Dosentti Niko Huttunen väänsi sivustolla

Kysyn Huttuselta

Sanasta "ekkleesia" sanan kirkko johdannaisen, erottamalla kantasansta preposition "ek". Lukisin mielelläni dosentin perusteet tälle.

53

121

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämäpä merkillistä. Täällä jäi vaivaamaan sanan ekkleesia käännös ja parissa uudessa ketjussa huhuillaan lisätietoa.

      Aivan ensimmäiseksi sanon, että en ole johtanut käännöstä "kirkko" edellä esitetyllä tavalla.

      Sana ekkleesia muodostuu prepositiosta ek (joka merkitsee siirtymää jostain pois) ja sanasta kleesia (joka on sanan "kutsu" johdannainen ja voi tarkoittaa kutsua tapahtumana tai kutsuttujen joukkoa).

      Jos pidämme tätä käännöstä määräävänä tekijänä, käännös voisi olla "pois- tai uloskutsuttujen joukko".

      Sanojen merkitys ei kuitenkaan ole aina sama kuin sanajuuren perusmerkitys. Esimerkiksi suomen "käsittää" liittyy alunperin käsin tarttumiseen (vrt. esim. lasso, lassottaa). Ekkleesia tarkoittaa myös kokousta (koska kokoukseen osallistujat kutsutaan pois kodeistaan kokoukseen). Tässä mielessä käännös voisi olla "kokous".

      Uudessa testamentissa ekkleesia ei tarkoita mitä tahansa kokousta vaan kristittyjen yhteistä kokousta siihen kuuluvine organisaatoineen, mitä kuvaa esimerkiksi Tituksen kirjeessä mainitut eri tehtävät. Tässä mielessä ekkleesian voi kääntää seurakunnaksi, vaikka suomen seura-kunta ei ole sanajuureltaan lainkaan sama kuin ek-kleesia.

      Uudessa testamentissa ekkleesia ei kuitenkaan tarkoita vain kristittyjen paikallisyhteisöä, siis seurakuntaa, vaan toisinaan myös kaikkien kristittyjen kokonaisuutta yli paikallisten rajojen. Tässä tapauksessa sanan voisi kääntää kirkoksi, vaikka silläkään sanalla ei ole mitään yhteistä sanajuurta ekkleesian kanssa. Kirkko tulee kreikan sanasta kyriake, Herralle kuuluva.

      Kuten huomataan, käännös ei perustu aina pelkän sanajuuren varaan. Sanajuuresta poikkeavia ekkleesia-sanan käännöksiä ovat sekä seurakunta että kirkko.

      En ehdota mitään käännöstä. Esitän ainoastaan eri käännösvaihtoehtoja ja niiden perusteita. Suomen kielessä ei ole yhtä sanaa, joka kattaisi kaikki sanan ekkleesia ulottuvuudet. Siksi kääntäjän on puntaroitava käännöstä tilanteen mukaan.

      Siteeraan kokenutta kääntäjää, P. Saarikoskea. Hän lausui Matteuksen evankeliumin käännöksensä alussa: "Kääntäminen on aina vaikeaa työtä, ja hirvittävän vaikeaa on kääntää sellaista kirjaa joka monille lukijoille on melkein yhtä tärkeä kuin jokapäiväinen leipä."

      Niko Huttunen
      Pastori, dosentti

      • Balttis käätämisestä

        Siitä se hyvä käännös olisi varmaan mielestäsi tullut, jos runoilija Saarikoski olisi "doupattuna" Raamatun tilaustyönä luterilaiselle kirkolle kääntänyt. Olisi tullut tilaajan toivomuksetkin ainakin yhtä ilmeisiksi, kuin nykyisen: historian huonoimman -92 kirkkokäännöksen, jota eivät kaiketi käytä kuin virkappapit, ja heidän harhauttamansa asiantuntematomat tahot.


      • Balttis

        Jos tätä profaanin kreikan sanaa käytetään irti UT:n kontekstistä, sen käyttämänä hengellisen kielen mukaisena ilmauksena, - "kleesia" voi merkitä vaikka punakaartia, sillä sekin on kansankokous. Asiaa on aina tarkasteltava siis nimeomaan hengellisen määrityksen kautta, jolloin muodustuu sana seurakuta, joka on aina olemuksensa, alkuperänsä johdosta maailmasta uloskutsuttujen valittujen joukko, kuten Jeesukin asian ilmaisi, ja tässä yhteydessä tulee lukea nimenomaan se mitä Johanneksen evankeliumissa asiasta opetetaan valituista = ekkleetos joukosta:

        >> He eivät ole maailmasta, NIINKUIN EN MINÄKÄÄN MAILMASTA OLE.


    • Totuus esiin!

      Päivystävä dosentti Niko Huttunen varmaankin tietää että Tituksen kirje on keskiaikainen väärennös?

      • Balttis Huttuselle

        Sanasta "kyriake" Herran oma ei voida jothaa sanaa kirkko, sillä siinä ei puhuta mitään kirkosta, joka on lähinnä vain kirkon kannattajien sana assosiaatio sanasta "kyrios" joka ei viittaa mitenkään kirkko sanaan, vaan mekitsee viittaa lähinnä sanaan "herra". Pentti Saarikosken kokemat käännösvaikeudet Raamatun tekstien yhteydessä eivät myöskään mitenkää liity käytävään keskusteluun, eivätkä oikeuta kielitietellisestikään, mihikään "Living Bible" tyyppisiin vapaisiin sananmuunnoksiin sanan ekkleesia yhteydessä. Sana merkitsee kirjaimellisesti ek etuliitten kanssa: uloskutsuttujen valittujen joukkoa, jotka on edelläosoitettujen Johanneksen evankeljumin sitaatein osoitetttu ikäänkuin kaksinkertaisella ja siten vahvistetulla "ekillä" uloskutsutuiksi maailmasta, eli: "EKkleesi EK tou kosmoa". Uusi Testamentti käyttä tätä sanaa nimenomaan Jumalan seurakunnasta, sekä yhtenä Kristuksen ruumiina, että myös historiallisista alueellisista paikallisseurakunnista.Tästä syystä ei ole myöskään mitään syytä yrittää ympätä, Uudelle Testamentille vierasta kirkko sanaa, muista kielistä korvaamaan sanaa ja käsitettä Jumalan seurankunta, tai seurakunnat monikossa.

        Väittämä että: sanan ekkleeisia eli seurakunta, voisi kääntää kristittyjen joukkona, jotenkin yhteisenä yhteisönä sanaksi "kirkko", jäi Huttuselta täysin perutelematta, sekä kielitieteellisesti että: historiallisen käytön peruteella toteennäyttämättömäksi, irroitettuna kontekstistaan eli Jumalan sanasta. Hän esitti vain kirkkoa tukevan tyhjän väittämän, korvaten sanan seurakunta omavaltaisesti, tavalla, joka on lähinnä: härskiä kansankusetusta ja pseudoteileellien vaikutelman synnyttämää petosta.


      • Varo sananmuunnoksia
        Balttis Huttuselle kirjoitti:

        Sanasta "kyriake" Herran oma ei voida jothaa sanaa kirkko, sillä siinä ei puhuta mitään kirkosta, joka on lähinnä vain kirkon kannattajien sana assosiaatio sanasta "kyrios" joka ei viittaa mitenkään kirkko sanaan, vaan mekitsee viittaa lähinnä sanaan "herra". Pentti Saarikosken kokemat käännösvaikeudet Raamatun tekstien yhteydessä eivät myöskään mitenkää liity käytävään keskusteluun, eivätkä oikeuta kielitietellisestikään, mihikään "Living Bible" tyyppisiin vapaisiin sananmuunnoksiin sanan ekkleesia yhteydessä. Sana merkitsee kirjaimellisesti ek etuliitten kanssa: uloskutsuttujen valittujen joukkoa, jotka on edelläosoitettujen Johanneksen evankeljumin sitaatein osoitetttu ikäänkuin kaksinkertaisella ja siten vahvistetulla "ekillä" uloskutsutuiksi maailmasta, eli: "EKkleesi EK tou kosmoa". Uusi Testamentti käyttä tätä sanaa nimenomaan Jumalan seurakunnasta, sekä yhtenä Kristuksen ruumiina, että myös historiallisista alueellisista paikallisseurakunnista.Tästä syystä ei ole myöskään mitään syytä yrittää ympätä, Uudelle Testamentille vierasta kirkko sanaa, muista kielistä korvaamaan sanaa ja käsitettä Jumalan seurankunta, tai seurakunnat monikossa.

        Väittämä että: sanan ekkleeisia eli seurakunta, voisi kääntää kristittyjen joukkona, jotenkin yhteisenä yhteisönä sanaksi "kirkko", jäi Huttuselta täysin perutelematta, sekä kielitieteellisesti että: historiallisen käytön peruteella toteennäyttämättömäksi, irroitettuna kontekstistaan eli Jumalan sanasta. Hän esitti vain kirkkoa tukevan tyhjän väittämän, korvaten sanan seurakunta omavaltaisesti, tavalla, joka on lähinnä: härskiä kansankusetusta ja pseudoteileellien vaikutelman synnyttämää petosta.

        Pyhät kirjoitukset varottavat ihmisistä, jotka vääntävät kieroon kirjoituksia, - omaksi kadotuksekseen.


      • Liite edellisiin
        Varo sananmuunnoksia kirjoitti:

        Pyhät kirjoitukset varottavat ihmisistä, jotka vääntävät kieroon kirjoituksia, - omaksi kadotuksekseen.

        Paljon todennäköisempää kuin että sana kirkko, pohjautuisi kantasanasta herra "kyriake" on teoria että: sanan pohjana on keltinikielisten lähetyssaarnaajien käyttämä sana "kyrk" joka on heidän käyttämänään kulkeutunut germaanisiin kieliin, ja että koko määritelmä on seurakunnan synonyymiksi täysin vieras, ja tarkoitti lähinnä antikritillisitä valtiouskonnollista uuspakanuutta muodossa kirkko.


      • Oliskohan
        Liite edellisiin kirjoitti:

        Paljon todennäköisempää kuin että sana kirkko, pohjautuisi kantasanasta herra "kyriake" on teoria että: sanan pohjana on keltinikielisten lähetyssaarnaajien käyttämä sana "kyrk" joka on heidän käyttämänään kulkeutunut germaanisiin kieliin, ja että koko määritelmä on seurakunnan synonyymiksi täysin vieras, ja tarkoitti lähinnä antikritillisitä valtiouskonnollista uuspakanuutta muodossa kirkko.

        Ja mistähän kyrk tai kerk tai kirk on tullut? Oliskohan kreikasta?


      • Balttis
        Oliskohan kirjoitti:

        Ja mistähän kyrk tai kerk tai kirk on tullut? Oliskohan kreikasta?

        Keltinkielestä: "kyrk" ja sieltä lähetyssaarnaajien kautta germaanisiin kieliin.


      • Olisikohan
        Balttis kirjoitti:

        Keltinkielestä: "kyrk" ja sieltä lähetyssaarnaajien kautta germaanisiin kieliin.

        Entä keltin kieleen. Mistä se sinne on tullut? Olisikohan kreikasta?


    • näin on-

      Seurakunta on jostain uloskutusttujen joukko. Siis "maailmasta" uloskutsuttujen joukko. Seurakunta ei kirkko ei siis voi koskaan olla mikään yhteiskunnallinen laitos, johon kuulutaan vain perinteen mukaan tai tavan vuoksi.

    • Kristinusko

      Maailman laajuinen kirkko on kaikki kristityt ihmiset yhteensä. Tietysti näillä on seurakuntia ja kirkkoja. Kirkoissa ihmiset käyvät Jumalanpalveluksissa yms. Kun kaikki tapahtuu hyvässä järjestyksessä asia on kunnossa. Niin kuin nyt tapahtuu. Vaatikaanin Paavin asema Jeesuksen sijaisena on suuri vääryys kristittyjen keskuudessa.

    • totuus ei muutu

      Ateisteille ei kannata vastailla mitään.

      Hehän eivät tiedä, eivätkä halua tietää mitään Raamatusta.

      Ihminen jonka sydämessä epäusko asuu, kääntää kaiken totuuden valheeksi ja valheen totuuudeksi. Silmät ovat kääntyneet nurinpäin. J

      Jos ihmisen jaloin päämäärä ja vakaumus on elää valheessa, ei hän voi koskaan ottaa totuutta vastaan. Hänen vakaumustaan tulee kunnoittaa ja vaieta kertomasta totuutta hänelle. Ja ateistien tulee kunnioittaa uskovien vakaumusta ja poistua palstojamme rienaamasta.

      Epäuskoisia varten onkin sellainen paikka johon eivät ikinä menisi, jos vähänkään tietäisivät.

      Oriveden pappi toivotti asianmukaisesti kirkosta eroavat saatanan haltuun 1960 luvulla. Näinhän siinä käy nytkin, ei Jumala ole mieltään muuttanut, eikä muuta, - joka ei evankeliumia usko hän on tuomittu.

    • 0569

      Yrittääkö Balttis nyt jotain ihan epätoivoista asiantuntijan (Niko) edessä?

      • Meiti sitä 0589

        Huttusen hutunkeitto se faktisesti epätoivoista touhua on, kun hän yritään nyhjästä tyhjästä. Ei sillä että jollakin on titti, tarkoita sitä että hän olisi edes professorina, erehtymätön, tai että kaikki puppu mitä dosentti suoltaa olisi totta. Vain idiootit uskovat pelkkiin tuhjiin väittämiin ja kumartelevat titteleitä, joita idiottit toisiinsa ovat päälleliimailleet.


      • Meiti sitä 0589 kirjoitti:

        Huttusen hutunkeitto se faktisesti epätoivoista touhua on, kun hän yritään nyhjästä tyhjästä. Ei sillä että jollakin on titti, tarkoita sitä että hän olisi edes professorina, erehtymätön, tai että kaikki puppu mitä dosentti suoltaa olisi totta. Vain idiootit uskovat pelkkiin tuhjiin väittämiin ja kumartelevat titteleitä, joita idiottit toisiinsa ovat päälleliimailleet.

        Tohtoriksi väitelleen ja yliopistolta dosentuurin saaneen asiantuntijan sijasta meidän kannattaa uskoa foorumille kirjoittelevia nimimerkkejä, jotka esittävät hurjia väitteitään ilman lähdeviitteitä ja käsitystä siitä, mitä akateeminen tutkimus ylipäänsä on? Rohkenen olla eri mieltä.

        Sinun kannattaisi ehkä kiinnittää huomiota viestisi sävyyn. Sitä voi olla kohtelias ja asiallinen, vaikkei olisikaan kaikessa samaa mieltä.


      • Mieti tätäkin asiaa
        kristitty___ kirjoitti:

        Tohtoriksi väitelleen ja yliopistolta dosentuurin saaneen asiantuntijan sijasta meidän kannattaa uskoa foorumille kirjoittelevia nimimerkkejä, jotka esittävät hurjia väitteitään ilman lähdeviitteitä ja käsitystä siitä, mitä akateeminen tutkimus ylipäänsä on? Rohkenen olla eri mieltä.

        Sinun kannattaisi ehkä kiinnittää huomiota viestisi sävyyn. Sitä voi olla kohtelias ja asiallinen, vaikkei olisikaan kaikessa samaa mieltä.

        Myös dosentti voi olla väärässä, ja varsinkin silloin kun hän esittämättä selkeitä perusteita, esittää väittämiä jäävinä, tukeakseen oman viiteryhmänsä tekemisiä virkaansa sidottuna "pastorina".

        Huomaa myös ettei edes professorin arvo anna ihmiselle oikeutta perättömien väittämien esittämiseen totuuksina.


      • Balttis
        kristitty___ kirjoitti:

        Tohtoriksi väitelleen ja yliopistolta dosentuurin saaneen asiantuntijan sijasta meidän kannattaa uskoa foorumille kirjoittelevia nimimerkkejä, jotka esittävät hurjia väitteitään ilman lähdeviitteitä ja käsitystä siitä, mitä akateeminen tutkimus ylipäänsä on? Rohkenen olla eri mieltä.

        Sinun kannattaisi ehkä kiinnittää huomiota viestisi sävyyn. Sitä voi olla kohtelias ja asiallinen, vaikkei olisikaan kaikessa samaa mieltä.

        Väärentämätön Jumalan sana on riittävä peruste, asian selvittämiseen - suoraan varhaisimmista käsikirjoituksista, ja niistä laadituista teksteistä, eli ns. Uusi Testamentti.


      • Luikeroille
        Balttis kirjoitti:

        Väärentämätön Jumalan sana on riittävä peruste, asian selvittämiseen - suoraan varhaisimmista käsikirjoituksista, ja niistä laadituista teksteistä, eli ns. Uusi Testamentti.

        Asianhan voisi viedä vaikkkapa luterilaisen kirkolliskokouksen vatuloitavaksi, ilman että Uuden Testamentin totuusarvo siitä kärsisi rahtuakaan. Sanasta ekkleesia eli voi väätää sanaa kirkko - se on faktista - ja kaikki mikä on yli sen on pahasta, koska se perustuu Jumalan sanan KAVALAAN vääristelyy.


      • Et silleen
        kristitty___ kirjoitti:

        Tohtoriksi väitelleen ja yliopistolta dosentuurin saaneen asiantuntijan sijasta meidän kannattaa uskoa foorumille kirjoittelevia nimimerkkejä, jotka esittävät hurjia väitteitään ilman lähdeviitteitä ja käsitystä siitä, mitä akateeminen tutkimus ylipäänsä on? Rohkenen olla eri mieltä.

        Sinun kannattaisi ehkä kiinnittää huomiota viestisi sävyyn. Sitä voi olla kohtelias ja asiallinen, vaikkei olisikaan kaikessa samaa mieltä.

        Aivan, ja silloin varsinkin kun Raamattua vääristellään, tyyliin: Sanasta vene voidaan muodostaa sana "puatti".


    • Yksi niistä monista

      Onko Orivedn pappi jumalasi, vai vain hänen sijaisenaan esiintyvä antikristus?

    • Balttis

      Lapsikin huomasi ettei dosentti Huttunen kyennyt perutelemaan tai osoittamaan että: sana kirkko korvaisi, tai olisi syrjätyttänyt sanan seurakunta ekkleesiaan pohjautuvana. Vain titteleiden sokaisema idootti, voi uskoa hänen perättömiin väittämiinsä.

      • PenttiTepsa

        Kyllä Niko oli oikeassa. Seurakunta eli ekkleesia tulee sanoista eks (ulos) kaleoo (kutsua). Esimerkiksi ennen ajanlaskun alkua antiikin Ateenassa vapaat miehet tekivät demokraattisia päätöksiä torilla ulos kutsuttuina, porukkaa myös nimitettiin ekkleesiaksi. Myös juutalaista seurakuntaa kutsuttiin ekkleesiaksi.

        Kirkko taas tulee kreikan sanasta kyriakon eli Herran oma. Niin ja Raamattu tulee kreikan sanasta ta grammata eli kirjoitukset.


      • Huttusen Huu Haata:
        PenttiTepsa kirjoitti:

        Kyllä Niko oli oikeassa. Seurakunta eli ekkleesia tulee sanoista eks (ulos) kaleoo (kutsua). Esimerkiksi ennen ajanlaskun alkua antiikin Ateenassa vapaat miehet tekivät demokraattisia päätöksiä torilla ulos kutsuttuina, porukkaa myös nimitettiin ekkleesiaksi. Myös juutalaista seurakuntaa kutsuttiin ekkleesiaksi.

        Kirkko taas tulee kreikan sanasta kyriakon eli Herran oma. Niin ja Raamattu tulee kreikan sanasta ta grammata eli kirjoitukset.

        Pentti Tepsa sinä esität tyhjän väittämän, tukeaksi dosentti Huttusen perustelematonta tyhjää väittämää. Kumpikaan teistä ei kykene osoittamaan, miten kreikankielen UT:ssa käyttämästä sanasta ja käsitteestä: "EKkleesis Ek tou kosmos", - ON KÄÄNNETTÄVISSÄ JA MUODOSTUU KIELELLISESTI MUKA SANA KIRKKO. Mikään ei oikeuta, tässä esiintyvissä kantasanoissa, vääntämään niistä sanaan kirkko - se on teiteellistäkin faktaa, ja tältä osin Huttusen väittämät ovat toteennäyttämätöntä huu haata.

        Hän ei osoita kuinka sanarungosta, ekkleesia muodostetaan sana kirkko, jota koko Raamttu ei tunne, vaikka luterilainen lahko onkin sen omiin käännöksiinsä, vastoin alkutekstejä, harhaanjohtavsti ja tarkoitushakuisesti liittänyt !


      • Balttis täsmentää
        Huttusen Huu Haata: kirjoitti:

        Pentti Tepsa sinä esität tyhjän väittämän, tukeaksi dosentti Huttusen perustelematonta tyhjää väittämää. Kumpikaan teistä ei kykene osoittamaan, miten kreikankielen UT:ssa käyttämästä sanasta ja käsitteestä: "EKkleesis Ek tou kosmos", - ON KÄÄNNETTÄVISSÄ JA MUODOSTUU KIELELLISESTI MUKA SANA KIRKKO. Mikään ei oikeuta, tässä esiintyvissä kantasanoissa, vääntämään niistä sanaan kirkko - se on teiteellistäkin faktaa, ja tältä osin Huttusen väittämät ovat toteennäyttämätöntä huu haata.

        Hän ei osoita kuinka sanarungosta, ekkleesia muodostetaan sana kirkko, jota koko Raamttu ei tunne, vaikka luterilainen lahko onkin sen omiin käännöksiinsä, vastoin alkutekstejä, harhaanjohtavsti ja tarkoitushakuisesti liittänyt !

        Vuoden 1992 kirkkokäännös on tältäosin rinnastettavissa vaikkapa Vartoitorniseuran vastaavaan ja tarkoitushakuiseen, lahkon asemaa korstavaan pirullisseen väärennökseen; joka on itseasiassa petos, - uskollisuudelle pyhiä kirjoituksia ja väärentämätöntä Jumalan sanaa kohtaan.


      • Miten seurakunta
        Huttusen Huu Haata: kirjoitti:

        Pentti Tepsa sinä esität tyhjän väittämän, tukeaksi dosentti Huttusen perustelematonta tyhjää väittämää. Kumpikaan teistä ei kykene osoittamaan, miten kreikankielen UT:ssa käyttämästä sanasta ja käsitteestä: "EKkleesis Ek tou kosmos", - ON KÄÄNNETTÄVISSÄ JA MUODOSTUU KIELELLISESTI MUKA SANA KIRKKO. Mikään ei oikeuta, tässä esiintyvissä kantasanoissa, vääntämään niistä sanaan kirkko - se on teiteellistäkin faktaa, ja tältä osin Huttusen väittämät ovat toteennäyttämätöntä huu haata.

        Hän ei osoita kuinka sanarungosta, ekkleesia muodostetaan sana kirkko, jota koko Raamttu ei tunne, vaikka luterilainen lahko onkin sen omiin käännöksiinsä, vastoin alkutekstejä, harhaanjohtavsti ja tarkoitushakuisesti liittänyt !

        Mites se käännös seurakunta muodostuu ekkleesiasta? Jos Balttis selventäisi. Mikset hauku sitä käännöstä?


    • Balttis

      Uuden Testamentin kontekstissa, sana ekkleesia tarkoittaa maailmastan uloskutsuttujen joukkoa, ja se että profaanissa kreikansielessä, sanaa on käytetty mm. valittaessa sotilaisita ehdokkaista, ulos muusta joukosta ei tee mitenkään, millään vääntäen: sanasta ek = elos kleetos = kutsua, valita; sanaa: "kirkko".

      Vaikka paikalla olisi dosentin sijasta professori, sana ekkeesia = uloskutsutut ek = ulos tou kosmos = maailmasta, ei kontekstin mukaisena seurakunnan alkuperän määrityksenä miksikään muutu; ja siispä Jeesus sanoi aivan oikein perustamansa seurakunnan pilareille, apostoleille: "etteivät he ole alkuperältään valittuina enää kotoisin maailmasta, vaan syntyneet tietysti uudestisynnyttävän Sanan kautta, Jumalasta: Joh.1:12,13:15:19; ja myös rukouksessaan jonka kohdisti Isälleen, Joh.17:16.

      >> He eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään ole maailmasta.

      • Selvennystä kiitos

        Missä kohtaa Raamatussa on tuo ilmaus "ekkleesia ek tou kosmos"? Vai onko se Balttiksen keksimä?


      • Balttis
        Selvennystä kiitos kirjoitti:

        Missä kohtaa Raamatussa on tuo ilmaus "ekkleesia ek tou kosmos"? Vai onko se Balttiksen keksimä?

        Esimerkiksi Joh.15:18:sta: ego (minä = Jeesus) ekselesamen (valitsin) hymen (teidät) ek (ulos) tu kosmu (maailmasta).

        Juuri tästä uloskutsusta, valinasta muodostuu Uuden Testamentin käyttämä sana seurakunta = ekkleesia siis maailmasta erotettuna ja uloskutsuttujen joukkona: katso Gal.1:4 ja Kol.1:12,13; Apt.26:17,18.


      • Selvennys tuli kiito
        Balttis kirjoitti:

        Esimerkiksi Joh.15:18:sta: ego (minä = Jeesus) ekselesamen (valitsin) hymen (teidät) ek (ulos) tu kosmu (maailmasta).

        Juuri tästä uloskutsusta, valinasta muodostuu Uuden Testamentin käyttämä sana seurakunta = ekkleesia siis maailmasta erotettuna ja uloskutsuttujen joukkona: katso Gal.1:4 ja Kol.1:12,13; Apt.26:17,18.

        No eihän siinä mitään ekkleesiaa ole.

        Nyt se selvisi, että Balttis vääristelee Raamatun selvää sanaa.


      • Balttis
        Selvennys tuli kiito kirjoitti:

        No eihän siinä mitään ekkleesiaa ole.

        Nyt se selvisi, että Balttis vääristelee Raamatun selvää sanaa.

        Katso tarkkaan alkutestiä, ja todellakin jae joka minun piti laittaa esille oli Joh.15:19; ja siinä on määritelty että: Jeesus valitsi omansa ek tou kosmos, ja sana ekleesia, löytyy jokaisesta kohdasta Kr. -38; missä esiintyy sana seurakunta. Jos et pysty seuraamaan tekstiä kreikankielellä, en voi auttaa.

        Kun Jeesus sanoo: ego (minä) ekselesamen ( kyseessä on eklego, verbin aor.ind.yks. ja tekstissä esiintyy siis verbi eklego ) ek (ulos) tu kosmu (maailmasta), eli tässä on: ekkleesia: ulosvalinta, ek: ulos, tu kosmu: maailmasta.


      • Balttis vääristelee
        Balttis kirjoitti:

        Katso tarkkaan alkutestiä, ja todellakin jae joka minun piti laittaa esille oli Joh.15:19; ja siinä on määritelty että: Jeesus valitsi omansa ek tou kosmos, ja sana ekleesia, löytyy jokaisesta kohdasta Kr. -38; missä esiintyy sana seurakunta. Jos et pysty seuraamaan tekstiä kreikankielellä, en voi auttaa.

        Kun Jeesus sanoo: ego (minä) ekselesamen ( kyseessä on eklego, verbin aor.ind.yks. ja tekstissä esiintyy siis verbi eklego ) ek (ulos) tu kosmu (maailmasta), eli tässä on: ekkleesia: ulosvalinta, ek: ulos, tu kosmu: maailmasta.

        no eklego näyttää vähän samalta kuin ekkleesia, mutta eikö se ekkleesia tulekin sanasta ekkaleo eikä eklego?


      • Balttis
        Selvennys tuli kiito kirjoitti:

        No eihän siinä mitään ekkleesiaa ole.

        Nyt se selvisi, että Balttis vääristelee Raamatun selvää sanaa.

        Lähmänsilmin ei ymmärrä kaikkea mitä eteen asetetaan, ja siksi jopa Luther varoitti katsomasta asiota lehmänsilmin.


      • Pölhö Kustaa
        Balttis kirjoitti:

        Lähmänsilmin ei ymmärrä kaikkea mitä eteen asetetaan, ja siksi jopa Luther varoitti katsomasta asiota lehmänsilmin.

        Asioden ymmäräminen ei perustu demokratiaan.


    • Loppupäätelmä

      Sanasta seurakunta ei voi mitenkään vääntää sanaa, jota ei Raamatussa esiinny, - kuten jo Aija-pappi myönsikin, Niko Huttusta totuudenmukaisemmin. Vaikka prinssi-eversti muuta väittäisi, ei sanasta ekkleesia väänny mitenkään sanaa kirkko.

    • Todistus tiskiin

      HUTTUNEN NÄYTÄ TEKNISESTI, MITEN SANA: ekkleesia kääntyy sanaksi kirkko.

    • Älä unta näe

      Taitaa jäädä Huttuselta näyttämättä. Kova hän on kuitenkin selittämään, asian vierestä.

      • tämäkin unta

        No odotellessa selitä sinä miten tulee seurakunta.


    • Balttixelle

      Balttis, olisi fiksua ottaa tieto vastaan. Ei se mitään, että joskus joutuu muuttamaan näkemyksiään. Niin meille kaikille käy.

    • Balttis

      Mikä tieto, sekö että sana ekkleesia on käännettävissä merkitsemään sanaa kirkko? Älä unta näe.

      • Balttixelle

        Ja seurakunta. Mikset sitä käännöstä vastusta?


      • Mieti sitä kovasti
        Balttixelle kirjoitti:

        Ja seurakunta. Mikset sitä käännöstä vastusta?

        Ylitit rajan jonka selittämiseen ei edes rautalanka riitä.


    • Balttis

      Maailmankirkko on hävittänyt Jumalan seurakuntia, heti perustamisestaan lähtien, eli katolisen eli yleisen antikristillisen Rooman istuimen perustamisesta asti: alkaen kirkon "arkkitehdista" kirkkoisä Augustinuksesta, ja hänen "lusteenpoisto" opeistaan.

      Insititutio kirkko maailmassa, ja vapaat Jumalan "ekkleesia" seurakunnat ovat eri alkuperänsä johdosta, vihollisuudessa keskenään, mikä ilmenee hyvin: Joh.15:16-20.

      • Balttixelle

        höhöö et pysty vastaamaan kielen puolesta. Kirkko ei käy niillä perusteilla millä seurakunta käy.


    • Balltis

      Raamatussa ei esiinny lainkaan sanaa kirkko, eikä myöskään sanaa, josta tuo sanan voitaisiin johtaa.

      • Balttixelle

        Raamatussa ei esiinny lainkaan sanaa seurakunta, eikä myöskään sanaa, josta tuo sanan voitaisiin johtaa.

        Mikset tästä väännä?


      • Autuas Paavali
        Balttixelle kirjoitti:

        Raamatussa ei esiinny lainkaan sanaa seurakunta, eikä myöskään sanaa, josta tuo sanan voitaisiin johtaa.

        Mikset tästä väännä?

        Ei siellä esiinny sanaa Jumalakaan eikä Jeesus, mutta ihmiselle ei väännetä kaikkea rautalangasta hänen omalla kielellään, - vaikka se onkin epädemokraattista.


    • ..VV--

      Kai se nyt on ihan sama onko sana kirkko vai seurakunta.
      Mutta kumpikaan sana kristillisenä seurakuntana tai kirkkona ei tarkota jotain valtion laitosta, johon kuuluu niin atesitit kuin kaikki muukin sekakansa vain kulttuurillisten palveluiden takia.

    • Balttis

      Siinä on suuri ero, kuuluuko vauvakastettuna instituioon, vai onko itse liittynyt uskovana Jumalan seurakutaan.

    • Eklesiaasi

      Uloskutsuttujen kokoontuminen nykyään tarkoittaa lähinnä heitä, jotka kirkko homoasian vuoksi haluaa heittää ulos. Kirkkoon jää sitten nämä liberaalit voimat, joilla on poliittinen valta ja Kristuksen seurakunnan muodostavat he, jotka Jeesukseeen uskovat ja joita sitten tämän vuoksi vainotaan ja uloskutsutaan (-heitetään).

    • Balttis täsmentää

      Ja Jumala jopa kutsuu omiaan ulos kirkon eli Suuren Porton sylistä:2 Kor.6:14-18.

      • Balttixelle

        Mistä nyt keksit että tuossa kohdassa puhutaan kirkosta? Balttis vääristelee Jumalan sanaa!!!!


    • Balttis

      Ilmestyskirja antaa Suuren Porton tuntomerkin, ja kaikki ne sopivat alusta asti: katolisen eli yleisen maailmankirkon historiaan, sekä siihen antikristuksen hengen tunnistamiseen, joka vaati itselleen yksinoikeudella Kristuksen sijaisen asemaa, tapattaen kaikki tätä valta-asemaa uhkaavat - eli mm. kristityt.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

      "IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      412
      9046
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

      Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      188
      3610
    3. Kuka pistetty kylmäksi

      Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      20
      2053
    4. Mietin että

      Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      82
      1270
    5. Postilaatikoista

      Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1105
    6. Oletko samaa mieltä

      Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1090
    7. Sylikkäin.

      Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      66
      1082
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

      "Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      79
      1065
    9. Nainen arvaa kuka

      En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      1033
    10. Sano nyt kiertääkö

      Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      66
      972
    Aihe