Jos joku tietää, niin minkälaisia ajatuksia vanhemmillanne on abortista ja onko se samanlainen kuin omanne? Entä lapsillanne, kellä on jo sen ikäisiä että aiheesta on voitu keskustella?
Itse en ole kovin laajalti keskustellut, mutta sen verran tiedän että äitini pitää aborttia murhana, mutta olisi tehnyt sen jos olisi raiskattu ja tullut siitä raskaaksi. Enää ei ole siinä iässä että voisi tullakaan.
Isäni kanta on epäselvempi, hän pitää lasta täysivaltaisena ihmisenä vasta naisesta irataannuttuaan, ja totesi että tehköön kukin miten haluaa lain sallimissa rajoissa, jos moraali kestää... jotenkin häkellyin ja keskustelu jäi sillä erää tähän, joten en tiedä tarkoittiko tuo varsinaista hyväksyntää vai ei.
Oma kantani on siis jyrkempi, hyväksyn abortin vain erittäin vakavilla terveydellisillä syillä.
Lapseni, jonka koulussakin on jo aihetta käsitelty, vaikuttaa olevan samoilla linjoilla kanssani. Suhtautuu tosin melko ns. järjellisesti, siis vaikkei pidä aborttia oikeamielisenä tai moraalisesti hyväksyttävänä, ei aktiivisesti vastustakaan sitä koska "sille ei vaan voi mitään" (edustaa kenties valtavirtaa?). Tästä vastauksesta olin positiivisesti yllättynyt, koska aiemmin luulin että suhtautuu paljonkin vapaamielisemmin ja pitäisi alkioita "vain jonain möntteinä jotka ei näytäkään oikein miltään" ym.!
Onhan se niin että elämä on helpompaa mitä useampia asioita pystyy hyväksymään tai ainakin suhtautumaan neutraalisti, mille ei voi juurikaan mitään. Olen yrittänyt myös omaksua tätä ajattelutapaa mutta toistaiseksi onnistumatta.
Aborttikannan ja moraalin "periytyminen"
9
82
Vastaukset
- Putoohan ne...
Et kerro tuossa, minkä ikäinen lapsesi on. Elikä onko hänellä lainkaan ymmärrystä vielä käsittää näin isoja asioita. Teini-iässä on taatusti eri mieltä kuin sinä kun ei tarvi enää yrittää miellyttää vanhempia, ja sitten kun on aikuinen ja nähnyt tätä todellisuutta ja varsinkin kokee mitä on olla äiti niin voi taas kanta muuttua. Mielipiteet ei pysy samana.
Tästä esimerkkinä lapsuudenystäväni, joka tunnettiin hieman paatoksellisena abortinvastustajana nuorena kun yhteinen ystävämme meni tekemään kaksikymppisenä abortin. Ystäväni suhtautui hyvin jyrkästi asiaan. Kolme lasta itse synnytettyään kuitenkin ystäväni oli niin uupunut ja loppu ja täysin kyrpiintynyt lapsiperheen elämään ja loputtomalta tuntuvaan kurjuuteen että meni tekemään sitten itsekin abortin. Että niin se mieli aina voi muuttua suuntaan jos toiseenkin. Tuomitseva ihminen muuttui yhtäkkiä hyvin inhimilliseksi.- Lapsi on 15v,
ja en voisi kyllä kuvitella tilannetta että tekisin aborttia muilla kuin noilla syillä mitkä hyväksyn!
- aloittajalle
Olet viisas nuori nainen. Elämää kannattaakin punnita.
Uskon että se minkä itse on tehnyt vanhempana, voi myös helposti olla lapselleen siirtämässä ja osoittaa hyväksyntää teolle, tai sitten voi olla myös toisinkin päin, kun tietää mitä se on, on kaikilla keinoin estämässä sitä. - 1977*
Kyllä meillä ainakin arvomaailma on periytynyt vanhemmilta.
Vanhempani ovat liberaaleja arvomaailmaltaan, ei meistäkään tullut muuta kuin yksilön valinnan vapautta kanattavia. Myös yhteiskunnallinen aktiivisuus, eli aatteellisuus tiettyyn suuntaan, on periytynyt juuri vanhemmilta, vaikkakin kärjsitynyt meissä jälkipolvessa veilä enemmän vasemmalle. Toivon todella, että lapsestani tulee myös yksilön vapautta korostava, kuten tiedän veljeni toivovan omista lapsistaan samaa. Perheessämme kollektiivisuus vastaan induvialismi on jatkuvasti puheenaiheena, syytämme toisiamme aika täikeästikin välillä konservatiivisuudesta kasvatuksessa. Veljelleni pahin paikka on minun perheeni ja lapseni kuuluminen uskontoon, kollektiiviseen aivopesujärjestelmään, mitä hänen on vaikea sulattaa siskontyttärensä täysijärkiseksi kasvattamisen nimissä...- Liberaaleilla
onkin muita enemmän vahinkoraskauksia, abortteja, päihteidenkäyttöä, työttömyyttä, rikollisuutta...valitettavasti nuo arvot myös periytyy usein vanhemmilta lapsille.
Kaikilla liberaaleilla ei tietenkään ole yhtä paljon paheita ja jotain kaikilla. - Apostoli Peeveli
Liberaaleilla kirjoitti:
onkin muita enemmän vahinkoraskauksia, abortteja, päihteidenkäyttöä, työttömyyttä, rikollisuutta...valitettavasti nuo arvot myös periytyy usein vanhemmilta lapsille.
Kaikilla liberaaleilla ei tietenkään ole yhtä paljon paheita ja jotain kaikilla.Laitapa linkkiä tilastoissa, miten poliittinen kanta korreloi noiden sosiaalisten ongelmien kanssa. Eli faktaa kehiin.
Luulen kyllä ennemminkin että kyse sulla on vaan arkiuskomuksesta tieteellisen tiedon sijaan. Vai kerrotko lähinnä omista lapsuuden oloistasi? Vaikka itsellä on rikollisuutta ja päihteitä ollut perheessä, niin ei se tarkoita että kaikilla muillakin on. Tuo on tyypillistä leimaamisteorialle. Aborttejahan tehdään ja teiniraskauksia on amerikassakin juuri eniten kaikkein uskovaisten perheiden lapsille, jotka eivät ole saaneet valistusta ja joilla on ankarin ja seksikielteisin kasvatus. Kielletty hedelmähän on se maukkain hedelmä.
Eli minusta vaikutat itse siltä kuin olisit kotoisin jostain ongelmaperheestä, etkä ole päässyt sieltä nousemaan vaan toistat sitä vanhempien kielenkäyttöä ja käyttäytymiskaavaa: eli joko lukuisia abortteja tai pirtti täynnä kakaroita heitteilllä, ei koulutusta, ei käytöstapoja, paljon päihteitä ja köyhyyttä ja rikollisuutta. - Lue ensin
Apostoli Peeveli kirjoitti:
Laitapa linkkiä tilastoissa, miten poliittinen kanta korreloi noiden sosiaalisten ongelmien kanssa. Eli faktaa kehiin.
Luulen kyllä ennemminkin että kyse sulla on vaan arkiuskomuksesta tieteellisen tiedon sijaan. Vai kerrotko lähinnä omista lapsuuden oloistasi? Vaikka itsellä on rikollisuutta ja päihteitä ollut perheessä, niin ei se tarkoita että kaikilla muillakin on. Tuo on tyypillistä leimaamisteorialle. Aborttejahan tehdään ja teiniraskauksia on amerikassakin juuri eniten kaikkein uskovaisten perheiden lapsille, jotka eivät ole saaneet valistusta ja joilla on ankarin ja seksikielteisin kasvatus. Kielletty hedelmähän on se maukkain hedelmä.
Eli minusta vaikutat itse siltä kuin olisit kotoisin jostain ongelmaperheestä, etkä ole päässyt sieltä nousemaan vaan toistat sitä vanhempien kielenkäyttöä ja käyttäytymiskaavaa: eli joko lukuisia abortteja tai pirtti täynnä kakaroita heitteilllä, ei koulutusta, ei käytöstapoja, paljon päihteitä ja köyhyyttä ja rikollisuutta."liberaali arvomaailma" ei tarkoita vain tai ollenkaan liberaalia poliittista kantaa.
Arviosi ei osunut, enkä ole vakuuttunut faktoistasikaan.
Lapsethan voivat olla vapaamielisiä seksin ja vaikka minkä suhteen uskovaisista vanhemmista riippumatta, mutta liberaaleilla vanhemmilla on todennäköisesti myös liberaalit lapset arvomaailmaltaan. Ei tietenkään aina. - henkilö X
Lue ensin kirjoitti:
"liberaali arvomaailma" ei tarkoita vain tai ollenkaan liberaalia poliittista kantaa.
Arviosi ei osunut, enkä ole vakuuttunut faktoistasikaan.
Lapsethan voivat olla vapaamielisiä seksin ja vaikka minkä suhteen uskovaisista vanhemmista riippumatta, mutta liberaaleilla vanhemmilla on todennäköisesti myös liberaalit lapset arvomaailmaltaan. Ei tietenkään aina.Saisinko niitä tilastojasi siitä, että liberaaleilla on muita enemmän vahinkoraskauksia, abortteja, päihteidenkäyttöä, työttömyyttä ja rikollisuutta?
- henkilö X
Minä olen aborttioikeuden kannattaja ja koko perhetaustani ja perheeni keskellä kuulun niihin, joiden suhtautuminen siihen on paitsi liberaali mutta sieltä maltillisemmasta päästä. Omien vanhempieni suhtautuminen aborttiin on kielteinen, tosin hekin, ainakin äiti, näyttäytyy varsin maltillisena aborttia vastustavien joukossa. Toisaalta ehkä hän on omaa elämäänsä helpottaakseen opetellut maltillisen suhtautumistavan moniinkin sellaisiin asioihin, jotka eivät omaan arvomaailmaan kuulu omien lastensa tähden. Ainakaan minun kanssani hän ei ole enää tukkanuottasilla kovinkaan monessa asiassa, vaan on osoittanut jopa ymmärrystä minun arvomaailmani eri aspekteja kohtaan. Aborttikanta tosin ei ole koskaan meidän kahden ristiriidoissa mikään pääasia ollutkaan, enemmän meillä on kiistaa herättäneet muut asiat, kuten uskonnolliset katsomukset.
Lapsuudenperheeni ja -sukuni on hyvin uskonnollista porukkaa, joten suurin osa sukulaisistani suhtautuu aborttiin kielteisesti. Joukossa on niitä, jotka hyväksyvät sen vain äidin hengen pelastamiseksi, pitävät sitä murhana ja suhtautuvat jyrkästi, jopa suvaitsemattomasti abortin tehneisiin. Enemmistö tosin on vanhempieni kaltaisia, jotka hyväksyvät abortin vakavilla terveydellisillä syillä (eivät edellytä välitöntä hengenvaaraa) ja raiskausperusteella. Heidän suhtautumisensa toisinajattelijoihin ja abortin tehneisiin on armollisempi, he eivät itse tuomitse toisia, vaan pyrkivät mieluummin rakastamaan lähimmäisiään. Sitten joukossa on myös muutama sellainen, jotka suhtautuvat aborttiin kriittisesti, eivät sitä tekona pidä hyvänä ja oikeana, mutta eivät haluaisi nykyisen aborttilainsäädännön kovin tiukasti ainakaan kiristyvän.
Minun omien lasteni suhtautuminen aborttiin on liberaali, kaikkien kolmen kohdalla. Kuopusta ei koko asia edes kiinnosta. Hänen mukaansa asiaa ei tarvitse pohtia kun meillä hyvä lainsäädäntö on. Kaksi tytärtäni niinikään hyväksyvät abortin ja suhtautuvat siihen minuakin vapaamielisemmin. He eivät näe siinä samalla tavoin edes eettistä kyseenalaisuutta taikka ongelmaa kuin minä.
"Onhan se niin että elämä on helpompaa mitä useampia asioita pystyy hyväksymään tai ainakin suhtautumaan neutraalisti, mille ei voi juurikaan mitään. Olen yrittänyt myös omaksua tätä ajattelutapaa mutta toistaiseksi onnistumatta."
Kannattaa yrittää edelleen, nimittäin ihan oma elämä helpottuu kovasti kun oppii olemaan ottamatta turhia pultteja sellaisesta, mille ei mitään mahda. Ja se, että ihmiset ovat erilaisia ja ajattelevat toisin kuin itse ajattelee on yksi niistä asioista, mille ei mitään mahda. Omia mielipiteitään ei tarvitse muuttaa, sieluaan ei tarvitse myydä, mutta jo se, että opettelee tietynlaisen neutraliuden siinä kuinka suhtautuu omastaan poikkeaviin näkemyksiin ja niiden esittäjiin, helpottaa kovasti.
Minä itse suhtauduin aiemmin paljon jyrkemmin erittäin koinsevatiiviseen uskonnollisuuteen kuin nykyisin. Olin suorastaan allerginen alituisille synti-sitä-synti-tätä-jutuille. Oma elämäni helpottui huomattavasti, kun tietoisesti opettelin muuttamaan omaa suhtautumistani. Aluksi päätin vain pistää liian ärsyttävät jutut toisesta sisään ja toisesta ulos, opettelin siis välinpitämättömän suhtautumisen. Siitä sitten, melkein huomaamatta, olen oppinut neutraalimman tavan, jopa tietyllä tavalla ymmärtävän suhtautumistavan. Ymmärrän nyt, että näille ihmisille se oma tapa uskoa ja tulkita Raamattua on se ainoa oikea, he ovat yksinkertaisesti kykenemättömiä näkemään toisenlaisten tapojen pointtia, koska omasta mielestään heidän ajattelunsa pohjaa Jumalan sanaan. He pyrkivät enemmänkin toimimaan Jumalan sanan mukaan kuin muodostamaan ihan omia, Jumalasta irrallisia, katsomuksia. En minä sellaista voi muuttaa, ei minun aseeni riittäisi kuitenkaan heidän Jumalansa arvovaltaa vastaan, joten miksi kiusata itseään edes yrittämällä. Omat rajani pidän silti. Minua ja läheisiäni tulee kohdella normaalilla kunnioituksella, mitä kanssaihmisille nyky-yhteiskunnassa on tapana antaa. En hyväksy haukkumista tai nimittelyä keneltäkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama255059Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä644061Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve753625Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732698Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1472483Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta602358Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl782173Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?272127- 1351664
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko371525