Tekee mieli kirjoittaa jonnekin kun olo on niin käsittämättön paha. Olen ihan hirvittävän yksinäinen, ollut koko elämäni ajan, enkä oikein tiedä miten pääsisin ylös tästä syvästä suosta. Olen myös masentunut, mitään ei jaksa, mikään ei kiinnosta, päivät lipuvat ohitse enkä saa mistään mitään otetta.
Tällä hetkellä käyn lukion kolmatta vuotta eikä enää ole jäljellä muuta kuin kirjoitukset. Koulussa minulla oli sentään satunnaisia moikkaustuttuja ja ihmisiä joien kanssa jutella niitä näitä (ja se minulle myös tavallaan riitti), mutta nyt minulla ei ole yhden yhtäkään ihmistä kenelle jutella. Olen ujo ja epävarma, ehkä jossain määrin myös sosiaalisten tilanteiden pelkoinen. Itkettää ja tuntuu, että seinät kaatuu päälle, kun yksinäisyys kaivertaa niin käsittämättömän paljon.
Minulla ei ole yhtäkään kaveria tai seurustelusuhdetta takana, ei kenenkään numeroa kännykässä, ei aavistustakaan tulevaisuudesta.. Tulevaisuus pelottaa niin kamalan paljon etten tiedä miten jaksaisin tämän kanssa. Olen kyllä hakemassa opiskelemaan toiselle paikkakunnalle, mutta en tiedä yhtään mitä tekisin jos en pääse sisään. Syrjäydyn. Tavallaan olen jo syrjäytynyt nuori, mutta en oikein tiedä miten apua voisi hakea. Olen käynyt kyllä useita kertoja ammatinvalintapsykologilla ja mielenterveyspolilla. Kukaan ei tunnu ottavan tosissaan tätä tilannetta eikä kukaan ymmärrä. Olen siis käynyt juttelemassa eräiden ihmisten kanssa ja pääsen myös mahdollisesti psykoterapiaan, mutta sekin toteutuu aikaisintaan ensi vuoden puolella.
Tavallaan helpottaa lukea näitä nettikeskusteluja, kun huomaa, ettei ole maailman ainoa yksinäinen ihminen. En oikein näe mitään syytä, miksi ylipäätään poistuisin kotoa ihmisten ilmoille, kun ei siellä ole mitään minkä puolesta ulos lähtisin. Yleensä päivät meneekin kotona maatessa. Makaan sängyllä ja tuijotan seinää, katselen elokuvia ja yritän lukea yo-kirjoituksiin. Joskus saatan ryhdistäytyä ja lähteä käymään kaupassa, ja tavallaan siinä vähän piristyykin, mutta pian alkaa taas suunnaton ahdistus, kun tajuaa kuinka yksin onkaan. Asun tosin vielä vanhempiani kanssa, mutta ei heidänkään läsnäolonsa mitenkään helpota. Oikeastaan emme ole missään väleissä keskenämme. Vanhemmilta en ole koskaan saanut mitään tukea tai eväitä elämää varten. Isä on alkoholisti eikä äitiä kiinnosta.
Mua itkettää, masentaa, ahdistaa ja väsyttää vuorokauden jokaisena tuntina. Nukun joka yö vähintään sen yhdeksän tuntia, mutta siitäkin huolimatta olen niin kamalan väsynyt. Huomenna aion tosiaan lähteä käymään kirjastossa ja kaupoilla kiertelemässä, mutta on niin kamala tajuta sellainen asia, etten ole liikkunut ulkona julkisilla paikoilla kenenkään seurassa yli kolmeen vuoteen. Olen aina yksin. Käyn yksin ulkona, käyn yksin elokuvissa (jos käyn), syön yksin, käyn tapahtumissa yksin. En todellakaan nauti tästä, mutta mitä tekisin...? En uskalla tavata ihmisiä netin kautta, olen niin kamalan ujo ja epävarma ja se onkin varmaan suurin syy yksinäisyyteeni.
Olen miettinyt usein itsemurhaa pakokeinona tästä tilanteesta. Oi kyllä, voisin kuvitella tekeväni itsemurhan yksinäisyyden takia. Voisin lisäksi väittää, että olen masentunut nimenomaan yksinäisyyden takia. Ensin oli yksinäisyys, sitten vasta masennus. Se vaan on niin hassu huomata, että kun on joku luotettava ihminen kenen kanssa jutella, niin olo helpottuu saman tien. Nyt minulla ei ole yhtään ketään ja olen viikosta toiseen tässä kamalassa yksinäisyydessä.
Tämä taas on kamala valitusviesti, mutta mitä voisin tehdä helpottaakseni oloani..? Haluaisin vaan niin kovasti, että joku kertoisi mitä minun pitäisi tehdä. Elämässä inhoan kaikkein eniten joutilaisuutta ja sitä, ettei ole mitään päämääriä. Kaipaan jatkuvasti jotain tekemistä, jotta ajatukset pysyisivät poissa yksinäisyydestä ja masennuksesta. Nyt minulla ei ole mitään sisältöä elämässäni eikä kukaan käske tekemään jotain. Tänäänkin ilalla vaan itken itseni uneen kun olo on niin paha...
Yksinäisyys tappaa sisältä
22
973
Vastaukset
- yksinäinen mies
Tuo kertomasi on kuin flashback omasta elämästäni kahden kymmenen vuoden takaa. Ikuisesti yksinäinen ja ulkopuolinen kaikissa tilanteissa. Jos haluat joskus kirjoittaa niin maili osoitteeni on [email protected]. Itsemurha ei ole ratkaisu. Tämä maailma välinpitämättämine ihmisineen ei ole sen arvoinen.
Mä olin kans joskus aina vaan väsynyt ja mikään ei kiinnostanut. Sit aloin lenkkeilee, pyöräilee ja nyt tänä vuonna olen kuntosalilla käynyt joka päivä. Pariin vuoteen en ole väsynyt ollut vaan voin fyysisesti tosi hyvin ja kuntokin on loistava.
Jaksan tehdä asioita ja tolleen mut yksinäisyyttä se ei poista vaikk olis kunto miten hyvä. Mä vaan olen tottunut jo siihen ajatukseen et olen loppu elämäni yksinäinen.
Mun äiti oli alkoholisti kans kun olin pieni ja ei ole musta ja veljestäni koskaan välittänyt et mä kyl tiedän miltä susta tuntuu. Toivon et jaksat kuitenkin vaikka opiskella ja uskoa tulevaisuuteen.- vapaaehtoistöitä
Milia,
sinähän olet kuin minä nuorena tai nuorempi tyttäreni nykyisin!
Et ole yksin, meitä on monta, jotka olemme ajatelleet samoin joskus.
Netistä löytyy vertaistukea, mutta myös paljon ilkeitä ihmisiä.
Kaikilla ihmisillä on joskus paha olo. Elämä ei aina ole niin ihanaa. Rakkautta varmaan kaikki haluavat, mutta eivät osaa antaa.
Suosittelen sinulle ja muille masentuneille raskasta ruumiillista työtä,
mieluiten jollekin itselle läheisen kohteen hyväksi, tulee hyvä mieli molemmille.
Hyväntekeväisyysyhdistyksiä löytyy netistä, jos et jaksa mennä nettiinkään,
kysy naapurin mummolta, voisitko siivota tai tehdä lumitöitä? - santeria
hei. oletko vielä palstralla. olin itsekin pitkään omisa loloisa, se johtui erillaisuudstani. stiten vahingossa löysin kaverin joka aloitti keskustelun asioista ja ymmärssi tilanteeni . sen jälkeen olen saanut paljon kavereita ja tullut juttuun kakkien kanssa. olen adro gyyni ja olin sen takia ,kun pukeidun ja elän naisen elämää ,tarkoitan ,että olen naisen vartaloinen mies. pidin itseäni tärähtäneenä hulluna sekopäänä ja epä sikiönä ja olin jo päätänyt päättää päiväni ,mutta nykyinen hyvä ystäväni ja hänen kaverinsa tekivät minusta ,itseni hyväksyvän ihmisen . eli rohkeesti vaan juttelemaan ,kirpputirilla se helpoin tapa alloitaa ja voit löytää sieltä helpoimmin ystäviä. vanha hyvä kikka pätee kirputorilakin ,käytekö täälä uisen ja löytyykö täältä hyviä tavaroita, ja toinen hyvä paikka on kuntosalit. sama juttu ,voisiteko neuvoa minulle kuin näitä laiteita käytetään. eli yksin ei ole pakko olla . ystä vien hankimiseen ei raha tarvita ,siihen tarvitaan ,toinen ihminen. ystävyys luodaan puhumalla ja positiivisella asenteella .josain joku sinuakin odottaa. kukaan ei käske. nyt käskee menemään kirpputorille tai jos ei ole niin kuntosalille, jos ei ole niin napurin kanssa juttelemaan vaikka talvesta.
- jukebox1
No sulla on nyt lukemisen aika että saat kunnon paperit yo-kirjoituksissa
YO-juhlat jäävät varmasti mieleesi sitten jos saat valkolakin
Ei nyt kannata itseänsä tappaa vaikka elämä tuntuisi ihan turhalta ja tylsältä
Muakin vituttaa koko elämä ja olenkin jo lukenut niin perkeleesti ettei yliopistokan kiinnosta
No mä olen jo vanha mies kohta 60 v mutta silti jaksan elää tässä paskassa maailmassa Itsemurhaa yritin marraskuussa autolla mutta eipä henki lähtenyt
Taisi olla suojelusenkeli suojelemassa tai joku suurempi voima päätti ettei aikani vielä ole tullut
tsempiä sulle Milla - minsku81
Yksinäisyys kyllä nakertaa sisältä aika pahasti. Ei ole niinkuin yhtään kaveria/ystävää :( Varsinkin viikonloput on minulle kauheimpia. Töissä käyn viikolla, että sillä tavalla on edes jotakin, mutta sitten töitten jälkeen ei odota taas kuin tyhjä ja yksinäinen koti. Ja kun se elämän tyhjyys ja yksinäisyys nakertaa, niin välillä ei jaksaisi lähteä töihinkään. Puhelinkaan ei ole soinut varmaan viimeiseen kuukauteen :( Yritän kokoajan miettiä mitä voisi tehdä ja kokeilla. Harrastuksetkin on usein sellaisia, että sieltäkään ei saa uusia tuttavuuksi.
- yksinäinen mies
tiedän tunteesi, yksinäsyys on kamalaa. Kirjoittele jos tuntuu että siitä olisi iloa.
- Itzika
Toi kuulostaa tosi masentavalta. Vaikka epäilyttää tutustua ihmisiin netissä, se kannattaa, itsekin olen löytänyt hyviä ystävuö netin kautta! Ja olen myös ollut monta vuotta yksinäinen. Itsekin olen käynyt useammin kuin kerran tapahtumissa yksin, vaikka tiedän samassa tapahtumassa jonkun tutun olevan, kukaan ei vain halua olla siellä mun kanssa. Mutta suosittelen kaverin etsimistä netistä! Yrittää löytää jonkun samanhenkisen :)
- Why not
Älkää hyvät ihmiset tutustuko netissä kehenkään.
Netti tekee ihmisestä sieluttoman harmaan paskan.
Menkää vaikka baariin ja iloitkaa elämästä.
Kyllä Jumala pitää huolta myös rumista ja yksinäisitäkin.
Olkaa rohkeita. Mitä hävittävää on tehdä joku onnelliSEKSI.?
- poika turuust
Minulla on lähes sama tilanne, joskin välillä on kausia kun ei vituta. Olen kuitenkin aina yksin.
Olen melkein saman ikäinen, eli lukion tokalla. Oletko sattumoisin Turun seudulta? - lenta
Hei, jos sinä pelkäät tutustua netin kautta, niin suosittelen kääntyä Palastakaa lapset! järjestön puoleen ja hakea sieltä tukihenkilön. Se on turvallinen tapa saada apua, suosittelen.
- Yksinäinenpoju
Nyt on kyllä pakko vähän vuodattaa itsekin tätä kauheaa oloa...
Olen samassa tilanteessa kuin aloittaja, paitsi että olen vielä lukion tokalla, täytin juuri 18. Olen aina itse ollut todella ujo ja epävärma, tämä johtui enimmäkseen siitä että sain ala-asteella sietää kiusaamista lähes joka päivä 6 vuoden ajan.
Kun sitten vaihdoin koulua seiskalla sain taas kiusaamista osakseni mutta onnistuin ensimmäistä kertaa elämässä löytää oikeita ystäviä.
Noh, nämä ystävät eivät olleetkaan ihan niin "oikeita" kuin luulin, jostain syystä eivät enää halunneet olla tekemisissä kanssani kasiluokan jälkeen.
Olen nyt tuon jälkeen lähes kolme vuotta viettänyt täysin yksi, itsetuntoni on tuhottu, en pysty luottamaan ihmisiin, pelkään sosiaalisia tilanteita kauheasti, mikään ei muutenkaan enää kiinnosta ja välillä tuntuu ettei pystyisi edes nousemaan aamulla kun masennus on pahimmillaan. Olen jopa yrittänyt itsemurhaa kahdesti ja epäonnistunut. Vanhemmilleni en ole tästä puhunut, eivätkä he kyllä välittäisikään.
Haluaisin vain tietää mikä minussa on vialla että ansaitsin tämän. Yritän olla mukava ja kiltti kaikille mutta aina vain olen saanut vihaa päälleni, milloin ulkonäöstä milloin jostain muusta. Tulen luultavasti syrjäytymään lukion jälkeen, tai jos saan opiskelupaikan hankittua seuraavana pelottavana askeleena olisi työelämään siirtyminen. Kait minä tiedän ettei minun ikäisellä ihmisellä "saisi" olla tällaisia ongelmia mutta niin asiat nyt ovat, tahdon vain kuolla.
Aloittajalle, tuli oikein outo olo kun luin viestisi, niin tutulta kuullosti. Toivon todella voimia ja jaksamista sinulle, täällä joku toinen yksinäinen ajattelee sinua lämmöllä. Mitään erityisiä vinkkejä en kait osaa antaa, muuten en olisi itsekään tässä tilanteessa. Ainoa mitä osaan nyt tähän hätään ehdottaa on urheilu, käy vaikka juoksemassa tai nyt talvisin kävelyllä iltaisin. Raikas ilma saattaa välillä helpottaa oloa yllättävän paljon. Vieläkin haluan jaksamista toivottaa sinulle, äläkä vaan syytä itseäsi tästä tilanteestasi, tiedän liiankin hyvin mihin se johtaa pitkällä aikavälillä :( - jukebox1
No odotappa kun tulet keski-ikään....
Mies kun tulee tiettyyn ikään niin mikään ei enää toimi eikä mistään saa apua on vain yksin pärjättävä kaikissa saatanan asioissa
Seksiä ei saa kuin maksullista mutta siiihen en ryhdy tautivaaran takia
Rahat on vähissä ja ruokaa pitäisi saada mutta sossukin vaan vittuilee
Taivaan isältäkin pyysin apua mutta yksin olen vaan prkl - onni potkas
Voitin kenosta 1200 egee. meen siltin soskusta hakee rahaa 460 egee.
Vois lähtee johonkin tai sit vois ostaa jotain kallista kerrankin. Vois käydä hesas ostaa vaatteita kun tääl mis asun ei oo mitään kunnon putiikkeja. - jkebox1
no onneks olkoon :) jotain positiivistakin tällä saitilla :)
mikäs sen mukavampaa kuin ostaa kunnon vaatteet ja vehkeet
Osta vaika iso taulu-tv kin ja kunnon stereotkin saat vielä :) - zizzi--
Itsekkin oon tuntenu paljon yksinäisyyttä ja tunnen edelleen, ei ole kavereita keiden kanssa jutella ja mennä mihinkään ja oon kanssa epävarma ja hiljanen uudessa seurassa, mutta kyllä uskallan kuitenkin nähä nettituttuja vaikka ajattelen ettei siitä sen enempää tuu kun en puhu tarpeeks. Kaikki katoaa aina jossain vaiheessa tai unohtaa mut.
- 4+8
Aloittajalle.
Tilanteesi voi hyvinkin muuttua, kun menet uuteen paikkaan opiskelemaan.
Toki voit mennä myös mukaan jonkun järjestön toimintaan. Niitä on moneen lähtöön. Esim. alkoholistien lapsille on omia keskusteluryhmiä (Al-anon), sitten on asukastupia, seurakuntien toimintaa jne. Tai jos tykkäät eläimistä niin eläinsuojeluyhdistys.
Kuulostat fiksulta ihmiseltä. Rohkeasti vain lähdet tutustumaan ihmisiin!
Niin ja jos muutat toiselle paikkakunnalle, niin voit ikäänkuin aloittaa "puhtaalta pöydältä". Kellään ei vielä ole sinusta siellä mitään ennakkokäsityksiä niin voit olla rohkeasti oma itsesi.
Tsemppiä!- laskutoimitus30
Minun kohdallani uudelle paikkakunnalle muutto ei toimi, koska en osaa ottaa kontaktia toisiin ihmisiin. Itse asiassa kerran asuin eri paikassa, mutta se meni ihan pieleen koko homma, joten palasin entiseen paikkaan. Sama kai se on, missä sitä yksikseen luuraa.
- sfefs
Tuli todella surullinen olo kirjoituksestasi, olen kärsinyt ja kärsin lähes samasta. Lukio tosin jäi kesken, kun en sitä ulkopuolisuutta ja yksinäisyyttä enää kestänyt, vaikka juttukavereita olikin. Mutta ei ketään, joka olisi kaivannut minua tai edes huomannut poissaoloani, opettajia lukuunottamatta. Hienoa, että olet selvinnyt kirjoituksiin asti. Olet todella vahva ihminen. Muista se. Ja tiedä, että sinä riität. Rakasta itseäsi ja muita, älä katkeroidu tai jää suremaan kohtaloasi. Näe aina mahdollisuudet ja tiedä, että mitään ei ole menetetty, mikään ei ole mahdotonta, ennen kuin arkunkansi suljetaan. Itse uskon, että kun ihmistä ei ole luotu olemaan yksin, niin varmasti minunkin tielleni vielä ihmisiä osuu, kunhan jatkan elämistä ja tuon omaa itseäni esille, enkä vetäydy omiin oloihini. Ehkä vika ei ole minussa, minun täytyy vain löytää ne oikeat ihmiset ja oma paikkani :)
- NeverGiveUp
Auttaisiko masentuneita/yksinäisiä ajatus siitä, että asiat voisivat olla vielä paljon huonommin? Saisiko siitä energiaa? Teillä kuitenkin todennäköisesti on kaksi toimivaa jalkaa ja kättä, sekä terve pääkoppa. Miettikääpä jos joutuisitte esimerkiksi auto-onnettomuuteen ja heräisitte sairaalasta neliraajahalvautuneena? Teidän elämä on täynnä mahdollisuuksia, toisin kuin miljoonilla ja miljoonilla muilla maailman ihmisillä.
http://www.youtube.com/watch?v=1JHETOsrWY0
Janne Kourin (suomalaisen edesmenneen liikemiehen Pentti Kourin poika) elämä muuttui elokuussa 2006, kun hän hyppäsi uimaan Los Angelesissa Manhattan Beachilla. Hän löi päänsä kohonneeseen hiekkapohjaan, jonka seurauksena viides ja kuudes kaulanikama murtuivat. Lääkärit kertoivat Jannelle, ettei hän tule enää koskaan kävelemään. Elämä pysähtyi, mutta Janne ei jäänyt tuleen makaamaan vaan perusti jo vuoden kuluttua sairaalasta päästyään Next Step Fitness -organisaation, joka auttaa halvaantuneita kuntoutumaan. Neljän vuoden harjoittelun jälkeen Janne pystyy jo seisomaan 5 minuuttia ilman apuvälineitä ja kävelemään pieniä matkoja rollaattorilla. Lääkärit eivät antaneet viisi vuotta sitten mitään toivoa parantumisesta, mutta Janne ei vaipunut epätoivoon ja masennukseen vaan tukeutui Pentti-isänsä elämänfilosofiaan: periksi ei anneta.
Jannen tarina on inspiroinut ainakin minua vaikeina aikoina, toivottavasti se auttaisi myös jotakuta muuta.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama194939Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä563950Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve603523Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi942858On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole622698Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732668Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä982634Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1382408Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta572299Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl582084