Tässä uutinen kirkollisen Kotimaa –lehden verkkosivuilta:
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/7923-kaikki-samaan-koneeseen-piispat-luottavat-finnairiin-ja-jumalaan
Uutisessa sanotaan, että Suomen piispat puolisoineen lensivät kaikki samassa koneessa Israelista.
Miksi tällainen matka tehtiin ja kuinka paljon se maksoi? Maksoivatko piispat matkan omasta kukkarostaan vai kirkon kukkarosta vai maksoiko joku muu matkan? Mikä oli matkan aiheuttama hiilijalanjälki ja ympäristöjalanjälki ja kuinka kirkko aikoo kompensoida matkasta aiheutuneet ympäristöhaitat?
Lennetään koko köörillä Israeliin
93
397
Vastaukset
- vapaaehtoistyöläinen
Kirkollisveroista kaikki arkkipiispan sekä piispojen matkat sekä heidän puolisojensa matkat maksetaan, eivät nämä itse mitään maksa. Kirkollisveroilla maksetaan kaikkien kirkon työntekijöiden palkat ja luontaisedut kuten arkkipiispan ja piispojen autojen käytöt kuljettajineen.
Jeesus itse oli rutiköyhä ja kulki jalkaisin paikasta toiseen - toista se on 300-luvulla perustetun Jeesuksen nimeä hyväkseen käyttävän kirkon kanssa.
Jos haluat kulkea Jeesuksen jalanjäljissä, niin tee hyvää ilman palkkaa ja rahaa.- maksan SPR:lle
Tänään on 75 suomalaista päättänyt lopetta akirkon rahoittamisen. www.eroakirkosta.fi
- siipiveikot...
Olisi mukava tietää, paljonko kirkon työntekijät oikein matkustelevat firman piikkiin, ja minne ja miksi.
- vaadin selvitystä
Kun piispat toisinaan kuulemma vastaavat tällä palstalla esitettyihin kysymyksiin, niin voisiko nyt joku piispoista vastata. Olisin erityisen kiinnostunut tuosta ympäristöjalanjäljestä. Oliko se aivan välttämätöntä jättää?
- papitkin asialla
hotellimajoitukset, ravintolassa ruokailut, taksikyydit ja ties mitä muuta kuuluu varakkaiden kustannuksiin, jotka maksavat kirkollisveronmaksajat.
sama koskee heidän seuralaisiaan.
tällaisia samanideaisia matkoja kustannetaan papeillekin mutta he vaikenevat mielellään asiasta. - Elitisti minäkin
on ihan pakko mainita kaikkien punaviineistä pitävien pappien ja piispojen toivoretki kohteesta nimittäin mainiosta malediivien saaresta. Jos täällä ei ole pappeja, jotka ovat siellä käyneet malediiveilla punaviiniä maistelemassa niin suosittelen. kannattaa tilata pöytään 4 pulloa talon parasta punaviiniä ruokailun yhteydessä ja ottaa mukaan 3 pulloa illanviettoa varten 5 tähden hotelliin.
Toki Ranskassakin on mukava kokeilla erilaisia viinejä. - uni Israelista
On minullakin haave että joskus elämäni aikana [nyt olen jo 61 v.] olisin päässyt edes kerran käymään Israelissa, se on suuri kaipaus sydämessäni mutta kuitenkin tiedän ettei toiveeni toteudu koskaan. Eläkkeeni ei riitä kuin juuri ja juuri jokapäiväiseen tarpeisiini. Matka Israeliin maksaa minun kukkarolle liikaa. Olkoot he onnellisia jotka ovat käyneet siellä.
- pieni yksinhuoltaja
Hei. Minä olen ollut muutaman vuoden Mauritanialaisten tyttöjen kummina Suomen lähetysseuran ja Luterilaisen maailmanliiton välityksellä. Olen pienituloinen ison perheen yksinhuoltaja ja säännöllisestä työstäni huolimatta keikumme toimeentulotuen ehtojen rajamailla. Kummimaksujen maksaminen ei ole meille ihan pikkujuttu. Maksuista selvitäkseni olen luopunut bussikortista ja siirtynyt kokonaan polkupyöräilijäksi kovista pakkasista ja lumipyryistä välittämättä. Autoon meillä ei ole koskaan ollut varaa. Jos siis matkan maksajana on ollut kutsuja eli Luterilainen maailmanliitto, niin minä todella pahoitan mieleni. Lohkaistaanko omista uhrauksistani suurten kirkonmiesten lomailuun? Eivätkö lahjoitukset ohjaudukaan täysimääräisesti sinne, minne ne on tarkoitettu. En myöskään usko, että kirkollisveronmaksajat haluavat, että yhteisiä varoja lohkaistaan lomamatkailuun. Itse en ole koskaan käynyt ulkomailla.
- keräysrahat
Eivätkö lahjoitukset ohjaudukaan täysimääräisesti sinne, minne ne on tarkoitettu.
Toivottavasti en pudota sinuaa kovin korkealta, kun kerron, että MINKÄÄN varoja keräävän järjestön kaikki keräystulot eivät päädy täysimääräisesti sinne, minne varoja kerätään. Joskus (varmaan jo reilu 10 vuotta sitten) jossain julkaistiin tutkimus, kuinka suuri osa keräysvaroista meni keräyskohteeseen ja kuinka suuri osa keräyskuluihin ja kenties muuhun järjestön toimintaan. Lukuja ja järjestöjä en enää muuten muista, koska tästä on tosiaan jo kauan aikaa, mutta paras ja huonoin jäivät mieleeni, koska molempia olen tukenut.
Kaikkein suurin osa keräytyistä varoista meni keräyskohteeseen Kirkon ulkomaanavulla ja kaikkein pienin osa Suomen punaisella ristillä. - Lapsiperheen tukija
keräysrahat kirjoitti:
Eivätkö lahjoitukset ohjaudukaan täysimääräisesti sinne, minne ne on tarkoitettu.
Toivottavasti en pudota sinuaa kovin korkealta, kun kerron, että MINKÄÄN varoja keräävän järjestön kaikki keräystulot eivät päädy täysimääräisesti sinne, minne varoja kerätään. Joskus (varmaan jo reilu 10 vuotta sitten) jossain julkaistiin tutkimus, kuinka suuri osa keräysvaroista meni keräyskohteeseen ja kuinka suuri osa keräyskuluihin ja kenties muuhun järjestön toimintaan. Lukuja ja järjestöjä en enää muuten muista, koska tästä on tosiaan jo kauan aikaa, mutta paras ja huonoin jäivät mieleeni, koska molempia olen tukenut.
Kaikkein suurin osa keräytyistä varoista meni keräyskohteeseen Kirkon ulkomaanavulla ja kaikkein pienin osa Suomen punaisella ristillä.Tuo ei pidä paikkaansa ainakaan Pelastakaa lapset -järjestön osalta. Sen avustusoiminnassa hallinnon ja viestinnä osuus on myös varsin matala. Olen itse Pelastakaa lapset -järjestön vapaaehtois-tukihenkilö ja olen nähnyt läheltä miten vaikuttavaa ruohonjuuritason toiminta todella on. Sitä tehdään ammattimaisesti ja byrokratiaa ei ole. pelastakaa lapset tekee avustustyötä myös itä-Afrikan pakolaisleireillä, joissa osillä on suomalaisia työntekijöitä paikan päällä.
- verot,verot, verot
Kai te, jotka kyselette täällä piispojen ja pappien matkoista, niiden kuluista ja hiilijalanjäljistä, kyselette yhtä innokkaasti samoja asioita kunnan ja valtion virkamiesten matkoista ja tekemisistä? Kunnan- ja valtionveroja kun lisäksi vielä on pakko maksaa, kirkollisveron maksu on sentään vapaaehtoista ja sen voi lopettaa, jos tunttee että sitä käytetään väärin. En ole ollenkaan vakuuttunut, että kaikki kansanedustajienkaan taksimatkat ja ulkomaanmatkat ovat tarpeellisia, mutta joudun silti maksamaan veroja, joilla ne rahoitetaan.
- vaadin selvitystä
Aivan samankaltaisin kysymyksin olen puuttunut myös poliitikkojen matkusteluun.
Toimiessani itse aikoinaan kaupungin luottamustehtävissä kieltäydyin henkilökohtaisesti jokaisesta matkasta. Sanoin selkeästi, että minun matkusteluksi riittää pyörämatka kotoa kaupunginhallituksen kokoushuoneeseen. Kokouksissa toki näin, että matkoja suunniteltiin palkintomatkoiksi, joihin muodon vuoksi sisällytettiin virallista ohjelmaa, jotta matkat näennäisesti täyttivät työmatkan kriteerit. Sama piiri, joka lähti matkalle, ehdotti matkan järjestämistä ja valmistelua sekä päätti matkasta.
Leipätyössäni olen kuitenkin joutunut muutaman kerran matkustamaankin, mutta matkoihin on ollut aina hyvä syy. Nämä matkat eivät todellakaan ole olleet nähtävyys- & shoppailu- & virkistysmatkoja, vaan tiukkoja työrupeamia aamu kahdeksasta ilta kymmeneen, toisinaan puolille öinkin ja viikonloput mukaan lukien ikkunattomissa neuvotteluhuone-, toimisto- ja laboratoriotiloissa. Nähtävyyksiä en ole ehtinyt kiertelemään enkä kaupoissa käymään, vaan lasten tuliaisetkin olen ostanut häthätää lentokentiltä.
Jos matkoja on ollut odotettavissa enemmän, olen perheineni muuttanut asumaan kyseiseen maahan muutamaksi vuodeksi välttääkseni turhaa ympäristökuormaa.
- Klommo
Voiko kirkkoa sanoa rikollisjärjestöksi?
- Härskiä meininkiä
Samalla tavalla kirkko käyttää kirkollisveroina saamiaan varoja hyväkseen rahoittaen omat mukamas opinto- ja koulutusmatkansa sekä seminaarinsa kuin mikä muu järjestö tahansa, kun sitä rahaa on.
Tuntuu vain pahalle se, kun ajattelle, että pienituloinen vain noin 675 e kk elämiseen eläkettä saava mummo tai pappa tuosta verojen jälkeen käteen jäävästä tulostaan maksaa kirkollisveroja kuuliaisesti kirkolle ja kirkon herrat vain rypevät rahoilla jossain Israelissa.
Kysympä vaan, että onko se oikein ja onko se Jumalan sekä Jeesuksen tahdon mukaista toimintaa. Piispoista moni ja arkkipiispakin ovat käyneet jo aiemmin tutustumassa Israeliin, ja eikö tämä Jeesus ole jo tarpeeksi tuttu elämäntehtävistään ja paikoista, joissa liikkui niin entisestään jo näille iäkkäille piispoille, ettei tarvitsisi mennä uudestaan kertaamaan opintoreissun nimissä Jeesukseen liittyviä asioita.
Paljonkohan piispat ostivat tuliaisviinoja vaiko täyden sallitun lastin?
Kaiken huipuksi Raamattu ei tunne koko piispa käsitettä. - vaadin selvitystä
Härskiä meininkiä kirjoitti:
Samalla tavalla kirkko käyttää kirkollisveroina saamiaan varoja hyväkseen rahoittaen omat mukamas opinto- ja koulutusmatkansa sekä seminaarinsa kuin mikä muu järjestö tahansa, kun sitä rahaa on.
Tuntuu vain pahalle se, kun ajattelle, että pienituloinen vain noin 675 e kk elämiseen eläkettä saava mummo tai pappa tuosta verojen jälkeen käteen jäävästä tulostaan maksaa kirkollisveroja kuuliaisesti kirkolle ja kirkon herrat vain rypevät rahoilla jossain Israelissa.
Kysympä vaan, että onko se oikein ja onko se Jumalan sekä Jeesuksen tahdon mukaista toimintaa. Piispoista moni ja arkkipiispakin ovat käyneet jo aiemmin tutustumassa Israeliin, ja eikö tämä Jeesus ole jo tarpeeksi tuttu elämäntehtävistään ja paikoista, joissa liikkui niin entisestään jo näille iäkkäille piispoille, ettei tarvitsisi mennä uudestaan kertaamaan opintoreissun nimissä Jeesukseen liittyviä asioita.
Paljonkohan piispat ostivat tuliaisviinoja vaiko täyden sallitun lastin?
Kaiken huipuksi Raamattu ei tunne koko piispa käsitettä.Muistetaanpa, ettemme vielä tiedä, maksoiko kirkko, Luterilainen maailmanliitto vai piispat itse? Sitä tässä kysyn. Lisäksi kysyn, kuinka tarkasti piispat punnitsevat ympäristönakökulmia ennen kuin lähtevät tämän kaltaisille (loma?)matkoille.
- Hyvä kiertämään
vaadin selvitystä kirjoitti:
Muistetaanpa, ettemme vielä tiedä, maksoiko kirkko, Luterilainen maailmanliitto vai piispat itse? Sitä tässä kysyn. Lisäksi kysyn, kuinka tarkasti piispat punnitsevat ympäristönakökulmia ennen kuin lähtevät tämän kaltaisille (loma?)matkoille.
Kirkko on iso konserni, jonka kokonaisbudjetti on miljardin luokkaa. johtajien on liikuttava maailmalla ja pidettävä yllä yhteyksiä, on vaikutettava ja kerrottava omasta toiminnasta. Tämä on luonnollista ja tulee rahoittaa konsernin budjetista (ei tietenkään puolisoille mutta hehän olivatkin maksaneet itse matkansa).
Joka ei halua rahoittaa kirkon kuluja, voi erota kirkosta. Sen jälkeen voi tehdä kohdennettuja lahjoituksi selaliseen toimintaan kirkossa, jota haluaa nimenomaisesti tukea.
Itse erosin kirkosta aikaa sitten sen naisia ja homoseksuaaleja syrjivät politiikan takia. En ole katunut.
Sen summan jonka joutuisin maksamaan jäsenmaksuna seurakunnalle, maksan nykyisin hyville avustusjärjestöille lasten koulutukseen ja lastensuojelutyöhön köyhissä maissa ja Suomessa. Järjestöt tekevät pelkästään avustustyötä ja osaavat tehdä sitä kustannustehokkaasti ja ammattimaisesti, eikä varoja käytetä maailmankatsomukselliseen manipulaatioon kuten kirkon lähetystyössä.
Tulee hyvä mieli kun saan järjestöiltä säännöllisesti postia jossa kerrotaan mitä minkäkinkokoisella lahjoituksella on voitu saada aikaan.
Laitetaan hyvä kiertämään! - ultimate champion
Hyvä kiertämään kirjoitti:
Kirkko on iso konserni, jonka kokonaisbudjetti on miljardin luokkaa. johtajien on liikuttava maailmalla ja pidettävä yllä yhteyksiä, on vaikutettava ja kerrottava omasta toiminnasta. Tämä on luonnollista ja tulee rahoittaa konsernin budjetista (ei tietenkään puolisoille mutta hehän olivatkin maksaneet itse matkansa).
Joka ei halua rahoittaa kirkon kuluja, voi erota kirkosta. Sen jälkeen voi tehdä kohdennettuja lahjoituksi selaliseen toimintaan kirkossa, jota haluaa nimenomaisesti tukea.
Itse erosin kirkosta aikaa sitten sen naisia ja homoseksuaaleja syrjivät politiikan takia. En ole katunut.
Sen summan jonka joutuisin maksamaan jäsenmaksuna seurakunnalle, maksan nykyisin hyville avustusjärjestöille lasten koulutukseen ja lastensuojelutyöhön köyhissä maissa ja Suomessa. Järjestöt tekevät pelkästään avustustyötä ja osaavat tehdä sitä kustannustehokkaasti ja ammattimaisesti, eikä varoja käytetä maailmankatsomukselliseen manipulaatioon kuten kirkon lähetystyössä.
Tulee hyvä mieli kun saan järjestöiltä säännöllisesti postia jossa kerrotaan mitä minkäkinkokoisella lahjoituksella on voitu saada aikaan.
Laitetaan hyvä kiertämään!"Itse erosin kirkosta aikaa sitten sen naisia ja homoseksuaaleja syrjivät politiikan takia. En ole katunut. "
Minä eroan nimenomaan sen takia aikanaan kun homopareja aletaan vihkimään kirkossa. Jos niin pääsee tapahtumaan joskus. Siihen asti katson asiaa siitä kulmasta, että haluan pysyä kirkon toimintojen ylläpitäjänä vaikka näitä pappien palkkoja, jotkas homot haluavat vihkiä en nytkään haluaisi kustantasa. Eihän ne kuulu kirkkoon vaan tulisi erottaa virasta.
Olispa Jeesus vallassa ja erottaisi ne. Kirkossa juuri nuo papit sapettavat todella paljon, jotka haluavat ajaa miesparien vihkimisasiaa. Jumalakin kun on sanansa siihen asiaan ilmoittanut. - MIten lie?
ultimate champion kirjoitti:
"Itse erosin kirkosta aikaa sitten sen naisia ja homoseksuaaleja syrjivät politiikan takia. En ole katunut. "
Minä eroan nimenomaan sen takia aikanaan kun homopareja aletaan vihkimään kirkossa. Jos niin pääsee tapahtumaan joskus. Siihen asti katson asiaa siitä kulmasta, että haluan pysyä kirkon toimintojen ylläpitäjänä vaikka näitä pappien palkkoja, jotkas homot haluavat vihkiä en nytkään haluaisi kustantasa. Eihän ne kuulu kirkkoon vaan tulisi erottaa virasta.
Olispa Jeesus vallassa ja erottaisi ne. Kirkossa juuri nuo papit sapettavat todella paljon, jotka haluavat ajaa miesparien vihkimisasiaa. Jumalakin kun on sanansa siihen asiaan ilmoittanut."Olispa Jeesus vallassa ja erottaisi ne."
Minusta kyllä tuntuu että Jeesuksen ei olisi kovinkaan turvallista ilmaantua kaltaistesi uskovian joukkoon. Saattaisi käydä samalla lailla kuin pari tuhatta vuotta sitten. MIten lie? kirjoitti:
"Olispa Jeesus vallassa ja erottaisi ne."
Minusta kyllä tuntuu että Jeesuksen ei olisi kovinkaan turvallista ilmaantua kaltaistesi uskovian joukkoon. Saattaisi käydä samalla lailla kuin pari tuhatta vuotta sitten.MIten lie? sanoi :
Minusta kyllä tuntuu että Jeesuksen ei olisi kovinkaan turvallista ilmaantua kaltaistesi uskovian joukkoon. Saattaisi käydä samalla lailla kuin pari tuhatta vuotta sitten.
_______
On aivan selvää mitä Sana sanoo homoiluista ja täten myös Jeesus.
Nimikristityt vain luulevat Sanan vesittämisen olevan sallittua.
Matteuksen evankeliumi:
5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
Näyttäisi siltä kuin Jeesus hyväksyisi lain kokonaisuudessaan jopa homopykälineen.- jauhot suuhun pertsa
pertsa2012 kirjoitti:
MIten lie? sanoi :
Minusta kyllä tuntuu että Jeesuksen ei olisi kovinkaan turvallista ilmaantua kaltaistesi uskovian joukkoon. Saattaisi käydä samalla lailla kuin pari tuhatta vuotta sitten.
_______
On aivan selvää mitä Sana sanoo homoiluista ja täten myös Jeesus.
Nimikristityt vain luulevat Sanan vesittämisen olevan sallittua.
Matteuksen evankeliumi:
5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
Näyttäisi siltä kuin Jeesus hyväksyisi lain kokonaisuudessaan jopa homopykälineen.3. Moos. 11:7 Saastainen on myös sika, jolla tosin on kaksijakoiset sorkat mutta joka ei märehdi.
Matt. 5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
Matt. 15:11 Ei ihmistä saastuta se, mikä menee suusta sisään. Se ihmisen saastuttaa, mikä tulee suusta ulos."
- Minäkin ihmettelen
Myös Aamulehdessä ihmetellään piispojen reissua sekä sitä, kuka maksoi matkat.
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194729756174/artikkeli/arkkipiispa ja piispat matkustavat raamatunhistorian pyhille paikoille.html
Voisivatko palstan papit kertoa tämän maksuasian, jottei tarvitse ihmetellä ja miettiä maksumiestä piispojen ja arkkipiispan reissun kustantajista. En osaa sanoa mitään piispojen matkan maksuasioista. Valitan.
Joku kuitenkin kysyi myös pappien matkustelusta ja siihen voin sanoa:
Seurakunnan rahoista (eli niistä kirkollisverovaroista) maksetaan kyllä joitakin matkusteluja, mutta hyvin kohtuullisesti. Matkat ovat yleensä aina koulutusta tai ammattitaitoa ylläpitävää ohjelmaa. Kerran, pari vuodessa on jotakin virkistystoimintaa - niin kuin millä tahansa työpaikalla. Mutta kun verorahoilla toimitaan, ei se virkistäytyminen ole mitään samansuuruista kuin yksityisen puolen yrityksillä, eikä saakaan olla. Koulutusta ja työyhteisön virkistämistä kuitenkin tarvitaan, jotta työntekijät olisivat ammattitaitoisia ja työyhteisö toimiva. Ja ulkomailla ei kyllä käydä, vaan yleensä jossain lähikunnassa.
Lotta-pappi- voi harhaluulot
"Mutta kun verorahoilla toimitaan, ei se virkistäytyminen ole mitään samansuuruista kuin yksityisen puolen yrityksillä"
Ihan vain tiedoksi, olen yhden Suomessa pääkonttoriaan pitävän suuren kansainvälisen teknologia-alan yrityksen palveluksessa. Meillä ei ole ollut vuosikausiin edes työnantajan kustantamia pikkujouluja. Pikkujouluja on toki pidetty omakustannushintaan, mutta työntekijät ovat maksaneet kaikki tarjoilut itse omasta kukkarosta ilman vähäisintäkään työnantajan tukea. Emme ole saaneet edes jouluateriaa työmaaruokalassa työnantajalta.
Joihinkin tärkeimpiin palavereihin ostamme pullat, mutta nekin joku työkaveri maksaa omasta pussistaan kukin vuoron perään. Jos olemme käyneet työporukalla virkistäytymässä laskettelukeskuksessa, jokainen on maksanut omat kulunsa itse. Jopa virkistyspäivien yhteyteen liitetyn palaveripäivän neuvotteluhuonekulut on jaettu osallistujien kesken. Osallistuminen on toki ollut "vapaaehtoista".
Edelleen olen kyydinnyt vierailevia kollegoitani Suomen ja lähitienoon nähtävyyksissä, mutta kaikki tällainenkin virkistäytyminen on tapahtunut 100% vapaa-ajalla, ja olen itse tarjonnut kollegoilleni joka ainoan ruokailun ja pullakahvit tietenkin oman auton kulut. Samoin ovat tehneet työkaverini.
Tiedän, että monessa muussakin yksityisessä yrityksessä on sama tilanne. - K i r k o n j ä s
Lotta-pappi, kun uutinen herättää keskustelua, olisi varmaankin asiallista, että kysyisit vastauksen hiippakunnista. Kyllä tämä asia siellä tiedetään.
Minä en jaksa uskoa, että suomalaiset piispat lähtisivät tällaiselle matkalle kirkon rahoilla tai kenenkään muunkaan ulkopuolisen rahoilla. Virkamiesten ja yritysjohtajien suhmuroimisista Viron golflomineen ja oopperalippuineen on puhuttu julkisuudessa viime vuosina niin paljon, etteivät piispat tohtisi ottaa sellaista julkisuusriskiä, että maksattaisivat muilla tällaiset matkansa. Eivät piispamme tyhmiä ole, vaikka joillakin heistä olisikin taipumusta inhimilliseen ahneuteen.
Kirkon olisi viisasta pistää piste turhille epäilyille mahdollissimman nopeasti. - hämmästyin myös
voi harhaluulot kirjoitti:
"Mutta kun verorahoilla toimitaan, ei se virkistäytyminen ole mitään samansuuruista kuin yksityisen puolen yrityksillä"
Ihan vain tiedoksi, olen yhden Suomessa pääkonttoriaan pitävän suuren kansainvälisen teknologia-alan yrityksen palveluksessa. Meillä ei ole ollut vuosikausiin edes työnantajan kustantamia pikkujouluja. Pikkujouluja on toki pidetty omakustannushintaan, mutta työntekijät ovat maksaneet kaikki tarjoilut itse omasta kukkarosta ilman vähäisintäkään työnantajan tukea. Emme ole saaneet edes jouluateriaa työmaaruokalassa työnantajalta.
Joihinkin tärkeimpiin palavereihin ostamme pullat, mutta nekin joku työkaveri maksaa omasta pussistaan kukin vuoron perään. Jos olemme käyneet työporukalla virkistäytymässä laskettelukeskuksessa, jokainen on maksanut omat kulunsa itse. Jopa virkistyspäivien yhteyteen liitetyn palaveripäivän neuvotteluhuonekulut on jaettu osallistujien kesken. Osallistuminen on toki ollut "vapaaehtoista".
Edelleen olen kyydinnyt vierailevia kollegoitani Suomen ja lähitienoon nähtävyyksissä, mutta kaikki tällainenkin virkistäytyminen on tapahtunut 100% vapaa-ajalla, ja olen itse tarjonnut kollegoilleni joka ainoan ruokailun ja pullakahvit tietenkin oman auton kulut. Samoin ovat tehneet työkaverini.
Tiedän, että monessa muussakin yksityisessä yrityksessä on sama tilanne.Samaa Lotan kommenttia ihmettelin. Kunnat ja valtio ovat ulkoistaneet monia tehtäviään yrityksille. Luulen, että kirkon suunnitelmat ovat saman suuntaiset. Yksityisellä palkat ovat järjestään huonommat kuin julkisella, vapaapäiviä on vähemmän ja työsuhteeseen kuuluvat edut heikompia. Lisäksi ikääntyessä ja sairauspoissaolojen lisääntyessä joutuu poispotkittavien listalle. YT:t käydään muutaman vuoden välein, ja sairaat laitetaan kortistoon. Siksi yksityisellä ihmiset eivät uskalla jäädä edes kuumeisina pois töistä.
Lotta taitaa elää vielä aikakautta 20 vuotta sitten. - kunnan töissä
hämmästyin myös kirjoitti:
Samaa Lotan kommenttia ihmettelin. Kunnat ja valtio ovat ulkoistaneet monia tehtäviään yrityksille. Luulen, että kirkon suunnitelmat ovat saman suuntaiset. Yksityisellä palkat ovat järjestään huonommat kuin julkisella, vapaapäiviä on vähemmän ja työsuhteeseen kuuluvat edut heikompia. Lisäksi ikääntyessä ja sairauspoissaolojen lisääntyessä joutuu poispotkittavien listalle. YT:t käydään muutaman vuoden välein, ja sairaat laitetaan kortistoon. Siksi yksityisellä ihmiset eivät uskalla jäädä edes kuumeisina pois töistä.
Lotta taitaa elää vielä aikakautta 20 vuotta sitten.Minä olen kunnalla töissä, eli julkisella puolella. Kyllä ainakin minun alallani yksityisellä puolella palkat ovat selvästi paremmat kuin kunnalla, ja virkoja lakkautetaan kunnankin puolella. Tai ei suoraan lakkauteta, vaan eläkkeelle jäävien virkoja ei täytetä, vaan eläkkeelle jäävän työt jaetaan muille. Eläkeiän lähestyessä painostetaan jäämään mahdollisimman pian pois, vaikka vielä itse haluaisi jatkaa ja kartuttaa eläkettään. Sairaana ei olla pois, koska sijaisia ei oteta ja jokainen tietää, että oma poissaolo lisää muiden työtaakkaa.
Että enpä ole varma siitä, että olot kummassakaan ovat sen kummemmat, yksityisellä tai julkisella. - yksityisellä töissä
voi harhaluulot kirjoitti:
Tiedän, että monessa muussakin yksityisessä yrityksessä on sama tilanne.Me teimme työporukalla syksyisen pyöräretken lähitienoon koskille. Esimies sanoi, että työnantaja osallistuu kustannuksiin. Jos tuotte pyöränpumput mukananne, niin firma tarjoaa ilmaiset ilmat.
- julkinen ja avoin?
Minä taas en jaksa uskoa että piispat olisivat kaikki yhdessä matkalla omilla rahoillaan. Jos kyse ei olsi vähintään osittain työmatkasta, eivät he kaikki sinne olisi lähteneet.
Eiköhän sen matkan ole joku maksanut - mutta kuka? Ja piispat ovat varmasti olleet matkalla työajallaan, eli palkallisena, ja saaneet lisäksi ulkomaanpäivärahatkin. Niinhän työmatkat tehdään. Ja kuten sanoin, en usko että Suomen kaikki (ev.lut) piispat lähtisivät yhdessä koko porukalla ihan vain lomamatkalle omalle kustannuksellaan - ei ne niin hyviä kavereita keskenään ole ;)
Mutta kuten tuossa edellä sanottiin, joku tämän foorumin pappi voisi ottaa asiasta selvää ja kertoa täällä, oliko kyse työ- vai lomamatkasta ja kuka sen maksoi piispoille - ja kuka heidän puolisoilleen. Ja JOS kaikkien maksaja on kirkko, niin voisi kysyä sitäkin, mikä matkan tarkoitus oli ja miksi puolisotkin olivat mukana kirkon kustannuksella. - Avointa on
Juttuhan on aivan simppeli
a) Matkat on maksettu kirkkon kukkarosta
b) Luonnollisesti palkka kuten päivärahakin maksetaan koko ajalta
c) Vaimot on maksettu mukaan koska pelkkä viini ei pidä miestä tyytyväisenä ja parempi laittaa vaimot mukaan niin ei tule ikäviä uutisia kuinka paikalliset ilolinnut viihdyttivät suuria johtajiamme. - vaadin selvitystä
Odotan yhä vastausta tähän.
- voi itkut
Kuinkahan paljon tällaiseen jokakristityn haavelomaan poltetaan nyt rahaa ja millähän tavalla piispojen Israelin loma edistää evankeliumin leviämistä ja säilymistä suomalaisten sydämissä? Oliko tämä onnistunut priorisointi? Mistä kirkon toiminnoista lomarahat säästettiin?
- Kui
Tätä ketjua nostan, jospa vastaus tulisi vaikka.. tuskin tulee.
Niin - eivät ole Israelin matkat jokamiehen/naisen..saavutettavissa, vaikka miten mielisi.. - Kui
Kui kirjoitti:
Tätä ketjua nostan, jospa vastaus tulisi vaikka.. tuskin tulee.
Niin - eivät ole Israelin matkat jokamiehen/naisen..saavutettavissa, vaikka miten mielisi..Se on yhden lajin vallankäyttöä, että/jos 'kuuleva kirkko' vastaa kysymyksiin, kun ne sattuvat miellyttämään..melko piankin vastataan ns. helppoihin kysymyksiin, sen olen pannut merkille.
Miksi siis 'kuuleva kirkko' ei kovin usein "ehdi" tai "osaa" vastata haasteellisiin kysymyksiin. - Lollorossa
Kui kirjoitti:
Se on yhden lajin vallankäyttöä, että/jos 'kuuleva kirkko' vastaa kysymyksiin, kun ne sattuvat miellyttämään..melko piankin vastataan ns. helppoihin kysymyksiin, sen olen pannut merkille.
Miksi siis 'kuuleva kirkko' ei kovin usein "ehdi" tai "osaa" vastata haasteellisiin kysymyksiin.Toivottavasti kirkon ihmisillä on nyt kirkkovuoden suurimpana juhlana parempaakin tekemistä kuin vastailla täällä ilkeämielisiin syytöksiin.
Luulenpa, että vastaavat he täällä mitä tahansa, niin se ei kelpaa. - Kui
Lollorossa kirjoitti:
Toivottavasti kirkon ihmisillä on nyt kirkkovuoden suurimpana juhlana parempaakin tekemistä kuin vastailla täällä ilkeämielisiin syytöksiin.
Luulenpa, että vastaavat he täällä mitä tahansa, niin se ei kelpaa.Minkätyyppiset kysymykset ovat Lollorossan mielestä sallittuja eli ei ilkeämielisiä?
- Ja minkälaiset kysymykset ovat ei toivottuja eli ilkeitä?
Voin kertoa että olen kyllä saanut eläissäni papeilta hyviäkin vastauksia:).
Mutta pitääkö sinusta pappien vastausten aina "kelvata"? Ja jos ei, niin on ilkeä, niinkö.
Selvittelin tätä piispojen Israelinmatkaa piispainkokouksen kansliasta.
Matka Israeliin tapahtui paikallisen luterilaisen kirkon piispa Munib Younanin kutsusta. Palestiinalaistaustainen piispa Younan on opiskellut Suomessa ja on tällä hetkellä myös Luterilaisen maailmanliiton presidentti. Hän oli koonnut ohjelman, jossa tavattiin laajasti Israelin ja palestiinalaisalueiden hallinnon sekä uskonnollisia ja kirkkojen johtajia.
Matka oli merkittävä solidaarisuuden osoitus paikallisille kristityille. Lähi-idän kristittyjen tilanne on vaikea ja uhanalainen, sillä suurin osa kristityistä on muuttanut ulkomaille – osin Israelin politiikan, osin islamististen palestiinalaisliikkeiden nousun takia. Matka merkitsi erityisen vahvaa tukea paikalliselle luterilaiselle kirkolle, jolla on tärkeä välittävä rooli pyrkimyksissä rauhaan sekä konkreettisessa rauhankasvatuksessa. Matkaan sisältyi tapaamisia muidenkin kirkkojen edustajien kanssa ja myös islamilaisten sekä juutalaisten yhteisöjen johtajien kanssa.
Matkaohjelmaan kuului virallisten tapaamisten lisäksi tutustumista Raamatun paikkoihin eksegetiikkaan erikoistuneen piispa Wille Riekkisen johdolla. Kyseessä oli siten myös sekä opinto- että pyhiinvaellusmatka.
Piispojen osalta matkakustannuksista vastaavat tuomiokapitulit, jotka myös päättävät osallistumisesta oman toimivaltansa mukaisesti. Puolisot olivat mukana omalla kustannuksellaan, kaksi teologipuolisoa oli saanut matkaa varten apurahan. Matkakulujen osalta kirkko noudattaa kirkon virka- ja työehtosopimusta niin kuin muissakin julkisen sektorin työpaikoissa kuten valtiolla tai kunnissa ja pyrkii valitsemaan edullisimpia vaihtoehtoja.
Kirkko on tietoinen ympäristökysymyksistä, kuten ilmenee Kirkon ilmasto-ohjelmasta. Ks. http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/DEDDD6DE21632FC9C225741F00366183?OpenDocument&lang=FI
On asiallista keskustella lentämisen aiheuttamasta hiili-jalanjäljestä. Kansainvälisten yhteyksien ylläpitäminen vaatii kuitenkin kompromisseja esimerkiksi sosiaalisten ja ekologisten näkökulmien välillä. Tämän matkan suhteen kokonaisarvio oli, että Lähi-idän poliittinen tilanne ja etenkin solidaarisuus paikallisia kristittyjä kohtaan painoi vaakakupissa enemmän.
Tässä tiedotteessa vielä lisätietoa matkan tavoitteista ja sisällöistä.
http://evl.fi/EVLUutiset.nsf/Documents/9699556B9FB71E4FC22579D4003BA256?OpenDocument&lang=FI
Henna Ahlfors
pastori- vaadin selvitystä
Kiitos vastauksesta.
Kun valtiovalta hoitaa kahdenvälisiä suhteita, niin harvoin, jos koskaan, matkalle lähtee koko hallitus. Jäin miettimään, eikö arkkipiispa yksin tai vaikka kaksi piispaa olisi riittänyt vahvankin tuen eleeksi?
Entä onko kirkonkaan työntekijöiden perusteltua tehdä opinto- ja pyhiinvaellusmatkaa kirkon piikkiin, kun samanlainen matka on varmasti lähes jokaisen kristityn toiveloma? Tavalliset ihmiset maksavat sellaiset lomansa ja pyhiinvaelluksensa omasta kukkarosta.
Kirkon piirissä on kiusaus matkustaa huolettomasti, sillä tarjolla on omasta takaa mitä eksoottisempia matkakohteita kirkon lähetysjärjestöjen lähetyskentillä. Sellaisessa ympäristössä on suuri vaara, että kehitysyhteistyöstä ja lähetystyöstä saatava hyöty hukkuu kokonaisuudessaan matksutelusta aiheutuvien haittojen alle. Tekaistuja perusteluja seikkailulomille on kuitenkin helppo keksiä ja delegaatioihin lisätään kevyesti muutamia vähän ylimääräisiäkin henkilöitä. - selvitysvastaus
Kiitos vastauksesta.
Kun valtiovalta hoitaa kahdenvälisiä suhteita, niin harvoin, jos koskaan, matkalle lähtee koko hallitus. Jäin miettimään, eikö arkkipiispa yksin tai vaikka kaksi piispaa olisi riittänyt vahvankin tuen eleeksi?
Entä onko kirkonkaan työntekijöiden perusteltua tehdä opinto- ja pyhiinvaellusmatkaa kirkon piikkiin, kun samanlainen matka on varmasti lähes jokaisen kristityn toiveloma? Tavalliset ihmiset maksavat sellaiset lomansa ja pyhiinvaelluksensa omasta kukkarosta.
Kirkon piirissä on kiusaus matkustaa huolettomasti, sillä tarjolla on omasta takaa mitä eksoottisempia matkakohteita kirkon lähetysjärjestöjen lähetyskentillä. Sellaisessa ympäristössä on suuri vaara, että kehitysyhteistyöstä ja lähetystyöstä saatava hyöty hukkuu kokonaisuudessaan matksutelusta aiheutuvien haittojen alle. Tekaistuja perusteluja seikkailulomille on kuitenkin helppo keksiä ja delegaatioihin lisätään kevyesti muutamia vähän ylimääräisiäkin henkilöitä.vaadin selvitystä, katsoppa tästä linkistä nuo Toiviomatkojen hinnat Israeliin.
http://www.toiviomatkat.fi/index.html?n=19815
Hintaan tulevat vielä retket erikseen
http://www.toiviomatkat.fi/index.html?n=6360
Piispa Wille Riekkinen veti piispojen sekä arkkipiispan retket Israelissa eli tämä oli se osuus, joka ei kuulunut tuohon viralliseen puoleen. - qåwpeorituy
Kiitos vastauksesta.
Kirkon piirissä on kiusaus matkustaa huolettomasti, sillä tarjolla on omasta takaa mitä eksoottisempia matkakohteita kirkon lähetysjärjestöjen lähetyskentillä. Sellaisessa ympäristössä on suuri vaara, että kehitysyhteistyöstä ja lähetystyöstä saatava hyöty hukkuu kokonaisuudessaan matksutelusta aiheutuvien haittojen alle. Tekaistuja perusteluja seikkailulomille on kuitenkin helppo keksiä ja delegaatioihin lisätään kevyesti muutamia vähän ylimääräisiäkin henkilöitä."Jäin miettimään, eikö arkkipiispa yksin tai vaikka kaksi piispaa olisi riittänyt vahvankin tuen eleeksi?"
Arkkipiispa yksin olisi riittänyt.
"Entä onko kirkonkaan työntekijöiden perusteltua tehdä opinto- ja pyhiinvaellusmatkaa kirkon piikkiin, kun samanlainen matka on varmasti lähes jokaisen kristityn toiveloma?"
Ei ole. Piispoilla on varaa maksaa omat toiviolomansa.
Kirkossa myös kirkkoaktiiveja ja vapaaehtoisia palkitaan lomilla. Se on käytäntö, josta pitäisi päästä ehdottomasti eroon. Kirkko toimikoon kotiseudulla ja apua lähetettäköön muualle periaatteella toimi paikallisesti ajattele maailmanlaajuisesti. Jos ulkomaille pitää olla kontakteja, sinne voidaan lähteä kerralla muutamaksi vuodeksi töihin. Edestakaisin matkustelu tuhoaa ympäristömme. selvitysvastaus kirjoitti:
vaadin selvitystä, katsoppa tästä linkistä nuo Toiviomatkojen hinnat Israeliin.
Piispa Wille Riekkinen veti piispojen sekä arkkipiispan retket Israelissa eli tämä oli se osuus, joka ei kuulunut tuohon viralliseen puoleen.mee kävellen ja mieti samalla jumalaasi sen sijaan että valitat pikkuasioista.
qåwpeorituy kirjoitti:
"Jäin miettimään, eikö arkkipiispa yksin tai vaikka kaksi piispaa olisi riittänyt vahvankin tuen eleeksi?"
Arkkipiispa yksin olisi riittänyt.
"Entä onko kirkonkaan työntekijöiden perusteltua tehdä opinto- ja pyhiinvaellusmatkaa kirkon piikkiin, kun samanlainen matka on varmasti lähes jokaisen kristityn toiveloma?"
Ei ole. Piispoilla on varaa maksaa omat toiviolomansa.
Kirkossa myös kirkkoaktiiveja ja vapaaehtoisia palkitaan lomilla. Se on käytäntö, josta pitäisi päästä ehdottomasti eroon. Kirkko toimikoon kotiseudulla ja apua lähetettäköön muualle periaatteella toimi paikallisesti ajattele maailmanlaajuisesti. Jos ulkomaille pitää olla kontakteja, sinne voidaan lähteä kerralla muutamaksi vuodeksi töihin. Edestakaisin matkustelu tuhoaa ympäristömme.edelleen sama juttu ja mitä se ketään hyödyttää jos SINÄ käyt sielä ruokkimassa
sieluasi samalla kun lukemattomat ei tiedä jumalasta mitäänvaadin selvitystä kirjoitti:
Kiitos vastauksesta.
Kirkon piirissä on kiusaus matkustaa huolettomasti, sillä tarjolla on omasta takaa mitä eksoottisempia matkakohteita kirkon lähetysjärjestöjen lähetyskentillä. Sellaisessa ympäristössä on suuri vaara, että kehitysyhteistyöstä ja lähetystyöstä saatava hyöty hukkuu kokonaisuudessaan matksutelusta aiheutuvien haittojen alle. Tekaistuja perusteluja seikkailulomille on kuitenkin helppo keksiä ja delegaatioihin lisätään kevyesti muutamia vähän ylimääräisiäkin henkilöitä.Oisko parasta jättääkkin se arkkipiispa sinne yltäkylläisyytensä keskelle ja päästää ne töihin jotka uskovat kristukseen sillä tavoin kuten hän opetti.
Onko meillä kristikunnassa samanlaisia kirjanoppineita ja fariseuksia joita meidän Herramme vihasi....Jotka naulasi hänet sille ristille jonka kautta tekin olette pelastetut...jos olette?
Onko mitään järkee mennä jonnee hevon kuuseen kun omassa maassakin riittää
ihmisiä ilman evankeliumia. saatana sanon minä.- sviitissä ollut
selvitysvastaus kirjoitti:
vaadin selvitystä, katsoppa tästä linkistä nuo Toiviomatkojen hinnat Israeliin.
Piispa Wille Riekkinen veti piispojen sekä arkkipiispan retket Israelissa eli tämä oli se osuus, joka ei kuulunut tuohon viralliseen puoleen.
- yksi kyselijä
Kiitos tuosta selvityksestä, Henna!
- Tyrmistynyt
Yhdyn kiitoksiin, oli selventävää tietoa.
Samalla nousi esiin hämmentävä tieto israelin hallituksen ikävästä ratkaisusta luterilaista kirkkoa kohtaan:
" Israel ei ole toistaiseksi myöntänyt kirkolle lain suojaa."
Mistä tässä mahtaa olla kysymys, mikä on syy että israelilainen hallinto ei halua suojella kirkkoa?
Israelin ystävänä olen enemmän kuin tyrmistynyt! - Kui
Tyrmistynyt kirjoitti:
Samalla nousi esiin hämmentävä tieto israelin hallituksen ikävästä ratkaisusta luterilaista kirkkoa kohtaan:
Mistä tässä mahtaa olla kysymys, mikä on syy että israelilainen hallinto ei halua suojella kirkkoa?
Israelin ystävänä olen enemmän kuin tyrmistynyt!Kiitän että 'kuuleva kirkko' kuuli ja vastasi, selvensi..
Niinhän se menee, että toiset pääse toiset ei.. Tyrmistynyt kirjoitti:
Israelin ystävänä olen enemmän kuin tyrmistynyt!Israel on juutalainen valtio, eikä täten tunnusta Jeesusta Kristukseksi .
Joten lopettakaa tuo hölynpöly pakanat ja olkaa tyytyväisiä että teidät ehkä pelastetaan.- dikduk
Tyrmistynyt kirjoitti:
Israelin ystävänä olen enemmän kuin tyrmistynyt!Kaikki Israelissa toimivat uskontokunnat ovat Israelin lain alaisia ja valtiovallan tunnustamia ja siis myös sen suojeluksessa.
Miehitetyillä sekä Palestiinan hallinnon alaisina olevilla arabialueilla on omat lait , kristittyjä muttaa pois ei Israelista, jonne heitä muuttaa lisää, vaan nk Länsi-rannalta ja Gazasta jotka olivat kristittyjen emigraation aluetta jo kun alueet olivat Jordanialla ja Egyptillä. - dikduk
liveshark kirjoitti:
Israel on juutalainen valtio, eikä täten tunnusta Jeesusta Kristukseksi .
Joten lopettakaa tuo hölynpöly pakanat ja olkaa tyytyväisiä että teidät ehkä pelastetaan.Tunnustaako Suomi Jeesuksen Kristukseksi ? Ei mikään valtio, Vatikaania, ehkä lukuunottamatta, ole tunnustanut ketään messiaaksi.Valtiovalta ja teologiat menevät sinulta sekaisin.
Jos puhutaan juutalaisuudesta uskontona, se ei tunne käsitettä "pakana" eikä "pelastusta", sehän on etninen uskonto, ei käännyttävä eikä helvetillä uhkaava .Vain kristinusko ja islam ovat universaaleja uskontoja, "ainoita oikeita", käännyttäviä ja muut kuin omansa helvettiin lähettäviä. - tai sitten...
dikduk kirjoitti:
Tunnustaako Suomi Jeesuksen Kristukseksi ? Ei mikään valtio, Vatikaania, ehkä lukuunottamatta, ole tunnustanut ketään messiaaksi.Valtiovalta ja teologiat menevät sinulta sekaisin.
Jos puhutaan juutalaisuudesta uskontona, se ei tunne käsitettä "pakana" eikä "pelastusta", sehän on etninen uskonto, ei käännyttävä eikä helvetillä uhkaava .Vain kristinusko ja islam ovat universaaleja uskontoja, "ainoita oikeita", käännyttäviä ja muut kuin omansa helvettiin lähettäviä.Kyllä juutalaisuus tuntee käsitteen pakana - sieltähän se on kristinuskoonkin tullut. Juutalaisuudessa pakana tarkoittaa/tarkoitti ei-juutalaista ihmistä.
Kristinuskon alkuaikana kristityt olivat joko juutalaiskristittyjä, eli juutalaisia jotka alkoivat tunnustaa kristinuskoa, tai pakanakristittyjä, jotka siis olivat kristityiksi tulleita ei-juutalaisia.
Kristinuskon käsite "pakana" ei-kristityn (tai oikeastaan ei kristinuskosta kuulleen) merkityksessä on paljon myöhäisempi.
- 7 + 11
Kiitos tarpeellisesta kysymyksestä ja kiitos vastauksesta.
Uskaltaisiko Kirkko kuulolla ottaa vielä kantaa itse siihen, oliko matka oikein.
Oma mielipiteeni on, että ei ollut. Valtaosalle piispoista kyse oli kristityn ihmisen tavanomaisesta pyhiinvaellusmatkasta ja tuttavavierailusta, jotka kirkonkin piirissä pitäisi tehdä omakustanteisesti ilman hiippakuntien rahaa ja ilman stipendejä.
Todellakin, kuten aiemmin on jo sanottu, yksi piispa olisi riittänyt edustamaan.
Vastuu turhasta matkailusta ja hyväveliverkoston toimintatavoista on sekä kutsujilla että kutsuttavilla. - nollasummapeli
Aina sanotaan, ettei yhden hyvä ole toiselta pois, mutta sellainen sanominen on populismia. Hiippakunnillakin on vain yksi budjetti. Kun toiset lentävät lomille, jostakin muusta työstä on karsittava. Niin se menee aina.
Kerran yksi tuttava oli oman kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunnassa. Budjettiin päätettiin jälkikäteen lisätä alle 3-vuotiaiden lasten kotihoidontuen lisää. Virkamiehet ja hanketta ajaneet poliitikot sanoivat, ettei lisäys ole mistään pois eikä hyviä asioita voi panna vastakkain, mutta kun tämä tuttava tarkkana ja tunnollisena oli käynyt jokaisen numeron paksusta budjettikirjasta uudelleen lävitse, oli jokainen euro kotihoidon tukeen löytynyt leikkauksina muualta. Budjetti on nollasummapeliä. Valtaosa summasta oltiin otettu kehitysvammaisten alakoululaisten lasten kesähoidosta niin, ettei vammaisille lapsille oltaisi tarjottu mitään hoitoa koko koululaisten kesälomana, vaan vanhempien olisi pitänyt jäädä palkatta kotiin hoitamaan vaikeavammaisia kouluikäisiä lapsiaan. Oliko oikein?
Onneksi asia tuli lautakunnassa esille ja budjettiraamin sisältä otettu lisä kotihoidontukeen peruttiin, sillä vammaisperheisiin kohdistettu leikkaus olisi tehnyt todella kipeää. Sanon tämän vaikka kannatan kotihoidontukea. Rahaa ei voi kuitenkaan repiä mistä vain.
Ja niin se on kirkossakin. Lomamatkojen suhteen ei luulisi olevan kahta valintaa, onko oikein käyttää rahaa sellaiseen. Jostakin piispojen matkan hinta pitää ottaa pois. Mitä jätetään muualla tekemättä? - rikkaiden puuhia
Luulisi piispan palkan olevan sen suuruinen, että sillä saa oman matkansa maksettua. Nyt kun niin ei pitänyt tehdä, voisi kukin piispa lahjoittaa vastaavan summan diakoniatyöhön. Niin kauan, kun joku joutuu kärsimään nälästä ja köyhyydestä seurakunnan alueella, ei piispan pidä lähteä mihinkään. Arkkipiispa hoitakoon edustustehtävät yksin, muut hoitakoon työtään kotimaasta käsin.
- murkkuuskaukana
Olen ollut pappina 34 vuotta, mutta vielä ei ole tullut vastaan työnantajan maksama ulkomaanmatka. Ammattiliitto antoi yhteen opintomatkaan stipendin, joka kattoi noin kolmasosan sen kustannuksista.
- susi lampaiden ...
Lomamatka muutamallakokouksella verhoiltuna.
- Kui
"Uskaltaisiko Kirkko kuulolla ottaa vielä kantaa itse siihen, oliko matka oikein."
(Nostan hiukan). - Niin.. mikä on kantanne asiaan?
- lomamatka
Espanjassa ei hyväksytty sitä, että kuningas teki loma- ja jahtimatkan Botswanaan taloudellisesti tiukkana aikana. Kuningas joutui pyytämään anteeksi.
Milloin piispat pyytävät anteeksi?- Kui
Ei omaa kantaa?
- pappien matkustelu
Lotta-pappi sanoi:
"Seurakunnan rahoista (eli niistä kirkollisverovaroista) maksetaan kyllä joitakin matkusteluja, mutta hyvin kohtuullisesti. Matkat ovat yleensä aina koulutusta tai ammattitaitoa ylläpitävää ohjelmaa."
Näköjään kirkko maksaa papeille palkkaa myös siltä ajalta, kun nämä toimivat toisessa firmassa matkanjohtajina:
"Kansainvälisen työn pappi Arto Antturi esittää, että seurakuntaneuvosto päättää hyväksyä 18.-25.10.2012 toteutettavan Israelin-matkan osaksi kansainvälisen työn vuoden 2012 toimintaa ja että Arto Antturin toimiminen matkanjohtajana on työtehtävä.
Seurakuntaneuvosto
1) hyväksyy 18.-25.10.2012 toteutettavan Israelin-matkan osaksi kansainvälisen työn vuoden 2012 toimintaa,
2) hyväksyy Arto Antturin toimimisen matkanjohtajana työtehtäväksi."
http://www.helsinginseurakunnat.fi/material/attachments/tuomiokirkko/seurakuntaneuvosto/65WCVoAKz/PK_SRKNSTO_2-2012_13.2.pdf
Matkan järjestää Lomamatkat.
http://www.lomamatkat.fi/Global/Lomamatkat/Uploads/Israelin kiertomatkat/Israelin-kiertomatka-18.–25.10.2012.pdf
Palkka juoksi siis papilla samaan aikaan kahdesta firmasta.
Minun käsitykseni mukaan kirkossa on joitakin pappeja, joille seurakunnissa työskentely tarjoaa ennen kaikkea erinomaiset puitteet toteuttaa itseään. Kirkollahan on sekä rahaa että yhteyksiä moneen suuntaan.
Olettaisin, että nämä henkilöt osaavat myös luoda tarpeita uusille työmuodoille, joita toteuttamaan he itse mielestään parhaiten sopivat.
Matkustelu ja kontaktien luominen näyttää olevan iso osa ohjelmaa. Toivottavasti tästä hyötyvät myös paikallisseurakunnat. Itse en usko, että ideoita on välttämättä haettava ulkomailta, mutta kivaahan se epäilemättä on. ;) - elinvoimainen kirkko
Arto Antturi kirjoittaa:
Katolilainen dominikaaniveli Antoine Lévy seurasi keskustelua ekumeenisella rukousviikolla. Kysymys elinvoimaisesta kirkosta on yhteinen kaikille kristityille.
”Miksi te ette ole kunnolla vihaisia kirkolle,” hän kysyi lopuksi.
http://www.sana.fi/arkisto/artikkelit/elinvoimaista_kirkkoa_etsimassa/
Otetaan haaste vastaan. :) - nicer
Arvioin reissun kokonaiskuluiksi n. miljoonaeuroa hotellikuluistaa, lentokuluista bisnesluokassa, ravintoloista, kuljetuksista ym. ym.
Mitä tästä reissusta maailma sitten hyötyi? Ei mitään. En osallistujat? Luksuselämää. Ei ne puolisot mukaan tulisi, jos ei kannattaisi. - nälkäänäkevä
sviitissä asuivat, 310€ vrk aamiaisella
- työmatkat autolla
Hiilijalanjäljestä ja liikkumisesta työpaikalle:
Helsingissä on hyvät liikenneyhteydet. Silti papit (ilmeisesti suurin osa heistä?) tulevat töihin omilla autoillaan. Työvuoroissa olevien autoja nököttää aina esim. tuomiokirkon ja Johanneksenkirkon parkkipaikoilla.
Lisäksi jotkut papeista asuvat Katajanokalla eli vain todella todella lyhyen kävelymatkan päässä tuomiokirkosta (eivätkä Johanneskaan tai muut keskustan kirkot kaukana ole).
Kaiken huipuksi Helsingin seurakuntayhtymä on saanut toimistaan kiitokseksi ympäristödiplomin... :DHei, kaikki
Pappiparat eivät omaa yhtä nopeita porotokkia kuin joulupukki. Paikasta toiseen nopea siirtyminen toimitusten välillä on oltava sujuvaa. Mopolla tai polkupyörällä liikuttaessa liturgisten vaatteiden kuljetuskin on vaikeaa. Kampauskin menee piloille kypärän alla. Ja voi sitä kuran määrää vaikkapa kasteperheen parketilla, jos pappi on sadesäällä tullut apostolin kyydillä pitkien matkojen takaa kuten Itäisen maan viisaat tietäjät.
Itsekin luotan Finnairin sinivalkoisiin siipiin. Loppiaisena lensin turvallisesti Israelista kotiin. Papeille ja piispoille on varsin hyödyllistä käydä silloin tällöin Pyhällä maalla päivittämässä tietojaan ajantasalle.
Valitettavasti yleisen liikenteen aikataulut eivät läheskään aina ole yhteneviä pappien toimitusaikataulujen kanssa. Ja täällä maaseudulla viikonloppuisin, eikä juuri muulloinkaan pääsisi yhtikäs mihinkään ilman omaa autoa ja sen jättämiä hiilijalanjälkiä. Ennen muinoin perheet ylläpitivätkin pappia ja kanttoria niin kinkerimatkoilla kuin muulloinkin. Hakivat heidät rekikyydillä kotiinsa. Mikäpä siinä, jos tuollaista kyytiä on tarjolla, täällä on yksi halukas kyytiin, vaikkei ihan joulupukin troikan vauhdissa lennettäisikään.
t. Maarit-pappi
- työmatkat
"Valitettavasti yleisen liikenteen aikataulut eivät läheskään aina ole yhteneviä pappien toimitusaikataulujen kanssa."
Sinä et selvästikään asu pääkaupunkiseudulla, jossa julkiset toimivat hyvin.
Toimituksia ei edes ole joka päivä.
Jotkut papeista käyttävät julkisia. Samalla he saavat kuulemma kohdattua ihmisiä. Panta kaulassa herättää keskustelemaan.
Kun pappi ajaa parin sadan metrin matkat aina autolla ei kysymys ole muusta kuin mukavuuden halusta.Hei työmatkat,
En asu pääkaupunkiseudulla vaan aidossa maalaiskunnassa, jossa kulkee lähinnä koulubussit aamuin illoin, muttei läheskään joka kylälle.
Olen opiskellut kyllä Helsingissä.
Jotenkin sitä itse automatkoilla nollaa päänsä kuunnellen hömppäradioasemia ennen seuraavaan perheeseen menemistä. Pappi parkakin kaipaa välillä huilaustaukoja. Olen itse matkustanut kaukojumissa papin puku päällä. Lähinnä päihtyneet tulevat liki, muut taitavat pitää kummajaisena.
t. Maarit-pappi
Mä oon ennenkin sanonut tuon, että ekumenian nimissä tehdään lomamatkoja..Ja jälleen kerran. " Me käytiin antamassa tukemme" :D "Matka oli myöskin opintomatka, kun riekkinen piti luennon" :D Järjestään teologian tohtoreita ja jos se luento oli tärkeä, niin sen olisi voinut kuulla myöskin kotimaassa.- Onneksi ei mennyt penniäkään mun rahoja vaan niitä "hyväntekeväisyyvaroja mitä jaetaan köyhille"...
- hyväntekijäkirkko
"hyväntekeväisyyvaroja mitä jaetaan köyhille"...
Kaikkihan me tiedämme, ettei kirkko omistaan jaa vaan kerjäyttää avustusvarat vapaaehtoisilla...
Kirkollisveroille on parempaakin käyttöä: piispojen lomamatkat ym. hyväntekijäkirkko kirjoitti:
"hyväntekeväisyyvaroja mitä jaetaan köyhille"...
Kaikkihan me tiedämme, ettei kirkko omistaan jaa vaan kerjäyttää avustusvarat vapaaehtoisilla...
Kirkollisveroille on parempaakin käyttöä: piispojen lomamatkat ym.Jos tarkkoja ollaan, niin olet oikeassa. Mutta kirkolla on "virtuaalirahaa" mitä he esittävät käytettävän hyväntekeväisyydessä.
- pää pilvessä?
Olipa lennokasta tekstiä Maaritilta. Sieniäkö lie syönyt?
Hei,
Ei karjalaistätin tarvi syödä sieniä. Eilen kävin Pandan tehtaanmyymälän joulualessa ja söin reilusti suklaata ja lakritsia.
t. Maarit-pappi
- enri
"Seurakunnan rahoista (eli niistä kirkollisverovaroista) maksetaan kyllä joitakin matkusteluja, mutta hyvin kohtuullisesti. Matkat ovat yleensä aina koulutusta tai ammattitaitoa ylläpitävää ohjelmaa."
Just joo. On tullut nähtyä vuosien varrella kuinka srk:ssa yhdet ja samat tyypit jatkuvasti ovat huitelemassa jossain, kurssilla tai koulutuksessa. Mikä ettei, kun töistä saa olla poissa senkin ajan ja palkka sekä päivärahat juoksee, ja kaikki maksetaan siihen päälle.En ymmärrä joidenkin pappien kommentteja täällä jotka vakuuttavat etteivät ikinä ole mitään tällaisia etuja itse saaneet.Miten tyhmiä ja tietämättömiä sisäpiiriin kuulumattomien ihmisten luulette vieläkin olevan.
Töissä sitten kerrotaan kuinka kivaa siellä Israelissa taas oli ja lämmintä. Ja allasbaarissaoli kuulemma niin mukava kun ei tarvinnut nousta maalle drinkkejään hakemaan vaan siihen tarjoiltiin veden ääreen. Ah ja voi miten raskasta ja vastuullisata on toisten työ ja elämä. - luksus elämää kirkos
Pitäisi tehdä salaa dokumenttia näiden pappien "tärkeistä" aurinkolomamatkoista niin näkisi mitä kaikkea laskutetaan kirkollisveron maksajilta.
Köyhiä on Suomessa, jotka voivat vain unelmoida lomamatkasta Israeliin. Voisivat heitäkin ottaa mukaan. onhan heilläkin yleinen pappeus. - enri
Kirkko voisi tehdä paljonkin köyhien seurakuntalaisten hyväksi jos haluaisi, mutta ei omaa mukavuusrajaa haluta alentaa ja saavutetuista eduista luopua.
Olen ollut kotimaan matkoilla seurakuntalaisen ominaisuudessa mukana useita kertoja ja sain huomata, että ero selvä. Matkan hinta maksettiin ihan itse, samoin lounaat ja kahvitkustannettiin omasta pussista. Myös kaikki pääsymaksut ja liput jos missä tahansa käytiin maksettiin itse. Seurakunta ei edes kahveja tarjonnut ja se kyllä ketutti. Miksi niitä yleensä kutsutaan "seurakunnan matkoiksi" ? - pohjoisen pakkasista
Kukapa kristitty ei haluaisi käydä Israelissa? Kukapa kummi ei haluaisi nähdä kummilastaan? Minäkin haluaisin käydä kerran elämässäni Israelissa, vaan en minä käy, ja minustakin olisi kiva tavata lähetyskentällä Tansanian kummilapsia, joita minulla nytkin on 6 ja joita vuosikymmenten aikana on kasvanut aikuisiksi jo melkoinen joukko. Mutta en minä lennä. Jos lähtisin reissuun, eivät tuloni riittäisi enää niihin kummimaksuihin, ja pitkä turha lentomatka aiheuttaisi Pienen ihmisen pitää priorisoida. Mikä lopulta on tärkeintä? ... Ja toivoisin minä, että kirkkokin priorisoisi.
PS. Sen minä ymmärrän, että jos maailmalle lähdetään vaikka kolmeksi vuodeksi tekemään töitä, niin sitten lennetään kerran ees ja toisen taas. Olen minä itsekin ulkomailla elänyt ja töitä tehnyt ja lentänytkin silloin olen.Hei Pohjoisen pakkasista.
Kiitos kirjoituksestasi. Nostat tärkeitä näkökulmia asioihin. Tahdon korostaa vielä sitä, että vain piispat olivat virkamatkoillaan. Heidän puolisonsa maksoivat matkansa itse, kuten ensimmäinen Palstamme vastaaja onkin jo todennut, mutta jonka toistan, kun ketju on noussut lähes vuoden aikaisesta ensialoituksesta uudelleen henkiin.
Maailman globalisoitumisen myötä, myös työmatkailu on tullut arkipäiväiseksi. Kaikkea ei voi hoitaa netin avulla. Ihmiset myös turistimatkailevat entistä enemmän. Matkailu avartaa, kuten klisee sanoo. Ja se tuo kaivatun katkon muuten niin hektiseen elämänmenoon. Pienen paikkakunnan pappina säästänkin matkoihini, jotta pääsen edes välillä rentoutumaan täältä, josta kaikki minut tuntevat. Matkat ovat tärkeitä myös perheen ja puolison kanssa rentoutumiseen. Toki ymmärrän, jos ihmisellä on paljon velkoja tai muita maksuja, että matka priorisoituu siinä tilanteessa toiselle sijalle. Kukin tekee siis tilanteensa mukaan.
Olen itsekin huolissani maapallon lämpenemisen vuoksi, hiilijalanjälkien vuoksi ja valmis vähentämään turhaa ajamista. Yritän suunnitella työmatkanikin järkeviksi ja käytän kimppakyytiä aina kun se on mahdollista. Maaseudulla välimatkat ovat pitkät, eikä se aina onnistu.
Lähetystyöntekijät eivät saa järjestöjensä taholta joka vuosi lentolippuja vaan joutuvat niistä itsekin maksamaan. Mutta heidän pitää välillä tulla kotilomille jo Kela-oikeuden säilyttämiseksikin. En nyt tarkalleen osaa sanoa, miten monen vuoden jälkeen pitää näyttäytyä kotimaassa, mutta lähettiystäväni ovat ainakin joka toinen vuosi palanneet kotimaahan tekemään lähetystyötietoutta täällä.
t. Maarit-pappikuunteleva_kirkko kirjoitti:
Hei Pohjoisen pakkasista.
Kiitos kirjoituksestasi. Nostat tärkeitä näkökulmia asioihin. Tahdon korostaa vielä sitä, että vain piispat olivat virkamatkoillaan. Heidän puolisonsa maksoivat matkansa itse, kuten ensimmäinen Palstamme vastaaja onkin jo todennut, mutta jonka toistan, kun ketju on noussut lähes vuoden aikaisesta ensialoituksesta uudelleen henkiin.
Maailman globalisoitumisen myötä, myös työmatkailu on tullut arkipäiväiseksi. Kaikkea ei voi hoitaa netin avulla. Ihmiset myös turistimatkailevat entistä enemmän. Matkailu avartaa, kuten klisee sanoo. Ja se tuo kaivatun katkon muuten niin hektiseen elämänmenoon. Pienen paikkakunnan pappina säästänkin matkoihini, jotta pääsen edes välillä rentoutumaan täältä, josta kaikki minut tuntevat. Matkat ovat tärkeitä myös perheen ja puolison kanssa rentoutumiseen. Toki ymmärrän, jos ihmisellä on paljon velkoja tai muita maksuja, että matka priorisoituu siinä tilanteessa toiselle sijalle. Kukin tekee siis tilanteensa mukaan.
Olen itsekin huolissani maapallon lämpenemisen vuoksi, hiilijalanjälkien vuoksi ja valmis vähentämään turhaa ajamista. Yritän suunnitella työmatkanikin järkeviksi ja käytän kimppakyytiä aina kun se on mahdollista. Maaseudulla välimatkat ovat pitkät, eikä se aina onnistu.
Lähetystyöntekijät eivät saa järjestöjensä taholta joka vuosi lentolippuja vaan joutuvat niistä itsekin maksamaan. Mutta heidän pitää välillä tulla kotilomille jo Kela-oikeuden säilyttämiseksikin. En nyt tarkalleen osaa sanoa, miten monen vuoden jälkeen pitää näyttäytyä kotimaassa, mutta lähettiystäväni ovat ainakin joka toinen vuosi palanneet kotimaahan tekemään lähetystyötietoutta täällä.
t. Maarit-pappiKaksi sai myöskin apurahaa. Millä perusteela heille se myönnettiin?
- Arvidsson
Piispojen Israelin matka 25.3.-1.4.2012
Piispat kutsui Israeliin palestiinalaistaustainen luterilainen piispa Munib Yona. Siellä arkkipiispa Kari Mäkinen tarjosi ekumeenisen päivällisen, johon osallistuivat vieraana patriarkka Fuad Tval ja anglikaanisten ja ortodoksisten kirkkoprovinssien edustajat.
Kirkonjohtajat olivat huolestuneet rauhankehityksestä (ilmeisesti Israelissa) ja kristittyjen poismuutosta. Kristittyjen osuus kansasta on pudonnut voimakkaasti.
Palaverin keskusteluissa ei näköjään tullut esille todellisia syitä kristittyjen poistumista esim. Beetlehemistä. Sehän oli ennen paljon kristittyjä, mutta Hamaksen toimenpiteiden tähden kristityt ovat lähteneet mm. ulkomaille. Gazassa oli kritillinen kirjakauppa, mutta sen hoitaja pidätettiin ja tapettiin.
Palataan piispojen matkaan. He tapasivat kansanryhmien poliittisia ja uskonnollisia johtajia. Lisäksi palestiinanhallinnon pääministeri Salaam Fayyan Ramallahissa ja muslimien johtajan muftin, Israelin apulaisulkoministeri Dan Ayalonin ja Jerusalemin päärabbi Yona Metzgerin.
Käytiin turistiministeriössä, juutalaisvainojen museossa ja tavattiin Suomen Israelin suurlähettilään ja Palestiinalaisalueiden asianhoitajan. Piispat kävivät vielä Beetlehemissä, Jerusalemissa ja Genetsaretin kylissä. Lopulta vietettiin puolisoiden kanssa yhteistä ehtoollista Tiberiassa Jeesuksen kotijärven rannalla.
Nämä asiat löytyvät kyllä netistä. Israelin matkoilla on omat matkanjohtajat ja Israeliin mentyä mukaan tulee opas. Jos joku mm. pappi kerää vaikka kotiseudullaan 10 henkeä Israelin matkalle, silloin matkatoimisto antaa matkanjohtajalle ilmaisen matkan. Siitä ei tarvitse maksaa veroa. Eräät papit tai maallikot ovat tehneet tällaisia, ilmaisia matkoja jopa kymmenittäin. Silloin voisi matkanjohtaja joskus maksaa itse matkansa ja antaa jollekin köyhälle tuon matkan. Matkatoimisto ilmeisesti on piispojen matkan yhteydessä antanut tuon alennuksen työnantajalle, jos piispa ei itse matkaa maksa. Heitähän oli kuitenkin niin paljon, että pari-kolme ilmaista matkaa olisi paikallaan. Riekkinen taitaa käydä nykyisin pari kertaa vuodessa Israelissa ja mukana on kai ryhmä. - kukot tunkiolla
"Eräät papit tai maallikot ovat tehneet tällaisia, ilmaisia matkoja jopa kymmenittäin."
Mistähän näiden pappien nimiä löytyisi? Mukana taitaa olla myös kirkkoherroja?
Jos samaa harrastavat ns. vapaiden seurakuntien pastorit, niin hyvä olisi tietää sekin.
Taitaa olla niin, että seurakuntien juttuihin liittyy paljon pelkkää sooloilua ja oman kivan etsimistä. Ja palkka juoksee samalla.
Näistä olisi hyvä tietää enemmän. Ettei tule maksettua kirkolle tai muille seurakunnille johtajien lomamatkoista ja muista, ja tuettua ihan tyhjänpäiväistä toimintaa.Hei, kukot tunkiolla
Olin mukana hiippakuntamme Pietarin seminaarin matkalla viime syksynä. Mukanamme oli hiippakuntamme piispakin. Hänelle matka oli kyllä totisinta työtä aamusta iltamyöhään. Kun me muut tutustuimme paikkoihin ja kuuntelimme isäntiämme, piispa kävi oppineuvotteluja paikallisten kirkkojen johtajien kanssa. Olisi kohtuutonta vaatia, että piispa olisi maksanut matkansa itse.
Tietääkseni seurakunnat, tuomiokapitulit tai kirkkohallituskaan maksaisi kenenkään lomamatkoja yhtikäs mihinkään. Itse maksoin Israelin matkani. Mitään apurahoja siihen ei ollut saatavilla yhtikäs mistään.
Piispojen tehtävänä on edustaa kirkkoamme, pitää yhteyksiä yllä ja solmia sopimuksia ym. Välillä se edellyttää matkustamista. Kateellinen ei kannata olla, sillä he tekevät näillä matkoilla täyttä työtä. Jo ruokailuhetketkin ovat täynnänsä isäntien kanssa käytäviä neuvotteluja ja seurustelua. Edustaminen on monen muunkin johtajan työkuvaan kuuluvaa työtä.
t. Maarit-pappi- paljon varoja matkoi
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Hei, kukot tunkiolla
Olin mukana hiippakuntamme Pietarin seminaarin matkalla viime syksynä. Mukanamme oli hiippakuntamme piispakin. Hänelle matka oli kyllä totisinta työtä aamusta iltamyöhään. Kun me muut tutustuimme paikkoihin ja kuuntelimme isäntiämme, piispa kävi oppineuvotteluja paikallisten kirkkojen johtajien kanssa. Olisi kohtuutonta vaatia, että piispa olisi maksanut matkansa itse.
Tietääkseni seurakunnat, tuomiokapitulit tai kirkkohallituskaan maksaisi kenenkään lomamatkoja yhtikäs mihinkään. Itse maksoin Israelin matkani. Mitään apurahoja siihen ei ollut saatavilla yhtikäs mistään.
Piispojen tehtävänä on edustaa kirkkoamme, pitää yhteyksiä yllä ja solmia sopimuksia ym. Välillä se edellyttää matkustamista. Kateellinen ei kannata olla, sillä he tekevät näillä matkoilla täyttä työtä. Jo ruokailuhetketkin ovat täynnänsä isäntien kanssa käytäviä neuvotteluja ja seurustelua. Edustaminen on monen muunkin johtajan työkuvaan kuuluvaa työtä.
t. Maarit-pappiToivottavasti seurakuntien työntekijöiden työ-, virkistys- ja 'opinto'matkat nousevat puheenaiheeksi. Kateelliset seurakuntalaiset, joilla ei itsellään varaa samanlaisiin matkoihin ole, eroavat taatusti.
Ja se on ihan oikein! :)
Joissakin seurakunnissa matkustetaan todella paljon. Matkat näyttävät kertyvän pitkälti samoille henkilöille.
Tästä myöhemmin lisää. - jos et huomannut
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Hei, kukot tunkiolla
t. Maarit-pappiHei Maarit. Ihan vinkiksi. Tämän vastauksen jälkeen voisit käydä lukemassa seuraavan ketjun läpi: http://keskustelu.suomi24.fi/node/11183141
Itseasiassa tuossa ketjussa on myös syy siihen, miksi tämä vanha ketju ponnahti takaisin keskusteluun. Siellä oli linkki tänne. Jos et jaksa lukea koko ketjua, niin lue edes viimeinen kommentti. En nimittäin ymmärrä mihin kirkko tarvitsee johtajatason ekumeniaa. Itseasiassa samaa kyseli pappi Päivi Jussila Rauhan tervehdyksen kolumnissa ja hän sentään on Suomen ekumeenisen neuvoston jäsenedustaja.
Kun kerrot: "Piispojen tehtävänä on edustaa kirkkoamme, pitää yhteyksiä yllä ja solmia sopimuksia ym", minä kysyn mihin ihmeeseen näitä yhteyksiä ja edustamisia tarvitaan? Pitääkö kirkon käyttää voimavaroja sellaiseen, mikä on täysin turhaa ja tarpeetonta?
- kiero kirkko
" Piispojen tehtävänä on edustaa kirkkoamme "
Tiedätkö edustamisen historiasta, miksi se on keksitty ja miksi se keksittiin johtajia varten?
Mitä edustamisella saa aikaan, kenelle piispa edustaa kirkkoa? Ei ainakaan minulle, tuskin sinullekaan?
Eikö olekin mielenkiintoista kuinka laadukasta ja luksuksen täyttämää elämää piispat elävät samalla kun köy7hät pysyvät piilossa, televisiossa heitä ei näy, eihän? Varakkaat siellä etupäässä hymjyilevät varakkaan leveää itseriittoisaa hymyään.
" Edustaminen on monen muunkin johtajan työkuvaan kuuluvaa työtä."
Ei se ole mitään työtä vaan huvittelua. Olen itse toiminut niissä tehtävissä enkä voi sanoa sen tuntuneen työltä kun tapasin muista firmoista edustajia. Ja mitä edustajat sitten tekevät? Toinen toisensa olon hyväksi rahalla ostetuilla asioilla, siinä se.
Edustaminen ei ole työtä, mutta siitä halutaan antaa sellainen kuva, että se olisi työtä, jotta ravintolassa syöminen maksettaisiin ja samalla palkka juoksee. - Arvidsson
Israelin matkat ovat erilaisia kuin nämä tavalliset turistimatkat. Eiväthän seurakunnat juuri maksa näitä matkoja, vaan matkat maksavat jokainen itse. Vapaasuuntien matkanjärjestäjät ovat tavallisia kansalaisia ja jonkin verran niitä vetävät jotkut seurakuntien työntekijät. Israelin matkoja tarjoaa vain muutamat toimistot, pääasiassa Toiviomatkat. Toimistoverkko on olematon.
Pääasiassa matkalle lähtijät kerätään matkanjohtajien avustuksella. Matkanjohtajana saattaa olla seurakunnan pastori, saarnaaja tai asiaan innostunut ns. maallikko. He yrittävät kerätä vähintään kymmenen matkanlähtijää, jolloin matkanjohtaja saa ilmaisen matkan. Jos joutuu mainostamaan, soittelemaan ja muulla tavalla "houkuttelemaan" lähtijöitä, silloin tällaiset kuntannukset suorittaa m-johtaja itse. M-johtajat tekevät nämä matkat omalla ajallaan, eli loma-aikana, tai eläkkellä ollessa. m
Matkalle lähtevässä ryhmässä voi olla samoja henkilöitä, jotka ovat olleet ennenkin mukana.
Matkanjärjestäjät ilmoittelevat kevät- ja syysmatkoja yleensä hengellisissä lehdissä. Niissä ilmoituksissä kerrotaan matkanjohtajat, matkan aikataulu, kustannukset ja hotellit. Nuo nykyisin olevat viikon matkat puolihoidolla maksavat yleensä vähän alle 1500 euroa. Pyytäessä nuo matkatoimistot lähettävät esitteensä.- elämysmatkailu
No minä olenkin ihmetellyt, miksi vapaat suunnat vastustavat esimerkiksi katolisten pyhiinvaellusperinteitä, mutta itse kohkaavat vähän väliä hulluna Israeliin.
Nyt sekin selvisi: ilmaiset matkat.
Je seurakuntalaisia on helppo yllyttää elämysmatkailuun, kun pastorikin siihen oikein henkilökohtaisesti kehottaa. Hei, Arvidsson
Kyllä ns. maallisetkin matkatoimistotkin tekevät Israelin matkoja. Itse olin Aurinkolomien matkalla, jossa yövyttiin Eilatissa ja sieltä vierailtiin Jerusalemissa ja Kuolleella merellä. Matka maksoi tonnin. Myös Apollomatkojen kautta pääsee Israeliin.
t. Maarit-pappi
- jos et huomannut
Maarit, kerrotko vielä mihin ekumeniaa ja kirkon ulkosuhteita tarvitaan (luettuasi ensin tuon "Mitä ekumenia maksaa" -ketjun, linkki vähän ylempänä). Valtio hoitaa viralliset kansojen väliset suhteet. Uskontokunnille riittää, että luovat paikallisia suhteita maan rajojen sisäpuolella ja avustustyössään ulkomailla.
- Suomi kärsiköön
Suomi ei valtion puolesta ole suhdettaan hoitanut hyvin Israelia kohtaan vaan on osallistunut Israelia vastaan äänestämällä muslimien eduksi Israelia vastaan.
- jos et huomannut
Jos olet seurannut ketjua, tiedät, että täällä on puhuttu esimerkiksi Pietarin matkasta ja suhteiden hoitamisesta Venäjän ortodoksikirkkoon sekä linkitetty ekumeniaa käsittelevään kirjoitukseen ja siellä puolestaan puhuttu piispojen matkasta Vatikaaniin. Tämä nimenomainen ketju on täällä puolen vuoden tauon jälkeen uudelleen aktiivisena siksi, että piispat matkustivat nyt Vatikaaniin, ja sekin matka herätti keskusteluketjun, jossa oli linkki tähän aiempaan keskusteluun. Miksi kirkossa matkustetaan? Kuinka nämä elitistiset vierailut palvelevat Jeesusta tässä ja nyt?
- piispat ja muut
Miksi lähteä Israeliin vaeltamaan Jeesuksen jalanjäljissä? Kun ei haluta seurata häntä täälläkään.
- takariviläinen
Tästä on hyvin erilaisia näkökantoja. Onko hyvä vai huono, sen tietää kirkkokansa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455200Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1261670Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella151579Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "511530- 141255
Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v41200No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol22108081-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171047Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy771008Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah60847