pitkäaikaistyötön työnantajan vinkkelistä

ekillii123

Pitkäaikaistyöttömien (yli 6kk työttämänä) korvaukset tulisi saattaa vastikkeellisiksi sekä määrää tulisi tarkastaa tietyissä kohdissa, pelkästään syystä että 6kk kohdalla alkaa vieraantuminen työelämästä olla jo niin kaukana että paluu on vaikeampaa päivä päivältä. En tarkoita mitään rangaistusleirejä vaan toimenpiteitä joilla saadaan työtön työllistymään nopeammin ja tehokkaammin ja pois sohvalta.

Ansiosidonnainen työttömyyspäiväräha on yksi pahimpia työelämästä syrjäyttäjiä. Kaksi vuotta reippaalla korvauksella johon ei vaikuta edes puolison tulot. Moni tähän kahden vuoden sapattiin sortunut katuu valintaansa loppuelämänsä, varsinkin jos omalle alalle ei ole enää pääsyä.

Olen itse ollut töissä parissa kaikkien tuntemassa suuressa yrityksessä myynnin tehtävissä josta jäänyt rekrytointikuviot mieleen. Kun lisävahvistuksia haetaan menee prosessi suunilleen tässä järjestyksessä:

- työntekijöiltä kysytään tietävätkö "hyviä" työntekijöitä ystäväpiirissä tai kilpailijoiden leivissä. Kyselkää - Kertokaa -Kuunnelkaa

- Jos avointa paikkaa ilmoitetaan lehdissä tms. ovat hakijoista etusijalla töissä olevat, tosin samalla viivalla opintoja päättävät (jos haetaan traineeta) sekä äitiyslomalla olevat ammattilaiset jotka vielä työsuhteessa. Työkkärin sivuille ilmoitus menee viimeisenä, jos on mennäkseen sillä sieltä tulee pääasiassa massapostitusta ja laatu on mitä on. Toki siellä on hyviäkin mutta seulonta vaikeampaa ja aikaa vievää. Yksi esimieheni sanoi että työkkärin sivuilla tämä yritys ei ilmoittele koskaan. Näin toimii muuten suurin osa yrityksistä. Työnantajalle kannattaa aina soittaa, vaatia että pääsee kertomaan itsestänsä lisää.

- Kun hakemuksia sitten tulee, pitää olla todellinen ihme jos joukosta laitetaan sivuun hakemus henkilöltä, joka ollut pitkään työttömänä. Pitkään työttömänä olleiden hakemukset menee yleensä suoraan "silppuriin", ellei kyseessä ole todellinen osaaja, silloinkin halutaan selvittää miksi henkilö ollut pitkään työttömänä. HYVÄ TYÖNTEKIJÄ kun ei ole pitkään työttömänä, ainakaan pk-seudulla.

6kk työttömänä ollut viestittää liikaa negatiivisia asioita sekä kysymysmerkkejä työnantajalle. Laiska? ammattitaidoton? ongelmia alkoholin kanssa? saamaton > pitää nyt "välivuotta" verovaroilla? Amattitaito ruostunut?

Pitkäaikaistyöttömän todennäköisin tie työllistymiseen on ns B-luokan työnantaja, joka on siis huonompi verrattuna "oikeasti hyvään" A-luokan työnantajaan. Tällä tarkoitan palkkausta, työtehtäviä, työilmapiiriä, henkilöstöpolitiikkaa yms.

B-luokan työnantaja tietää kyllä kaiken tämän, tietää myös että hänen on vaikea saada parasta kastia eväillä, joita hänellä on tarjota. Tämä on kuitenkin pitkäaikaistyöttömälle usein paras ja ainoa tie ylöspäin. Täällä kun tekee työnsä hyvin on aina helpompi päästä muualle.

Eli, jokainen tehottomana vietetty työttömän kuukaisi kostautuu moninkertaisesti ja pitkään. Jos työtön ei pääse edes B-luokan työnantajan leipiin, on jo hätä kädessä. Tällöin olisi parempi että henkilö patistetaan itse työllistymään työhön X. Keppinä toimii raha, jota pienennetään siten, että paikka X tuntuu houkuttelevimmilta vaihtoehdolta.

15

260

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hgnhgngh..

Terve Eki! Minun paikkakunnallani avoimia työpaikkoja on 3. En ole opettaja, lypsäjä enkä lääkäri. Joten ainut vaihtoehtoni olla pitkäaikaistyötön. Voishan sitä tietty muuttaa mutta kun on nuo vaimo ja lapsetkin.

• Sossupummi

Tule sitten kertomaan lisää mielipiteitäsi kun:

1. Tiedät kuinka paljon hakemuksia pitää tehdä että pääse edes haastatteluun

2. Löydät sellaisia duuneja missä ei sanota työkokemus:1-5 vuotta

3. On muutakin kun pk-seutu

4. Yrität syyllistää työttömiä ovelasti mutta ehkä kannattaisia heristää sitä sormea työnantajia kohti (orjatyöt,ennakkoluulot jne.)

5. Työttömyyskorvaus on jo vastikkeellista (velvoittettu hakemaan töitä ja osallistumaan työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin)

6. Olet ollut työttömänä enemmän kun 1-2kk

Lopuksi vielä että turha jauhaa noita asennevammasia mielipiteitäsi jos et tiedä miten asiat ovat. Järjestelmässä on useita vikoja mutta sinä taas jaksat laittaa kaikki työttömien piikkiin. Tiedätkö kuinka paljon työharjoittelua käytetään hyväksi? Tajuatko oikeasti jostain jotain? Onko elämää sinun pääkopassa? Todennäköisesti ei.

• NÄIN SUOMESSA

hah hah vaan on turha valittaa työnantajien.Saatte ilmaista työvoimaa mielin määrin.Ei mitään kustannuksia teillä ole ja kehtaatte valittaa.Orjatyö olisi lailla lopetettava ja palkkatöitä kehiin.Ei kuule tollasilla muutaman tunnin hanttihommilla kukaan elä täällä vai luuletko niin.Tulisit katsomaan kurjuutta lähempää.Työttömiä on alistettu jo ihan tarpeeksi.Monesti työnantajilla kilahtaa pissa päähän.

• Alahärmäläinen

Minä joudun mukaan vuosia kestävään oikeusprosessiin mentyäni töihin B-luokan työnantajalle. Kolmevuotta siinä meni esitutkintojen ja oikeudenistuntoa odotellessa. Lopulta sain tuomion virkavelvollisuuksien rikkomisesta vaikka en edes ollut saanut asianmukaista koulutusta tai perehdytystä tekemiini työtehtäviin ja niissä noudatettuihin lainpykäliin. Työtehtäviini liittyvät perehdytyspaperit olivat myös hukassa.

Minut, muutama vakituinen ja pomoni tuomittiin rikosesta josta normaalisti saa sakkorangaistuksen, mutta jätettiin rankaisematta, koska olin myös menettänyt opiskelupaikkani, johon pääsin sisään rikosepäilyjen takia. Myös pomoni sai sakkorangaistuksen.

Nykyään täällä istuskellaan pitkäaikaistyöttömänä jo neljättä vuotta kaikki vakityöntekijät ex- työpaikassani istuvat viroissaan edelleen ja todennäköisesti pysyvät töissä eläkeikäänsä saakka vaikka totuus on se, että heidän möhlinnästään minä sinne oikeuteen jouduin. Ei minulla ollut mitään mahdollisuuksia hoitaa hommia siten, että kaikki menee kaikkien pykälien mukaan kun perehdytystä ei ollut. Ei siinä riitaisessa työpaikassa juuri kukaan edes puhunut mitään.

Että sellainen muutaman vuoden sijaisuus valtiolla. Näin tässä maassa tehdään pitkäaikaistyöttömiä.

Toisaalta se, että sanoo olevansa rikoksesta tuomittu antaa kyllä aika hyvän nakkisuojan kaikkia pakkotoimia vastaan ja tottahan se on oikeuden mielestäkin se oli niin vaikka ne ei päivääkään siellä riitaisessa työpaikassa itse olleet katsomassa mitä se oikeasti oli. Valitettavasti samalla tavalla samasta asiasta tuomittujen työkavereiden ei ikinä tarvitse hakea toista työpaikkaa, koska olivat tapahtuma aikaan vakituisessa virassa, joka kestää eläkkeelle asti. Minulla tätä onnea ei ollut.

Tämä on sellainen juttu, että tätä ei uskoisi edes todeksi jos se ei olisi sattunut itselle.

Sen voisi mainita, että pääsin joskus sisään poliisikouluun kahta pistettä vaille täysillä pisteillä, mutta tämä historiassa ollut oikeusjuttu väänsi paperit sellaiseen asentoon, että turvallisuusselvitysvaiheessa minut potkaistiin pihalle hausta. Koska turvallisuusselvitys maksaa se tehdään vain hakijoille, jotka pisteidensä perusteella olisivat muuten päässeet sisälle poliisikouluun.

Juu en kyllä mene pakotettunakaan mihinkään lehdenjakotöihin taulukkopalkka 1300€ kuussa pelkästään sen takia, että minulle tehtiin näin samalla kun entiset työkaverit istuvat 2500€ kuussa vakiviroissaan eläkeikään. Jos pakottavat johonkin mihin en halua käytän nakkisuojakorttiani rikoksesta tuomittuna ja ihmisten ennakkoluuloja. Eivätpä edes siinä vaiheessa tajua haluta juuri minua ja kun juuri minua ei haluta en silloin ole kieltäytynyt mistään ja tukia ei voi katkoa tai sitten esitän niin korkean palkkatoivomuksen, että minua ei valita työhön johon en itse halua ja jos valitaan esittämälläni palkalla ei se sitten haittaa.

Katson, että kapitalismissa minulla on myös oikeus olla itsekäs omissa tavoitteissani ja hinnoitella työpanokseni sellaiseksi kuin haluan. Katson myös, että minulla on moraalinen oikeus nostaa tukia vaikka loppuelämäni korvauksena siitä, että työurani ja mahdollisuuteni muuhun toimentuloon tuhottiin jo työuran alkuvaiheessa. Lainmukaan minulla on oikeus nostaa tukia joka tapauksessa, koska minulla ei ole muuta toimeentuloa. Suomen perustuslaissa taataan minimitoimeentulo kaikille kenellä ei ole mahdollisuutta muuhun toimeentuloon vaikka se ei aina näytä toteutuvan ilman tappelua.

Se on kyllä totta, että on työnhaku jäänyt vähemmälle, koska ei kiinnosta selitellä näitä juttuja kenellekään, että Suomessa voi ihan oikeasti käydä näin vielä 2000-luvulla. Eipä sillä, että pääsisinkään enää moneenkaan paikkaan en pääse edes vartijaksi, taksinkuljettajaksi, poliisiksi, terveydenhoitoalle, enkä mihinkään missä tehdään turvallisuuselvityksiä kuten vaikka IT-alalle kun paperit meni sen suhteen väärään asentoon. Muuten olen kyllä nuhteeton, enkä käytä edes alkoholia ja joskus olen voittanun jopa muutaman mitallin amatooriurheilusta kolmesta eri lajista. Varusmiespalvelus on myös suoritettu, mutta sen merkitys muuttuu arvottomaksi kun käy näin eli paperit menvät pilalla.

No mutta hyviä päivän jatkoja kaikille kyllähän se elämä menee harrastellessa ja pelejä pelatessakin vaikka ei enää ole varaa vanhoihin harrastuksiin mitä ennen tuli tehtyä kyllä sitä sillä 500€ kuussa toimeen tulee kun kokkaa ruokansa itse ja leipoo leipänsä, sekä katsoo vähän mitä ostaa. Vaatteet voi aina hankkia kierrätyskeskuksesta ja niin edelleen.

• seppo seilori2

Oletko ajatellut freelance toimittajan uraa? nettisivustojen ylläpitoa tms.?
        Sähän menet ihan hukkaan jos et mitään rupea tekemään. Kuse kavereittes kintuille, homehtuvat tylsissä viroissaan.

• Alahärmäläinen
        seppo seilori2 kirjoitti:

Oletko ajatellut freelance toimittajan uraa? nettisivustojen ylläpitoa tms.?
        Sähän menet ihan hukkaan jos et mitään rupea tekemään. Kuse kavereittes kintuille, homehtuvat tylsissä viroissaan.

Ihan hyviä ehdotuksia täytyy harkita. Olen ajatellut omaa blogia. Ehkä jotain enemmänkin myöhemmin. Onhan tämä henkisesti raskasta ja Suomessa riittää sitä porukkaa joka uskoo, että Suomessa ei voi näin tapahtua kenellekään. Onhan se helppo väittää näin jos ei juuri itselle ole käynyt mitään tällästä.

Oikeastaan aika hyvä idea. En oli mikään kirjailija, mutta varmasti senkin oppii jos käy vaikka jossain opiskelemassa kirjoittamista.

En välitä rahasta olen oppinut tulemaan toimeen tosi vähällä. Ainakin voisin kirjoitella juttua siitä miten minulle kävi näin ja vaikka siitä miten Suomessa tulee toimeen todella pienellä rahasummalla kuukaudessa näistä asioista ainakin olen oppinut todella paljon viime vuosina.

Kyllähän sitä on omien kokemusten kautta alkanut ajatella ihan eritavalla siitä miksi ihmisistä tulee köyhiä tai pitkäaikaistyöttömiä ei kaikki edes saa samoja mahdollisuuksia kilpailla työpaikoista ja toimeentulo mahdollisuuksista ainakaan itse en saanut kun paperit meni väärään asentoon jo työuran alussa. Sille ei voi mitään, että kaikki tässä yhteiskunnassa pyörii papereiden varassa ja päätökset tehdään niiden varassa useinkaan edes henkilöitä tapaamatta. Minulla ei ehtynyt tulemaan edes mitään suhteita joiden varassa voisin hankkia itselleni toimeentulon.

Oikeusistuimetkin tulkitsee näitä työpaikan riitely juttuja ihan omien ennakkoluulojen varassa ja se koko oikeusjutun tulos on ihan oikeasti pelkästään kiinni tuomarin ja lautamiesten ennakkoluuloista ja siitä mitä työntekemisen pitäisi olla. Ei ne ole päivääkään olleet siellä työpaikalla katsomassa miten siellä on toimittu jo vuosien ajan ja ne on ihan pihalla siitä mitä se päivittäinen työskentely käytännössä on ollut. Ovat käyneet jonkun yliopiston ja sitten työskennelleet koko elämänsä oikeuslaitoksessa. Vaikka papereissa lukee, päätöksen teki vaikka Helsingin Käräjäoikeus ei se päätös oikeasti ole kuin sen yhden tuomarin ja lautamiesten mielipide / ennakkoluulot asiasta.

Tässä kun ei ollut kyse mistään nakkivarkaudesta, jossa kamerasta on helppo näyttää Mikko otti nakkipaketin tai ei ottanut tyylisestä jutusta. Vaan siitä, että perehdytystä ei annettu, siihen liittyvät paperit hukassa ja työpaikka on niin riitainen, että harva edes suostuu vastaamaan kysymyksiin. Siellä sitten pitäisi kaikki tietää vaikka juuri mitää ei suostuta kertomaan tai opettamaan. Yritä siinä sitten uutena työntekijänä oikeudessa kertoa, että esimiehet ja vanhemmat työntekijät suhtautuivat uusientyöntekijöiden perehdytykseen välinpitämättömästi ja juuri sitä asiaa mistä koko oikeusjuttu alkoi ei koskaan edes kerrottu miten se pitäisi tehdä ja pomo väittää vastaan, koska tietää että jos totuus paljastuu hän joutuu itse vastuuseen.

Olisiko minun pitänyt tajuta jo ensimmäisestä työpäivästä lähtien kirjata vihkoon ylös päivämäärät, kellonajat ja läsnäolevat henkilöt joka kerta kun kysymykseeni ei vastattu tai havaitsin, että jotain asiaa ei haluttu kertoa tai opettaa, jotta oikeusturvani toteutuisi ja selustani olisi turvattu kun syyllisten etsintä alkaa kun toimintatavat alkavat kusea käsille? Jotta voin mahdollisimman tarkasti osoittaa oman näkemykseni keskustelu ja tapahtuma kerrallaan oikeudessa vuosia aikaisemmin tapahtuneisiin juttuihin. Valitettavasti en tajunnut tehdä näin ja koko oikeusturvani toteutuminen jäi pelkästään noiden tuomareiden ja lautamiesten ennakkoluulojen varaan.

Kaikesta huolimatta hyvää päivän jatkoa kaikille.

• NäinOn

Edes 2 vuotta työttömänä ei poista kykyä ammattimieheltä tarttua työhön jos sitä saa ja jos työnantaja luottaa osaamiseen. Ei se taito kovin helposti mihinkään katoa. Itsetunto voi mennä, mutta jos hommia taas saa ja pääsee kykynsä näyttämään niin työttömyys on pian muisto vain. Ja homma luistaa kuin ei olisi koskaan työttömänä ollutkaan. Että paljon on asiaa tuntemattomien levittämiä myyttejä työttömistä liikkeellä. Työtön-sana pitäisi erottaa tarkoittamaan muuta kuin ammatti-ihmistä vailla työpaikkaa.

• T.Arja Filatov

Mistähän tuo aloittaja kaaleppi niin varmasti tietää että jokaisen yli 150 000 6kk:tta tai pitempään työttömänä olleen työstä vieraantuminen alkaa tai alkoi tasan tarkkaan 6 kk:den kohdalla. Eikö siinä ole yksilöllistä vaihtelua? Niin että jollain se alkaa jo 4 kk:den kuluttua ja jollain toisella ei ala ollenkaan?

Verukkeita verukkeita, niitä nuo nykypäivän työmarkkinafilatovit keksii paremman ja järkevämmän tekemisen sijasta, siirtääkseen oman osamattomuutensa syyt ja seuraukset sen osaamattomuuden uhrien eli työttömien niskaan.

Sillä vasta 1. askel kohden tulevaa orjatyöyhteiskuntaa on otettu. Onhan vasta 20 - 30% tehtävästä työstä saatu muutettua palkattomaksi orjatyöksi erilaisten valheisiin ja muihin filatovistisiin verukkeisiin vetoamalla.

Varmaankin jo ihan pian saamme kuulla että jo 6 tunnin työttömyys aiheuttaa alentunutta työkykyä joka korjautuu vain ja ainoastaan palkattoman työnteon ja teettämisen avulla.

Tervetuloa sitten seuraavana maanataina töihin.

• Töihin, ei kiitos

"B-luokan työnantaja tietää kyllä kaiken tämän, tietää myös että hänen on vaikea saada parasta kastia eväillä, joita hänellä on tarjota. Tämä on kuitenkin pitkäaikaistyöttömälle usein paras ja ainoa tie ylöspäin. Täällä kun tekee työnsä hyvin on aina helpompi päästä muualle."

Ei kuule kiinnosta A, B, eikä C-luokan työnantajat. 20 vuotta työttömänä ja aion olla vielä seuraavat 20 vuotta, sitten eläkkeelle. Hyvin olen pärjännyt, viini, laulu ja naiset voittaa paskatöiden tekemisen!

• lkerpppd

"viini, laulu ja naiset voittaa"

Eli tapauksessasi >> 1. mikä tahansa alkoholi, 2. öriseminen juoppo sakissa 3.harmaa naamaiset alkkis eukot

"Ei kuule kiinnosta"

- 20 v työttömänä kertoo että elämäsi meni jo silloin pieleen. Et ole syystä tai toisesta koskaan päässyt töihin.

= LUUSERI

• 1q132e43

Jahas. Tässä se on ihan oikea kokoomuslainen jolla on hyvä ja varma työpaikka. Se on helvetin hyvä huudella sieltä aidan takaa neuvoja ja ohjeistuksia. Toivon kohdallesi pitkäaikais työttömyyttä kaikkine seuraamuksineen. Voisi se "Siperia" aukaista ne pikku simmut. Kerro ihan ekana mistä saadaan ne satatuhannet PALKKAtyö paikat kun avoimia ei löydy edes kymmenettäosaa siitä. Tule vasta senjälkeen aukomaan pikku turpaasi yleisesti.

• ijpijpii

kokoomuslainen ???

"jolla on hyvä ja varma työpaikka"

- näitähän on nimenomaan vasemmistolaisilla, ns elämän pituisia työsuhteita. Liitot ja eri järjestöt yms.

• mokä mättää

töitä löytyy kyllä nuorille ammattitaidottomille, niitähän ne suurimmaksi osaksi on, palkka pitää vain saada oikealle tasolle, eli pienemmäksi, koska ei työstäkään mitään hyötyä työnantajalle ole ekoina vuosina. Harjoittelijat ei ammattimiehen palkkaa tarvi. Töitä löytyy heti kun palkat on kohdallaan ja vastaa tekijän taitoa. Ei kukaan työnantaja ala maksamaan 13-15e/t mitään osaamattomalle ja täysin tuottamattomalle kollille, sitten kun on taitoa niin palkka sen mukaan.

• näin kävi

Voit käyttää sen kollin kouluttautumiseen "oppisopimusjärjestelmää". se auttaa työnantajaa kollin koulumiseen työntekijäksi

• näin kävi

Jos saavisi on jo täynnä!. niin paha on kauhalla lisätä, koska se voi valua pois saavista!.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      91
      7540
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      122
      6285
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      160
      4407
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      233
      3034
    5. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      90
      2618
    6. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      31
      1897
    7. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      129
      1521
    8. Yhteydenotto

Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?
      Ikävä
      196
      1511
    9. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?

Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk
      Tv-sarjat
      21
      762
    10. "Suomen Gossip Girl" Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen

Onnea, Jannica! Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen ja 30 000 euroa. Nordberg kutsuu itseään Suomen Gossip Girliksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      693
    Aihe