Hei, onko kenellään omakohtaista kokemusta/ tietoa siitä, voiko ruokavalio vaikuttaa siihen kuinka suurta thyroxin annoskokoa tarvitsee? Voiko lääkkeen tarve esim. pienentyä, jos syö niukemmin? Entä onko kokemusta siitä, että thyroxin lääkityksen tarve olisi pienempi kesällä? Itsellä viime keväänä annosta nostettiin ja alkukesällä labrat näyttikin jo liikatoimintaa. Lääkitystä sitten vähennettiin. Eli voiko kesä vaikuttaa siihen, että lääkkeen tarve olisi pienempi. Kiitos vastauksista!
Vajaatoimintalääkitys
7
442
Vastaukset
- assahool
Ruokavalion vaikutuksesta en osaa sanoa. Netistä varmaan löytyy kyllä tietoa siihen liittyen.
Ja endokrinologi jonka luona kävin, sanoi että jotkut tarvii lääkitystä vain talvisin. Talvella ihminen tarvii enemmän- ylämäkialamäkin
Suurkiitos vastauksestasi! =)
- Omat havainnot
Omien kokemusteni mukaan Thyroxinin tarve tuntuisi kasvavan niukalla ravinnolla. Veren rauta-, seleeni-, sinkki- ja kuparipitoisuudet vaikuttavat asiaan. Aloitin näiden käytön vasta viime kuussa, joten ei ole vielä vertailukelpoisia laboratoriokokeita.
Tuntuu todella, että kesällä lääkityksen tarve olisi pienempi. Viime kesänä olo oli merkittävästi pirteämpi kuin syyskuussa. Oli jopa basedowin silmäoireita heinä-elokuussa, mutta en käynyt veritesteissä. Päivittäisannos oli sama koko vuoden. Tämä saattaa selittyä D-vitamiinin ylitarjonnalla kesällä suoraan auringosta. Se vaikuttaa mm. Thyroxinin imeytymiseen.- bulimia + vajis+keli
Hei! Voin itse kommentoida, että olin bulimian kourissa 2,5v. Sinä aikana tuntuu että vajis jotenkin sitten iski päälle. Sukurasitusta on.
Lopetin oksentelun tuossa heinäkuussa 2011. Sen jälkeen aloin syödä ravitsevasti ja laitoin sen suhteen elintapani aivan uuteen uskoon.
Sinä aikana esim. hiukset meni tosi huonoon kuntoon.
Olo ei enää helpottunut vaikka aloin syödä normaalisti.
Nykyään olen tyroksiini-lääkityksellä.
Niin ja endokrinologini sanoi, että on tiedossa että ihmisen tyroksiinin tarve lisääntyy talvisin. Hän kertoi tapauksista, joissa potilaat tarvitsevat vain talvisin lääkitystä. Ko. Endokrinologia ylistetään ympäri nettiä, joten uskon häntä.
Mulla ainakin heti kun säät viileni kesän loputtua niin alkoi järjetön palelu, jatkuvaa alilämpöä ja kädet sekä jalat jäässä.
Eli siinä oli minun kantani ravintoon liittyen.
Harmittaa että bulimiani takia tuntuu että tuo kilppari alkoi temppuilla, tosin uskon että olisi jossain vaiheessa kuitenkin sen tehnyt kun sukurasitusta löytyy sisarukselta ja isän puolelta.
Lisäksi tuli keliakia. Tai no verikokeiden perusteella sitä ei ole, mutta jos syön gluteenia vahingossa niin tulee aivan hirveät oireet. Olen nyt ollut gluteenittomalla vuoden alusta ja sen suhteen olo helpottunut.
Tai no, keliakia varmaan oli jo aiemmin, mutta kun aina oksensin esim. pizzat ulos niin en ehkä sitten kerennyt saamaan niitä oireita silloin, ja huomasin ne sitten kun aloin pitää ruokaani sisällä.
Voi kunpa en ikinä olisi siihen touhuun ryhtynyt. Koska tuon 2,5 vuoden aikana jotenkin nämä oireet tuli kuvioihin.
En siis väitä että bulimiani laukaisi nämä sairaudet, mutta varmasti edesauttoi niitten puhkeamista.
- ylämäkialamäkin
Kiitos vastanneille. Itse kiinnitin huomiota varsinkin tuohon lääketarpeen pienentymiseen kesällä. Mukava kuulla että muilla on samantyylisiä kokemuksia (enkä ole kuvitellut oireita ;) ). Hoitotasapaino kaukana edelleen vaikka 3 vuotta olen ja ongelman kanssa paininut. Onko muita, joilla elimistö reagoi herkästi jo TSH 3-4 paikkeilla (ja t4v 13-15 välillä)? Itsestä tuntuu että oma kroppa hirmu herkkä, ja paras ollut tuolla TSH
- kevättäkö rinnassa?;
Olen huomannut saman että keväällä ,menee liikatoiminnaksi ja syksyllä,viim joulun aikaan vajaalle.Thyroxin lääkitys mulla on ollut 12vuotiaasta ja nyt ikää on 43v.
- ksadlasfjlasdfa
Mulla oli itselläni arvot aina viitteiden sisällä. Korkeimmillaan tsh oli 2.98 ja alhaisimmillaan 1.6. t4v oli puolestaan parhaimmillaan 15,2 alimmillaan 13.1.
Ja oireet oli jo aivan hirmuiset. Järjetön palelu, alilämpö, hiukset lähti päästä.
Endoni antoi koelääkityksen piilevään vajikseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi922773On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole612656Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.712601Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä952561Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve412306Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1012126Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl502022Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1411876Joskus tulee niin
Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk611715Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?171578