Yleensä vastailevat (jos vastaavat) textareihin,mutteivat monenkaan yrityksen jälkeen vastaa puheluihin?
Miksi masentuneet..
17
360
Vastaukset
- näinitsellä
Sen takia, ettei jaksa lärpättää jonnin joutavia asioita! Ei kiinnosta, eikä jaksa.
- student_lost_4eva
Mutta tämä soittaja on hänen vertaistuki ryhmästä (siis toinen psykiatrinen potilas) luulisi olevan edes hieman piristävää,jos soittajalla psykiatrisia ongelmia itselläkin. En nyt tarkoita,että pitäis mikään omaishoitaja olla,
mutta vertaistukea. Toivottavasti erityiseti masari potilaiden kannattaisi olla rohkeesti vaan omia itsejänsä,sillä siinähän se vertaistuen hyöty voi ollakin. Me eme säikähdä mitään,kuten "normaalit" ihmiset.
Tämänpäivän normalius tarkoittaa A) Käyt töissä ja olet akateemiseti koulutettu B) Sinulla saa olla mikätahansa muu vaiva,muttei mitään päänsisäistä C] university opintoja noin niinkun harrastuksena- 13
Häh? Eli kun sydän-potilas kärsii sydän-oireistaan ja makaa kipeänä kotona, hän voisi kyllä jutella toisen sydän-sairaan kanssa? Vai mikä tuossa oli logiikka? Masentunut saa jostain kummallisesti voimia puhua juuri toisen masentuneen kanssa, vaikka muuten ei jaksaisi kissaa sanoa??
Oletko masennusta sairastava vai näitä muodikkaasti-masentuneita, joita piristää, kun saa vaik vähän shoppailla tai käydä cappucinolla?
Masennus on meille monille sairaus, joka tarkoittaa sitä, että masentunut mieliala (psyyke, persoonallisuuskin) pysyy tapahtuipa ympärillä mitä tahansa. (Ainoasta atyyppisessä eli EPÄTYYPILLISESSÄ masennuksessa ympäröivä todellisuus voi vaikuttaa esim juuri mielialaa kohottavasti. Esim yksin masentunut mieliala, seurassa piristyy jne. Mutta tuo on tosiaan epätyypillinen masennus...)
- näinitsellä
Masentunut ihminen vetäytyy usein omaan 'poteroonsa' ja tulee sieltä ulos sitten kun jaksaa/pystyy. Itseä ei puheleminen kiinnosta juurikaan, koska ei ole mitään kerrottavaa, kuulumisia tms. Elämä vaan on. Ja harvoin jaksaa antaa itsestään kenellekkään, saatikka toimia jonkun 'vertaistukena' tms. Valitettavasti näin.
- -
Vertaistuki toimitaan voi osallistua,vaikkei sillähtkellä tunnu,että rupeaisit tukihenkilöksi.
Ja elä ajattele,ettei minulle ole mitään kertomista..moni ajattelee myös niin. Pikkuhiljaa.
- masiksen kourissa
Minäkin vastaan yleensä textareihin, mutta puhelin on äänettömällä ihan vaan siksi kun en jaksa jutella kenenkään kanssa. En jaksa ottaa vieraita käymään. En jaksa lähteä kenenkään luo kylään. Haluan vaan olla rauhassa.
- masiksen kourissa
Ja lisään vielä, että liian "aktiivinen" tukihenkilökin ahdistaa. En jaksa kuunnella, en jaksa lähteä ulos...kyllä sitten jonain päivänä, mutta se päivä ei ole vielä tänään.
- niinpä_niin
Valitsetteko aina soittajan perusteela,vastaatteko tex tai puheluun?
- ...
masiksen kourissa kirjoitti:
Ja lisään vielä, että liian "aktiivinen" tukihenkilökin ahdistaa. En jaksa kuunnella, en jaksa lähteä ulos...kyllä sitten jonain päivänä, mutta se päivä ei ole vielä tänään.
Sitä ei yleensä tarvitse pelätä..voitte sopia sen tukuhenkilönne kanssa sinulle sopivat ajat
Yksin ei kannata jäädä,vaikka siltä tuntuisikin.
- itselläni
ainakin on masennuksen lisäksi jonkinasteinen sos. tilanteiden pelko. Jotenkin pystyn hoitamaan kasvokkaiset asiat /netissä juttelun paremmin kuin puhelut. Jos on jokin asia toimitettavana, se vielä menee, mutta täydellinen black out iskee, jos joku soittaa kuulumisia kyselläkseen. Eipä mulle ihmiset enää soitakaan, kun tietävät, että vaivaannun niin kovin. Puhelimessa puhuessa on se vika, että pitäisi "keksimällä keksiä" jotakin ja jos ei ole tapahtunut mitään niin mitäs sitä kertoisi. Valittaa paskaa oloansa ei ainakaan halua, koska eipä se sitä soittajaakaan pahemmin piristä.
- heps kukkuu
Oma kokemukseni on, että masentuneena ajatukset eivät luista, joten puhelimessa keskustelu on täyttä tuskaa, suusta ei saa mitään, päässä pyörii vain ajatuksia tyyliin, "pitääköhän tuo mua tyhmänä" jne. Itsellä oli masentuneena hävettävä olo aina, kun piti puhelimeen vastata tai soittaa johonkin. Syy: huono itsetunto.
Tekstarit siitä hyvä tapa kommunikoida, että voi vastata viiveellä, silloin kun jaksaa, ja vielä miettiä tarkemmin mitä sanoo. - rxtw
Muuten kyllä itse saattaisin vastata useammin vaikka masennusta onkin mutta sen lisäksi jos on vielä krooniset kivut ja voimakas väsymys niin ei se puhelimessa puhuminen oikein tunnu kivalta ja usein ei jaksa. Mielestäni parempi puhua sitten kun masentunut ihminen itse kykenee ja haluaa, ehkä niin asiat menevät paremmin eteenpäin kuin yrittää väkisin.
- depisdepis - kapish?
Mulla taitaa olla juurikin noin, kuin aloituksessa... eli saan vastattua tekstareihin ja meileihin jossain vaiheessa, mutta yleensä en jaksa puhua puhelimessa. Kun keskittymiskyky on masennuksen takia huonontunut, on äärettömän raskasta puhua etenkin puhelimessa. Puolet menee ohi yms.
Puhuessa itsestäni ainakin läheiset kuulee, etten voi hyvin. Tekstarissa sen sijaan voi vakuutella kaiken olevan ok. (En halua huolestuttaa ketään.)
Itselläni puhelin unohtuu useinkin äänettömälle, joten siksikään ei tule vastattua. Muistin huononeminenkin on masennuksen oire. - tukholme
sillon kun itellä masentaa pahasti aivot on niin kun -off-tilassa ettei yksin kertasesti jaksa puhua ja varsinkaan kiinnosta vaikka ois kuin hyvä ystäväkin. ei vaan pysty. Tekstaritkn jätän mielummin väliin kokonaan kun ei vaan jaksa. :/
- textari
Puhelimes on aina vaivaantunu olo ku ei tahdo keksiä sanottavaa, kun ei ole sen kummemmin mitää kerrottavaa. Kuten aiemmin sanottiin, tekstareihin voi vastata sitte ku jaksaa ja parhaimmillaan neki sivuuttaa kokonaan.
- Matriarkaatti92
Itse olen aina kokenut yllättävät, minuun kohdistuvat soittoyritykset lähinnä häiritseviksi. Usein kuuntelen musiikkia, pelaan tai teen jotain muuta itsekseni enkä niinä hetkinä todellakaan kaipaa jutustelua kenenkään kanssa. Tekstiviesteihin kyllä vastailen. Minulla on masennusta, mutta tällainen olen ollut aina.
- Kylmät kädet
Tuo on niin tyypillistä.
Tekstaaminen on lähes yhtä helppoa henkisesti, kuin kirjoittelu keskustelufoorumille.
Itse en vastaa koskaan puheluun, ellen tiedä tasan tarkkaan, kuka soittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama204988Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä634006Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve723584Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732678Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1472443Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta592328Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl632113Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?272077- 1261544
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko361495