Näimme naapurini kanssa Lappeenrannan Hanhijärvelle mentäessä tänään n klo 22.30 aikoihin kahdeksan isohkoa kirkasta valoilmiötä voimalinjojen päällä aivan muuntoaseman yläpuolella. Valot muistuttivat pyöreähköä palloa jossa oli oranssinen kirkas valo ja välillä valo oli silmiä häikäisevän kirkas.
Valoilmiöt olivat paikallaan järjestelmällisessä muodostelmassa aivan muuntoaseman päällä ja yksi valoilmiöistä muutti sijaintiaan nousten muiden yläpuolelle ehkä puoleksi minuutiksi, jonka jälkeen se näytti kirkastuvan ja suurenevan kooltaan moninkertaiseksi.
On vaikea arvioida kuinka korkealla valot olivat tai kuinka suuria ne olivat.
Näky oli jokatapauksessa ihmeellinen. Valo tuossa suurentuneessa pallossa oli niin kirkas että oli vaikea katsoa kohti. Ehkä puolen minuutin kuluttua pystyimme kunnolla katsomaan valoihinpäin.
Loppujen lopuksi tuo kirkkain pallo (tai mikä lie olikaan) ikäänkuin imaisi puoleensa nuo 7 muuta valoa ja nousi silmänräpäyksessä satojen metrien korkeuteen, josta jakaantui hetken kuluttuak ahteen suureen ja oranssin kirkkaaseen valoilmiöön, joista toinen suuntasi Kouvolaanpäin ja toinen Imatran suuntaan.
Mistään Thaimaalaisesta lentävästä lyhdystä ei ainakaan ollut kysymys, jos joku sellaista sattuisi epäilemään. Mikään minikuumailmapallo ei käyttäydy tuollatavoin eikä liiku noin nopeasti.
Samanlaisen ilmiön näin Imatran Tainionkosken voimalaitoksen päällä viime syksynä, mutta silloin ei ollut kun yksi kirkas ja suuri valopallo. Se oli paikallaan useita minuutteja, ja nousi samalla tavalla nopeasti ylös ja jakaantui kahteen osaan jatkaen matkaa eri suuntiin. Saimme siitä joitain kuvia kännykällä, mutta niistä ei saa kunnolla selvää.
Lappeenrannan alueella on viimepäivinä nähty useitakin valoilmiöitä, mutta niitä epäillään lentäviksi minikuumailmapalloiksi, mutta tämä näky ei ainakaan ollut sellainen.
Kuka osaisi neuvoa, mihin asiasta voisi ottaa yhteyttä? Vai kannattaako ottaa mihinkään, luulevat pian hulluksi.
Mistähän kummasta lienee kysymys, ja mikä tällainen ilmiö voi olla? Olisiko sähkölinjoilla tai muuntajilla ollut jotain vaikutusta moiseen valoilmiöön? Jokin sähkökenttä tms?
Ohessa googlen linkki Lappeenrannassa viikon aikana havaittuihin valoilmiöihin.
http://www.google.fi/#hl=fi&cp=28&gs_id=2c&xhr=t&q=valoilmiöitä lappeenrannassa&pf=p&sclient=psy-ab&rlz=1W1RNQN_fiFI470&source=hp&pbx=1&oq=valoilmiöitä lappeenrannassa&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.,cf.osb&fp=4901479b0397b58&biw=1152&bih=624
Kahdeksan valoilmiötä Lappeenrannan Hanhijärvellä 8.2.2012
14
340
Vastaukset
- werywtye56364
Viipurintiellä näkyi eilen ns. palavia lyhtyjä....
- maruna78
Sutin lomaketta täyttämään. Mars. Mars. Ainoa joka Suomessa, joka oikeasti tutkii näitä ja arkistoi. Itse olen kertonut omat havaintoni ja saanut asiallista kohtelua.
- sutsutsut
Sut toki arkistoi tapauksia kiitettävästi, mutta minulle on muodostunut kuva noista tutkimuksista, etteivät he kovinkaan syvällisesti tutki, vaan heittävät lonkalta sohvan syövereistä jonkun vaki-selityksen.
Itse sain omakohtaiseen havaintooni sut:ista "ufo-lyhty, lentokone, suokaasua"-tyyppisen selityksen, vaikka se ei takuuvarmasti ollut mikään noista.
Muuten "kohtelu" oli asiallista.
- hoijaahh
Varmaa on vain se, ettei kyseessä ole mikään alien-alus. Luonnollinen selitys voisi olla pallosalama, valehtelu, autonvalojen yllättävä heijastuminen tms.
- huokaus sentään
Mihin unohtui suokaasu?
- ...
Selvästi älyn ohjaamia nämä valoilmiöt.
Ei nykyään tarvi pelätä hulluksi leimautumista näissä asioissa. Tämä nimimerkki " Hanhijärveläinen " lähetti eilen saman ilmoituksen kyllä SUTille. Kiitos siitä.
Ilmoittaja oli kuitenkin jättänyt pois kaikki yhteystiedot eikä SUT siksi saa häneen yhteyttä. Siksi ilmoitus ei myöskään ole hyväksytty SUTin Havaintotietokantaan.
Kovin aktiivisesti tämä " Hanhijärveläinen " näyttää markkinoivan ilmoitustaan eri medioihin.
Todettakoon tässä samalla että jo pari vuotta sitten olin mukana kansainvälisessä projektissa jossa kerättiin maailmalta filmimateriaalia valopalloista joita on nähty muuntajien tai voimalinjojen päällä.
Tällaisia filmejä löytyikin tietty määrä.
Yhdessäkään niistä ei kuitenkaan näy 8 valopalloa....
Tuosta Lappeenrannan valopallosta/valopalloista niin selvitin jo eilen että kohde liikkui todistettavasti tuulen mukana.Näin minä kerroin Etelä-Saimaa-lehdessä ja sen selityksen hyväksyi myös itse ilmoittaja sitten,- sfdasdfasdf
Olen ollut tiiviisti viime iltoina tähtihavaintojen parissa tällä mainitulla alueella ja mitään ihmeellistä en ole nähnyt. Parina iltana on näkynyt näitä paperilyhtyjä, joita ilmeisesti jostakin Karhuvuoren alueelta on lähetelty ilmaan. Hanhijärvi on siinä lähistöllä, joten tämä havaitsija on hyvin todennäköisesti nähnyt niitä.
Mainittakoon että tuona ajankohtana Lappeenrannassakin oli havaittavissa revontulia pohjoisella taivaalla, joita itseasiassa myös olin bongailemassa tuona ajankohtana, mutta niistä nyt tuskin on kysymys.
- Lentäjä.
Miten nämä pallot sitten lensivät eri suuntiin? ei kai tuuli samalla korkeudella kahteen suuntaan mene. Borg ei taida tietää mistään mitään. Kannattaisi suorittaa vaikka lentolupakirja jonka koulutuksen aikana tutustutaan aika laajasti sääoppiin! Itselläni sellainen lupakirja on.
- Ee-Koo
Ei ollut kyse samasta havainnosta.
http://www.esaimaa.fi/Online/2012/02/07/Lisää havaintoja tulvii oudoista valoilmiöistä Lappeenrannassa/2012112900157/4. - savut eri suuntiin
Hyvinkin lähekkäin voivat olla eri suuntiin kulkevat ilmakerrokset, kuten linkkinä olevan kuvan savut todistavat.
http://www.kaleva.fi/lukijakuva/erikoisen-nakoista-klo-korkeimmista-piipuista-n-m-savu-menee-itaan-matalimmista/340161;2;15;0;5 - sdasdasd
Jos on niin sitten olet varmaan kuullut inversiokerroksista?!? Huono lentäjä olet muutenkin, kun et ilmeisesti tiedä että eri korkeuksilla tuuli voi puhallella täysin vastakkaisiin suuntiin ja rajakerros on hyvin ohut, jossa suunta muuttuu. Kuumailmapalloja ohjaillaan nostamalla ja laskemalla sitä rohjaketta eri suuntiin puhaltelevien tuulten vietäväksi.
Mars takaisin lentolupakirjakurssille, kun et lentämisestä, etkä siihen vaikuttavista tekijöistä mitään tiedä.
- Boolean Ari
Olen itse laatinut pariinkin otteeseen ihan hatusta vetäisten ufo-stoorin näillä sivustoilla. Tämä vaikuttaa saman kategorian tapaukselta, eikä vähiten siitä syystä, ettei tekijä ole vaivautunut jättämään SUT:lle yhteystietojaan.
Pelkkä vitsi!- 65354353354543
Eikö niitä keksittyjä ole aivan tarpeeksi? Ei tuo ole edes huono vitsi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama194919Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä543935Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve603513Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi942858On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole622698Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732658Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä982634Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1362397Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta572289Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl582084