Mikä mua vaivaa (epätodellinen olo jne)?

JuliaJulia

Mua ahdistaa. Musta on tuntunut tältä viime keväästä lähtien. Oon 24-vuotias tyttö ja mulla on periaatteessa elämässä kaikki hyvin, ystäviä, poikaystävä, perhe, opiskelupaikka jne.

Mulla on kuitenkin jatkuvasti jotenkin epätodellinen olo. Se ei mees pois missään vaiheessa (tai silloin joskus TOSI harvoin kun ei tunnu tältä, pelkään jatuvasti että kohta se tunne taas iskee päälle.) En saa yhteyttä itseeni ja tunteisiini, oon jotenkin kylmänä sumussa koko ajan. Tiedostan jatkuvasti eleeni, tekemisen ja puheeni. En oikein tunne mitään, iloa enkä suruakaan. Mulla on joku ihme kontrolli päällä koko ajan, "äly" napsahtaa päälle heti kun tuntisin jotain, niinku leikkaa siltä tunteelta terän. Analysoin ja älyllistän kaiken, en tunne mitään. Älyllistämisestä on seurannut eksistentiaalista tuskaa, tyyliin mitä väliä millään on kun me kuollaan kuitenkin, tai et mitä merkitystä sillä on että MÄ teen tai sanon jotain, kun miljardit ihmiset tekee ja sanoo asioita myös. Mitä väliä on millään, mitä kukaan tekee. En nauti oikein mistään. Into on mennyt kaikesta, tulevien lomien suunnittelusta jne, kun “tiedän” että sielläkin tää vaivaa mua. Että ihan sama missä oon tai mitä teen.

Tää ahdistaa ja tuntuu et olis joku nyrkki sydämen ympärillä. Pelkään että tuun hulluks. Tän takia tutukin ihmiset tuntuu välillä vierailta, tuntuu että oon yksin omassa maailmassani enkä missään yhteydessä muihin. Joudun tsemppaamaan et olisin "normaali." Ja kukaan ei varmaan vois uskoa että musta tuntuu tältä, ulospäinhän mä oon niin reipas ja iloinen. Oon aloittanu vähän aikaa sitten seurustelun ihanan pojan kanssa, mut pelkään että tuhoan suhteeni tällä, etten voi antaa siheen mitään kun en todellisesti tunne mitään.

Mä tarviin apua. Onko muilla tällasia kokemuksia? Mikä niihin on auttanut?

Kiitos, te voitte pelastaa mut.

9

332

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • globaalisti

ihan sama, mutta yksilötasolla ei. Kun kerran nahkasi sisällä olet etkä muuta voi, niin koitahan nauttia elosta ja olosta. Joskus on hyvä olla hiukan "pinnallinen" ;D Siis ottaa huumorilla. Ei tätä elämätä muuten kestä hullukaan!

• 5 vuotta masentunut

Olet ehkä alkanut kärsimään masennuksesta ja tarvitset ainakin lääkityksen ja ehkä keskusteluapua. Jos opiskelet, ota yhteyttä koulusi terkkaan ja jos et ni varaa itsellesi lääkäriaika ja kerro tuo kaikki lääkärille. Hän osaa tehdä jatkotoimenpiteet. Tsemppiä sulle mahottomasti! Toivoo nimim. jo 5 vuotta masentunut

PS. Nimimerkkini ei viittaa siihen että itsekin joutuisit kärsimään masennuksesta 5 vuotta! :)

• JuliaJulia

Kiitos näistä.

Kuulisin mielelläni vielä muiden kokemuksia, etenkin siitä että mistä kannattaa hakea apua?

• fear

Ihan normaali lääkärille menet ja sieltä saat kyllä varmasti hyvät neuvot eteenpäin . Sieltä ne ohjaa ja antaa ehkä myös suoraan aikoja depressiohoitajalle tai muualle. Eli nyt vaan lääkärin pakeille kertomaan mistä mättää ja mikä ahistaa.

• turhautunut

Minulla aivan samat oireet ja yritän myös hakea apua...en tiedä vain miten,kun kukaan ei ota minua tosissaan...

• JuliaJulia

Kiitos teille. Osaako kukaan sanoa, mistä kantsis ekana hakea apua? Psykoterapeutti/psykologi/mikä?

• aavikkotyttö

Kerrot niin selkeästi oireistasi, niin tuli mieleeni että voisit hakeutua vaikka koulusi terveydenhuollon tai terveyskeskuksen psykologille. Pystyt hyvin jäsentämään ongelmasi ja voi olla, että terveyskeskuslääkärin "pilleripurkki kouraan ja kotiin" -menetelmä ei sinulle sovi. No toki on olemassa monenlaisia lääkäreitä ja jokaisen kokemus avun saamisesta on yksilöllinen.

Minulla on kokemusta vastaavasta turtuneisuudesta ja siinä todellakin tuntee menettävänsä yhteyden toisiin ihmisiin, mikä vie elämästä maun pois. Kenenkään ei tarvitse kärsiä tuosta oireesta enempää kuin on ihan pakko, eli suosittelisin, että hakisit pikaisesti apua itsellesi. Pystytkö puhumaan poikaystäväsi kanssa asiasta? Jos se olisi mahdollista, niin vielä parempi - hän ei turhaan ihmettelisi, mistä mahtaa olla kyse ja mitä sinä tunnet häntä kohtaan.

• Henna__86

Moi! Mulla on ollu samanlainen olo jo viikon ja mulla on diagnosoitu dissosiaatiohäiriö. Musta tuntuu ku näkisin unta ja on vaikea itkeä tai nauraa, on vaikea ilmaista tunteita. Mulla on tullut näitä oireita yleensä kohtauksittain, mutta tällä kertaa tunne on pysyvää sorttia, olen joutunut ottamaan sairaslomaa koska en pärjää kunnolla, aivot eivät toimi normaalisti. Kannattaa lukea vaikka wikipediasta dissosiaatio-häiriöstä ja depersonalisaatiosta ja derealisaatiosta. Mullakin on ollut masennusta, mutta toi epätodellinen olo ei mun mielestä kuulu siihen. Mäkin pystyn kyllä toimimaan ja juttelemaan, mutta onhan tää olo ihan kamala ja vaan toivoo että loppuis pian ja olis taas "normaali" olo. Tsemppiä sulle ja jokatapauksessa kannattaa mennä psykan polille kertomaan tuntemuksista, sillä myös psykoosin ensioireilua saattaa olla toi epätodellinen olo.

• JuliaJulia

Kiitos!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      119
      7901
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      151
      6628
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      183
      4745
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      243
      3225
    5. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      101
      2734
    6. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      103
      2236
    7. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      12
      1896
    8. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      150
      1875
    9. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      29
      1710
    10. Yhteydenotto

Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?
      Ikävä
      197
      1614
    Aihe