perinnön jako/testamentti

huolissaan oleva

ongelmamme on seuraava ,mitä pitäisi tälläisessä tilanteessa tehdä kuka tietää ?turvataksemme elämämme toisen puolison kuolessa .kysymys olemme naimisissa haluamme pitää kaiken omaisuutemme yhteisenä ,minulla aiemmasta liitosta neljä lasta,mieheni haluaa testamentata oman puolensa sisarensa lapsille(omia ei ole)mutta kuitenkin turvatakseni minun elämäni loppuelämäkseni,testamentti tulisi voimaan vasta minun kuolessani jq minun kuoltuani ,miten turvata mieheni elämä jos minä kuolen ensin ,yhteistä omaisuuttamme ei hajoiteta eikä jaeta kenenkään kesken ennenkuin olemme molemmat kuolleetminkälainen asiakira/testamentti pitäisi tehdä?kyselee varaton puoliso ,emme halua varattomuuden takia lähteä kodistamme pois,kiitos jos saisimme neuvoja tähän

4

274

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huolissaan oleva

jatkan edelliseen vielä ,tarkoituksenamme on nyt laittaa yhteinen koti,myymällä kumpikin omansa ,siis voimmeko aloittaa turvallisen elämän yhdessä ,pelkäämäyyä että ,toinen aikanaan joutuu lähtemään pois tai jakamaan omaisuuttamme pois,toisen meistä ennemmin kuolessa ,tiedoista kiitollisia

• nasse-setä.

Tilanne on erilainen sen mukaan kumpi teistä kuolee ensin, koska miehellä ei ole lapsia, mutta sinulla on.

1. Mies kuolee ensin.

Sinä perit miehesi omistusoikeuksin. Sinun kuoltuasi sinun pesäsi (johon sisältyy mieheltä saatu perintö) jaetaan lähtökohtaisesti puoliksi sinun lastesi ja miehesi toissijaisten perillisten kesken. Miehen toissijaisia perillisiä ovat hänen elossa olevat sisaruksensa tai kuolleiden sisarusten lapset. Tästä miehen toissijaisille perillisille kuuluvasta osuudesta et voi määrätä omalla testamentillasi. Perimääsi omaisuutta voit vapaasti kuluttaa ja myydä. Lahjoittaminen saattaa vaikuttaa jäljellä olevan omaisuuden jakamiseen puolittamisesta poikkeamalla tavalla. - Perinnöstä maksat perintöveron, mikäli se ylittää 60.000 euroa.

Edellä oleva puolison perintöoikeus perustuu lakiin (PK 3 luku). Miehesi voi halutessaan testamentata omaisuutensa sinulle ja samalla määrätä, että sinun kuoltuasi perinnön saavat hänen sisarensa lapset (testamentin toissijaismääräys).

2. Sinä kuolet ensin.

Mies ei peri sinua, vaan perinnön saavat lapsesi. Miehellä on kuitenkin oikeus elinaikansa hallita jakamattomana yhteistä kotianne ja siinä olevaa asuntoirtaimistoa. Lapset maksavat heti perintöveron (jos perintö per. lapsi >= 20.000 euroa). Perintöveroa alentaa miehen hallintaoikeuden muodostama rasite, joka - iästä riippuen - voi olla varsin oleellinen.

Testamenttia sinun tuskin tarvitsee tehdä. Jos teet, lapsilla on testamentin estämättä oikeus muusta (kuin em. asunto- ja asuntoirtaimisto-) omaisuudesta saada heti haltuunsa lakiosansa, joka on puolet lakimääräisestä perintöosasta.

>>tarkoituksenamme on nyt laittaa yhteinen koti,myymällä kumpikin omansa

• harmaat hapset

Lahjoitin lapselleni 8 vuotta sitten osakehuoneiston. Hän on pitänyt sitä vuokrattuna, koska omistaa oman asunnon. Tilanteeni on muuttunut, samoin poikani. Asun omistamassani kaksiossa, ja olen eläkkeellä.Menetin osakekaupoissa omaisuuteni, ja poikani on huumekierteessä.
      Nyt, hän on myymässä lahjoittamani oskehuoneiston, ilm.velkojensa ja elämäntapansa rahoitukseen. Onko minulla mahdollista perua lahjoitukseni?
      Olin ajatellut tämän elämän menevän ihan toisin.

• 6+3

Ei sitä pysty peruuttamaan, silloin kun kaikki paperit allkekirjoitettiin niin se oli siinä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      40
      3011
    2. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      35
      2238
    3. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      48
      2149
    4. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      80
      2019
    5. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      54
      1737
    6. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      57
      1469
    7. Poliisi tutkii keskiviikkoiltana Kiuruveden keskustassa tapahtunutta väkivallantekoa.

Itä-Suomen poliisi tutkii Kiuruveden keskustassa keskiviikkoiltana tapahtunutta epäiltyä väkivallantekoa. Tapaus on herä
      Kiuruvesi
      16
      1462
    8. Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin

Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http
      Maailman menoa
      45
      1279
    9. Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta
      Maailman menoa
      122
      1198
    10. Puuma Martina iski nuoren miehen

Martina ja Hajji Muhis oikealta nimeltään Muhammad Abdilrasoon hempeilivät Tallinnassa. Hajji 28 vuotias ja Martina pian
      Kotimaiset julkkisjuorut
      160
      925
    Aihe