Isäni ja äitini kallistui naispappeuden kannattajiksi

TeaK.

Kuulin vastedes ihan järkyttävän uutisen!
Tämä ei ehkä kaikkia järkytä, mutta mulle uutinen oli suuri järkytys, sillä itse olen maailman reissun tehnyt ja saanut palaamisen armon. 5-vuotta sitten äitini saarnasi minulle synnit anteeksi. Äiti ja isä ovat aina opettaneet kuuliaisuuteen seurakunnan ja esivallan edessä. Äitin ja Isän usko kesti hyvin 70-luvun vaikeat ajat. Molemmat heistä ovat toimineet myös raamattuluokan opettajina. Heidän kanssa on ollut turvallista jutella uskon asioista, jos on ollut vaikeaa.

Mutta sitten sisarukset laittoivat mulle suru-uutisen: Isä ja äiti ovat joutuneet väärään. He ovat asettuneet naispappeuden kannalle. Isäni oli pitänyt seurakuntaillassa naispappeutta puolustavan puheenvuoron. Äitini olis valmis asettumaan puhujan tehtäviin, jos hänet joskus siihen asetettaisiin. Osa vl:istä olisivat kuulemma sanoneet äidilleni, että siitä tulis varmasti hyvä puhuja, kun osaa raamattuluokissakin puhutella niin hyvin nuoria.
Kummatkin ovat jättäytyneet muutamia vuosia sitten raamattuluokan opettajan tehtävistä.

Otimme rakkaudella yhteyttä vanhempiimme, mutta he eivät kantaansa muuta. Heidän mielestä ns. patriarkkaalisuus olis kuulemma johtanut liikkeessämme insesteihin. Heidän mielestään tällaista ei olisi ehkä ikinä tapahtunut ainakaan näin laajassa mittakaavassa, jos naisillekin oltais annettu ääni...
Ei auttanut sanoa niille, että kaikki me olemme Pyhan Hengen pappeja. Ei. He ovat lipuneet jo ulos elävästä uskosta :(
Täytyy vain rukoilla, että saisivat palaamisen armon!

31

778

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • armonoppilas

Hyvä kirjoitus!

Ja on muuten tottakin on...

• Antaa hänen olla

Tämä on provo, ei kannata kommentoida. Kukaan ei voi olla niin säkissä elänyt että järkyttyy oikeasti tuollaisesta.

• TeaK.

Eri ihmiset kokevat varmasti tällaisen eri tavalla. Naispappeutta kannattavalle lapselle tällainen olisi varmasti ilouutinen. Tekouskovaista (sellaisiakin liikkeemme keskuudessa on), ei kyseinen juttu liikuttais varmaan millään tavalla.
        Riippuu, millainen suhde on uskoonsa ja millainen on oma vakaumuksensa.
        Minun vakaumukseni pohjautuu syvästi SRK:n opetuksiin Jumalan valtakunnasta ja elävästä uskosta. Tieto siitä, että äidin ja isän usko ei enää ole linjassa SRK:n opetusten kanssa, järkyttäisi varmasti useimpiakin oikealla tavalla uskomassa olevia. Oon saanut jutella muiden uskon sisarten ja veljien kanssa, että voinko minä luottaa siihen, että olen oikealla tiellä, jos minut on johdatellut tuhlaajalapsen askelilta ihminen (äitini), jonka usko ei liene ollut silloinkaan oikeaa. Ja mikä on sitten oikeaa uskoa? Voiko tänä päivänä luottaa oikein mihinkään. Nämä sisaret ovat sanoneet, että tämä on elävän uskon merkki, ettei pidä itseään kyllin vahvana. Ja että on halu edelleen kuulua uskovaisten joukkoon, vaikka ympärillä tapahtuis vaikka ja mitä. Siunasimme toisiamme.

• Se edellinen
        TeaK. kirjoitti:

Eri ihmiset kokevat varmasti tällaisen eri tavalla. Naispappeutta kannattavalle lapselle tällainen olisi varmasti ilouutinen. Tekouskovaista (sellaisiakin liikkeemme keskuudessa on), ei kyseinen juttu liikuttais varmaan millään tavalla.
        Minun vakaumukseni pohjautuu syvästi SRK:n opetuksiin Jumalan valtakunnasta ja elävästä uskosta. Tieto siitä, että äidin ja isän usko ei enää ole linjassa SRK:n opetusten kanssa, järkyttäisi varmasti useimpiakin oikealla tavalla uskomassa olevia. Oon saanut jutella muiden uskon sisarten ja veljien kanssa, että voinko minä luottaa siihen, että olen oikealla tiellä, jos minut on johdatellut tuhlaajalapsen askelilta ihminen (äitini), jonka usko ei liene ollut silloinkaan oikeaa. Ja mikä on sitten oikeaa uskoa? Voiko tänä päivänä luottaa oikein mihinkään. Nämä sisaret ovat sanoneet, että tämä on elävän uskon merkki, ettei pidä itseään kyllin vahvana. Ja että on halu edelleen kuulua uskovaisten joukkoon, vaikka ympärillä tapahtuis vaikka ja mitä. Siunasimme toisiamme.

Pyydän anteeksi. Kuulosti vain niin uskomattomalta, kun itse ajattelen niin eri tavalla. Mutta saattaa olla, että muutama vuosi sitten olisin itse myös voinut "järkyttyä" moisesta.

• veera
        TeaK. kirjoitti:

Minun vakaumukseni sen sijaan pohjautuu RAAMATUN opetuksiin Jumalan valtakunnasta ja elävästä uskosta.

• orgaani ei pelasta
        TeaK. kirjoitti:

SRK on vain eräs yhdistys! Sen jäseniä ovat rauhanyhdistykset. Niiden jäseninä elää kirjava joukko tavallisia ihmisiä.

Koko hommalla on lyhyt riitainen historia.

Jumala ei anna valtakuntaansa yhdistysten haltuun ....

• että näin
        Se edellinen kirjoitti:

Pyydän anteeksi. Kuulosti vain niin uskomattomalta, kun itse ajattelen niin eri tavalla. Mutta saattaa olla, että muutama vuosi sitten olisin itse myös voinut "järkyttyä" moisesta.

Pahoitteluni aloittajalla, vaikkakin minun mielestäni hänellä kuulostaa olevan erittäin viisaat vanhemmat.

Miksiköhän ihmiset oikein pitävät tätä provona? Olettavatko kaikki, että vanhemmat ovat aina lapsiaankin vanhoillisempia uskonasioissa? Ei se pidä elävässä elämässä paikkaansa.

• Jaksamista Sinulle!

Surullista. Todella surullista.

• VatunVatunVattu

Selkeä provo, sokeakin sen näkee. Voimia kaikille jotka uskovat tuon todeksi!

• Obelix7.

Tämä ei varmaan lohduta, mutta ehkä vahvistaa.

Luuk. 12

51 Luuletteko, että olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? En suinkaan, vaan riitaa!
      52 Tästedes saman perheen jäsenet ovat eri puolta: viidestä on kolme kahta, kaksi kolmea vastaan.
      53 Isä joutuu vastakkain poikansa kanssa, poika isänsä, äiti tyttärensä ja tytär äitinsä, anoppi miniänsä ja miniä anoppinsa kanssa.

Ajan merkit
      54 Jeesus sanoi sitten kansalle: "Kun te näette pilven nousevan lännestä, sanotte heti: 'Tulee sade', ja niin tuleekin.
      55 Tai kun tuulee etelästä, te sanotte: 'Tulee helle', ja niin tulee.
      56 Te tekopyhät! Maan ja taivaan ilmiöt te kyllä osaatte tulkita, kuinka sitten ette tätä aikaa?

• Theo

Kun apostolit kirjoittivat varhaisilla kristittyjen seurakunnille kirjeitä ja neuvoivat miten kannattaa jäsjetää yhteiset kokoontumiset elettiin erilaisessa yhteiskunnassa kuin nyt. Siihen aikaan naisilla ei ollut itsenäistä asemaa eikä mahdollisuutta hankkia koulutusta. Miehistäkin vain harvat mitään kouluja kävivät, mutta miesten valta oli suvussa ja perheessä täydellinen. Avioliittot sovittiin sukujen vanhinten miesten keskinäisessä sopimuksessa. Nainen ei voinut edes liikkua eikä hoitaa asioita julkisissa paikoissa ilman miespuolista suvun edustajaa. Sama järjestys on yhä edelleen joissakin paimentolaisyhteisöissä, monissa islamilaisissa maissa ja yleensä vanhakantaisissa yhteiskunnissa.

Mutta mistä syystä 2000-luvun Suomessa pitäisi noudattaa muinaisen, epätasa-arvoa edustanutta järjestelmää meidän luterilaisessa kirkossamme?

Vaikea ymmärtää avaajan vauhkoontumista. Hänen vanhempansa ovat täysin oikeilla jäljillä mietinnässään.

Meillä uskovaiset jattelevat että lapsemma ovat yhät arvokkaita, olivatpa poikia tai tyttöjä, ja sama koskee tietysti myös heidän toimintaansa seurakunnassa. Sananjulistajaksi sopii yhtä hyvin nainen kuin mies. Kaikkien lahjoille on käyttöä.

• Obelix7.

Kannattaa muistaa, ettei yhteiskunta ole juurikaan muuttunut. Selitys naisen asemasta 2000 vuotta sitten ontuu ja pahasti. Jos tarkastelemme historiankirjoja niin esim. juuri Rooma oli erittäin kehittynyt valtio, maailman mahti. Historia ei oikein tue yksisilmäistä tulkintaa naisen asemasta. Ei kannata sotkea Juutalaiseten historiaa näihin Paavalin ohjeisiin, koska Paavalin kirjeet eivät olleet enää suunnattuja heille vaan etelä-euroopan kansoista Kristityiksi kääntyneille.

Toinen perustelu joka kaataa tätä "Naisen asema" selitystä.

Jeesus oli aikansa radikaali, ei hän sen ajan asemista, sukupuolista eikä mistäkään ihmisten tekemistä raja-aidoista välittänyt yhtään mitään. Jos Jumala olisi tarkoittanut, että naisesta myös tulee seurakuntapaimen olisi hän varmasti kutsunut apostoleiksi myös naisia. (Olihan vanhanliiton aikana nais-profeettoja) Kuitenkin kaikki opetuslapset olivat miehiä. Jeesus kutsui 70 miestä apostoleiksi, joista ei yksikään ollut nainen. Luuletteko, että Jeesus olisi välittänyt sen ajan raja-aidoista?

• Neiti Jeesus
        Obelix7. kirjoitti:

Kannattaa muistaa, ettei yhteiskunta ole juurikaan muuttunut. Selitys naisen asemasta 2000 vuotta sitten ontuu ja pahasti. Jos tarkastelemme historiankirjoja niin esim. juuri Rooma oli erittäin kehittynyt valtio, maailman mahti. Historia ei oikein tue yksisilmäistä tulkintaa naisen asemasta. Ei kannata sotkea Juutalaiseten historiaa näihin Paavalin ohjeisiin, koska Paavalin kirjeet eivät olleet enää suunnattuja heille vaan etelä-euroopan kansoista Kristityiksi kääntyneille.

Toinen perustelu joka kaataa tätä "Naisen asema" selitystä.

Jeesus oli aikansa radikaali, ei hän sen ajan asemista, sukupuolista eikä mistäkään ihmisten tekemistä raja-aidoista välittänyt yhtään mitään. Jos Jumala olisi tarkoittanut, että naisesta myös tulee seurakuntapaimen olisi hän varmasti kutsunut apostoleiksi myös naisia. (Olihan vanhanliiton aikana nais-profeettoja) Kuitenkin kaikki opetuslapset olivat miehiä. Jeesus kutsui 70 miestä apostoleiksi, joista ei yksikään ollut nainen. Luuletteko, että Jeesus olisi välittänyt sen ajan raja-aidoista?

"Kannattaa muistaa, ettei yhteiskunta ole juurikaan muuttunut."

Hahahahahaha !!! Missä metsässä sinä oikein elät?

"Kuitenkin kaikki opetuslapset olivat miehiä. Jeesus kutsui 70 miestä apostoleiksi, joista ei yksikään ollut nainen"

Mutta sehän johtui vaan sitä että Jeesus oli homomies.

• Obelix7.
        Neiti Jeesus kirjoitti:

"Kannattaa muistaa, ettei yhteiskunta ole juurikaan muuttunut."

Hahahahahaha !!! Missä metsässä sinä oikein elät?

"Kuitenkin kaikki opetuslapset olivat miehiä. Jeesus kutsui 70 miestä apostoleiksi, joista ei yksikään ollut nainen"

Mutta sehän johtui vaan sitä että Jeesus oli homomies.

Toiset ovat propagandan uhreja, toiset eivät.

Irvailu sikseen, kysymys on vakavasta asiasta.

• MULKERI

AIVAN SAMA MIHIN KALLISTUIVAT VARO ETTET ITSE LUISU TAI KALLISTU MIHINKÄÄN VAAN PYSYT RAAMATUN SANASSA

• Valheita vain

RAAMATUN SANA ON TAIKAUSKOA ALUSTA LOPPUUN.

• 26
        Valheita vain kirjoitti:

RAAMATUN SANA ON TAIKAUSKOA ALUSTA LOPPUUN.

Jos tuo olisi sinusta totta, niin se ei liikuttaisi sinua pätkääkään, etkä kirjoittelisi tänne.

• pahka

älä huuda mulkeri

• Jähnil Mäykäy

Mitä pahaa on naispappeudessa? Oletteko kenties jääneet 1900-luvun alkupuolelle? Käsittääkseni Suomi on tasa-arvoinen maa! Mitä pahaa on televisiossa? Otin itselleni Canal kanavan MM-kisojen ajaksi :) Ai että on mukavaa katsella kun leijonat taistelevat :) Kevät terveiset rannikolta!

• Jos juttusi on totta

- niin se vain osoittaa, että vanhempiesi silmät ovat avautuneet. Ei SRK:n tulkinnat uskonnosta ole Jumalasta , vaan itse pelsebuulista, viime aikaiset paljastukset insestistä ja pedofiiliasta ovat siitä osoituksena.

VL-lauma on kuin joukko sokeita sopuleja, jotka uskovat silmää räpäyttämättä SRK:n - ei Raamattuun perustuvia - sääntöjä. Ne ovat vallanhimoisten ukkojen, ihmisiä vuohiin ja lampaisiin jakavien äijien tulkintoja "oikeasta uskomisesta."

Tuollaisesta ihmisten ohjaamisesta on kristillisyys kaukana!

• 9+10

Sinun vanhempasi ovat aivan oikeassa.

Patriarkaalisuus ON johtanut moniin vääristymiin vl-liikkeessä: joukko keski-ikäisiä miehiä on päättänyt esim. , että naisten täytyy lisääntyä maksimaalisesti oman terveytensä uhallakin ja että naisten täytyy näyttää tietynlaiselta tullakseen hyväksytyksi. Naisella vl-liikkeessä ei ole valtaa edes omaan kehoonsa.

Nainen ei saa millään tavalla uhata miehistä valtaa, sillä nainen on vl-liikkeessä vähempiarvoinen kuin mies. Vl-puhujissa on ollut aika paljon pedofiilejakin. Liittyneekö lasten ja naisten hyväksikäyttö vl-liikkeessä juuri tuohon, että miehet vl-liikkeessä kuvittelvat olevansa luomakunnan kruunuja, ja naiset ja lapset ovat siksi täysin heidän käytettävissään?

Selitäpä TeaK, millä tavalla vain miehinen sukupuolielin mahdollistaa puhtaan Jumalan sanan tuottamisen? Mikä on miehen sukupuolielimen kontribuutio pyhän sanan tuottamiseen?

• iäkäs

Nuorena on helpompi olla ehdoton monessakin asiassa. Ehdottomuus on toisille keino jäsentää maailmaa vielä varttuneempanakin.

Iän ja kokemuksen myötä ihmisen käsitykset useinkin avartuvat. Alkaa ymmärtää, että asioilla on aina monta puolta, eikä meidän ole mahdollista omia ehdotonta totuutta.

Voit toki itse pitää omat käsityksesi, mutta älä tuomitse toisten käsityksiä vääriksi vaikka et niitä ymmärtäisikään.

• *

Tämä naispappeusasia ei minun mielestäni niin merkittävä opillisena kysymyksenä, etteikö sekä kirkon sisälle että herätysliikkeisiin pitäisi mahtua sisään molemmat kannat, sekä puolustajat että vastustajat. Selvää on, että riita ei koskaan rakenna. Tästä ei pitäisi tehdä riitakysymystä.

Jos lukisi sanatarkasti Paavalin ohjeita, ei voisi ollenkaan toimia nykyajan ammateissa, joissa nainen joutuu olemaan miehen "päällysmiehenä".

Tuli mieleen yksi kertomus lähetyssarnaajista, jotka jossakin Afrikassa olivat perustaneet kristillisen seurakunnan ja jättäneet niille ohjeeksi Raamattuja palatessaan Eurooppaan.

Kun he palasivat takaisian arfikkalaiseen seurakuntaan, ihmettelivät he kovasti, kun afrikkalaiset alkoivat hiki hatussa kääntelemään isoja kiviä. Kun he ihmettelivät tälle syytä, he saivat selvityksen, jossa näytettiin raamtunkohtaa:

"Otsasi hiessä on sinun leiåsi syötävä".

Siispä afrikkalaiset alkoivat kääneleemään kiviä aina ennen ateriaa.
      (En tiedä, onko tarina totta):

• Elteke

ASIA 1 )
        Usko, sovitus ,syntien anteeksi saaminen, Jeesuksen Kristuksen Nimessä on tarjolla sekä miehille että naisille

Biblia 1776(1872) Gal.(3)".. Sillä te olette kaikki Jumalan lapset uskon kautta Jesuksen Kristuksen päälle. Sillä niin monta kuin te Kristukseen kastetut olette, niin te olette Kristuksen päällenne pukeneet. Ei ole tässä Juudalainen eli Grekiläinen, ei orja eli vapaa, ei mies eli vaimo; sillä te olette kaikki yksi Kristuksessa Jesuksessa...."

ASIA 2.)
        Jokainen Jeesuksen Kristuksen seuraaja kuuluu "pyhään papistoon". Sekä miehet että naiset. Vain papit voivat julistaa syntien anteeksi antamusta Jeesuksessa Kristuksessa. (sekä mies että nainen voi julistaa syntien anteeksiantamusta ,kun on Jeesuksen Kristuksen seuraaja )

Biblia 1776 (1872) 1.Piet.(2.) "..Jonka tykö te myös tulleet olette niinkuin elävän kiven tykö, joka kyllä ihmisiltä hyljätty on, mutta Jumalalta valittu, kallis. Ja myös te, niinkuin elävät kivet, rakentakaat teitänne hengelliseksi huoneeksi ja pyhäksi pappeudeksi uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jumalalle Jesuksen Kristuksen kautta otolliset ovat. Sentähden on myös Raamatussa: katso, minä panen Zioniin valitun kalliin kulmakiven: joka uskoo hänen päällensä, ei hän suinkaan tule häpiään. Teille siis, jotka nyt uskotte, on hän kallis; mutta uskottomille on se kivi, jonka rakentajat hyljänneet ovat, kulmakiveksi tullut, ja loukkauskiveksi, ja pahennuksen kallioksi, Nimittäin niille, jotka itsensä sanaan loukkaavat, ja ei sitä usko, johonka he myös asetetut olivat. Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen pappeus, pyhä kansa, omaisuuden kansa, ilmoittamaan sen voimaa, joka teitä pimeydestä ihmeelliseen valkeuteensa kutsunut on, Jotka ette muinen kansa olleet, mutta nyt olette Jumalan kansa: jotka ette muinen armossa olleet, mutta nyt te armossa olette...."

ASIA 3.)
        Tässä "pyhässä papistossa"," kuninkaalisessa papistossa " on eri tehtäviä sekä miehille että naisille. Seurakunnan opetus , vanhemmisto , paimen ( paimenet eli vanhimmat) ovat miehille tarkoitettuja seurakunta virkoja. Papistossa on vanhimpien ja opettajien lisäksi muitakin tehtäviä joissa myös nainen voi toimia.

Biblia 1776 (1872) 1.Tim.(3.)"..Se on totinen sana: jos joku piispan virkaa pyytää, hän hyvää työtä halajaa. Niin pitää siis piispan oleman nuhteettoman, yhden emännän miehen, valppaan, raittiin, siviän, vierasten holhojan, opettavaisen. Ei juomarin, ei tappelian, ei ilkiän voiton pyytäjän, vaan armeliaan, ei riitaisen eikä ahneen, Joka oman huoneensa hyvin hallitsee, jolla kuuliaiset lapset ovat, kaikella kunniallisuudella: (Mutta jos joku ei taida omaa huonettansa hallita, kuinkas hän Jumalan seurakunnan taitaa hallita?) Ei äsken kristityn, ettei hän paisuneena laittajan tuomioon lankeaisi. Mutta hänellä pitää myös hyvä todistus oleman niiltä, jotka ulkona ovat, ettei hän laittajan pilkkaan ja paulaan lankeaisi...."

LOPUKSI
        Apostoli eivät kirjoittaneet kirjeisiinsä eikä evankeliumeihin alunperin luku ja jae numeroita. Ne ovat lisätty jälkeenpäin noin 1500 luvulla (Uuteen Testamenttiin) ,ja saaneet aikaan paljon vahinkoa , kun ei lueta asia yhteyksiä vaan luku ja jaenumeroiden mukaan selitellään, näin tulee väärää ymmärrystä asiasta mitä alunperin on tarkoitettu kirjoituksessa.

• raamattutunti

Jos noin yksisilmäisesti tulkitaan Raamattua, niin silloinhan vain miehet
      voisivat osallistua kokouksiin:

1. Kor 14:26
      "Kun kokoonnutte yhteen, veljet, on jokaisella jotain annettavaa; millä opetus, millä virsi, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää..."

Raamatun linja on selvä:" Kristuksessa ei ole miestä eikä naista, ei
      juutalaista eikä kreikkalaista."

Alkuseurakunnassakin oli naisopettajia ja naisprofeettoja, joten tuo Paavalin neuvo:
      "Naiset vaietkoon seurakunnassa", koskee yleistä järjestystä, höpöttämistä,
      juoruamista,
      eikä puhujavastuuta.

• tyttövain

Se on jokaisen asia mihin uskooja mihin ei. Älä kallistu muiden mielipiteisiin vaan ole vahva ja pidä omat mielipiteet yllä!

• Tuleeko hajaannus

Jos hajaannus tulee, niin kannattaa katsoa, ketä maailma ja"belsebuubi" kiittää ja kumartaa: heidän peräänsä ei kannata juosta tai kuunnella heitä, vaan olla aloillansa ja rukoilla, sillä Raamatun mukaan "Herra sotii meidän puolestamme".

• nais papit hyvä asia

Onko tämä jokin vitsi? Mitä väliä onko pappi mies vai nainen, ihmiset viisastuvat ja maailma muuttuu kuten pitääkin. 1500-luvulla kirkko kielsi tieteelliset tutkimukset monella alalla mutta sekin muuttui ja katsokaa missä kristityt maat ovat tänä päivänä tieteessä, teknologiassa ja demokratiassa. Islam kielsi Ottomaaneilta tieteelliset tutkimuksen, nyt näkee mihin jamaan islan on ajanut tämän höyrypäisen väestön..korruptiota..rikkaiden sukulaiset saa parhaat tehtävät jne.

Se, että pappi ei saa olla nainen johtuu ainoastaan yhdestä yksinkertaisesta syystä, näin on opetettu. Muutetaan opetusta ja pari sukupolvea eteenpäin ja mukaan ei enää edes asiaa mieti. Luulisi että ihmisillä olisi muutakin mietittävää elämässä kuin papin sukupuoli.

t. mies 45v

• Herran apostoli

Päinvastoin kun nimimerki "nais papit hyvä asia" väittää, ihmiset eivät suinkaan viisastu, vaan käyvät yhä itsekeskeisemmäksi ja välinpitämättömämmäksi lähimmäisistään.

Enää ei jumalattomien piirissä tunneta edes sitä, kumpaako sukupuolta puolison tulee olla, eli ihminen on alkanut käyttäytyä nelijalkaisten eläimien ja matelijoiden tavalla.

Room. 1:22-25 Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi.

Sentähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, hyljännyt saastaisuuteen, häpäisemään itse omat ruumiinsa, nuo, jotka ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti, amen.

Kristinusko ei ole koskaan tuntenut naispuolista henkilöä seurakunnan kaitsijana, papin tehtävissä. Eikä tule tuntemaankaan.

Kun tälle tielle on nyt lähdetty vastoin selvää Jumalan sanaa, niin pohjoiskalotin alueen ev.lut. kirkko joka on tähän syntiin langennut, tulee saamaan raskaan rangaistuksen teostaan. Kova tärinä käy jo, kohta tunnustavat kristityt hylkäävät kirkon Suomessakin, kirkko erotetaan valtiosta ja verotulot loppuvat. Kirkot tyjenevät lopullisesti ja ne kirkot jotka onniostutaan myymään erilaisiin soveltuviin tarkoituksiin välttyvät homehtumasta pilalle.

Piru on naisillemme valehdellut, että papin vastuusta vapauttaminen olisi heidän ihmisarvonsa halveksimista.

Tosiasiassa papin tehtävä on aikanaan ollut erittäin hengenvaarallinen tehtävä, siksi rakas Paavali veljemme Herrassa on antanut naisille vapautuksen juuri tästä vaarallisimmasta tehtävästä.

• Aloittajalle

Tim. 6:
      "12. Kilvoittele hyvä uskon kilvoitus, käsitä ijankaikkinen elämä, johonka sinä kutsuttu olet, ja olet tunnustanut hyvän tunnustuksen monen todistajan edessä."
      Paavalin kirjeet Timoteukselle ovat lohdullista luettavaa.

Mieleeni tulee esim. ns. sillanpääläisyys 70-luvulla: ko. pienen eriseuran perustajan omat lapset säilyivät uskomassa, kun eivät lähteneet isänsä parjauskampanjaan mukaan, vaan sanoutuivat siitä irti.

• Ei tule vedota aikaan, sillä apostolinkaan syyt naisen opettamisen kieltoon, ei ole sidottu aikaan:

1.Tim.2:11. Oppikoon nainen hiljaisuudessa, kaikin puolin alistuvaisena;
        12. mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa.
        13. Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva;
        14. eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen.
        15. Mutta hän on pelastuva lastensynnyttämisen kautta, jos hän pysyy uskossa ja rakkaudessa ja pyhityksessä ynnä siveydessä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      43
      3020
    2. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      35
      2248
    3. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      53
      2162
    4. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      80
      2019
    5. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      55
      1742
    6. Poliisi tutkii keskiviikkoiltana Kiuruveden keskustassa tapahtunutta väkivallantekoa.

Itä-Suomen poliisi tutkii Kiuruveden keskustassa keskiviikkoiltana tapahtunutta epäiltyä väkivallantekoa. Tapaus on herä
      Kiuruvesi
      16
      1502
    7. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      57
      1479
    8. Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin

Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http
      Maailman menoa
      44
      1295
    9. Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta
      Maailman menoa
      122
      1208
    10. Puuma Martina iski nuoren miehen

Martina ja Hajji Muhis oikealta nimeltään Muhammad Abdilrasoon hempeilivät Tallinnassa. Hajji 28 vuotias ja Martina pian
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      944
    Aihe