Kiireellistä apua kaipaan!

apua!

Kanin sai poikaset 5 päivää sitten, ja nyt se tänään alkoi syödä karvaa sieltä pesästä! Tarkoittaako tämä nyt sitä, että se on jotenkin häiriintynyt ja yrittää tuhota pesän? Syökö se kohta poikasetkin? Mitä minun tulee tehdä? Nyt elossa olevat poikaset ovat hyvin hoidetun näköisiä. Pitäisikö minun varuiksi ottaa pesälaatikko pois häkistä ja antaa niiden imeä emänmaitoa pari kertaa päivästä?

9

389

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 8+12= ?

Emo ei syö poikasia joe saa tarpeeksi vettä ja ravinteita! Älä huoli ;) (Joo siis en oo 100% varma mutta gerbuilla on ainakin niin omat gerbut eivät ole ikinä syöneet poikasia, kuten ei kanitkaan.!

Voi olla että jos olet ottanut vaikkapa poikasia syliin/käteen niin emo ei enää ''huolehdi'' niistä vaan ''hylkää'' ne. Voi myös olla että emoa ja poikasia on häirittu nykyisessä pesäpaikassa tai tullut niinku häirityksi, ja nyt aikoo vaihtaa pesän paikkaa.

Jos huomaat että emo on selväsi hylännyt jonkun/jotkut poikaset niin suosittelen että teet SUUREEN pahvilaatikkoon pesän jos toistä häkkiä eiole.
      (Itse olen joutunut ottamaan poikaset pulloruokintaan)

Pesän voit itse rakentaa niin että; Laitat häkin/laatikon pohjalle viltin ja paaljon paaljon heinää ja muotoiset siitä kodikkaan!
      Jos kyse on häkistä laita n. 3/4osaa häkistä lakanan alle niin poikasilla on turvalinen olo! :)
      Jos kyse on pahvilaatikosta voit askarrella katon laatikkoon niin että siellä on sopivan ''pimeää''. Ja sama viltti ja heinäjuttu :)

Tai jos emo on hylännyt poikasensa voit koittaa seuraavaa: Ota poikaset/poikanen käteesi ja ota hieman heinää ja emonkarvaa pesästä ja hiero sitä poikaseen/poikasiin. Laita poikaset/poikanen sitten takaisin häkkiin ja katso miten emo reagoi.

HUOM!!! Älä ota poikasia pulloruokintaan joe EI OLE pakko! Se on raskasta sillä itse jouduin 5kertaa päivässä juottaa poikasia, koska en tiennyt riittäisikö pullosta vain 1-2kertaa päivässä niinkuin emosta.
      Kannattaa mennä kysymään/soittaa jollekkin kasvattajalle joka voisi tietää minua paljon paremmin mitä tehdä! Minullakin pulloruokinnassa oli kaksi vaavia joista vain toinen selvisi...

• apua!

Niin, mutta mitä se tarkoittaa kun kani syö pesästä sitä karvaa jonka pitäisi olla siellä lämmittämässä poikasia? Sehän jo itse saa siitä karvasta ties minkä suolitukoksen ja poikasille tulee kylmä ilman suojaa.

Ja ei minulla ole tarkoitus ainakaan vielä poikasia alkaa pullosta ruokkia, vaan ottaisin aina emon syliin ja antaisin poikasten juoda emonsa maitoa kun pidän siitä kiinni. Huolettaa vain suunnattomasti, että mitä jos tuo emo syö pesästä kaikki karvat ja lopulta poikasetkin. Onko siis tuosta karvansyönnistä syytä olla huolissaan?

En uskalla varmaan seuraavaan viikkoon nukkuakaan kunnolla tai käydä kaupassa tai muuallakaan, ellen saa jonkinlaista vastausta tähän ja varmuutta siitä, että tuo karvansyönti ei tarkoita sitä, että emällä on aikomus jatkaa sitä niin pitkälle, että koko pesä poikasineen on hävitettynä ja syötynä.

• vfkjd

Voisikohan muuten olla että pesä ja karvat olisivat ''likaantuneet'' ja emo syö ne pois nyppiäkseen uudet tilalle?

• apua!

Toivon tosiaankin, että kyse on vain siitä. Onko kaniemällä sitten tapana tehdä näin? Eikö se ole hirmu vaarallista syödä sellaisia karvamääriä kerralla?

• YouNeedHelp

Tiedän tapauksen, jossa äiti pupu hajotti rakentamansa pesän ja muutamassa päivässä vastasyntyneet poikaset kuolivat :(
      Ihan pikkuisia ei voi ihminen auttaa mitenkään vaan luonto tekee tehtävänsä. Kanimamma on voinut stressaantua, häiriintyä tai olla liian nuori poikasten hoitoon. Huonot emogeenit kuulema periintyvät eli toista poikuetta ei kannata teettää.

• YouNeedHelp

Ja mainitsemassani tapauksessa karvat pesäsästä häsiviät ennen pesän lopullista hajottamista.

• apua!
        YouNeedHelp kirjoitti:

Ja mainitsemassani tapauksessa karvat pesäsästä häsiviät ennen pesän lopullista hajottamista.

Miten ne poikaset sitten kuolivat? Tai siis, tappoiko emä ne vai kylmettyivätkö ne kun niillä ei ollut enää pesää?

• YouNeedHelp
        apua! kirjoitti:

Miten ne poikaset sitten kuolivat? Tai siis, tappoiko emä ne vai kylmettyivätkö ne kun niillä ei ollut enää pesää?

Vaikka poikasia yritettiin siirtää takaisin heinäkekoon niin ne ryömivät pois ja lopulta paleltuivat kun emo lopetti hoitamisen, ei enää imettänyt ja sen huomasi siitä kun pikkuiset muuttuivat kurttuisiksi. Kuollut poikanen saattaa palelluttaa muutkin kuoliaaksi niin jos kuolleita näkee ne pitää poistaa pesästä.

• need

Hei odota ja seuraa tilannetta jos emo hoitaa poikasia vielä edes paropäivää SINÄ voit pelastaa poikaset :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      91
      7540
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      122
      6285
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      160
      4407
    4. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      233
      3034
    5. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      90
      2618
    6. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      31
      1897
    7. Tunnustusten lauantai

Mitä haluat sanoa kaivatullesi?
      Ikävä
      129
      1521
    8. Yhteydenotto

Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?
      Ikävä
      196
      1511
    9. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?

Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk
      Tv-sarjat
      21
      762
    10. "Suomen Gossip Girl" Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen

Onnea, Jannica! Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen ja 30 000 euroa. Nordberg kutsuu itseään Suomen Gossip Girliksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      693
    Aihe