Joko panelit tuottavat sähköä näinä aikoina. Onko kellään kokemusta tältä viikolta?
Joko sähköä auringosta ?
37
399
Vastaukset
- 22
80W paneli tuottanut päivässä 2-10Ah koko talven.
- just joo
Höpöjä poriset,80 wattisella ei tule edes vuorokaudessa 2 ah:ta joulukuussa..
. - Joopa joo
just joo kirjoitti:
Höpöjä poriset,80 wattisella ei tule edes vuorokaudessa 2 ah:ta joulukuussa..
.Jaa, miksi ei?
Jos panelin puhdistaa aamuisin kuurasta niin tuotto on hyvinkin pilvisenäkin päivänä 2Ah vuorokaudessa. Se ei ole paljon, eikä juurikaan merkitystä mihinkään suuntaan muuuten kuin akkujen ylläpidon kannalta. - just joo
Joopa joo kirjoitti:
Jaa, miksi ei?
Jos panelin puhdistaa aamuisin kuurasta niin tuotto on hyvinkin pilvisenäkin päivänä 2Ah vuorokaudessa. Se ei ole paljon, eikä juurikaan merkitystä mihinkään suuntaan muuuten kuin akkujen ylläpidon kannalta.Puhdista miten haluat,kuitenkin joulu-tammikuu on niin pimeää ettei virtaa 80 paneelilta tule ,jos ei sitten hankaussähköä kun raavit sitä puhtaaksi.
Seurattu 21 vuotta paneelien tuottoa, tämä ei ole mutua. - Ei se miten vaan mis
just joo kirjoitti:
Puhdista miten haluat,kuitenkin joulu-tammikuu on niin pimeää ettei virtaa 80 paneelilta tule ,jos ei sitten hankaussähköä kun raavit sitä puhtaaksi.
Seurattu 21 vuotta paneelien tuottoa, tämä ei ole mutua.Jahaa, no siinä tapauksessa tietokoneen yhteyteen rakennettu statistiikka sekä whatsup ovat väärässä ja paneli rikki. Täytyneepä ilmeisesti romuuttaa paneli kun toimii näin useampana vuonna ja vielä laatua merkkin mukaan pitäisi olla. Olen hyvin kiitollinen että ilmoitit etten turhia mittaile enää jatkossa vaaran rinteessä tuottoja.
- just joo
Ei se miten vaan mis kirjoitti:
Jahaa, no siinä tapauksessa tietokoneen yhteyteen rakennettu statistiikka sekä whatsup ovat väärässä ja paneli rikki. Täytyneepä ilmeisesti romuuttaa paneli kun toimii näin useampana vuonna ja vielä laatua merkkin mukaan pitäisi olla. Olen hyvin kiitollinen että ilmoitit etten turhia mittaile enää jatkossa vaaran rinteessä tuottoja.
Mitenkähän tietsikka toimii ilman virtaa?
Sakassa toki paneelit voi tuottaakkin mutta meillä ei tule..on joulukuu-tammikuu sellaisia kuukausia,ettei tuolle omalle 405 watin järjestelmällekkään tule 2-3 ah/vrk niin saati sitten 80:n... - No johan on taas
just joo kirjoitti:
Mitenkähän tietsikka toimii ilman virtaa?
Sakassa toki paneelit voi tuottaakkin mutta meillä ei tule..on joulukuu-tammikuu sellaisia kuukausia,ettei tuolle omalle 405 watin järjestelmällekkään tule 2-3 ah/vrk niin saati sitten 80:n...Yleensä sähköllä toimiva laite tarvitsee toimiakseen sähköä. Olisko vaikka valtakunnan sähköverkkoon yhteys? Ainakin käsittääkseni sieltä saa sähköä hyvin monille laitteille mukaan luettuna tietokone. (Sarjassamme typeriä kysymyksiä)
Eihän kukaan sanonut että tietokone olisi koko ajan päällä, vai sanoiko? Sanoiko joku missä kone on? Hyvin moni on mm. Arduinolla tehnyt statistiikat joita luetaan sitten tietokoneella. Joissakin tapauksissa gprs yhteydellä tiedot lähetetään kotikoneelle, toisissa tiedot ladataan käydessä mökillä USB-piuhan avulla tai Bluetoothilla langattomasti.
Voimme olettaa tästä mitä itse haluamme. - 37
No johan on taas kirjoitti:
Yleensä sähköllä toimiva laite tarvitsee toimiakseen sähköä. Olisko vaikka valtakunnan sähköverkkoon yhteys? Ainakin käsittääkseni sieltä saa sähköä hyvin monille laitteille mukaan luettuna tietokone. (Sarjassamme typeriä kysymyksiä)
Eihän kukaan sanonut että tietokone olisi koko ajan päällä, vai sanoiko? Sanoiko joku missä kone on? Hyvin moni on mm. Arduinolla tehnyt statistiikat joita luetaan sitten tietokoneella. Joissakin tapauksissa gprs yhteydellä tiedot lähetetään kotikoneelle, toisissa tiedot ladataan käydessä mökillä USB-piuhan avulla tai Bluetoothilla langattomasti.
Voimme olettaa tästä mitä itse haluamme.Jatketaan vielä olettamista:
Ei liene mikään mahdottomuus että ko. olevalla mökillä olisi myös tuulivoimala? Paikkana kun vaara ja ilmeisesti laella tai ainakin sen läheisyydessä. Vaikkei tämä tuulivoima ketju ole niin voisi olettaa myös että paikka olisi kohtuullinen tuulivoimalle tuoton suhteen. Näin voidaan saada riittävä virta aikaan tietokoneen pyörittämiseen, toki riippuen voimalan koosta.
Onhan myös mahdollista että käytössä on vesiturbiini vähän matkan päässä. Tätä voi kuitenkin pitää epätodennäköisenä vaihtoehtona.
Nykypäivänä ei mikään mahdottomuus myöskään ole polttokenno käyttöiselle laturille. Ei mikään edullinen mutta silti toimiva ratkaisu tiettyyn mittakaavaan saakka.
Voimme myös olettaa ettei paneleita olla jatkuvasti puhdistamassa ja tähän on mahdollisesti käytetty jarrunestettä tai glygolia. Olettaisin jälkimmäistä, sillä on vähemmän syövyttävää kuin jarruneste, tosin molemmat ovat mainioita kuuran poistajia/estäjiä.
Oletammeko panelin olevan kiinteästi asennettuja vai seuraajalla varustettu ja onko seuraaja useampaan akseliin liikkuva. Käytetäänkö ohjauksessa auringon säteilytehoa vai onko kyseessä perinteinen mekaaninen?
Tästä huomaamme kuinka vähän oikeasti tiedämme ko. panelista, paikasta, muista seikoista ja kuinka paneli on saatu tuottamaan mainitun. Emme voi suoraan sanoa ettei olisi mahdollista vaikka tilastoista kuinka katsottaisiin tai verrattaisiin asennuspaikkoja toisiinsa ja niihin asennettuja tuottoja.
Mahdollisuuksia on monia ja varmaan voidaan keksiä lisää listaan mutta, koska tämä taas ei ollut ketjun varsinainen aihe, joten jätän tämän tähän. - just joo
No johan on taas kirjoitti:
Yleensä sähköllä toimiva laite tarvitsee toimiakseen sähköä. Olisko vaikka valtakunnan sähköverkkoon yhteys? Ainakin käsittääkseni sieltä saa sähköä hyvin monille laitteille mukaan luettuna tietokone. (Sarjassamme typeriä kysymyksiä)
Voimme olettaa tästä mitä itse haluamme.Kerrohan sitten minkälainen säädin herralla on 80 wattisessa paneelissa josta nuo tiedot saadaan tietokoneelle.
Kaikki säätimet joissa jonkunmoista statistiikkaa saa ulos vievät virtaa sen verran ettei tuollainen 80 riittäisi edes säätimelle.
Toisaalta mikäli sinnulla on mökillä sähköt ,mihin helvettiin tarvitset paneelia?
Kokeiluunko?
Jos kerran olet seurannut,mitä en usko,niin pitäisi tietää ettei tuosta saa revittyä joulu-tammikuussa minkäänlaisia virtoja.
On meinaan 21 vuotta seurattu ja asuttu myös talvella:
Aggregaatti on kyllä tullut tutuksi.
Lopeta se väärän tiedon levittely ja käy oikeasti tutkimassa mihin pikkupaneeli pystyy. - 22
just joo kirjoitti:
Kerrohan sitten minkälainen säädin herralla on 80 wattisessa paneelissa josta nuo tiedot saadaan tietokoneelle.
Kaikki säätimet joissa jonkunmoista statistiikkaa saa ulos vievät virtaa sen verran ettei tuollainen 80 riittäisi edes säätimelle.
Toisaalta mikäli sinnulla on mökillä sähköt ,mihin helvettiin tarvitset paneelia?
Kokeiluunko?
Jos kerran olet seurannut,mitä en usko,niin pitäisi tietää ettei tuosta saa revittyä joulu-tammikuussa minkäänlaisia virtoja.
On meinaan 21 vuotta seurattu ja asuttu myös talvella:
Aggregaatti on kyllä tullut tutuksi.
Lopeta se väärän tiedon levittely ja käy oikeasti tutkimassa mihin pikkupaneeli pystyy.Mitäs väliä säätimellä on? Säätimen statistiikan kanssa voi pyyhkiä vaikka "sen" se kun on niin epävarma, oikeastaa niistä saatava data on niin karkeaa että eivät oikein kelpaa edes siihen.
Arduino hoitaa jännitteen tarkkailun niin latauksen, kulutuksen kuin myös akuston varauksen osalta. Tarvittaessa myös käynnistää aggregaatin. Aggren ölppävahdista, käyttötunneista, polttoaineen loppumisesta tulee ilmoitus puhelimeen, tottakai Arduinon voimalla kuten myös akuston tietyn varaustason alittumisesta. Tietokonetta ei tule kannettua mökille, se kun on lomailua varten. Silloin riittää whatsupin statistiikka.
Kyllä aggregaattori on myös tuttu kampe ja talvella kyllä käytössä kuten myös kesäisin.
Taas oletetaan että olisi verkkosähkö, onko jossain näin sanottu että olisi?
Minä olen kertonut oman kokemuksen ja sinä väität minua valehteliaksi. Onneksi et vielä kieltänyt faktan kertomista. Mutta jatka sinä olettamista sillä uskoisin omaavan kiitettävän tarkat laitteiston mittauksiin.
Se että paneli minulla tuottaakin tuon 2Ah vuorokaudessa käytännössä läpi vuoden ei tarkoita että se sitä tekisi kaikilla. Kaikki kun eivät edes käsitä sitä, että paneli ei tuota ympäri vuoden niitä tehoja millä niitä myydään. - jus joo
22 kirjoitti:
Mitäs väliä säätimellä on? Säätimen statistiikan kanssa voi pyyhkiä vaikka "sen" se kun on niin epävarma, oikeastaa niistä saatava data on niin karkeaa että eivät oikein kelpaa edes siihen.
Arduino hoitaa jännitteen tarkkailun niin latauksen, kulutuksen kuin myös akuston varauksen osalta. Tarvittaessa myös käynnistää aggregaatin. Aggren ölppävahdista, käyttötunneista, polttoaineen loppumisesta tulee ilmoitus puhelimeen, tottakai Arduinon voimalla kuten myös akuston tietyn varaustason alittumisesta. Tietokonetta ei tule kannettua mökille, se kun on lomailua varten. Silloin riittää whatsupin statistiikka.
Kyllä aggregaattori on myös tuttu kampe ja talvella kyllä käytössä kuten myös kesäisin.
Taas oletetaan että olisi verkkosähkö, onko jossain näin sanottu että olisi?
Minä olen kertonut oman kokemuksen ja sinä väität minua valehteliaksi. Onneksi et vielä kieltänyt faktan kertomista. Mutta jatka sinä olettamista sillä uskoisin omaavan kiitettävän tarkat laitteiston mittauksiin.
Se että paneli minulla tuottaakin tuon 2Ah vuorokaudessa käytännössä läpi vuoden ei tarkoita että se sitä tekisi kaikilla. Kaikki kun eivät edes käsitä sitä, että paneli ei tuota ympäri vuoden niitä tehoja millä niitä myydään.No niin,kaippa sinulla on tämä Arduino ohjelma kuitekin kiinni jossain vehkeessä tietokone tai jokin muu käyttis joka kulttaa virtaa? http://fi.wikipedia.org/wiki/Arduino
Usko mitä haluat,mutta onhan tuosta tehty yliopistotasoisia tutkimuksiakin,virrantuotosta talvella,kun ei tule niin ei tule,oli sitten Usko Eevertti Luttinen tai ei.
Jos 80 kymppisen huipputuotto on 21 v jännitteellä 4,6 ah niin sinulla tuottaa 2 ah myös talvella,kannattaisi myydä patentti Kiinalaisille.
Tuo ettet kertonut säätimesi merkkiä kertoo kyllä että tuo on mutua... - 24
jus joo kirjoitti:
No niin,kaippa sinulla on tämä Arduino ohjelma kuitekin kiinni jossain vehkeessä tietokone tai jokin muu käyttis joka kulttaa virtaa? http://fi.wikipedia.org/wiki/Arduino
Usko mitä haluat,mutta onhan tuosta tehty yliopistotasoisia tutkimuksiakin,virrantuotosta talvella,kun ei tule niin ei tule,oli sitten Usko Eevertti Luttinen tai ei.
Jos 80 kymppisen huipputuotto on 21 v jännitteellä 4,6 ah niin sinulla tuottaa 2 ah myös talvella,kannattaisi myydä patentti Kiinalaisille.
Tuo ettet kertonut säätimesi merkkiä kertoo kyllä että tuo on mutua...Arduino ei ole ohjelma.
Ei kahden ampperitunnin tuotto vuorokaudessa ole mikään iso asia. Se tarkoittaa 25 minuutin tuottoa keskellä kesää suoralla auringonpaisteella.
Toinen Arduino hoitaa säätimen virkaa ppt tekniikalla. - ihmettelijä 10AH
24 kirjoitti:
Arduino ei ole ohjelma.
Ei kahden ampperitunnin tuotto vuorokaudessa ole mikään iso asia. Se tarkoittaa 25 minuutin tuottoa keskellä kesää suoralla auringonpaisteella.
Toinen Arduino hoitaa säätimen virkaa ppt tekniikalla.Mistä löydät auringon joulukuussa?
Kaamos pahimmillaa. - 17
ihmettelijä 10AH kirjoitti:
Mistä löydät auringon joulukuussa?
Kaamos pahimmillaa.Ethän kysy tosissasi tuota auringon sijaintia joulukuussa? Itse kun en ole astrologi niin en osaa sinulle vastata tarkkaa sijaintia tähtikartastossa. "Sitähän sä kysyit?"
Sitten itse vastauskeen joka vastaa kysymykseen ja tyrmää samalla sitä seuraavan väitteen.
Kaamoksen raja on muuten yhden leveysasteen verran pohjoisempana kuin napapiiri. Tämä siis tarkoittaa että ollaan hyvin lähellä Sodankylän korkeutta leveysasteista puhuttaessa. Silloinkin kaamos ajoittuu talvipäivän seisaukseen ja kestää yhden vuorokauden. - Ihmeetteliä 10AH
17 kirjoitti:
Ethän kysy tosissasi tuota auringon sijaintia joulukuussa? Itse kun en ole astrologi niin en osaa sinulle vastata tarkkaa sijaintia tähtikartastossa. "Sitähän sä kysyit?"
Sitten itse vastauskeen joka vastaa kysymykseen ja tyrmää samalla sitä seuraavan väitteen.
Kaamoksen raja on muuten yhden leveysasteen verran pohjoisempana kuin napapiiri. Tämä siis tarkoittaa että ollaan hyvin lähellä Sodankylän korkeutta leveysasteista puhuttaessa. Silloinkin kaamos ajoittuu talvipäivän seisaukseen ja kestää yhden vuorokauden.(Ethän kysy tosissasi tuota auringon sijaintia joulukuussa? Itse kun en ole astrologi niin en osaa sinulle vastata tarkkaa sijaintia tähtikartastossa. "Sitähän sä kysyit?")
Niin kysyin,koska sitä ei ole yleensä sydäntalvella näkynyt.
Kai se on tässä sama asia,nyhjää tyhjästä.
Mikäli ei ole valoa,ei ole tuottoakaan. - 8
Ihmeetteliä 10AH kirjoitti:
(Ethän kysy tosissasi tuota auringon sijaintia joulukuussa? Itse kun en ole astrologi niin en osaa sinulle vastata tarkkaa sijaintia tähtikartastossa. "Sitähän sä kysyit?")
Niin kysyin,koska sitä ei ole yleensä sydäntalvella näkynyt.
Kai se on tässä sama asia,nyhjää tyhjästä.
Mikäli ei ole valoa,ei ole tuottoakaan.Eli nytkö pitäisi sitten matemaattisesti alkaa esittämään miksi paneli saa paremmin auringon säteitä rinteessä kuin alavalla maastolla? Epäilisin että ei kannata sillä se olisi helmiä sioille tyyppinen ratkaisu sillä epäilen homman menevän ohi ja viheltän.
Jos ei muuten ymmärrä niin voi ottaa vaikka jalkapallon taskulampun sekä muovailuvahaa tms. otetaan pala muovailuvahaa ja tehdään siittä muutaman sentin "masto" ja isketään se palloon kiinni. Taskulampulla voi sitten leikkiä aurinkoa ja todeta että todellakin "maston" kärki saa ennemin taskulampun valokeilasta kuin maston juuri.
Tosin olen jo hivenen epäileväinen. Sinänsä huvittavinta on se että useampi viesti on tullut 2Ah vuorokausituoton vuoksi. Aurinkoenergiasta keskustelu olisi muka pikkumaista? - 9 1/2
8 kirjoitti:
Eli nytkö pitäisi sitten matemaattisesti alkaa esittämään miksi paneli saa paremmin auringon säteitä rinteessä kuin alavalla maastolla? Epäilisin että ei kannata sillä se olisi helmiä sioille tyyppinen ratkaisu sillä epäilen homman menevän ohi ja viheltän.
Jos ei muuten ymmärrä niin voi ottaa vaikka jalkapallon taskulampun sekä muovailuvahaa tms. otetaan pala muovailuvahaa ja tehdään siittä muutaman sentin "masto" ja isketään se palloon kiinni. Taskulampulla voi sitten leikkiä aurinkoa ja todeta että todellakin "maston" kärki saa ennemin taskulampun valokeilasta kuin maston juuri.
Tosin olen jo hivenen epäileväinen. Sinänsä huvittavinta on se että useampi viesti on tullut 2Ah vuorokausituoton vuoksi. Aurinkoenergiasta keskustelu olisi muka pikkumaista?Tuskin pikkumaista mutta ei anneta vääriä tietoja järjestelmää harkitsevalle.
Sinua kunlukee niin kohta kuvittelee,että virtaa tulee yölläkin taskulampun valossa.
Se on sama onko rinteessä vai ei jos valo ei riitä,varmaan lataa sitten kaatosateessakin. Ukkosmyrskyssä tulee kuitenkin salamoita ja taas lataa. - 15
9 1/2 kirjoitti:
Tuskin pikkumaista mutta ei anneta vääriä tietoja järjestelmää harkitsevalle.
Sinua kunlukee niin kohta kuvittelee,että virtaa tulee yölläkin taskulampun valossa.
Se on sama onko rinteessä vai ei jos valo ei riitä,varmaan lataa sitten kaatosateessakin. Ukkosmyrskyssä tulee kuitenkin salamoita ja taas lataa.Itseasiassa yöllä kuutomollakin voi ladata akkuja mutta enpä lähde sen enempää avaamaan tätä asiaa koska ei liity sinänsä tähän ketjuun ja vaatii aavistuksen paremmat/isommat laitteet kuin mitä normijantteri on hakemassa. Lopputulos olisi kuitenkin samanlainen tinka sekä esittely yliopistojen tutkimuksista.
Eli siis vieläkin tingataan vastaan että valoa ei olisi riittävästi jos tuottoa tulee. Noh, onneksi kyse ei ole minun ongelmasta eikä ole pois minun harrastuksesta.
Mitä ukkosmyrskyihin tulee niin ne saattavat tulla kalliiksi sillä itselläkin on pari panelia mennyt ukkosen vuoksi. Tuhot loppuivat siihen kun rakensin kunnon faradayn häkin mökin suojaksi.
Harrastaminen ei ole ilmaista saatuun hyötyyn nähden mutta onneksi on sitten näitä jotka piristävät kummasti päivää väittämällä että valehtelen. Sitä en ole missään vaiheessa sanonut että kaikkien panelit näin tuottaisivat ja kuten edellä on myös muiden tuottoja ja milloin tuotot ovat alkaneet niin uskoisin vähän tyhmemmänkin ymmärtävän mitä lähteä tavoittelemaan. Jos yksi kymmenestä sanoo tuottoa tulevan ja siitä vetää johtopäätöksen, että tuottoa tulee ympäri vuoden varmasti niin voi mennä vaikka peilin eteen katsomaan ketä syyttää. En kyllä ketään haluaisi niin paljoa aliarvioida mutta en myöskään haluaisi että muutkaan kuten edellä.
Toki onhan sarjassamme näitä jotka luulevat että jos hänelle myydään 40W paneli että se tuottaa ympäri vuoden 40W teholla. Yleensä heille on myös epäselvää teho ja energia määritelmät ja heille voi myydä mitä tahansa. Kysehän tällöin on vain tietämättömyydestä jota on helppo käyttää hyväkseen. - että silleen
15 kirjoitti:
Itseasiassa yöllä kuutomollakin voi ladata akkuja mutta enpä lähde sen enempää avaamaan tätä asiaa koska ei liity sinänsä tähän ketjuun ja vaatii aavistuksen paremmat/isommat laitteet kuin mitä normijantteri on hakemassa. Lopputulos olisi kuitenkin samanlainen tinka sekä esittely yliopistojen tutkimuksista.
Eli siis vieläkin tingataan vastaan että valoa ei olisi riittävästi jos tuottoa tulee. Noh, onneksi kyse ei ole minun ongelmasta eikä ole pois minun harrastuksesta.
Mitä ukkosmyrskyihin tulee niin ne saattavat tulla kalliiksi sillä itselläkin on pari panelia mennyt ukkosen vuoksi. Tuhot loppuivat siihen kun rakensin kunnon faradayn häkin mökin suojaksi.
Harrastaminen ei ole ilmaista saatuun hyötyyn nähden mutta onneksi on sitten näitä jotka piristävät kummasti päivää väittämällä että valehtelen. Sitä en ole missään vaiheessa sanonut että kaikkien panelit näin tuottaisivat ja kuten edellä on myös muiden tuottoja ja milloin tuotot ovat alkaneet niin uskoisin vähän tyhmemmänkin ymmärtävän mitä lähteä tavoittelemaan. Jos yksi kymmenestä sanoo tuottoa tulevan ja siitä vetää johtopäätöksen, että tuottoa tulee ympäri vuoden varmasti niin voi mennä vaikka peilin eteen katsomaan ketä syyttää. En kyllä ketään haluaisi niin paljoa aliarvioida mutta en myöskään haluaisi että muutkaan kuten edellä.
Toki onhan sarjassamme näitä jotka luulevat että jos hänelle myydään 40W paneli että se tuottaa ympäri vuoden 40W teholla. Yleensä heille on myös epäselvää teho ja energia määritelmät ja heille voi myydä mitä tahansa. Kysehän tällöin on vain tietämättömyydestä jota on helppo käyttää hyväkseen.270 wattia paneeleita,mppt säädin,auringonpaiste,tuotto 3,2ah/t
- v. ituttaa
että silleen kirjoitti:
270 wattia paneeleita,mppt säädin,auringonpaiste,tuotto 3,2ah/t
jaa niin että mitenkä? en ymmärrä moista ah/t yksikköä voisitko valaista? tekeekö kuinka monta Ah vuorokaudessa?
jos tuota nyt tulitaan niin olettaisin että 3,2Ah tulisi keskimäärin tunnissa eli vuorokaudessa tuottoa olisi 76.8Ah. 12V jännitteellä 921Wh tai 24V järjestelmässä 1843Wh vuorokaudessa eli ei yhtään huonosti. tosin hivenen jo epäilen.
opetelkaa perkele nulikat ne yksiköt ja niiden käyttö! - taas näitä saatanan.
v. ituttaa kirjoitti:
jaa niin että mitenkä? en ymmärrä moista ah/t yksikköä voisitko valaista? tekeekö kuinka monta Ah vuorokaudessa?
jos tuota nyt tulitaan niin olettaisin että 3,2Ah tulisi keskimäärin tunnissa eli vuorokaudessa tuottoa olisi 76.8Ah. 12V jännitteellä 921Wh tai 24V järjestelmässä 1843Wh vuorokaudessa eli ei yhtään huonosti. tosin hivenen jo epäilen.
opetelkaa perkele nulikat ne yksiköt ja niiden käyttö!Sua saa vi...taa niin paljon kuin vai polla kestää,ei ole meidän ongelma.
Tyhmempikin tajuaa,että tuo tuotto on VAIN auringonpaisteella tuossa mittaushetkessä jonka säädin näyttää. Jos ei paista koko tuntia niin sitten ei.
ime .......
- pientä on
100km napapiiriltä alaspäin on viime viikolla ensimmäisiä tuottoja alakanu näkymään, ei vielä määrällisesti merkittävää...
- pakkaslunta
Paksu kerros ohutta pakkaslunta rajoittaa tuoton. Ensimmäinen suojapäivä saa lumen alas ja panelin esille. Sitten alkaa tulla sähköä enemmän.
- ksiuwn-ä
Olin toissa viikonlopun mökillä, sähkö riitti hyvin ( valot, tv, tietokone), joten on systeemin täytynyt latautua talven aikanakin, koska syksyllä sähköä oli käytetty sen kummemmin säästelemättä.
- jutikkala
Tänään näkyi mittarin mukaan pukkaavan 2.2 ampeeria jo yhdentoista aikaan aamulla. 85 watin paneeli
- sähköätullee
Netissä on useita mittareita joista näkee auringon tuoton tunti tunnilta.
- Aina päällä?
Onko teillä paneelit aina päällä ja akkuihin kytkettynä? Kylmässäkin mökissä? Eikö mene rikki? Nimimerkki "Paneeleita suunniteleva"
- kestävää kehitystä
Ei mene rikki paneelit , mökki eikä akku =)
- kari a
kestävää kehitystä kirjoitti:
Ei mene rikki paneelit , mökki eikä akku =)
Akku pärjää paremmin kylmässä kuin lämpimässä jos varaustila on riittävä.
Täytenä akun voi huoletta jättää normaali järjestelmään kiinni ja varaustila säilyy hyvänä .
Muutamia isompia säätimiä on jotka ovat virrankulutukseltaan isoja niin ne kannattaa sydäntalveksi irroittaa järjestelmästä vaikka olisi 300-1000wattia paneelitehoa.,esim. tristar 40 on sellainen säädin jonka varmasti irrottaisin järjestelmästä joulu-helmikuuksi. - kessu*
Minulla on 270W:n paneelit ja 440 AH:n akut.
Perässä invertteri 1,8kw.
Koko talven on akut olleet kytkettynä, invertterin olen kytkenyt pois päältä aina mökiltä lähtiessäni.
Olen ollut mökillä muutaman yön talven aikaan ja sähköä on riittänyt valoihin, radioon, televisioon ja tietokoneeseen.
- aurinkosähköttäjä
Minulla on hiukan isompi järjestelmä mutta invertteri kuluttaa niin vähän (n. 0,5 W eli noin 0,05 A) että se on aina päällä. Sen sijaan kytken pääkeskuksen (230V) pääkytkimen pois joka kerta kun lähden mökiltä. Muutama valokytkin on lukitsemattomassa tilassa eli ohikulkija voi kytkeä lampun palamaan koko ajan ja siten tyhjentää akut talvella.
Kari A on oikeassa, akut pärjää paremmin kylmässä kuin lämpimässä ja parempi pienikin lataus myös pimeimpänä aikana kuin ei mikään lataus. - sdefv22
Kunnossa ja täydessä latauksessa oleva akku voi olla talvella 3kk irti latauksesta, jo, ta, he, kuut, eikä akku siitä kärsi. Akku purkautuu n. 15% täydestä.
- ?
olisko käsitteet "astrologi" ja "astronomi" menneet sekaisin?
- 18
Voi vain ollakkin. Kiitos oikaisusta ja pahoittelen tätä. Onneksi en ole ainut joka näin on tehnyt, sillä ko. sanat sekoitetaan vaikka tarkoittavat aivan eri asioita.
- Muusi ja soosi
...ja vielä, jos halutaan sekoittaa pakkaa, niin oisiko Gastronomin mökillä sähköä muita enemmän, samoilla vermeillä ??
- Aurinkosähköön?
Hyvää tietoa meille paneeleita aikoville. Kiitos!
Tätä olen funtsinut; Eikö suuri suvilumikuorma riko paneeleita?- .ksiuwonmä
Itse teetin ruostumattomasta teräksestä katolle telíneen, jossa paneelit ovat reilusti katon pinnan yläpuolella ja sen verran pystyssä asennossa, ettei lumi pysy paneelin päällä.
Auringon säteilyn kannalta keskikesällä asento on toki hieman väärä, mutta valoa tulee kuitenkin tarpeeksi.
Vastaavasti taas talvella saa valoa paremmi kun lumi ei peitä kennoa.
Ja onhan se aurinko talvella muutenkin matalammalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama837391Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1136072Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1494240Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2252916Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?362870Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.782846Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta852560Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl902298- 1862209
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko431686