Moi, minulla on vuoden vanha russeli joka tulee narttujen ja leikattujen urosten kanssa toimeen ja myös suurimman osan vanhempien urosten kanssa mutta joidenkin nuorempien urosten päälle käy ja ottaa miehestä mittaa. Koira on pennusta asti sosiaalistettu ja tämä urosten kanssa rähinöinti alkoi siinä aikuistumisen kynnyksellä joskus 9kk iässä. ja koirani "´vihollisia" ovat samanikäiset tai nuoremmat urokset.
Olenkin ajatellut kastroida koiran, ja toivoisin että urosmatchoilu ja narttujen nylkyttäminen ja vieraissa sisälle merkkaaminen jäisi vähemmälle.
Haluaisin kuulla kokemuksia että onko kellään kastrointi auttanut uroksen rähinöintiin muiden urosten kanssa? Entäs sitten tuo hormoni"kapseli" onko siitä kokemusta? kaikki kokemukset otetaan vastaan! myös huonot
auttoiko uroskoiran kastrointi uroksille rähisemiseen?
9
2217
Vastaukset
- pallinpoisto
Minun nuorempi uros koira leikattiin n.10kk ikäisenä, ihan sen takia kun on sekarotuinen ja lisäksi harrastamisesta ei meinannut tulla mitään sen jälkeen kun poika älysi että myös tyttökoiria on olemassa.. ;) Myöskin puistoilu oli yhtä painajaista kun ei se tehnyt mitään muuta kun nylkytti narttu koiria. Uroksia kohtaan se on kuitenkin aina ollut hyvin alistuvainen, enkä kyllä ole hänen antanutkaan alistaa/machoilla/dominoida muita ja hän on ollut aina meidän lauman "alin" jäsen. Leikkauksen myötä koiran perusluonne rauhottui hieman, rupesi kuuntelemaan lenkeillä sekä harrastuksissa, eikä enää puistossa nylkytä narttuja, vaan leikkii niiden kanssa. Ennen leikkausta koirani myös merkkaili sisälle vieraissa paikoissa, mutta se loppui kuin seinään kastroinninAi jälkeen.
Minulla on myös toinen vanhempi uros koira, joka räyhää varsinkin uroksille (joskus myös nartuillekkin) ja hänen kohdallaan kastrointi ei vaikuttanut millään tavalla rähinöintiin, sillä hän oli monen vuoden ajan "saanut" käyttäytyä niin, eikä pallinpoisto useinkaan vaikuta opittuihin käyttäytymismalleihin.
Leikkauksesta on ollu meille nuoremman uroksen kohdalla pelkkää plussaa, mutta aika paljon tosiaan vaikuttaa se, kuinka uros on "oppinut" käyttäytymään. Jos esim. koirasi on saanut monen vuoden ajan alistaa "heikompia" uroksia tai se on saanut käyttäytyä dominoivasti, ei kastrointi monesti vaikuta näihin asioihin. - vf07rkdf
Remmirähinään ei kastrointi auta, se on koulutuskysymys. Eikä ihan helppoakaan, mutta päättäväisellä työllä saa tuloksia.
Nylkyttämisiin ja merkkailuihin vaikuttaa enempi.
Ongelmakokoelmanne vaikuttaa johtajuusongelmalta.- canis.familiaris
Kyllä. Koulutus kysymys. Koira käyttäytyy miten sen annetaan käyttäytyä...
Minusta leikkaus on tarpeen vain silloin, jos koiran etu tai terveys sitä vaatii. (perusteltu syy)
- aloittajaannika
Moikka, koirani ei ole koskaan rähissyt hihnassa. Koira kulkee vasemmalla puolellani aina hihnassa eikä hauku tai kiinnitä huomiota vastaantuleviin joten ei ole koulutuskysymys. Olisiko jotain fiksuja kokemuksia? kiitos
- aloittaja123
lisäys edelliseen. Eli siis nämä rähjäykset ei koskaan tapahdu hihnassa vaan esim koirapuistossa. ja ei rähise nartuille, leikatuille uroksille tai selkeästi vanhemmille. joten luulen että osittain tämä on ainkin hormonaalista toimintaa
- surullista
Kaverini koira kastroitiin ja se menetti kyvyn pidättää pissaa/kakkaa.Teki tarpeensa sisälle.Tällaistakin voi sivuvaikutuksena sattua =(
- Suffeli_
Uroksille rähisemiseen leikkaus ei luultavasti auta. Muut urokset eivät tunnista sitten koiraasi hajun perusteella urokseksi ja saattavat yrittää astua sitä. Silloin on odotettavissa rähinää.
Mullakin on nuori uroskoira, joka saattaa epävarmuuttaan murista uroksille. Nyt on käyty koirapuistossa vain silloin, kun siellä on tuttuja uroksia. Koira on ihan selvästi saanut varmuutta ja välillä kohdatessaan uusia uroksia, ongelmia ei ole ollut.
Itse tulin siis siihen tulokseen, että vaadin koiraltani liikaa. Se ei ollut valmis tutustumaan koko ajan uusiin uroksiin eikä luottanut näissä tilanteissa minuun. Kun luottamussuhteemme on parantunut, on mennyt paljon paremmin. Minulla on ihan henkilökohtaista kokemusta kastroinnista. 3v. sitten kävin kirurgin veitsen alla ja toisille miehille machoilu loppui kuin seinään. En enää pienissäkään määrin haasta samaa sukupuolta, mutta nyt ne yrittävät astua minua vaikka olen kiinnostunut pelkästään naissukupuolisista :| Olisi pitänyt jättää toinen kives niin silloin olisin mennyt sitä kultaista keskitietä varmaankin. Ehkä sitten seuraavassa elämässä teen viisaammin.
- jfdkali
Kastrointi auttaa jonkun verran, mutta varaudu odottamaan tuloksia kuukausia. Koulutusta on silti jatkettava, jotta jo vakiintunut tapa saadaan pois. Parasta on ehkä se että toiset urokset eivät ota haastetta vastaan koska koirasi ei enää haise urokselle, ja tappelu kuivuu kasaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama917560Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1226305Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1604427Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2333054Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta902628Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh321918- 1291541
Yhteydenotto
Tiedätkö tai ymmärrätkö syyn, miksi kaivattusi ei ota sinuun yhteyttä? Mikä se syy on?1971524Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontohommista?
Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille? Tätä ei tv:ssä: Susanna Laine paljastaa, mikä yksi asia hermostuttaa Farmi-kuvauk21772"Suomen Gossip Girl" Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen
Onnea, Jannica! Jannica Nordberg voitti Farmi Suomen ja 30 000 euroa. Nordberg kutsuu itseään Suomen Gossip Girliksi19713