Pääsiäismietteitä

Pääsiäispyhistä pitkäperjantain sävyt ovat tummia ja surumielisiä, pääsiäispäivän valoisia ja iloisia. Tiedämme, miksi niin on. Keskustan johdossa ja puolueen poliitikoilla pitkäperjantain sävyt ovat varmaan jatkuneet pyhien yli. Mari kokee tulleensa ristiinnaulituksi ja nyt Paavo ja Mauri heittävät hänen perinnöstään arpaa kuin roomalaissotilaat Golgatalla Jeesuksen vaatteista. Mutta niukka on perintö hautaan menevältä köyhältä puolueelta, ja galluppien valossa toivo sen ylösnousemuksesta hupenee. Samat gallupit ovat varmaan antaneet iloisempaa pääsiäismieltä hallituspuolueiden johdolle ja poliitikoille.

Pääsiäinen-nimi saa ajattelemaan jostakin tai johonkin pääsemistä. Sitähän alun perin on tarkoitettukin. Juutalaiset viettävät pääsiäistä, pesahia, muistaen israelilaisten pääsemistä pois Egyptin orjuudesta. Silloin Mooses johdatti kansansa pois Egyptistä, mutta ei itse koskaan päässyt Luvattuun maahan, jota sai katsella Kuolleen meren yli Nebon vuorelta. Joosua sitten sai viedä kansan perille. Meidän ”Mooseksemme” johdatti kansamme pois 1990-luvun alun laman alhosta, muttei hänkään voinut viedä meitä ”luvattuun maahan”, kepuvapaaseen Suomeen. Mutta tänä pääsiäisenä suurinta osaa suomalaisista elähdyttänee vahvistuva toivo kepusta pääsemisestä.

Ehkä teennäistä kytkeä politiikkaa noin pääsiäiseen, mutta ei se liene pahin tällä palstalla nähty tyylirikko; enhän sentään otsikoinut ”keskusta ja pääsiäinen”.

Horjuvana tapakristittynä minäkin vanha syntisäkki olen asianmukaisesti pääsiäistäni viettänyt. Maanantaista asti luonani olleen naisystäväni kanssa kävimme pitkäperjantaina jumalanpalveluksessa kotikirkossani Pakilan Hyvän paimenen kirkossa. Naisystäväni matkustettua kotiinsa pitkäperjantai-iltana pääsiäisen viettoon jälkeläistensä kanssa, lauantaina kävin minäkin läheisiäni tapaamassa. Pääsiäispäivän messussa ja ehtoollisella kävin eilen taas kotikirkossani, jossa seurakuntalaistemme joukossa oli myös emerituspiispamme Eero Huovinen ja eräs tällä palstalla takavuosina esiintynyt kirjoittelija; tervehdin molempia ja eräitä muitakin. Enimmäkseen olen hiljentynyt pääsiäiseen kotonani lueskellen, tv:n pääsiäisantia seuraten ja pääsiäisruokia – paljolti naisystäväni valmistamia – nautiskellen.

Pääsiäinen toi taas mieleeni myös monia muistoja Vanhan testamentin pääsiäisen mailta Siinailta sekä Uuden testamentin eli meidän pääsiäisemme tapahtumapaikoilta Galileasta ja muualta Israelista. Olenhan viettänyt noilla mailla useita, kokemusrikkaita vuosia, käynyt myöhemminkin muutaman kerran turistina, ja kiva olisi niitä paikkoja ja niillä tapahtunutta muistella tässäkin, mutta niille muisteluille ei ole tilaa ainakaan tässä avauksessani.

Varsin rauhallisesti olen siis pääsiäispyhäni viettänyt, ja oikean pääsiäistunnelman mielestäni hyvin tavoittanut. Palstan vakiokepulaisilla näkyy olleen toisenlainen pääsiäinen, he ovat viettäneet sen tällä palstalla. Varmaan yksinäisyyttäänkin, mutta myös yrittääkseen lientää kepun tilanteen vuoksi tuntemaansa tuskaa. Ei se tuska lienny yrittämällä paeta sitä muiden puolueiden ikivanhaan historiaan. Voi onnettomia! Näkyyhän täällä olleen myös eräitä ei-kepulaisia jotka koukuillaan ovat saaneet nuo eräät yhä lisää näyttämään tuskaansa ja varmaan nauttineet näkemästään. Hyi teitä!

Vaikka vietin pääsiäistäni juhlan arvon mukaisesti, hiukkasen myös poliittista ajattelua herättelevää siihen sisältyi. Torstai-iltana katselin tv:sta A-talkin, jossa Timot Laaninen ja Soini joutuivat pahasti alakynteen Ben Zyskowiczille ja Mikael Jungnerille. Jungner oli valmis lyömään vetoa Pekkarisen nousemisesta kepun johtoon. Hyvinkin voi käydä niin, ja Väyrysellä on taas esitettävänään se tietty kysymys lääkärilleen. Ohjelmassa haastateltiin myös Jörn Donneria, joka totesi sanoneensa, että jos Paavo Väyrysestä tulisi presidentti, hän muuttaisi maanpakoon. Muistaakseni minäkin sanoin samoin. Ei tarvinnut muuttaa meidän kummankaan. Jörkka totesi, että Väyrysestä saa hänen puolestaan kyllä tulla kepun puheenjohtaja. Minä olen vielä jalomielisempi, sitä suorastaan toivon, mielestäni oikein hyvällä perusteella. Ja silti minua jotkut täällä nimittelevät kepukaunaajaksi!;))

44

198

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ps.

City-liberaaliksi herjattu Mari Kiviniemi on ilmeisesti ihan oikea liberaali. Liberaali on nimittäin henkilö, joka lähtee huoneesta, kun tappelu alkaa;)) (brittiläinen poliittinen viisaus SK:n nimim. PolKom:n eli Pekka Ervastin mukaan).

• Mitä helvetin

jokellusta taas kerran?

Ei järjen häivää. Ketä perrkele kinnostaa missä sinä ääliö olet pääsiäistäsi lusinut??

Ainoa jolla tuota tuskaa kepusta tuntuu riittävän loputtomasti olet sinä pässi ;)

• Presu Mably
        Mitä helvetin kirjoitti:

jokellusta taas kerran?

Ei järjen häivää. Ketä perrkele kinnostaa missä sinä ääliö olet pääsiäistäsi lusinut??

Ainoa jolla tuota tuskaa kepusta tuntuu riittävän loputtomasti olet sinä pässi ;)

Kuten arvasin oli noiden hullujen nostojen takana kaponen itse.
        Ilmoitin myös, että tuon hulluudenpuuskan jälkeen ilmestyy saitille narsistelemaan pääsiäisämmillään, ja noinhan siinä taas kävi.
        Päivystänyt taustalla koko pääsiäisen mitä ilmeisimmin sellaisella "huvittuneen" nikillä".
        kako mikä kako

Mitenkähän tuo arvaus muuten poistui noin pian? Arvelkaapa sitäkin!

• Sitä saa mitä tilaa

Jaahas...

Jomppe vaarin avauksen sisältö oli tyhjä kuin Jeeseksun hauta pääsiäisaamuna, muuta ei voi taaskaan todeta.

Tyhjää olemme tietysti oppineet jo kaikilta Jomppe vaarin avauksilta odottamaan. Siis ei mitään uutta auringon alla. Tuskin koskaan tulemme muuta saamaankaan kuin noita tyhjiä lätinöitä.

Yksinäisyyttään on Jomppe taas palstalle paennut. Ei käy lähiomaiset paappaa katsomassa, miksi kävisivätkään. Kepu palstalta Jomppe hakee ne huomionosoitukset joita ei tyhjästä elämästään saa. Siinä se on kymmenen vuotta palstaa päivystäneen aliupseerin koko elämä. Huomion hakua kepupalstalta. No sitä tulet saamaan mitä haetkin....

• Oivako?

"Pääsiäispäivän messussa ja ehtoollisella kävin eilen taas kotikirkossani, jossa seurakuntalaistemme joukossa oli myös emerituspiispamme Eero Huovinen ja eräs tällä palstalla takavuosina esiintynyt kirjoittelija"

Kukahan se kirjoittelija oli? Vihjaa edes?

• Iso, komea hetero

Kusipää-Jäbä, Jaba 43, Transitmies ja kymmeniä puskanikkejä

• Kapt evp tos. aito

Arvon virkaveli!

Et taida oikein tietää ehtoollisen perimmäistä tarkoitusta kun Keskusta-kaunassasi käyt jopa ehtoollisella, ilman ajatustakaan synninteon lopettamisesta.
      Minusta tuo tekosi on Jumalan pilkkaamista pahimmillaan.
      Tuomioistuimeen joutuisit jos ei olisi tällaiset hälläväliä- ajat. No, viimeisellä tuomiolla joudut kuitenkin vastuuseen siitä valtavasta synnin määrästä, jossa olet siitetty ja elänyt koko elämäsi.

• Olet hullu

Kaikenvitunlaisia avauksia. Tietäähän sen munakarvamiehen ja punikkiluuserin.

• Uusi-Ukki, se oikea.

Heipä hei Jomppe-Vaari, sinne etelän Paloheinään. Täällä pohjoisen tuntralla tahtoo tuo kylmä viima vaan poskipäissä tuntua kun vaimon kanssa kävelylenkkillä käydään.

Niin muuten teit taas ihan asiallisen avauksen, jossa kerroit ihan oikeasti pääsiäispyhän merkityksestä, ja miten se koskee myöskin Kepulandiaa. Mutta voi ihme mikä myrsky ja mylvintä taas reppanoiden kynästä lähtee.

Minä olen kovasti huolissani, noitten Kepulaisten Psyykestä, kun he haukkuvat tätäkin avausta kaikin mahdollisin sanankääntein. Eivätkö nämä palstakepulit osaa lukea, vai eivätkö he ymmärrä lukemaansa.

On se kumma kun minulle tuo avauksesi aukeni kuin pikkupojalle aapiskirja. Vaikka minä olenkin Kansakoulupohjainen entinen "Tehtaantuunari, silti minä ymmärrän tuon sinun avauksesi viestin ja tarkoituksen.

Kyllä täytyy sanoa, että me olemme tällä Kepupalstalla näitten säälittävien reppanoiden suurimmat syylliset Kepun syöksykierteeseen Politiikan saralla. Muuten minulla on terveydentilanteeni, kuten viisikymppisen miehen kuntotila. ainoastaan näkökykyni voimakkaasti heikkenee, odotankin nyt Kaihileikkaukseen pä'äsyä, kunhan minun kaihini tarpeeksi kypsyy.

En tiedä vielä johtaako se jopa täyssokeuteen, mutta siitä on mieleni iloinen kun ainakin ulkonäköni pysyy ennallaan. Kävimme taas vaimon kanssa Tyrnävällä Naistentanseissa, vaimolla oli taas täysi työ, ettei "viraat naiset" , vie minua hänen käsistään.

Onhan se tosiasia tunnustettava, että meillä vielä vanhanakin on kova kysyntä naismarkkinoilla siis jos näkökyky meillä tai ainakin minulla pettää niin ulkonäkö korvaa sen täydellisesti, ja sille ta Kepulireppanat ette voi yhtään mitään, kyllä näin on marjat.??

• Uusi-Ukki, se oikea. kirjoitti:

Heipä hei Jomppe-Vaari, sinne etelän Paloheinään. Täällä pohjoisen tuntralla tahtoo tuo kylmä viima vaan poskipäissä tuntua kun vaimon kanssa kävelylenkkillä käydään.

Niin muuten teit taas ihan asiallisen avauksen, jossa kerroit ihan oikeasti pääsiäispyhän merkityksestä, ja miten se koskee myöskin Kepulandiaa. Mutta voi ihme mikä myrsky ja mylvintä taas reppanoiden kynästä lähtee.

Minä olen kovasti huolissani, noitten Kepulaisten Psyykestä, kun he haukkuvat tätäkin avausta kaikin mahdollisin sanankääntein. Eivätkö nämä palstakepulit osaa lukea, vai eivätkö he ymmärrä lukemaansa.

On se kumma kun minulle tuo avauksesi aukeni kuin pikkupojalle aapiskirja. Vaikka minä olenkin Kansakoulupohjainen entinen "Tehtaantuunari, silti minä ymmärrän tuon sinun avauksesi viestin ja tarkoituksen.

Kyllä täytyy sanoa, että me olemme tällä Kepupalstalla näitten säälittävien reppanoiden suurimmat syylliset Kepun syöksykierteeseen Politiikan saralla. Muuten minulla on terveydentilanteeni, kuten viisikymppisen miehen kuntotila. ainoastaan näkökykyni voimakkaasti heikkenee, odotankin nyt Kaihileikkaukseen pä'äsyä, kunhan minun kaihini tarpeeksi kypsyy.

En tiedä vielä johtaako se jopa täyssokeuteen, mutta siitä on mieleni iloinen kun ainakin ulkonäköni pysyy ennallaan. Kävimme taas vaimon kanssa Tyrnävällä Naistentanseissa, vaimolla oli taas täysi työ, ettei "viraat naiset" , vie minua hänen käsistään.

Onhan se tosiasia tunnustettava, että meillä vielä vanhanakin on kova kysyntä naismarkkinoilla siis jos näkökyky meillä tai ainakin minulla pettää niin ulkonäkö korvaa sen täydellisesti, ja sille ta Kepulireppanat ette voi yhtään mitään, kyllä näin on marjat.??

Niin on kuin sanot. Luulisi noiden palstaa kaikkein ahkerimmin päivystäneiden kepulien oppineen edes lukemaan, vaikkeivät välttämättä olisi edenneet vielä niin pitkälle, että ymmärtäisivät lukemansa. Mutta ei, siksi minun täytyi tiivistää heitä varten näin:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10576129#comment-54591395-view

Tuosta
        >>Kyllä täytyy sanoa, että me olemme tällä Kepupalstalla näitten säälittävien reppanoiden suurimmat syylliset Kepun syöksykierteeseen

• uusi-ukki, se oikea.
        Uusi-Ukki, se oikea. kirjoitti:

Ulkonäkö minulla on aina ollut huono, olen aina ollut kuin riihenseinästä revitty. Silmät rähmii ja ryppyrengas valskaa aivan kuin sinulla jomppe. Näin on näreet????

• Yhteisvastausta avaukselleni heti rientäneille varmaan pyhänsäkin täällä minua odottaen päivystäneille:

Ei avaustani tee järjettömäksi se, että puhuin kepupoliitikoista, jotka eivät järjen jättiläisiä liene, ja palstalla pääsiäisensä viettäneistä kepulaisista, joiden järjestä ei ole havaintoa; sen todistaa sekin, että avaukseni on nähty järjettömäksi.

Vai esitettiinköhän siinä sittenkin vastaansanomattoman järkevästi asioita, jotka kolahtivat ja tekivät kipeää? Joo, kerroin omasta pääsiäisestäni osoittaakseni, että pääsiäisen voi viettää toisinkin kuin asianomainen ja eräät muut palstapäivystäjät, yksinäiset reppanat ovat viettäneet. Ja sitten joku tuollainen yksinäinen palstapäivystäjä-reppana sanoo minun tulleen palstalle yksinäisyyttäni ja huomiota hakemaan! No, sitä huomiota kyllä näyn heti saaneen, mutta kyllä se on tullut pyytämättä joskaan ei yllättäen.

Ei ollut se Hyvän paimenen kirkossa tapaamani henkilö Oiva, hänhän asuu Vantaan puolella eikä ole tämän hienon seurakuntamme jäsen, kuten tuo mainittu piispa-emeritus ja tuo täällä aikoinaan melko ahkerastikin kirjoitellut henkilö, jonka nimenkin toki tiedän, mutta jääköön kertomatta.

• 19

Munakarva-aliupseeri evp inisee taas yksinäisyyttään.
      Vatkaa velttoa nysääsi ja mene nukkumaan. Hyvää yötä!

• Uusi-ukki, se oikea

Jomppe oliko kevytkenkäisellä äidilläsi vaikea pihtisynnytys, kun puoli piparia näyttää tarttuneen ylähuuleesi????? Herra paratkoon???

• Pääsiäisen syntymailta

Kertaanpa nyt lyhyesti noita pääsiäisen aikaan mieleeni nousseita muistojani pääsiäisten synnyinmailta:

Siinailla, Vanhan testamentin pääsiäisen synnyinseuduilla vietin YK:n rauhanturvaajana 1,5 vuotta. Siinailla israelilaiset harhailivat Mooseksen johdolla 40 vuotta kokien monia vastoinkäymisiä, mutta myös suuria ihmeitä. Sotilasleirimme Abu Rudeis oli Suezin lahden rannalla, ja siellähän jossain meri avautui päästääkseen israelilaiset yli ja sulkeutui hukuttaen heitä takaa ajaneet faraon sotajoukot. Olen tutkinut tarkkaan Mooseksen toisessa kirjassa Exoduksessa mainittua paikkoja, jotka siellä edelleen ovat, tosin useimmat nykyisin toisella nimellä. Olen käynyt myös Nebon vuorella, jolta Mooses sai katsella luvattua maata; vuori ei ole Siinailla vaan Kuolleen meren rannalla nykyisen Jordanian puolella.

Erityisesti mieleen jäänyt kokemus oli kiipeäminen kymmenen käskyn antopaikalle Hoorebin vuorelle. Röykytimme maastoautoilla toistasataa kilometriä Wadi Feiranin pölyistä solaa vuoren juurella sijaitsevalle Santa Katariinan luostarille. Matkan varrella on mm. tamariskipuuryhmä, josta satoi mannaa, kallio, josta Mooses löi sauvallaan vettä, paasi, jonka päälle Aaron rakensi kultaisen vasikan ja pensas, joka paloi kulumatta ym. Tutustuimme luostariin ja sen arvokkaisiin käsikirjoituskokoelmiin ja näimme huoneen, jonka lattiaa peittää yli metrin kerros entisten munkkien pääkalloja muistuttamassa niiden äärellä rukoilevia munkkeja maallisen elämän katoavuudesta.

Leiriydyimme muutamaksi tunniksi luostarin muurien ulkopuolelle ja lähdimme yöllä klo 02.00 aikaan pimeässä kiipeämään vuoren huipulle. Sotilaspappimme oli matkan johtajana ja oppaana. Matkaa leiristämme huipulle oli kai vain 10-12 kilometriä, mutta korkeuseroa lähes 2 kilometriä (huippu on 2700 metriä merenpinnasta ja luostari noin kilometrin korkeudella. Nousu oli rankka. Vaiva palkittiin perille päästyämme, kun näimme nousevan auringon säteiden kiipeävän vuorille niitä valaisten. Näky oli vaikuttava! Vuorella on juutalaisten, kristittyjen ja muslimien pienet kappelit. Laskeuduimme alas suorempaa, paljon jyrkempää, kallioon portaiksi hakattua reittiä. Reitin varrella on lähde, jolla profeetta Elia oleskeli Jumalan ilmestyessä hänelle ”hiljaisessa tuulen hyminässä” (1.Kun 19:12).

Siinailla ollessani luin paljon Raamattua, nimenomaan Vanhaa testamenttia, Mooseksen kirjat kaikki läpi.

Mieleeni nousi muistoja myös meidän pääsiäisemme Herraan liittyviltä paikoilta, joilla vietin 15 kuukautta palvellessani viimeisellä YK;n rauhanturvaajareissullani Golanilla. Muistoja on Jeesuksen synnyinkaupungista Betlehemistä, kotikaupungistaan Nasaretista ja kaikkialta Hänen kotimaakunnastaan Galileasta sekä viimeisten päiviensä kaupungista Jerusalemista.

Monet kerrat olen ylittänyt Jordanin ja käynyt paikalla, jolla Johannes kastoi Jeesuksen ja taivaasta kuului ääni ”tämä on minun rakas poikani, johon olen mielistynyt”. Olen viettänyt aikaani Genesaretin järven rannoilla, järven, jolla Jeesus käveli vetten päällä, olen käynyt Kapernaumissa (Pietarin kotikaupungissa), Magdalassa (Maria Magdalenan kotikylä), Kafr Kannassa (Kaanaan häiden kylä), vuorisaarnan mäellä, Tagbassa (viisi leipää ja kaksi kalaa –paikka) ja monissa muissa Uuden Testamentin paikoissa.

Golanilla majoitusleirimme Camp Ziouanni oli Damaskoksen tien varrella, tien, jota kulkiessaan kristittyjä vainonnut Saulus kuuli äänen ”Saul, Saul, miksi vainoat minua”, kaatui maahan ja sokeutui ja hänestä tuli suurin apostoli, Paavali. Syyrian pääkaupungissa Damaskoksessa on edelleen se Suora katu, jolla sijaitsi Ananiaan talo, johon sokeutunut Paavali vietiin ja josta hän näkönsä saatuaan aloitti apostolinmatkansa. Paavalin jalanjäljillä olen liikkunut paljonkin, Kreikassa, Turkissa ja Italiassa, ensimmäistä kertaa jo ensimmäisellä YK:n rauhanturvaajareissullani Kyproksella.

Jeesuksen viimeisten päivien kaupungin, Jerusalemin olen tietysti tutkinut tarkkaan kymmenillä käynneilläni siellä sekä Siinailta että Golanilta käsin ja myöhemmin turistina. Viimeksi kuukausi sitten vietin siellä päivän. Öljymäeltä käsin ihailin muurien ympäröimää vanhaa kaupunkia, josta komeasti näkyvät mm. kultakupolinen Kalliomoskeija (Jerusalemin muinaisen temppelin paikalla, jolta paikalta myöhemmin profeetta Muhammed astui taivaaseen) sekä toinen suuri moskeija Al-Aqsa. Sitten kävin Getsemanessa, Kidronin laaksossa ja Länsi- eli Itkumuurilla, kuljin Via Dolorosaa ja kävin Pyhän haudan kirkossa.

Golanillakin minulla oli Raamattu yöpöydälläni, ja Uuden testamentin siellä ollessani läpi luin.

Edelleen eläviä ovat nuo muistoni, vaikka elämässäni on niin paljon tapahtunut noiden aikojen jälkeen. Rauhanturvaajareissustani Kyproksella on kohta jo 50 vuotta, Siinain ajastakin jo kohta 35 vuotta ja Golanilta paluustanikin tulee muutaman kuukauden kuluttua kuluneeksi 30 vuotta.

• R. Sevon

Muistappa Jorma olit ainoa rottakoulussa, joka aina eksyi suunnistuskilpailuissa.
        No kepistähän ne taluttavat sinua nytkin vaatimattomilla reissuillasi....:)

• Horinoita

"Rauhanturvaajareissustani Kyproksella on kohta jo 50 vuotta, Siinain ajastakin jo kohta 35 vuotta ja Golanilta paluustanikin tulee muutaman kuukauden kuluttua kuluneeksi 30 vuotta"

Kannattaako niitä enää muistella. Vain horisevat vanhukset muistelee niin vanhoja asioita.

• Horinoita kirjoitti:

"Rauhanturvaajareissustani Kyproksella on kohta jo 50 vuotta, Siinain ajastakin jo kohta 35 vuotta ja Golanilta paluustanikin tulee muutaman kuukauden kuluttua kuluneeksi 30 vuotta"

Kannattaako niitä enää muistella. Vain horisevat vanhukset muistelee niin vanhoja asioita.

Vaikka on niin kuin sanon, että elämässäni on tapahtunut noiden aikojen jälkeen hyvin paljon ja hyvin merkittävää, kuten viimeinen onnellinen avioliittoni ja vaimoni kuolema, pitkä eikä ihan vaatimaton siviilityöurani, jälkeläis- ja muussa läheispiirissäni tapahtuneet ym., niin olivathan nuo ajat minulle niin merkittäviä, että toki ne vieläkin tuovat paljon muistoja mieleeni. Vaikka tosiaan tuo viimeinenkin YK-reissuni on jo 30 vuoden takainen. Varsinainen sotilasurani on muuten vielä kaukaisempi, sillä tuolla viimeisellä reissullani olin jo reserviläinen, kapteeni evp.

Muistan toki noita aikoja vanhempiakin aikoja, jopa nuoruuteni savotoilta Lapin tukkikämpiltä ja niille jokseenkin vastakohtaiselta elämältäni nuorukaisena täällä Stadissa mm. ajastani nissepoikana hienossa Hotelli Kämpissä, ym. Kun on elänyt sellaisen elämän kuin minä, niin muisteltavaakin on kertynyt, ja kun on hyvä kirjoitustaitokin, niin helppo oli kirjoittaa muistelmansa.

Mutta silti en ole niin fiksautunut jonnekin menneisyyteeni kuin eräät kepulaiset täällä, jotka ovat liimautuneet paljon vaatimattomampaan menneisyyteensä niin, että roikkuvat siinä nimimerkilläänkin. Tai eräät, jotka kertovat kuvitelmistaan vielä kaukaisemmista ajoista, pitkälti yli 50 vuoden takaa muka silloisena peruskurssitoverinani, joka ei tainnut kovin hyvin kurssillamme pärjätä, mutta ei hän kai minun paremmasta menestyksestäni sellaista traumaa saanut, että olisi noin ”vinksahtanut”.

Joo, kun on jo kauan elänyt – nimenomaan elänyt, eikä vain hengissä pysytellyt – on kertynyt paljon muisteltavaakin. Toisin täällä on monilla; heillä ei ole muisteltavaa, siksi heidän täytyy kuvitella, eikä riitä kuvittelu omasta elämästä, vaan pitää kuvitella myös muiden elämästä, ilmeisesti lähelle sellaista, jollainen se oma elämä on todellisuudessa ollut.

• Näin on näreet?????

Hesari ei ole ilmestynyt niin joppe on alkanut kopioida raamattua....;)

• Uudesta profiilikuvastani hieman:

Tietysti tuohon sivupöydälle valikoimillani kirjoilla on sanomansa. Alimpana taustalla on suuri kirja Toinen maailmansota, ja sitten on kirjat Rytistä, Paasikivestä, Kekkosesta, Koivistosta ja Ahtisaaresta. Etualalla on tuo Kekkos-kirja ja sen vieressä kirja nimeltään ”Miten Kekkonen pääsi valtaan ja Suomi suomettui”. Sen takana on paksu ”Kommunismin musta kirja”, ei suinkaan sattumalta sekään siinä. Ymmärtänette asiayhteydet.

Kuvan muuten otti naisystäväni viime torstaina, oli juonessa mukana pyynnöstäni.

• Juonessa mukana?

Olet siis koko Pääsiäisen suunnitellut kauna-avaustasi?

Tuota voisi jo luonnehtia lapselliseksi, semminkin kun vilkaisee avauksesi sisältöä. Se ei todellakaan anna aihetta muuhun, kuin ihmettelyyn jälleen kerran?

Voiko aikuinen mies olla noin sekaisin Suomen Keskustasta ja täynnä omaa erinomaisuuttaan vailla pienintäkään aihetta siihen?

Surullista. Hyvin surullista.

• Juonessa mukana? kirjoitti:

Olet siis koko Pääsiäisen suunnitellut kauna-avaustasi?

Tuota voisi jo luonnehtia lapselliseksi, semminkin kun vilkaisee avauksesi sisältöä. Se ei todellakaan anna aihetta muuhun, kuin ihmettelyyn jälleen kerran?

Voiko aikuinen mies olla noin sekaisin Suomen Keskustasta ja täynnä omaa erinomaisuuttaan vailla pienintäkään aihetta siihen?

Surullista. Hyvin surullista.

Väärin. En ole vähääkään miettinyt asiaa pääsiäisen aikana, mutta kuvaa otettaessa oli kyllä mielessäni tarkoitus, että laitan sen profiililleni tällä palstalla tapahtuvia keskusteluja varten. Sanoin kyllä tarkoituksen naisystävällenikin, joka tietää minun harrastelevan nettikeskusteluitakin, vaikkakaan ei ole kai kertaakaan käynyt niitä katsomassa; hyvä niin, jottei hänen ole tarvinnut ihmetellä, että "tuollaisten ihmisten kanssako sinä täällä seurustelet". Noinhan sanoi silloin jo vakavasti sairas edesmennyt vaimoni, kun hänelle kerran näytin näitä palstoja, jotka eivät vielä silloin - kesällä 2004 - olleet yhtä törkyiset kuin ovat nyt.

• Kidutit akkasi
        jomppe-vaari kirjoitti:

Väärin. En ole vähääkään miettinyt asiaa pääsiäisen aikana, mutta kuvaa otettaessa oli kyllä mielessäni tarkoitus, että laitan sen profiililleni tällä palstalla tapahtuvia keskusteluja varten. Sanoin kyllä tarkoituksen naisystävällenikin, joka tietää minun harrastelevan nettikeskusteluitakin, vaikkakaan ei ole kai kertaakaan käynyt niitä katsomassa; hyvä niin, jottei hänen ole tarvinnut ihmetellä, että "tuollaisten ihmisten kanssako sinä täällä seurustelet". Noinhan sanoi silloin jo vakavasti sairas edesmennyt vaimoni, kun hänelle kerran näytin näitä palstoja, jotka eivät vielä silloin - kesällä 2004 - olleet yhtä törkyiset kuin ovat nyt.

hengiltä?

Ihme hörhö.

• Sama nainen

Vaihdatkos tuo flanellipaitasi kuvan vaikka siihen pukukuvaan pääsiäisen kunniaksi.
      Tuo flanellipaita ei kovin gentlemannin asuste ole.

• Avaukseni poliittinen sanoma

Kun minulla on usein mielessäni enemmän kuin yksi ajatus ja kun minulle kirjoittaminen on helppoa, niin usein avauksistani tulee liian pitkiä palstan kepulaisille, joille lukeminenkin tuottaa vaikeuksia. Puhumattakaan luetun ymmärtämisestä.

Jotta palstan kepulaiset voivat jättää huomiotta nuo minun avaustani mukavasti täydentäväksi tarkoittamani toteamukset pääsiäisen luonteesta sekä palstan kepulaisten ja itseni erilaisista tavoista viettää pääsiäistä, laitan tässä vielä tikun nokkaan sen, joka on avaukseni varsinainen poliittinen sanoma; vaikka se ei ole palstan kepulaisista yhtä mielenkiintoista kuin olen minä, se on kuitenkin tosi (toisin kuin heidän kuvitelmansa minusta):

>>Keskustan johdossa ja puolueen poliitikoilla pitkäperjantain sävyt ovat varmaan jatkuneet pyhien yli. Mari kokee tulleensa ristiinnaulituksi ja nyt Paavo ja Mauri heittävät hänen perinnöstään arpaa kuin roomalaissotilaat Golgatalla Jeesuksen vaatteista. Mutta niukka on perintö hautaan menevältä köyhältä puolueelta, ja galluppien valossa toivo sen ylösnousemuksesta hupenee. Samat gallupit ovat varmaan antaneet iloisempaa pääsiäismieltä hallituspuolueiden johdolle ja poliitikoille.

Torstai-iltana katselin tv:sta A-talkin, jossa Timot Laaninen ja Soini joutuivat pahasti alakynteen Ben Zyskowiczille ja Mikael Jungnerille. Jungner oli valmis lyömään vetoa Pekkarisen nousemisesta kepun johtoon. Hyvinkin voi käydä niin, ja Väyrysellä on taas esitettävänään se tietty kysymys lääkärilleen. Ohjelmassa haastateltiin myös Jörn Donneria, joka totesi sanoneensa, että jos Paavo Väyrysestä tulisi presidentti, hän muuttaisi maanpakoon. Muistaakseni minäkin sanoin samoin. Ei tarvinnut muuttaa meidän kummankaan. Jörkka totesi, että Väyrysestä saa hänen puolestaan kyllä tulla kepun puheenjohtaja. Minä olen vielä jalomielisempi, sitä suorastaan toivon, mielestäni oikein hyvällä perusteella. Ja silti minua jotkut täällä nimittelevät kepukaunaajaksi!;))

• Laulua kolmannella

..mä tarvitsen mun haavoja,
        syviä ja suolaisia, kun mikään ei tunnu miltään,
        KEPU korvaa ystävän....:))

• Laulua kolmannella kirjoitti:

..mä tarvitsen mun haavoja,
        syviä ja suolaisia, kun mikään ei tunnu miltään,
        KEPU korvaa ystävän....:))

Enemmänkin. Ei keskusta vain korvaa ystävää, vaan se on itse ystävä, ainoa sellainen niille, jotka ovat sen seurassa tällä palstalla pääsiäisensäkin viettäneet tehden sellaisia avauksia kuin ”keskusta, totaalista puhtautta”, ”keskusta, puolueiden aatelia” ja monia muita samanlaisia ystävyyden tunnustuksia.

Enemmän kuin ystävä keskusta on eräille, se on suuri rakkaus ainakin sille, joka kirjoittaa siitä tässä:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10576463

Saattaahan hyvinkin olla niin, että ystävyys ja rakkaus keskustan kanssa on yksipuolista, ehkä tuo rakastettu keskusta ei ole siitä edes tietoinen, mutta mitä siitä, jos pyyteetön rakkaus antaa elämään sen ainoan sisällön niin, että pääsiäisenkään sanoma ei ole mitään sen rinnalla!

• Kapt evp tos. aito
        jomppe-vaari kirjoitti:

Enemmänkin. Ei keskusta vain korvaa ystävää, vaan se on itse ystävä, ainoa sellainen niille, jotka ovat sen seurassa tällä palstalla pääsiäisensäkin viettäneet tehden sellaisia avauksia kuin ”keskusta, totaalista puhtautta”, ”keskusta, puolueiden aatelia” ja monia muita samanlaisia ystävyyden tunnustuksia.

Enemmän kuin ystävä keskusta on eräille, se on suuri rakkaus ainakin sille, joka kirjoittaa siitä tässä:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10576463

Saattaahan hyvinkin olla niin, että ystävyys ja rakkaus keskustan kanssa on yksipuolista, ehkä tuo rakastettu keskusta ei ole siitä edes tietoinen, mutta mitä siitä, jos pyyteetön rakkaus antaa elämään sen ainoan sisällön niin, että pääsiäisenkään sanoma ei ole mitään sen rinnalla!

Kyllä minulla arvon virkaveli on huomattavasti faktuaalisemmat perusteet mielipiteilleni kuin Sinulla.
        Minä olen huippujohtaja, kyvyiltäni ja hyvä ihmistuntija.

Sinulla ei näytä kovin paljon täällä ymmärtäjiä olevan, kuten ei muuallakaan.
        Näinollen olisiko syytä mennä peilin eteen ja kysyä: Olenkos niin v-mainen besservisseri, ettei kukaan minua pitkään viitsi katsoa, saati kuunnella.

• keilamötky
        Kapt evp tos. aito kirjoitti:

Kyllä minulla arvon virkaveli on huomattavasti faktuaalisemmat perusteet mielipiteilleni kuin Sinulla.
        Minä olen huippujohtaja, kyvyiltäni ja hyvä ihmistuntija.

Sinulla ei näytä kovin paljon täällä ymmärtäjiä olevan, kuten ei muuallakaan.
        Näinollen olisiko syytä mennä peilin eteen ja kysyä: Olenkos niin v-mainen besservisseri, ettei kukaan minua pitkään viitsi katsoa, saati kuunnella.

Eihän tuota hirviötä voi lapsille näyttää. Etoo tuo homo niin saaatanasti.

• Kahelin kepukiima

on taas huipussaan. Sontatunkio on suoltanut jo kymmenkunta vastinetta omaan avaukseensa ;)))

• Keskustaporvari

"Meidän ”Mooseksemme” johdatti kansamme pois 1990-luvun alun laman alhosta"

Olen joskus huvittanut itseäni sellaisella ajatusleikillä, että mitähän jos isänmaamme ruorissa vuosina 91-95 olisikin ollut Paavo Lipposen hallitus, ja Ahon hallitus olisi ollut sitten 95-99. Mitenkähän lipposfanit silloin selittäisivät nämä tilastot?

http://www.stat.fi/ajk/tiedotteet/v2003/136kans_001.gif

http://newsroom.nordea.com/fi/blogpost/suomen-talouden-puskurit-nyt-syoty/

http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/teknologia/kuvat_teky/16 tuonti ja vienti.jpg

Mutta erääseen toiseen paikkaan meidän "Mooses" Suomen johdatti. Nimittäin eurohelvettiin. Taloussanomien toimittaja Jan Hurri kirjoittaa aiheesta säännöllisin väliajoin monelta eri kantilta.
      http://www.taloussanomat.fi/jan-hurri/2012/04/08/suomen-pankki-helsinki-meilla-on-ongelma/201226841/170

Olisi mielenkiintoista tietää, onko Lipponen hiljaa mielessään koskaan katunut, mitä tuli tehtyä.

• Ajatusleikit voivat olla hauskoja, mutta se huono puoli niillä on, että ne ovat vain leikkiä, totuus on toinen. Nuo liittämäsi linkit todistavat, että lamasta nousu tapahtui Lipposen hallituksen aikana, eikä kai hallitus toimenpiteineen ollut siihen aivan syytön.

Eurohelvetti voi tosiasiallisesti olla eurotaivas, jos sen vaihtoehtona olisi ollut jääminen markkaamme ja eristäytyminen tänne Euroopan syrjäisimpään kolkkaan. Ei se kansaamme olisi suinkaan rikastuttanut, vaikka vienti olisi vetänyt halvan valuuttamme vuoksi, kun elämme enemmän tuontitavaran kuin kotimaisen varassa, ja se kaikki olisi paljon kallistunut. Joten tuskinpa Lipposella on katumisen aihetta tekemisistään enempää kuin Ahollakaan, joka meidät EU:iin johti.

• Keskustaporvari
        jomppe-vaari kirjoitti:

Ajatusleikit voivat olla hauskoja, mutta se huono puoli niillä on, että ne ovat vain leikkiä, totuus on toinen. Nuo liittämäsi linkit todistavat, että lamasta nousu tapahtui Lipposen hallituksen aikana, eikä kai hallitus toimenpiteineen ollut siihen aivan syytön.

Eurohelvetti voi tosiasiallisesti olla eurotaivas, jos sen vaihtoehtona olisi ollut jääminen markkaamme ja eristäytyminen tänne Euroopan syrjäisimpään kolkkaan. Ei se kansaamme olisi suinkaan rikastuttanut, vaikka vienti olisi vetänyt halvan valuuttamme vuoksi, kun elämme enemmän tuontitavaran kuin kotimaisen varassa, ja se kaikki olisi paljon kallistunut. Joten tuskinpa Lipposella on katumisen aihetta tekemisistään enempää kuin Ahollakaan, joka meidät EU:iin johti.

"Nuo liittämäsi linkit todistavat, että lamasta nousu tapahtui Lipposen hallituksen aikana, eikä kai hallitus toimenpiteineen ollut siihen aivan syytön."

Nuo tilastokäppyrät osoittavat, että Lipponen hyppäsi ns. liikkuvaan junaan, eikä lamasta nousu ollut millään tavoin Lipposen hallituksen ansiota. Talouden nousun siemenet kylvettiin Ahon hallituksen aikana. Niistä merkittävin oli kahlitun markan politiikasta luopuminen. Toiseksi merkittävin oli vuoden 93 yritysverouudistus, joka kevensi yritysverotusta tuntuvasti. Myöskin panostukset tutkimukseen ja tuotekehitykseen olivat merkittäviä. Lipposen hallitus ei tehnyt mitään sellaisia toimenpiteitä, jotka olisivat edistäneet talouskasvua. Jos olisi tehnyt, olisimme varmaan niistä tietoisia?

"Eurohelvetti voi tosiasiallisesti olla eurotaivas, jos sen vaihtoehtona olisi ollut jääminen markkaamme ja eristäytyminen tänne Euroopan syrjäisimpään kolkkaan."

Mikä siinä kelluvan markan politiikassa oli sellaista, joka saa sinut uskomaan että siinä pysyminen olisi ollut meille huonompi vaihtoehto kuin tämä nykyinen? Miksi uskot, että se rahapolitiikka, jolla 90-luvun lama selätettiin, ei olisi pelittänyt myös 2000-luvulla? Tätä olen kysynyt sinulta ja muiltakin euron kannattajilta, mutta en ole saanut oikein minkäänlaista vastausta.
        Ja mitä ihmettä nämä höpinät eristäytymisestä oikein tarkoittaa? Oliko Lipposella jokin suunnitelma Suomen eristämisestä siltä varalta ettei rahaliittoon oltaisikaan liitytty?

"Ei se kansaamme olisi suinkaan rikastuttanut, vaikka vienti olisi vetänyt halvan valuuttamme vuoksi, kun elämme enemmän tuontitavaran kuin kotimaisen varassa, ja se kaikki olisi paljon kallistunut."

Olisihan nyt toki se rikastuttanut, kun se markka olisi halventunut juuri silloin kun sen pitikin halventua. Nimittäin syksyllä 2008 ja sen jälkeen. Finanssikriisin jälkeinen lama tuhosi Suomesta kymmeniä tuhansia vientiteollisuuden työpaikkoja ja syöksi meidät pysyvän julkisen velkaantumisen tielle. Ruotsi selvisi kriisistä melkein kuivin jaloin ja toipui nopeasti.

"Joten tuskinpa Lipposella on katumisen aihetta tekemisistään enempää kuin Ahollakaan, joka meidät EU:iin johti."

Lipposella on paljon enemmän katumista. Toki myös Aholla on katumista. Me olemme takaamsaa sellaisia vakausmekanismeja, joita ei ensinnäkään tarvittaisi, jos rahaliittoa ei oltaisi koskaan perustettu. Myöskään niiden toimivuudesta ei ole takeita. Se ei ole leikin asia. Summat ovat hirmuisia. Näin ei olisi, jos emme olisi rahaliitossa.

• Keskustaporvari kirjoitti:

"Nuo liittämäsi linkit todistavat, että lamasta nousu tapahtui Lipposen hallituksen aikana, eikä kai hallitus toimenpiteineen ollut siihen aivan syytön."

Nuo tilastokäppyrät osoittavat, että Lipponen hyppäsi ns. liikkuvaan junaan, eikä lamasta nousu ollut millään tavoin Lipposen hallituksen ansiota. Talouden nousun siemenet kylvettiin Ahon hallituksen aikana. Niistä merkittävin oli kahlitun markan politiikasta luopuminen. Toiseksi merkittävin oli vuoden 93 yritysverouudistus, joka kevensi yritysverotusta tuntuvasti. Myöskin panostukset tutkimukseen ja tuotekehitykseen olivat merkittäviä. Lipposen hallitus ei tehnyt mitään sellaisia toimenpiteitä, jotka olisivat edistäneet talouskasvua. Jos olisi tehnyt, olisimme varmaan niistä tietoisia?

"Eurohelvetti voi tosiasiallisesti olla eurotaivas, jos sen vaihtoehtona olisi ollut jääminen markkaamme ja eristäytyminen tänne Euroopan syrjäisimpään kolkkaan."

Mikä siinä kelluvan markan politiikassa oli sellaista, joka saa sinut uskomaan että siinä pysyminen olisi ollut meille huonompi vaihtoehto kuin tämä nykyinen? Miksi uskot, että se rahapolitiikka, jolla 90-luvun lama selätettiin, ei olisi pelittänyt myös 2000-luvulla? Tätä olen kysynyt sinulta ja muiltakin euron kannattajilta, mutta en ole saanut oikein minkäänlaista vastausta.
        Ja mitä ihmettä nämä höpinät eristäytymisestä oikein tarkoittaa? Oliko Lipposella jokin suunnitelma Suomen eristämisestä siltä varalta ettei rahaliittoon oltaisikaan liitytty?

"Ei se kansaamme olisi suinkaan rikastuttanut, vaikka vienti olisi vetänyt halvan valuuttamme vuoksi, kun elämme enemmän tuontitavaran kuin kotimaisen varassa, ja se kaikki olisi paljon kallistunut."

Olisihan nyt toki se rikastuttanut, kun se markka olisi halventunut juuri silloin kun sen pitikin halventua. Nimittäin syksyllä 2008 ja sen jälkeen. Finanssikriisin jälkeinen lama tuhosi Suomesta kymmeniä tuhansia vientiteollisuuden työpaikkoja ja syöksi meidät pysyvän julkisen velkaantumisen tielle. Ruotsi selvisi kriisistä melkein kuivin jaloin ja toipui nopeasti.

"Joten tuskinpa Lipposella on katumisen aihetta tekemisistään enempää kuin Ahollakaan, joka meidät EU:iin johti."

Lipposella on paljon enemmän katumista. Toki myös Aholla on katumista. Me olemme takaamsaa sellaisia vakausmekanismeja, joita ei ensinnäkään tarvittaisi, jos rahaliittoa ei oltaisi koskaan perustettu. Myöskään niiden toimivuudesta ei ole takeita. Se ei ole leikin asia. Summat ovat hirmuisia. Näin ei olisi, jos emme olisi rahaliitossa.

Kylläpä Sinä trauman sait tuosta asiasta, joka oli avauksessani vain pieni sivujuonne. Paljon oleellisempaa siinä oli kepun tilanne – ainakin näkemykseni siitä, mielestäni perustellusti todenmukainen – ja myös palstan kepulaisista sanomani, joka ei ollut vain ”näkemystäni”, vaan ehdottomasti totta.

Mutta kun tuohon asiaan haluat janttautua, niin täytynee minunkin siitä hieman jatkaa:

Kyllähän me nousimme lamasta vasta Lipposen ekahallituksen kovin toimenpitein, ja Lipposen toinen hallitus sitten sementoi tilamme niin vahvaksi, että kestimme melko hyvin vielä muutamien vuosien takaisen taantuman, vaikka jo liian hulvattomasti olimme eläneet monina kepuhallituksen vuosina.

Totta hemmetissä me aloimme nousta jo Ahon hallituksen viimeisen vuoden aikana, kun sen ekavuosina painuimme niin syvälle, ja onhan se pieni nousu noissa käppyröissä näyttävää, kun se on prosentuaalista ja vertautuu edellisiin synkkiin vuosiin; rahallisesti summina se silti on hyvin vaatimatonta seuraavien vuosien nousun rinnalla.

Totta kai meidän tilanteeseemme – lamaan kuten nousuunkin – on aina vaikuttanut ulkopuolinen tilanne, vaikutti markka-aikana ihan niin kuin nytkin, mutta 1990-luvun alkuvuosien lama oli meillä pahempi kuin muualla vuosikymmeniä jatkuneen Kekkos-lähtöisen politiikkamme ”ansiota”: kauppamme oli liiaksi sidottu Neuvostoliittoon, ja sen hirvityksen romahtaessa meille kävi huonosti.

En minä vain ymmärrä, mikä peikko tuo euro sinulle on. Kyllä siitä näihin saakka on ollut Suomelle enemmän hyötyä kuin haittaa, sen ovat useimmat talousviisaat todistaneet, ja niin tulee olemaan jatkossakin. Kyllä tästä kriisistä selvitään eurooppalaisten yhteisvoimin, jossa me suomalaiset olemme hyvin pieni tekijä, vain niiden parin prosentin osuudella, joka on osuutemme EU:n väestöstäkin. Itselleni henkilökohtaisesti koen eurosta olleen vain hyötyjä, mm. melko paljon matkustelevana. Enpä usko, että siitä olisi erityisiä haittoja ollut sinullekaan.

• Uusi-ukki, se vanha.
        jomppe-vaari kirjoitti:

Kylläpä Sinä trauman sait tuosta asiasta, joka oli avauksessani vain pieni sivujuonne. Paljon oleellisempaa siinä oli kepun tilanne – ainakin näkemykseni siitä, mielestäni perustellusti todenmukainen – ja myös palstan kepulaisista sanomani, joka ei ollut vain ”näkemystäni”, vaan ehdottomasti totta.

Mutta kun tuohon asiaan haluat janttautua, niin täytynee minunkin siitä hieman jatkaa:

Kyllähän me nousimme lamasta vasta Lipposen ekahallituksen kovin toimenpitein, ja Lipposen toinen hallitus sitten sementoi tilamme niin vahvaksi, että kestimme melko hyvin vielä muutamien vuosien takaisen taantuman, vaikka jo liian hulvattomasti olimme eläneet monina kepuhallituksen vuosina.

Totta hemmetissä me aloimme nousta jo Ahon hallituksen viimeisen vuoden aikana, kun sen ekavuosina painuimme niin syvälle, ja onhan se pieni nousu noissa käppyröissä näyttävää, kun se on prosentuaalista ja vertautuu edellisiin synkkiin vuosiin; rahallisesti summina se silti on hyvin vaatimatonta seuraavien vuosien nousun rinnalla.

Totta kai meidän tilanteeseemme – lamaan kuten nousuunkin – on aina vaikuttanut ulkopuolinen tilanne, vaikutti markka-aikana ihan niin kuin nytkin, mutta 1990-luvun alkuvuosien lama oli meillä pahempi kuin muualla vuosikymmeniä jatkuneen Kekkos-lähtöisen politiikkamme ”ansiota”: kauppamme oli liiaksi sidottu Neuvostoliittoon, ja sen hirvityksen romahtaessa meille kävi huonosti.

En minä vain ymmärrä, mikä peikko tuo euro sinulle on. Kyllä siitä näihin saakka on ollut Suomelle enemmän hyötyä kuin haittaa, sen ovat useimmat talousviisaat todistaneet, ja niin tulee olemaan jatkossakin. Kyllä tästä kriisistä selvitään eurooppalaisten yhteisvoimin, jossa me suomalaiset olemme hyvin pieni tekijä, vain niiden parin prosentin osuudella, joka on osuutemme EU:n väestöstäkin. Itselleni henkilökohtaisesti koen eurosta olleen vain hyötyjä, mm. melko paljon matkustelevana. Enpä usko, että siitä olisi erityisiä haittoja ollut sinullekaan.

Rottakoululaisen ei kannata paljon taloudesta haastella. Evp aliupseeri , joka lähtee matkalle 200 euron matkakassalla ja jonka jalkapuli poika joutuu matkalta takaisin ei tunnista oravan nahkaa eurosta.
        Kyllä näin on näreet???? Muuten jompe lurahtiko taas yöllä vaippoihin??????

• Keskustaporvari
        jomppe-vaari kirjoitti:

"Kyllähän me nousimme lamasta vasta Lipposen ekahallituksen kovin toimenpitein"

Jos vasta Lipposen ykköshallitus teki kovia toimenpiteitä laman nujertamiseksi, niin mistä ihmeestä johtuu, että käänne tapahtui jo Ahon hallituksen aikana? Eikö noiden toimenpiteiden vaikutus pitäisi tulla viiveellä siten, että vaikutukset olisivat alkaneet näkyä vasta Lipposen ykköshallituksen elinkaaren jälkipuoliskolla? Ja jos Ahon hallituksen toimenpiteet olivat vääriä, niin miksi Lipposen hallitukset eivät purkaneet Ahon hallituksen säästöpäätöksiä ynnä muita toimenpiteitä, joilla Ahon hallitus yritti talouttamme tervehdyttää? Miksi Lipponen kelpuutti ja suorastaan vaati, että Ahon hallituksen säästöpolitiikan takuumies Iiro Viinanen tulee myös Lipposen hallituksen talouspolitiikan takuumieheksi? Eikö tällaista miestä olisi pitänyt hyljeksiä täydestä sydämestä?
        Pyytäisin sinulta vielä luettelon niistä Lipposen hallituksen konkreettisista lamantorjuntatoimenpiteistä, jotka ovat sisällöltään aivan uusia ja erilaisia kuin Ahon hallituksen toimenpiteet, eivätkä siis jatkumoa niille toimille, joita Aho teki. Tällaisiahan pitäisi olla useita, jos kerran laman nujertaminen oli Lipposen ykköshallituksen ansiota? Pyydän sinua vielä kertomaan ne Ahon hallituksen väärät toimenpiteet, jotka Lipposen ykköshallitus korjasi. Niitä lienee vaikka kuinka paljon, kun muistamme millaisella raivolla Lipposen johtama oppositio vastusti kaikkia Ahon hallituksen säästö- ynnä muita toimenpiteitä?

"Lipposen toinen hallitus sitten sementoi tilamme niin vahvaksi, että kestimme melko hyvin vielä muutamien vuosien takaisen taantuman, vaikka jo liian hulvattomasti olimme eläneet monina kepuhallituksen vuosina."

Kestimmekö me mielestäsi hyvin finanssikriisin aiheuttaman laman verrattuna vaikkapa Ruotsiin?

"Totta kai meidän tilanteeseemme – lamaan kuten nousuunkin – on aina vaikuttanut ulkopuolinen tilanne, vaikutti markka-aikana ihan niin kuin nytkin, mutta 1990-luvun alkuvuosien lama oli meillä pahempi kuin muualla vuosikymmeniä jatkuneen Kekkos-lähtöisen politiikkamme ”ansiota”: kauppamme oli liiaksi sidottu Neuvostoliittoon, ja sen hirvityksen romahtaessa meille kävi huonosti."

Miten ihmeessä ulkomaankauppamme liiallinen Neuvostoliitto-sidonnaisuus voi olla sen miehen syytä, jonka ansiosta Suomi pääsi osaksi Länsi-Euroopan vapaakauppa-aluetta? Kyllä sinä varmaan tiedät, kuka EEC-vapaakauppasopimuksen runnoi läpi N-liiton vastustuksesta huolimatta?

"En minä vain ymmärrä, mikä peikko tuo euro sinulle on."

Ennustan, että ymmärryksesi tulee tässä asiassa lisääntymään.

"Kyllä siitä näihin saakka on ollut Suomelle enemmän hyötyä kuin haittaa, sen ovat useimmat talousviisaat todistaneet, ja niin tulee olemaan jatkossakin."

Ei ole ollut. Vaikka halpa euro kuumensikin taloutemme vuosituhannen vaihteessa, niin siitäkin oli enemmän haittaa kuin hyötyä. Silloin kylvettiin asuntokuplan siemenet. Myös illuusio ikuisesti halvasta lainarahasta johti järettömään velkaantumiseen. Ja syksyn 2008 finanssikriisissä ja sitä seuranneessa lamassa eurosta vasta haittaa olikin. Katso niitä Euroopan maita, joilla on oma, kelluva valuutta.

" Kyllä tästä kriisistä selvitään eurooppalaisten yhteisvoimin, jossa me suomalaiset olemme hyvin pieni tekijä, vain niiden parin prosentin osuudella, joka on osuutemme EU:n väestöstäkin."

En lähde ennustamaan, miten selviämme. Huonolta näyttää. Ja olennaistahan on, että koko kriisiä ei olisi ilman brysselinruplaa.

• Öitä!

Lähes viikon täältä tyystin poissa oltuani minua ilmeisesti oli kaivattu jo kovasti, kun avaukseni heti sai noin innostuneen vastaanoton. Kiitoksia siitä; erityiskiitokset noista miinuksista, jotka varmimmin todistavat avaukseni sanoman menneen perille sinne, jonne se oli eniten tarkoitettukin!

Kiitoksia myös hyvistä nauruista, joita olette antaneet, vaikkakin ehkä tahattomasti, kun itse pääsiäisenkin palstaa päivystäneinä olette sanoneet minun niin tehneen! Hupaisinta olisi tuo, jossa joku on nähnyt minun nostelleen noita sonnimiehen vanhoja avauksia, ellei tuo ”näkijä” ilmenisi viestistään niin sekopäiseksi, ettei kukaan hänen sanomalleen voi mitään arvoa antaa.

Minä voinen taas poistua palstalta, kun avaukselleni on jo syttynyt nuotio, jolle palstapäivystäjät voivat jäädä lämmittelemään ja tuottamaan lisää tuollaista hauskuutta!

Öitä!

• Öitä...

No mutta pieni päivystystaukohan on tehnyt hyvää Jomppe tomppelille. Ei tullut normaalia iltaitkua ripulointeineen ja muine ulosteineen. Tai onha tuossa matkanvarrella nähty taas kaikkea mahdolista... tai mahdotonta

Huomenna on päivä uusi ja normaali arki jlolloin saamme taas nähdä Jomppe tomppelin normaalin pitkän päivystyskaavan mukaisen Hesari kopsaus-avauksen iltaitkuripuliin päättyen.

Öitä!

• Siinähän se

"Varsin rauhallisesti olen siis pääsiäispyhäni viettänyt, ja oikean pääsiäistunnelman mielestäni hyvin tavoittanut. Palstan vakiokepulaisilla näkyy olleen toisenlainen pääsiäinen, he ovat viettäneet sen tällä palstalla. Varmaan yksinäisyyttäänkin, mutta myös yrittääkseen lientää kepun tilanteen vuoksi tuntemaansa tuskaa. Ei se tuska lienny yrittämällä paeta sitä muiden puolueiden ikivanhaan historiaan. Voi onnettomia!"

Ihmisillä on eroja. Tai siis ihmisillä ja kepulaisilla.

• Vieläkö Oiva elää?

Onko edelleen keskustalainen, vai onko tullut järkiinsä?

• Hoitotäti...

Elää ja voi hyvin. Ei laske alleen, kuten kapi ja ukki.

• Kapi tollo on

noussut kuudelta päivystämään rakkaalle kepusaitilleen ;))

Ääliö on punnertanut puolet avauksen vastineista. Sanomisen palo vaivaa yksinäistä reppanaa?

Mutta minkälaisen sanomisen. Voi hyvät hyssykät...

• Hellä nainen

Kapi nyt on kapi. Koulujakäymätön heikkolahjainen evp aliupseeri.
        Tämä palsta ainoa ystävä, siksi ymmärrämme reppanaa ja anamme hänelle hieman huomiota.

• Onhan sitä mukava
        Hellä nainen kirjoitti:

Kapi nyt on kapi. Koulujakäymätön heikkolahjainen evp aliupseeri.
        Tämä palsta ainoa ystävä, siksi ymmärrämme reppanaa ja anamme hänelle hieman huomiota.

potkia perseelle isonumeroisella kumisaappaalla ;))

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5080
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      113
      1604
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1289
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      10
      1209
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1143
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1027
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      989
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      3
      925
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      59
      795
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      773
    Aihe