Imettäminen yleisillä paikoilla.

ImetysÄiti

Mitäs mieltä äidit on. Iltalehdessä oli tehty oikeen kysely aiheesta.

Saako sitä imettää yleisellä paikalla?

Minulla itsellä kaksi lasta, ensimmäistä imetin piilossa, toista en. Toisen kanssa syötiin siellä missä oli nälkä. Kaupassa etc.. Usein kävelin kaupassa ostoksilla, lapsi kantopussissa (selllainen olan yli menevä malli) ja vauva sitten pussissaan söi siinä samalla, tissi ei siis näkynyt kaikelle kansalle, ei ole koskaan näkynyt ja pidin siitä tarkasti huolen aina. Minusta se oli ihan luonnollista.
Ainoat joita häiritsi ja joilta sain joskus palautettakin olivat nuoret naiset, nuoret miehet ja miehet yleensäkin. Nuoret miehet punastuivat kun näkivät, vanhemmat miehet vaivaantuivat, nuoret naiset kauhistelivat... Jälkeen päin olen tällaisen naisen nähnyt itse kaupassa imettämässä.=D
Muut äidit varsinkin vanhemmat naiset saattoivat tullla juttusille ja antaa myönteistä palautettakin...

Mutta mites muilla?

18

266

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • navettapiika

Mitähän pahaa siinä syömisessä yleisellä paikalla on? Siitähän tässä on pohjimmiltaan kyse, vauvan ravinnon saamisesta. Itse olen syöttänyt julkisella paikalla, paras oli tieten keskellä suurta messualuetta penkin päässä. Poika pisti metakan pystyyn ja lastenhoipaikka oli toisella puolen messualuetta, hyvin ajateltu, emmehän me sinne asti selvinneet. Lähin penkki takapuolen alle ja tissi suuhun, rauha laskeutui. Tuli siihen messujen järjestäjä taholta täti selvittämään, kuinka hyvä lastenhoitopaikka heillä on siellä sivussa on, mihin totesin, että meidän on nyt ihan hyvä tässä. Muita kommentteja ei tullut. Paras ehdotus tuli minulle kirkossa, kun tytär hermostui,takanamme istunut vanhempi nainen sanoi kuuluvalla äänellä, annahan nyt sille vauvalle tissiä, ei lasta saa täälläkään kiusata. Jäin sanattomaksi. Kyllä pitää olla pipo tiukalla jos ei kestä vauvan syömistä, kun joka mainoksessa näkyy paljon enemmän paljasta pintaa. Vai onko se kateutta,miehet kadehtii vauvaa ja nuoret naiset äitiä?

• --------------------

ei olekaan kyse vauvan ruoan saannista. Fiksu ja järkevä äiti osaa imettää missä vaan ilman, että tissi vilkkuu kaikelle kansalle. Itse EN TODELLAKAAN ravintolassa syödessäni halua nähdä kenenkään tissejä (kuten en sukupuolielimiäkään), ja on todella ällöttävää ja kyllä ruokahalu kaikkoaa kun joku kaivaa tissinsä esiin kaikkien nähtäväksi. Ystäväni imettää lastaan missä tahansa sideharso suojanaan, joten tissit ei vilku edes vahingossa muille ja vauva saa silti ruokansa. Hän on fiksu ihminen, joka osaa ottaa muutkin huomioon.

• .
        -------------------- kirjoitti:

ei olekaan kyse vauvan ruoan saannista. Fiksu ja järkevä äiti osaa imettää missä vaan ilman, että tissi vilkkuu kaikelle kansalle. Itse EN TODELLAKAAN ravintolassa syödessäni halua nähdä kenenkään tissejä (kuten en sukupuolielimiäkään), ja on todella ällöttävää ja kyllä ruokahalu kaikkoaa kun joku kaivaa tissinsä esiin kaikkien nähtäväksi. Ystäväni imettää lastaan missä tahansa sideharso suojanaan, joten tissit ei vilku edes vahingossa muille ja vauva saa silti ruokansa. Hän on fiksu ihminen, joka osaa ottaa muutkin huomioon.

Miehissä näitä paljastelijoita nimitettiin ennen muinoin Muna-jusseiksi.

Kyllä saman voisi todeta suurimmasta osasta näistä julkisesti imettävistä. Kyse ei todella ole ravintoa tarvitsevasta tai vaativasta imeväisestä.

• kyfkutf

Imetän siellä missä tarvitsee ja pidän rintavarustuksen mahdollisimman piilossa. Ruokapaikoissa yritän imettää selin/vähän etäämmällä muihin ruokailijoihin nähden (jos mahdollista) paitsi omaan ruokaseuraani, jota imetys ei häiritse. Kylässäkään en imetä juuri kahvipöydässä, vaan voin sentään siitä siirtyä (tai no, vanhempiani luona on tullut tehtyä sekin kun vauva nukkui unensa tissillä). Mutta olen "joutunut" imettämään myös täyden, ahtaan ravintolasalin keskellä kun koko puljussa ei ollut yhtään tyhjää tuolia yhtään syrjemmässä ja tasan kaksi wc-koppia (muutenkin vähän nihkeästi suhtaudun vessassa imetykseen). Pitkä kökötys olisi tullutkin kun vauva siihen nukahti (sain rauhassa tunnin rupatella kavereiden kanssa ja vauvalla oli turvallinen olo harson alla hälystä huolimatta). Tuolloin vielä onneksi pysyi harso paikallaan, nykyään vähän heikommin...

Joulun alla imetyn kauppakeskuksen aulassa 5-kuista, ja useampi aikuisempi nainen kommentoi positiivisesti, tuli vertauksia seimiasetelmaa myöten :)

Kukaan ei ole kommentoinut imetystä negatiivisesti. Silloin, jos olen kysynyt saako imettää tai ilmoittanut meneväni sivummalle, niin lähinnä väki on vastannut että "höpöhöpö, imetä vaan just siinä, sopii hyvin!". Esimerkiksi kun kävin vilauttamassa vauvaa työpaikalla ja ajattelin nuorta mieskollegaa säästää etten sentään kahvipöydässä imetä kun vaihtoehtoja on, niin katsoivat minua silmät levällään että miksi ihmeessä minun pitäisi mennä jonnekin muualle imettämään.

• hmkulyt

Minua henk.koht ei häiritse vilahtelevat tissit ja vauvan imetys julkisesti. Itse kuitenkin menen mieluummin syrjemmälle, vessaan tmv. imettämään ihan sen muksunkin ruokarauhan vuoksi. Me ei tosin ollakaan sellaisia, että kuljettaisiin shoppailemassa pikkulasten kanssa sen enempiä, kuin ne pakolliset. Reissun päällä ollessa olen käynyt imettämässä autossa tai lastenhoitohuoneessa, jos on esim. huoltoasemalla pysähdytty.
      Ja minulla on sellaisia imetyspaitoja, ettei tissit vilku mihinkään, jos pakko on jossain imettää. Jos jotakuta se pieni nännini häiritsee nii on tarttenu tulla liian lähelle kurkkimaan ;)

• syöttäjätär

Imetän joka paikassa kaksosia.Rintani ovat yhä upeat ja kauniit miksi niitä piilottekisin.Otan rinnat esille eli riisun reilusti ja asettelen vauvat.Olen imettänyt uimahallissa, kahvilassa...tms. Mieheni usein hivelee rintojani ja on niistä ylpeä kyllä muutkin niitä mielellään katselee.

• pssssssssstttttttttt

no hyi syöttäjätär. toivonmukaan oli provo. tästä asiasta on kaikilla oma mielipiteensä. mun mielipide on, en imetä julkisilla paikolla. voi mennä lastenhoitohuoneeseen, vessaan tai autoon imettämään. puoli vuotta imetin, eikä kertaakaan kaupassa olleessa tms ollut tarvetta imettää kesken reissun. imetin vauvan kotoa lähteissä, pari tuntia oli aikaa pyöriä kaupoilla ja sitten kotia taas syöttämään vauva. kylässä menin toiseen huoneeseen syöttämään. en todellakaan hyvällä katsele naisia jotka tissit vilkkuen imettävät kaupassa ym. jotain rajaa.

• minä en

En koskaan imettänyt julkisella paikalla. Jos lapselle tuli nälkä menin kotiin imettämään ja myöhemmin kun hän osasi jo juoda mukista, annoin tuttelia esim jos kaupassa alkoi huutaa nälkäänsä (en jaksanut lypsää maitoa varastoon joten käytin rinnalla maitokorvikkeita vaikka maitoa tulikin runsaasti).

• erimoisialapsia

Huh, hienoa jos jollain toimii! Mut minä en olisi päässyt ekaan puoleen vuoteen mihinkään jos en olisi valmis imettämään myös julkisilla paikoilla. Toki olen kuullut näistä lapsista jotka syö aina 2-4h välein ja vieläpä niin että se on ennakoitavissa, mutta sellaista ei ole meille kotiutunut :)

Miten kauan nälkäänsä ilmaiseva vauva voi odottaa? Siis esim. sitä kotiin menemistä? Tietysti jos lapsen temperamentti ei ole tulisina sorttia ja äiti osaa lukea lastaan hyvin ajoissa niin on siinä pelivaraa, mutta en minä olisi bussilla kotiin ehtinyt ennen itkua.

Vauvalla taisi olla 2kk ikää, kun syötin, puin, pakkasin matkaan, kävelin ruokakaupalle (noin 20min.), valitsin ostokset, ja kassajonossa tyttö ilmoitti että tissi tänne just eikä kohta. No, ihan hetken joutui odottamaan, mut en kyllä olis voinut kävellä kotiin asti itkevän vauvan kanssa. Imetin aulassa.

• minä en
        erimoisialapsia kirjoitti:

Huh, hienoa jos jollain toimii! Mut minä en olisi päässyt ekaan puoleen vuoteen mihinkään jos en olisi valmis imettämään myös julkisilla paikoilla. Toki olen kuullut näistä lapsista jotka syö aina 2-4h välein ja vieläpä niin että se on ennakoitavissa, mutta sellaista ei ole meille kotiutunut :)

Miten kauan nälkäänsä ilmaiseva vauva voi odottaa? Siis esim. sitä kotiin menemistä? Tietysti jos lapsen temperamentti ei ole tulisina sorttia ja äiti osaa lukea lastaan hyvin ajoissa niin on siinä pelivaraa, mutta en minä olisi bussilla kotiin ehtinyt ennen itkua.

Vauvalla taisi olla 2kk ikää, kun syötin, puin, pakkasin matkaan, kävelin ruokakaupalle (noin 20min.), valitsin ostokset, ja kassajonossa tyttö ilmoitti että tissi tänne just eikä kohta. No, ihan hetken joutui odottamaan, mut en kyllä olis voinut kävellä kotiin asti itkevän vauvan kanssa. Imetin aulassa.

No minä en edes suunnitellut käyväni kovin kaukana kotoa pikkuvauvan kanssa. Kyllä hän ihan hyvin kesti tavalliset kauppareissut tuossa iässä. Nukkui yleensä tai makasi hiljaa rattaissa ja kyse oli kumminkin hyvin reippaasta ja toimeliaasta vauvasta joka konttasi jo 5 kk iässä kovaa vauhtia maailmaa tutkien niin ettei syömään olisi kerennyt. Ja nyt tosiaan puhutaan temperamentiltaan "tulisesta" lapsesta, jonka temperamentti tulee lämpimämmistä maista ja joka ollut toimelias ja aktiivinen ihan syntymänsä ensivuorokaudesta saakka.

• toki saa

Saa imettää julkisella paikalla, kunhan sen tekee huomaavaisesti.

Itse olen imettänyt nyt jonkun 6 vuotta, eikä siihen hommaan enää itsekään juuri kiinnitä huomiota saati että toiset sitä huomaisivat. Minulle on useasti käynyt niin että olen esim. kahvilassa imettänyt vauvan ja vastapäätä istuva ystäväni on huomannut imetyksen vasta kun olen röyhtäyttänyt vauvaa. Minulla on yleisillä paikoilla aina päälläni imetyspaita, ja lisäksi vauva kulkee kantoliinassa, joten imetän joko kokonaan liinan sisällä tai niin että vauvan pää on vähän olkapäältä roikkuvan liinan takana piilossa. Tällälailla olen imettänyt niin jumalanpalveluksessa kuin marketin hyllyjen välissäkin. Toki mieluiten imetän rauhassa istuen (mutten kuitenkaan wc:ssä!), mutta joskus vauvan nälkä iskee vaikka siellä marketissa, ja on paljon helpompaa antaa rintaa liinan suojassa, kuin jättää ostokset siihen ja lähteä koko perheen kanssa jonnekin muualle huutavan vauvan kanssa imetyspaikkaa etsimään.

• natural

Imetän paita avoinna paikassa kuin paikassa.Pusero vain auki ja se on siinä.Luonnollista ja helppoa.Ei ole mitään hävettävää olen hyvin tyytyväinen omiin rintoihin.Nauttikoot tästä myös muut.

• K.n

Kyllä imetys reippaasti julkisilla paikoilla kannattaa.Ei siinä ole mitään erikoista.Minä ainakin opetan lapsilleni, että saa itseänsä esitellä.

• Hyi

Ällöttävää. Muistan vieläkin, kun eräs nainen kauppakeskuksessa, kahvilan ikkunapaikalla kaivoi tissin esiin, eikä mitenkään edes piilotellut toimenpidettä. Mahtoi nauttia saadessaan paljastella itseään muille

• kahden äiti

Se imetys on todella ällöttävää julkisilla paikoilla. Jos olen kahvilassa syömässä tai muuta nauttimassa, niin kyllä menne ruokahalut kun joku ämmä kaivaa tissinsä esiin ja alkaa imettämään, voi helvetti, pysykää kotona, ei lapsen paikka ole kahvilassa eikä yleisillä paikoilla imemässä. Jos vauva osaisi vastata, sitä nolottaisi äidin toiminta.

• 234234231

Eräällä äidillä oli niin kiire että kaupan kassalla imetti vauvaa ja maksoi ostoksiaan samanaikaisesti! Siis tissi täydellisen esillä, ei imetyspaitaa tms. En kokenut sitä mitenkään loukkaavaksi, mutta erittäin oudoksi. Varsinkaan kun ei itse vielä ole äiti, niin tissien julkinen esittely on vähän hassua.

• zazzoo

Minulla on vauva jota en ole voinut imettää (keskonen ei oppinut rinnalle) joten omakohtaista kokemusta ei ole. Muistan vuosia sitten kun lapsiperhe istui viereemme mäkkärissä ja äiti ryhtyi imettämään vauvaansa. Minua alkoi etoa niin etten voinut syödä ruokaani loppuun. Ei ollut ilkeyttä tms, vaan ajatus ällötti kun vauva lutkutti siinä tissiä. En voi sille mitään.

Nyt kun minulla iselläni on lapsi olen sitä mieltä, että todellakin saa imettää eikä tarvitse mennä mihinkään vessaan häpeämään mutta olisin vieläkin kiitollinen jos yrittäisi vähän peitellä esim huivilla tai istua hieman syrjässä jos mahdollista. En halua nähdä edelleenkään kenenkään tissejä kun syön.

• ehkä olen ahdasmieli

Voin myöntää että minua hävetti, kun olin sukulaistuttavani ja hänen vauvan kanssa ravintolassa syömässä ja nainen vetäisi tissin esiin ja alkoi imettämään keskellä kiireisintä lounasaikaa.... Tiedä sitten onko vika minussa, kun se ei ollut mielestäni soveliasta. Vieressä oli kuitenkin lastenhoitohuone. Samainen sukulainen veti tissin esiin myös anoppilan kahvipöydässä, appiukon ja puolison veljien edessä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      98
      7791
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      136
      6523
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      179
      4655
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      240
      3192
    5. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      96
      2703
    6. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      62
      2124
    7. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      147
      1808
    8. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      8
      1762
    9. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      23
      1665
    10. Yhteydenotto

Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?
      Ikävä
      197
      1604
    Aihe