Muotokuvan piirtäminen

Pälde

Eli kun yrittää piirtää ihmismallista muotokuvaa, onko jotain erityistä "kikkaa" että mihin kohtiin erityisesti naamassa pitää kiinnittää huomiota, että saisi mahdollisimman paljon mallin näköisen kuvan piirrettyä, vai harjaantuuko silmä ajan mittaan itsestään? Teen tällä hetkellä lyijykynätöitä, varjostukset hallussa naaman mittasuhteet.

26

1868

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajatuksiavaan

      Eihän sulla voi olla varjostukset ja mittasuhteet hallussa jos et saa näköistä.

    • Muotokuvan...

      ....piirtämistä ei opi jos ei ole "näkemystä"! Jos varjostuksien ja mittasuhteidenkaan jälkeen työ näytä malliltaan, ei homma onnistu jatkossakaan. Muotokuvien tekijät on "oma rotunsa" joilla on taito näpeissään ihan luonnostaan. Vaikka olisit omasta mielestäsi kuinka täälläkin väsyksiin asti jankattu "huipputaiteilija" niin et sitä oikeasti ole jos edes malliasi et pysty tulkitsemaan. Se vain on niin tosi!

      Itse teen muotokuvia ihan työkseni ja tulen ihan jopa toimeen taloudellisesti tuolla työllä.
      Näköismuotokuvia ei opita edes harjoittelemalla jos ei pysty löytämään kasvoista niitä ihmisen 'persoonallisuuksia'!

      • Sinne eiku tänne

        Miten tuo lievä taittovika vaikuttaa muotokuvamaalaukseen? Picassolla taisi olla aika paha sellainen.


      • Diipa daapa...

        ""Itse teen muotokuvia ihan työkseni ja tulen ihan jopa toimeen taloudellisesti tuolla työllä.""

        Olisko tästä muita todisteita kuin itse nimimerkin suojasta annetut väitteet?


      • Pitihän tuo...
        Diipa daapa... kirjoitti:

        ""Itse teen muotokuvia ihan työkseni ja tulen ihan jopa toimeen taloudellisesti tuolla työllä.""

        Olisko tästä muita todisteita kuin itse nimimerkin suojasta annetut väitteet?

        ...arvata että tulit tähänkin. XDXD Näyttää se kateus kalvavan ammattilaisten edessä yhä.
        Minä kyllä uskon ja kunnioitan tota edellistä häiskää! Toiset osaa ja toiset ovat niitä jotka kadehtivat todellisen osaamisen edessä ja sinä valitettavasti kuulut niihin kaiken sen muun kusipäisyyden ohella.


      • Piti vielä....
        Pitihän tuo... kirjoitti:

        ...arvata että tulit tähänkin. XDXD Näyttää se kateus kalvavan ammattilaisten edessä yhä.
        Minä kyllä uskon ja kunnioitan tota edellistä häiskää! Toiset osaa ja toiset ovat niitä jotka kadehtivat todellisen osaamisen edessä ja sinä valitettavasti kuulut niihin kaiken sen muun kusipäisyyden ohella.

        ...ihan palata koska totesin heti perään että sinähän itse aloititkin tämän ketjun! XDXDXD
        Niin millähän sanotaan olevan "lyhyet jäljet"? Ei ihmekään että potuttaa! XDXDXDXDXD!!!


      • Olipa taas....
        Diipa daapa... kirjoitti:

        ""Itse teen muotokuvia ihan työkseni ja tulen ihan jopa toimeen taloudellisesti tuolla työllä.""

        Olisko tästä muita todisteita kuin itse nimimerkin suojasta annetut väitteet?

        ....harvinaisen viisas osallistuminen sinulta tähän keskusteluun ja juuri sinulle tyypillisellä tavalla! Olet niin kade jengille joka pärjää työllään. Tuosta on helppo vetää johtopäätöksiä. ;)


      • Diipa daapa
        Piti vielä.... kirjoitti:

        ...ihan palata koska totesin heti perään että sinähän itse aloititkin tämän ketjun! XDXDXD
        Niin millähän sanotaan olevan "lyhyet jäljet"? Ei ihmekään että potuttaa! XDXDXDXDXD!!!

        Harhaluulosi ja kuvittelusi ovat jo sillä tasolla, että ehkä kannattaisi hakeutua hoitoon! Oliko tämänkertainen väitteesi että aloittaja ja minä olisimme sama henkilö!

        Herää nyt pahvi harhoistasi ja jätä se ajatteleminen sellaisille joilla siihen on kykyä!


      • Selmarin
        Olipa taas.... kirjoitti:

        ....harvinaisen viisas osallistuminen sinulta tähän keskusteluun ja juuri sinulle tyypillisellä tavalla! Olet niin kade jengille joka pärjää työllään. Tuosta on helppo vetää johtopäätöksiä. ;)

        "Olet niin kade jengille joka pärjää työllään."

        Kuka on kade ja kenelle?

        Jos niitä omalla työllään pärjääviä tällä palstalla pyörii, niin kumma ettei heistä ole seisomaan teostensa takana ja esittelemään niitä ylpeinä?

        Taitaa palstan lapset taas katkerana jutella omiaan!


      • Se on totta varmaan, että muotokuvan teko on oma-alansa. Sen sijaan olen eri
        mieltä edellisen kirjoittajan kanssa siitä, että muotokuvan tekoa ei voisi oppia.
        Uskon että sen voi oppia kun vain opettelee. Eli piirtämistä oppii piirtämällä,
        ja muotokuvan tekoa katselemalla mallia ja koittamalla tehdä saman näköistä.
        Tiedän että en itse osaa kovin hyvin.


      • Niin 'lapset'
        Selmarin kirjoitti:

        "Olet niin kade jengille joka pärjää työllään."

        Kuka on kade ja kenelle?

        Jos niitä omalla työllään pärjääviä tällä palstalla pyörii, niin kumma ettei heistä ole seisomaan teostensa takana ja esittelemään niitä ylpeinä?

        Taitaa palstan lapset taas katkerana jutella omiaan!

        Hei niistähän hehkutat jo blogissasikin. Kuulemma lapsiasi on uhkailtu. Millä sanoilla ja kuinka? Ketä- tai keitä epäilet? Vai yritätkö ihan tosissasi kalastella empatiaa asioilla joita oikeasti ei ole tapahtunut.
        Jos ne "uhkailut" on tehty puhelimessa- tai netissä niin kaikesta jää jäljet. Jokainen ihminen netissä voi väittää tuollaisia- ja jopa pahempaakin ilman että kukaan sitä pystyisi todentamaan! Tosiasiassa jos tuollaista olisi tapahtunut niin poliisit ovat jo "oman koneistonsa" jo käynnistäneet noin härskien ja törkeiden ihmisten kiinni saamiseen. Vai oletko edes tehnyt asiasta rikosilmoitusta? Jos et, niin jokainen lukija täällä voi tehdä tästäkin "kauheudesta" omat johtopäätöksensä.
        Itse epäilen että yrität kalastella empatiaa todella törkeällä tavalla!! Ole oikein iso sika!!!


    • Pälde hei!

      Muotokuvan teko on muutakin kuin kasvot ja 'näköisyys'. Esimerkiksi kädet ja niiden mittasuhteet kertoo paljon tekijästä.

    • Pilkku

      Hyvä pälde mä oon yritänyt tota sammaa juttua se on ihan hauskaa kannattaa luottaa vaan siihen että silmä harjaantuu!!

    • kysyn

      Olen kuullut että jotkut käyttävät apuvälineenä projektoria.
      Ei kai sekään ole kiellettyä mielestäni koska se on vain apuväline josta näkee hiukan miltä pärstä näyttää. Ei se ole vielä muotokuva jos ääriviivat jäljentää koneen avulla.

      Mitä ollaan mielipuolta?

    • Etsi kasvoista...

      ...piirrettävän ihmisen persoonallisuuksia jotka ovat hänelle tunnusomaisia. Kaikilla on omansa.

    • huuhaataidetta

      Mitä enempi teet jäljentämistyyppistä jälkeä niin väkisin tulee näköinen. Itse sanoisin, että kallon malli / silmä, nenä ja suu väliset suhteet on tärkeitä työn onnistumiselle.

      Harvemmin kukaan tässä osaa niin jäljentää kameramaisesti jotta kyllä näköisyys kait yleensä tulee persoonallista ilmettä korostamalla ja tarkkailemalla edelllämainuttuja mittasuhteita.

      • Olen minäkin tehnyt polttamalla muotokuvia jopa myyntiin jokin aika sitten.
        Käytin siinä apuna piirtoheitintä, mutta täytyy sanoa että ei siitä ollut kuin osviitaksi jonka jälkeen alkoi tosi piirroksen trimmaus että kaikki sattui kohdalleen, ja ilmeisesti sattui kun ei ole kuulunut valituksia.

        Mitä tarkoittaa nimimerkkisi huuhaataidetta?

        Huuhaataide kunniaan olkoon mottoni.


      • huuhaataidetta
        kysyn kirjoitti:

        Olen minäkin tehnyt polttamalla muotokuvia jopa myyntiin jokin aika sitten.
        Käytin siinä apuna piirtoheitintä, mutta täytyy sanoa että ei siitä ollut kuin osviitaksi jonka jälkeen alkoi tosi piirroksen trimmaus että kaikki sattui kohdalleen, ja ilmeisesti sattui kun ei ole kuulunut valituksia.

        Mitä tarkoittaa nimimerkkisi huuhaataidetta?

        Huuhaataide kunniaan olkoon mottoni.

        se oli provo se :)


    • Arttari

      'Ei kukaan ole seppä syntyessään!' Eli kyllä kovalla harjoittelulla voi edistyä tuossakin!
      Taitavat olla sellaiset yksitysikohdat taiteilijan käsialaa, joka kehittyy harjoitellessa!

    • oopoo

      kun kiinnittää huomiota aivan oieniin seikkoihin kuten silmäkulmien asentoon, kulmien oikeaan kulmaan, korvien uurteisiin jne jne niiin eiköhän se ala mallia muistuttaa. ja juuri nuo aiemminmainitutkin persoonalliset piirteet, voi niitä jopa vähän korostaa kohtuudella, ja vaikkei heti alussa työ muistuttaisi malliaan ollenkaan voi lopuksi,tai jopa parin päivän jälkeen, työtä uudellleen vilkaistessa huomata sen todella näyttävän malliltaan.

      • harrrjoittelija

        Muotokuvassa on tärkeää ymmärtää kohde kolmiulotteisesti. Tähän voi harjoitellessa hakea vauhtia karikatyyreillä, jolloin esim liioittelee leukaa. poskipäitä ja vaikka silmäkulmia...tietysti eri "näkövinkkeleistä". Yksityiskohdista voi tehdä suurennoksina tutkielmia esim. simät ja suu.


      • Oikea karrikatyristi
        harrrjoittelija kirjoitti:

        Muotokuvassa on tärkeää ymmärtää kohde kolmiulotteisesti. Tähän voi harjoitellessa hakea vauhtia karikatyyreillä, jolloin esim liioittelee leukaa. poskipäitä ja vaikka silmäkulmia...tietysti eri "näkövinkkeleistä". Yksityiskohdista voi tehdä suurennoksina tutkielmia esim. simät ja suu.

        Osaan katsoa mallia "sillä silmällä" ja löydän yleensä henkilön tunnusomaiset piirteet helposti. Piirrettäessä hieman korostan noita piirteitä ja kaikki tunnistaa kenestä on kyse.
        Olin aikanani Kari Suomalaisen "opissa"- tosin vain kaksi viikkoo mutta opin karikatyyreistä sen kaiken olennaisimman jota nykyisin viljelen työssäni varsin menestyksekkäästi. Teen kahteenkin "päivittäislehteen" karikatyyrejä ja myös muutamiin aikakausilehtiin.

        Karilta opin myös sen "oivaltamisen taidon" päivän uutisista esimerkiksi.

        Muotokuvat ovat ihan helpo nakki meille karikatyristeille!


    • Voi sua....

      ...."alaston" mies 34 uusimaalta!!! Ymmärrätkö itse ollenkaan kuinka typerältä vaikutat!!!!? Tarkoitan nimenomaan tuon "profiilisi" tarkoitusperiä alunperinkin.
      Voi helevetti kuinka typeränä sä meitä pidät! Tajuatko että kaikki näkyy!

      Yritä jotain muuta!

      • Sama a.

        Haista vittu "voi sua." Vitun väliä ku aivan kaikki on feikkiä iästä paikkakuntaan ja kaikki mitä selitän


    • näyttäis oppivan

      Kuvaan ei kai pitäisi maalata (vesiväreillä on hyvä piirtää) tarkoituksella tiettyjä kulmia ja etäisyyksiä kuin tietokone, vaan tunnelmatajunsa perusteella summittain oikein silmien ilme ja koko, sijainti, kasvonosien ilmeet ja kokonaisuuden luoma vaikutelma, tunnelma ja luonne.

    • välööri

      Naamassa silmät pn puolivälissä daijua. Dusaa siihen kärjellään seisova kolmio, jonka kaikki sivut on yhtä pitkät Kolmion yläkulmat on silmien kohalla ja suu tulee alakärkeen. Miten pitkät sivuhen tulee olla, ei hajuakaan mut tän muistasin koulun kuviksentunnilta n 25 vuoden takaa

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2550
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe