HAAGA-HELIA, liiketalous 2012

Opiskelemaan!

Hei!
Olen hakemassa ensimmäistä kertaa ja haluaisin kysyä miten valintakokeeseen voi valmistautua?
Tiedän on jokin "ennakkomateriaali" jota voi ilmeisesti kuukauden verran opiskella ennen koetta. Lisäksi voi mennä valmennuskurssille, mutta onko jotain muuta mitä pitäisi/kannattaisi tehdä?
Ja olenko ymmärtänyt oikein, että ei ole mitään varsinaista pääsykoekirjaa liiketalouteen?
Entä se työkokemus hakemisessa?
Olen työskennellyt lukion ohella ilta/viikonlopputöissä ja työtunnit ovat vaihdelleet paljon, joten mitenköhän pitäisi laskea oma työkokemus kun on ollut niin vaihtelevaa?
Kiitos jos osaatte neuvoa!! :)

4

669

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HH hakutoimisto

Hei
      Liiketalouden koulutusohjelmaan on ennakkolukumateriaali, joka pitää lukea ennen valintakoetta. Materiaali ilmestyy HAAGA-HELIAn nettisivuille kuukautta ennen valintakoetta ja sen voi sieltä ilmaiseksi printata. Valintakokeen yksi osio perustuu tähän materiaaliin. Muuta virallista materiaalia ei ole. Toki voit selata vähän esim. lukion matematiikan kirjoja jne.

Jos haet nuorten yhteishaussa, niin hakemukseen merkataan yleinen työkokemus kuukausina. Siinä otetaan huomioon 16-vuotiaana ja sen jälkeen kertynyt työkokemus. Jos haet aikuisten yhteishaussa, niin sinne merkataan sekä yleinen että alakohtainen työkokemus. Tässä haussa otetaan huomioon 18-vuotiaana ja sen jälkeen kertynyt työkokemus. Osa-aika työ muutetaan kuukausiksi siten, että 150 tuntia vastaa yhtä kuukautta. Huom. jos saat opiskelupaikan, niin siinä vaiheessa pitää näyttää kaikki todistukset ja työtodistuksissa pitää näkyä nuo tunnit.

Lisätietoja www.haaga-helia.fi

Ystävällisin terveisin
      HAAGA-HELIAn hakutoimisto

• Opiskelemaan!

Kiitos kun vastasit!
        Nyt on ainoastaan tuo työkokemus hieman epävarma asia. Haen siis nuorten haussa. Minulla oli vuoden mittainen työsuhde 17-18 vuotiaana. Työtodistuksessa ei lue tuntimäärää, työtunnit vaihtelivat opiskelun mukaan. Kyse on siis ilta/viikonlopputöistä. Minulla on kyllä palkkalaskelmia joissa työtunnit lukevat, käyvätköhän ne todistuksina?
        Toisessa työsuhteessa olen ollut sen jälkeen, ja olen vieläkin. Työ on ollut myös vaihtelevaa, palkkalaskelmia on ja toivottavasti työnantajalta saa jonkun todistuksen missä lukisi kaikki tehdyt tunnit sitten. En oikein tiedä miten onnistuu.

• :)
        Opiskelemaan! kirjoitti:

Kiitos kun vastasit!
        Nyt on ainoastaan tuo työkokemus hieman epävarma asia. Haen siis nuorten haussa. Minulla oli vuoden mittainen työsuhde 17-18 vuotiaana. Työtodistuksessa ei lue tuntimäärää, työtunnit vaihtelivat opiskelun mukaan. Kyse on siis ilta/viikonlopputöistä. Minulla on kyllä palkkalaskelmia joissa työtunnit lukevat, käyvätköhän ne todistuksina?
        Toisessa työsuhteessa olen ollut sen jälkeen, ja olen vieläkin. Työ on ollut myös vaihtelevaa, palkkalaskelmia on ja toivottavasti työnantajalta saa jonkun todistuksen missä lukisi kaikki tehdyt tunnit sitten. En oikein tiedä miten onnistuu.

Moi!

Pyydäpäs entiseltä työnantajaltasi uusi työtodistus, johon on merkattu tehdyt työtunnit. Ja sama juttu nykyisen työpaikan kanssa: pyydä väliaikainen työtodistus, johon on merkitty kaikki ne työtunnit, jotka on suoritettu siihen päivämäärään mennessä jolloin hakuaika päättyy (ilmoitettu koulun hakuohjeissa tms.)

:)

• :)
        Opiskelemaan! kirjoitti:

Kiitos kun vastasit!

Niin ja ne palkkalaskelmat eivät siis käy todistuksista. Täytyy olla ihan oikea työtodistus. Kannattaa hoitaa ne ajoissa kuntoon, itse sain patistella 3kk uutta todistusta entiseltä pomolta vaikka lupasi tehdä sen heti..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      89
      7448
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      117
      6159
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      158
      4304
    4. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      39
      3002
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      227
      2939
    6. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      78
      2866
    7. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      88
      2577
    8. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      90
      2308
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      186
      2239
    10. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      14
      1770
    Aihe