitti:
En nyt tuosta terapeutin välttämättömyydestä tiedä, kokemusta on siitäkin ja koin sen turhaksi, mutta melkoista tahdonvoimaa se vaatii, että saa pidettyä itsensä ja luonteensa "kurissa."D!
Olin marraskuun lopulla Madeiralla. Hotellissa oli jostain syystä vain kaksi asiakasta.
Tämän toinen asiakas kysyi varovasti minulta: oletko liikkunut koskaan? Seuraavana päivänä vedettiin ilman karttaa lenkki Monten levadalta pohjoiseen karkee 20km ja korkeuseroa 0-600m. Siinä vaiheessa kun häneltä paloi hihat, hän vain totesi, että nyt olisi parempi lähteä eri teille. Lähdin. Paluumatkalla mieleni teki minulle kepposia, joita en uskonut mielestäni löytyvän. Mutta perille pääsin. Terdelle syömään ja jutteleen norjalaisten kanssa. 11h n. 40km ;)
Aamukahvilla hän tuli varovasti kysymään, josko voisi istua samaan pöytään. Totesin hänelle, että tänään on välipäivä, mutta huomenna voisi ottaa uusiksi.
Otettiin.
Hän oli löytänyt oman tapansa olla tasapainossa itsensä kanssa. Itse opin häneltä paljon -- sanattomasti.
Tahto ja tahdonvoima.dizel kirjoitti:
Itse olen kyllä terapiakokemuksistani ja muustakin kirjoitellut...kuten varmaan tiedät.
Luulisin, että tuossa tarkoitetaan sitä, että se narsisti kyetään tunnistamaan terapiassa...Miten se sitten liittyy tähän palstaan, ei mitenkään.
Tottakai narsisti valehtelee itsestään terapiassa, se ei tarkoita, että narsistit tekisivät sitä myös täällä, kun mitään diagnoosin, tai muunkaan uhkaa ei ole...
Ilmeisesti jotain sellaista yritit taas tyypillisesti vihjailla.D!
Anna tuon trollin olla. Se on täällä ja pysyy, mutta siitä ei ole pakko välittää.
Se on pitänyt minua silmätikkuna ja seuraa perässäni kuin hai laivaa eri palstoille.
Se ajoi Halebobin täältä pois.
Nyt se näyttää ottaneen sinut 'näennäisen' vihansa kohteeksi.
Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Blondiasennetta tähän! :D14+10=24 kirjoitti:
Noh, suotta kavahdit tuota Jumala sanaa tuossa, kopioin tyyneysrukouksen AA.n sivuilta sellaisenaan. Rukoilemistakin voi nimittää vaikka mietiskelyksi tai meditaatioksi.
Mutta tuon rukouksen totuus piilee tuossa, että joutuu hyväksymään ettei joitain/kaikkia asioita voi muuttaa.
Että siitä viisautta niiden asioiden erottamiseksi tarvitaan, mietiskelyä siitä, mitkä asiat voisivat olla muutettavissa.
Turha sitä päätään seinäänkään on hakata.No thanks...Uskonto ei minua kiinnosta vähimmässäkään määrin muussa, kuin taiteellisessa mielessä. Sotii realistisesti ajattelevan, tieteestä kiinnostuneen ateistin maailmankatsomusta vastaan melko radikaalisti...
- 8+6=14
dizel kirjoitti:
No thanks...Uskonto ei minua kiinnosta vähimmässäkään määrin muussa, kuin taiteellisessa mielessä. Sotii realistisesti ajattelevan, tieteestä kiinnostuneen ateistin maailmankatsomusta vastaan melko radikaalisti...
Noh, itse pidän itseäni agnostikkona.
Tuokin vain mielipde mielipiteitten joukossa, en ole täällä tyrkyttämässä kellekkään mitään vaan hakemassa itselleni ymmärrystä siitä mitä narsismi on.
syystä, että minäkin törmäsin siihen vielä "vanhoilla päivilläni" ja tarkoitus olisi selvitä siitä ehkei ihan ehjin nahoin, mutta ylväästi kaunista arpeani kantaen merkkinä menneestä kokemuksesta, josta voi selvitä. - 5+1=6
dizel kirjoitti:
Itse olen kyllä terapiakokemuksistani ja muustakin kirjoitellut...kuten varmaan tiedät.
Ilmeisesti jotain sellaista yritit taas tyypillisesti vihjailla.No itselleni nuo läheisten kuvaukset narsistin käyttäytymisestä tarjoavat sitä vertailupohjaa, vaikuttavat osin samoilta kuin omatkin kokemukseni.
joten minäkin olen uskaltautunut ajattelemaan, että ilmeisesti minäkin olen saanut/joutunut tutustumaan narsistiin vaikken mikään terapeutti olekkaan.
tuosta valehtelusta täällä, toki sitä täälläkin esiintyy, mutta edelleen Deen vastaus, en muista miten meni enkä jaksa tarkistaakkaan, mutta sanoma oli selkeä...narsistille "väärät" teot tai toinen ihminen ei merkitse mitään jos ne eivät hankaloita sinällään hänen elämäänsä.
Sitä vain on niin helkkarin vaikea hyväksyä, että voi olla toiselle niin merkityksetön lienee se ydin asia narsistisessa suhteessa. jos sinusta ei ole mitään hyötyä, en tarvitse sinua. temppuilija kirjoitti:
D!
Anna tuon trollin olla. Se on täällä ja pysyy, mutta siitä ei ole pakko välittää.
Se on pitänyt minua silmätikkuna ja seuraa perässäni kuin hai laivaa eri palstoille.
Se ajoi Halebobin täältä pois.
Nyt se näyttää ottaneen sinut 'näennäisen' vihansa kohteeksi.
Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Blondiasennetta tähän! :DMyöhäistä...ehti jo loukata herkkiä tunteitani. *snif* ;(
dizel kirjoitti:
Myöhäistä...ehti jo loukata herkkiä tunteitani. *snif* ;(
odottelen trollin vastinetta tähän ... takuulla tulee
temppuilija kirjoitti:
odottelen trollin vastinetta tähän ... takuulla tulee
*vetää kuulosuojaimet valmiiksi korville*
- 11+20=31
dizel kirjoitti:
Äh, pitikö teidän ny noita sisapiirijuttujanne tähän.
Nytkö minä sitten olen trolli dizel kirjoitti:
Mielestäni kyseessä ei ole trolli, vain surullinen esimerkki siitä, mitä tapahtuu ihmiselle, joka ei osaa irrottaa katkeruudestaan...Miten se empatia alkaa pikkuhiljaa huomaamatta lakastumaan, kunnes kuihtuu, kuin kaunis ruusu kivikossa, ilman veden pisaraa...
Ahnaasti se yrittää riipiä juurillaan ne viimeisetkin pisarat irti auringon kuivattamista kivista siinä onnistumatta...Nuukahtaen lopulta, kuin keltainen narsissi, jonka kirous oli veteen heijastuneessa kuvassa, ei sammaloituneissa kivenmurikoissa...
So sad...11+20=31 kirjoitti:
Äh, pitikö teidän ny noita sisapiirijuttujanne tähän.
Nytkö minä sitten olen trolliJos olet joopas joo niin joo... :)
Vaikka ilmeisesti kyseessä oli kyllä eri henkilö.- 3+14=17
dizel kirjoitti:
Mielestäni kyseessä ei ole trolli, vain surullinen esimerkki siitä, mitä tapahtuu ihmiselle, joka ei osaa irrottaa katkeruudestaan...Miten se empatia alkaa pikkuhiljaa huomaamatta lakastumaan, kunnes kuihtuu, kuin kaunis ruusu kivikossa, ilman veden pisaraa...
Ahnaasti se yrittää riipiä juurillaan ne viimeisetkin pisarat irti auringon kuivattamista kivista siinä onnistumatta...Nuukahtaen lopulta, kuin keltainen narsissi, jonka kirous oli veteen heijastuneessa kuvassa, ei sammaloituneissa kivenmurikoissa...
So sad...no toivon mukaan minulle ei käy kuvaamasi tavalla.
Olen toki surullinen, vihainen, hämmentynytkin, ehkä katkeruuttakin ilmassa on , mutta siitä on niin vähän aikaa...
Annan luvan kaikille tunteilleni, mutta luotan siihen, että aika parantaa haavat. - nisse & co
12+12=24 kirjoitti:
Noh, jonkinlaista terapiaa se lie tämäkin, käydä täällä vaahtomassa näistä asioista ja jotain täällä oppiikin.
Kuten sen, mitä nykyään hoen itselleni, että vaikka minulla on oikeus olla surullinen, vihainen, pettynyt sen toisen lisäksi myös itseeni.
Niin pidän mielessäni myös sen tosiasian etten MINÄ merkinnyt sille toiselle mitään.
On sitten toinen juttu ja minun ongelmani miten pääsen myös henkisesti irti siitä toisesta siten että jonain päivänä se on vain haalistunut muisto menneestä elämästä.
Toivoa sopii että kaikki mikä ei tapa, vahvistaa ihmistäIhan ystävällisenä neuvona sanoisin: lopeta se kamppailu ja relaa välillä.
- 2+8=10
3+14=17 kirjoitti:
no toivon mukaan minulle ei käy kuvaamasi tavalla.
Olen toki surullinen, vihainen, hämmentynytkin, ehkä katkeruuttakin ilmassa on , mutta siitä on niin vähän aikaa...
Annan luvan kaikille tunteilleni, mutta luotan siihen, että aika parantaa haavat.jatkoksi vähän tsemppi musiikia itselleni.Edelleen kokemuksesta voi oppia, kaikki mikä ei tapa vahvistaa.
http://www.youtube.com/watch?v=l-fjVXeVx4s 3+14=17 kirjoitti:
no toivon mukaan minulle ei käy kuvaamasi tavalla.
Annan luvan kaikille tunteilleni, mutta luotan siihen, että aika parantaa haavat.Keskustele narsismista ja narsistisesta persoonallisuushäiriöstä.
- 18+11=29
temppuilija kirjoitti:
Keskustele narsismista ja narsistisesta persoonallisuushäiriöstä.
noh itsekin poikkesitte sivuraiteelle sisäpiirijuttuinenne, miksen minäkin saa hetkeksi paneutua uhrin rooliin, kun kerran jätitte ulkopuolelle.
18+11=29 kirjoitti:
noh itsekin poikkesitte sivuraiteelle sisäpiirijuttuinenne, miksen minäkin saa hetkeksi paneutua uhrin rooliin, kun kerran jätitte ulkopuolelle.
En minä mikään sheriffi ole prkl ...
vedetään tähän oikeen kunnon narsistinen disko pydeen
http://www.youtube.com/watch?v=WLTI2rWAlV4- M.B.
temppuilija kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=WLTI2rWAlV4Love is in the air..
http://www.youtube.com/watch?v=OoI57NeMwCc&feature=fvwrel - 1+17=18
temppuilija kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=WLTI2rWAlV4noh jotain minäkin vanha täti huonolla keskikoulu englannillani sanoituksesta ymmärsin, mutta muuten tuo diskojumputus ei ihan iske.
- heh heh
temppuilija kirjoitti:
D!
Olin marraskuun lopulla Madeiralla. Hotellissa oli jostain syystä vain kaksi asiakasta.
Tämän toinen asiakas kysyi varovasti minulta: oletko liikkunut koskaan? Seuraavana päivänä vedettiin ilman karttaa lenkki Monten levadalta pohjoiseen karkee 20km ja korkeuseroa 0-600m. Siinä vaiheessa kun häneltä paloi hihat, hän vain totesi, että nyt olisi parempi lähteä eri teille. Lähdin. Paluumatkalla mieleni teki minulle kepposia, joita en uskonut mielestäni löytyvän. Mutta perille pääsin. Terdelle syömään ja jutteleen norjalaisten kanssa. 11h n. 40km ;)
Aamukahvilla hän tuli varovasti kysymään, josko voisi istua samaan pöytään. Totesin hänelle, että tänään on välipäivä, mutta huomenna voisi ottaa uusiksi.
Otettiin.
Hän oli löytänyt oman tapansa olla tasapainossa itsensä kanssa. Itse opin häneltä paljon -- sanattomasti.
Tahto ja tahdonvoima."Olin marraskuun lopulla Madeiralla. Hotellissa oli jostain syystä vain kaksi asiakasta."
Vai oli se temppuilija marraskuun lopulla oikein Madeiralla?
Mä en ois viitsiny matkaltakin kirjoittaa kymmeniä viestejä suomi 24:n eri palstoille. :D niin kuin näytät tehneen koko marraskuun. Taidat nyt "muistaa" väärin tuon olinpaikkasi........................ temppuilija kirjoitti:
D!
Otettiin.
Tahto ja tahdonvoima.Mitä tuohon sanois...Hieno tarina.
dizel kirjoitti:
Mitä tuohon sanois...Hieno tarina.
Jokaisella on omat vahvuutensa ... minä olen hyvä kertomaan tarinoita , joka hovin vakinarri :D
- YAK-42
dizel kirjoitti:
Paras motivaattori narsismista irroittautumiseen voisikin juuri olla tuon asian tiedostaminen, mitä se narsismi on...
Kun oivaltaa, että se on suojakeino kenelle tahansa narsistille luulisi nousevan halu kapinoida sitä vastaan...Yksikään narsisti ei halua olla heikko.
Se on se, mitä minä tässä olen tekemässä...Pääsit asian ytimeen. Kysyit siis, mitä narsismi on? Minun näkemykseni siihen on, että narsismi on pelkkää syntiä. Siis toimimista Jumalan tahtoa vastaa ja iratutumista Jumalan yhteydestä. Narsismissa ihminen haluaa ottaa vallan pois Jumlalta ja hallita itse. Ainut keino päästä eroon narsismista on siis hallinnan lopettaminen.
Uskonto voi todellakin olla minän suojakeino. Siksi puhun esim. itsestäni mieluummin uskovana kuin uskovaisena. Usko Jumalaan aidon, henkilökohtaisen jumalasuhteen muodossa on mahdollista vain, kun on luopunut suojakeinoistaan (= kaikesta hallitsemisesta) ja antautunut Jumalalle. Psykologisin käsittein tätä voidaan nimittää elämänmyöteisyydeksi. - YAK-42
YAK-42 kirjoitti:
Pääsit asian ytimeen. Kysyit siis, mitä narsismi on? Minun näkemykseni siihen on, että narsismi on pelkkää syntiä. Siis toimimista Jumalan tahtoa vastaa ja iratutumista Jumalan yhteydestä. Narsismissa ihminen haluaa ottaa vallan pois Jumlalta ja hallita itse. Ainut keino päästä eroon narsismista on siis hallinnan lopettaminen.
Uskonto voi todellakin olla minän suojakeino. Siksi puhun esim. itsestäni mieluummin uskovana kuin uskovaisena. Usko Jumalaan aidon, henkilökohtaisen jumalasuhteen muodossa on mahdollista vain, kun on luopunut suojakeinoistaan (= kaikesta hallitsemisesta) ja antautunut Jumalalle. Psykologisin käsittein tätä voidaan nimittää elämänmyöteisyydeksi.Jopas tuli taas kirjoitusvirheitä. Taidan olla vielä ihan nukuksissa, ja edessä on rankka työpäivä ...
- 10+20=30
YAK-42 kirjoitti:
Jopas tuli taas kirjoitusvirheitä. Taidan olla vielä ihan nukuksissa, ja edessä on rankka työpäivä ...
Olet nukuksissa ja edessä rankka työpäivä, mutta katsoit silti tarpeelliseksi tulla suomi kaksnelosen keskustelupalstalle keskustelemaan aiheesta henkinen hyvinvointi ja mielenterveys, alaotsikkona narsismi.
Ajattelen kyllä ettei tänne tulla jos ei ole henk. koht. kosketuspintaa aiheeseen. Uskoisin kaikki täällä ovat joko narsisteja tai heidän kanssaan kosketuksiin joutuneita. Mikä on sinun roolisi.
eikös kaikki pahan tekeminen ole syntiä, mutta ajattelisin, ettei ihan luonnehäiriötä voi siten synniksi kutsua, vaan se sairautta. Mutta toki uskonto voi auttaa siihenkin sairauteen, sitä en kiistä.
Mutta uskovaisten piirissäkin kyllä narsismi rehottaa ja sen voi piilottaa raamatun taakse, osoittelemalla toisen syntejä. Että oletkos sinä päässyt narsismista eroon, kun täällä olet. - 4+8=12
10+20=30 kirjoitti:
Olet nukuksissa ja edessä rankka työpäivä, mutta katsoit silti tarpeelliseksi tulla suomi kaksnelosen keskustelupalstalle keskustelemaan aiheesta henkinen hyvinvointi ja mielenterveys, alaotsikkona narsismi.
Ajattelen kyllä ettei tänne tulla jos ei ole henk. koht. kosketuspintaa aiheeseen. Uskoisin kaikki täällä ovat joko narsisteja tai heidän kanssaan kosketuksiin joutuneita. Mikä on sinun roolisi.
eikös kaikki pahan tekeminen ole syntiä, mutta ajattelisin, ettei ihan luonnehäiriötä voi siten synniksi kutsua, vaan se sairautta. Mutta toki uskonto voi auttaa siihenkin sairauteen, sitä en kiistä.
Mutta uskovaisten piirissäkin kyllä narsismi rehottaa ja sen voi piilottaa raamatun taakse, osoittelemalla toisen syntejä. Että oletkos sinä päässyt narsismista eroon, kun täällä olet.Lisään vielä, että voihan sitä toki noinkin ajatella, että sairaus on sama kuin synti.
Ajattelisin että sinäkin käyt täällä hoitamassa sitten sairauttasi, kun minun on hyvin vaikea uskoa, että ihminen, jolla ei kosketuspintaa narsismiin kävisi täällä palstalla vaan hän on joko narsisti tai "uhri"...
sinä ehkä yrität hallita sairauttasi Jumalan avulla, se on sinun suojakeinosi, mutta et ole täysin parantunut sinäkään, kun täällä olet julistamassa omaa totuuttasi. 11+18=29 kirjoitti:
No on jotain ainakin mistä kannattaa pitää kiinni niin narsistin kuin säälittävän uhrinkin. Se on kyky nauraa myös itselleen.
Viisautta erottaa nämä toisistaan."Mulle kans toi uskonnollinen lähestymistapa on täysin mahdoton joten käyttäisin tuota rimpsua tässä muodossa mielummin ;
" ELÄMÄ, tuo minulle tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa,
rohkeutta muuttaa ne jotka voin ja viisautta erottaa nämä kaksi toisistaan"
Muutenkin olen sitä mieltä, että usko "korkeampaan voimaan" (onpas jo ällöttävä sanaparikin) ei välttämättä tarkoita uskoa jumalaan vaan esim uskoa siihen, ettei kykene nimenomaan hallitsemaan itse kaikkea.- 10+15=25
lynett kirjoitti:
Mulle kans toi uskonnollinen lähestymistapa on täysin mahdoton joten käyttäisin tuota rimpsua tässä muodossa mielummin ;
" ELÄMÄ, tuo minulle tyyneyttä hyväksyä asiat, joita en voi muuttaa,
rohkeutta muuttaa ne jotka voin ja viisautta erottaa nämä kaksi toisistaan"
Muutenkin olen sitä mieltä, että usko "korkeampaan voimaan" (onpas jo ällöttävä sanaparikin) ei välttämättä tarkoita uskoa jumalaan vaan esim uskoa siihen, ettei kykene nimenomaan hallitsemaan itse kaikkea.Tähän voisi lisätä senkin, että ikä tuo viisautta ja kykyä erottaa asiat toisistaan. Nuorempana sitä enemmän hakkasi päätään seinään mahdottomienkin asioiden edessä.
10+15=25 kirjoitti:
Tähän voisi lisätä senkin, että ikä tuo viisautta ja kykyä erottaa asiat toisistaan. Nuorempana sitä enemmän hakkasi päätään seinään mahdottomienkin asioiden edessä.
Niinhän varmaan kaikki tekee =)
Elämä = iän tuoma "viisaus" tai ainakin kokemukset...heh...mutta anyway.- YAK-42
4+8=12 kirjoitti:
Lisään vielä, että voihan sitä toki noinkin ajatella, että sairaus on sama kuin synti.
Ajattelisin että sinäkin käyt täällä hoitamassa sitten sairauttasi, kun minun on hyvin vaikea uskoa, että ihminen, jolla ei kosketuspintaa narsismiin kävisi täällä palstalla vaan hän on joko narsisti tai "uhri"...
sinä ehkä yrität hallita sairauttasi Jumalan avulla, se on sinun suojakeinosi, mutta et ole täysin parantunut sinäkään, kun täällä olet julistamassa omaa totuuttasi.Sieltäpäs ropisi myrkkynuolia ...
- 13+15=28
YAK-42 kirjoitti:
Sieltäpäs ropisi myrkkynuolia ...
Noh, minä saan sinun kirjoituksistasi sen käsityksen, että yrität hallita syntiäsi/sairauttasi/narsismiasi miksi sitä nyt haluat kutsua käyttämällä Jumalaa pelkkänä välikappaleena.
en näe kirjoituksissasi minkäänlaista nöyryyttä/kunnioitusta/kiitollisuutta Jumalaa kohtaan, et puhu Jumalan suulla vaan enempi tyylliin KYLLLÄ MINÄ TIEDÄN 5+1=6 kirjoitti:
No itselleni nuo läheisten kuvaukset narsistin käyttäytymisestä tarjoavat sitä vertailupohjaa, vaikuttavat osin samoilta kuin omatkin kokemukseni.
joten minäkin olen uskaltautunut ajattelemaan, että ilmeisesti minäkin olen saanut/joutunut tutustumaan narsistiin vaikken mikään terapeutti olekkaan.
tuosta valehtelusta täällä, toki sitä täälläkin esiintyy, mutta edelleen Deen vastaus, en muista miten meni enkä jaksa tarkistaakkaan, mutta sanoma oli selkeä...narsistille "väärät" teot tai toinen ihminen ei merkitse mitään jos ne eivät hankaloita sinällään hänen elämäänsä.
Sitä vain on niin helkkarin vaikea hyväksyä, että voi olla toiselle niin merkityksetön lienee se ydin asia narsistisessa suhteessa. jos sinusta ei ole mitään hyötyä, en tarvitse sinua.Jotkin ihmiset projisoivat tiedostamattaan käytöksellään oman arvottomuudentunteensa lähimpään ihmiseen. Sellaisen kantajana ei välttämättä ole terveellistä olla kovin pitkään.
temppuilija kirjoitti:
Jotkin ihmiset projisoivat tiedostamattaan käytöksellään oman arvottomuudentunteensa lähimpään ihmiseen. Sellaisen kantajana ei välttämättä ole terveellistä olla kovin pitkään.
Shokki, kun oivaltaa oman arvottomuutensa toiselle, voi olla aikamoinen. Toisaalta pitää muistaa, että kysymys on vain toisen mitättömyyden heijastus - ei oma mitättömyys. Joten noista arvottomuudentunteista pitäisi vain pyristellä irti ja katsoa eteenpäin. Hyväksyä tosiasia, että ne ovat sen toisen arvottomuudentunteiden erilaisia ilmaisuja, häpeän pakenemista valheilla ja erilaisilla toisen arvoa mitätöivillä teoilla.
Vihavaiheessa tuon vääryyden varmasti jokainen siinä kurimuksessa ollut haluaisi huutaa koko maailmalle ja kostaa koko maailmalle koetun vääryyden. Symbolisesti tappaa kaikki maailman 'narsistit'. Mutta tuostakin pitää koettaa vain irtautua ja muistaa, että viha, vaikka on oma tunne, ei lopulta ole lähtöisin itsestä.- nisse & co
lynett kirjoitti:
Niinhän varmaan kaikki tekee =)
Elämä = iän tuoma "viisaus" tai ainakin kokemukset...heh...mutta anyway.Vahingossa viisastuu.
- 11+13=24
temppuilija kirjoitti:
Shokki, kun oivaltaa oman arvottomuutensa toiselle, voi olla aikamoinen. Toisaalta pitää muistaa, että kysymys on vain toisen mitättömyyden heijastus - ei oma mitättömyys. Joten noista arvottomuudentunteista pitäisi vain pyristellä irti ja katsoa eteenpäin. Hyväksyä tosiasia, että ne ovat sen toisen arvottomuudentunteiden erilaisia ilmaisuja, häpeän pakenemista valheilla ja erilaisilla toisen arvoa mitätöivillä teoilla.
Vihavaiheessa tuon vääryyden varmasti jokainen siinä kurimuksessa ollut haluaisi huutaa koko maailmalle ja kostaa koko maailmalle koetun vääryyden. Symbolisesti tappaa kaikki maailman 'narsistit'. Mutta tuostakin pitää koettaa vain irtautua ja muistaa, että viha, vaikka on oma tunne, ei lopulta ole lähtöisin itsestä.No en minä tiedä ny vihaanko minä niin häntä. Enkä ny mitenkään koe itseäni arvottomaksi ihmiseksi. Onhan minulla korvaaviakin ihmissuhteita, oma perheeni, ystävät, kaverit, tuttavat, työyhteisö yms.
jopa aluillaan oleva uusi seurustelusuhdekin.
Pikemmin se vain, ettei toinen ihminen muuten merkitse mitään jos hänestä ei ole mitään hyötyä tuntuu käsittämättömältä. On vaikea uskoa, että tuollaisia ihmisiä on olemassa. Jotenkin sitä vain haluaisi uskoa, ihmisten hyvyyteen, rakkauteen, välittämiseen.
kaikki me synnymme tänne jonkun lapsina ja ajattelen että pahimmalla murhamiehelläkin on joskus ollut elämässään ihminen, joka on häntä rakastanut.
Mutta tietyllä lailla tuo on hyvä tieto. Pidän sen mielessäni koko ajan syystä, että toki "minunkin" narsistini lähettelee välillä kaipaavia viestejään. ja olihan meillä kivaakin yhdessä tai ainakin minun mielestäni oli. 11+13=24 kirjoitti:
No en minä tiedä ny vihaanko minä niin häntä. Enkä ny mitenkään koe itseäni arvottomaksi ihmiseksi. Onhan minulla korvaaviakin ihmissuhteita, oma perheeni, ystävät, kaverit, tuttavat, työyhteisö yms.
jopa aluillaan oleva uusi seurustelusuhdekin.
Pikemmin se vain, ettei toinen ihminen muuten merkitse mitään jos hänestä ei ole mitään hyötyä tuntuu käsittämättömältä. On vaikea uskoa, että tuollaisia ihmisiä on olemassa. Jotenkin sitä vain haluaisi uskoa, ihmisten hyvyyteen, rakkauteen, välittämiseen.
kaikki me synnymme tänne jonkun lapsina ja ajattelen että pahimmalla murhamiehelläkin on joskus ollut elämässään ihminen, joka on häntä rakastanut.
Mutta tietyllä lailla tuo on hyvä tieto. Pidän sen mielessäni koko ajan syystä, että toki "minunkin" narsistini lähettelee välillä kaipaavia viestejään. ja olihan meillä kivaakin yhdessä tai ainakin minun mielestäni oli.Näyttää siltä, että olet löytänyt tarkoituksellisen merkityksen päättyneelle suhteellesi. Kommenttisi perusteella se näyttää tukevan moraalista kasvuasi.
Omanarvontunne lähtee hyvistä ihmissuhteista, työstä, itsensä kehittämisestä ja mielekkäistä harrastuksista. Masennus on myrkkyä edellisille. Mutta toisinaan silläkin on tarkoitus.
Mielestäni ajatus sen tiedostamisesta, että on moraalittomia ihmisiä, toimii katalyyttinä motiiville pohtia omia arvoja ja soveltaa kollektiivista moraalia itsekkäästi omien ydinarvojen suhteen. Jos koet arvokkaana kyvyn rakkauteen ja välittämiseen, toteutat itseäsi edellisten määrittelemällä asenteella -- huolimatta ja ehkä juuri sen vuoksi, että sinulla on rankkoja kokemuksia takana.- 18+15=33
temppuilija kirjoitti:
Näyttää siltä, että olet löytänyt tarkoituksellisen merkityksen päättyneelle suhteellesi. Kommenttisi perusteella se näyttää tukevan moraalista kasvuasi.
Omanarvontunne lähtee hyvistä ihmissuhteista, työstä, itsensä kehittämisestä ja mielekkäistä harrastuksista. Masennus on myrkkyä edellisille. Mutta toisinaan silläkin on tarkoitus.
Mielestäni ajatus sen tiedostamisesta, että on moraalittomia ihmisiä, toimii katalyyttinä motiiville pohtia omia arvoja ja soveltaa kollektiivista moraalia itsekkäästi omien ydinarvojen suhteen. Jos koet arvokkaana kyvyn rakkauteen ja välittämiseen, toteutat itseäsi edellisten määrittelemällä asenteella -- huolimatta ja ehkä juuri sen vuoksi, että sinulla on rankkoja kokemuksia takana.Moraalinen kasvu...
no joo, tämänikäisen naisen moraali ny voi olla vähän sitä sun tätä joskus...pidän enemmän sanasta etiikka, koska elämällä ja asioilla on aina kaksi puolta, jotka on tietyllä lailla hyvä tunnistaa...
kysymys lie vastakkain asettelusta, mikä on hyvää, mikä pahaa, ihmisenkin on hyvä tunnistaa myös oma pimeä puolensa.
elämä on valintoja...aina 1+17=18 kirjoitti:
noh jotain minäkin vanha täti huonolla keskikoulu englannillani sanoituksesta ymmärsin, mutta muuten tuo diskojumputus ei ihan iske.
laitetaan sitten jotain muuta narsistista diskoo...
http://www.youtube.com/watch?v=nbVLA-OUhDQ18+15=33 kirjoitti:
Moraalinen kasvu...
no joo, tämänikäisen naisen moraali ny voi olla vähän sitä sun tätä joskus...pidän enemmän sanasta etiikka, koska elämällä ja asioilla on aina kaksi puolta, jotka on tietyllä lailla hyvä tunnistaa...
kysymys lie vastakkain asettelusta, mikä on hyvää, mikä pahaa, ihmisenkin on hyvä tunnistaa myös oma pimeä puolensa.
elämä on valintoja...ainaetiikka ... se on vähän epäselvä minulle, moraalin pohdintaa ... minulle on helpompi lähestyä oikeaa ja väärää arvojen kautta muodostuvan moraalin suhteen ... mutta se mikä on minulle epäselvää ja vaikeaa ei tietenkään tarkoita, että se olisi kaikille sellaista.
kasvu ja kehittyminen ei ole ikäkysymys ... ja jos ajatellaan elämää noin yleensä, arvo ja moraalipohdinnat kuuluvat elämän toiselle puoliskolle, koska mielestäni ne edellyttävät tiettyä kokemuspohjaa toteutuakseen- YAK-42
13+15=28 kirjoitti:
Noh, minä saan sinun kirjoituksistasi sen käsityksen, että yrität hallita syntiäsi/sairauttasi/narsismiasi miksi sitä nyt haluat kutsua käyttämällä Jumalaa pelkkänä välikappaleena.
en näe kirjoituksissasi minkäänlaista nöyryyttä/kunnioitusta/kiitollisuutta Jumalaa kohtaan, et puhu Jumalan suulla vaan enempi tyylliin KYLLLÄ MINÄ TIEDÄNLuepas kirjoituksiani tämän palstan muista ketjusta, niin saat ehkä erilaisen käsityksen. Sitä paitsi kirjoitukseni oli vastaus Dizelin kommentteihin, joten ihmettelen, minkä vuoksi sinä olet ottanut niistä itseesi.
- 4+8=12
temppuilija kirjoitti:
etiikka ... se on vähän epäselvä minulle, moraalin pohdintaa ... minulle on helpompi lähestyä oikeaa ja väärää arvojen kautta muodostuvan moraalin suhteen ... mutta se mikä on minulle epäselvää ja vaikeaa ei tietenkään tarkoita, että se olisi kaikille sellaista.
kasvu ja kehittyminen ei ole ikäkysymys ... ja jos ajatellaan elämää noin yleensä, arvo ja moraalipohdinnat kuuluvat elämän toiselle puoliskolle, koska mielestäni ne edellyttävät tiettyä kokemuspohjaa toteutuakseenEtiikka ja moraali käsitetään usein lähes synonyymeiksi. Ne erotetaan kuitenkin joskus niin, että etiikalla tarkoitetaan kokonaisvaltaista ajattelutapaa, jonka pohjalta ihminen suhtautuu moraalisiin kysymyksiin
Kuinka meidän pitäisi elää? Kuinka muita yksilöitä tulisi kohdella? Mitä tulisi sisällyttää eettisen pohdinnan piiriin?
Mikä tekee teosta oikean tai väärän? Mitä tarkoitamme, kun sanomme, että meidän pitäisi tehdä jotakin tai että emme saisi tehdä jotakin?
Minkä periaatteen mukaan toimijan pitäisi valita, mitä tekoja hän tekee?
Tavallaan me ihmiset voimme tehdä paljon pahaa toiselle tarkoittaessamme hyvää jos toimintaa ohjaavat vain meidän omat moraalikäsityksemme.
Kun elämässä nyt tavallaan joutuu joskus tekemään tekoja, jotka ovat ns. moraalisesti väärin, mutta ovat siinä tilanteessa/niissä olosuhteissa ainoa käyttökelpoinen ratkaisukeino. 4+8=12 kirjoitti:
Etiikka ja moraali käsitetään usein lähes synonyymeiksi. Ne erotetaan kuitenkin joskus niin, että etiikalla tarkoitetaan kokonaisvaltaista ajattelutapaa, jonka pohjalta ihminen suhtautuu moraalisiin kysymyksiin
Kuinka meidän pitäisi elää? Kuinka muita yksilöitä tulisi kohdella? Mitä tulisi sisällyttää eettisen pohdinnan piiriin?
Mikä tekee teosta oikean tai väärän? Mitä tarkoitamme, kun sanomme, että meidän pitäisi tehdä jotakin tai että emme saisi tehdä jotakin?
Minkä periaatteen mukaan toimijan pitäisi valita, mitä tekoja hän tekee?
Tavallaan me ihmiset voimme tehdä paljon pahaa toiselle tarkoittaessamme hyvää jos toimintaa ohjaavat vain meidän omat moraalikäsityksemme.
Kun elämässä nyt tavallaan joutuu joskus tekemään tekoja, jotka ovat ns. moraalisesti väärin, mutta ovat siinä tilanteessa/niissä olosuhteissa ainoa käyttökelpoinen ratkaisukeino.Kirjoitat asiaa.
"Hätä ei lue lakia."
Tuon voi ymmärtää monella tavalla riippuen arvomaailman ja moraalin kehitystasosta. Jos ydinarvona on elämä, rakkaudellinen asenne muita kohtaan, se saa sen kypsimmän merkityksensä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama1328132Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1587344Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1854995Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2523358Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta1042842Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?
Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?72644Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh1472475- 1772301
Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari181955Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?
Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n121949