Kuvat luvatta netissä - mikä neuvoksi?
Valokuvaajan suurin ongelma on valokuva, etenkin internetissä valokuvien luvaton käyttö ja muokkaus on todella iso ongelma.
Taannoin valokuvaaja Henrik Kettunen kirjoitti blogissaan (http://cartinakuva.blogspot.com/) osuvasti Googlen uudesta kuvahakuohjelmasta ja internetissä luvatta olevista valokuvista seuraavaa:
Googlen uusi hakutoiminto http://www.google.com/insidesearch/searchbyimage.html
on paljastanut, että kuvavarkaudet ja näiden varastettujen kuvien kaupallinenkin käyttö on yllättävän laajaa. Yleensä kuvavarkauksiin syyllistytään yrityksissä, joissa kotisivujen päivittää isompi joukko webmastereita, ja joissa vaihtuvuus on suurta.
Tyypillisesti luvattoman kuvankäyttöön syyllistyneestä firmasta sanotaan, ettei tiedetä kuka kuvan on sinne laittanut, tai ettei ao. henkilö ole enää palkkalistoilla. Ongelma on osin heikko tekijänoikeuskysymyksiin liittyvä ohjeistus - tai tietoisuus.
Toinen ongelma ovat erilaisten pikkufirmojen ja yhdistysten nettisivuilla tapahtuvat tekijänoikeusrikkomukset, joita niitäkin on varsin paljon. Laajemmin rikkomuksiin syyllistytään blogeissa, joista osa jopa virallisten tahojen ylläpitämiä!
Bloggaajille ja kotisivujen tekijöille siis tiedoksi, että kuvan luvaton käyttö netissä on helppo jäljittää. Älkää syyllistykö kuvavarkauksiin!
Finnfoto on yhteistyössä Kopioston kanssa laatinut kolmen erilaisen kuvan luvattoman käytön oikaisussa tarvittavan kirjemallin(t). Valokuvaaja voi kopioida ja muokata näistä kirjemalleista omiin tarpeisiinsa sopivan viestin internetissä luvattomasti käytetyn kuvan laskuttamiseksi, poistamiseksi tai ohjeeksi muihin toimiin ryhtymisestä.
Kirjemallit löytyät Finnfoton sivuilta http://www.finnfoto.fi/lomakkeet/
Kuvat luvatta netissä - mikä neuvoksi?
5
318
Vastaukset
- Youtube-rosvot
Ei liity aivan asiaan, mutta olen huomannut ettäYoutubessa jotkut törkimykset kähveltävät toisen Youtube-tililtä videon (yksinkertaisesti download-upload), joskus kaupallisessakin mielessä. Vaikka omat videoni ei niin loistavia olekaan, niin muutaman kerran on nekin varkaalle kelvannut.
Onneksi Youtubessa on yksinkertainen ja toimiva ilmoitussysteemi, jolla voi vaatia varastetun videon poistoa inhan konnan kanavalta. Paras ratkaisu on välttää ihmiskuvien nettiin laittamista julkisiksi. Itse lataan sinne vain luontokuvia jotka olen itse ottanut eivätkä tintit valita. Omia kuviaan voi tietysti jokainen sinne ladata kunhan varmistaa, ettei niissä näy muita joilta ei ole kirjallista lupaa. Muutoin julkaisusta pitää maksaa vähintään kohteen päätämä hinta vuosihinnoitteluperiaatteella.
Kuvaan enimmäkseen kaupunkiympäristöä ja -luontoa peruskameroin ja lähettelen otoksiani muutamallle sivustolle sekä kilpailuihin. Joihinkin kuviin olen joutunut ottamaan ihmisiä mukaan mutta kaukaa. Lisäksi olen käsitellyt otoksia niin, ettei hahmoja tunnista.
Mutta pystyykö joku ennallistamaan nettiin käsiteltynä liittämäni otoksen ja vieläpä tarkentamaan sitä niin, että kymmenien metrien päästä euron kirppiskameroin ikuistetut ihmiset ovat tunnistettavissa? Tieteismaailmassa temppu onnistuu, ehkä reaalimaailmassakin mutta tehdäänkö sitä todellisuudessa?- sotkettu kuva
piruitte kirjoitti:
Kuvaan enimmäkseen kaupunkiympäristöä ja -luontoa peruskameroin ja lähettelen otoksiani muutamallle sivustolle sekä kilpailuihin. Joihinkin kuviin olen joutunut ottamaan ihmisiä mukaan mutta kaukaa. Lisäksi olen käsitellyt otoksia niin, ettei hahmoja tunnista.
Mutta pystyykö joku ennallistamaan nettiin käsiteltynä liittämäni otoksen ja vieläpä tarkentamaan sitä niin, että kymmenien metrien päästä euron kirppiskameroin ikuistetut ihmiset ovat tunnistettavissa? Tieteismaailmassa temppu onnistuu, ehkä reaalimaailmassakin mutta tehdäänkö sitä todellisuudessa?Tuskin. Sotketusta kuvasta ehkä enintään joku voi tunnistaa itsensä tai kaverinsa jos muistaa olleensa kyseisessä paikassa kuvaushetkellä.
- nii
sotkettu kuva kirjoitti:
Tuskin. Sotketusta kuvasta ehkä enintään joku voi tunnistaa itsensä tai kaverinsa jos muistaa olleensa kyseisessä paikassa kuvaushetkellä.
Julkisella paikalla saa kuvata, ja kuvia saa ladata nettiin vaikka julkisella paikalla käyskentelevä henkilö olisi siitä selvästi tunnistettavissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama907522Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1216268Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1604387Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2333024Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta902608Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh241846Yhteydenotto
Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?1881457- 1191426
Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?
Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk21751"Suomen Gossip Girl" Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen
Onnea, Jannica! Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen ja 30 000 euroa. Nordberg kutsuu itseään Suomen Gossip Girliksi19693