Eli siis tiedän kyllä paljon kaneista, mutta silti pari kyssää...
1. Kumpi olisi parempi uros vai naaras?
2. Mitä kanit (kääpiölupat) yleensä kasvattajalta maksavat?
3. Jos pitäisin kaniani ulkona kesällä niin voisinko itse tehdä sille puusta ''mökin'' sinne joka voisi olla sateellakin ulkona? (Tekisin laudoista mökin ja naulaisin pressua siihen päälle (: )
4. Voiko kanin vessalaatikossa pitää sanomalehteä jonka päällä purua ja ehkä hieman heinää? Olen kuullut että voi.
5.Onko kääpiölupan korvat herkät tulehtumaan?
6. Mitkä ovat pakkas/plus-asteiden rajat kania ulkoiluttaessa?
7. Olisikos 120cm riittävä häkinpituus kääpiölupalle? :)
8. Sanokaa näistä paras pojupupun nimi: Rafael ,Romeo, Johnny Depp ''JD'', Iron, Robin.
9. Sitten paras tytsypupun nimi: Juliet, Dixi, Molly, PomPom, Pipa.
Kiitos vastauksista toivoen: 13w likka :)
Tarvitsen tietoa kaneista!
7
166
Vastaukset
- herraisäjaäiti
Ei ainakaan Robin... Huhhuh.. :D
- Lipsu
En ooottanu siit ''Robinist'' sitä nimee on ollu mul pupu-nimenä mieles kaua :D xd
- Cra27
Itse kun ostin oman luppani kasvattajalta se maksoi 50e. Tosta sanomalehdestä sen verran että muste voi tarttua pupun jalkoihin. Mun pupu ei ainakaan pitäny sanomalehdestä,se alko repii sitä. Joten nyt sen häkissä on vaan puruu ja wc astia.
Tosta häkistä olisin sitä mieltä, että mitä pitempi sen parempi. Mun lupalla on 150cm pitkä häkki. Sulosia nimi ehdotuksia. Toi Pipa kuullostaa kivalta. - siirilydia
cra27 tuossa sanoikin jo tuosta sanomalehdestä kaiken tarvittavan. Heinää ei vessalaatikkoon ehkä kannata laittaa sillä kani voi alkaa syömään sitä. Uroksista ja naaraista en nyt voi sinulle sanoa että kumpi on parempi kun en sinua tunne, mutta yleinen mielipide on että urokset ovat ehkä hieman naaraita kiltempiä. Itse tykkään enemmän naaraista, urokset joita olen nähnyt/olleet meillä hoidossa, ovat olleet omaan makuuni ehkä turhan yksinkertaisia, mielestäni kanilla kuuluu olla luonnetta jota naarailta löytyy omien kokemuksieni perusteella useammin.
Tuollaisen kopin voi hyvinkin rakentaa, muistathan laittaa ulkoaitaukseen kuitenkin katon verkosta/muusta vastaavasta, petoeläinten varalta. Ja no sateella ei ehkä kannata kania kauheasti ulkona pitää ellei sitten koppi ole sellainen että siellä oikeasti kani viihtyy, ettei lähde ulos käppäilemään sateella. Kanit kuitenkin vilustuvat helposti ja se ei tiedä niille hyvää. Ja sateen jälkeen tietenkin on maa usein aika kurassa, siihenkin kannattaa varautua että kani menee vähän sottaiseksi. Talvella jos ulkona aikoo pitää niin kopin tulee olla lämpöeristetty, tai pikemminkin tulisi olla esimerkiksi jonkinlainen leikkimökki/vastaava joka olisi lämmitetty ja sieltä menisi aitaus ulos.
Omasta mielestäni ei ole rajoja sinällään että missä lämpötilassa kania voi viedä ulos. Ei tietenkään kannata viedä esimerkiksi loskakelillä, kurakelillä, sadekelillä, tai tuulisella säällä ulos, mutta jos kania on syksystä asti totutettu pikkuhiljaa kylmiin keleihin viemällä ulos säännöllisesti niin hyvin ne kestävät isompiakin pakkasia, omat kanini ovat pärjänneet loistavasti -25 asteenkin pakkasella pikku "lenkillä". Kanista kutienkin huomaa aika helposti jos sillä on kylmä, usein alkavat pesemään tassujaan merkittävän paljon, kyhjöttämään paikoillaan, ja korvat ovat jääkylmät. Silloin kannattaa vielä kani sisälle. Kesälläkään ei tietenkään kannata viedä ulos mihinkään suoraan auringonpaisteeseen ja 30 asteeseen turhan pitkäksi aikaa ilman varjopaikkoja, ettei kani ihan läkähdy.
Häkin koosta vielä: mielestäni ylipäätään jos aikoo pitää kania isomman osan päivästä häkissä kuin vapaana, niin ei tehdasvalmisteinen häkki kanille riitä. Miltä itsestäsi tuntuisi kyhjöttää vaikkapa 16 tuntia päivässä samassa häkissä? Suosittelen tekemään kanille jonkinlaisen aitauksen sisälle jonne tulisi sitten vessalaatikko ja muut tarvittavat asiat, mikäli siis kani tulisi olemaan häkissä/aitauksessa esimerkiksi kouluaikasi sekä yöt.- siirilydia
Ai niin ja ulkokanina jos aikoo pitää niin yksi kani ei riitä, koska ulkona ollessaan kani ei saa läheskään niin paljon seuraa ihmisestä kuin sisäkanina, ihmisten touhun keskellä eläessä.
- Lipsu
Juu siis en ajatellut ulkokania ottaa :) Mutta siis kyllä ajattelinkin aitausta jonka voisin tehdä itse sisälle. Ja tekisin sis itse ulkoaitauksen ja ostaisin jostain siihen vaikkapa verkkokaton joka puoliksi pressua :) Ajattelin myös jos en ostaisi kanille häkkiä ollenkaan vaan suuren aitauksen joka on korkea ettei kani pääsisi hyppäämään siitä yli ;D aitaukseen saisi helpolla maton pohjalle :)
- kk
Ite vien kani ulos kun on sellanen 8 tai enemmän max. 25
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi922773On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole612656Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.712601Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä952561Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve412306Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1012126Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl502022Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1411876Joskus tulee niin
Yksinäinen olo. Ei ole tarpeeksi ihmisiä elämässä, jotka tuntuisivat välitttävän aidosti. Jos mä ny saisin sairaskohtauk611715Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?171578