Mormoneja on syytelty täällä kaksoiskielestä mm. evankeliumi sanan käytön kohdalla. Tässä on pyhien kirjoitusten oppaastamme:
"Jumalan pelastussuunnitelma, joka voidaan toteuttaa Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta. Evankeliumi sisältää iankaikkiset totuudet eli lait, liitot ja toimitukset, joita tarvitaan, jotta ihmiskunta voi päästä takaisin Jumalan eteen. Jumala palautti evankeliumin täyteyden maan päälle profeetta Joseph Smithin kautta 1800-luvulla.
Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi, Mark. 16:15. Selkeitä ja kallisarvoisia Karitsan evankeliumin osia on salattu, 1. Nefi 13:32. Tämä on minun evankeliumini, 3. Nefi 27:13–21 (OL 39:6). Mormonin kirja sisältää evankeliumin täyteyden, OL 20:8–9 (OL 42:12). Tämä on evankeliumi, OL 76:40–43. Melkisedekin pappeus hallitsee evankeliumia, OL 84:19. Jokainen saa kuulla evankeliumin täyteyden omalla kielellään, OL 90:11. Poika saarnasi evankeliumia kuolleiden hengille, OL 138:18–21, 28–37. Evankeliumia on saarnattu alusta asti, Moos. 5:58. Evankeliumin ensimmäisten periaatteiden ja toimitusten kuvaus, UK 4.
Uuden testamentin kirja. Neljä ensimmäistä Uuden testamentin kirjaa tai todistusta Jeesuksen kuolevaisesta elämästä ja hänen palvelutyönsä tapahtumista ovat evankeliumeja. Nämä Matteuksen, Markuksen, Luukkaan ja Johanneksen kirjoittamat kirjat ovat kirjallisia todistuksia Kristuksen elämästä. Mormonin kirjassa oleva Kolmas Nefin kirja on monella tapaa näiden neljän Uuden testamentin evankeliumin kaltainen.
Uuden testamentin kirjat kirjoitettiin alun perin kreikaksi. Kreikan sana evankeliumi merkitsee "hyvä sanoma". Hyvä sanoma on se, että Jeesus Kristus on sovittanut koko ihmiskunnan synnit ja lunastaa kaikki kuolleista ja palkitsee jokaisen ihmisen tämän tekojen mukaan (Joh. 3:16; Room. 5:10–11; 2. Nefi 9:26; Alma 34:9; OL 76:69)."
Evankeliumilla voidaan siis tarkoittaa pelastussuunnitelmaa ja kirjoituksia. Pelastussuunnitelma on varsinainen evankeliumi. Mormonin kirjan mukaan Kristus sanoi evankeliumin olevan tätä:
3. Nefi 27
13 Katso, minä olen antanut teille evankeliumini, ja tämä on evankeliumi, jonka minä olen antanut teille — että minä tulin maailmaan tekemään Isäni tahdon, koska minun Isäni lähetti minut.
14 Ja minun Isäni lähetti minut, jotta minut korotettaisiin ristille ja jotta minä sen jälkeen, kun minut oli korotettu ristille, voisin vetää kaikki ihmiset luokseni, niin että niin kuin ihmiset ovat korottaneet minut, samoin Isä korottaisi ihmiset seisomaan minun edessäni tuomittavina teoistaan, olivatpa ne hyviä tai olivatpa ne pahoja —
15 ja tästä syystä minut on korotettu; sen tähden minä Isän vallan mukaisesti vedän kaikki ihmiset luokseni, jotta heidät voidaan tuomita tekojensa mukaan.
16 Ja tapahtuu, että jokainen, joka tekee parannuksen ja ottaa kasteen minun nimeeni, täytetään; ja jos hän kestää loppuun asti, katso, häntä minä pidän syyttömänä Isäni edessä sinä päivänä, jona minä seison tuomitsemassa maailmaa.
17 Ja joka ei kestä loppuun asti, hänet myös kaadetaan maahan ja heitetään tuleen, josta ei enää voi palata, Isän oikeudenmukaisuuden tähden.
18 Ja tämän sanan hän on antanut ihmislapsille. Ja tästä syystä hän toteuttaa sanat, jotka hän on antanut, eikä hän valehtele, vaan toteuttaa kaikki sanansa.
19 Eikä mikään epäpuhdas voi päästä hänen valtakuntaansa; sen tähden hänen lepoonsa ei pääse mikään paitsi ne, jotka ovat pesseet vaatteensa minun veressäni, uskonsa tähden ja parannuksensa tähden kaikista synneistään ja uskollisuutensa tähden loppuun asti.
20 Nyt tämä on käsky: Tehkää parannus, kaikki te maan ääret, ja tulkaa minun luokseni ja ottakaa kaste minun nimeeni, jotta te pyhittyisitte ottamalla vastaan Pyhän Hengen, jotta voitte seisoa tahrattomina minun edessäni viimeisenä päivänä.
21 Totisesti, totisesti minä sanon teille: Tämä on minun evankeliumini, ja te tiedätte, mitä teidän on minun kirkossani tehtävä, sillä niitä tekoja, joita te olette nähneet minun tekevän, teidänkin tulee tehdä; sillä mitä te olette nähneet minun tekevän, juuri sitä teidän tulee tehdä;
Mikä on evankeliumi?
90
135
Vastaukset
- ...
MOT.
Määrittelit juuri evankeliumin kaksoiskielesi mukaisesti tarkoittamaan Smithin oppia. Yleisesti käytetyssä kielessä evankeliumi ei tarkoita minkään kirkkokunnan oppia, joten kyse on todellakin kaksoiskielestä.
Hyvä että toit itse asian noin selvästi esiin.Osoita miten lainaamani kohta Mormonin kirjan 3. Nefin kirjasta poikkeaa siitä evankeliumista, josta kerrotaan Raamatussa! Smithin opista puhuminen on pelkkää vääristelyä, sillä Joseph Smithin kautta palautettiin Kristuken evankeliumin täyteys.
- ...
Tapani1 kirjoitti:
Osoita miten lainaamani kohta Mormonin kirjan 3. Nefin kirjasta poikkeaa siitä evankeliumista, josta kerrotaan Raamatussa! Smithin opista puhuminen on pelkkää vääristelyä, sillä Joseph Smithin kautta palautettiin Kristuken evankeliumin täyteys.
Jo lainaustasi edeltävä teksti paljastaa mistä on kysymys:
>Mormonin kirjan mukaan Kristus sanoi evankeliumin olevan tätä:
Siis toisin sanoen SMITH väitti evankeliumin olevan tuota omaa oppiaan. Mainitessaan teot hän tietenkin tarkoittaa oman kirkkonsa vaatimia tekoja kuten esim. kymmenysten maksua HÄNEN kirkolleen ja taika-alusvaatteiden jatkuvaa käyttöä. Sortuupa Smith vielä pelottelemaan niitä, jotka eivät HÄNEN kirkkonsa pillin mukaan tanssi.
On selvää, että jos evankeliumilla tarkoitetaan tuota mitä toit esille (eli Smithin oppia) silloin puhutaan aivan muusta kuin siitä, mitä evankeliumilla normaalikielessä tarkoitetaan.
Käyttämäsi kieli on kaksoiskieltä. ... kirjoitti:
Jo lainaustasi edeltävä teksti paljastaa mistä on kysymys:
>Mormonin kirjan mukaan Kristus sanoi evankeliumin olevan tätä:
Siis toisin sanoen SMITH väitti evankeliumin olevan tuota omaa oppiaan. Mainitessaan teot hän tietenkin tarkoittaa oman kirkkonsa vaatimia tekoja kuten esim. kymmenysten maksua HÄNEN kirkolleen ja taika-alusvaatteiden jatkuvaa käyttöä. Sortuupa Smith vielä pelottelemaan niitä, jotka eivät HÄNEN kirkkonsa pillin mukaan tanssi.
On selvää, että jos evankeliumilla tarkoitetaan tuota mitä toit esille (eli Smithin oppia) silloin puhutaan aivan muusta kuin siitä, mitä evankeliumilla normaalikielessä tarkoitetaan.
Käyttämäsi kieli on kaksoiskieltä.Jospa lukisit vielä 3. Nefi -kirjan kohdan! Siinä on Kristuksen antama määritelmä evankeliumista.
3. Nefi 27
13 Katso, minä olen antanut teille evankeliumini, ja tämä on evankeliumi, jonka minä olen antanut teille — että minä tulin maailmaan tekemään Isäni tahdon, koska minun Isäni lähetti minut.
14 Ja minun Isäni lähetti minut, jotta minut korotettaisiin ristille ja jotta minä sen jälkeen, kun minut oli korotettu ristille, voisin vetää kaikki ihmiset luokseni, niin että niin kuin ihmiset ovat korottaneet minut, samoin Isä korottaisi ihmiset seisomaan minun edessäni tuomittavina teoistaan, olivatpa ne hyviä tai olivatpa ne pahoja —
15 ja tästä syystä minut on korotettu; sen tähden minä Isän vallan mukaisesti vedän kaikki ihmiset luokseni, jotta heidät voidaan tuomita tekojensa mukaan.
16 Ja tapahtuu, että jokainen, joka tekee parannuksen ja ottaa kasteen minun nimeeni, täytetään; ja jos hän kestää loppuun asti, katso, häntä minä pidän syyttömänä Isäni edessä sinä päivänä, jona minä seison tuomitsemassa maailmaa.
17 Ja joka ei kestä loppuun asti, hänet myös kaadetaan maahan ja heitetään tuleen, josta ei enää voi palata, Isän oikeudenmukaisuuden tähden.
18 Ja tämän sanan hän on antanut ihmislapsille. Ja tästä syystä hän toteuttaa sanat, jotka hän on antanut, eikä hän valehtele, vaan toteuttaa kaikki sanansa.
19 Eikä mikään epäpuhdas voi päästä hänen valtakuntaansa; sen tähden hänen lepoonsa ei pääse mikään paitsi ne, jotka ovat pesseet vaatteensa minun veressäni, uskonsa tähden ja parannuksensa tähden kaikista synneistään ja uskollisuutensa tähden loppuun asti.
20 Nyt tämä on käsky: Tehkää parannus, kaikki te maan ääret, ja tulkaa minun luokseni ja ottakaa kaste minun nimeeni, jotta te pyhittyisitte ottamalla vastaan Pyhän Hengen, jotta voitte seisoa tahrattomina minun edessäni viimeisenä päivänä.
21 Totisesti, totisesti minä sanon teille: Tämä on minun evankeliumini, ja te tiedätte, mitä teidän on minun kirkossani tehtävä, sillä niitä tekoja, joita te olette nähneet minun tekevän, teidänkin tulee tehdä; sillä mitä te olette nähneet minun tekevän, juuri sitä teidän tulee tehdä;- ...
Tapani1 kirjoitti:
Jospa lukisit vielä 3. Nefi -kirjan kohdan! Siinä on Kristuksen antama määritelmä evankeliumista.
3. Nefi 27
21 Totisesti, totisesti minä sanon teille: Tämä on minun evankeliumini, ja te tiedätte, mitä teidän on minun kirkossani tehtävä, sillä niitä tekoja, joita te olette nähneet minun tekevän, teidänkin tulee tehdä; sillä mitä te olette nähneet minun tekevän, juuri sitä teidän tulee tehdä;Tokihan luin tuon, mutta eihän se ole Kristuksen antama määritelmä evankeliumista vaan Joseph Smithin!
Normaalikielessä evanliumilla ei todellakaan tarkoiteta Smithin oppia taika-alusvaatteineen! ... kirjoitti:
Tokihan luin tuon, mutta eihän se ole Kristuksen antama määritelmä evankeliumista vaan Joseph Smithin!
Normaalikielessä evanliumilla ei todellakaan tarkoiteta Smithin oppia taika-alusvaatteineen!Siis mikä oli sisällössä erilaista Evankeliumiin muissa kristillisissä kirkoissa? Ei mikään suomen Piispan evankeliumi eikä Paavin evankeliumi vaan asia!?
Ei ole asiassa eroa joten herätttämäsi kysymys on teennäinen.- ...
nenada kirjoitti:
Siis mikä oli sisällössä erilaista Evankeliumiin muissa kristillisissä kirkoissa? Ei mikään suomen Piispan evankeliumi eikä Paavin evankeliumi vaan asia!?
Ei ole asiassa eroa joten herätttämäsi kysymys on teennäinen.Evankeliumiin eivät kuulu esim. Smithin kirkon "toimitukset", eivät taika-alusvaatteet ym.
... kirjoitti:
Evankeliumiin eivät kuulu esim. Smithin kirkon "toimitukset", eivät taika-alusvaatteet ym.
Eivät ne minustakaan kuulu evankeliumiin! Ne ovat käytäntöjä, eivät evankeliumin sanomaa.
nenada kirjoitti:
Eivät ne minustakaan kuulu evankeliumiin! Ne ovat käytäntöjä, eivät evankeliumin sanomaa.
Ei saa sotkea evankeliumin periaatteisiin ja ordinanseihin jotka ovat käytäntöjä, ei itse evankeliumi IMHO
- sekoitat asioita
nenada kirjoitti:
Ei saa sotkea evankeliumin periaatteisiin ja ordinanseihin jotka ovat käytäntöjä, ei itse evankeliumi IMHO
Mutta mormonikirja on Smithin oppia ja sitaatteja - EI MITÄÄN KRISTITTYJEN RAAMATUN EVANKELIUMIA.
nenada kirjoitti:
Varalta vielä tässä tarkemmin 3 Nefi 27:
21 Totisesti, totisesti minä sanon teille: Tämä on minun evankeliumini, ja te tiedätte, mitä teidän on minun kirkossani tehtävä, sillä niitä tekoja, joita te olette nähneet minun tekevän, teidänkin tulee tehdä; sillä mitä te olette nähneet minun tekevän, juuri sitä teidän tulee tehdä;
Sisi missä kohdin on vaikeuksia?- ...
nenada kirjoitti:
Varalta vielä tässä tarkemmin 3 Nefi 27:
Sisi missä kohdin on vaikeuksia?Tuo on Smithin kirjoitusta, jossa hän on mukaillut Raamattua. Tuohan juuri taktiikkanne onkin, että jätätte kertomatta, mikä on Smithin oppia kokonaisuutena.
Ainakin Tapani käyttää evankeliumia Smithin opin synonyyminä. Silloin evankeliumiin muka kuuluisivat taika-alusvaatteet, polyteismi ja muut SMITHIN OPIT. ... kirjoitti:
Tuo on Smithin kirjoitusta, jossa hän on mukaillut Raamattua. Tuohan juuri taktiikkanne onkin, että jätätte kertomatta, mikä on Smithin oppia kokonaisuutena.
Ainakin Tapani käyttää evankeliumia Smithin opin synonyyminä. Silloin evankeliumiin muka kuuluisivat taika-alusvaatteet, polyteismi ja muut SMITHIN OPIT.Noin sinun on ajateltava voidaksesi torjua Mormonin kirjan toisena todistuksena Kristuksesta. Voitko osoittaa tuosta 3. Nefi -otteesta mitään, mikä on vastoin Kristuksen oppia? Voitko osoittaa, ettei Kristus itse käyttänut garmenttia? Voitko osoittaa Raamatusta, miten siitä ilmenevä oppi poikkeaa MAP-kirkon polyteistiseksi sanomastasi opista?
- ...
Tapani1 kirjoitti:
Noin sinun on ajateltava voidaksesi torjua Mormonin kirjan toisena todistuksena Kristuksesta. Voitko osoittaa tuosta 3. Nefi -otteesta mitään, mikä on vastoin Kristuksen oppia? Voitko osoittaa, ettei Kristus itse käyttänut garmenttia? Voitko osoittaa Raamatusta, miten siitä ilmenevä oppi poikkeaa MAP-kirkon polyteistiseksi sanomastasi opista?
Tietysti Kristus käytti garmenttia eli tuonaikaista alusasua. Jos siinä olisi ollut taikamerkintöjä, se olisi Raamatussa kerrottu. Ristillä hän toisin mitä ilmeisimmin oli ajan tavan mukaan alasti, mutta eihän sellaisia maalauksia ja krusifiksejä tehdä...
Kuten snoin, Smith on mukaillut "Nefin" kirjoituksia raamattumaisiksi hämäysmielessä. Luonnollisesti hän kuitenkin pelottelee ihmisiä uskomaan omaan oppiinsa, johon kuuluu muutakin kuin tuohon oteeseen.
Käskyssä on yksiselitteisesti kielletty muiden Jumalien kuin käskynantajan pitäminen. Polyteismi ei siihen pirtaan mahdu. ... kirjoitti:
Tietysti Kristus käytti garmenttia eli tuonaikaista alusasua. Jos siinä olisi ollut taikamerkintöjä, se olisi Raamatussa kerrottu. Ristillä hän toisin mitä ilmeisimmin oli ajan tavan mukaan alasti, mutta eihän sellaisia maalauksia ja krusifiksejä tehdä...
Kuten snoin, Smith on mukaillut "Nefin" kirjoituksia raamattumaisiksi hämäysmielessä. Luonnollisesti hän kuitenkin pelottelee ihmisiä uskomaan omaan oppiinsa, johon kuuluu muutakin kuin tuohon oteeseen.
Käskyssä on yksiselitteisesti kielletty muiden Jumalien kuin käskynantajan pitäminen. Polyteismi ei siihen pirtaan mahdu.Mitä arvelet, olisiko Joseph Smith antanut henkensä palautuksen asian puolesta, jos se olisi ollut huijausta? Hänen viimeinen päiväkirjamerkintänsä oli: "Jos palaan Carhagesta elävänä, en ole Herran profeetta." Tilannetta rauhoittaakseen hän meni vapaaehtoisesti vankilaan.
- R. Sitia
Tapani1 kirjoitti:
Mitä arvelet, olisiko Joseph Smith antanut henkensä palautuksen asian puolesta, jos se olisi ollut huijausta? Hänen viimeinen päiväkirjamerkintänsä oli: "Jos palaan Carhagesta elävänä, en ole Herran profeetta." Tilannetta rauhoittaakseen hän meni vapaaehtoisesti vankilaan.
Kaksoiskielen sanakirja taas tarpeen:
"meni vapaaehtoisesti vankilaan" = pakeni ensin ja palasi vasta kun vaimo häntä oli suostutellut.
"antaa henkensä palautuksen asian puolesta" = ampui aseellaan niin kauan kun se toimi vahingoittaen kahta tiettävästi kuolettavasti, ennen kuin yritti paeta ikkunasta ja kuoli pakoyrityksenyhteydessä ammuttuihin luoteihin
Eikä tietenkään pidä unohtaa kuinka Joseph Smith rauhoitteli vanginvartijaa ennen kuolemaansa, että ei kannata pelätä sillä väkijoukko oli tullut häntä pelastamaan, sillä hän luuli joukon olevan mormoneja joille hän oli pyynnön lähettänyt, mutta se toinen joukkopa kerkesi ensin.
Näin siis MAP-kirkossa rakennetaan marttyyrikulttia sivuuttaen tosiasiat kokonaan. R. Sitia kirjoitti:
Kaksoiskielen sanakirja taas tarpeen:
"meni vapaaehtoisesti vankilaan" = pakeni ensin ja palasi vasta kun vaimo häntä oli suostutellut.
"antaa henkensä palautuksen asian puolesta" = ampui aseellaan niin kauan kun se toimi vahingoittaen kahta tiettävästi kuolettavasti, ennen kuin yritti paeta ikkunasta ja kuoli pakoyrityksenyhteydessä ammuttuihin luoteihin
Eikä tietenkään pidä unohtaa kuinka Joseph Smith rauhoitteli vanginvartijaa ennen kuolemaansa, että ei kannata pelätä sillä väkijoukko oli tullut häntä pelastamaan, sillä hän luuli joukon olevan mormoneja joille hän oli pyynnön lähettänyt, mutta se toinen joukkopa kerkesi ensin.
Näin siis MAP-kirkossa rakennetaan marttyyrikulttia sivuuttaen tosiasiat kokonaan.Ja noin vastustajat koettavat muuttaa tosiasioita.
Joseph Smith ampui vasta sitten, kun hänen veljensä Hyrym oli saanut kuolettavan osuman oven läpi ammutusta luodista. Joseph sai ampumisellaan aikaan hämmingin ja pakokauhun, kun joku vielä huusi: "Mormonit tulevat!" Muut huoneessa olleet pelastuivat todennäköisesti siksi, että Joseph puolustautui.- ...
Tapani1 kirjoitti:
Mitä arvelet, olisiko Joseph Smith antanut henkensä palautuksen asian puolesta, jos se olisi ollut huijausta? Hänen viimeinen päiväkirjamerkintänsä oli: "Jos palaan Carhagesta elävänä, en ole Herran profeetta." Tilannetta rauhoittaakseen hän meni vapaaehtoisesti vankilaan.
Aiemmin hän oli vakuuttanut, että Jumala on pelastava hänet hänen vainoojiensa kynsistä. Kyllähän fifty-fifty-ennustukset onnistuvat, kunhan ennustaa ne molemmat vaihtoehdot.
- R. Sitia
Tapani1 kirjoitti:
Ja noin vastustajat koettavat muuttaa tosiasioita.
Joseph Smith ampui vasta sitten, kun hänen veljensä Hyrym oli saanut kuolettavan osuman oven läpi ammutusta luodista. Joseph sai ampumisellaan aikaan hämmingin ja pakokauhun, kun joku vielä huusi: "Mormonit tulevat!" Muut huoneessa olleet pelastuivat todennäköisesti siksi, että Joseph puolustautui.Oikea marttyyri olisi antanut itsensä ennen kuin Hurymia oli ammuttu pelastaakseen muut, eikä puollustautumalla asettanut kaikkia vaaraan ja sitten vielä yrittänyt paeta ikkunasta.
R. Sitia kirjoitti:
Oikea marttyyri olisi antanut itsensä ennen kuin Hurymia oli ammuttu pelastaakseen muut, eikä puollustautumalla asettanut kaikkia vaaraan ja sitten vielä yrittänyt paeta ikkunasta.
Joseph Smith oli antanut itsensä, sillä hän oli mennyt muutamien ystäviensä kanssa vankilaan, jotta kiistanalainen asia käsiteltäisiin. Se ei roskajoukolle riiitänyt, vaan he tunkeutuivat vankilaan lynkatakseen Josephin. Joseph Smith oli ollut useasti ennenkin aiheetta syytettynä, mutta aina hänet oli vapautettu.
... kirjoitti:
Aiemmin hän oli vakuuttanut, että Jumala on pelastava hänet hänen vainoojiensa kynsistä. Kyllähän fifty-fifty-ennustukset onnistuvat, kunhan ennustaa ne molemmat vaihtoehdot.
Kysymys oli eri tilanteista.
- ...
Tapani1 kirjoitti:
Kysymys oli eri tilanteista.
Kyllä tuo oli ymmärrettävä koskemaan Smithin koko tulevaisuuta.
- R. Sitia
Tapani1 kirjoitti:
Joseph Smith oli antanut itsensä, sillä hän oli mennyt muutamien ystäviensä kanssa vankilaan, jotta kiistanalainen asia käsiteltäisiin. Se ei roskajoukolle riiitänyt, vaan he tunkeutuivat vankilaan lynkatakseen Josephin. Joseph Smith oli ollut useasti ennenkin aiheetta syytettynä, mutta aina hänet oli vapautettu.
Joseph Smith ei ollut syytön. Hän oli syyllistynyt varsin vakavaan rikkomukseen määrätessään vapaan lehden painon tuhottavaksi ja kuten Grant Palmer toteaa mm. tässä mormonstories podcastissa: http://mormonstories.org/?p=2518 syitä Joseph Smithin kuolemaan johtaneisiin tapahtumiin oli useita mm. painon tuhoaminen, alaikäisten tyttöjen viettely, vapaamuurareiden sääntöjen rikkominen ja itsensä julistaminen maapallon kuninkaaksi. Joseph Smith ei todellakaan kerännyt ystäviä matkansa varrella, joten ei tuollainen päätös hänen elämälleen nyt mitenkään poikkeuksellinen ollut aikalaisessa maailmassa kun otetaan huomioon millainen henkilöhahmo oli kyseessä.
Lisäksi meillä on ensikäden tietoa kuinka Joseph Smith palkkasi ihmisiä murhaamaan vihollisiaan kuten Missourin entisen kuvernöörin Boggsin, joka antoi mormonien häätökäskyn, kuten esim. tästä artikkelista käy hyvin ilmi:
http://mormonthink.com/grant7.htm
Tosin Boggsin murha epäonnistui ja Rockwell onnistui vain haavoittamaan häntä. R. Sitia kirjoitti:
Joseph Smith ei ollut syytön. Hän oli syyllistynyt varsin vakavaan rikkomukseen määrätessään vapaan lehden painon tuhottavaksi ja kuten Grant Palmer toteaa mm. tässä mormonstories podcastissa: http://mormonstories.org/?p=2518 syitä Joseph Smithin kuolemaan johtaneisiin tapahtumiin oli useita mm. painon tuhoaminen, alaikäisten tyttöjen viettely, vapaamuurareiden sääntöjen rikkominen ja itsensä julistaminen maapallon kuninkaaksi. Joseph Smith ei todellakaan kerännyt ystäviä matkansa varrella, joten ei tuollainen päätös hänen elämälleen nyt mitenkään poikkeuksellinen ollut aikalaisessa maailmassa kun otetaan huomioon millainen henkilöhahmo oli kyseessä.
Lisäksi meillä on ensikäden tietoa kuinka Joseph Smith palkkasi ihmisiä murhaamaan vihollisiaan kuten Missourin entisen kuvernöörin Boggsin, joka antoi mormonien häätökäskyn, kuten esim. tästä artikkelista käy hyvin ilmi:
http://mormonthink.com/grant7.htm
Tosin Boggsin murha epäonnistui ja Rockwell onnistui vain haavoittamaan häntä.Noita vääriä väitteitä on kosolti ja väärät tulkinnat lisäksi.
... kirjoitti:
Kyllä tuo oli ymmärrettävä koskemaan Smithin koko tulevaisuuta.
Vertaa eri tilanteita, niin havaitset, ettei tulkinnallesi ole perusteita. - Valitettavasti halu ymmärtää tietyllä tavalla, vaikuttaa vertailun tulokseen.
- ...
Tapani1 kirjoitti:
Vertaa eri tilanteita, niin havaitset, ettei tulkinnallesi ole perusteita. - Valitettavasti halu ymmärtää tietyllä tavalla, vaikuttaa vertailun tulokseen.
Höpsis. Tuo aikaisempi ennustus ei viitannut mihinkään yksittäiseen tapahtumaan, josta Jumala olisi luvannut Josephin pelastaa.
... kirjoitti:
Höpsis. Tuo aikaisempi ennustus ei viitannut mihinkään yksittäiseen tapahtumaan, josta Jumala olisi luvannut Josephin pelastaa.
No, mainise se kohta ja perustele tulkintasi!
- R. Sitia
Tapani1 kirjoitti:
Noita vääriä väitteitä on kosolti ja väärät tulkinnat lisäksi.
Missä niitä vääriä väitteitä mielestäsi?
Toki kirkko edellyttää, että jäsenet kieltävät nämä ikävät asiat, kuten nyt vaikka kirkon tuolloisen ensimmäisen presidenttikuntaan kuuluneiden John Bennetin ja William Lawn lausunnot ja muistiinpanot Boggsin murhayritykseen liittyen tai vaikkapa sen kuin Joseph Smith itsekin pyrki myöhemmin kieltämään koskaan profetoineensa Boggsin kuolemasta. Kuulijoita profetialla oli useita, jopa siinä määrin, että tieto profetiasta kiiri aina Missouriin asti ja heti murhayrityksen jälkeen Missourin silloinen kuvernööri lähetti Josehp Smithille aiheesta kirjeen ja kertoi vasta nyt tämän murhayrityksen jälkeen kokevansa Joseph Smithin vakavana uhkana terveydelleen. Aikalaiset lähteet tietävät kertoa, että Joseph Smith tarjosi myös toiselle miehelle kolmetuhatta dollari Boggsin murhaamisesta Rockwellin epäonnistumisen jälkeen ja murhamies lähtikin Missouriin, mutta ei kuitenkaan käynyt tappamassa Boggsia vaan palatessaan kertoin tämän olleen poissa kotoa hänen siellä käydessään.
Mielestäni on aika vaikea näiden tietojen pohjalta vääriä tulkintoja tästä asiasta tehdä. Toki MAP-kirkon jäseneltä odotetaan hänen kieltävän koko asian, joten siinä mielessä asian kieltämisesi on ihan kirkon jäseniinsä rakentaman uskonpuollustusmekanismin mukainen. - ...
Tapani1 kirjoitti:
No, mainise se kohta ja perustele tulkintasi!
Peristele sinä, että mihin yksittäiseen tapahtumaan se ennustus viittasi! Ellet pysty osittamaan tiettyä tilannetta, silloin profetiaa voidaan pitää koko Smithin elämää koskevana.
... kirjoitti:
Peristele sinä, että mihin yksittäiseen tapahtumaan se ennustus viittasi! Ellet pysty osittamaan tiettyä tilannetta, silloin profetiaa voidaan pitää koko Smithin elämää koskevana.
Sinä olet väitteen esittänyt, joten sinulta odotetaan perusteluita. Mikä oli tuo aikaisempi ennustus? Muista kyllä lukeneeni sen tapaista, mutta en saanut sitä käsitystä, että se koskisi koko hänen tulevaa elämäänsä.
- ...
Tapani1 kirjoitti:
Sinä olet väitteen esittänyt, joten sinulta odotetaan perusteluita. Mikä oli tuo aikaisempi ennustus? Muista kyllä lukeneeni sen tapaista, mutta en saanut sitä käsitystä, että se koskisi koko hänen tulevaa elämäänsä.
1.9.1842 Joseph Smith kirjoitti Nauvoossa näin:
"Ja mitä tulee niihin vaaroihin, joita minä joudun kestämään, ne tuntuvat minusta vähäisiltä, koska ihmisen kateus ja viha ovat olleet tavanomaisena osanani kaikkina elinpäivinäni ja minkä tähden, se tuntuu ihmeelliseltä, ellei minua jo ennen kuin maailma perustettiin, määrätty johonkin hyvään tarkoitukseen taikka pahaan, aivan niin kuin haluatte sitä nimittää. Arvostelkaa itse. Jumala tietää kaiken tämän, olkoonpa se hyvä tai paha. Mutta kuitenkin: Minä olen tottunut uimaan syvässä vedessä. Se kaikki on tullut toiseksi luonnokseni, ja minä tahdon, niin kuin Paavali, kerskata ahdistuksista, sillä aina tähän päivään saakka isieni Jumala on pelastanut minut näistä kaikista, ja hän on vastedeskin pelastava minut, sillä katsokaa ja nähkää, minä olen saava voiton kaikista vihollisistani, sillä Herra Jumala on sen puhunut." ... kirjoitti:
1.9.1842 Joseph Smith kirjoitti Nauvoossa näin:
"Ja mitä tulee niihin vaaroihin, joita minä joudun kestämään, ne tuntuvat minusta vähäisiltä, koska ihmisen kateus ja viha ovat olleet tavanomaisena osanani kaikkina elinpäivinäni ja minkä tähden, se tuntuu ihmeelliseltä, ellei minua jo ennen kuin maailma perustettiin, määrätty johonkin hyvään tarkoitukseen taikka pahaan, aivan niin kuin haluatte sitä nimittää. Arvostelkaa itse. Jumala tietää kaiken tämän, olkoonpa se hyvä tai paha. Mutta kuitenkin: Minä olen tottunut uimaan syvässä vedessä. Se kaikki on tullut toiseksi luonnokseni, ja minä tahdon, niin kuin Paavali, kerskata ahdistuksista, sillä aina tähän päivään saakka isieni Jumala on pelastanut minut näistä kaikista, ja hän on vastedeskin pelastava minut, sillä katsokaa ja nähkää, minä olen saava voiton kaikista vihollisistani, sillä Herra Jumala on sen puhunut."Kiitos tuosta kohdasta! Tähän siis vetoat: "...aina tähän päivään saakka isieni Jumala on pelastanut minut näistä kaikista, ja hän on vastedeskin pelastava minut, sillä katsokaa ja nähkää, minä olen saava voiton kaikista vihollisistani, sillä Herra Jumala on sen puhunut." - Mitä tarkoitetaan pelastamisella ja mitä voiton saamisesta kaikista vihollisista? Minun ymmärrykseni mukaan viitataan lopputulokseen tulevaisuudessa eli ei sen hetkisiin tilanteisiin. Joseph Smith on pelastunut, jolla ei tarkoiteta fyysistä pelastumista. On huomattava, että samassa lauseessa puhutaan voiton saamisesta kaikista vihollisista. - Se toteutuu viimeisellä tuomiolla, sillä eihän Joseph Smithin vihollisia ole vielä voitettu tällä suomi24 -palstallakaan.
- ...
Tapani1 kirjoitti:
Kiitos tuosta kohdasta! Tähän siis vetoat: "...aina tähän päivään saakka isieni Jumala on pelastanut minut näistä kaikista, ja hän on vastedeskin pelastava minut, sillä katsokaa ja nähkää, minä olen saava voiton kaikista vihollisistani, sillä Herra Jumala on sen puhunut." - Mitä tarkoitetaan pelastamisella ja mitä voiton saamisesta kaikista vihollisista? Minun ymmärrykseni mukaan viitataan lopputulokseen tulevaisuudessa eli ei sen hetkisiin tilanteisiin. Joseph Smith on pelastunut, jolla ei tarkoiteta fyysistä pelastumista. On huomattava, että samassa lauseessa puhutaan voiton saamisesta kaikista vihollisista. - Se toteutuu viimeisellä tuomiolla, sillä eihän Joseph Smithin vihollisia ole vielä voitettu tällä suomi24 -palstallakaan.
Arvasin jo etukäteen, että jeffeilyksi menee. Pelastaminen tarkoittaakin tässä tapauksessa sitä, että vielä vuonna 2012 joku Tapani Suomessa uskoo Smithin satuihin.
Jos käytetään samaa logiikkaa, silloinhan tuo sinunkin mainitsemasi ennustus voidaan jeffeillä epäonnistuneeksi, koska säilyihän Joseph hengissä, koska sai ikuisen elämän...
Olet uskomattoman naurettava! ... kirjoitti:
Arvasin jo etukäteen, että jeffeilyksi menee. Pelastaminen tarkoittaakin tässä tapauksessa sitä, että vielä vuonna 2012 joku Tapani Suomessa uskoo Smithin satuihin.
Jos käytetään samaa logiikkaa, silloinhan tuo sinunkin mainitsemasi ennustus voidaan jeffeillä epäonnistuneeksi, koska säilyihän Joseph hengissä, koska sai ikuisen elämän...
Olet uskomattoman naurettava!Olet uskomattoman negatiivinen!
- ...
Tapani1 kirjoitti:
Olet uskomattoman negatiivinen!
On se kummaa jos kaksi samasta asiasta tehtyä ennustusta täytyy tulkita täysin vastaikkaisilla tavoilla!
- ...
... kirjoitti:
On se kummaa jos kaksi samasta asiasta tehtyä ennustusta täytyy tulkita täysin vastaikkaisilla tavoilla!
Jatkoa.
Tuossa edellä sanoit:
"Muista kyllä lukeneeni sen tapaista, mutta en saanut sitä käsitystä, että se koskisi koko hänen tulevaa elämäänsä."
Kun esitin lainauksen, jossa selvästi tarkoitetaan koko Smithin tulevaa elämää, jouduit kääntämään kelkkasi ja jeffeilemään sen koskemaan myös aikaa kuolemaan jälkeen... - ei ole kristillistä
Tapani1 kirjoitti:
Kiitos tuosta kohdasta! Tähän siis vetoat: "...aina tähän päivään saakka isieni Jumala on pelastanut minut näistä kaikista, ja hän on vastedeskin pelastava minut, sillä katsokaa ja nähkää, minä olen saava voiton kaikista vihollisistani, sillä Herra Jumala on sen puhunut." - Mitä tarkoitetaan pelastamisella ja mitä voiton saamisesta kaikista vihollisista? Minun ymmärrykseni mukaan viitataan lopputulokseen tulevaisuudessa eli ei sen hetkisiin tilanteisiin. Joseph Smith on pelastunut, jolla ei tarkoiteta fyysistä pelastumista. On huomattava, että samassa lauseessa puhutaan voiton saamisesta kaikista vihollisista. - Se toteutuu viimeisellä tuomiolla, sillä eihän Joseph Smithin vihollisia ole vielä voitettu tällä suomi24 -palstallakaan.
J.Smithiläisillä itsellään on vihamielinen asenne.
Luepa tapani edellinen kirjoituksesi, se on kaikkea muuta kuin kristillinen.
erinomainen lainaus PKsta.
- R. Sitia
Kuten "..." edellä jo totesikin, hieno esimerkki kuinka sanojen sisältöä määritellään kaksoiskielessä uudelleen. Näinhän se kaksoiskieli muotoutuu kun sana kerrallaan määritellään hieman vääristynyt kuva termien sisällöstä niin lopputuloksena on sitten täysin vääristynyt kieli, kulttijargon, jota ulkopuoliset eivät ilman sanakirjaa sitten enää ymmärrä.
http://www.uskontojenuhrientuki.fi/ahdistava-uskonto/aivopesu
"Monet ryhmät väittävät, että niiden oppi on tieteellisesti todistettu. Tämä liittyy destruktiivisten kulttien tapaan käyttää kuormitettua kieltä, kaksoiskieltä. Koska kieli tarjoaa symbolit, joiden avulla me ajattelemme, niin kontrolloimalla tiettyjä sanoja helpottuu myös ajattelun kontrollointi. Kaksoiskielessä sanojen merkitys hämärtyy tai voi olla jopa vastakkainen yleiseen kieleen verrattuna."
Tässä tapauksessa kyseessä on juurikin sanan merkityksen hämärtyminen alkuperäisestä. Henkilö joka hyväksyy MAP-kirkon määritelmän löytää itsensä tilanteesta, jossa hänen on "pakko" ajatella kaikkien muiden kirkkojen olevan vääriä ja näin objektiivinen suhtautuminen MAP-kirkon oppiin on taas karvan verran vaikeampaa. Tämä on siis kulteille hyvin tyypillistä ajatusten kontrollointia. - tode*
niinpä niin! Kun ihan pikkuisen vain raottaa tuon evankeliumin salaisuuksien verhoa, niin huomataan, että erilainenhan se on verrattuna kristillisen kirkon evankeliumiin.
Kaksoiskieltä tai mitä lie, mutta jos tuossa Nefin katkelmassa on monta totuuden palasta, joka on vierasta kristilliselle uskolle.
Esim. Jeesuksen ristille korottaminen" ei olekaan niin yksiselitteinen asia. Tapani, raotapa sinä verhoa hieman lisää. Vie meidät Getsemaneen taas kerran, ja kerro, kärsittiinkö siellä enemmän, kuin Golgatalla.Tunnetko kenenkään kärsineen niin, että hiki valuu veripisaroiden tavoin? - Myöhemmistä ilmoituksista tiedämme, että Kristus vuoti verta jokaisesta huokosestaan Getsemanessa.
Tosiasia on, ettei kärsimys Golgaltalla poikennut vierellä olleiden ryöväreiden kärsimyksestä. Se oli jopa lyhytaikaisempi.- tode*
Tapani1 kirjoitti:
Tunnetko kenenkään kärsineen niin, että hiki valuu veripisaroiden tavoin? - Myöhemmistä ilmoituksista tiedämme, että Kristus vuoti verta jokaisesta huokosestaan Getsemanessa.
Tosiasia on, ettei kärsimys Golgaltalla poikennut vierellä olleiden ryöväreiden kärsimyksestä. Se oli jopa lyhytaikaisempi.omassa lähipiirissäni on pari maratoonaria, joiden hiki suorastaan purskahtelee viimeistään 10 km kohdalla.
Jeesus hikoili Getsemanessa, mutta ei verta. Siitä ei minulle ole tullut ilmoitusta. Uskon edelleen, että Jeesus sovitti synnit verellään, ei hikoilemalla.
1. Piet. 1:18 tietäen, ettette ole millään katoavaisella, ette hopealla ettekä kullalla, lunastetut turhasta, isiltä peritystä vaelluksestanne,
1:19 vaan Kristuksen kalliilla verellä, niinkuin virheettömän ja tahrattoman karitsan,
1:20 hänen, joka tosin oli edeltätiedetty jo ennen maailman perustamista, mutta vasta viimeisinä aikoina on ilmoitettu teitä varten
Juuri Jeesuksen veren tähden kristikunnan symbolina on risti, eikä siis Getsemanen puutarha. - 'Turust
tode* kirjoitti:
omassa lähipiirissäni on pari maratoonaria, joiden hiki suorastaan purskahtelee viimeistään 10 km kohdalla.
Jeesus hikoili Getsemanessa, mutta ei verta. Siitä ei minulle ole tullut ilmoitusta. Uskon edelleen, että Jeesus sovitti synnit verellään, ei hikoilemalla.
1. Piet. 1:18 tietäen, ettette ole millään katoavaisella, ette hopealla ettekä kullalla, lunastetut turhasta, isiltä peritystä vaelluksestanne,
1:19 vaan Kristuksen kalliilla verellä, niinkuin virheettömän ja tahrattoman karitsan,
1:20 hänen, joka tosin oli edeltätiedetty jo ennen maailman perustamista, mutta vasta viimeisinä aikoina on ilmoitettu teitä varten
Juuri Jeesuksen veren tähden kristikunnan symbolina on risti, eikä siis Getsemanen puutarha.Evankeliumi on Uuden testamentin keskeisimpiä käsitteitä, ja se tarkoittaa hyvää sanomaa, ilouutista (kr. eu-angelion). Sana ilmaisee Jeesuksen elämäntyön merkityksen. Evankeliumi sisältää Kristuksen opetus- ja parantamistoiminnan, sakramenttien asettamisen, hänen uhrinsa ristillä sekä hänen ylösnousemuksensa.
Kristillisessä teologiassa evankeliumi on myös vastakohta lain käsitteelle. Laki ilmaisee Jumalan vaatimuksen ja evankeliumi ilmaisee sen, mitä Jumala armosta lahjoittaa ihmiselle.
Evankeliumi on myös yleisnimitys Uuden testamentin neljälle ensimmäiselle kirjalle eli Matteuksen, Markuksen, Luukkaan ja Johanneksen evankeliumeille. Uuden testamentin kaanonin eli kirjakokoelman ulkopuolisia evankeliumeja ovat esimerkiksi Tuomaan ja Pietarin evankeliumit.
Jumalanpalveluksessa evankeliumi luetaan Vanhan ja Uuden testamentin lukukappaleiden jälkeen. Evankeliumi kuunnellaan seisten. Evankeliumissa kuullaan kirkon uskon mukaisesti läsnäolevan Kristuksen ääni. Saarna perustuu tavallisesti evankeliumiin.
Haettu osoitteesta http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/
Evankeliumi
Perinteiset kristilliset kirkot ovat asiasta yksimielisiä ja ymmärtävät evankeliumin sisällön samalla tavoin.
Mikäli mormonilaiset haluava sanaa käyttää tulee erikseen mainita kyseessä olevan mormonilainen evankeliumi, muutoin kyseesä on kaksoiskieli tai tahallinen hämäys.
Turust - R. Sitia
tode* kirjoitti:
omassa lähipiirissäni on pari maratoonaria, joiden hiki suorastaan purskahtelee viimeistään 10 km kohdalla.
Juuri Jeesuksen veren tähden kristikunnan symbolina on risti, eikä siis Getsemanen puutarha.Ehkäpä vertaus maratoonareihin Jeesuksen hikoilusta ei ole paras mahdollinen. Pitkän ryyppyputken jälkeen monen alkoholistin elimistö joutuu melkoiseen shokkiin ja hikoilee melkoisesti, samalla aiheuttaen melkoisen kärsimystilan henkilölle muutenkin. Ehkäpä tällainen alkoholistin kokema kärsimys hikoiluineen olisi sopivampi vertailu?
- vastaapa tapani1
R. Sitia kirjoitti:
Ehkäpä vertaus maratoonareihin Jeesuksen hikoilusta ei ole paras mahdollinen. Pitkän ryyppyputken jälkeen monen alkoholistin elimistö joutuu melkoiseen shokkiin ja hikoilee melkoisesti, samalla aiheuttaen melkoisen kärsimystilan henkilölle muutenkin. Ehkäpä tällainen alkoholistin kokema kärsimys hikoiluineen olisi sopivampi vertailu?
Noo-o, miksiköhän Punainen Risti ei kuuluta ihmisiä luovuttamaan hikeä?
tode* kirjoitti:
Juuri Jeesuksen veren tähden kristikunnan symbolina on risti, eikä siis Getsemanen puutarha.Tiedämme että Kristus vuodatti vertansa jo Getsemanessa. - Etkö ihmettele sanontaa: Hänen hikensä vuoti veripisaroiden tavoin? Mikä sinusta oli se tuska, jota Kristus kärsi Getsemanessa? - Se oli syntiemme sovituksen tuskaa, jonka oikeudenmukaisuus vaatii. "Armo ei voi riistää oikeudelta."
- ...
Tapani1 kirjoitti:
Tunnetko kenenkään kärsineen niin, että hiki valuu veripisaroiden tavoin? - Myöhemmistä ilmoituksista tiedämme, että Kristus vuoti verta jokaisesta huokosestaan Getsemanessa.
Tosiasia on, ettei kärsimys Golgaltalla poikennut vierellä olleiden ryöväreiden kärsimyksestä. Se oli jopa lyhytaikaisempi.Kaksoiskieltä on myöskin Raamatun selvä vääristely. Raamatussa sanotaan hien valuvan veripisaroiden TAVOIN. Smithin opissa sanotaan veren virranneen jokaisesta huokosesta. Sanotkin sentään rehellisesti, että kyseessä ovat "myöhemmät ilmoitukset" (eli Smithin satuilut).
Tuokin kohta osoittaa eron Smithin opin ja "tavallisen" kristinuskon välillä. Kristityt eivät tuossa kohtaa vääristele sitä, mitä Raamatussa sanotaan. Jos Raamatussa olisi tarkoitettu veren virranneen, se olisi niin sanottu! - Golgatan tuska
Tapani1 kirjoitti:
Tosiasia on, ettei kärsimys Golgaltalla poikennut vierellä olleiden ryöväreiden kärsimyksestä. Se oli jopa lyhytaikaisempi.Kyllä Kristuksen kärsimys Golgatalla poikkesi vieressä olleiden ryöväreiden kärsimyksestä. Profeetta Spencer W. Kimball ja Apostoli Bruce R. McConkie opettivat että Getsemanen kärsimykset palasivat ristillä:
"Suurilla moukareilla he hakkasivat rautanaulat Hänen jalkojensa ja käsiensä ja ranteidensa lävitse. Hänet totisesti lävistettiin meidän rikkomustemme tähden, ruhjottiin meidän
pahojen tekojemme tähden.
Sitten risti pystytettiin, jotta kaikki saisivat katsella ja töllistellä ja herjata ja pilkata. Sitä he tekivätkin, myrkkyä täynnä, kolme tuntia aamuyhdeksästä puoleenpäivään.
Sitten taivas pimeni. Pimeys peitti maan kolmeksi tunniksi samoin kuin nefiläisten keskuudessa. Tuli mahtava
rajuilma, ikään kuin itse luonnon Jumala olisi ollut tuskissaan.
Ja Hän tosiaan olikin, sillä riippuessaan ristillä vielä toiset kolme tuntia, puolestapäivästä kello kolmeen iltapäivällä,
Hän koki vielä uudelleen kaikki Getsemanen äärettömät
tuskat ja armottomat vaivat.
Ja viimein, kun sovituksen tuska oli vaatinut osansa – kun voitto oli saatu ja Jumalan Poika oli täyttänyt Isänsä tahdon kaikessa – Hän sanoi: ”Se on täytetty” (Joh. 19:30), ja antoi vapaaehtoisesti henkensä."
Liahona Huhtikuu 2011 "Evankeliumin Klassikoita" "Getsemanen puhdistava voima, apostoli Bruce R. McConkie"
http://res.ldschurch.ch/magazines/liahona/fi/2011/liahona_2011-04.pdf - tode*
Tapani1 kirjoitti:
Tiedämme että Kristus vuodatti vertansa jo Getsemanessa. - Etkö ihmettele sanontaa: Hänen hikensä vuoti veripisaroiden tavoin? Mikä sinusta oli se tuska, jota Kristus kärsi Getsemanessa? - Se oli syntiemme sovituksen tuskaa, jonka oikeudenmukaisuus vaatii. "Armo ei voi riistää oikeudelta."
Niin, Tapani, Hänen HIKENSÄ vuoti.
Ei siinä mitään ihmettelemistä ole. Kuten sana sanoo, Jeesus hikoili "tuskan yössä", kúten sananonta kuuluu.
Eiköhän sovita, että tuo selostuksesi sovistuksen tuskasta on nyt sitä kaksoiskieltä ihan ihtiänsä? tode* kirjoitti:
Niin, Tapani, Hänen HIKENSÄ vuoti.
Ei siinä mitään ihmettelemistä ole. Kuten sana sanoo, Jeesus hikoili "tuskan yössä", kúten sananonta kuuluu.
Eiköhän sovita, että tuo selostuksesi sovistuksen tuskasta on nyt sitä kaksoiskieltä ihan ihtiänsä?Miksi Kristuksella oli sellaiset tuskat Getsemanessa?
... kirjoitti:
Kaksoiskieltä on myöskin Raamatun selvä vääristely. Raamatussa sanotaan hien valuvan veripisaroiden TAVOIN. Smithin opissa sanotaan veren virranneen jokaisesta huokosesta. Sanotkin sentään rehellisesti, että kyseessä ovat "myöhemmät ilmoitukset" (eli Smithin satuilut).
Tuokin kohta osoittaa eron Smithin opin ja "tavallisen" kristinuskon välillä. Kristityt eivät tuossa kohtaa vääristele sitä, mitä Raamatussa sanotaan. Jos Raamatussa olisi tarkoitettu veren virranneen, se olisi niin sanottu!Raamattu ei ole niin tarkka sanoissaan. Tämän havaitsee eri evankeliumin tekstejä verratessaan. Tolisessa kohtaa sanotaan, että Jeesus kastoi ja toisessa, ettei Jeesus kuitenkaan kastanut. Sanonta "hänen hikensä vuoti veripisaroiden tavoin" viittaa erikoislaatuiseen tapahtumaan. Kenties ihmisistä on tuntunut veren hikoilu niin uskomattomalta, että on käytetty kiertoilmaisua. Myös ristinkuoleman korostus on vienyt huomion Getsemanen kärsimykseltä.
- ...
Tapani1 kirjoitti:
Raamattu ei ole niin tarkka sanoissaan. Tämän havaitsee eri evankeliumin tekstejä verratessaan. Tolisessa kohtaa sanotaan, että Jeesus kastoi ja toisessa, ettei Jeesus kuitenkaan kastanut. Sanonta "hänen hikensä vuoti veripisaroiden tavoin" viittaa erikoislaatuiseen tapahtumaan. Kenties ihmisistä on tuntunut veren hikoilu niin uskomattomalta, että on käytetty kiertoilmaisua. Myös ristinkuoleman korostus on vienyt huomion Getsemanen kärsimykseltä.
Tuo kuulostaa jo melkoiselta jeffeilyltä. Jos Raamatussa on ristiriitaisuuksia tai epätäsmällisyyksiä evankeliumien välillä, silloin jokainen saa satuilla mitä haluaa!
Jos joku evankelista olisi halunnut puhua virtaavasta verestä, ei hän olisi käyttänyt sanaa hiki... - R. Sitia
Tapani1 kirjoitti:
Miksi Kristuksella oli sellaiset tuskat Getsemanessa?
Mahdollisia vastauksia on monia. Hänellä on voinut olla vaikkapa paha krapula, ruokamyrkytys tai hikitauti eivätkä vaihtehdot tietekään lopu tähän.
- ajattele ensin
Tapani1 kirjoitti:
Tiedämme että Kristus vuodatti vertansa jo Getsemanessa. - Etkö ihmettele sanontaa: Hänen hikensä vuoti veripisaroiden tavoin? Mikä sinusta oli se tuska, jota Kristus kärsi Getsemanessa? - Se oli syntiemme sovituksen tuskaa, jonka oikeudenmukaisuus vaatii. "Armo ei voi riistää oikeudelta."
Nyt räystäistä 'vesi tippuu kyynelpisaroiden tavoin' - ei sieltä räystäistä kyyneleitä tipu!
Ei se yksinomaan uskonnollisesta sanojen merkityksestä johdu, vaan sinulta puuttuu täysin suomenkielen ymmärrys ja sotket selkokielisen merkityksen. - vale-evankeliumeja?
'Turust kirjoitti:
Evankeliumi on Uuden testamentin keskeisimpiä käsitteitä, ja se tarkoittaa hyvää sanomaa, ilouutista (kr. eu-angelion). Sana ilmaisee Jeesuksen elämäntyön merkityksen. Evankeliumi sisältää Kristuksen opetus- ja parantamistoiminnan, sakramenttien asettamisen, hänen uhrinsa ristillä sekä hänen ylösnousemuksensa.
Kristillisessä teologiassa evankeliumi on myös vastakohta lain käsitteelle. Laki ilmaisee Jumalan vaatimuksen ja evankeliumi ilmaisee sen, mitä Jumala armosta lahjoittaa ihmiselle.
Evankeliumi on myös yleisnimitys Uuden testamentin neljälle ensimmäiselle kirjalle eli Matteuksen, Markuksen, Luukkaan ja Johanneksen evankeliumeille. Uuden testamentin kaanonin eli kirjakokoelman ulkopuolisia evankeliumeja ovat esimerkiksi Tuomaan ja Pietarin evankeliumit.
Jumalanpalveluksessa evankeliumi luetaan Vanhan ja Uuden testamentin lukukappaleiden jälkeen. Evankeliumi kuunnellaan seisten. Evankeliumissa kuullaan kirkon uskon mukaisesti läsnäolevan Kristuksen ääni. Saarna perustuu tavallisesti evankeliumiin.
Haettu osoitteesta http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/
Evankeliumi
Perinteiset kristilliset kirkot ovat asiasta yksimielisiä ja ymmärtävät evankeliumin sisällön samalla tavoin.
Mikäli mormonilaiset haluava sanaa käyttää tulee erikseen mainita kyseessä olevan mormonilainen evankeliumi, muutoin kyseesä on kaksoiskieli tai tahallinen hämäys.
TurustOvatko nuo "ulkopuoliset evankeliumit" mitään "evankeliumeja!" jos ne on jätetty UT:n kirjakokoelman ulkopuolelle?
- wikistä löytyy
R. Sitia kirjoitti:
Ehkäpä vertaus maratoonareihin Jeesuksen hikoilusta ei ole paras mahdollinen. Pitkän ryyppyputken jälkeen monen alkoholistin elimistö joutuu melkoiseen shokkiin ja hikoilee melkoisesti, samalla aiheuttaen melkoisen kärsimystilan henkilölle muutenkin. Ehkäpä tällainen alkoholistin kokema kärsimys hikoiluineen olisi sopivampi vertailu?
Hematidrosis (also called hematohidrosis) is a very rare condition in which a human being sweats blood.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hematidrosis - R. Sitia
wikistä löytyy kirjoitti:
Hematidrosis (also called hematohidrosis) is a very rare condition in which a human being sweats blood.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hematidrosis..mutta kun Raamatussa ei puhuta verenhikoilusta, vaan mainitaan Jeesuksen hikoilleen kuin verta olisi vuotanut.
- tode*
Tapani1 kirjoitti:
Miksi Kristuksella oli sellaiset tuskat Getsemanessa?
kuvittele ristillä kuoleminen omalle kohdallesi.
Eikä siinä vielä läheskään kaikki! Jeesus oli kiusattu ja sitä Hän oli nimenomaan viimeisinä elinpäivinään ja eritoten sinä yönä, jonka Hän halusi viettää Getsemanessa rukoillen.
Jeesus tiesi, mikä oli edessä, mutta kyllä siinä silti hiki tuli paholaista vastustaessa. - R. Sitia
tode* kirjoitti:
kuvittele ristillä kuoleminen omalle kohdallesi.
Eikä siinä vielä läheskään kaikki! Jeesus oli kiusattu ja sitä Hän oli nimenomaan viimeisinä elinpäivinään ja eritoten sinä yönä, jonka Hän halusi viettää Getsemanessa rukoillen.
Jeesus tiesi, mikä oli edessä, mutta kyllä siinä silti hiki tuli paholaista vastustaessa."Jeesus tiesi, mikä oli edessä, mutta kyllä siinä silti hiki tuli paholaista vastustaessa."
Miksi kaikkivoipaisella Jumalalla olisi tullut hiki ylipäätään mistään tai miksi hän olisi kärsinyt? Varsinkaan mistään paholaisen toimista, sillä eihän paholaisella ollut/ole minkäänlaista valtaa Jumalaan vai kuinka? Tuskin Jumalalle olisi tullut hiki myöskään mistään maailman syntitaakan kantamisesta, sillä itsehän hän on kaiken määritellyt ml. myös synnit.
Kristillinen näkemyskään ei siis tämän tarinan kohdalla ole mitenkään ongelmaton sekään, joskin mormonien satuilu aiheesta on jopa vieläkin sekavampi arvatenkin kun sitä on viritelty vasta varsin lyhyen aikaa verrattuna kristillisyyden näkemyksiin. Golgatan tuska kirjoitti:
Kyllä Kristuksen kärsimys Golgatalla poikkesi vieressä olleiden ryöväreiden kärsimyksestä. Profeetta Spencer W. Kimball ja Apostoli Bruce R. McConkie opettivat että Getsemanen kärsimykset palasivat ristillä:
"Suurilla moukareilla he hakkasivat rautanaulat Hänen jalkojensa ja käsiensä ja ranteidensa lävitse. Hänet totisesti lävistettiin meidän rikkomustemme tähden, ruhjottiin meidän
pahojen tekojemme tähden.
Sitten risti pystytettiin, jotta kaikki saisivat katsella ja töllistellä ja herjata ja pilkata. Sitä he tekivätkin, myrkkyä täynnä, kolme tuntia aamuyhdeksästä puoleenpäivään.
Sitten taivas pimeni. Pimeys peitti maan kolmeksi tunniksi samoin kuin nefiläisten keskuudessa. Tuli mahtava
rajuilma, ikään kuin itse luonnon Jumala olisi ollut tuskissaan.
Ja Hän tosiaan olikin, sillä riippuessaan ristillä vielä toiset kolme tuntia, puolestapäivästä kello kolmeen iltapäivällä,
Hän koki vielä uudelleen kaikki Getsemanen äärettömät
tuskat ja armottomat vaivat.
Ja viimein, kun sovituksen tuska oli vaatinut osansa – kun voitto oli saatu ja Jumalan Poika oli täyttänyt Isänsä tahdon kaikessa – Hän sanoi: ”Se on täytetty” (Joh. 19:30), ja antoi vapaaehtoisesti henkensä."
Liahona Huhtikuu 2011 "Evankeliumin Klassikoita" "Getsemanen puhdistava voima, apostoli Bruce R. McConkie"
http://res.ldschurch.ch/magazines/liahona/fi/2011/liahona_2011-04.pdfNoin saattoi olla, että Getsemanen tuska palasi. Raamattu ei sitä kuitenkaan mainitse. Jos niin oli, niin se ei ollut samanlaista tuskaa, jota ristiinnaulitut kärsivät. Kristus oli ristillä tavallista lyhyemmän ajan, kunnes Hän saattoi sanoa:
Joh. 19:30
Jeesus joi viinin ja sanoi: "Se on täytetty." Hän kallisti päänsä ja antoi henkensä.
Kristus antoi henkensä ottaakseen sen jälleen ja voittaakseen kuoleman meidän kaikkien puolesta. Häntä ei tapettu.- miksi?
Tapani1 kirjoitti:
Noin saattoi olla, että Getsemanen tuska palasi. Raamattu ei sitä kuitenkaan mainitse. Jos niin oli, niin se ei ollut samanlaista tuskaa, jota ristiinnaulitut kärsivät. Kristus oli ristillä tavallista lyhyemmän ajan, kunnes Hän saattoi sanoa:
Joh. 19:30
Jeesus joi viinin ja sanoi: "Se on täytetty." Hän kallisti päänsä ja antoi henkensä.
Kristus antoi henkensä ottaakseen sen jälleen ja voittaakseen kuoleman meidän kaikkien puolesta. Häntä ei tapettu.Vähätteletkö ristikuolemaa Golgatalla, jossa Jeesus Raamatun mukaan antoi henkensä, tapettiin ja kuoli? Miksi? Ristihän se vielä on kaikkien kristittyjen symboli ja kaikkialla kristityt pitävät mielellään muistoja krusifikseja kunniapaikalla sekä ristejä kaulalallaan.
Miksi muutat Raamatun kertomusta? miksi? kirjoitti:
Vähätteletkö ristikuolemaa Golgatalla, jossa Jeesus Raamatun mukaan antoi henkensä, tapettiin ja kuoli? Miksi? Ristihän se vielä on kaikkien kristittyjen symboli ja kaikkialla kristityt pitävät mielellään muistoja krusifikseja kunniapaikalla sekä ristejä kaulalallaan.
Miksi muutat Raamatun kertomusta?En vähättele, mutta näyttää siltä, että yleisesti vähätellään kärsimystä Getsemanessa. Erikoisinta ristin tapahtumista oli mielestäni se, että taivaallinen Isä jätti Poikansa hetkeksi yksin. Se jos mikä aiheutti tuskaa. Sekin kärsimys oli kuitenkin tarpeen, sillä Kristuksen oli tehtävä sovitus jostain syystä aivan yksin.
- Ev.lut.
tode* kirjoitti:
Juuri Jeesuksen veren tähden kristikunnan symbolina on risti, eikä siis Getsemanen puutarha."Jeesus hikoili Getsemanessa, mutta ei verta. Siitä ei minulle ole tullut ilmoitusta. Uskon edelleen, että Jeesus sovitti synnit verellään, ei hikoilemalla. "
Mormonismi koettaakin tässä turhentaa ristin työn.
"Juuri Jeesuksen veren tähden kristikunnan symbolina on risti, eikä siis Getsemanen puutarha.2
Juuri nöin. Tämän vuoksi MAP-kirkko ei missään käytä ristisymbolia. Koska se on Perkeleen kirkko, se pelkää ristiä.
- 'Turust
Miksi tossa ollenkaan puhutaan hiestä? Mikäli verta virtaa niin se sanotaan suoraan. Mormonilainen kaksoiskieli tuskin oli tuolloin käytössä.
Sanoisin kysymyksessä olevan varsin turha pohdiskelu.
Turust - 'Turust
Voitaisiinko kompromissiratkaisuna hyväksyä, että kristilliset kirkot voivat edelleen käyttää vakiintunutta evankeliumi sanaa ja vastaavasti mormoniliset käyttäisivät sanaa evankeljumi?
Turust- 'Turust
nenada kirjoitti:
Toivottavasti nautit ilkeämielisyydestäsi, niin että siitä on edes jotakin hyötyä!
Niin Nenada!
Itse ajattelin tuota kevennyksesksi.
Terveisin Turust 'Turust kirjoitti:
Niin Nenada!
Itse ajattelin tuota kevennyksesksi.
Terveisin TurustOnko keljuilu sinusta kevennystä?
- nenäkirurgi
Tapani1 kirjoitti:
Onko keljuilu sinusta kevennystä?
Turhaan tapani kaivat verta nenästäsi
- ihan vakavasti sanoen Smithin oppi ei ole mitään kristittyjen evankeliumia, senhän jo tuo mielikuvitushahmo Nefi satuilee nenadan kirjoituksessa tuossa aiemmin ihan selkeästi. nenäkirurgi kirjoitti:
Turhaan tapani kaivat verta nenästäsi
- ihan vakavasti sanoen Smithin oppi ei ole mitään kristittyjen evankeliumia, senhän jo tuo mielikuvitushahmo Nefi satuilee nenadan kirjoituksessa tuossa aiemmin ihan selkeästi.Mikä on siinä sinusta satua? Jos tulkitset Raamatun saduksi, niin kaipa samasta syystä sanot Mormonin kirjaa saduksi. Mormonin kirjan kansa kuului yhteen Israelin sukukunnista. He olivat pääasissa Joosefin sukukuntaa.
- ...
Tapani1 kirjoitti:
Mikä on siinä sinusta satua? Jos tulkitset Raamatun saduksi, niin kaipa samasta syystä sanot Mormonin kirjaa saduksi. Mormonin kirjan kansa kuului yhteen Israelin sukukunnista. He olivat pääasissa Joosefin sukukuntaa.
Mormonin kirjan kansaa ei ollut muualla kuin Smithin mielikuvituksessa...
... kirjoitti:
Mormonin kirjan kansaa ei ollut muualla kuin Smithin mielikuvituksessa...
Et siis usko Raamattuun. Ketä olivat muut lampaat, joiden luona Kristus lupasi käydä? - Vaikka niin on väitetty, he eivät olleet pakanoita eli muita kuin Israelin heimoon kuuluvia. Tämä ilmenee edellä antamistani Raamatun kohdista.
- ...
Tapani1 kirjoitti:
Et siis usko Raamattuun. Ketä olivat muut lampaat, joiden luona Kristus lupasi käydä? - Vaikka niin on väitetty, he eivät olleet pakanoita eli muita kuin Israelin heimoon kuuluvia. Tämä ilmenee edellä antamistani Raamatun kohdista.
Jaa, että jos uskoo Raamattuun (sinänsä en usko), niin silloin pitää uskoa kaikki Smithin sadut? Ja tuo kohta täytyy tulkita sinun määräämälläsi tavalla!
Olipa taas melkoinen argumentointivirhe! ... kirjoitti:
Jaa, että jos uskoo Raamattuun (sinänsä en usko), niin silloin pitää uskoa kaikki Smithin sadut? Ja tuo kohta täytyy tulkita sinun määräämälläsi tavalla!
Olipa taas melkoinen argumentointivirhe!Vetosin Raamattuun, sillä on kysymys ilmoituksista molemmissa kirjoissa. Tässä tapauksessa kysymys on siitä, ketä Kristus tarkoitti muilla lampailla.
- ...
Tapani1 kirjoitti:
Vetosin Raamattuun, sillä on kysymys ilmoituksista molemmissa kirjoissa. Tässä tapauksessa kysymys on siitä, ketä Kristus tarkoitti muilla lampailla.
Miksi Raamattuun uskovien pitäisi niellä Smithin oppiin uskovien selitykset?
Ja jos joku uskoo raamatussa olevan ilmoituksia, miksi hänen pitäisi uskoa Smithin kirjoituksissa olevan ilmoituksia tai uskoa Raamatun ilmoiytusten viittavan Smithin opin juttuihin? ... kirjoitti:
Miksi Raamattuun uskovien pitäisi niellä Smithin oppiin uskovien selitykset?
Ja jos joku uskoo raamatussa olevan ilmoituksia, miksi hänen pitäisi uskoa Smithin kirjoituksissa olevan ilmoituksia tai uskoa Raamatun ilmoiytusten viittavan Smithin opin juttuihin?Ei pidä uskoa sokeasti, vaan ottaa itse selvää.
- ...
Tapani1 kirjoitti:
Ei pidä uskoa sokeasti, vaan ottaa itse selvää.
Jos ottavat itse selvää, silloinhan he eivät Smithin satuihin usko. Jos muuta väität, silloin syyllistyt argumentointivirheeseen: ei seuraa.
... kirjoitti:
Jos ottavat itse selvää, silloinhan he eivät Smithin satuihin usko. Jos muuta väität, silloin syyllistyt argumentointivirheeseen: ei seuraa.
Olen ottanut selvää ja tullut täysin vakuuttuneeksi, että on kysymys palautetusta evankeliumista. Miten sinä olet ottanut selvää? - Tein tällaisen havainnon enkä ole ainoa:
"Kukaan jumalaton mies ei voisi kirjoittaa sellaista kirjaa kuin tämä, eikä kukaan hyvä mies kirjoittaisi sitä, ellei se olisi totta ja ellei Jumala käskisi hänen tehdä niin." Lause on vanhin Jeffrey R. Hollandin puheesta 4.10.2009. Siinä hän kertoo isoisänsä isän yksinkertaisesta lausunnosta. Tuo lausunto vastaa täysin sitä ensivaikutelmaa Mormonin kirjasta, joka sai minut tutkimaan lisää ja liittymään sittemmin MAP-kirkkoon.- ...
Tapani1 kirjoitti:
Olen ottanut selvää ja tullut täysin vakuuttuneeksi, että on kysymys palautetusta evankeliumista. Miten sinä olet ottanut selvää? - Tein tällaisen havainnon enkä ole ainoa:
"Kukaan jumalaton mies ei voisi kirjoittaa sellaista kirjaa kuin tämä, eikä kukaan hyvä mies kirjoittaisi sitä, ellei se olisi totta ja ellei Jumala käskisi hänen tehdä niin." Lause on vanhin Jeffrey R. Hollandin puheesta 4.10.2009. Siinä hän kertoo isoisänsä isän yksinkertaisesta lausunnosta. Tuo lausunto vastaa täysin sitä ensivaikutelmaa Mormonin kirjasta, joka sai minut tutkimaan lisää ja liittymään sittemmin MAP-kirkkoon.Kenenkään herkkäuskoisuus ja lämpimät tunetemusket eivät tee mitään asiaa todeksi!
Ja nyt oli kysymys siitä että sinä väitit, että jos kaikki vain tutkisivat Smithin satuja tarpeeksi he vakuuttuisivat. Kyseessä on argumentointivirhe: ei seuraa. ... kirjoitti:
Kenenkään herkkäuskoisuus ja lämpimät tunetemusket eivät tee mitään asiaa todeksi!
Ja nyt oli kysymys siitä että sinä väitit, että jos kaikki vain tutkisivat Smithin satuja tarpeeksi he vakuuttuisivat. Kyseessä on argumentointivirhe: ei seuraa.Oletko kokeillut muusta syystä kuin vastustamisen halusta? Miljoonat ovat saaneet todistuksen, kun ovat tutkineet ja rukoilleet siten kuin Mormonin kirjan kohta
Moroni 10 sanoo:
3 Katso, minä tahtoisin kehottaa teitä näitä asioita lukiessanne — jos on Jumalan viisauden mukaista, että saatte ne lukea — muistamaan, kuinka armollinen Herra on ollut ihmislapsille Aadamin luomisesta aina siihen aikaan asti, kun te saatte nämä asiat, ja pohdiskelemaan sitä sydämessänne.
4 Ja kun te nämä saatte, minä tahtoisin kehottaa teitä kysymään Jumalalta, iankaikkiselta Isältä, Kristuksen nimessä, eivätkö nämä asiat ole totta; ja jos te kysytte vilpittömin sydämin, vakain aikein, Kristukseen uskoen, hän ilmoittaa niistä teille totuuden Pyhän Hengen voimalla.
5 Ja Pyhän Hengen voimalla te voitte tietää totuuden kaikesta.
6 Ja kaikki, mikä on hyvää, on oikeaa ja totta; niinpä mikään, mikä on hyvää, ei kiellä Kristusta, vaan tunnustaa, että hän on.
7 Ja Pyhän Hengen voimasta te voitte tietää, että hän on; sen tähden minä tahdon kehottaa teitä olemaan kieltämättä Jumalan voimaa, sillä hän toimii voiman kautta ihmislasten uskon mukaan, samana tänään ja huomenna ja ikuisesti.
Tuo varmuus voi olla ensin vain kuin vieno kuiskaus. Minulle se oli havainto, ettei sellaista kirjaa kukaan kirjoita petosmielessä, sillä Mormonin kirja kehoittaa kaikkeen hyvään ja uskomaan Kristukseen.- ...
Tapani1 kirjoitti:
Oletko kokeillut muusta syystä kuin vastustamisen halusta? Miljoonat ovat saaneet todistuksen, kun ovat tutkineet ja rukoilleet siten kuin Mormonin kirjan kohta
Moroni 10 sanoo:
3 Katso, minä tahtoisin kehottaa teitä näitä asioita lukiessanne — jos on Jumalan viisauden mukaista, että saatte ne lukea — muistamaan, kuinka armollinen Herra on ollut ihmislapsille Aadamin luomisesta aina siihen aikaan asti, kun te saatte nämä asiat, ja pohdiskelemaan sitä sydämessänne.
4 Ja kun te nämä saatte, minä tahtoisin kehottaa teitä kysymään Jumalalta, iankaikkiselta Isältä, Kristuksen nimessä, eivätkö nämä asiat ole totta; ja jos te kysytte vilpittömin sydämin, vakain aikein, Kristukseen uskoen, hän ilmoittaa niistä teille totuuden Pyhän Hengen voimalla.
5 Ja Pyhän Hengen voimalla te voitte tietää totuuden kaikesta.
6 Ja kaikki, mikä on hyvää, on oikeaa ja totta; niinpä mikään, mikä on hyvää, ei kiellä Kristusta, vaan tunnustaa, että hän on.
7 Ja Pyhän Hengen voimasta te voitte tietää, että hän on; sen tähden minä tahdon kehottaa teitä olemaan kieltämättä Jumalan voimaa, sillä hän toimii voiman kautta ihmislasten uskon mukaan, samana tänään ja huomenna ja ikuisesti.
Tuo varmuus voi olla ensin vain kuin vieno kuiskaus. Minulle se oli havainto, ettei sellaista kirjaa kukaan kirjoita petosmielessä, sillä Mormonin kirja kehoittaa kaikkeen hyvään ja uskomaan Kristukseen.Huvittavaa on, että kehotat ihmisiä uskomaan Smithin juttuihin vetoamalla Smithin omaan kirjoitukseen ja siinä esitettyyn suggestiiviseen menetelmään...
Lukuisat Smithin kirjoituksia lukeneet eivät ole vakuuttuneet. Lukuisat Smithin kirkkoon kuuluneet ovat eronnet. ... kirjoitti:
Huvittavaa on, että kehotat ihmisiä uskomaan Smithin juttuihin vetoamalla Smithin omaan kirjoitukseen ja siinä esitettyyn suggestiiviseen menetelmään...
Lukuisat Smithin kirjoituksia lukeneet eivät ole vakuuttuneet. Lukuisat Smithin kirkkoon kuuluneet ovat eronnet.Entä sitten! Eivät kaikki sanan kuulevat pysy vahvoina eivätkä kaikki ota vastaan sitä, mitä heille on tarjolla. Suggestoiksi leimaaminen on psykologismia eli torjuntaa kvasipsykologian keinoin.
Luuk. 8
4 Kun paikalle tuli paljon väkeä ja kaikista kaupungeista virtasi ihmisiä Jeesuksen luo, hän esitti heille vertauksen: [Matt. 13:1-9; Mark. 4:1-9]
5 "Mies lähti kylvämään siementä. Kun hän kylvi, osa siemenestä putosi tien laitaan. Siinä jyvät tallautuivat, ja taivaan linnut söivät ne.
6 Osa putosi kalliolle ja lähti kasvuun, mutta oraat kuivettuivat, koska eivät saaneet maasta kosteutta.
7 Osa putosi keskelle ohdakkeita, ja kun oras kasvoi, kasvoivat ohdakkeetkin ja tukahduttivat sen. [Jer. 4:3]
8 Mutta osa putosi hyvään maahan, kasvoi ja tuotti satakertaisen sadon." Tämän sanottuaan Jeesus huusi: "Jolla on korvat, se kuulkoon!" [1. Moos. 26:12 | Matt. 11:15 ]
Kylväjävertauksen selitys
9 Opetuslapset kysyivät Jeesukselta, mitä vertaus tarkoitti. [Matt. 13:10-23; Mark. 4:10-20]
10 Hän sanoi: "Te olette saaneet oppia tuntemaan Jumalan valtakunnan salaisuudet, mutta muille ne esitetään vertauksina, jotta he nähdessäänkään eivät näkisi eivätkä kuullessaankaan ymmärtäisi. [Mark. 4:12 ]
11 Vertaus tarkoittaa tätä: Siemen on Jumalan sana. [1. Piet. 1:23]
12 Tien laitaan pudonnut siemen tarkoittaa ihmisiä, jotka kuulevat sanan mutta joiden sydämestä Paholainen heti tulee ottamaan sen pois, jotta he eivät uskoisi ja pelastuisi.
13 Kalliolle pudonnut siemen tarkoittaa niitä, jotka sanan kuullessaan ottavat sen iloiten vastaan mutta uskovat vain hetken aikaa. Heillä ei ole juurta, ja niin he koetukseen joutuessaan luopuvat. [Ps. 106:12,13]
14 Ohdakkeisiin pudonnut osa tarkoittaa niitä, jotka kuulevat sanan mutta sitten tukahtuvat elämän huoliin, rikkauteen ja nautintoihin. He eivät tuota kypsää satoa. [1. Tim. 6:9,10]
15 Mutta hyvään maahan pudonnut siemen tarkoittaa niitä, jotka sanan kuultuaan pysyvät siinä puhtain ja ehein sydämin ja kestävinä tuottavat satoa. [Hepr. 10:36]- ...
Tapani1 kirjoitti:
Entä sitten! Eivät kaikki sanan kuulevat pysy vahvoina eivätkä kaikki ota vastaan sitä, mitä heille on tarjolla. Suggestoiksi leimaaminen on psykologismia eli torjuntaa kvasipsykologian keinoin.
Luuk. 8
4 Kun paikalle tuli paljon väkeä ja kaikista kaupungeista virtasi ihmisiä Jeesuksen luo, hän esitti heille vertauksen: [Matt. 13:1-9; Mark. 4:1-9]
5 "Mies lähti kylvämään siementä. Kun hän kylvi, osa siemenestä putosi tien laitaan. Siinä jyvät tallautuivat, ja taivaan linnut söivät ne.
6 Osa putosi kalliolle ja lähti kasvuun, mutta oraat kuivettuivat, koska eivät saaneet maasta kosteutta.
7 Osa putosi keskelle ohdakkeita, ja kun oras kasvoi, kasvoivat ohdakkeetkin ja tukahduttivat sen. [Jer. 4:3]
8 Mutta osa putosi hyvään maahan, kasvoi ja tuotti satakertaisen sadon." Tämän sanottuaan Jeesus huusi: "Jolla on korvat, se kuulkoon!" [1. Moos. 26:12 | Matt. 11:15 ]
Kylväjävertauksen selitys
9 Opetuslapset kysyivät Jeesukselta, mitä vertaus tarkoitti. [Matt. 13:10-23; Mark. 4:10-20]
10 Hän sanoi: "Te olette saaneet oppia tuntemaan Jumalan valtakunnan salaisuudet, mutta muille ne esitetään vertauksina, jotta he nähdessäänkään eivät näkisi eivätkä kuullessaankaan ymmärtäisi. [Mark. 4:12 ]
11 Vertaus tarkoittaa tätä: Siemen on Jumalan sana. [1. Piet. 1:23]
12 Tien laitaan pudonnut siemen tarkoittaa ihmisiä, jotka kuulevat sanan mutta joiden sydämestä Paholainen heti tulee ottamaan sen pois, jotta he eivät uskoisi ja pelastuisi.
13 Kalliolle pudonnut siemen tarkoittaa niitä, jotka sanan kuullessaan ottavat sen iloiten vastaan mutta uskovat vain hetken aikaa. Heillä ei ole juurta, ja niin he koetukseen joutuessaan luopuvat. [Ps. 106:12,13]
14 Ohdakkeisiin pudonnut osa tarkoittaa niitä, jotka kuulevat sanan mutta sitten tukahtuvat elämän huoliin, rikkauteen ja nautintoihin. He eivät tuota kypsää satoa. [1. Tim. 6:9,10]
15 Mutta hyvään maahan pudonnut siemen tarkoittaa niitä, jotka sanan kuultuaan pysyvät siinä puhtain ja ehein sydämin ja kestävinä tuottavat satoa. [Hepr. 10:36]Ja nyt käytät Raamatun sanoja Smithin opista puhuessasi!
Jos niin on, silloin vertausta pitää lukea oikein. Toisen uskonnon (kuin mihin vertauksia alunperin käytettiin) edustajilla tarkoitetaan silloin noita kalliolle tai ohdakkeisiin pudonneita siemeniä. Smithiläiset ovat niitä hukaan menneitä siemeniä. ... kirjoitti:
Ja nyt käytät Raamatun sanoja Smithin opista puhuessasi!
Jos niin on, silloin vertausta pitää lukea oikein. Toisen uskonnon (kuin mihin vertauksia alunperin käytettiin) edustajilla tarkoitetaan silloin noita kalliolle tai ohdakkeisiin pudonneita siemeniä. Smithiläiset ovat niitä hukaan menneitä siemeniä.Osoita miten tämä poikkeaa Kristuksen opista:
Mormonin kirja 3. Nefi 27
21 Totisesti, totisesti minä sanon teille: Tämä on minun evankeliumini, ja te tiedätte, mitä teidän on minun kirkossani tehtävä, sillä niitä tekoja, joita te olette nähneet minun tekevän, teidänkin tulee tehdä; sillä mitä te olette nähneet minun tekevän, juuri sitä teidän tulee tehdä;- ...
Tapani1 kirjoitti:
Osoita miten tämä poikkeaa Kristuksen opista:
21 Totisesti, totisesti minä sanon teille: Tämä on minun evankeliumini, ja te tiedätte, mitä teidän on minun kirkossani tehtävä, sillä niitä tekoja, joita te olette nähneet minun tekevän, teidänkin tulee tehdä; sillä mitä te olette nähneet minun tekevän, juuri sitä teidän tulee tehdä;Ja jälleen kopioit SMITHIN tekstiä, jossa hän on sopivasti mukaillut Raamattua. Siitä pitäisi tehdä se johtopäätös, että kaikki muukin mitä Smith on opettanut (esim. taika-alusvaateoppi) olisi raamatullista.
Tapani1 kirjoitti:
Osoita miten tämä poikkeaa Kristuksen opista:
21 Totisesti, totisesti minä sanon teille: Tämä on minun evankeliumini, ja te tiedätte, mitä teidän on minun kirkossani tehtävä, sillä niitä tekoja, joita te olette nähneet minun tekevän, teidänkin tulee tehdä; sillä mitä te olette nähneet minun tekevän, juuri sitä teidän tulee tehdä;Turha sille on mitään sanoa se on ihan juuttunut jumiin, ei se muuta osaa ku jankuttaa samoja asioita.
- ...
nenada kirjoitti:
Turha sille on mitään sanoa se on ihan juuttunut jumiin, ei se muuta osaa ku jankuttaa samoja asioita.
Äläs morkkaa Tapania. Hän on jo vanha mies ja on ymmärrettävää, että hänen asenteensa ei muutu.
- raamattu puhuu
Tapani1 kirjoitti:
"Ei pidä uskoa sokeasti, vaan ottaa itse selvää. "
Amen.Juuri niin! Tee sinäkin niin, niin et ole muiden johdateltavissa. MAP-kirkon jäsenllle on ominaista omakohtainen varmuus, jota sanomme todistukseksi. Se pysyy vahvana, kun elämme sen mukaan. Emme silti saa kehua vahvuudellamme.
Sinulla on omakohtainen varmuus ja vaikutat hengellisesti vahvalta.
Looginen harkintakykysi tuntuu usein olevan kateissa ohjatessasi keskustelun toistuvasti pysyvään, turvalliseen umpikujaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama815499Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1054505Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1364095Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2152841Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.782826Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?322686Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta832534Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl882274- 1822093
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko431666