Kuntosalilla neuvominen.

---...---

Pakko oli taas avata tämä aihe. Onko tosiaan valtaosa suomalaisista niin ahdasmielisiä etteivät kestä kritiikkiä yhtään, vaan vedetään järkyttävä defence muuri päälle kun toinen yrittää vaan auttaa.
Tiedän omalla kuntosalilla yhden vanhemman tyypin joka on jonkun aikaa siellä pyörinyt ja olen väkisinkin huomannut että kaikki, siis aivan kaikki suoritukset menevät ihan puihin. Liikeradat ovat niin pienet että niissä ei kyseinen lihas edes liiku ja tekniikkaa ei ole, sekä toistomäärätkin ovat ihan tuulesta temmattuja.
Tällaisen henkilön luokse menin pitkään mietittyäni juuri sitä että uskaltaako mennä sanomaan. Mahdollisimman kesysti ja varovaisesti kyselin että meneekö kaikki nyt omasta mielestä niinkuin pitääkin, niin vastaukseksi tiuskaistiin että olen tehnyt tätä jo pitkään. Siihen sitten lopetinkin keksustelun sillä en halunnut pahoittaa hänen mieltään, sekä huomasin elekielestä että suojamuurit on päällä eikä yksikään sanottu sana mene enää perille.

Itse olen vaan niin tyytyväinen jos joku tulee korjaamaan tekniikka virhettäni, koska näin opin taas uutta ja suoritukset paranee.

Noh siinähän sitten ahdasmieliset treenaavat vuosia salilla ja ihmettelevät kun tuloksia ei synny ollenkaan. Peiliin saavat tuijottaa, mutta itelläkin tekee pahaa seurata vierestä moista.
Mikä siis avuksi tollasten kanssa? jättääkö vaan rauhaan ja olla välittämättä kenestäkään muusta.

12

336

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdfhgkjlö

no jos ei apu kelpaa niin turha sun on sillä päätäs vaivata. itse olisin ainakin kiitollinen jos joku tulisi neuvomaan huomatessaan että jotain on harjoittelussani vialla, mutta ei kyllä ole ikinä tullut tällaista tilannetta vastaan.

• 68-v

Positiivinen aloitus.

Putkivempelepuoli ei minua paljoakaan heilauta.
      Poikkeuksena vain hengityksen rytmitys tilanteissa joissa muuten olisi oikeaa yritystä.

Muinaisena "oikeassa" painonnostossa kilpailleena en aina malta olla hiljaa.
      Kaikissa suorituksisa on jotain hyvää.
      Aloitan aina myönteisten seikkojen vahvistamisesta ja etenen että "oletko ajatellut, että homma saattaisi mennä vielä paremmin jos - - -".

Yhtään kertaa en ole saanut nenilleni.
      Päin vastoin. Mukavia juttukavereita on tullut.
      Harrastuksen lisäksi joidenkin kanssa myös muista asioista, kahvilankin puolella.

• -

Joo enkä minäkään nyt mihinkään pikkuasioihin puutu mutta sitten kun on isommin pielessä niin tekee mieli mennä auttamaan. Noh jatkossa pitää harkita uskaltaako taas ketään auttaa jos asenne on toi.

• body

Jep, samaa mietin itsekkin...salilla näkee jatkuvasti väärin treenaajia ja myöskin näiden Wanna be-bodarien keskuudessa. Otetaan liian suuria painoja ja hauikset tehdäänkin selällä. Sama juttu ojentajien kanssa, liike lähtee selästä. Sitten on näitä alle 20-kymppisiä, joiden tekniikka on niin retuperällä, että meinaa itku tulla...ihme, jos ei olkapäät hajoa vuoden sisään. Otetaan 2 krt oma ruumiin paino ja hirveellä vauhdilla vedetään 2 toistoa ja ollaan kovia jätkiä...olen itse ajatellut, että olis aika kova pala, jos naisena menisin miehelle sanomaan, että anteeksi,mutta saisinko vähän neuvoa :) Itse olisin myös toivonut vuosia sitten, että joku olisi vähän ojentanut mun tekniikoita, nyt niitä sitten korjaillaan,kun lihasmuistissa on jo tapahtunut virhe :(

• ---,,,---

Itselläni taas on käynyt niin tuuri että mua on tultu neuvomaan ja olen älynnyt sitä neuvoa kysyä jos en ole ollut ihan varma jonkin liikkeen suoritustekniikasta.
      Muutamankin kerran olen naiselta saanut neuvoa, sekä kysymällä että on tultu ihan erikseen neuvomaan kun on joku asia ollut persiillään. Ei sillä ole mitään väliä onko neuvoja mies vai nainen, samat tekniikka asiathan molempia koskee.
      Tosin neuvovat naiset ovat olleet äärimmäisen kokeneita lajissa ja harrastaneet pitkään joten tosiaankin sitä tietoa on ollut.
      olen siis sama kaveri joka aloitti tämän ketjun.

• Body

No tänäänkin teki niin pahaa nähdä nuoren pojan treenaavan päin seiniä. Miten kukaan pystyy treenaamaan takareisiä niin, että on 20 cm irti penkistä? Mietin monta kertaa menenkö sanomaan, mutta jätin niin tekemättä. Tietenkin yksi syy näihin moniin virheisiin voi olla se,että katsotaan leikisti isompien ja osaavampien treenaamista ja otetaan mallia. Ja kokenemattomat sitten silmät kiilussa luulevat tekevänsä oikein. Moni ei vain tunnu ymmärtävän sitä,miten paljon hallaa syntyy vääristä tekniikoista. Sitä vaan mennään treenailemaan ja ei paljoa mietitä. Ei kai niitä painoja tekniikalla nosteta vaan voimalla ;)

• :/

Itse olisin erittäin iloinen jos tultaisiin neuvomaan,eikä se häiritsisi yhtään. Itse vaan jotenkin niin "ujo",että ei kehtaa neuvoa kysyä kun ei tiedä mitä sieltä vastauksesi tulee.

• ---...---

Itse ainakin voin kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa että neuvon erittäin mielelläni sen mitä osaan. Toki pitää aina pitää mielessä että neuvojakaan ei välttämättä ole oikeassa, tai osaa kyseistä tekniikkaa kunnolla.
      sen vuoksi netti on pullollaan ohjeita. ESIM. jos englanti sujuu http://www.exrx.net/Lists/Directory.html löytyy lihasryhmät ja liikkeet gif kuvina. Sekä paljon muuta.
      Rohkeesti vaan kysymään mutta odota että toinen pitää vähän taukoa, kesken sarjan ei saa mennä ketään häiritsemään, se on treenaamisen yks kultainen sääntö. ainakin meidän salilla.

• Kun työkseen ohjaa muita salilla, ni ei sitä enää viitsi vapaalla tehdä ja vieläpä ilmaiseksi.
      Ellei joku nyt ole ihan viittä vaille itseään tappamassa, ni en kyllä päätäni vaivaa muiden treeneillä. Toki jos joku tulee neuvoa kysymään, ni se on sitten ihan eri asia.

• -

Onhan se eriasia että kun sitä tekee työkseen niin ei kaikkeen voi puuttua mutta jos ihan toivottoman tapauksen näkee niin siihen varmaan jo itsekkin puutut? vai annatko olla?

• Jos tämä oli mulle, ni tässä vastaus:

-Jos hlö ei tee/ole tekemässä mitään, josta on hänelle suoranaista vaaraa tai loukkaantumis riskiä, ni en puutu vapaalla.

• -

Juu sulle The One oli tarkoitus osoittaa.
      Harvemmin nyt kukaan onneks tekee mitään sellasta että välitöntä loukkatumisriskiä olis. Mutta ymmärrän ton että kun tekee työkseen niin ei vapaa ajalla enää viitti puuttua tollaseen, muutenhan se rupee tuntumaan siltä että on töissä kokoajan.
      Tosin jos ittelleen tekee töitä niin toi olis samalla hyvä markkinarako vähän mainostaa omaa palveluaan ja sujauttaa nopeesti käyntikortti käteen treenin lomassa ja jatkaa hommia. =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      23
      5035
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      63
      4036
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      74
      3612
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2688
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      147
      2463
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      60
      2348
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      72
      2146
    8. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      27
      2117
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      135
      1654
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1505
    Aihe