Henkilökohtainen valmentaja

Valmennuskurssit

Sain ammatinvalinnanohjauksesta idean henk. koht. valmentajalle. Menin sinne suurin odotuksin. Ensimmäisellä kerralla keski- iän ylittänyt naishenkilö puhui käytännössä katsoen oman urahistoriansa, kehuen identiteettiään. Kuulin hänen työhistoriansa, perheenjäsenensä minun sairauksiani läheltä liippaavat ongelmat; sekä miksen muka voi sairauteni puitteissa tehdä töitä, kun hänenkin perheenjäsenensä voi.

Sovittuani uuden ajan, nainen ei olut hoitanut sovittuja asioita. Hän kläräsi nettisivustoja ammattiryhmästä, minne oli luvannut jopa ottaa yhteyttä ja hankkia harjoittelupaikkaa, sekä kyseli minulta mistä haluan paikkaa hakea. Hän ei tiennyt mitään koko alasta, jota hain! Nimenomaan hän lupasi ensimmäisen käyntikerran jälkeen, että hän on yhteydessä muka useaan firmaan.

Lopulta tuskastuttuani koko touhuun, hän esitti minulle hyvän duunin, joka "sopii minulle". Duuni oli muovipussittaja varastolla, vaikka hain entisen, vuosikausien kokemuksella olevan ammattini perusteella oleva työtä. Kun ihmettelin ja närkästyin, nainen tokaisi, ettei työ ole ollenkaan väheksyttävä, ja vaatii ammattitaitoa, koska siinä pitää käyttää tietokonetta. En jäänyt selittelemään, miksi en; varastotyötä väheksymättä; ottanut paikkaa huomiolleni.

Lopulta nainen kirjoitti työvoimatoimistolle erittäin kitkeränsävyisen tiivistyksen, missä kertoi minun olevan erittäin vaikeasti työllistettävän henkilön.

Myöhemmin ammatinvalintaohjaaja ehdotti terveyden kartoitusta, koska perussairaudet rajoittavat minua ammatinvalinnassa ja minulla oli hoitamattomia vaivoja, esim. mahakipua. Kun pääsin tuolle terveyskartoitukselle, Suomea huonosti murtava lääkäri kuunteli noin kymmenen minuuttia vaivojani, tutkimatta minua; ja sanoi: Sinulla olla masennus. Jos minä kirjoitta sinulle piristeitä? Lisäksi hän ehdotti vatsavaivoihin unipatjatutkimusta, koska mahaoireet johtuivat huonosta nukkumisesta ja masennuksesta. Sanoin, etten aio alkaa niellä pillereitä, ja vaiva on todellinen. Lääkäri ei uskonut, ja vaikka valitin asiasta, hän pysyi kannassaan.

Lopulta kyrsiinnyin niin, että vaadin omalääkärivaihtoa terveyskeskuksessa, koska terveyskeskuslääkäri ei noteerannut niinikään mahaoireitani. Sain uuden, hyvän lääkärin, joka ei yrittänyt edes sanoa minua masentuneeksi; vain hoiti asiallisesti. Hän soitti itse, ja laittoi tutkimuksiin; missä selvisi vatsaoireet, ja hoiti muunkin terveyskeskuslääkärien hoidotta jättämät vaivat kuntoon. Pitkän tien kävin siis, mutta kiitos tuon lääkärin; eräs "masentunut" hoidettiin, eikä väkisyötetty nappeja.

Sittemmin olen käynyt ammatinvalintaohjaajalla, ja hän totesi minun olevan hyvässä kunnossa ja kiitteli aktiivisuutani. Itsekin hieman ihmettelen, miten jaksoin, mutta sisulla. Tulevaisuudessa on suunnitelmia, ja odotan työkkärin myös oppineen jotain.

Työkkärin järjestämät "personal trainerit" eivät aina ole parhaasta päästä, ja kokemus osoitti, että vain itse voi raivata tietä työn saralla. Toivon voimia kaikille kanssaihmisille, joilla on perussairauksia. Kun terveilläkin on kova tappelu työpaikoista, me niinkutsutut työrajoitteiset saamme tapella vielä enemmän.

6

223

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sossupummi

Ihan perusjuttua. Itellä ei vaan oo sattunu vielä tulee vastaan sitä hyvää lääkäriä. Ja noi "personal trainerit" on aika harvinaisen turhia tyyppejä, mutta mikäs siinä jos rahansa tienaa p****n jauhamisesta. Ei se mitään tämähän on hyvinvointivaltio tosin ei yhteiskunta.

• abcdefg23124h12l

Ajattelin että joku tyttö voisi opettaa minua tanssimaan, sanovat että... varmaan osaat kyllä kun on nyrkkeilytaustaa, mutta en oikeasti osaa kunnolla.

Joku tyttö voisi opettaa siinä.

• Voihan kakku

Työkkäri ei opi, eikä halua oppia. Idea on vain saada pois "persoonallisuus", ja odottaa että henkilö itse luovuttaa. Tai sitten taistelee, ja ehkä voittaa, mutta työkkäri ei siitä muutu! Ainoa taho maallisessa maassamme on äänestää sellainen porukka valtapaikoille, joilla on kyky ja motivaatio opettaa työkkäriä.

Helpoin tiekö on sossupummi? En tiedä? Mutta sen tiedän että joukossa tyhmyys tiivistyy

• Parempi pysyä erossa

Työkkärin tädit tuputtavat työttömille mitä kummallisimpia toimenpiteitä. Parempi on vaan itse ottaa asioista selvää ja edetä omin voimin. Aluksi on hankalaa mutta kyllä kierroksella oppii varmasti sen, että työkkärin touhut ovat täyttä humpuukia. Sen kun on niin, että mitä enemmän selvittelee työkkärissä asioitaan, sitä lähempänä karenssi seisoo. Useassa asiassa karenssin pelko toimii siten, että työttömät eivät saa oikeata tietoa oikeuksistaan ja mahndollisuuksistaan.

• 23

>Lopulta nainen kirjoitti työvoimatoimistolle erittäin kitkeränsävyisen
      >tiivistyksen, missä kertoi minun olevan erittäin vaikeasti työllistettävän
      >henkilön.

Tuo on erittäin tuttua. Minäkin olen kokenut tämän henkilökohtaisesti, vaikka henkilökohtainen valmentaja oli aivan pihalla kaikista minun alan asioista ja vähän muistakin jutuista. Ihmettelen suuresti henkilökohtaisten neuvojien ammattitaitoa ja yleistietoa eri asioista.

Minulla oli ensimmäisen tapaamisen aikana odotuksia henkilökohtaisen neuvojan suhteen, koska TE-toimisto kehui häntä, mutta odotukset hävisivät, kun huomasin, että kyseinen henkilö oli ilmiselvästi kyllästynyt työhönsä ja oletti, että työnhakija ei tiedä mistään mitään.

En suosittele henkilökohtaisia neuvojia kenellekään oman kokemukseni perusteella.

• SilmätAvautuivat

Kyllä tämä on täysin tuttua minullekin. :(

Olen itse sellaisessa tilanteessa, että sairastan vaikeaa sairautta, jonka vuoksi työllistyminen on ollut vaikeaa. Olen tehnyt vain lyhyitä keikkatöitä omatoimisesti teknisellä alalla (olen DI), mutta ne eivät tietenkään riitä mihinkään, koska töitä ei ole säännöllisesti. Tällaisen tilanteen takia minut "ängettiin" väkisin TE-toimiston kuntoutuspuolelle, josta minut laitettiin henkilökohtaiselle neuvojalle/työvalmentajalle.

Suhtauduin aluksi positiivisesti henkilökohtaiseen neuvojaan, koska hän vaikutti älykkäältä ja sivistyneeltä henkilöltä, mutta vähitellen tajusin, että hän yritti vain peitellä osaamattomuuttaan.

Minulle yritettiin tarjota ns. orjatyötä, josta ei saa palkkaa ja minua yritettiin laittaa kursseille, joista ei ole mitään hyötyä minulle oman ammattitaitoni ja osaamiseni puolesta.

Tilanne kärjistyi lopulta niin pahasti, että minulla meni "sukset ristiin" neuvojan kanssa. Tein syksyn aikana runsaasti keikkatyötä, eikä henkilökohtainen neuvoja ymmärtänyt keikkatöiden merkitystä. Joudun muutaman kerran perumaan mm. tapaamisia töiden takia, jotta saisin palkkaa itselleni. Neuvoja ei ymmärtänyt tätä, vaikka oli kyse oman alan työstä ja kirjoitti TE-toimistolle negatiivisen palautteen minun yhteistökyvystä. Se oli aika ihmeellistä. :(

Hyvät ihmiset, jos olette samanlaisessa tilanteessa, välttäkää neuvojia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      19
      4949
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      56
      3950
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      70
      3543
    4. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      94
      2868
    5. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      62
      2698
    6. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2668
    7. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      98
      2634
    8. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      141
      2418
    9. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      57
      2309
    10. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      58
      2094
    Aihe