Mitä ekumenia maksaa?

hiekkalaatikkoleikki

17

59

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • muistan minä tuonkin

• jönsikäsko

Ekumeniasta tuli mieleen....onko se vaan jotain kivaa yhdessäoloa, ettei näytettäisi umpimielisiltä? Ainakaan ortodoksit eivät tietääkseni hyväksy luterilaista pappeutta.

• ei mitään tolkkua...

"Ekumeniasta tuli mieleen....onko se vaan jotain kivaa yhdessäoloa, ettei näytettäisi umpimielisiltä?"

Joo, ja lisäksi matkustamisesta tykkäävät papit ja piispat pääsevät lentelemään ympäri maailmaa ja kivailemaan eri pippaloissa muiden 'merkittävien' kanssa.

Pääsee itse kukin samalla vähän näytille.

Sopii narsisteille.

• ekumeniasta

Ekumenian tarve on osoitus siitä, kuinka huonosti kristinusko toimii.

Raamattu sanoo:

Minä annan teille uuden käskyn: rakastakaa toisianne! Niin kuin minä olen rakastanut teitä, rakastakaa tekin toinen toistanne. Kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos te rakastatte toisianne. (Joh. 13:34-35)

Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut. (Joh. 17:21)

Ekumeniasta sanotaan:

"Ekumenialla tarkoitetaan kristillisten kirkkokuntien ja seurakuntien välisiä yhteyspyrkimyksiä."

http://www.helsinginseurakunnat.fi/seurakunnat/tuomiokirkkoseurakunta/lahetysjakansainvalinenvastuu/ekumenia.html

Yhteyteen pyritään, koska yhteyttä ei ole.

• Ekumenia parasta

Kun etsin kirkosta hyvää ja kaunista, niin parhaasta päästä on kyllä ekumenia. On upeaa, että kristilliset kirkot pystyvät edes alkeellisesti toimimaan yhdessä.

Mitä se maksaa? Tässä asiassa raha on halpa hinta. Enempi ei kiinnosta.

• Aamen. Ekumenia on parasta. Jo se, että ylipäänsä pidetään yhteyttä ja keskustellaan, on tärkeää. Ei eristäydytä. Ekumenia ei ainoastaan tarjoa tilaisuutta keskustella erottavista kysymyksistä; se antaa myös tilaisuuden kiinnittää huomiota siihen, mikä on yhteistä. Yhdistävää on sentään paljon enemmän kuin erottavaa.

• uskot

Koskakohan ateistit pystyvät edes alkeellisesti toimimaan (keskustelemaan) yhdessä uskovien kanssa?

• uskot kirjoitti:

Koskakohan ateistit pystyvät edes alkeellisesti toimimaan (keskustelemaan) yhdessä uskovien kanssa?

Sitten kun kristittyjen ylimielisyys loppuu.

• halvalla menee

"On upeaa, että kristilliset kirkot pystyvät edes alkeellisesti toimimaan yhdessä."

:D

No, ehkä enempää ei voi odottaakaan.

Luepa nuo raamatunkohdat tuossa yllä (viesti klo 18:08).

"raha on halpa hinta"

On, on. Ja saahan sitä aina kinuttua valtiolta lisää, jos kirkollisverot menevät matkusteluun ja muihin älyttömyyksiin.

Onhan kirkko sentään niin kovin yleishyödyllinen. ;)

• peruskristitty

Ajattele maailmanlaajuisesti, toimi paikallisesti. Ei pitäisi piispojen lentää Vatikaaniin. Riittäisi, kun pyöräilisivät pari kertaa vuodessa kotikaupunkinsa ortodoksikirkkoon tai hellariseurakuntaan niin kuin muutkin arkeaan elävät suomalaiset luonnostaan tekevät. On kasteet ja häät, fifteen -leirit ja konfirmaatiot. Silloin vain mennään ystävän mukana ystävän juhlaan kirkkokunnasta ja uskontokunnasta välittämättä. Aito ekumenia ja uskontojen välinen vuoropuhelu eletään todeksi arjessa, eikä se maksa mitään.

PS. Puolet hiippakunnista pitäis lakkauttaa. Olisi vähemmän näitä herroja tuhlaamassa turhuuksiin.

• puurim

Parhaiten tämän uskomuksen yleisyyttä alkukirkossa todistaa se, että paikalliset kirkolliskokoukset Roomassa ja Mediolanumissa vuonna 320 sekä yleiset kirkolliskokoukset ovat hyväksyneet opin siitä, että pyhä Maria on ainainen Neitsyt. Niinpä V:n yleisen kirkolliskokouksen 2.ja 6. säännössä sekä VI:n yleisen kirkolliskokouksen 1. säännössä tunnustetaan Jumalan Äidin ainainen neitsyys ja julistetaan kirkon yhteydestä erotetuksi ne, jotka hylkäävät tämän dogmin.

Tämän opin yleisyyttä tällä aikakaudella todistaa vielä sekin, että Neitsyt tulee pyhän Marian erikoisnimeksi, mitä ei olisi tapahtunut, jos häntä olisi pidetty suuren perheen äitinä. Näiden vuosisatojen kirkkoisät tukivat kirkon oppia Jumalan Äidin ainaisesta neitsyydestä vedoten myös Raamattuun. Niinpä profeetta Hesekiel 44. luvun alussa 1-2 jakeissa lausuu:

„Hän vei minut takaisin pyhäkön ulommalle portille, sille, joka antoi itään päin; mutta se oli suljettu. Niin Herra sanoi minulle: 'Tämä portti on oleva suljettuna: sitä ei saa avata, eikä kenkään saa käydä siitä sisälle, sillä Herra, Israelin Jumala, on käynyt siitä sisälle. Se on oleva suljettu'." (uusi käännös -> Hes.44:1-2)
      Näissä profeetan sanoissa nähtiin kuvauksellinen ennustus Neitsyt Marian neitsyyden säilyttämisestä senkin jälkeen, kun Jumalallinen lapsukainen tuli hänen kauttaan maailmaan.
      http://www.ortodoksi.net/index.php/Pyhä_Neitsyt_Maria_–_ainainen_neitsyt

Tämä on voimassa vielläkin

• yksi kristitty

Edesmennyt puolisoni oli ortodoksi ja minä luterilainen. Siskoni on ateisti, paras ystäväni helluntailainen ja lapsuudenystäväni buddhalainen. Työkavereiden joukossa on mm. useampi muslimi. Olen vieraillut ortodoksihautajaisissa ja helluntailaisten kesäjuhlissa, buddhalaishäissä ja ateistinimijäisissä. Olen juhlinut ramadanin päättymistä kutsuvieraana muslimikodissa ja polvistunut yhdessä niin muslimin, buddhalaisen, ateistin, helluntailaisen, ortodoksin ja katolisen ihmisen kanssa evankelisluterilaisen kirkon ehtoolliselle papeilta lupia anelematta. Silti sana ekumenia herättää minussa vilunväreitä. Se on virallista ja muodollista ja koko touhun keskiössä on kirkonmiesten oma opillinen ylpeys. Jeesus pakenee siitä huoneesta, jossa herrat harrastavat ekumeniaa.

• Luther ei hyväksynyt

Keskiajalla Roomankirkko ei antanut ihmisille Raamattua. Nyt Raamattu on lähes joka kodissa mutta sen opetuksia ei tunneta, siksi ekemenia menee täydestä kuin väärä raha.

• erotakko pitää?

Tavalliset ihmiset kotona, töissä ja kouluissa elävät jo monikulttuurista arkea, miettivät asioita itse ja kasvavat ajattelussaan. Niin maailma muuttuu, mutta arkielämästä vieraantuneet kirkkokuntien johtajat jaksavat jaaritella ehtoollisesta tai Marian neitsyydestä lapsellisen pikkumaista diipadaapaa vuosisadasta toiseen pääsemättä lähtökuopistaan yhtään mihinkään. Esteenä edistymisessä on vain oman instituution arvovalta ja valta. Ekumenia ja uskontojen välinen vuoropuhelu elää ruohonjuuritasolla, mutta johtomiesten tasolla se on kuin kuollut muistomerkki, jota vuosikymmenestä toiseen lakaistaan, kullataan ja kiillotetaan suurella rahalla. Niin turhaa. Niin turhaa. Miksi me tavalliset kirkkoveronmaksajat sallimme tämän(kin) johtajillemme?

• Luteriliaset luulevat olevan jotenkin ekumenian kärjessä kun keskustelevat katolilaisen ja ortodoksisen kirkon kanssa yhteisistä opeista...Eihän he ole edenneet asiassa mihinkään. Enemmän ekumenia kiinnostaa katolilaista kirkkoa islamin ja juutalaisuuden kanssa kuin luterilaisuuden. Luterilaiset on vain kiusallinen naapurinpoika, jota kukaan ei halua leikkeihin mukaan, mutta vanhempien painostuksesta on pakko ottaa mukaan.

• riidaf

Ketjun luettuani kysyn, mihin virallista ekumeniaa enää tarvitaan, kun ruohonjuuri-ihmisten yhteys toimii kuitenkin. Joidenkin uskisten mielestä ruohonjuuriyhteys toimii jopa liian hyvin, kun syyttävät siitä, että ihmiset sotkevat uskontoja keskenään ja poimivat rusinoita pullataikinoista. Jos ainoa paikka, missä ekumenia ei etene, on kirkkojen johto ja tosiuskikset, niin miksi meidän tavallisten kirkkoveronmaksajien pitäisi sellaista touhua rahoittaa? Kantakoon kirkkokuntien piispat itse vastuun omalla lompakollaan omasta tyhmyydestään. Kallis ekumeniaharrastus ja ekumeniamatkailu voidaan siis lopettaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      47
      5305
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      53
      1857
    3. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      136
      1707
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      15
      1619
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1385
    6. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      4
      1250
    7. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      26
      1249
    8. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1077
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      77
      1028
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      60
      877
    Aihe